Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 24 februari 2022
gepubliceerd op 22 april 2022

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de oprichting van het platform voor onderwijsmateriaal bedoeld in artikel 5 van het decreet van 25 april 2019 betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2022040500
pub.
22/04/2022
prom.
24/02/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

24 FEBRUARI 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de oprichting van het platform voor onderwijsmateriaal bedoeld in artikel 5 van het decreet van 25 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019014545 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs sluiten betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van de Regering van de Franse Gemeenschap van 25 april 2019 betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs, artikel 5 ;

Gelet op de « Gendertest » van 30 maart 2021 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidsvormen van de Franse Gemeenschap ;

Gelet op het onderhandelingsprotocol met het onderhandelingscomité van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra van het decreet van 20 juli 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2006 pub. 05/09/2006 numac 2006202819 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het overleg van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de Inrichtende Machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde P.M.S.-centra sluiten betreffende het overleg van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de Inrichtende Machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde P.M.S.-centra, afgesloten op 1 januari 2021 ;

Gelet op het advies nr. 152/2021 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 10 september 2021 met toepassing van de artikelen 23 en 26 van de wet van 3 december 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/12/2017 pub. 10/01/2018 numac 2017031916 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit sluiten tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit en met toepassing van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens ;

Gelet op de aanvraag om advies binnen een termijn van 30 dagen, gestuurd aan de Raad van State op 1 december 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Overwegende het gebrek aan mededeling van het advies binnen deze termijn ;

Gelet op het artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Op de voordracht van de Minister van Leerplichtonderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° « decreet » : het decreet van 25 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019014545 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs sluiten betreffende het digitaal bestuur van het schoolsysteem en de overdracht van digitale gegevens in het leerplichtonderwijs;2° « e-klasse platform » : het platform voor onderwijsmateriaal bestemd voor alle schoolactoren van de Franse Gemeenschap bedoeld in artikel 5 van het decreet ;3° « RTBF » : de « Radio-Télévision belge de la Communauté française de Belgique », autonoom overheidsbedrijf van culturele aard van de Franse Gemeenschap, geregeld bij het decreet van 14 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/07/1997 pub. 28/08/1997 numac 1997029295 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende het statuut van de « Radio-Télévision belge de la Communauté française » (1) sluiten houdende het statuut van de " Radio-Télévision belge de la Communauté francaise (RTBF) " ;4° « SONUMA » : de vzw SONUMA opgericht door de RTBF en de Franse Gemeenschap met als doel de digitalisering van Franstalige Belgische media, fondsen en collecties van audiovisuele en culturele instellingen, musea, archiefcentra en bibliotheken, de bewaring, conservatie, opwaardering en verspreiding van digitaal audiovisueel en cultureel erfgoed, op alle mogelijke manieren, met het doel om bepaalde doelgroepen zoals onderwijs, wetenschappelijk onderzoek, culturele actoren en het nationale en internationale publiek zo gemakkelijk mogelijk toegang te verlenen tot dit erfgoed en een zo breed mogelijk publiek op te leiden, op te vrolijken en te informeren;5° « ETNIC » : het Overheidsbedrijf voor Digitale Informatie- en Communicatietechnologiën, georganiseerd door het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) sluiten betreffende het « Entreprise publique des Technologies Numériques de l'Information et de la Communication de la Communauté française (ETNIC) » (Overheidsbedrijf voor Digitale Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) (ETNIC) ;6° « schoolactoren » : de actoren bedoeld in artikel 1, § 2, van het decreet ;7° « derde » : elke entiteit die inhoud van pedagogisch belang produceert en voldoet aan de kwaliteitscriteria bepaald in de overeenkomsten bedoeld in artikel 3.

Art. 2.Het e-klasse platform is het onderwerp van een partnerschap tussen het Ministerie van de Franse Gemeenschap, de RTBF en SONUMA. Het is vatbaar voor verandering en biedt schoolactoren, alsook de leden van de Algemene Inspectiedienst de mogelijkheid om kwaliteitsvolle en gevalideerde tekstuele en audiovisuele middelen te raadplegen, geproduceerd of mede gecoproduceerd door het Ministerie van de Franse Gemeenschap, of uit fondsen van de RTBF, SONUMA of derden.

Art. 3.De partnerschappen die nodig zijn voor de oprichting en de werking van het e-klasse platform worden geformaliseerd in overeenkomsten door de leden van het partnerschap bedoeld in artikel 2.

Deze overeenkomsten bepalen ten minste de respectieve verplichtingen/verantwoordelijkheden van de verschillende partijen, vragen over intellectuele eigendomsrechten, vragen over de duur en de opvolging van het project, evenals vragen over redactioneel beheer en inhoudsselectie om de kwaliteit van het onderwijsmateriaal aanwezig op het e-klasse platform te waarborgen.

Art. 4.De toegang tot het e-klasse platform is voorbehouden aan schoolactoren uit de Franse Gemeenschap en wordt bereikt door een veilig identificatie-authenticatieproces ontwikkeld door ETNIC.

Art. 5.Het e-klasse platform biedt de volgende functies : 1° de inhoud wordt doorzocht via een interface die de volgende navigatiefuncties bevat: a) zoekfilters (schoolvakken, schoolniveaus, thema's, soorten hulpmiddelen, hulpmiddelen) ;b) tekstzoekmachine ;c) catalogustabbladen (hulpmiddelen, video's, artikelen, thema's, videoclips, mindmaps) ;d) trefwoorden voor de beschrijving van hulpmiddelen ;e) gerelateerde inhoud ;2° de raadpleging van de inhoud gebeurt door middel van een interface die de volgende functies bevat : a) beschrijvingsfiche van de inhoud (illustratie, titel, presentatietekst, metadata, trefwoorden) ;b) het downloaden van PDF-documenten die worden gehost op het platform voor onderwijsmateriaal;c) url-link die leidt naar externe websites en hulpmiddelen die buiten het platform voor onderwijsmateriaal worden gehost ;d) videospeler voor het raadplegen van de audiovisuele hulpmiddelen die gehost worden op het platform voor onderwijsmateriaal ;3° het maken en het delen van inhoud, en het aanpassen van de interface, door middel van de volgende functies : a) het creëren van gepersonaliseerde deelgemeenschappen;b) hulpmiddelen voor het maken en het delen van videoclips en mindmaps op basis van de inhoud van het platform voor onderwijsmateriaal ;c) definitie van het persoonlijke gebruikersprofiel (interesses, vertrouwelijkheidscriteria) ;d) persoonlijke mediatheek van de inhoud van het platform voor onderwijsmateriaal (historiek traceren, vermeldingen) ;4° hulp aan gebruikers door middelen van de volgende functies : a) veelgestelde vragen ;b) een contactformulier.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 7.De Minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 24 februari 2022.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR

^