Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 23 juni 2016
gepubliceerd op 14 juli 2016

Ordonnantie betreffende de overname van de activiteiten van de Comités tot aankoop van onroerende goederen door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2016031470
pub.
14/07/2016
prom.
23/06/2016
ELI
eli/ordonnantie/2016/06/23/2016031470/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

23 JUNI 2016. - Ordonnantie betreffende de overname van de activiteiten van de Comités tot aankoop van onroerende goederen door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (1)


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Executieve, bekrachtigen, het geen volgt :

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.In het kader van deze ordonnantie wordt verstaan onder : 1° « Brussel Fiscaliteit » : de diensten van de administratie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die belast zijn met fiscale en gelijkgestelde aangelegenheden;2° « ondergeschikte besturen » : de ondergeschikte besturen waarvan de organisatie behoort tot de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 3.De personeelsleden die worden aangewezen in toepassing van deze ordonnantie oefenen de activiteiten van de Comités tot aankoop van onroerende goederen uit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

In het kader van deze activiteiten kunnen ze tussenkomen voor alle onroerende rechten of goederen die gelokaliseerd zijn op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 4.De Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wijst binnen Brussel Fiscaliteit de statutaire of contractuele personeelsleden aan die gemachtigd zijn om de handelingen bedoeld in artikel 6quinquies van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen te authenticeren en om de taken bedoeld in artikel 5 van deze ordonnantie uit te voeren, en bepaalt de functies van de zo aangewezen personeelsleden.

Art. 5.§ 1. De personeelsleden die daartoe bij Brussel Fiscaliteit zijn aangewezen, zijn bevoegd voor het verrichten van schattingen met betrekking tot alle onroerende rechten of goederen. Deze schattingsbevoegdheid kan worden uitgeoefend door de daartoe aangewezen agenten op vraag van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, van elk ondergeschikt bestuur, van elke entiteit die aan de controle of het administratief toezicht van de voornoemde overheden onderworpen is, van een dochterentiteit van deze entiteiten, of van elke openbare instelling met bevoegdheid tot onteigening van openbaar nut. § 2. De personeelsleden die daartoe bij Brussel Fiscaliteit zijn aangewezen kunnen overgaan tot de verwerving of de vervreemding van alle onroerende rechten of goederen in naam en voor rekening van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in naam en voor rekening van elk ondergeschikt bestuur, elke entiteit die aan de controle of het administratief toezicht van één van de voornoemde overheden onderworpen is, een dochterentiteit van de voornoemde entiteiten of elke overheidsdienst of openbare instelling met bevoegdheid tot onteigening van openbaar nut, wanneer die daarom verzoeken.

Voor de zelfde doelen zijn de personeelsleden die daartoe bij Brussel Fiscaliteit zijn aangewezen, bevoegd voor het verrichten van vervolgingen en het voeren van onteigeningsprocedures. § 3. De personeelsleden die daartoe bij Brussel Fiscaliteit zijn aangewezen kunnen als instrumenterende derde volgende akten verlijden : 1° akten van verwervingen met betrekking tot onroerende goederen of zakelijke rechten op onroerende goederen;2° akten van vervreemdingen met betrekking tot onroerende goederen of zakelijke rechten op onroerende goederen, met inbegrip van akten betreffende openbare verkopingen en de organisatie daarvan;3° akten van ruiling en alle andere akten houdende overdraging, vestiging of aanwijzing van zakelijke rechten;4° akten houdende huurovereenkomst;5° akten van kwijting en akten van doorhaling;6° basisakten;7° verkavelingsakten;8° akten betreffende de oprichting, de organisatie, de statuten of het interne bestuur van rechtspersonen. De in het vorige lid bedoelde akten kunnen enkel door de daartoe aangewezen personeelsleden worden verleden als instrumenterende derde als minstens een van de partijen in de akte het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is, een ondergeschikt bestuur, een entiteit die onderworpen is aan de controle of het administratief toezicht van voornoemde overheden of een dochterentiteit van deze entiteiten is. De daartoe aangewezen personeelsleden kunnen slechts tussenkomen indien de voornoemde overheid, entiteit of dochterentiteit hen heeft belast met het verlijden van de voornoemde akten. § 4. Onverminderd de voorgaande paragrafen, zijn de op basis van de bepalingen van deze ordonnantie aangewezen personeelsleden bevoegd om alle taken en opdrachten uit te voeren die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest toevertrouwt aan het Comité tot aankoop van onroerende goederen.

Art. 6.Alle op basis van deze ordonnantie aangewezen personeelsleden zijn gemachtigd om de akten die zij verlijden een authentiek karakter te verlenen en er de dagtekening van te verzekeren. Zij zijn eveneens gemachtigd om er een grosse of uitgiften van af te leveren.

Alle akten die de personeelsleden in toepassing van deze ordonnantie verlijden, leveren bewijs in rechte en zijn uitvoerbaar.

Art. 7.§ 1. Alle op basis van de bepalingen van deze ordonnantie aangewezen personeelsleden zijn gemachtigd om alle noodzakelijke of nuttige handelingen te verrichten met het oog op een efficiënte en volledige afhandeling van hun opdracht, met inbegrip van het verlijden van authentieke akten. § 2. Alle op basis van de bepalingen van deze ordonnantie aangewezen personeelsleden kunnen bij de administratieve diensten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bij de openbare instellingen en organisaties van voornoemd Gewest alle inlichtingen inwinnen die zij nodig achten om hun opdracht naar behoren te verrichten. De administratieve diensten, instellingen, organisaties die daarom verzocht worden, zijn ertoe gehouden, binnen een termijn van één maand te rekenen vanaf de aanvraag, alle inlichtingen waarover ze beschikken mee te delen aan voornoemde personeelsleden en hen zonder verplaatsing van alle in hun bezit zijnde akten, stukken, registers en documenten van ongeacht welke aard inzage te verlenen en hen alle inlichtingen, afschriften of uittreksels te laten nemen.

In geval deze verplichtingen niet worden gerespecteerd kan een boete van 25 euro worden opgelegd door de directeur generaal van Brussel Fiscaliteit op basis van de bepalingen van deze ordonnantie. Deze boete kan worden vermeerderd tot 50 euro indien het gaat om een herhaalde tekortkoming aan deze verplichtingen.

Onder openbare instellingen of organisaties van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dienen te worden verstaan de instellingen, ondernemingen, verenigingen, inrichtingen en diensten die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest mede beheert, waaraan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een waarborg verstrekt, op de activiteit waarvan het toezicht uitoefent of waarvan het bestuurspersoneel wordt aangewezen door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, op haar voordracht of met haar goedkeuring.

De in het eerste lid van deze paragraaf vermelde verplichtingen gelden ook voor de agglomeratie, de federaties van gemeenten en de gemeenten. § 3. Alle op basis van de bepalingen van deze ordonnantie aangewezen personeelsleden kunnen aan alle andere overheden of openbare ambtenaren alle inlichtingen vragen die zij nodig achten om hun opdracht naar behoren te verrichten. § 4. De bedragen verschuldigd in het kader van de in artikel 5 van deze ordonnantie bedoelde vermogensverrichtingen en in het kader van de tweede paragraaf van dit artikel kunnen bij dwangbevel worden ingevorderd. De Regering wijst de personeelsleden aan die ermee belast zijn de dwangbevelen uit te vaardigen en uitvoerbaar te verklaren. Het dwangbevel wordt betekend bij deurwaardersexploot met bevel tot betaling.

Art. 8.Elk statutair of contractueel personeelslid van Brussel Fiscaliteit kan de verschijning in persoon verzekeren in naam van een ondergeschikt bestuur, een entiteit waarop het Brussels Hoofdstedelijk Gewest controle of administratief toezicht uitoefent of een dochterentiteit van deze entiteiten of enige andere onteigeningsgemachtigde overheid of openbare instelling in het kader van betwistingen in verband met de toepassing van een onteigeningswet of -besluit of de toepassing of interpretatie van normen uit het onteigeningsrecht.

De Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan bij besluit beslissen dat vergoedingen verschuldigd zijn door de vertegenwoordigde persoon voor deze diensten en er de berekeningswijze van bepalen.

Art. 9.Wanneer de personeelsleden van Brussel Fiscaliteit de hun bij deze ordonnantie verleende bevoegdheden uitoefenen, moeten zij daarbij tegenover derden geen bijzondere lastgeving doen blijken.

Art. 10.In afwijking van artikel 69, § 1, van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, kan de door de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aangewezen rekenplichtige in het kader van de activiteiten van het Comité tot aankoop van onroerende goederen ontvangst- en uitgaveverrichtingen uitvoeren in verband met verwervingen en vervreemdingen, op voorwaarde dat die financiële stromen geen weerslag hebben op de begroting.

De gedelegeerde ordonnateur voor bovenvermelde verrichtingen is de gedelegeerde ordonnateur van Brussel Fiscaliteit.

Art. 11.Deze ordonnantie heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 23 juni 2016.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Externe Betrekkingen en Ontwikkelingssamenwerking, G. VANHENGEL De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling, Economie en Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, D. GOSUIN De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit en Openbare Werken, P. SMET De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, Mevr. C. FREMAULT _______ Nota (1) Gewone zitting 2015-2016. Documenten van het Parlement. - Ontwerp van ordonnantie, A-288/1. - Verslag, A-288/2.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van vrijdag 10 juni 2016.

^