Etaamb.openjustice.be
Bericht van 25 september 2024
gepubliceerd op 27 september 2024

Bericht over de beslissing van de Europese Commissie van 17 september 2024 met als titel "State Aid SA.114003 - Belgium Second set of amendments to the capacity remuneration mechanism"

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2024009102
pub.
27/09/2024
prom.
25/09/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

25 SEPTEMBER 2024. - Bericht over de beslissing van de Europese Commissie van 17 september 2024 met als titel "State Aid SA.114003 (2024/N) - Belgium Second set of amendments to the capacity remuneration mechanism"


Dit bericht wordt gepubliceerd overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, vierde lid van de wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt van 29 april 1999. 1. Goedkeuring van de wijzigingen aan het Belgisch capaciteitsvergoedingsmechanisme door de Europese Commissie De Europese Commissie heeft op 17 september 2024 de aanpassingen aan het Belgische capaciteitsvergoedingsmechanisme op grond van de EU-staatsteunregels goedgekeurd. De beslissing van de Europese Commissie is gepubliceerd op 18 september 2024 en kan teruggevonden worden via onderstaande hyperlink: https://ec.europa.eu/competition/state_aid/ cases1/202438/SA_114003_69.pdf 2. Samenvatting Het capaciteitsvergoedingsmechanisme ("CRM"), zoals ingevoerd door de wet van 15 maart 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/03/2021 pub. 19/03/2021 numac 2021030693 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en tot wijziging van de wet van 22 april 2019 tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt teneinde een capaciteitsvergoedingsmechanisme in te stellen sluiten tot wijziging van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en tot wijziging van de wet van 22 april 2019 tot wijziging van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt teneinde een capaciteitsvergoedingsmechanisme in te stellen, heeft als doel de bevoorradingszekerheid in elektriciteit te verzekeren en simultaan de energietransitie te ondersteunen.Het capaciteitsmechanisme kent vanaf 2021 aan de hand van jaarlijkse competitieve veilingen steun toe aan eenheden die capaciteit ter beschikking kunnen stellen vanaf 2025. De "bestaande steunregeling" of "het bestaande CRM" werd goedgekeurd bij het besluit van de Europese Commissie van 27 augustus 2021 in staatssteunzaak SA.54915.

Op 29 september 2023 heeft de Europese Commissie een eerste reeks aangemelde wijzigingen van het vergoedingsmechanisme goedgekeurd; deze zijn opgenomen in haar besluit SA.104336.

Op 26 augustus 2024 zijn, na prenotificatiecontacten, een tweede reeks wijzigingen (hierna "de aangemelde wijzigingen" genoemd) aan het capaciteitsvergoedingsmechanisme aangemeld.

De aanmelding van 26 augustus 2024 heeft betrekking op de beslissing van de Belgische regering om het capaciteitsvergoedingsmechanisme te wijzigen om de veilingprocedures te verbeteren en technologieën voor niet-fossiele brandstoffen te ondersteunen door rekening te houden met de volgende drie aspecten: - de invoering van capaciteitsveilingen die twee jaar vóór het leveringsjaar worden georganiseerd (T-2 veilingen) om zich aan te passen aan het ontwikkelingsschema van bepaalde technologieën zoals elektrische batterijen, en de daaropvolgende noodzakelijke herziening van het minimumvolume dat moet worden gereserveerd voor veilingen die één jaar en twee jaar vóór de leveringsperiode plaatsvinden; - de mogelijkheid bieden voor bestaande capaciteit om een meerjarencontract te krijgen, om een prijszekerheid te bieden aan bestaande capaciteit die investeert in grote revisies of grote herzieningen aan installaties; - het vrijstellen van niet-fossiele flexibele capaciteit (specifiek vraagsturing en opslag) van de terugbetalingsverplichting om de ontwikkeling ervan via het capaciteitsmechanisme te vergemakkelijken.

De Commissie neemt ook nota van de volgende toezeggingen die België heeft gedaan in overeenstemming met de CEEAG-richtlijnen: - Installaties die fossiele brandstoffen gebruiken zullen moeten aantonen hoe zij tegen 2050 koolstofneutraal zullen zijn, met inbegrip van een tussentijdse doelstelling voor 2030. Dit is bedoeld om het "lock-in" effect van uitgebreide fossiele capaciteit te beperken (zie punten 25, 59 en 185). - De CREG krijgt de bevoegdheid om de looptijd van meerjarencontracten voor bestaande capaciteit te beperken als een verlenging van meer dan acht jaar niet verenigbaar is met de klimaatdoelstellingen van de EU voor 2030 (zie punten 59 en 185). - België verbindt zich ertoe om na elke CRM-veiling een validatieproces in te voeren om de "lock-in" effecten van de toekenning van meerjarencontracten voor bestaande capaciteit te beperken. Als het aandeel van dergelijke contracten een bepaalde drempel overschrijdt, kunnen bij volgende veilingen bijkomende beperkingen worden opgelegd, zoals een herziening van de criteria voor toegang tot meerjarencontracten. Het doel van deze verbintenis is een oververtegenwoordiging van bestaande capaciteit in het CRM te voorkomen en de komst van nieuwe, groenere technologieën aan te moedigen (punt 60). - België verbindt zich ertoe de Europese Commissie op de hoogte te brengen indien het beslist om bijkomende beperkingen in te voeren bij toekomstige veilingen, in het bijzonder indien de "lock-in" drempels voor meerjarencontracten worden overschreden. Het zou daarbij kunnen gaan om aanpassingen van de toegangscriteria of beperkingen van de looptijd van de contracten om ongewenste effecten op de concurrentie en de energietransitie te vermijden (zie punt 66). - België verbindt zich ertoe een ex-post evaluatie van het CRM uit te voeren, zoals vereist door de CEEAG-richtlijnen. Een definitief evaluatieverslag zal worden ingediend tegen 2030, met een tussentijds verslag gepland voor 2027 (zie de punten 91-93). - België verbindt zich ertoe de niet-discriminerende toegang tot het mechanisme voor capaciteitsvergoeding (CRM) te verbeteren door niet langer gebruik te maken van de Declared Market Price (DMP) voor de berekening van de terugbetalingsverplichting voor alle technologieën.

Deze technologieën, met uitzondering van zij die vrijgesteld zijn, zullen hun inkomsten moeten terugbetalen wanneer de prijs op de elektriciteitsmarkt de vastgestelde uitoefenprijs overschrijdt (zie punten 72 en 151). - België verbindt zich ertoe de procedure zoals beschreven in artikel 24(3) van verordening (EU) 2019/943 betreffende de interne markt voor elektriciteit te volgen, indien drie maanden voor de veiling de ERAA en de NRAA niet overeenkomen betreffende bevoorradingszekerheidsbezorgdheden. - België verbindt zich ertoe om de tijdelijke uitzonderingsregel die toeliet om investeringen van meer dan een jaar mee te nemen in de beoordeling van de CREG te schrappen wegens het invoeren van de T-2 veilingen.

De verbeteringen werden voorzien door middel van wijzigingen van de elektriciteits wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten bij de wet van 14 mei 2024, bij de wet van 15 mei 2024 en bij de wet van 13 juni 2024 alsook via de aanpassingen zoals voorzien in de volgende koninklijke besluiten: - het koninklijk besluit van 28 april 2021 betreffende de methodologie voor de berekening van de capaciteit en de veilingparameters onder het CRM, zoals gewijzigd door de besluiten gepubliceerd op 10 augustus 2023, 25 augustus 2023 en 31 mei 2024; - het koninklijk besluit van 21 mei 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/05/2021 pub. 31/05/2021 numac 2021041635 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de ontvankelijkheidscriteria bedoeld in artikel 7undecies, § 8, eerste lid, 1° en 2°, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, wat betreft de voorwaarden waaronder de capaciteitshouders die genieten of genoten hebben van steunmaatregelen het recht hebben tot deelname aan de prekwalificatieprocedure en wat betreft de minimumdrempel in MW type koninklijk besluit prom. 21/05/2021 pub. 14/06/2021 numac 2021021025 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van de artikelen 17bis en 17quater van de bijlage bij het koninklijk besluit van 14 september 1984 tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen inzake verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen type koninklijk besluit prom. 21/05/2021 pub. 16/06/2021 numac 2021021049 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Koninklijk besluit houdende vierde verdeling van het provisioneel krediet ingeschreven in het programma 06-90-1 van de wet van 22 december 2020 houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2021 en bestemd tot het dekken van de uitgaven betreffende de versterking van de genomen maatregelen alsook de nieuwe initiatieven inzake de strijd tegen het COVID-19 sluiten betreffende de criteria om in aanmerking te komen voor cumulatieve steun en de minimum deelnamedrempel; - het koninklijk besluit van 4 juni 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 25/06/2021 numac 2021031723 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering. - Rechtzetting type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 11/06/2021 numac 2021042129 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering sluiten betreffende investeringsdrempels en in aanmerking komende kosten, zoals gewijzigd door de besluiten gepubliceerd op 7 augustus 2023 en 1 juli 2024; - het koninklijk besluit van 9 april 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/04/2024 pub. 12/04/2024 numac 2024003476 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende de voorwaarden en modaliteiten betreffende de deelname door de houders van onrechtstreekse buitenlandse capaciteit aan de preveilingprocedure en aan de prekwalificatieprocedure georganiseerd in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme type koninklijk besluit prom. 09/04/2024 pub. 03/05/2024 numac 2024004088 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 februari 2010 tot vaststelling van de specifieke indexcijfers bedoeld in artikel 204, § 3, van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen sluiten met betrekking tot de vaststelling van de voorwaarden op basis waarvan buitenlandse capaciteitshouders kunnen deelnemen aan de regeling voor de handel in emissierechten, zoals gewijzigd bij het besluit van 12 mei 2024; - het koninklijk besluit van 30 mei 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/05/2021 pub. 16/06/2021 numac 2021031665 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende room type koninklijk besluit prom. 30/05/2021 pub. 01/06/2021 numac 2021041720 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot goedkeuring van de werkingsregels van het capaciteitsvergoedingsmechanisme overeenkomstig artikel 7undecies, § 12, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type koninklijk besluit prom. 30/05/2021 pub. 10/06/2021 numac 2021042086 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot aanpassing van de procedure van de eerste vergadering van de algemene vergadering van het Instituut voor Octrooigemachtigden en tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 september 2020 betreffende de vertegenwoordiging inzake octrooien sluiten betreffende de controleprocedures; - de werkingsregels van het Belgische CRM, jaarlijks vastgesteld door de CREG en gevalideerd bij koninklijk besluit ; - het koninklijk besluit van 20 juli 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2022 pub. 19/08/2022 numac 2022032887 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de berekeningsmethode en de modaliteiten van de controle van de kost van de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme type koninklijk besluit prom. 20/07/2022 pub. 01/08/2022 numac 2022015495 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de criteria voor toekenning van een subsidie in het kader van het Klimaat-, Transitie- en Relancefonds voor de aanleg van een waterstoftransportnetwerk type koninklijk besluit prom. 20/07/2022 pub. 08/09/2022 numac 2022015616 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vereniging « RainbowHouse » voor het begrotingsjaar 2022 in het kader van het federale plan 2021-2024 voor een LGBTQI+ friendly België sluiten tot vaststelling van de berekeningswijze en de controle van de kosten van de strategische reserve en van het vergoedingsmechanisme voor de capaciteit, zoals gewijzigd door het besluit van 20 juni 2024.

De Europese Commissie heeft de aangemelde wijzigingen getoetst aan de EU-staatssteunregels, en met name artikel 107, lid 3, punt c), van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie ("VWEU") en de richtsnoeren klimaat-, milieu- en energiesteun van 2022 en is tot de conclusie gekomen dat de aangemelde wijzigingen niets veranderen aan de conclusie van de Europese Commissie over de verenigbaarheid van de bestaande steunregeling in de oorspronkelijke beslissing. De maatregel blijft met andere woorden verenigbaar met de interne markt en de Europese Commissie keurt de aanpassingen goed.

Hierna volgt een korte samenvatting van de beslissing van de Europese Commissie van 17 september 2024. Voor de volledige beschrijving en evaluatie wordt verwezen naar de beslissing van de Europese Commissie van 17 september 2024. 2.1 Het verenigbaar karakter van de maatregel Met betrekking tot het verenigbaar karakter met de interne markt heeft de Europese Commissie geoordeeld in punt 108 van haar beslissing van 17 september 2024 dat de aangemelde wijzigingen aan het bestaande CRM aan de voorwaarde van artikel 107, lid 3, c) VWEU voldoen. De ontwikkeling van economische activiteit in de elektriciteitssector wordt ondersteund door steun te verlenen aan capaciteitsleveranciers teneinde de bevoorradingszekerheid te waarborgen. Bovendien is er een indirect effect op de algemene ontwikkeling van economische activiteit aangezien zekerheid over de bevoorradingszekerheid voordelen biedt aan verschillende economische activiteiten (zoals de ontwikkeling van batterijen en opslag) die afhankelijk zijn van het aanbod aan elektriciteit (Randnummer 107 van de beslissing van de Europese Commissie van 17 september 2024).

De Europese Commissie is bovendien van mening dat de invoering van Y-2 veilingen de regels voor de toewijzing van de contracten niet verandert en dus geen invloed heeft op het stimulerend effect (zie punt 112). De Europese Commissie heeft echter geoordeeld (zie punt 115) dat de aangemelde maatregel wel een "stimulerend effect" heeft op het vraagbeheer. De Europese Commissie heeft niet alleen onderzocht of de aangemelde wijzigingen met betrekking tot het bestaande CRM verenigbaar zijn met de interne markt op basis van de regels inzake staatssteun, maar ook op basis van de relevante wetgeving van de Unie. Er werd met name gekeken naar de verbintenis van België om de procedure van artikel 24, lid 3, van Verordening (EU) 2019/943 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2019 betreffende de interne markt voor elektriciteit, na te leven en naar de verbintenis van België om geen nieuwe CRM-contracten te ondertekenen voor leveringsperiodes waarvoor de Y-4 veiling nog niet heeft plaatsgevonden op het moment van het besluit en waarvoor de meest recente NRAA en ERAA geen adequaatheidsprobleem aan het licht hebben gebracht, en dat het Belgische capaciteitsvergoedingsmechanisme in overeenstemming is met deze verordening. De Commissie stelt ook dat de aangemelde wijzigingen geen invloed hebben op de openstelling van de CRM voor grensoverschrijdende capaciteiten. (punten 117-128 van het besluit van de Europese Commissie van 17 september 2024).

De Europese Commissie bevestigt de noodzaak van het Belgische capaciteitsvergoedingsmechanisme, rekening houdend met de aangemelde wijzigingen (punten 132-142 van het besluit van de Europese Commissie van 17 september 2024).

De Europese Commissie bevestigt ook dat het mechanisme een geschikt instrument blijft om gerichte economische activiteiten te ondersteunen op een manier die de zekerheid van de elektriciteitsbevoorrading versterkt (zie punt 148).

De Europese Commissie erkent dat er, ondanks de markthervormingen die België heeft doorgevoerd, bezorgdheid blijft bestaan over de toereikendheid van de hulpbronnen voor 2025 en 2028. De energiecrisis van 2022 heeft de onzekere omstandigheden verergerd, waardoor investeringssignalen minder duidelijk zijn geworden voor de marktspelers (zie punt 146).

Marktfalen en markthervormingen werden besproken in punt 1.3.3 van de oorspronkelijke beschikking en punt 2.3.3 van de eerste wijzigingsbeschikking. België heeft uitgelegd dat deze niet zijn gewijzigd en geldig blijven voor de huidige beschikking (zie punt 2.2.2.).

In punt 1.3.3. van de initiële beschikking worden de door België vastgestelde tekortkomingen van de markt beschreven, die de goede werking van de elektriciteitsmarkt beïnvloeden. Deze tekortkomingen omvatten het ontbreken van effectieve prijssignalen in perioden van schaarste, het "missing money"-probleem dat de winstgevendheid van de exploitanten beperkt, de risico-aversie van investeerders als gevolg van de onzekerheid met betrekking tot hernieuwbare energieën en het feit dat de betrouwbaarheid van het elektriciteitssysteem een publiek goed is. Deze moeilijkheden worden nog verergerd door de interconnectie van België met naburige markten.

Punt 2.3.3. van het eerste wijzigingsbesluit beschrijft de maatregelen die België heeft genomen om de tekortkomingen van de markt te corrigeren, met name via het capaciteitsremuneratiemechanisme (CRM).

Er wordt benadrukt dat deze tekortkomingen - het ontbreken van effectieve prijssignalen, risico-aversie bij investeerders en onvoldoende stimulansen om te investeren in productiecapaciteit - op korte termijn zullen blijven bestaan.

Tot slot heeft de Europese Commissie onderzocht of de negatieve effecten van het capaciteitsvergoedingsmechanisme op de mededinging en de handel worden vermeden en hoe de positieve effecten van het capaciteitsvergoedingsmechanisme zich verhouden tot de negatieve effecten. 2.2 Finale beslissing van de Europese Commissie Bijgevolg is de Europese Commissie van oordeel dat de aangemelde wijzigingen aan het bestaande CRM geen wijziging inhouden van het besluit van de Europese Commissie van 27 augustus 2021 en dat het Belgische capaciteitsvergoedingsmechanisme in overeenstemming is met de interne markt op basis van artikel 107, lid 3, c), VWEU. 3. Gevolg van de beslissing van de Europese Commissie voor de voornoemde koninklijke besluiten Uit de recente beslissing van de Europese Commissie, dewelke al bekendgemaakt werd in het Belgisch Staatsblad van 19 september 2024, volgt dat de aangemelde wijzigingen zoals vermeld in de volgende bepalingen geen onverenigbare steun uitmaken in de zin van artikel 107 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie: 1° artikel 2, tweede lid, van het koninklijk besluit van 31 juli 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 31/07/2023 pub. 25/08/2023 numac 2023044531 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme, en ;2° artikel 24, § 2, tweede lid van het koninklijk besluit van 25 mei 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/05/2024 pub. 31/05/2024 numac 2024005343 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging, wat bepaalde tandheelkundige verstrekkingen betreft, van de artikelen 5 en 6 van de bijlage bij het koninklijk besluit van 14 september 1984 tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen inzake verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen type koninklijk besluit prom. 25/05/2024 pub. 31/05/2024 numac 2024005344 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 juni 2016 tot vaststelling van het persoonlijk aandeel van de rechthebbenden voor tandheelkundige verstrekkingen type koninklijk besluit prom. 25/05/2024 pub. 03/07/2024 numac 2024006668 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 2, B., 1., van de bijlage bij het koninklijk besluit van 14 september 1984 tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen inzake verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen type koninklijk besluit prom. 25/05/2024 pub. 31/05/2024 numac 2024005345 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging, wat bepaalde tandheelkundige verstrekkingen betreft, van de artikelen 5 en 6 van de bijlage bij het koninklijk besluit van 14 september 1984 tot vaststelling van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen inzake verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen type koninklijk besluit prom. 25/05/2024 pub. 31/05/2024 numac 2024005342 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 18 september 2015 tot uitvoering van artikel 53, § 1 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, betreffende de derdebetalersregeling type koninklijk besluit prom. 25/05/2024 pub. 03/07/2024 numac 2024006669 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 december 2021 tot vaststelling van de voorwaarden en regels overeenkomstig dewelke de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen aan de huisarts een honorarium betaalt voor het beheer van het globaal medisch dossier type koninklijk besluit prom. 25/05/2024 pub. 10/06/2024 numac 2024005510 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het Koninklijk besluit van 23 november 2021 tot vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden waaronder de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen tegemoetkomt in de kosten van de farmaceutische verstrekkingen bedoeld in artikel 34, eerste lid, 5° a), 19°, 20° en 20bis van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme;3° artikel 23, tweede lid, van het koninklijk besluit van 16 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024006246 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 juni 2021 tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering van de capaciteiten in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 juni 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 25/06/2021 numac 2021031723 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering. - Rechtzetting type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 11/06/2021 numac 2021042129 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering sluiten tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering van de capaciteiten in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme; Brussel, 25 september 2024.

T. VAN DER STRAETEN


^