gepubliceerd op 19 augustus 2022
Koninklijk besluit tot vaststelling van de berekeningsmethode en de modaliteiten van de controle van de kost van de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme
20 JULI 2022. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de berekeningsmethode en de modaliteiten van de controle van de kost van de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikel 108;
Gelet op de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, de artikelen 7octies, tweede lid en 7undecies, § 15, derde lid, gewijzigd door de programmawet van 27 december 2021;
Gelet op het voorstel (C)2338 van 7 april 2022 van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën d.d. 20 mei 2022;
Gelet op de akkoordbevinding van de staatssecretaris voor Begroting d.d. 25 mei 2022;
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op advies 71.647/3 van de Raad van State, gegeven op 5 juli 2022 in toepassing van artikel 84, § 1, 1e lid, 2° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Energie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.§ 1. De definities vervat in artikel 2 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, hierna "de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten" genoemd, zijn van toepassing op dit besluit. § 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "rapporteringsmodellen": geheel van documenten, tabellen en gegevens die de communicatie tussen de commissie en de netbeheerder over de nettokosten van de netbeheerder in verband met de strategische reserve of het capaciteitsvergoedingsmechanisme structureren;2° "in aanmerking komende kosten": de nettokosten van de netbeheerder in verband met de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme die gedekt kunnen worden volgens de modaliteiten voorzien in artikel 21quinquies van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;3° "directe kosten": de kosten waarvoor, bij de toerekening, een direct verband met de strategische reserve of het capaciteitsvergoedingsmechanisme kan worden gelegd;4° "algemene kosten": de kosten waarvoor, bij de toerekening, geen direct verband met de strategische reserve of het capaciteitsvergoedingsmechanisme kan worden gelegd en die verdeeld worden volgens een verdeelsleutel op basis van activiteiten en kostenplaatsen;5° "kostenplaats": organisatorische of andere eenheid van de netbeheerder waaraan de verdeling van de kosten kan worden toegeschreven;6° "kostensoort": een verzameling van kosten gespecificeerd in functie van hun ontstaansbron in het bedrijfsproces;7° "commissaris": de natuurlijke of rechtspersoon aan wie de controle van de jaarrekeningen werd toevertrouwd in overeenstemming met artikel 3: 58 en volgende van het wetboek van vennootschappen en verenigingen;8° "relevante gegevens": alle gegevens die de netbeheerder moet leveren om de commissie toe te laten om over de redelijkheid van de nettokosten te oordelen;9° "exploitatiejaar": een kalenderjaar;10. "externe dienstverlener": persoon waarop beroep wordt gedaan om te voldoen aan tijdelijke behoeften en die vergoed wordt op basis van een uurtarief en een effectieve aanwezigheid;11° "contract": het contract voor de strategische reserve zoals bedoeld in artikel 7sexies, § 3 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten of het capaciteitscontract zoals bedoeld in artikel 7undecies, § 11 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;12° "beheersbare kost": elke kost die geen kost van de netbeheerder is die rechtstreeks voortvloeit uit de correcte uitvoering van een contract voor strategische reserve of een capaciteitscontract;13° "niet-beheersbare kost": elke kost van de netbeheerder die rechtstreeks voortvloeit uit de correcte uitvoering van een contract voor strategische reserve of een capaciteitscontract;14° "werkingsregels": de werkingsregels voor de strategische reserve zoals bedoeld in artikel 7septies van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten of de werkingsregels van het capaciteitsvergoedingsmechanisme zoals bedoeld in artikel 7undecies, § 12 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;15° "verslag ex ante": verslag met alle relevante gegevens voor de evaluatie van de kosten van de strategische reserve of van het capaciteitsvergoedingsmechanisme voor het volgende exploitatiejaar;16° "verslag ex post": verslag met alle relevante gegevens met het oog op de vaststelling van werkelijke nettokosten van de strategische reserve of van het capaciteitsvergoedingsmechanisme voor het voorbije exploitatiejaar. HOOFDSTUK 2. - Berekeningswijze van de kosten
Art. 2.§ 1. Enkel de door de netbeheerder gedragen nettokosten die voortvloeien uit de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme komen in aanmerking. § 2. Enkel de kosten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten van de netbeheerder in verband met de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme, zoals opgesomd in artikel 3 en 5, met uitsluiting van de kosten die volledig of gedeeltelijk door de commissie werden verworpen omwille van hun onredelijke karakter, komen in aanmerking.
Art. 3.De activiteiten van de netbeheerder in verband met de strategische reserve zijn de volgende: 1° een probabilistische analyse met betrekking tot de staat van 's lands bevoorradingszekerheid voor de komende winterperiode, in overeenstemming met artikel 7bis, § 1 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;2° in voorkomend geval, de definitie van modaliteiten van de procedure voor de aanleg van de strategische reserve in overeenstemming met artikel 7quinquies, § 1, 4 en 6 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;3° in voorkomend geval, de opstelling van werkingsregels voor de strategische reserve voor de komende winterperiode, in overeenstemming met artikel 7septies, § 1 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;4° in voorkomend geval, de opstelling van een verslag over de ontvangen offertes, de technisch-economische selectie van de offertes en de contractualisering ervan, in overeenstemming met artikel 7sexies, §§ 1 en 3 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;5° in voorkomend geval, de aanleg van een strategische reserve voor de komende winterperiode in overeenstemming met artikel 7quater van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;6° de tweejaarlijkse studie van de noden van het Belgische elektriciteitssysteem inzake de toereikendheid en de flexibiliteit voor de komende tien jaar, in overeenstemming met artikel 7bis, § 4bis van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten.
Art. 4.§ 1. De in aanmerking komende kosten van de activiteiten bedoeld in artikel 3 zijn met name, maar niet uitsluitend, samengesteld uit de volgende elementen: 1° de recurrente kosten (waaronder beheerskosten);2° de niet-recurrente kosten (waaronder ontwikkelingskosten);3° de reservatiekosten die voortvloeien uit de strategische reservecontracten, met aftrek van de reservatiepenaliteiten;4° de activeringskosten die voortvloeien uit de strategische reservecontracten, met aftrek van de activeringspenaliteiten;5° de andere kostenverminderingen in verband met de strategische reserve. § 2. De kosten die voortvloeien uit de correcte toepassing van de contracten voor de strategische reserve zijn niet-beheersbare kosten en kunnen niet verworpen worden, onverminderd artikel 29, 1°.
De andere kosten en kostenverminderingen bedoeld in paragraaf 1 zijn beheersbare kosten en moeten daarvoor voldoen aan de redelijkheidscriteria bedoeld in hoofdstuk 3 om in aanmerking te komen.
Art. 5.De activiteiten van de netbeheerder in verband met het capaciteitsvergoedingsmechanisme zijn activiteiten die moeten worden uitgevoerd in overeenstemming met artikel 7undecies en, in voorkomend geval, artikel 7duodecies van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten en de uitvoeringsbesluiten ervan.
Art. 6.§ 1. De in aanmerking komende kosten van de activiteiten bedoeld in artikel 5 zijn met name, maar niet uitsluitend, samengesteld uit de volgende elementen: 1° recurrente kosten (kalibratietaken, operationele en organisatorische taken);2° niet-recurrente kosten (taken rond het design en de implementatie van de processen);3° de redelijke en billijke kosten van de netbeheerders van de aangrenzende lidstaten in het kader van de deelname van onrechtstreekse buitenlandse capaciteiten aan het Belgische capaciteitsvergoedingsmechanisme, in overeenstemming met artikel 7undecies, § 15, 2e lid, van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;4° de capaciteitsvergoeding die voortvloeit uit de capaciteitscontracten, met aftrek van de reservatiepenaliteiten en de terugbetalingsverplichting;5° de andere kostenverminderingen in verband met het capaciteitsvergoedingsmechanisme, met uitzondering van de congestierentes als gevolg van de deelname van onrechtstreekse buitenlandse capaciteiten aan dit mechanisme;6° de kosten, andere dan deze bedoeld in 4°, verbonden aan de uitvoering en eventuele beëindiging van capaciteitscontracten, evenals de kosten, andere dan deze bedoeld in 1°, verbonden aan de uitvoering van de werkingsregels. § 2. De kosten van de netbeheerder in verband met de deelname van Belgische capaciteiten aan het capaciteitsvergoedingsmechanisme van een andere lidstaat komen niet in aanmerking.
Art. 7.§ 1. De kosten bedoeld in artikel 6, § 1, 4°, die voortvloeien uit de correcte toepassing van de capaciteitscontracten zijn niet-beheersbare kosten en kunnen niet verworpen worden. § 2. De andere kosten en kostenverminderingen bedoeld in artikel 6, § 1, zijn beheersbare kosten en moeten daarvoor voldoen aan de redelijkheidscriteria bedoeld in hoofdstuk 3 om in aanmerking te komen.
Art. 8.Onverminderd artikel 24, komen de kosten die voortvloeien uit een activiteit van de netbeheerder die verband houdt met de toereikendheid van het Belgische elektriciteitssysteem, en die niet bedoeld worden in artikel 3 en 5, niet in aanmerking en worden bijgevolg door hem gedragen.
Art. 9.De recurrente en niet-recurrente kosten bedoeld in artikel 3 en 5 bestaan voornamelijk, maar niet uitsluitend, uit de volgende kostensoorten: 1° personeelskosten van de netbeheerder;2° kosten van externe dienstverleners;3° kosten voor IT-ontwikkelingen;4° kosten van externe consultants.
Art. 10.De kostenverminderingen bedoeld in artikel 4 en 6 bestaan voornamelijk, maar niet uitsluitend, uit de volgende elementen: 1° de penaliteiten die de netbeheerder toepast met toepassing van de werkingsregels en de contracten;2° in voorkomend geval, de terugbetalingen.
Art. 11.De toewijzing van de algemene kosten aan de kost per uur van het personeel van de netbeheerder in het kader van haar activiteiten in verband met de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme gebeurt door de directe kost per uur per functiecategorie van het personeel van de netbeheerder en de externe dienstverleners te vermenigvuldigen met een coëfficiënt 1,25.
Art. 12.In principe komt geen enkele financiële kost of financiële opbrengst in aanmerking.
Art. 13.De budgetten en saldi worden uitgedrukt zonder btw.
Art. 14.De netbeheerder krijgt geen vergoeding in het kader van zijn activiteiten in verband met de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme.
Art. 15.In het kader van de raming ex ante bedoeld in artikel 7octies, tweede lid en 7undecies, § 15 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten raamt de commissie de in aanmerking komende kosten door van de maandelijks gebudgetteerde kosten die ze redelijk acht de redelijk geachte maandelijkse kostenverminderingen af te trekken.
De niet-beheersbare kosten worden per maand toegewezen volgens de voorwaarden van de contracten voor de strategische reserve en de capaciteitscontracten.
Het jaarlijkse budget van de andere kosten wordt gelijk verdeeld tussen de twaalf maanden van het jaar.
De investeringskosten worden ten laste genomen tijdens het exploitatiejaar waarin de uitgave is gedaan.
Art. 16.In het kader van de bepaling ex post van de in aanmerking komende kosten trekt de commissie van de reële redelijke kosten alle opbrengsten af die de netbeheerder heeft ontvangen of had moeten ontvangen in overeenstemming met de toepasselijke wettelijke, reglementaire en contractuele bepalingen. HOOFDSTUK 3. - Modaliteiten van de controle van de kosten Afdeling 1. - Algemene beginselen
Art. 17.De netbeheerder houdt de kost van de activiteiten in verband met de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme zo laag mogelijk door de bepalende factoren van deze kost zo goed mogelijk te beheersen en alle voorziene kostenverminderingen te ontvangen.
Art. 18.Kruissubsidiëring tussen activiteiten in verband met de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme en de andere (gereguleerde en niet-gereguleerde) activiteiten van de netbeheerder is niet toegelaten.
Kruissubsidiëring tussen activiteiten in verband met de strategische reserve en activiteiten in verband met het capaciteitsvergoedingsmechanisme is niet toegelaten.
Daarom worden de specifieke kosten en kostenverminderingen voor activiteiten in verband met de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme geboekt in afzonderlijke rekeningen.
Art. 19.De netbeheerder spant zich in om zijn kosten op een evenredig niveau te houden. Hij streeft er in het bijzonder naar om de werkelijke kosten van de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme zo weinig mogelijk te doen afwijken van de ramingen van de kosten in de ex ante rapporten.
Art. 20.De kosten worden geboekt volgens de regel van de toewijzing van de resultaten van een activiteit. Afdeling 2. - Redelijkheidscriteria van de kosten
Onderafdeling 1. - Opsomming van de redelijkheidscriteria
Art. 21.§ 1. Om als redelijk te worden beschouwd, moeten de elementen van de beheersbare nettokosten van de activiteiten van de netbeheerder in verband met de strategische reserve en het capaciteitsmechanisme cumulatief aan de volgende redelijkheidscriteria voldoen: 1° zij zijn noodzakelijk voor de uitvoering van de wettelijke en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op de netbeheerder;2° zij voldoen, indien van toepassing, aan de berekeningsregels, methodes, besluiten en beslissingen opgelegd door wet- en regelgeving, door rechtspraak of door de commissie en zijn voldoende verantwoord;3° zij zijn verantwoord uit hoofde van het algemeen belang;4° zij kunnen door de netbeheerder niet worden vermeden. De hierboven vermelde criteria worden in de volgende subafdelingen gespecificeerd. § 2. In de gevallen waarin de commissie wordt gemachtigd af te wijken van het redelijkheidscriterium, bedoeld in de artikelen 12, 27, 28, 42, 43 en 44, kan zij dit slechts doen in de volgende gevallen: 1° de netbeheerder beroept zich op uitzonderlijke omstandigheden buiten zijn wil ;2° de kosten het gevolg zijn van een uitdrukkelijk verzoek van een bevoegde autoriteit. Onderafdeling 2. - Noodzakelijkheidscriterium
Art. 22.Onverminderd een naar behoren verantwoord formeel verzoek van de bevoegde autoriteit worden kostenelementen die het gevolg zijn van een bewuste keuze om te voldoen aan normen die strikter zijn dan de normen die door de geldende wetgeving voor de bevoorradingszekerheid van het land worden opgelegd als onredelijk beschouwd.
Art. 23.De kostenelementen moeten noodzakelijk zijn voor de correcte toepassing van de bepalingen van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten en de uitvoeringsbesluiten ervan, de werkingsregels, de dwingende rechtspraak, de door ACER goedgekeurde kaderrichtsnoeren en de Europese regelgeving, met inbegrip van de netcodes.
Art. 24.Kostenposten die voortvloeien uit activiteiten waarvoor geen wettelijke basis of formele instructie van een bevoegde autoriteit bestaat, worden als onredelijk beschouwd.
Art. 25.Onvoldoende verantwoorde kostenelementen worden als onredelijk beschouwd.
Art. 26.Kosten en inkomsten moeten gebaseerd zijn op gesplitste boekhoudkundige gegevens, desgevallend aan de hand van verdeelsleutels die de commissie vooraf heeft goedgekeurd. Niet-toegewezen kosten worden van de kosten uitgesloten indien zij niet rechtstreeks kunnen worden toegeschreven aan de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme.
Het verband met de balansrekeningen moet naar behoren worden verantwoord.
Art. 27.Elementen die louter het resultaat zijn van vrijwillige overeenkomsten die door de netbeheerder zijn gesloten binnen verenigingen waarvoor geen voorafgaand formeel akkoord van de commissie is verkregen, worden, in principe, als onredelijk beschouwd.
Art. 28.Kostenelementen die louter bedoeld zijn om, zonder voldoende verantwoording, te anticiperen op toekomstige wet- of regelgeving worden, in principe, als onredelijk beschouwd.
Art. 29.Naast de bovengenoemde criteria worden, voor de strategische reserve, de volgende kosten als onredelijk beschouwd: 1° kosten die voortvloeien uit manifest te gunstige voorwaarden in het contract voor de strategische reserve, voor zover de netbeheerder duidelijk minder gunstige contractuele voorwaarden had kunnen opleggen en voor zover deze voorwaarden niet voortvloeien uit door de commissie goedgekeurde regels.2° kosten die voortvloeien uit een gebrek aan initiatief/weigering om de regels voor de vorming en werking van de strategische reserve, bedoeld in respectievelijk artikel 7quinquies en artikel 7septies van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten, zodanig te wijzigen dat de verhouding kosten/efficiëntie wordt geoptimaliseerd, bij gebrek aan een redelijke verantwoording voor een dergelijk gebrek aan initiatief/weigering;3° kosten die voortvloeien uit het gebruik van de strategische reserve voor andere doeleinden dan die waarvoor ze bestemd is;de netbeheerder moet elk gebruik van de strategische reserve in het licht van dit criterium verantwoorden; 4° kosten die voortvloeien uit de reservering en activering van een EAN-punt ten gevolge van het verlenen van een dienst waarvoor de strategische reserve niet bedoeld is;5° kosten die voortvloeien uit contractuele voorwaarden voor de vergoeding van activeringen die de dekking van de variabele activeringskosten overschrijden;6° kosten die voortvloeien uit het niet naleven van de procedure voor het aanleggen van de strategische reserve;7° de beheers- en werkingskosten die de strikt noodzakelijke meerkosten overschrijden ten opzichte van de kosten van de bestaande activiteiten van de netbeheerder die in het bijzonder verband houden met de ondersteunende diensten. Onderafdeling 3. - Conformiteits- en verantwoordingscriterium
Art. 30.De door de netbeheerder voorgestelde budgetten voor zijn beheersbare kosten worden uitgewerkt op basis van de laatste door de commissie goedgekeurde werkelijke kosten en voldoen aan het ex-ante rapporteringsmodel.
Het gebruikte inflatiepercentage is hetzelfde als dat in het door de commissie goedgekeurde tariefvoorstel. Dit percentage wordt cumulatief toegepast, d.w.z. dat het wordt toegepast op het resultaat na de toepassing ervan op het voorgaande exploitatiejaar.
Voor elke kostenplaats geeft de netbeheerder systematisch een becijferde verantwoording in van het verschil boven de gecumuleerde inflatie tussen de goedgekeurde werkelijke kosten van het vorige exploitatiejaar en de gebudgetteerde cijfers, waarbij in het bijzonder het volgende wordt vermeld: 1° de wijze waarop in het voorstel van budget rekening is gehouden met uitzonderlijke gebeurtenissen/elementen: a) die zich hebben voorgedaan in het jaar waarop het laatste verslag over de goedgekeurde werkelijke kosten betrekking heeft of;b) waarop voor het komende jaar werd geanticipeerd;2° de eventueel gebruikte indexeringsparameter(s) en de gebruikte bronnen en gegevens;3° de wijze waarop in het voorstel van budget al dan niet rekening is gehouden met de resultaten van de reeds uitgevoerde aanbestedingsprocedures voor het volgende exploitatiejaar en met de reeds ontvangen offertes van de leveranciers. Het gebrek aan verantwoording, in het bijzonder met betrekking tot de gebruikte hypothesen en indexeringsmethodes, en/of het onderscheid tussen uitzonderlijke elementen en recurrente kosten en/of voldoende onderverdeling/opsplitsing van de verschillende kosten zal in principe aanleiding geven tot een verwerping van de kosten.
Stijgingen die hoger zijn dan de inflatie en niet voldoende kunnen worden onderbouwd, worden in principe afgewezen.
Art. 31.In zijn verslag ex ante worden de door de netbeheerder voorgestelde budgetten voor zijn niet-beheersbare kosten vastgesteld op basis van ondertekende contracten of, bij gebrek daaraan, op de resultaten van de laatste aanbesteding voor de aanleg van de strategische reserve en de resultaten van de laatste veilingen voor het capaciteitsvergoedingsmechanisme.
Art. 32.Elk niet-verantwoord kostenverschil dat voortvloeit uit ramingen die de commissie niet heeft aanvaard, wordt als onredelijk beschouwd.
Art. 33.Kosten die voortvloeien uit het niet of laattijdig toepassen van de regels voor het verstrekken van bankgaranties, het niet innen van verschuldigde boetes of van de terugbetalingsverplichting worden als onredelijk beschouwd, onverminderd de mogelijkheden om de boetes en de terugbetalingsverplichting te betwisten, in overeenstemming met de werkingsregels en de redelijke kosten in verband met de betwistingsprocedures.
Art. 34.Elementen die het gevolg zijn van het niet correct toepassen van bindende rechtspraak worden als onredelijk beschouwd.
Art. 35.Aankopen van goederen en diensten die niet voldoen aan de huidige wetgeving inzake overheidsopdrachten, worden als onredelijk beschouwd.
Art. 36.Bij de beoordeling ex ante worden kosten waarvoor de netbeheerder geen verantwoording of geen verantwoording voor de evolutie heeft gegeven als onredelijk beschouwd.
Bij de bepaling ex post van de werkelijke in aanmerking komende kosten worden kosten waarvoor de netbeheerder geen verantwoording of geen verantwoording voor de evolutie ervan heeft gegeven of waarvan de echtheid niet door boekhoudkundige documenten is aangetoond als onredelijk beschouwd.
Onderafdeling 4. - Criterium voor het nastreven van het algemeen belang
Art. 37.Kostenelementen waarvan de commissie voldoende kan aantonen dat ze geen voorwerp hebben uitgemaakt van voldoende kostenbeheersing worden als onredelijk beschouwd.
Art. 38.Kostenelementen die verband houden met gerechtelijke procedures die de netbeheerder tegen de federale staat, de commissie of een andere autoriteit heeft aangespannen in het kader van zijn activiteiten met betrekking tot de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme worden als onredelijk beschouwd indien dergelijke procedures in laatste instantie worden verworpen en door de behandelende rechter als kennelijk onrechtmatig of louter dilatoir worden beschouwd.
Art. 39.Kostenelementen waarvan de commissie afdoende kan aantonen dat zij uitsluitend bedoeld zijn om de aandeelhouderswaarde te verhogen ten koste van de netgebruikers worden als onredelijk beschouwd.
Art. 40.Kosten die het gevolg zijn van een sanctie die door een bevoegde instantie aan de netbeheerder is opgelegd, omwille van zijn gedrag, worden als onredelijk beschouwd.
Onderafdeling 5. - Onvermijdelijkheidscriterium
Art. 41.Kostenverschillen die het gevolg zijn van het niet of laattijdig toepassen van voorgeschreven wettelijke procedures worden als onredelijk beschouwd.
Art. 42.Kosten die het gevolg zijn van laattijdig ingrijpen door de netbeheerder of een manifest late start van uitvoering worden, in principe, als onredelijk beschouwd.
Art. 43.Kostenverschillen die het gevolg zijn van het niet toepassen van efficiënte aankoopprocedures worden, in principe, als onredelijk beschouwd.
Art. 44.Kostenelementen die het gevolg zijn van een onjuiste toepassing van het principe "at arm's length", d.w.z. de marktconformiteit (voor zover er een concurrentiële markt bestaat) van transacties met een met de netbeheerder verbonden onderneming, worden in principe als onredelijk beschouwd.
Bovendien wordt het verschil dat voortvloeit uit een prestatie die door een met de netbeheerder verbonden onderneming wordt gefactureerd, tegen hogere kosten dan die die de netbeheerder zou hebben gemaakt indien de dienst door zijn eigen personeel was verricht, in principe, als onredelijk beschouwd.
Art. 45.Kostenelementen die het gevolg zijn van een kennelijk foutieve uitvoering of die gepaard gaan met een verspilling van middelen worden als onredelijk beschouwd.
Art. 46.Kostenelementen die werden verworpen of het voorwerp uitmaken van een attest met voorbehoud na een controle van de jaarrekeningen door de commissaris van de netbeheerder worden als onredelijk beschouwd.
Art. 47.Kostenelementen waarvan de commissie kan aantonen dat zij in of na een bepaald exploitatiejaar niet meer of slechts in mindere mate zullen voorkomen, worden als onredelijk beschouwd.
Art. 48.Kostenelementen die voortvloeien uit een manifest onredelijke handeling of een handeling die als zware fout kan worden beschouwd, in die zin dat geen enkele andere persoon die met kennis van zaken handelt dezelfde handeling in dezelfde omstandigheden zou hebben uitgevoerd, worden als onredelijk beschouwd. Afdeling 3. - Modaliteiten voor de controle van de kosten van
buitenlandse netbeheerders
Art. 49.De netbeheerder neemt in zijn verslag ex ante en in zijn verslag ex post de kosten op van de transmissienetbeheerders van aangrenzende Europese lidstaten in verband met de deelname van onrechtstreekse buitenlandse capaciteiten aan het Belgische capaciteitsvergoedingsmechanisme.
Art. 50.§ 1. Deze kosten worden als onredelijk beschouwd indien zij niet aan de volgende cumulatieve voorwaarden voldoen: 1° zij hebben alleen betrekking op de taken die zijn opgesomd in artikel 26(10) van Verordening (EU) nr.2019/943; 2° zij hebben betrekking op activiteiten die door deze netbeheerders worden uitgevoerd na de goedkeuring door de commissie van de overeenkomst tussen netbeheerders bedoeld in artikel 7undecies, § 15, tweede lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;3° zij voldoen aan de voormelde overeenkomst;4° zij hebben geen betrekking op de kosten voor de ontwikkeling van het register bedoeld in artikel 26, lid 10, van Verordening (EU) nr. 2019/943; 5° zij voldoen aan de redelijkheidscriteria bepaald in de artikelen 22 tot en met 49. § 2. Indien zij betrekking hebben op activiteiten die door deze netbeheerders worden uitgevoerd vóór de goedkeuring door de commissie van de overeenkomst tussen netbeheerders bedoeld in artikel 7undecies, § 15, tweede lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten, dan worden deze kosten als onredelijk beschouwd tenzij de volgende cumulatieve voorwaarden zijn vervuld: 1° deze kosten hebben enkel betrekking op prestaties uitgevoerd in de zes maanden voor de voorlegging aan de commissie van het akkoord bedoeld in artikel 7undecies, § 15, 2e lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten;2° deze kosten worden vooraf opgenomen in het verslag ex ante;3° zij voldoen aan de redelijkheidscriteria uit artikel 22 tot en met 49; Het in aanmerking komende karakter van deze kosten is bovendien onderworpen aan de ondertekening door deze netbeheerders van het akkoord bedoeld in artikel 7undecies, § 15, 2e lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten zoals goedgekeurd door de commissie. HOOFDSTUK 4. - Mededeling van informatie
Art. 51.De commissie stelt de rapporteringsmodellen ex ante en ex post op na raadpleging van de netbeheerder.
Art. 52.De verslagen ex ante en ex post bevatten alle relevante gegevens die vereist zijn met betrekking tot de (werkelijke) in aanmerking komende kostenverminderingen en ontvangsten van de activiteiten van de netbeheerder in verband met de strategische reserve en het capaciteitsvergoedingsmechanisme.
Art. 53.Bij de verwerking van de verslagen ex ante kan de commissie binnen tien werkdagen na ontvangst van deze verslagen een eerste verzoek om aanvullende informatie overmaken. De netbeheerder beantwoordt het verzoek uiterlijk binnen zeven werkdagen na ontvangst van het verzoek.
De netbeheerder antwoordt vervolgens zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen drie werkdagen na ontvangst van het verzoek op alle eventuele bijkomende verzoeken.
De commissie legt haar ontwerpen voor de evaluatie van de kosten bedoeld in artikel 7octies, 2e lid, 1° en 7undecies, § 15, 3e lid, 1°, van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten aan de netbeheerder voor. De netbeheerder heeft zeven werkdagen de tijd om zijn opmerkingen in te dienen.
Art. 54.In het kader van de verwerking van de ex-postverslagen kan de commissie binnen zeven werkdagen na ontvangst van deze verslagen een eerste verzoek om aanvullende informatie indienen. De netbeheerder beschikt over vijf werkdagen om zijn opmerkingen over te maken.
De netbeheerder antwoordt vervolgens zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen drie werkdagen na ontvangst van de aanvraag op eventuele bijkomende aanvragen.
De commissie legt haar ontwerpen voor de evaluatie van de kosten bedoeld in artikel 7octies, 2e lid, 2° en 7undecies, § 15, 3e lid, 2°, van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten aan de netbeheerder voor. De netbeheerder heeft vijf werkdagen de tijd om zijn opmerkingen in te dienen.
Art. 55.De commissie en de netbeheerder kunnen onderling de modaliteiten overeenkomen voor de indiening en behandeling van verslagen ex ante en ex post die verschilt van de modaliteiten voorzien in de artikelen 53 en 54, onverminderd de uiterlijke termijnen bepaald in artikel 7octies, 2e lid en 7undecies, § 15 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten. HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 56.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 57.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 20 juli 2022.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Energie, T. VAN DER STRAETEN