gepubliceerd op 01 juli 2024
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 juni 2021 tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering van de capaciteiten in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme
16 JUNI 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 juni 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 11/06/2021 numac 2021042129 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 25/06/2021 numac 2021031723 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering. - Rechtzetting sluiten tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering van de capaciteiten in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikel 108;
Gelet op de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, § 9, vierde lid, ingevoegd bij de wet van 15 maart 2021 en laatst gewijzigd bij de wet van 7 mei 2024;
Gelet op het koninklijk besluit van 4 juni 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 11/06/2021 numac 2021042129 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 25/06/2021 numac 2021031723 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering. - Rechtzetting sluiten tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering van de capaciteiten in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme;
Gelet op de raadpleging van de marktdeelnemers georganiseerd van 5 februari 2024 tot en met 23 februari 2024;
Gelet op het voorstel (C)2743/2 van 10 april 2024 van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas;
Gelet op het advies van de netbeheerder van 10 april 2024 over het voorstel (C)2743/2 van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas van 10 april 2024;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 23 april 2024;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting van 26 april 2024;
Gelet op advies 76.330/16 van de Raad van State, gegeven op 29 mei 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op de beslissing van de Gegevensbeschermingsautoriteit van 6 juni 2024 om te verwijzen naar het standaardadvies nr. 65/2023 van 24 maart 2023;
Overwegende dat in navolging van advies 76.330/16 van de Raad van State, gegeven op 29 mei 2024, het voorstel (C)2743/2 van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas van 10 april 2024, aangevuld werd met de vereiste bijkomende bepalingen zoals: 1° de toevoeging van een bepaling over het geval waarin een capaciteit zowel onder hoofdstuk II als onder hoofdstuk III valt in navolging van randnummer 10.3 van het voornoemde advies van de Raad van State ; 2° de toevoeging van bepalingen betreffende bestaande capaciteit die deel uitmaken van een geaggregeerde offerte in navolging van randnummer 11 van het voornoemde advies van de Raad van State; Op de voordracht van de Minister van Energie,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het opschrift van Hoofdstuk I van het koninklijk besluit van 4 juni 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 11/06/2021 numac 2021042129 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering type koninklijk besluit prom. 04/06/2021 pub. 25/06/2021 numac 2021031723 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering. - Rechtzetting sluiten tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering van de capaciteiten in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme, wordt vervangen als volgt: "HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen".
Art. 2.Artikel 1, § 2 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de bepalingen onder 12° en 13°, luidende: "12° "nieuwe capaciteit": elke capaciteit die extra capaciteit aan het elektriciteitsnet aanbiedt, met inbegrip van bestaande capaciteit die de uitgaven doen bedoeld in artikel 3, § 2 die als gevolg hebben dat er extra capaciteit wordt aangeboden ; 13° " koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten" : het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme;"
Art. 3.In hetzelfde besluit, wordt een artikel 1/1 ingevoegd, luidende: "
Art. 1/1.Indien een investeringsdossier zowel onder het toepassingsgebied van Hoofdstuk II als Hoofdstuk III valt, behandelt de commissie het investeringsdossier overeenkomstig de bepalingen van het hoofdstuk waarvan toepassing gewenst is door de capaciteitshouder, zoals blijkt uit het investeringsdossier."
Art. 4.Het opschrift van hoofdstuk II van hetzelfde besluit, wordt vervangen als volgt: "HOOFDSTUK II. - Het klasseren van een nieuwe capaciteit in een capaciteitscategorie"
Art. 5.In hoofdstuk II, van hetzelfde besluit, wordt een afdeling 1 ingevoegd luidende: "Afdeling 1. - Methode voor het klasseren van een nieuwe capaciteit in een capaciteitscategorie"
Art. 6.In artikel 2, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 4 juli 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2023 pub. 07/08/2023 numac 2023043387 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 juni 2021 tot vaststelling van de investeringsdrempels, de criteria voor het in aanmerking komen van investeringskosten, en de procedure van klassering type koninklijk besluit prom. 04/07/2023 pub. 10/08/2023 numac 2023043388 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, eerste lid, wordt het woord "nieuwe" ingevoegd tussen de woorden "valt elke geprekwalificeerde" en de woorden "capaciteit onder een van de volgende capaciteitscategorieën";2° in paragraaf 1, tweede lid, wordt het woord "nieuwe" ingevoegd tussen de woorden "Bij gebrek aan klassering door de commissie van een" en de woorden "capaciteit in een van de in het eerste lid, 1° tot 3°, bedoelde capaciteitscategorieën";3° in paragraaf 2, wordt het woord "nieuwe" ingevoegd tussen de woorden "Om een" en de woorden "capaciteit in een capaciteitscategorie te klasseren";
Art. 7.In artikel 3, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, eerst lid, wordt het woord "nieuwe" ingevoegd tussen de woorden "Voor de klassering van een" en de woorden "capaciteit in een capaciteitscategorie wordt";2° in de Nederlandse tekst van paragraaf 2, eerste lid, wordt het woord "aanvullende" vervangen door het woord "extra".
Art. 8.In artikel 4, van hetzelfde besluit, wordt het woord "nieuwe" ingevoegd tussen de woorden "Om een" en de woorden "capaciteit in een capaciteitscategorie te kunnen klasseren".
Art. 9.In artikel 5, § 1, van hetzelfde besluit, wordt het woord "nieuwe" ingevoegd tussen het woord "Elke" en de woorden "capaciteit die deel uitmaakt van een geaggregeerde offerte wordt geklasseerd in een capaciteitscategorie".
Art. 10.In artikel 6, § 1, van hetzelfde besluit, wordt het woord "nieuwe" ingevoegd tussen de woorden "De investeringsdrempels voor de indeling van een" en de woorden "capaciteit in een capaciteitscategorie zijn de volgende".
Art. 11.Hoofdstuk III, van hetzelfde besluit, wordt afdeling 2.
Art. 12.In Franstalige tekst van artikel 8 van hetzelfde besluit, wordt in de het woord "destinateur" vervangen door het woord "expéditeur".
Art. 13.In artikel 11, van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) het woord "nieuwe" wordt ingevoegd tussen de woorden "Na onderzoek van het investeringsdossier bepaalt de commissie de klassering van de" en de woorden "capaciteit in een capaciteitscategorie";b) het woord "nieuwe" wordt ingevoegd tussen de woorden "Als het om een geaggregeerde offerte gaat, klasseert de commissie elke" en de woorden "capaciteit van de offerte in een capaciteitscategorie en bepaalt ze bovendien hoe de verschillende combinaties van de capaciteiten van de offerte worden geklasseerd";2° in het tweede lid, wordt het woord "nieuwe" ingevoegd tussen de woorden "Indien de commissie van mening is dat de" en de woorden "capaciteit moet worden geklasseerd in een capaciteitscategorie verbonden aan een capaciteitscontract";
Art. 14.Hoofdstuk IV, van hetzelfde besluit, wordt afdeling 3.
Art. 15.In artikel 12, § 1, van hetzelfde besluit, wordt het woord "nieuwe" ingevoegd tussen de woorden "en die van invloed kan zijn op de controle door de commissie op de klassering van een" en de woorden "capaciteit of een geaggregeerde offerte in een capaciteitscategorie".
Art. 16.Artikel 18 van hetzelfde besluit, wordt opgeheven.
Art. 17.Het hoofdstuk V, van hetzelfde besluit, wordt afdeling 4.
Art. 18.Na hoofdstuk V, dat afdeling 4 van Hoofdstuk II is geworden, wordt een Hoofdstuk III ingevoegd, luidende: "HOOFDSTUK III. - Het klasseren van een bestaande capaciteit in een capaciteitscategorie"
Art. 19.In Hoofdstuk III, zoals ingevoegd door artikel 16, wordt een afdeling 1 ingevoegd die de artikelen 19/1 tot 19/5 bevat, luidende: "Afdeling 1. - Methode voor het klasseren van een bestaande capaciteit in een capaciteitscategorie
Art. 19/1 . § 1. In het kader van het capaciteits-vergoedingsmechanisme valt elke geprekwalificeerde bestaande capaciteit onder een van de volgende capaciteitscategorieën: 1° een capaciteitscategorie verbonden aan een capaciteitscontract dat maximaal acht perioden van capaciteitslevering bestrijkt;2° een capaciteitscategorie verbonden aan een capaciteitscontract dat één enkele periode van capaciteitslevering bestrijkt. Bij gebrek aan klassering door de commissie van een bestaande capaciteit in de in het eerste lid, 1° , bedoelde capaciteitscategorie, valt de capaciteit automatisch onder de in het eerste lid, 2°, bedoelde capaciteitscategorie.
Een indirecte buitenlandse capaciteit en een niet bewezen capaciteit vallen automatisch onder de capaciteitscategorie bedoeld in het eerste lid, 2° § 2. Om een bestaande capaciteit in een capaciteitscategorie te klasseren, onderzoekt de commissie op basis van het in artikel 19/5 bedoelde investeringsdossier of de in aanmerking komende kosten van een geplande investering in de zin van artikel 19/2 voor een in aanmerking komend vermogen in de zin van artikel 19/3 minstens één van de in artikel 19/5 vastgelegde investeringsdrempels bereiken of overschrijden.
Art. 19/2.Voor de klassering van een bestaande capaciteit in een capaciteitscategorie wordt rekening gehouden met in aanmerking komende kosten, met uitsluiting van andere kosten.
De in aanmerking komende kosten zijn de kapitaaluitgaven die worden besteld vanaf de datum van publicatie van de resultaten van de veiling waarop de offerte met betrekking tot deze capaciteit is aanvaard en die zijn gedaan ten laatste de dag voorafgaand aan de eerste dag van de periode van capaciteitslevering, noodzakelijk voor het onderhoud, het in overeenstemming brengen met regelgeving, de wijziging van de configuratie of de uitbreiding van de aan de Belgische markt aangeboden capaciteit, met uitsluiting van de kosten die bestemd zijn om de productie te verhogen of voor de opslag van andere goederen en van elke andere investering waarvan het hoofddoel niet is om elektriciteitscapaciteit ter beschikking te stellen van het Belgische elektriciteitssysteem.
Na raadpleging van de marktdeelnemers kan de commissie richtsnoeren uitvaardigen om de in het eerste en tweede lid bepaalde voorwaarden voor het in aanmerking komen van de kosten te specificeren.
Art. 19/3.Om een bestaande capaciteit in een capaciteitscategorie te kunnen klasseren, moet rekening worden gehouden met het nominaal referentievermogen van de capaciteit na de beoogde investering.
Art. 19/4.§ 1. Elke bestaande capaciteit die deel uitmaakt van een geaggregeerde offerte wordt geklasseerd in een capaciteitscategorie.
Op basis van de indeling van capaciteiten bepaalt de commissie in voorkomend geval de verschillende klasseringscombinaties ervan en koppelt ze elke combinatie aan een maximaal nominaal referentievermogen dat overeenkomt met de som van de nominale referentievermogens van de capaciteiten van de geaggregeerde offerte die zijn ingedeeld in een capaciteitscategorie die gelijk is aan of hoger is dan de bepaalde capaciteitscategorie. Op basis daarvan kiest de beheerder van de geaggregeerde offerte de capaciteitscategorie die op de geaggregeerde offerte van toepassing is. § 2. Tijdens de geldigheidsduur van het capaciteitscontract kan een capaciteit uit een geaggregeerde offerte worden vervangen door een andere capaciteit onder de volgende voorwaarden: 1° de vervangcapaciteit moet op voorhand geklasseerd zijn in een capaciteitscategorie verbonden aan een capaciteitscontract dat een aantal perioden van capaciteitslevering omvat dat gelijk is aan of groter is dan het resterende aantal perioden van capaciteitslevering van het in uitvoering zijnde contract, of beschikken over een resterend aantal perioden van capaciteitslevering dat ten minste gelijk is aan het resterende aantal perioden van capaciteitslevering van het in uitvoering zijnde contract;2° de vervangcapaciteit mag niet het voorwerp uitmaken van een in uitvoering zijnde capaciteitscontract.
Art. 19/5.De investeringsdrempel voor de indeling van een bestaande capaciteit in de capaciteitscategorie die gekoppeld is aan een capaciteitscontract dat maximaal acht perioden van capaciteitslevering bestrijkt, is vastgesteld op 30 /kW."
Art. 20.In Hoofdstuk III, zoals ingevoegd door artikel 16, wordt een afdeling 2 ingevoegd die de artikelen 19/6 tot 19/11 bevat, luidende: « Afdeling 2. - Indiening en behandeling van het investeringsdossier
Art. 19/6.§ 1. Om in een capaciteitscategorie te worden geklasseerd die verbonden is aan een capaciteitscontract dat maximaal acht perioden van capaciteitslevering bestrijkt, moet de capaciteitshouder of de beheerder van een geaggregeerde offerte, hierna "de aanvrager" genoemd, uiterlijk op 15 juni van het jaar van de desbetreffende veiling een aanvraag tot klassering, inclusief een investeringsdossier, indienen bij de commissie overeenkomstig artikel 7undecies, § 9, eerste lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten.
De commissie kan bepalen dat de aanvraag tot klassering moet worden ingediend via een IT-platform dat zij ter beschikking van de aanvragers stelt. In voorkomend geval stelt de commissie de voorwaarden voor het gebruik van dit IT-platform vast. Indien het IT-platform niet beschikbaar is, is de procedure van artikel 7, § 1, derde lid, van toepassing. § 2. Het investeringsdossier omvat minstens volgende elementen: 1° de naam, de voornaam en de woonplaats van de aanvrager;2° indien het gaat om een vennootschap, de handelsnaam of naam, de rechtsvorm, de maatschappelijke zetel alsook de documenten waarin de bevoegdheden van de ondertekenaars van de aanvraag worden bevestigd;3° indien het gaat om een geaggregeerde offerte, de naam, de voornaam en de woonplaats van elke capaciteitshouder die is opgenomen in de offerte of, in het geval van een vennootschap, haar bedrijfsnaam, rechtsvorm en maatschappelijke zetel;4° de capaciteitscategorie waarin de capaciteit of capaciteiten volgens de aanvrager zou moeten worden ingedeeld als het om een geaggregeerde offerte gaat;5° een nauwkeurige beschrijving en verantwoording van de geplande kapitaaluitgaven en de in aanmerkingkomende kosten.Voor elke investeringsuitgave moeten minstens de volgende gegevens worden verstrekt: a) de totale kapitaalsuitgaven uitgedrukt in euro van het referentiejaar waarmee de netbeheerder rekening houdt overeenkomstig artikel 20 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten;b) de redenen voor de relevantie van de investering voor de doelstelling van het capaciteitsvergoedingsmechanisme;c) het jaar waarin de investering wordt gerealiseerd;6° de contactgegevens van de contactpersoon in het kader van de behandeling van het investeringsdossier. § 3. Een capaciteitshouder mag maximaal vier afzonderlijke investeringsdossiers voor dezelfde aanvraag tot klassering en geografische locatie indienen. Elk dossier beantwoordt slechts aan één technische configuratie en één nominaal referentievermogen. § 4 Als de aanvrager in zijn investeringsdossier aantoont dat de geplande investering betrekking heeft op gekoppelde capaciteiten, worden het bedrag van de in aanmerking komende kosten en de in aanmerking komende vermogens van de capaciteiten in kwestie samengevoegd bij de behandeling van het dossier door de Commissie.
Art. 19/7.Als de capaciteitshouder, voor de betreffende capaciteit en voor dezelfde veiling, reeds een aanvraag tot derogatie van de intermediaire maximumprijs heeft ingediend, in overeenstemming met artikel 22 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten: 1° wordt het investeringsdossier, in afwijking van artikel 19/6, § 1 verondersteld al te zijn ingediend en dient de capaciteitshouder, ten laatste op 15 juni van het jaar van de veiling, enkel een formele aanvraag tot klassering in bij de commissie, met vermelding van de betreffende capaciteit en de referentie naar zijn aanvraag tot derogatie;2° in afwijking van artikel 19/6, § 2 heeft de aanvraag tot klassering enkel betrekking op de technische configuratie uit de aanvraag tot derogatie;3° niettegenstaande artikelen 19/8 en 19/9 wordt de aanvraag tot klassering gevoegd bij de aanvraag tot derogatie.
Art. 19/8.Behoudens andersluidende bepaling in dit hoofdstuk verloopt de communicatie tussen de commissie en de aanvrager per e-mail. Een door de commissie aan de aanvrager verzonden e-mail is geldig als deze is gericht aan de in artikel 19/6, § 2, 6°, bedoelde contactpersoon.
Als de bestemmeling correct is geïdentificeerd, wordt hij verondersteld de e-mail te hebben ontvangen op de dag waarop hij door de afzender werd verzonden.
Art. 19/9.De commissie kan, in het kader van de behandeling van een investeringsdossier, verzoeken om aanvullende informatie richten aan de aanvrager. Deze laatste zendt de gevraagde informatie binnen tien dagen toe. Bij gebreke hiervan kan de commissie het investeringsdossier onontvankelijk verklaren nadat zij de aanvrager, bijgestaan door zijn raadsman, heeft gehoord of hem althans naar behoren heeft opgeroepen. De oproeping om gehoord te worden en de beslissing van de commissie worden per aangetekende brief met ontvangstbevestiging aan de aanvrager gericht.
Art. 19/10.Zodra een capaciteit of een geaggregeerde offerte, waarvoor een klassering werd aangevraagd, door de netbeheerder is geprekwalificeerd, stuurt de netbeheerder de informatie in dit verband onmiddellijk door naar de commissie, met vermelding van het nominaal referentievermogen.
Indien de capaciteit door de netbeheerder niet is geprekwalificeerd voor veilingen die plaatsvinden in het jaar waarin het investeringsdossier wordt ingediend, wijst de commissie de aanvraag af.
Art. 19/11.Na onderzoek van het investeringsdossier herklasseert de commissie de bestaande capaciteit in één van de in artikel 19/1, § 1, eerste lid, bedoelde capaciteitscategorieën. Als het om een geaggregeerde offerte gaat, klasseert de commissie elke bestaande capaciteit van de offerte in een capaciteitscategorie en bepaalt ze bovendien hoe de verschillende combinaties van de capaciteiten van de offerte worden geklasseerd.
Indien de commissie voornemens is de aanvraag tot klassering af te wijzen, zendt zij haar ontwerp-besluit per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs toe aan de aanvrager, om hem in staat te stellen binnen tien werkdagen zijn opmerkingen over te maken.
In het in het tweede lid bedoelde geval kan de beheerder van die geaggregeerde offerte, indien de commissie van plan is de capaciteiten die samen een geaggregeerde offerte vormen in meer dan één capaciteitscategorie te klasseren, binnen dezelfde termijn ook zijn offerte aanpassen door bepaalde capaciteiten in te trekken, om een homogene indeling te verkrijgen van alle capaciteiten die samen de geaggregeerde offerte vormen.
De commissie stelt de aanvrager per aangetekende brief met ontvangstbevestiging in kennis van haar definitieve besluit; tegelijkertijd stelt zij de netbeheerder daarvan in kennis."
Art. 21.In Hoofdstuk III, zoals ingevoegd door artikel 16, wordt een afdeling 3 ingevoegd die het artikel 19/12 bevat, luidende: "Afdeling 3. - Ex post controle
Art. 19/12.Na de selectie van een offerte voor bestaande capaciteit die is ingedeeld in de categorie van capaciteit die gepaard gaat met een capaciteitscontract dat maximaal acht capaciteitsleveringsperioden bestrijkt, en de sluiting van het capaciteitscontract voor deze transactie, is het de taak van de commissie om na te gaan of de geplande kapitaaluitgaven daadwerkelijk zijn verricht en de in artikel 19/5 bedoelde drempel hebben bereikt of overschreden.
Indien de commissie aan het einde van haar controle ex post tot de conclusie komt dat de gedane uitgaven geen recht geven op de oorspronkelijk toegekende klassering, zal zij de capaciteit herklasseren in de juiste capaciteitscategorie, waar nodig rekening houdend met een redelijke tolerantiemarge. De commissie neemt haar besluit na de capaciteitsleverancier te hebben gehoord, zo nodig bijgestaan door zijn raadsman, of in ieder geval na hem naar behoren te hebben opgeroepen. De uitnodiging voor de hoorzitting en de beslissing van de commissie worden per aangetekende brief met ontvangstbevestiging aan de capaciteitsleverancier toegezonden. De commissie draagt de netbeheerder op om het aantal perioden van capaciteitslevering waarop het capaciteitscontract betrekking heeft dienovereenkomstig aan te passen.
De commissie neemt haar besluit uiterlijk op de laatste dag van de vijfde maand na de aanvang van de eerste periode van capaciteitslevering waarop het capaciteitscontract betrekking heeft."
Art. 22.Het hoofdstuk VI, van hetzelfde besluit, wordt het hoofdstuk IV.
Art. 23.Met uitzondering van artikelen 12 en 16, treedt dit besluit in werking tien dagen na de publicatie in het Belgisch Staatsblad van een bericht waaruit het volgende blijkt: 1° de kennisgeving van de beslissing van de Europese Commissie dat de wijziging van bestaande steun vervat in dit besluit geen onverenigbare steun uitmaakt in de zin van artikel 107 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, of;2° het verstrijken van de termijnen bedoeld in artikel 4 van de verordening (EU) 2015/1589 van de Raad van 13 juli 2015 tot vaststelling van nadere bepalingen voor de toepassing van artikel 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, zodanig dat de wijziging van bestaande steun vervat in dit besluit toegepast mag worden. De minister bevoegd voor Energie doet een dergelijk bericht in het Belgisch Staatsblad publiceren uiterlijk tien dagen na ontvangst van die beslissing van de Europese Commissie dan wel binnen tien dagen na het verstrijken van die termijn.
Art. 24.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 16 juni 2024.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Energie, T. VAN DER STRAETEN