Etaamb.openjustice.be
Wet van 03 mei 2024
gepubliceerd op 05 juni 2024

Wet betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van een daad van terrorisme en betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2024005008
pub.
05/06/2024
prom.
03/05/2024
ELI
eli/wet/2024/05/03/2024005008/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 MEI 2024. - Wet betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van een daad van terrorisme en betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen, hetgeen volgt :

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet.

HOOFDSTUK 2. - Doel en toepassingsgebied

Art. 2.Deze wet heeft tot doel een kader op te zetten voor de schadeloosstelling van schade veroorzaakt door een daad van terrorisme, waaronder een kader voor solidariteit met slachtoffers die zich niet op een verzekeringsdekking kunnen beroepen, of van wie de verzekeringsdekking niet toelaat alle schade te dekken.

Daarnaast regelt deze wet de dekking die verzekeringsovereenkomsten bieden voor schade veroorzaakt door terrorisme.

Art. 3.Onverminderd de artikelen 10, § 3, 28, 29 en 34 tot 37 is deze wet niet van toepassing op: 1° verzekeringsovereenkomsten die uitsluitend schade dekken veroorzaakt door terrorisme;2° verzekeringsovereenkomsten die de aansprakelijkheid dekken krachtens de wet van 22 juli 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/07/1985 pub. 14/08/2012 numac 2012000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van de kernenergie. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van de kernenergie;3° verzekeringsovereenkomsten die de schade aan een kerninstallatie dekken bedoeld in de wet van 22 juli 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/07/1985 pub. 14/08/2012 numac 2012000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van de kernenergie. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van de kernenergie;4° verzekeringsovereenkomsten die casco rollend spoorwegmateriaal, luchtvaartcasco, casco zeeschepen, de burgerlijke aansprakelijkheid van luchtvaartuigen, de burgerlijke aansprakelijkheid van rollend spoorwegmateriaal, onder voorbehoud van artikel 6, § 2, eerste lid, 2°, of de burgerlijke aansprakelijkheid van zeeschepen dekken. HOOFDSTUK 3. - Definities

Art. 4.Voor de toepassing van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten en -reglementen, wordt verstaan onder: 1° terrorisme: een clandestien georganiseerde actie met ideologische, politieke, etnische of religieuze bedoelingen, individueel of door een groep uitgevoerd, waarbij geweld wordt gepleegd op personen of waarbij de economische waarde van een materieel of immaterieel goed geheel of gedeeltelijk wordt vernield, ofwel om indruk te maken op het publiek, een klimaat van onveiligheid te scheppen of de overheid onder druk te zetten, ofwel om het verkeer of de normale werking van een dienst of een onderneming te belemmeren;2° daad van terrorisme: een daad die als dusdanig is erkend krachtens artikel 5;3° slachtoffer: elke persoon die schade veroorzaakt door een daad van terrorisme heeft geleden, op voorwaarde dat hij noch dader van, noch mededader van, noch medeplichtige is aan de daad van terrorisme, en de bedoelde schade niet intrinsiek samenhangt met de dood van of de lichamelijke schade geleden door de dader van, de mededader van of de medeplichtige aan de daad van terrorisme;4° begunstigde van een verzekeringsovereenkomst: de persoon bedoeld in artikel 5, 18°, van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten1;5° benadeeld persoon: het slachtoffer aan wie schade is toegebracht waarvoor de verzekerde van een aansprakelijkheidsverzekering gesloten bij of gedekt door een verzekeraar aansprakelijk is;6° lichamelijke schade: alle schade die verband houdt met lichamelijke letsels en/of een trauma, inclusief zuiver morele schade of de economische schade die het rechtstreekse gevolg is van deze lichamelijke letsels en/of dit trauma;7° materiële schade: alle andere schade dan lichamelijke schade;8° verzekeringsovereenkomst: een overeenkomst bedoeld in artikel 5, 14°, van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten1 of een dekking die wordt geboden door een rechtspersoon die, krachtens een wetgeving of een reglementering, gemachtigd is om zelf deze dekking van die verplichte verzekering te bieden: a) met uitzondering van de in artikel 3 bedoelde overeenkomsten;en b) voor zover deze overeenkomst of deze dekking een Belgisch risico of een Belgische verbintenis betreft;9° levensverzekeringsovereenkomst: een verzekeringsovereenkomst bedoeld in artikel 160 van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten1;10° verzekeringsovereenkomst die voorziet in vergoedende prestaties: een verzekeringsovereenkomst waarbij de verzekeraar zich ertoe verbindt de prestatie te verstrekken die nodig is voor de schadeloosstelling van de schade geleden door het slachtoffer dat zich op deze overeenkomst kan beroepen;11° verzekeringsovereenkomst die voorziet in forfaitaire prestaties: een verzekeringsovereenkomst waarbij de prestatie van de verzekeraar niet afhangt van de omvang van de schade;12° persoonlijke verzekeringsovereenkomst die voorziet in forfaitaire prestaties: alle verzekeringsovereenkomsten die voorzien in forfaitaire prestaties, met uitzondering van collectieve verzekeringen;13° verzekeraar: a) elke persoon of onderneming die als contractspartij één of meerdere verzekeringsovereenkomsten aanbiedt, ongeacht de beroepshoedanigheid van deze persoon en ongeacht of al dan niet actuariële technieken worden gebruikt bij het sluiten van de overeenkomst;of b) elke andere rechtspersoon die een dekking biedt krachtens een wetgeving of een reglementering die deze rechtspersoon machtigt om zelf de dekking van die verplichte verzekering te bieden;14° persoonlijke verzekeraar: elke verzekeraar tot wie het slachtoffer zich, op grond van een verzekeringsovereenkomst die geen aansprakelijkheidsverzekeringsovereenkomst is, als begunstigde van die verzekeringsovereenkomst kan wenden;15° aangestelde verzekeraar: elke verzekeraar bedoeld in artikel 21 die, in de hoedanigheid van deelnemer, de door het slachtoffer geleden schade beoordeelt en vergoedt krachtens deze wet;16° deelnemer: elke rechtspersoon die lid is van de vzw TRIP en deze vzw financiert;17° verzekeraar BA Privéleven: een verzekeraar die activiteiten uitoefent in verband met verzekeringsovereenkomsten bedoeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 12 januari 1984Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten5 tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven;18° Belgische risico's of verbintenissen: risico's of verbintenissen bedoeld in artikel 15, 36° en 37°, van de wet van 13 maart 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten2;19° vzw TRIP: de rechtspersoon die door deelnemers is opgericht krachtens artikel 4 van de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten en van wie de wettelijke grondslag voortaan in artikel 32 is vervat;20° Bank: de Nationale Bank van België bedoeld in de wet van 22 februari 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/02/1998 pub. 28/03/1998 numac 1998003158 bron ministerie van financien Wet tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België sluiten tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België;21° Comité: het Comité voor schadeafwikkeling bedoeld in artikel 13;22° Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders: de Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders bedoeld in artikel 30 van de wet van 1 augustus 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten;23° Gemeenschappelijk Waarborgfonds: het fonds bedoeld in artikel 19bis-2 van de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen;24° FSMA: de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten bedoeld in artikel 44 van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003391 bron ministerie van financien Wet tot aanvulling, inzake de verhaalmiddelen tegen de beslissingen van de minister, de CBF, de CDV en de marktondernemingen, alsook inzake de tussenkomst van de CBF en van de CDV voor de strafgerechten, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten en tot wijziging van verschillende andere wetsbepalingen type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten;25° OCAD: het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse bedoeld in artikel 5 van de wet van 10 juli 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2006 pub. 20/07/2006 numac 2006009570 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de analyse van de dreiging sluiten betreffende de analyse van de dreiging;26° wet van 1 augustus 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten: de wet van 1 augustus 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten houdende fiscale en andere bepalingen;27° wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1967 pub. 24/10/2001 numac 2001000905 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling type wet prom. 03/07/1967 pub. 23/03/2018 numac 2018030614 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten: de wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1967 pub. 24/10/2001 numac 2001000905 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling type wet prom. 03/07/1967 pub. 23/03/2018 numac 2018030614 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector;28° wet van 10 april 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten0: de arbeidsongevallen wet van 10 april 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten0;29° gecoördineerde wet van 14 juli 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/07/1994 pub. 20/11/2008 numac 2008000938 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het jaar 2007 type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000581 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het eerste semester van het jaar 2010 type wet prom. 14/07/1994 pub. 19/12/2008 numac 2008001027 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 25/02/2009 numac 2009000104 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000576 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 04/03/2011 numac 2011000117 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 07/04/2009 numac 2009000211 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten: de gecoördineerde wet van 14 juli 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/07/1994 pub. 20/11/2008 numac 2008000938 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het jaar 2007 type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000581 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het eerste semester van het jaar 2010 type wet prom. 14/07/1994 pub. 19/12/2008 numac 2008001027 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 25/02/2009 numac 2009000104 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000576 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 04/03/2011 numac 2011000117 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 07/04/2009 numac 2009000211 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen;30° wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten: de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme;31° wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten1: de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten1 betreffende de verzekeringen;32° wet van 13 maart 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten2: de wet van 13 maart 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten2 op het statuut van en het toezicht op de verzekerings- of herverzekeringsondernemingen;33° wet van 18 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten4: de wet van 18 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten4 betreffende de oprichting van het statuut van nationale solidariteit, de toekenning van een herstelpensioen en de terugbetaling van medische zorg ingevolge daden van terrorisme;34° wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten3: de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten3 houdende schadeloosstellingen ten voordele van de personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de daarmee gelijkgestelde personen die slachtoffer zijn van schade veroorzaakt door buitengewone risico's in het buitenland. HOOFDSTUK 4. - Daad van terrorisme

Art. 5.§ 1. Rekening houdend met de omvang en de ernst van de schade die het gevolg is van een actie die verband houdt met terrorisme, alsook van de omstandigheden van die actie, kan de Koning bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad en genomen op voordracht van de minister bevoegd voor Justitie en na voorafgaand advies van het OCAD en het federaal parket, deze daad erkennen als een daad van terrorisme.

Wanneer de in het eerste lid bedoelde actie buiten België heeft plaatsgevonden, wordt het in het eerste lid bedoelde koninklijk besluit, in afwijking van dat lid, genomen op gezamenlijke voordracht van de minister bevoegd voor Justitie en de minister bevoegd voor Buitenlandse Zaken, na voorafgaand advies van het OCAD en het federaal parket.

De in het eerste en tweede lid bedoelde voorafgaande adviezen worden binnen vijf dagen na het verzoek van de betrokken minister of ministers verstrekt.

De Ministerraad beraadslaagt over het voorstel van de betrokken minister of ministers uiterlijk tien dagen na ontvangst van het voorstel met daarbij de adviezen van het OCAD en het federaal parket. § 2. Het in paragraaf 1 bedoelde koninklijk besluit kan bepalen dat een combinatie van feiten of gebeurtenissen eenzelfde daad van terrorisme vormt wanneer die feiten of gebeurtenissen met elkaar gelinkt zijn qua organisatie, nagestreefde doelstellingen of enig ander relevant element dat in het in paragraaf 1 bedoelde koninklijk besluit wordt geïdentificeerd. § 3. De erkenning als daad van terrorisme krachtens dit artikel heeft geen impact op de strafrechtelijke kwalificatie van de betrokken feiten of gebeurtenissen.

HOOFDSTUK 5. - Dekking van de schade veroorzaakt door terrorisme Afdeling 1. - Dekking van terrorisme door

de verzekeringsovereenkomsten

Art. 6.§ 1. De verzekeringsovereenkomsten kunnen schade veroorzaakt door terrorisme in duidelijke en nauwkeurige bewoordingen uitsluiten. § 2. In afwijking van paragraaf 1 bevatten de verzekeringsovereenkomsten met betrekking tot de hierna vermelde risico's verplicht een dekking voor de schade veroorzaakt door terrorisme: 1° de risico's arbeidsongevallen;2° de risico's bedoeld in de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen;3° de risico's bedoeld in de wet van 30 juli 1979Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/1979 pub. 24/06/2011 numac 2011000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen;4° de risico's brand eenvoudige risico's gedefinieerd door de Koning ter uitvoering van artikel 121 van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten1;5° de risico's die behoren tot de takken 1 en 2 bedoeld in bijlage I bij de wet van 13 maart 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten2, of de risico's die behoren tot de takken 21, 22 en 23 bedoeld in bijlage II bij dezelfde wet. Bovendien dekt de verzekeringsovereenkomst, in afwijking van paragraaf 1, verplicht de schade veroorzaakt door terrorisme voor de risico's en onder de voorwaarden die de Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. § 3. Niettegenstaande paragraaf 2 kan de schade veroorzaakt door wapens of tuigen, die bestemd zijn om te ontploffen door de structuurwijziging van de atoomkern, in duidelijke en nauwkeurige bewoordingen uitgesloten worden in de verzekeringsovereenkomsten. § 4. Bij gebrek aan een te verzekeren bedrag bij of krachtens een wet en/of een reglementering voorzien de in de paragrafen 1 en 2 bedoelde verzekeringsovereenkomsten in hetzelfde verzekerde bedrag, ongeacht of de schade al dan niet uit terrorisme voortvloeit.

De Koning kan bepalen dat andere regels gelden voor bepaalde risico's of verzekeringsovereenkomsten.

Art. 7.Niettegenstaande eventuele andersluidende bepalingen genomen bij of krachtens een wet en/of een reglementering, dekken de in artikel 6, § 2, bedoelde verzekeringsovereenkomsten die, op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze wet of van het in artikel 6, § 2, tweede lid, bedoelde koninklijk besluit, de schade veroorzaakt door terrorisme uitsluiten, die schade vanaf de eerstvolgende jaarlijkse premievervaldag, of, indien de verzekeringsovereenkomst geen jaarlijkse vervaldag heeft, vanaf de eerstvolgende jaardag van de ingangsdatum van de overeenkomst. Schade veroorzaakt door wapens of tuigen, die bestemd zijn om te ontploffen door de structuurwijziging van de atoomkern, kan van deze dekking uitgesloten blijven.

De verzekeringnemer kan de verzekeraar verzoeken de in het eerste lid bedoelde dekking vanaf een vroegere datum te verkrijgen.

Art. 8.Indien de in artikel 12 bedoelde plafonds worden opgeheven, beschikt de verzekeraar over een periode van één jaar na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van de wet tot opheffing van de plafonds, om de in artikel 6 bedoelde dekking voor terrorisme geheel of gedeeltelijk op te zeggen. De opzegging gaat in één maand na het versturen van de opzegging of, indien deze gebeurtenis eerder plaatsvindt, één maand na de ondertekening van het ontvangstbewijs van de opzegging.

De opheffing van de in artikel 12 bedoelde plafonds kan niet in werking treden voor de opzegging van de dekkingen met betrekking tot terrorisme van kracht wordt krachtens het eerste lid. Afdeling 2. - Solidariteit met betrekking tot de lichamelijke schade

veroorzaakt door een daad van terrorisme

Art. 9.§ 1. Er wordt een solidariteitsregeling bedoeld in artikel 10 ingevoerd voor slachtoffers die zich niet op een verzekeringsdekking kunnen beroepen, of van wie de verzekeringsdekking niet toelaat alle schade overeenkomstig het gemeen recht te vergoeden.

Deze solidariteitsregeling geldt uitsluitend voor de lichamelijke schade veroorzaakt door de daden van terrorisme, met uitsluiting van alle materiële schade. § 2. Deze solidariteitsregeling geldt voor de slachtoffers die hun gewone verblijfplaats in België hebben op het moment waarop de daad van terrorisme wordt gepleegd. § 3. Deze solidariteitsregeling geldt tevens voor: 1° de slachtoffers die op het moment waarop de daad van terrorisme wordt gepleegd hun gewone verblijfplaats niet in België hebben, indien de daad van terrorisme gepleegd is in België;2° de slachtoffers die op het moment waarop de daad van terrorisme wordt gepleegd de Belgische nationaliteit hebben maar niet hun gewone verblijfplaats in België hebben, indien de daad van terrorisme gepleegd is buiten België. In deze gevallen kunnen de in deze afdeling bedoelde prestaties niet worden gecumuleerd met prestaties die voortvloeien uit een wettelijke of contractuele vergoedingsregeling waarop het slachtoffer recht heeft in de Staat waarin hij zijn gewone verblijfplaats heeft.

Deze paragraaf treedt pas in werking vanaf de dag waarop het koninklijk besluit bedoeld in artikel 19, derde lid, in werking treedt.

Bij gebreke van het koninklijk besluit bedoeld in artikel 19, derde lid, treedt deze paragraaf in werking op de eerste dag van de vierentwintigste maand na die waarin deze wet is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Art. 10.§ 1. De in artikel 9 bedoelde slachtoffers van een daad van terrorisme worden, krachtens de hoofdstukken 6 en 7 en binnen de grenzen van deze wet, voor hun lichamelijke schade vergoed. § 2. Onder voorbehoud van een eventueel lager percentage van schadeloosstelling krachtens afdeling 3 en afdeling 2 van hoofdstuk 6, en onder voorbehoud van het vergoedingsbeginsel krachtens afdeling 2 van hoofdstuk 7, dekt de in paragraaf 1 bedoelde schadeloosstelling de volledige lichamelijke schade als vastgesteld op grond van het Belgische gemeen recht. § 3. Wat de slachtoffers betreft die zich op de hoedanigheid van begunstigde of benadeelde persoon in het kader van een verzekeringsovereenkomst kunnen beroepen, geldt de in de paragrafen 1 en 2 bedoelde solidariteitsregeling voor het deel van de schade dat, in voorkomend geval, niet wordt vergoed krachtens de verzekeringsovereenkomst.

In afwijking van het eerste lid wordt voor de toepassing van de in de paragrafen 1 en 2 bedoelde solidariteitsregeling geen rekening gehouden met de schadeloosstelling die uitgekeerd wordt krachtens een verzekeringsovereenkomst die voorziet in forfaitaire prestaties.

Voor de toepassing van deze paragraaf wordt met het begrip "verzekeringsovereenkomst" ook een in artikel 3 bedoelde overeenkomst of een overeenkomst die geen betrekking heeft op een Belgisch risico of een Belgische verbintenis, bedoeld. Afdeling 3. - Plafonds voor de algemene dekking

van schade veroorzaakt door daden van terrorisme Onderafdeling 1. - Toepassingsgebied

Art. 11.Deze afdeling is van toepassing op schadeloosstelling van schade veroorzaakt door een daad van terrorisme krachtens een verzekeringsovereenkomst die bij een deelnemer is onderschreven of krachtens de in de artikelen 9 en 10 bedoelde solidariteitsregeling.

In afwijking van het eerste lid is deze afdeling niet van toepassing op de theoretische afkoopwaarde van de levensverzekeringsover-eenkomsten.

Onderafdeling 2. - Regeling van de plafonds

Art. 12.§ 1. Alle bedragen waarvan sprake in dit artikel worden elk jaar op 1 januari aangepast aan de ontwikkeling van het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk. Het basisindexcijfer is dat van november 2022 en het nieuwe indexcijfer is dat van de maand november van het jaar voorafgaand aan het jaar van de berekening.

De Koning kan die bedragen wijzigen bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. § 2. Voor elk kalenderjaar wordt een totaalbedrag van 1,7 miljard euro ter beschikking gesteld voor het schadeloosstellingsstelsel voor schade veroorzaakt door een daad van terrorisme. Dit totaalbedrag vormt het absolute plafond en wordt toegepast voor alle daden van terrorisme die zich tijdens dat kalenderjaar hebben voorgedaan. § 3. Aangezien het in paragraaf 2 bedoelde absolute plafond niet mag worden overschreden, geldt bovendien een voorlopig relatief plafond van 565 miljoen euro per daad van terrorisme in de loop van een kalenderjaar.

Indien de geraamde schadeloosstelling voor één of meer daden van terrorisme het voorlopige relatieve plafond heeft overschreden, wordt, op 31 december van het betrokken kalenderjaar, het eventuele verschil tussen het absolute plafond en de geraamde schadeloosstelling voor alle daden van terrorisme die zich tijdens hetzelfde kalenderjaar hebben voorgedaan, zoals, in voorkomend geval, begrensd overeenkomstig het eerste lid, proportioneel verdeeld onder de daden van terrorisme waarvoor de geraamde schadeloosstelling het voorlopige relatieve plafond heeft overschreden.

De toewijzing van dat eventuele verschil gebeurt uiterlijk op 28 februari van het kalenderjaar dat volgt op de bekendmaking van de erkenning van de daad van terrorisme in het Belgisch Staatsblad. § 4. Wanneer de minister bevoegd voor Begroting en de minister bevoegd voor Economie, krachtens artikel 15, §§ 1 en 4, in de loop van een kalenderjaar door het Comité op de hoogte worden gebracht van een eventuele overschrijding van de voorlopige relatieve plafonds of van het absolute plafond, beoordeelt de minister bevoegd voor Begroting de omvang van de eventuele overschrijding en de gevolgen daarvan.

Die beoordeling wordt binnen vijftien dagen nadat het Comité de informatie aan de minister bevoegd voor Begroting en de minister bevoegd voor Economie heeft bezorgd, aan de Ministerraad meegedeeld.

De Ministerraad heeft dan dertig dagen om het Comité het standpunt van de Belgische Staat over de geïdentificeerde eventuele overschrijding mee te delen.

Bij een eventuele overschrijding van het in paragraaf 3 bedoelde voorlopige relatieve plafond, verduidelijkt de Ministerraad of en in welke mate de Belgische Staat zal tussenkomen om de eventuele overschrijding te dekken, eerst voorlopig en daarna, in voorkomend geval, definitief, indien het absolute plafond op 31 december van het betrokken kalenderjaar wordt bereikt.

Bij een eventuele overschrijding van het in paragraaf 2 bedoelde absolute plafond, verduidelijkt de Ministerraad of en in welke mate de Belgische Staat zal tussenkomen om de eventuele overschrijding te dekken.

HOOFDSTUK 6. - Schadeafwikkeling bij een daad van terrorisme Afdeling 1. - Comité voor schadeafwikkeling


Art. 13.§ 1. Er bestaat een Comité voor schadeafwikkeling dat is samengesteld uit een lid aangewezen op voordracht van de minister bevoegd voor Economie, een lid aangewezen op voordracht van de minister bevoegd voor Begroting, een lid aangewezen op voordracht van de minister bevoegd voor Arbeid, een lid aangewezen op voordracht van de minister bevoegd voor het Openbaar ambt, een lid aangewezen op voordracht van het OCAD, en twee leden aangewezen op voordracht van de vzw TRIP. De leden worden door de Koning benoemd voor een hernieuwbare periode van zes jaar. De Koning wijst voor elk lid ook een plaatsvervanger aan op voordracht van dezelfde instanties als voor de effectieve leden.

De voorzitter van het Comité wordt door de FSMA voor een hernieuwbare periode van zes jaar benoemd onder de leden van haar directiecomité, haar directie of haar kaderpersoneel. Het verlies van de hoedanigheid van lid van het directiecomité of van personeelslid van de FSMA resulteert in het verlies van het voorzitterschap van het Comité. De FSMA kan, na het Comité daarvan op de hoogte te hebben gebracht, de door haar benoemde voorzitter voor het einde van de periode van zes jaar vervangen. De benoeming van de voorzitter door de FSMA wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Het Comité, de leden van het Comité, inclusief zijn voorzitter, en de personen die taken voor het Comité uitoefenen, zijn niet aansprakelijk voor hun beslissingen, handelingen of gedragingen bij de uitoefening van hun wettelijke opdrachten behalve in geval van bedrog of zware fout. § 2. Het Comité stelt een huishoudelijk reglement op dat door de Koning wordt goedgekeurd. Bij gebrek aan een door het Comité vastgesteld huishoudelijk reglement, stelt de Koning het huishoudelijk reglement vast. Dat huishoudelijk reglement wordt aan de FSMA meegedeeld. § 3. De FSMA draagt de werkingskosten van het Comité. Het Comité vergadert op de zetel van de FSMA. § 4. De FSMA neemt het secretariaat van het Comité waar. Afdeling 2. - Bevoegdheden van het Comité voor schadeafwikkeling


Art. 14.Deze afdeling is van toepassing op de schadeloosstellingen van schade veroorzaakt door een daad van terrorisme krachtens een bij een deelnemer onderschreven verzekeringsovereenkomst of krachtens de in de artikelen 9 en 10 bedoelde solidariteitsregeling.

In afwijking van het eerste lid is deze afdeling niet van toepassing op de theoretische afkoopwaarde van de levensverzekeringsovereenkomsten.

Art. 15.§ 1. Binnen veertien dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het in artikel 5 bedoelde koninklijk besluit, bepaalt het Comité of de voorlopige relatieve plafonds bedoeld in artikel 12, § 3, of het absolute plafond bedoeld in artikel 12, § 2, zouden kunnen worden bereikt bij de schadeloosstelling van de schade die uit de betrokken daad van terrorisme voortvloeit, rekening houdend met de niet-geplafonneerde geraamde schadeloosstelling. In dat geval brengt het Comité de minister bevoegd voor Begroting en de minister bevoegd voor Economie daarvan onmiddellijk op de hoogte. § 2. Binnen dezelfde termijn bepaalt het Comité het voorlopige percentage van schadeloosstelling voor deze daad van terrorisme, rekening houdend met, enerzijds, de voorlopige relatieve plafonds of het absolute plafond bedoeld in artikel 12 en, anderzijds, de niet-geplafonneerde geraamde schadeloosstelling, als volgt: 1° indien de daad van terrorisme wellicht niet tot een overschrijding van de voorlopige relatieve plafonds of het absolute plafond bedoeld in artikel 12 leidt, stelt het Comité een voorlopig percentage van schadeloosstelling ten belope van 100 procent vast;2° indien de daad van terrorisme tot een overschrijding van de voorlopige relatieve plafonds of het absolute plafond bedoeld in artikel 12 kan leiden, stelt het Comité een voorlopig percentage van schadeloosstelling vast dat passend is in het licht van de toepasselijke plafonds en de niet-geplafonneerde geraamde schadeloosstelling. Dat voorlopige percentage van schadeloosstelling wordt afzonderlijk vastgesteld naargelang het om lichamelijke schade dan wel om materiële schade gaat, rekening houdend met artikel 17, § 2, in fine.

Dat voorlopige percentage van schadeloosstelling geldt voor de schadeloosstelling in het kader van de betrokken daad van terrorisme.

Als het Comité geen beslissing neemt krachtens paragraaf 1 en/of het eerste en het tweede lid, wordt het voorlopige percentage van schadeloosstelling op 100 procent vastgesteld, tenzij de daad van terrorisme, volgens de door de deelnemers uitgevoerde raming, duidelijk resulteert in een overschrijding van de voorlopige relatieve plafonds of het absolute plafond bedoeld in artikel 12.

Zolang er in eenzelfde kalenderjaar niet meer dan drie daden van terrorisme worden gepleegd, wordt het voorlopige percentage van schadeloosstelling automatisch op 100 procent vastgesteld voor elke daad van terrorisme waarvoor de voorlopige raming van de schade niet meer dan 300 miljoen euro bedraagt. § 3. Het Comité vergadert ten minste elke zes maanden om het voorlopige percentage van schadeloosstelling voor de desbetreffende daad van terrorisme al dan niet te herzien, en in elk geval binnen tien dagen na de mededeling van het standpunt van de Belgische Staat krachtens artikel 12, § 4, tweede tot vijfde lid, en, in voorkomend geval, in januari van het jaar dat volgt op het kalenderjaar waarin drie of meer daden van terrorisme zijn gepleegd.

Onverminderd het eerste lid vergadert het Comité ook wanneer een lid, inclusief de voorzitter van het Comité, daartoe een met redenen omkleed verzoek formuleert.

De eventuele herziening van het voorlopige percentage van schadeloosstelling voor een daad van terrorisme kan het gevolg zijn van de wijziging van de geraamde niet-geplafonneerde schadeloosstelling voor de desbetreffende daad van terrorisme, van de eventuele aanvullende schadeloosstelling van de Belgische Staat krachtens artikel 12, § 4, tweede tot vijfde lid, of van een nieuwe daad van terrorisme die in de loop van hetzelfde kalenderjaar plaatsvindt en tot een eventuele overschrijding van het absolute plafond leidt. § 4. Wanneer het Comité een eventuele overschrijding van de voorlopige relatieve plafonds of het absolute plafond bedoeld in artikel 12 vaststelt, brengt het de minister bevoegd voor Begroting en de minister bevoegd voor Economie daarvan onmiddellijk op de hoogte. § 5. Ten laatste op 31 december van het derde jaar dat volgt op het jaar waarin de daad van terrorisme is gepleegd, neemt het Comité een beslissing over het definitieve percentage van schadeloosstelling. § 6. De door het Comité genomen beslissingen krachtens de paragrafen 2, 3 en 5, worden onverwijld in het Belgisch Staatsblad en op de website van het in artikel 29 bedoelde Uniek contactpunt terrorisme bekendgemaakt. Afdeling 3. - Bepalingen over de hoogte van schadeloosstellingen voor

schade veroorzaakt door daden van terrorisme

Art. 16.Deze afdeling is van toepassing op de schadeloosstellingen van schade veroorzaakt door daden van terrorisme, die worden uitgekeerd krachtens een bij een deelnemer onderschreven verzekeringsovereenkomst of krachtens de in de artikelen 9 en 10 bedoelde solidariteits-regeling.

In afwijking van het eerste lid is deze afdeling niet van toepassing op de theoretische afkoopwaarde van de levensverzekeringsovereenkomsten.

Art. 17.§ 1. De deelnemers betalen de schadeloosstellingen die zij moeten uitkeren ten belope van het krachtens artikel 15, § 2, bepaalde voorlopige percentage van schadeloosstelling.

Wijzigt het Comité het voorlopige percentage van schadeloosstelling, dan geldt het nieuwe percentage voor alle schadeloosstellingen die verband houden met de desbetreffende daad van terrorisme.

De verlaging van de schadeloosstelling die uit het nieuwe percentage van schadeloosstelling voortvloeit, geldt echter niet voor de reeds uitgekeerde schadeloosstellingen, noch voor de in het kader van de betrokken daad van terrorisme nog uit te keren schadeloosstellingen waarvoor de deelnemer zijn beslissing al aan het slachtoffer heeft meegedeeld.

De eventuele verhoging van het percentage van schadeloosstelling leidt tot een verhoging van de schadeloosstellingen die reeds zijn uitgekeerd in het kader van de betrokken daad van terrorisme, alsook van de in het kader van de betrokken daad van terrorisme nog uit te keren schadeloosstellingen waarvoor de deelnemer zijn beslissing al aan het slachtoffer heeft meegedeeld.

De Koning bepaalt in welke mate het door het Comité vastgestelde percentage niet wordt toegepast op de schadeloosstellingen die worden uitgekeerd krachtens de wet van 21 november 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/11/1989 pub. 23/12/2009 numac 2009000839 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen. § 2. Indien het Comité vaststelt dat de voorlopige relatieve plafonds of het absolute plafond bedoeld in artikel 12 onvoldoende zijn voor het vergoeden van alle geleden schade, of indien het over onvoldoende elementen beschikt om te beoordelen of de in artikel 12 bedoelde plafonds niet zullen worden overschreden, wordt de lichamelijke schade bij voorrang vergoed.

Art. 18.§ 1. De in artikel 16 bedoelde schadeloosstelling die door de deelnemers wordt uitgekeerd ingevolge één of meer daden van terrorisme, wordt beperkt tot de voorlopige relatieve plafonds en het absolute plafond krachtens artikel 12.

Met uitzondering van de theoretische afkoopwaarde van de levensverzekeringsovereenkomsten, worden, voor de berekening van de in artikel 12 bedoelde plafonds, alle schadeloosstellingen in aanmerking genomen die de deelnemers moeten uitkeren ingevolge één of meer daden van terrorisme. § 2. Voor de bij deelnemers gesloten zaakverzekeringsovereenkomsten tot schadeloosstelling van schade aan onroerende goederen en/of aan hun inhoud, en/of van materiële gevolgschade van deze schade, wordt de schadeloosstelling, onverminderd de in artikel 12 bedoelde plafonds en onverminderd artikel 17, § 2, beperkt tot maximum het bedrag bepaald bij artikel 5, §§ 2 en 3, van het koninklijk besluit van 24 december 1992 tot uitvoering van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst. Voor de berekening van dat bedrag worden alle verzekeringsovereenkomsten met hetzelfde voorwerp in aanmerking genomen die betrekking hebben op goederen die zich op eenzelfde plaats bevinden en die zijn gesloten door eenzelfde verzekeringnemer, door een van de verzekerden of door een vennootschap of een vereniging waarin de verzekeringnemer of een verzekerde een meerderheidsbelang heeft of kennelijk een overwicht in de beslissingsmacht heeft.

De in het eerste lid bedoelde beperking geldt ook voor alle roerende goederen die, ongeacht hun ligging, deel uitmaken van de bedrijfsactiviteiten van de verzekerde.

Voor de toepassing van deze paragraaf worden de in artikel 1:20 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen bedoelde verbonden vennootschappen als één en dezelfde verzekerde beschouwd.

Deze paragraaf is niet van toepassing op gebouwen bestemd voor bewoning en andere door de Koning te bepalen onroerende goederen.

Indien een gebouw zowel bestemd is voor bewoning als voor andere doeleinden, is deze paragraaf niet van toepassing op het voor bewoning bestemde gedeelte.

HOOFDSTUK 7. - Procedure voor het verkrijgen van een schadeloosstelling voor lichamelijke schade veroorzaakt door een daad van terrorisme Afdeling 1. - Toepassingsgebied


Art. 19.In het kader van een daad van terrorisme die recht geeft op een schadeloosstelling voor lichamelijke schade krachtens een verzekeringsovereenkomst of krachtens de in de artikelen 9 en 10 van de wet bedoelde solidariteitsregeling, bepaalt dit hoofdstuk de schadeloosstellingsprocedure die de slachtoffers moeten volgen.

Dit hoofdstuk is niet van toepassing op de verzekeringsprestaties die voortvloeien uit een persoonlijke verzekeringsovereenkomst die voorziet in forfaitaire prestaties.

Wat betreft de schadeloosstelling van de slachtoffers bedoeld in artikel 9, § 3, bepaalt de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de praktische nadere regels volgens dewelke de bepalingen van dit hoofdstuk van toepassing zijn op deze slachtoffers. Deze praktische nadere regels hebben minstens betrekking op de inhoud en de wijze van de mededeling aan de aangestelde verzekeraar van alle noodzakelijke informatie over de schadeloosstellingen, schadevergoedingen, tussenkomsten of uitkeringen die het slachtoffer, naar aanleiding van de daad van terrorisme, heeft ontvangen of recht heeft te ontvangen in de Staat van zijn gewone verblijfplaats. Afdeling 2. - Algemeen beginsel


Art. 20.§ 1. Buiten de verzekeringsprestaties die voortvloeien uit een verzekeringsovereenkomst die voorziet in forfaitaire prestaties, heeft elke schadeloosstelling die krachtens de in dit hoofdstuk voorziene procedure wordt betaald, een schadevergoedend karakter.

De bevoegde instellingen van sociale zekerheid alsook iedere verzekeraar en/of iedere instelling, ook wanneer zij tussenbeide komen op basis van een wetgeving van een andere Staat dan België die de schadeloosstelling van de slachtoffers tot doel heeft, delen aan de aangestelde verzekeraar alle noodzakelijke informatie mee over de schadeloosstellingen, schadevergoedingen, tussenkomsten of uitkeringen die ze, naar aanleiding van de daad van terrorisme, aan de slachtoffers hebben gestort. § 2. De schadeloosstellingen die verschuldigd zijn krachten de in de artikelen 9 en 10 bedoelde solidariteitsregeling, worden niet verminderd met de prestaties die verschuldigd zijn ter uitvoering van een verzekeringsovereenkomst die voorziet in forfaitaire prestaties. § 3. De krachtens de wet van 18 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten4, de wet van 1 augustus 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten en de wet van 21 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten3 verschuldigde schadeloosstellingen, schadevergoedingen, tussenkomsten of uitkeringen worden, in voorkomend geval, slechts aanvullend toegekend indien en voor zover de krachtens de artikelen 9 en 10 toegekende schadeloosstellingen niet toelaten het slachtoffer integraal te vergoeden. Afdeling 3. - Persoonlijke verzekeraar en aangestelde verzekeraar


Art. 21.§ 1. Onverminderd de mogelijkheid voor elk slachtoffer om zich tot zijn persoonlijke verzekeraars te wenden overeenkomstig de gesloten verzekeringsovereenkomst en overeenkomstig de voor die overeenkomst geldende bepalingen, wordt, krachtens artikel 22, een verzekeraar aangesteld om over te gaan tot de beoordeling van de lichamelijke schade en, in voorkomend geval, tot de schadeloosstelling ervan overeenkomstig deze wet. § 2. Het slachtoffer mag zich enkel tot de krachtens artikel 22 aangestelde verzekeraar richten voor de beoordeling en, in voorkomend geval, de schadeloosstelling van de lichamelijke schade, onverminderd de voorlopige tussenkomst van de bevoegde instellingen van sociale zekerheid en de mogelijkheid om zich, overeenkomstig paragraaf 1, tot zijn eventuele persoonlijke verzekeraars te richten.

Wanneer het slachtoffer zich, naast de mogelijkheid om zich, overeenkomstig paragraaf 1, tot zijn persoonlijke verzekeraars te richten, tot een andere dan de krachtens artikel 22 aangestelde verzekeraar richt, vergoedt de benaderde verzekeraar het slachtoffer niet en verwijst hij hem door naar het Uniek contactpunt terrorisme, dat het slachtoffer, in voorkomend geval, de contactgegevens van de aangestelde verzekeraar bezorgt en hem verzoekt om zijn schadeaangifte bij de aangestelde verzekeraar in te dienen krachtens artikel 23. Afdeling 4. - Aangestelde verzekeraar en schadeloosstelling

van de lichamelijke schade veroorzaakt door een daad van terrorisme

Art. 22.§ 1. Wanneer het slachtoffer van een daad van terrorisme zich, krachtens een bij een deelnemer onderschreven verzekeringsovereenkomst, kan beroepen op een dekking "arbeidsongeval" of "ongeval op de weg naar en van het werk" in de zin van de artikelen 7 en 8 van de wet van 10 april 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten0, is de aangestelde verzekeraar de verzekeringsonderneming bedoeld in artikel 49 van de wet van 10 april 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten0.

De in het eerste lid bedoelde verzekeraar kan de schadeloosstelling van de niet door voornoemde wet van 10 april 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten0 gedekte schade en de toekenning van voorschotten voor die schade, in voorkomend geval, aan een verzekeringsonderneming of een schaderegelingskantoor uitbesteden. § 2. Wanneer het slachtoffer van een daad van terrorisme zich niet kan beroepen op een in paragraaf 1 bedoelde dekking, maar wel op een door een deelnemer geboden dekking "arbeidsongeval" of "ongeval op de weg naar en van het werk" in de zin van artikel 2 van de wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1967 pub. 24/10/2001 numac 2001000905 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling type wet prom. 03/07/1967 pub. 23/03/2018 numac 2018030614 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, is de aangestelde verzekeraar de werkgever of zijn eventuele verzekeraar.

De werkgever of zijn eventuele verzekeraar bedoeld in het eerste lid kan de schadeloosstelling van de niet door de wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1967 pub. 24/10/2001 numac 2001000905 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling type wet prom. 03/07/1967 pub. 23/03/2018 numac 2018030614 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten gedekte schade en de toekenning van voorschotten voor die schade, in voorkomend geval, aan een verzekeringsonderneming of een schaderegelingskantoor uitbesteden. § 3. Wanneer het slachtoffer van een daad van terrorisme zich niet op een in de paragrafen 1 en 2 bedoelde dekking kan beroepen, maar een verzekerde is van een bij een deelnemer onderschreven verzekeringsovereenkomst BA Privéleven, is de aangestelde verzekeraar de verzekeraar BA Privéleven. § 4. Als het slachtoffer van een daad van terrorisme zich niet op een in de paragrafen 1 tot 3 bedoelde dekking kan beroepen, stelt het Gemeenschappelijk Waarborgfonds een verzekeraar BA Privéleven als aangestelde verzekeraar aan krachtens zijn huishoudelijk reglement, en stelt het Uniek contactpunt terrorisme daarvan in kennis. Dit contactpunt bezorgt het slachtoffer de contactgegevens van de aangestelde verzekeraar en verzoekt hem zijn schadeaangifte bij de aangestelde verzekeraar in te dienen. § 5. Voor de toepassing van deze wet kan de aangestelde verzekeraar in België door het slachtoffer worden gedagvaard, hetzij voor de rechter van de plaats van het feit waaruit de schade is ontstaan, hetzij voor de rechter van zijn woonplaats, hetzij voor de rechter van de zetel van de aangestelde verzekeraar. Afdeling 5. - Procedure voor de schadeloosstelling van lichamelijke

schade veroorzaakt door een daad van terrorisme

Art. 23.Het slachtoffer, of in voorkomend geval de werkgever, dient de schadeaangifte zo spoedig mogelijk in bij de verzekeraar.

In voorkomend geval kan de verzekeraar er zich niet op beroepen dat de in de overeenkomst gestelde termijn niet in acht is genomen, indien die schadeaangifte zo spoedig als redelijkerwijze mogelijk is, is geschied.

Het slachtoffer verstrekt alle inlichtingen en documenten die het mogelijk maken om de schade te beoordelen en te vergoeden.

De verzekeraar stelt onverwijld de schade vast krachtens artikel 25.

Art. 24.De verjaringstermijn voor de indiening van elke vraag voor schadeloosstelling bedraagt tien jaar na de bekendmaking van het in artikel 5 bedoelde koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad.

De verjaring tegen minderjarigen, onbekwaamverklaarden en andere onbekwamen loopt niet tot de dag van de meerderjarigheid of van de opheffing van de onbekwaamheid.

De verjaring loopt niet tegen het slachtoffer dat zich door overmacht in de onmogelijkheid bevindt om binnen de voorgeschreven termijn op te treden. Wordt vermoed zich door overmacht in de onmogelijkheid te bevinden om op te treden, het slachtoffer dat lijdt aan een door een aanslag veroorzaakte posttraumatische stressstoornis.

Indien het schadegeval tijdig is aangemeld, wordt de verjaring gestuit tot op het ogenblik dat de verzekeraar schriftelijk kennis heeft gegeven aan het slachtoffer van zijn beslissing over het bedrag en de modaliteiten van de schadeloosstelling.

Art. 25.§ 1. Als een expertise moet worden uitgevoerd, stelt de verzekeraar binnen tien dagen na de ontvangst van de in artikel 23 bedoelde schadeaangifte de expert aan die optreedt in het kader van de schadeloosstelling van alle lichamelijke schade van het slachtoffer.

In het geval bedoeld in artikel 22, § 2, wordt de expert aangesteld door de bevoegde medische dienst overeenkomstig de wet van 3 juli 1967Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1967 pub. 24/10/2001 numac 2001000905 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling type wet prom. 03/07/1967 pub. 23/03/2018 numac 2018030614 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten en haar uitvoeringsbesluiten.

Deze expert contacteert het slachtoffer binnen tien dagen na zijn aanstelling en stelt alles in het werk om zijn expertise onverwijld uit te voeren, rekening houdend met de lichamelijke schade van het slachtoffer.

De verzekeraar brengt de bevoegde instelling van sociale zekerheid onverwijld op de hoogte van de aanstelling van een expert overeenkomstig het eerste lid. Het staat de bevoegde instelling van sociale zekerheid vrij om al dan niet aan de expertise mee te werken en zij stelt de expert en de verzekeraar tijdig van haar beslissing in kennis. § 2. Het slachtoffer kan beslissen om een eigen expert aan te stellen om eventueel een aanvullende expertise of tegenexpertise uit te voeren. Het slachtoffer informeert onmiddellijk de verzekeraar hierover. § 3. Als de in de paragrafen 1 en 2 bedoelde experts van mening verschillen, kunnen zij in onderlinge overeenstemming beslissen om een expert-arbiter aan te stellen. De expertise van de expert-arbiter doet geen afbreuk aan de mogelijkheid om een vordering voor de hoven en rechtbanken in te stellen. § 4. De verzekeraar draagt de kosten van zijn eigen expert, de kosten van de eventuele expert van het slachtoffer krachtens paragraaf 2 voor zover deze kosten redelijk zijn, de kosten van de eventuele expert-arbiter krachtens paragraaf 3, alsook de kosten van de op bevel van de experts uitgevoerde bijzondere onderzoeken.

De bevoegde instelling van sociale zekerheid betaalt de kosten van de expert die zij heeft aangeduid alsook de kosten van de op bevel van deze expert uitgevoerde bijzondere onderzoeken. § 5. De verzekeraar informeert het slachtoffer in duidelijke en nauwkeurige bewoordingen over de in dit artikel vastgelegde procedure. § 6. In afwijking van paragraaf 1 kan de minister bevoegd voor Economie, wanneer een daad van terrorisme een groot aantal slachtoffers maakt, andere dan de in die paragraaf vermelde termijnen vaststellen, rekening houdend met het aantal slachtoffers van die daad van terrorisme.

Art. 26.De expertises alsook de aan de slachtoffers uitgekeerde bedragen zijn tegenstelbaar aan alle deelnemers en aan alle derden tegen wie een subrogatie wordt uitgeoefend krachtens artikel 34, en kunnen niet door hen worden betwist.

De expertises en de aan de slachtoffers uitgekeerde bedragen zijn ook tegenstelbaar in het kader van een schadeloosstelling toegekend krachtens artikel 20, § 3.

Art. 27.§ 1. Dit artikel is van toepassing niettegenstaande enige andersluidende bepaling bij of krachtens een wet en/of een reglementering. § 2. De verzekeraar kent een voorschot toe binnen vijfenveertig dagen na ontvangst van de schadeaangifte en de eventueel vereiste bewijsstukken.

Het bedrag van het voorschot wordt vastgesteld rekening houdend met de voorlopig geraamde lichamelijke schade.

Bij de uitkering van het voorschot deelt de verzekeraar het slachtoffer duidelijk mee dat de ontvangst van de betaling van het voorschot niet geldt als aanvaarding van de voorlopige raming van de lichamelijke schade.

De voorschotten zijn definitief toegekend, ongeacht het resultaat van de definitieve beoordeling van de lichamelijke schade. § 3. Onverminderd paragraaf 2 worden de definitieve kosten die niet in aanmerking zijn genomen voor het voorschot, binnen vijftien dagen na ontvangst van de vereiste bewijsstukken vergoed. § 4. Binnen dertig dagen na de ontvangst van de instemming van het slachtoffer met het expertiseverslag over de definitieve consolidatie van de lichamelijke schade en over de schadeloosstellingsbedragen keert de verzekeraar het vastgestelde bedrag van de definitieve schadeloosstelling uit, rekening houdend met het bedrag van de voorschotten die eerder zijn uitgekeerd krachtens paragraaf 2, alsook met het bedrag van de definitieve kosten dat eerder aan de slachtoffers is uitgekeerd krachtens paragraaf 3. § 5. De in de paragrafen 2 en 3 bedoelde bewijsstukken zijn redelijk en relevant met het oog op het regelen van de uitkering van de voorschotten.

De verzekeraar vraagt geen bewijsstukken waarvan hij al kennis heeft.

De Koning kan bepalen welke bewijsstukken de verzekeraar al dan niet kan vragen.

HOOFDSTUK 8. - Uniek contactpunt terrorisme Afdeling 1. - Toepassingsgebied


Art. 28.Dit hoofdstuk geldt voor de daden van terrorisme die zijn gepleegd: 1° in België, ongeacht de gewone verblijfplaats van de slachtoffers;2° buiten België, voor de slachtoffers die hun gewone verblijfplaats in België hebben, alsook voor slachtoffers die de Belgische nationaliteit hebben op het ogenblik dat de terroristische daad wordt gepleegd maar die hun gewone verblijfplaats niet in België hebben. Dit hoofdstuk geldt ook voor de schadeloosstellingen van schade veroorzaakt door een daad van terrorisme krachtens een in artikel 3 bedoelde verzekeringsovereenkomst of krachtens een verzekeringsovereenkomst die geen betrekking heeft op een Belgisch risico of een Belgische verbintenis. Afdeling 2. - Opdrachten van het Uniek contactpunt terrorisme


Art. 29.§ 1. Binnen tien dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het eerste koninklijk besluit dat met toepassing van artikel 5, § 1, zal worden goedgekeurd, richt de minister bevoegd voor Justitie een Uniek contactpunt terrorisme op.

Het Uniek contactpunt terrorisme verleent elke persoon met een belang bijstand bij elke vraag over alle mechanismen tot schadeloosstelling, schadevergoeding, tussenkomst of uitkering waarvoor die persoon in aanmerking zou kunnen komen, en, in voorkomend geval, over de formaliteiten met het oog daarop.

In voorkomend geval verwijst het een slachtoffer naar de bevoegde instanties door. § 2. Het met toepassing van paragraaf 1 opgerichte Uniek contactpunt terrorisme is minstens samengesteld uit een vertegenwoordiger van het Gemeenschappelijk Waarborgfonds, een vertegenwoordiger van de FOD Economie, een vertegenwoordiger van de FOD Justitie, een vertegenwoordiger van het ministerie van Defensie, een vertegenwoordiger van de Federale Pensioendienst en een vertegenwoordiger van de FOD Sociale Zekerheid. § 3. Het Uniek contactpunt terrorisme stelt zijn huishoudelijk reglement op, dat ten minste de nadere regels bevat over de mededeling aan de slachtoffers van de contactgegevens van de krachtens artikel 22, §§ 1 tot 4, aangestelde verzekeraar. § 4. Het Uniek contactpunt terrorisme beschikt over een website die zijn post- en telefoongegevens alsook zijn e-mailadres vermeldt.

Deze website geeft toelichting bij alle stappen en formaliteiten van de schadeloosstellingsprocedure.

In geval van een daad van terrorisme publiceert het Uniek contactpunt terrorisme op deze website ook alle relevante informatie over deze daad van terrorisme. § 5. De Koning bepaalt de nadere regels en modaliteiten voor de oprichting van het Uniek contactpunt terrorisme, in uitvoering van de conclusies van de onderzoekscommissie Terroristische Aanslagen van 22 maart 2016 belast met het onderzoek naar de omstandigheden die hebben geleid tot de terroristische aanslagen van 22 maart 2016 in de luchthaven Brussel-Nationaal en in het metrostation Maalbeek te Brussel, met inbegrip van de evolutie en de aanpak van de strijd tegen het radicalisme en de terroristische dreiging, tot oprichting van een enig loket voor de slachtoffers.

De Koning kan de in de paragrafen 1, 3 en 4 bedoelde opdrachten van het Uniek contactpunt terrorisme verder uitwerken. De Koning kan eveneens bijkomende opdrachten aan het Uniek contactpunt terrorisme toevertrouwen.

De Koning bepaalt de nadere regels voor het opstellen van elk informatiedocument over het schadeloosstellingsstelsel dat bestemd is voor de slachtoffers, met inbegrip van de in paragraaf 4 bedoelde website. § 6. In het geval van een daad van terrorisme, maakt het federaal parket een lijst op van de slachtoffers met lichamelijke letsels, van hun rechthebbenden en hun advocaten, en werkt die lijst bij. De verwerkte gegevens zijn achternamen, voornamen en contactgegevens.

Deze gegevens worden gedurende één jaar bewaard te rekenen vanaf de ontvangst ervan door het Uniek contactpunt terrorisme.

De minister bevoegd voor Justitie gelast het federaal parket om het Uniek contactpunt terrorisme een voorlopige lijst te bezorgen van de slachtoffers, hun rechthebbenden en hun advocaten, binnen de maand nadat het in artikel 5, § 1, bedoelde koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.

HOOFDSTUK 9. - Samenwerking en medewerking Afdeling 1. - Toepassingsgebied


Art. 30.Dit hoofdstuk is van toepassing op de schadeloosstellingen van schade veroorzaakt door een daad van terrorisme krachtens een bij een deelnemer onderschreven verzekeringsovereenkomst of krachtens de in de artikelen 9 en 10 bedoelde solidariteitsregeling.

In afwijking van het eerste lid is dit hoofdstuk niet van toepassing op de theoretische afkoopwaarde van levensverzekeringsovereenkomsten. Afdeling 2. - Samenwerking tussen de Belgische Staat en de deelnemers

bij schade veroorzaakt door een daad van terrorisme

Art. 31.§ 1. De vzw TRIP en de Belgische Staat dekken gezamenlijk de schade veroorzaakt door daden van terrorisme binnen de in artikel 12 bedoelde grenzen. § 2. Het aandeel van het bedrag van het absolute plafond dat de Belgische Staat ten laste neemt, wordt jaarlijks vastgelegd in onderling overleg met de vzw TRIP. Als hierover geen akkoord wordt bereikt, kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, het aandeel bepalen dat ten laste komt van de Belgische Staat.

Als geen akkoord wordt bereikt of geen koninklijk besluit wordt vastgesteld krachtens het tweede lid, wordt het aandeel van de Belgische Staat vastgesteld op 400 miljoen euro. Dit bedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan de ontwikkeling van het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk. Het basisindexcijfer is dat van november 2022 en het nieuwe indexcijfer is dat van de maand november van het jaar voorafgaand aan het jaar van de berekening. § 3. De Belgische Staat komt met toepassing van paragraaf 2 slechts tussen na uitputting van het aandeel van de plafonds ten laste van de vzw TRIP. Afdeling 3. - Samenwerking tussen de deelnemers

bij schade veroorzaakt door een daad van terrorisme

Art. 32.§ 1. Met inachtneming van de bepalingen van deze wet, verdeelt de vzw TRIP de schadeloosstellingen die haar deelnemers aan de slachtoffers uitkeren krachtens deze wet, onder haar deelnemers volgens een schijvensysteem: 1° de vzw TRIP verdeelt de schadeloosstellingen onder de verzekeraars;2° als de schijf die bestemd is voor de verzekeraars is opgebruikt, verdeelt de vzw TRIP de schadeloosstellingen onder de herverzekeraars. Als het niet mogelijk blijkt om op de markt een adequate herverzekeringsdekking te verkrijgen, kunnen de deelnemers zich tot de Belgische Staat wenden met het verzoek om dekking te verlenen als herverzekeraar in laatste instantie, tegen betaling van een herverzekeringsprovisie tegen marktvoorwaarden.

De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de bepalingen en voorwaarden vaststellen voor het verlenen van een herverzekeringswaarborg.

De Koning bepaalt de herverzekeringsprovisie bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, genomen op gezamenlijk voorstel van de minister bevoegd voor Begroting en de minister bevoegd voor Financiën, na het advies van de Algemene Administratie van de Thesaurie te hebben ingewonnen.

Alle bedragen van de schijven bedoeld in dit artikel worden op 1 januari van elk jaar aangepast aan de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk. Het basisindexcijfer is dat van november 2022 en het nieuwe indexcijfer is dat van de maand november van het jaar voorafgaand aan het jaar van de berekening. § 2. Elke rechtspersoon die mogelijk een in artikel 30 bedoelde schadeloosstelling moet uitkeren, kan deelnemer zijn van de vzw TRIP en draagt, bijgevolg, bij aan de financiering van deze vzw. § 3. Ingeval de vzw TRIP wordt ontbonden, kan een nieuwe rechtspersoon worden opgericht, die door de deelnemers wordt gefinancierd.

Ingeval de vzw TRIP wordt ontbonden en geen nieuwe rechtspersoon wordt opgericht, kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, een andere rechtspersoon oprichten en bepalen hoe de deelnemers bijdragen in de financiering van die rechtspersoon. § 4. De statuten van de vzw TRIP bevatten ten minste bepalingen die de mogelijke verschillende categorieën van deelnemers omschrijven, met dien verstande dat de statuten bepalen dat elke rechtspersoon die mogelijk een in artikel 30 bedoelde schadeloosstelling moet uitkeren, deelnemer van de vzw TRIP kan zijn, alsook bepalingen over de voorwaarden en nadere regels voor toelating, ontslag en uitsluiting van deelnemers, de draagwijdte van de verbintenissen van de deelnemers, de organisatie en het bestuur van de rechtspersoon, de benoemingsprocedures, de bevoegdheden en de duur van het mandaat van de personen belast met het bestuur, de regels voor de vaststelling en inning van de bijdragen van de deelnemers, de regels voor het opmaken en goedkeuren van de rekeningen, de procedure voor de statutenwijzigingen, de procedure voor de vereffening van de rechtspersoon en de regels voor de bevoegdheidsdelegatie aan bestuurs- en personeelsleden en andere personen voor het uitvoeren van de beslissingen van de bestuursorganen. § 5. De statuten en het huishoudelijk reglement van de vzw TRIP of van de in paragraaf 3 bedoelde nieuwe rechtspersoon, alsook de wijzigingen die erin worden aangebracht, worden door de Koning goedgekeurd op voordracht van de minister van Economie en de minister van Begroting.

De statuten en het huishoudelijk reglement van de vzw TRIP of van de in paragraaf 3 bedoelde nieuwe rechtspersoon, alsook de wijzigingen die erin worden aangebracht, worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. § 6. De Koning benoemt twee vertegenwoordigers bij de vzw TRIP. Eén van die vertegenwoordigers wordt benoemd op voordracht van de minister bevoegd voor Economie; de andere wordt benoemd op voordracht van de minister bevoegd voor Begroting. Deze vertegenwoordigers zien toe op de naleving van deze wet en de statuten van de vzw TRIP, en beschikken over een raadgevende stem in de organen van de vzw TRIP. Deze vertegenwoordigers delen hun bezwaren mee aan de in het eerste lid bedoelde ministers.

Bovendien kunnen zij binnen een termijn van vier werkdagen bij de minister bevoegd voor Begroting in beroep gaan tegen elke beslissing van de raad van bestuur die zij strijdig achten met deze wet of met de statuten van de vzw TRIP. Deze termijn gaat in op de dag van de vergadering waarop de betrokken beslissing is genomen, indien de vertegenwoordigers daartoe waren uitgenodigd, en, zo niet, op de dag waarop de vertegenwoordigers hebben kennisgenomen van de beslissing.

Het beroep heeft schorsende werking.

De minister bevoegd voor Begroting heeft de bevoegdheid om elke beslissing die hij strijdig acht met deze wet of met de statuten van de vzw TRIP, nietig te verklaren.

Als de voornoemde minister de betrokken beslissing niet nietig heeft verklaard binnen een termijn van acht werkdagen na het instellen van het beroep, wordt die beslissing definitief.

De nietigverklaring van de beslissing door de voornoemde minister wordt door hem betekend aan de raad van bestuur. Afdeling 4. - Compensatie


Art. 33.De deelnemers melden aan de vzw TRIP de bedragen die ze aan de slachtoffers hebben uitgekeerd in het kader van de schadeloosstelling van de schade veroorzaakt door een daad van terrorisme krachtens artikel 30.

Onder voorbehoud van artikel 34 gaat de vzw TRIP over tot de compensatie van deze bedragen tussen de deelnemers, overeenkomstig haar statuten en haar huishoudelijk reglement. Afdeling 5. - Subrogatie van de vzw TRIP bij schade veroorzaakt

door een daad van terrorisme

Art. 34.Als de schade veroorzaakt door een daad van terrorisme waarvoor een deelnemer, krachtens deze wet, een schadeloosstelling aan de slachtoffers heeft uitgekeerd, contractueel is gedekt door een rechtspersoon die geen deelnemer is, wordt de vzw TRIP of een persoon die zij daartoe machtigt, tegen deze rechtspersoon gesubrogeerd, ten belope van de bedragen die hij aan slachtoffers verschuldigd zou zijn op basis van de verzekeringsovereenkomst, een internationale overeenkomst, een Europese reglementering of deze wet.

In afwijking van de artikelen 3 en 4, 8°, verwijst "verzekeringsovereenkomst", voor de toepassing van dit artikel, naar elke overeenkomst bedoeld in artikel 5, 14°, van de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten1 of naar elke dekking die wordt geboden door een rechtspersoon die, krachtens de wetgeving of de reglementering, gemachtigd is om zelf de dekking van die verplichte verzekering te bieden en aldus van het sluiten van een overeenkomst is vrijgesteld.

De subrogatie mag niet nadelig zijn voor het slachtoffer dat slechts gedeeltelijk zou zijn vergoed.

Indien de subrogatie, door toedoen van het slachtoffer, geen gevolg meer kan hebben ten voordele van de vzw TRIP, kan deze van het slachtoffer de terugbetaling vorderen van de voor de geleden schade uitgekeerde schadeloosstelling.

HOOFDSTUK 1 0. - Beperking en spreiding in de tijd van schadeloosstellingen bij schade veroorzaakt door een daad van terrorisme

Art. 35.In afwijking van artikel 3 is dit hoofdstuk van toepassing op alle Belgische risico's of verbintenissen, voor zover die risico's worden verzekerd door verzekeringsondernemingen naar Belgisch recht of door verzekeringsondernemingen met maatschappelijke zetel buiten de Europese Economische Ruimte waarvan de activiteiten in België onder het toezicht van de Bank vallen.

Art. 36.Op voordracht van de minister bevoegd voor Economie, na advies van de Bank, kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de prestaties beperken die de deelnemers, krachtens deze wet, bij een daad van terrorisme moeten verlenen. Aldus kan de Koning die prestaties beperken tot een welbepaald bedrag of percentage van de prestatie. Hij kan ook bepalen dat geen schadeloosstelling wordt verleend voor prestaties onder een door Hem vast te leggen bedrag. Bovendien kan Hij bepalen dat de prestaties gespreid in de tijd worden verleend.

Art. 37.Zodra de minister bevoegd voor Economie, met toepassing van artikel 36, het advies van de Bank heeft ingewonnen, kan de Koning, gedurende maximum vier maanden, de uitvoering van prestaties die de deelnemers bij een daad van terrorisme moeten verlenen, beperken en spreiden in de tijd.

HOOFDSTUK 1 1. - Subrogatie van de verzekeringsinstelling bedoeld in de gecoördineerde wet van 14 juli 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/07/1994 pub. 20/11/2008 numac 2008000938 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het jaar 2007 type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000581 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het eerste semester van het jaar 2010 type wet prom. 14/07/1994 pub. 19/12/2008 numac 2008001027 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 25/02/2009 numac 2009000104 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000576 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 04/03/2011 numac 2011000117 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 07/04/2009 numac 2009000211 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten bij schade veroorzaakt door een daad van terrorisme

Art. 38.Met betrekking tot de schadeloosstellingen die krachtens deze wet zijn verschuldigd, kan de subrogatie die aan de verzekeringsinstelling is toegekend krachtens artikel 136, § 2, van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/07/1994 pub. 20/11/2008 numac 2008000938 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het jaar 2007 type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000581 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het eerste semester van het jaar 2010 type wet prom. 14/07/1994 pub. 19/12/2008 numac 2008001027 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 25/02/2009 numac 2009000104 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000576 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 04/03/2011 numac 2011000117 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 07/04/2009 numac 2009000211 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, slechts worden uitgeoefend ten belope van het bedrag van de schadeloosstellingen die aan de begunstigden, de benadeelde personen of hun rechthebbenden zijn verschuldigd door de verzekeraar ter uitvoering van een verzekeringsovereenkomst die voorziet in vergoedende prestaties, en pas nadat het betrokken slachtoffer krachtens deze wet volledig is vergoed.

De subrogatie mag niet nadelig zijn voor het slachtoffer dat slechts gedeeltelijk zou zijn vergoed.

Deze rechten kunnen ten vroegste worden uitgeoefend vanaf de derde maand die volgt op het einde van het kalenderjaar waarin de daad van terrorisme is gepleegd.

De uitoefening van die rechten wordt opgeschort tot het betrokken slachtoffer volledig is vergoed krachtens deze wet.

Indien de subrogatie, door toedoen van het slachtoffer, geen gevolg meer kan hebben ten voordele van de in het eerste lid bedoelde verzekeringsinstelling, kan zij van het slachtoffer de terugbetaling vorderen van de voor de geleden schade uitgekeerde tussenkomst.

HOOFDSTUK 1 2. - Subrogatie van de overheid bij schade veroorzaakt door een daad van terrorisme

Art. 39.In het geval van een daad van terrorisme worden de Staat, de gemeenschappen en de gewesten die, om solidariteitsredenen, het slachtoffer geheel of gedeeltelijk hebben vergoed vóór een verzekeraar de schadeloosstelling vrijwillig of gedwongen heeft uitgekeerd, gesubrogeerd, ten belope van het bedrag van die schadeloosstelling, in de rechten en de rechtsvorderingen van het slachtoffer tegen de verzekeraar, en dit enkel na de volledige schadeloosstelling van het betrokken slachtoffer krachtens deze wet.

De subrogatie mag niet nadelig zijn voor het slachtoffer dat slechts gedeeltelijk zou zijn vergoed.

Dit recht kan pas worden uitgeoefend na de publicatie en binnen de grenzen van de in artikel 15 bedoelde percentages van schadeloosstelling.

De uitoefening van die rechten wordt opgeschort tot het betrokken slachtoffer volledig is vergoed krachtens deze wet.

Indien de subrogatie, door toedoen van het slachtoffer, geen gevolg meer kan hebben ten voordele van de Staat, de gemeenschappen of de gewesten, kunnen zij van het slachtoffer de terugbetaling vorderen van de voor de geleden schade uitgekeerde schadeloosstelling.

HOOFDSTUK 1 3. - Diverse bepalingen

Art. 40.De Koning neemt de besluiten tot uitvoering van de artikelen 6, 13, 18 en 27 op advies van de FSMA. Hij neemt de besluiten tot uitvoering van de artikelen 6, 12, 13, 18, 31, 32, 36 en 37 op advies van de Bank. De minister bevoegd voor Economie bepaalt de termijnen waarbinnen voornoemde adviezen worden verstrekt. Wanneer een van die termijnen niet wordt nageleefd, is het betrokken advies niet meer vereist.

Art. 41.In artikel 7, derde lid, van de wet van 10 april 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten0, gewijzigd bij de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten, worden de woorden "1 april 2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme" vervangen door de woorden "... betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van een daad van terrorisme en betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme".

Art. 42.In artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten, ingevoegd bij de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten en laatstelijk gewijzigd bij de wet van 3 februari 2019, worden het eerste en tweede lid vervangen als volgt: "Voor de toepassing van deze wet moet onder daad van terrorisme een daad van terrorisme worden verstaan bedoeld in artikel 5 van de wet van ... 2023 betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van een daad van terrorisme en betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme.".

Art. 43.In artikel 42septiesdecies van de wet van 1 augustus 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten, ingevoegd bij de wet van 15 januari 2019, worden de woorden "42bis, vijfde lid" vervangen door de woorden "42bis, vierde lid".

Art. 44.In artikel 2 van de wet van 18 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten4 wordt de bepaling onder 1° vervangen als volgt: "1° daad van terrorisme: een daad van terrorisme bedoeld in artikel 5 van de wet van ... 2023 betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van een daad van terrorisme en betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme;".

HOOFDSTUK 1 4. - Opheffingsbepalingen

Art. 45.De wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 3 maart 2011 en bij de wetten van 14 april 2011 en 26 oktober 2015, wordt opgeheven, met dien verstande dat de gebeurtenissen waarvan het Comité voor de inwerkingtreding van deze wet besloten heeft dat ze beantwoorden aan de definitie van terrorisme bedoeld in artikel 2 van de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten, worden beheerst door de bepalingen die daags voor de inwerkingtreding van deze wet van toepassing zijn.

Het bij artikel 24, derde lid, beoogde vermoeden is evenwel van toepassing op de bij het eerste lid bedoelde gebeurtenissen.

Art. 46.Artikel 84bis van de arbeidsongevallen wet van 10 april 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten0, ingevoegd bij de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 november 2017, wordt opgeheven.

Art. 47.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 31 januari 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten6 tot vaststelling van bepaalde interventiedrempels, bedoeld in de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme wordt opgeheven.

Art. 48.Het koninklijk besluit van 16 februari 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten7 houdende de procedure volgens dewelke de Koning kan overgaan tot erkenning van een daad van terrorisme in de zin van artikel 42bis van de wet van 1 augustus 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/08/1985 pub. 15/11/2000 numac 2000000832 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende fiscale en andere bepalingen . - hoofdstuk III, afdeling II. - Duitse vertaling sluiten wordt opgeheven.

HOOFDSTUK 1 5. - Overgangsbepalingen

Art. 49.De vzw TRIP beschikt over een termijn van een jaar vanaf de inwerkingtreding van deze wet om haar statuten en haar huishoudelijk reglement, in voorkomend geval, aan deze wet aan te passen.

Het Comité beschikt over een termijn van een jaar vanaf de inwerkingtreding van deze wet om zijn huishoudelijk reglement, in voorkomend geval, aan deze wet aan te passen.

Art. 50.De onder de gelding van de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten aangewezen leden van het Comité blijven in functie zolang de Koning geen vervangers voor hen aanwijst, met uitzondering van de voorzitter van het Comité, die in functie treedt zodra zijn benoeming door de FSMA in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.

HOOFDSTUK 1 6. - Overige bepaling

Art. 51.De wetsbepalingen die niet strijdig zijn met deze wet, waarin wordt verwezen naar bepalingen van de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten, worden geacht naar de overeenkomstige bepalingen in deze wet te verwijzen.

De reglementaire bepalingen genomen ter uitvoering van de bepalingen van de wet van 1 april 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/2007 pub. 15/05/2007 numac 2007011150 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme sluiten die niet strijdig zijn met deze wet, blijven van kracht totdat ze worden opgeheven of vervangen door besluiten genomen ter uitvoering van deze wet.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 3 mei 2024.

FILIP Van Koningswege : De Eerste Minister, A. DE CROO De Minister van Economie en Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Justitie en Noordzee, P. VAN TIGCHELT De Staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, A. BERTRAND Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT _______ Nota (1) Kamer van volksvertegenwoordigers : (www.dekamer.be) Stukken : 55-2929 (2022/2023) Integraal Verslag : 2 mei 2024


^