Etaamb.openjustice.be
Samenwerkingsakkoord
gepubliceerd op 19 mei 2022

Samenwerkingsakkoord gesloten op 10 maart 2022 tussen de Franse Gemeenschapscommissie en het Waalse Gewest tot oprichting van FORMAFORM, multipartnercentrum voor de ontwikkeling van de competenties van beroepsbeoefenaars op het gebied van oriëntati HOOFDSTUK 1. - Definities Artikel 1. Voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord dient te wo(...)

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022032066
pub.
19/05/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Samenwerkingsakkoord gesloten op 10 maart 2022 tussen de Franse Gemeenschapscommissie en het Waalse Gewest tot oprichting van FORMAFORM, multipartnercentrum voor de ontwikkeling van de competenties van beroepsbeoefenaars op het gebied van oriëntatie, opleiding, sociaal-professionele inschakeling en validatie van competenties HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord dient te worden verstaan onder: 1° de openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding: a) FOREm : de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi", opgericht bij het decreet van 6 mei 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/1999 pub. 08/07/1999 numac 1999027535 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (1) sluiten betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'Emploi" ;b) IFAPME: het "Institut wallon de formation en Alternance et des Indépendants et des petites et moyennes entreprises" (Waals instituut voor alternerende opleiding en zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen), opgericht bij het decreet van 17 juli 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 05/08/2003 numac 2003027695 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende oprichting van een « Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises » (1) type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten tot oprichting van een "Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et des petites et moyennes entreprises";c) Bruxelles Formation: de Brussels-Franstalige instelling voor beroepsopleidingen, opgericht bij het decreet van 17 maart 1994 van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de oprichting van het "Institut bruxellois francophone pour la Formation professionnelle" ; d) SFPME : de "Service Formation P.M.E." die afhangt van de dienst voor beroepsopleiding van het directiebestuur van onderwijs en beroepsopleiding van de Franse Gemeenschapscommissie; 2° de Executieven: de Waalse Regering en het College van de Franse Gemeenschapscommissie;3° begunstigde verstrekkers: andere verstrekkers dan de in 1° bedoelde openbare beroepsopleidingsverstrekkers, die actief zijn op het gebied van opleiding, inschakeling, validatie van competenties en oriëntatie, die gebruik kunnen maken van de diensten van FORMAFOM;4° competentie: de competentie in de zin van artikel 1, 1°, van het Samenwerkingsakkoord gesloten op 21 maart 2019 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning van competenties;5° validatie van competenties: de validatie van competenties in de zin van artikel 1, 1°, van het Samenwerkingsakkoord gesloten op 21 maart 2019 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning van competenties; 6° kwalificatie: de kwalificatie in de zin van artikel 1, 8°, van het Samenwerkingsakkoord gesloten op 26 februari 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende betreffende de oprichting en het beheer van een " Cadre francophone des certifications " (Franstalig kwalificatiekader, Franse afkorting C.F.C.); 7° oriëntatie: het voortdurende proces waarbij mensen op elke leeftijd en gedurende hun hele leven in staat worden gesteld hun capaciteiten, competenties en interesses vast te stellen, beslissingen te nemen over onderwijs, opleiding en werk, en hun persoonlijke levensloop te beheren in het kader van onderwijs en opleiding, op het werk en in andere kaders waar deze capaciteiten en competenties kunnen worden verworven en gebruikt.Oriëntatie omvat individuele of collectieve activiteiten inzake informatie, advisering, competentiebalans, ondersteuning en het bijbrengen van competenties die nodig zijn voor het nemen van beslissingen en voor het loopbaanbeheer, zoals omschreven in de Resolutie van de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten, in het kader van de Raad bijeen op 21 november 2008, over "betere integratie van levenslange begeleiding in de strategieën voor een leven lang leren".

De kenniscentra zoals bepaald in artikel 1bis, 7°, van het decreet van 6 mei 999 betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (Waalse dienst voor beroepsopleiding en arbeidsbemiddeling) worden gelijkgesteld met de in het eerste lid, 1°, a), bedoelde definitie.

De opleidingscentra van het netwerk IFAPME, zoals bepaald in artikel 2, 12°, van bovenvermeld decreet van 17 juli 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 05/08/2003 numac 2003027695 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende oprichting van een « Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises » (1) type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten en erkend volgens de voorwaarden van het besluit van de Waalse Regering van 24 april 2014 tot bepaling van de voorwaarden betreffende de erkenning van de opleidingscentra voor de zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen en van hun centrumdirecteur worden gelijkgesteld met de in het eerste lid, 1°, a), bedoelde definitie.

De Polen Opleiding-Werk die zijn opgericht als verenigingen zonder winstoogmerk, worden gelijkgesteld met de in het eerste lid, 1°, c), bedoelde definitie.

Het centrum "Espace formation PME INFAC-INFOBO, Grande école des indépendants et des PME de la Région bruxelloise, Centre de formation permanente pour les classes moyennes et les PME", dat opgericht is als verenigingen zonder winstoogmerk en dat bedoeld is in de artikelen 16 en 22 van de Samenwerkingsovereenkomst betreffende de Permanente Vorming van de Middenstand en de kleine en middel grote ondernemingen, gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, goedgekeurd bij decreet van 18 september 1995, vervangen door de wijziging van 4 juni 2003, goedgekeurd bij het decreet van 17 juli 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2003 pub. 05/08/2003 numac 2003027695 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende oprichting van een « Institut wallon de formation en alternance et des indépendants et petites et moyennes entreprises » (1) type decreet prom. 17/07/2003 pub. 12/09/2003 numac 2003200774 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende instemming met het aanhangsel van 4 juni 2003 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 februari 1995 door de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest i.v.m. de permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen en de voogdij over het Instituut voor permanente vorming van de middenstand en de kleine en middelgrote ondernemingen sluiten, wordt gelijkgesteld met de in het eerste lid, 1°, d), bedoelde definitie. HOOFDSTUK 2. - Opdrachten

Art. 2.De ondertekenende partijen richten een multipartnercentrum op voor de ontwikkeling van de competenties van beroepsbeoefenaars op het gebied van oriëntatie, opleiding, sociaal-professionele inschakeling en validatie van competenties, hierna "FORMAFORM" genoemd. FORMAFORM : 1° heeft rechtspersoonlijkheid;2° heeft zijn administratieve zetel in het Franse taalgebied;3° kan zijn activiteiten over verschillende sites op het grondgebied van het Franse taalgebied en op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad verdelen.

Art. 3.§ 1. FORMAFORM voert de in de paragrafen 2 en 3 van dit artikel bedoelde opdrachten uit overeenkomstig de strategische oriëntatienota die om de vier jaar door de Executieven wordt aangenomen.

Het stuurcomité legt aan de Executieven een ontwerp van strategische oriëntatienota voor, dat is opgesteld op basis van de voorstellen bedoeld in artikel 9, tweede lid, 2°.

De strategische oriëntatienota bevat ten minste de strategische oriëntaties en de algemene doelstellingen, de belangrijkste succesfactoren, de resultaat- en impactindicatoren, de begunstigde doelgroepen, de financieringsmodaliteiten van FORMAFORM. Op elk ogenblik gedurende de in lid 1 bedoelde periode van vier jaar kan het stuurcomité aan de Executieven een ontwerp van nota tot aanpassing van de strategische oriëntatienota voorleggen met het oog op wijziging van de inhoud van de in lid 1 bedoelde strategische oriëntatienota.

Alvorens een nieuwe strategische oriëntatienota vast te stellen, evalueren de Executieven gezamenlijk de uitvoering door FORMAFORM van de eerder vastgestelde oriëntaties.

Het stuurcomité stelt om de twee jaar een tussentijds evaluatieverslag op over de uitvoering van de strategische oriëntatienota, en zendt het toe aan de Executieven. § 2. Overeenkomstig de in paragraaf 1 bedoelde strategische oriëntatienota en afhankelijk van de financiële middelen die haar door de ondertekenende partijen worden toegekend om de daarin vervatte strategische doelstellingen te verwezenlijken, voert FORMAFORM de volgende taken van algemeen belang uit: 1° aan de openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding en vervolgens aan de begunstigde verstrekkers, op maat gesneden en innoverende diensten aanbieden om de competenties van hun werknemers te ontwikkelen op het gebied van begeleiding, opleiding, socio-professionele integratie en validering van vaardigheden door de middelen en de expertise te bundelen: a) een initieel en voortgezet aanbod voor interdisciplinaire, technische en technologische opleiding, ondersteuning, kennisuitwisseling en pedagogische innovatie definiëren en organiseren;b) het levenslang leren monitoren en zich positioneren als een ruimte voor reflectie, analyse, ontwikkeling en pedagogische innovatie;c) een centrum voor leermiddelen oprichten, waarin digitale en audiovisuele technologieën worden geïntegreerd in de onderwijsaanpak;d) een centrum voor studie- en beroepskeuzevoorlichting oprichten om de competenties van studie- en beroepskeuzevoorlichters te ontwikkelen en methodologische instrumenten en benaderingen te onderzoeken en te ontwikkelen; e) op vrijwillige basis zorgen voor de kwalificatie en de validatie van de competenties van zijn publiek overeenkomstig het samenwerkingsakkoord gesloten op 26 februari 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de vaststelling en het beheer van een Franstalig kwalificatiekader voor een levenslange opvoeding en vorming, afgekort "C.F.C.", en het samenwerkingsakkoord gesloten op 21 maart 2019 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning van competenties; f) deelnemen aan algemene partnerschappen en ze ondersteunen in het kader van regionale beleidsmaatregelen en door de Executieven geïnitieerde transversale beleidsmaatregelen, ter ondersteuning van de ontwikkeling van de pedagogische praktijken van openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding en begunstigde verstrekkers, met het oog op het verstrekken van antwoorden die zijn toegesneden op de behoeften van de lerenden en de vaardigheidsvereisten van de arbeidsmarkt;2° de openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding en vervolgens de begunstigde verstrekkers, helpen zich aan te passen aan de technologische, ecologische en organisatorische ontwikkelingen en vernieuwingen, aan de evolutie van de behoeften van de doelgroepen en aan nieuwe leermethodes;3° tegemoetkomen aan de doelstellingen van de Europese Unie op het gebied van levenslang leren in het kader van projecten van het Europees Sociaal Fonds, het Erasmus+ programma, het programma voor werkgelegenheid en sociale innovatie, bekend onder de naam "EASI", of elk ander Europees of internationaal initiatief;4° op eigen initiatief of op verzoek aan de Executieven alle nuttige maatregelen voorstellen en aanbevelen voor de ontwikkeling van de competenties van de openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding en de begunstigde verstrekkers; In het kader van de uitoefening van de opdracht bedoeld in lid 1, 1°, kan FORMAFORM, op verzoek van een openbare verstrekker inzake beroepsopleiding, werkzoekenden die ingeschreven zijn bij Forem of Actiris, opvangen wanneer een basisopleidingsactie bij FORMAFORM of een validatie van de competenties van opleiders relevant blijkt in het kader van het professionele integratiepad van de werkzoekende, met name met het oog op hun beroepspositionering, of voor werknemers die, op individuele basis, een opleiding tot opleider wensen te volgen in het kader van een professionele omscholing of met het oog op de versterking van hun inzetbaarheid, of om hun opleiderscompetenties te laten valideren.

Tijdens de opleiding bij FORMAFORM zijn de werkzoekende en de in lid 2 bedoelde werknemer gedekt door een beroepsopleidingsovereenkomst onder de voorwaarden en volgens de modaliteiten die door de betrokken uitvoerende macht zijn vastgesteld. § 3. Overeenkomstig de doelstellingen die in de in punt 1 bedoelde strategische oriëntatienota zijn omschreven, kan FORMAFORM de volgende aanvullende taken van algemeen belang verrichten : 1° de opdracht van kwaliteitsagentschap verzekeren dat in alle onafhankelijkheid de kwaliteit waarborgt van de processen van definitie, opleiding, evaluatie en kwalificatie van leerresultaten die worden uitgevoerd door de verstrekkers inzake beroepsopleiding en van de validatie van competenties om te voldoen aan het principe van externe evaluatie voorgesteld in het samenwerkingsakkoord gesloten op 26 februari 2015 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de vaststelling en het beheer van een Franstalig kwalificatiekader voor een levenslange opvoeding en vorming, afgekort "C.F.C.", en het samenwerkingsakkoord gesloten op 21 maart 2019 tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de erkenning van competenties en de Europese Aanbeveling van 24 november 2020 inzake beroepsonderwijs en ?opleiding voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht; 2° op verzoek van de Executieven een advies uitbrengen over projecten die verband houden met de in paragraaf 2 en in deze paragraaf omschreven taken. Bij de uitoefening van de in paragraaf 2 en in deze paragraaf bedoelde taken werkt FORMAFORM samen met de bevoegde instanties op het gebied van begeleiding, opleiding, sociaal-professionele integratie, validatie van competenties en onderwijs op internationaal, Europees, Belgisch, gewestelijk, gemeenschaps- en plaatselijk niveau. § 4. FORMAFORM ontwikkelt zijn dienstenaanbod om bij voorrang en kosteloos tegemoet te komen aan de behoeften van de in de volgende lijst opgenomen openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding en begunstigde verstrekkers: 1° het Consortium voor de erkenning van de competenties bedoeld in hoofdstuk 2 van het samenwerkingsakkoord van 21 juli 2019 betreffende de validering van de vaardigheden, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;2° de centra voor de erkenning van competenties erkend overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 4 van het samenwerkingsakkoord van 21 juli 2019 betreffende de validering van de vaardigheden, gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;3° het Cités Métiers-netwerk, bestaande uit de "Cités des Métiers wallonnes et Bruxelloise" en de "Carrefours Emploi Formation Orientation" (kruispunt tewerkstelling vorming oriëntatie) in de zin van artikel 1bis, eerste lid, 9°, van het decreet van 6 mei 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/1999 pub. 08/07/1999 numac 1999027535 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (1) sluiten betreffende de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (Waalse dienst voor beroepsopleiding en arbeidsbemiddeling), gewijzigd bij het decreet van 10 mei 2012;4° de gewestelijke zendingen voor arbeidsbemiddeling erkend overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 11 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/03/2004 pub. 03/05/2004 numac 2004201173 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de erkenning en de subsidiëring van de gewestelijke zendingen voor arbeidsbemiddeling sluiten betreffende de erkenning en de subsidiëring van de gewestelijke zendingen voor arbeidsbemiddeling;5° de instellingen voor socioprofessionele inschakeling erkend overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling en bij het decreet van 27 april 1995 betreffende de erkenning van organismen voor socio-professionele inschakeling en de subsidiëring van hun beroepsopleidingsactiviteiten voor werklozen en laag geschoolde werkzoekenden gericht op het vergroten van hun kans op het vinden of terugvinden van werk in het raam van gecoördineerde voorzieningen voor socio-professionele inschakeling. Voor het aanbob van diensten aan andere dan de in het eerste lid genoemde begunstigde verstrekkers, specificeert het stuurcomité de voorwaarden voor toegang tot de diensten van FORMAFORM, inclusief, indien nodig, de wijze waarop de aan de begunstigde verstrekker geleverde dienst wordt gefinancierd, met inachtneming van de volgende voorwaarden: 1° de afwijking van het kosteloosheidsbeginsel respecteert de richtsnoeren bepaald in de strategische oriëntatienota bedoeld in paragraaf 1, eerste lid;2° de dienstverlening van FORMAFORM vindt plaats naar aanleiding van een offerte die is ingediend in het kader van een overheidsopdracht of een oproep tot het indienen van projecten en/of in onderaanneming van een opleidingsverstrekker;3° het totaal van de diensten die FORMAFORM tegen vergoeding verleent, mag niet meer bedragen dan 10% van de activiteiten die ter uitvoering van de in paragraaf 2, 1°, a) bedoelde opdracht worden verricht. § 5. Afhankelijk van de ontwikkeling van de arbeidsmarkt en de behoeften van de gebruikers van de openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding en de begunstigde verstrekkers, kunnen de Executieven in de strategische oriëntatienota FORMAFORM belasten met extra taken naast de in de paragrafen 2 en 3 bedoelde taken en de daarvoor uitgetrokken financiële middelen.

Art. 4.FORMAFORM kan zich in het kader van een partnerschap met openbare en/of particuliere actoren associëren of samenwerken door financiële, personele of materiële middelen te bundelen om een doel na te streven dat in overeenstemming is met zijn taken.

Dit partnerschap komt tot stand hetzij door het sluiten van een partnerschapsovereenkomst, hetzij door deelneming van FORMAFORM in een juridisch onderscheiden entiteit naar Belgisch, buitenlands of supranationaal recht, volgens de door het stuurcomité vastgestelde voorwaarden. Het stuurcomité keurt de deelname van FORMAFORM in een juridisch onderscheiden entiteit of de partnerschapsovereenkomst goed.

Het partnerschap is niet van toepassing wanneer de overeenkomst wordt gesloten in het kader van een overheidsopdracht of een concessieovereenkomst voor diensten. HOOFDSTUK 3. - Werking Afdeling 1. - Het stuurcomité

Art. 5.§ 1. FORMAFORM wordt beheerd door een stuurcomité bestaande uit de in artikel 1, lid 1, 1°, a) tot en met d), bedoelde openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding, die de hoedanigheid van lid hebben.

Elk lid heeft één beraadslagende stem.

Het stuurcomité komt ten minste viermaal per jaar bijeen en neemt beslissingen bij consensus. Op voorstel van de betrokken openbare verstrekker inzake beroepsopleiding wijst elke Executieve bij besluit de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de in artikel 1, lid 1, 1°, a) tot en met d) bedoelde openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding aan, onder toezicht van deze laatsten, voor een verlengbare termijn van vier jaar.

Ten hoogste twee derde van de in lid 1 genoemde vertegenwoordigers - met inbegrip van de effectieve en plaatsvervangende leden- mag van hetzelfde geslacht zijn. § 2. De benoeming door de betrokken Executieve van de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers in het stuurcomité wordt automatisch beëindigd : 1° in geval van ontslag van de vertegenwoordiger;2° indien de vertegenwoordiger geen lid meer is van de openbare verstrekker inzake beroepsopleiding die hij vertegenwoordigt;3° wanneer de openbare verstrekker inzake beroepsopleiding de vervanging van de vertegenwoordiger van de betrokken Executieve vraagt. § 3. De Executieven of hun afgevaardigde kunnen, zo nodig, na advies of op voorstel van de Commissieleden, een effectieve of plaatsvervangende vertegenwoordiger herroepen, indien wordt aangetoond dat deze vertegenwoordiger: 1° zich willens en wetens schuldig heeft gemaakt aan een handeling die onverenigbaar is met de missie of het maatschappelijk doel van FORMAFORM;2° in de uitoefening van zijn mandaat een fout of een ernstige nalatigheid heeft begaan;3° op niet-gerechtvaardigde wijze afwezig is geweest op meer dan drie opeenvolgende vergaderingen waarvoor hij regelmatig is opgeroepen;4° het vertrouwelijk karakter van beraadslagingen of documenten niet heeft geëerbiedigd, wanneer die vertrouwelijkheid is erkend overeenkomstig wettelijke of reglementaire bepalingen, met inbegrip van die welke voortvloeien uit het huishoudelijk reglement, of bij besluit van het stuurcomité;5° zich in een situatie van permanent, rechtstreeks of onrechtstreeks, persoonlijk of functioneel belangenconflict bevindt. § 4. Elke vertegenwoordiger die de openbare verstrekker inzake beroepsopleiding niet langer in het stuurcomité vertegenwoordigt, moet binnen vier maanden worden vervangen.

In afwachting van de vervanging van de effectieve vertegenwoordiger van de openbare verstrekker inzake beroepsopleiding, heeft de plaatsvervangende vertegenwoordiger van rechtswege zitting in het stuurcomité. § 5. De volgende personen wonen de vergaderingen van het stuurcomité met raadgevende stem bij: 1° het leidend personeelslid van FORMAFORM;2° de Regeringscommissarissen;3° op gerichte wijze en op uitnodiging van het stuurcomité, de Voorzitter van het Oriëntatiecomité. De afwezigheid van de in deze paragraaf bedoelde vertegenwoordigers bij de vergaderingen van het stuurcomité doet geen afbreuk aan de regelmatigheid van het functioneren van het comité en van de beslissingen die het neemt. § 6. Het voorzitterschap van het stuurcomité wordt door elke openbare verstrekker inzake beroepsopleiding bij toerbeurt uitgeoefend, elk jaar en in de hierna vastgestelde volgorde: 1° FOREm;2° Bruxelles Formation;3° IFAPME;4° SFPME.

Art. 6.Het stuurcomité stelt zijn huishoudelijk reglement op uiterlijk binnen drie maanden na de inwerkingtreding van dit samenwerkingsakkoord.

Dit huishoudelijk reglement voorziet in: 1° de regels voor de oproeping van het stuurcomité;2° de regels betreffende de opneming van de agendapunten;3° de regels betreffende de prerogatieven van de voorzitter;4° de regels betreffende het voorzitterschap van het stuurcomité bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter;5° de regels betreffende het quorum opdat het stuurcomité rechtsgeldig kan beraadslagen, alsook de stemmingsmodaliteiten;6° de regels met betrekking tot de organisatie en het houden van vergaderingen van het stuurcomité op afstand;7° de regels volgens dewelke het stuurcomité bepaalde specifieke taken aan het leidend personeelslid kan delegeren;8° de grenzen en modaliteiten volgens welke het leidend personeelslid de speciaal door het Stuurcomité gedelegeerde taken uitoefent. Het huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd door middel van een uitvoerend samenwerkingsakkoord en wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Art. 7.Het stuurcomité beslist over de organisatie en het beheer van FORMAFORM dat bij dit akkoord is opgericht.

De functies ervan omvatten met name: 1° de uitvoering van de beslissingen genomen door de Executieven;2° de opvolging van de opdrachten omschreven in artikel 3 en de daaruit voortvloeiende operationele beslissingen;3° de opmaak van een ontwerp van strategische oriëntatienota dat aan de Executieven moet worden voorgelegd overeenkomstig artikel 3, paragraaf 1, tweede lid;4° de goedkeuring van jaarlijkse actieplannen ter uitvoering van de strategische oriëntatienota, met inbegrip van budgettaire, financiële en personele aspecten;5° het voorstel van de jaarlijkse begroting van FORMAFORM en de vaststelling van de definitieve jaarlijkse begroting;6° het opmaken van de jaarlijkse algemene rekening;7° de definitie van de voorwaarden bedoeld in artikel 4, tweede lid;8° de jaarlijkse rapportering over de uitvoering van de opdrachten bedoeld in artikel 3 aan de beheersorganen van de openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding. Afdeling 2. - Het Kwaliteitscomité

Art. 8.Er wordt een Kwaliteitscomité opgericht dat tot taak heeft in alle onafhankelijkheid de opdracht bedoeld in artikel 3, paragraaf 3, eerste lid, 1°, uit te voeren.

De samenstelling, de taken en de werkwijze van het Kwaliteitscomité worden vastgesteld door de Executieven, door middel van een uitvoerend samenwerkingsakkoord.

Het in lid 1 bedoelde Kwaliteitscomité kan bestaan uit onafhankelijke externe deskundigen die op grond van hun bekwaamheid op het gebied van de kwaliteit van de beroepsopleiding worden gekozen na een door FORMAFORM georganiseerde openbare aanbestedingsprocedure. Afdeling 3. - Het Oriëntatiecomité

Art. 9.Er wordt een adviesorgaan opgericht, hierna "Oriëntatiecomité genoemd.

Het Oriëntatiecomité: 1° brengt op eigen initiatief of op verzoek van een lid van het stuurcomité adviezen of aanbevelingen uit met betrekking tot de ontwikkeling van de competenties van het publiek van FORMAFORM, de uitvoering van dit samenwerkingsakkoord of enig ander relevant onderwerp of voorschrift dat een invloed kan hebben op de uitvoering ervan;2° doet het Stuurcomité voorstellen voor de opstelling van een strategische oriëntatienota over vier jaar ontwikkeling van FORMAFORM. In het kader van de opdracht bedoeld in lid 2, 1°, houdt het stuurcomité rekening met de initiatiefadviezen van de instellingen voor socioprofessionele inschakeling bedoeld in artikel 3, paragraaf 4, lid 1, 5°, betreffende de ontwikkeling van het opleidingsaanbod van FORMAFORM voor verstrekkers inzake socioprofessionele inschakeling.

Het Oriëntatiecomité besluit of het instemt met het krachtens lid 3 uitgebrachte advies. Indien het Oriëntatiecomité besluit van het advies af te wijken, vermeldt het in zijn besluit de redenen voor de afwijking.

Het Oriëntatiecomité is samengesteld als volgt: a) twee deskundigen uit de onderzoekswereld met deskundigheid op het gebied van onderwijs, opleiding en werkgelegenheid;b) vier deskundigen die de sectoren oriëntatie, beroepsopleiding en socioprofessionele inschakeling en validatie van competenties vertegenwoordigen;c) twee vertegenwoordigers van het personeel van FORMAFORM;d) het leidend personeelslid van FORMAFORM;e) alle interne of externe personen die worden uitgenodigd op grond van hun deskundigheid in verband met de ontwikkelingsstrategie en de onderzoeksoriëntaties. De leden van het Directiecomité worden op voorstel van het Stuurcomité door het leidend personeelslid aangewezen.

Het Oriëntatiecomité wijst uit zijn midden een voorzitter en een vice-voorzitter aan.

Het Oriëntatiecomité komt bijeen volgens de prioritaire acties, en ten minste tweemaal per jaar op uitnodiging van het leidend personeelslid. Afdeling 4. - Dagelijks beheer

Art. 10.Het dagelijkse beheer van FORMAFORM wordt door een manager verzekerd, die door het stuurcomité wordt benoemd.

Art. 11.Het leidend personeelslid voert de beslissingen van het stuurcomité uit en brengt aan het stuurcomité verslag uit over de uitvoering van die beslissingen.

Het leidend personeelslid kan op eigen initiatief aan het stuurcomité projecten voorstellen die in de lijn liggen van de strategische oriëntaties die zijn voorzien in de door de Executieven goedgekeurde strategische oriëntatienota.

Het leidend personeelslid zorgt voor het dagelijkse beheer voor alle opdrachten die aan FORMAFORM zijn toevertrouwd. Daartoe kan hij alle handelingen tot bewaring van recht, alle handelingen tot uitvoering van de door het stuurcomité genomen beslissingen, en alle handelingen die, wegens hun belang of de gevolgen die ze voor FORMAFOM hebben, niet buitengewoon zijn, die niet leiden tot een verandering van administratief beleid en die de lopende zaken van FORMAFOM afhandelen, verrichten. Hij vervult alle andere opdrachten die hem door het stuurcomité worden toevertrouwd.

Het leidend personeelslid beheert de begroting van FORMAFOM. Het stuurcomité delegeert hem de hoedanigheid van ordonnateur binnen de in het huishoudelijk reglement vastgestelde grenzen.

Het stuurcomité benoemt onder de personeelsleden van FORMAFORM, met uitzondering van het leidend personeelslid, de persoon die de functie van boekhouder-penningmeester uitoefent. Het leidend personeelslid stelt het stuurcomité i in kennis van de maatregelen die in het kader van het dagelijks beheer zijn genomen en verstrekt het alle ter zake dienende uitleg.

Het leidend personeelslid vertegenwoordigt FORMAFORM in al zijn rechtsvorderingen, zowel als eiser als verweerder.

Het stuurcomité kan andere specifieke bevoegdheden aan het leidend personeelslid delegeren.

Het stuurcomité kan, binnen de grenzen van de voorwaarden die het vaststelt, het leidend personeelslid machtigen om een deel van de aan hem verleende bevoegdheden te delegeren, alsmede om bepaalde documenten en correspondentie te ondertekenen. Afdeling 5. - De commissarissen

Art. 12.FORMAFORM is onderworpen aan de controle van de Executieven door tussenkomst van een commissaris benoemd door de Waalse Regering en een commissaris benoemd door het College van de Franse Gemeenschapscommissie.

In afwijking van lid 1 benoemt de Regering van het Waalse Gewest twee Regeringscommissarissen wanneer tijdens een legislatuur de competenties inzake het toezicht op Forem en IFAPME niet in dezelfde ministeriële portefeuille zijn verenigd.

De Commissarissen zijn verantwoordelijk voor de informatie en de controle, in termen van wettigheid en algemeen belang, van de instelling waarbinnen zij hun opdrachten vervullen.

Iedere commissaris richt zijn beroep tegen een beslissing die hij strijdig acht met de wetten, decreten, beschikkingen of het algemeen belang tot de Executieve die hem heeft benoemd en zendt op dezelfde dag een afschrift aan de andere Executieve. In het in lid 2 bedoelde geval oefenen de twee commissarissen van de Executieve van het Waalse Gewest dit beroep gezamenlijk uit.

Dat beroep heeft schorsende kracht en moet binnen vier kalenderdagen worden uitgeoefend. Deze termijn begint te lopen vanaf de dag van de vergadering waarop de beslissing is genomen, voor zover de Commissarissen regelmatig daarvoor zijn opgeroepen, of in het tegenovergestelde geval, vanaf de dag waarop de commissaris die de beroepsprocedure heeft ingediend daarvan kennis heeft gekregen.

De Executieve waarbij het beroep aanhangig is gemaakt, beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de dag van de vergadering waarop de beslissing is genomen om de beslissing op eensluidend advies van de andere Executieve te vernietigen. De termijn van dertig dagen kan met een nieuwe termijn van tien dagen verlengd worden bij beslissing van de Executieve waarbij het beroep aanhangig is gemaakt.

De beslissing tot vernietiging wordt per aangetekend schrijven aan FORMAFORM medegedeeld. Een afschrift wordt ook per gewone brief gestuurd aan de commissarissen en aan de andere Executieve. Bij gebrek aan een beslissing binnen de voorgeschreven termijn, wordt de schorsing opgeheven en wordt de beslissing definitief.

De Commissaris kan op de agenda van het stuurcomité alle punten plaatsen die hij nuttig acht voor de vervulling van zijn taak, en in het bijzonder punten in verband met: 1° de naleving van dit samenwerkingsakkoord of van de krachtens dit akkoord genomen uitvoerende samenwerkingsakkoorden of van de regels met betrekking tot de opdrachten van FORMAFORM ;2° in voorkomend geval, de naleving van de verplichtingen die voortvloeien uit de door de Executieven goedgekeurde strategische oriëntatienota. HOOFDSTUK 4. - Personeel

Art. 13.§ 1. Om zijn werking te verzekeren, werft FORMAFORM personeel aan via een openbare sollicitatieoproep, die door FORMAFORM wordt gelanceerd op basis van een beslissing van het stuurcomité.

Het stuurcomité kiest de kandidaten door de titels en verdiensten op grond van het profiel van de functie dat het heeft bepaald, te vergelijken.

Het personeel wordt door FORMAFORM in dienst genomen onder het regime van de arbeidsovereenkomst overeenkomstig de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten op de arbeidsovereenkomsten.

De betrekkingen tussen FORMAFORM en zijn personeel worden geregeld in een uitvoerend samenwerkingsakkoord, waarin de administratieve en geldelijke toestand van het personeel van FORMAFORM wordt geregeld. § 2. Het personeel van FORMAFORM bestaat uit ten minste vijftien voltijdequivalenten, met inbegrip van een post van directeur die gezag heeft over het personeel van FORMAFORM en onder het gezag staat van het stuurcomité.

De functie van manager wordt vervuld overeenkomstig paragraaf 1.

In het organigram kan geen hogere functie worden opgenomen dan die van manager.

Het stuurcomité stelt het organigram van FORMAFORM vast. § 3. De Executieven stellen de bepalingen betreffende de administratieve en geldelijke toestand van het personeel van FORMAFORM vast door middel van een uitvoerend samenwerkingsakkoord, met inbegrip van de salarisschalen voor de bij FORMAFORM beklede functies. § 4. Het personeelslid van FORMAFORM heeft het recht in beroep te gaan bij een binnen FORMAFORM ingestelde commissie van beroep.

De in lid 1 bedoelde commissie van beroep is bevoegd voor : 1° de ontslagprocedure, behalve in geval van zware fout, personeelsvermindering of budgettaire redenen;2° elke beslissing betreffende verlof, afwezigheden en evaluatie. De Executieven bepalen, door middel van een uitvoerend samenwerkingsakkoord, alle andere beslissingen waartegen beroep kan worden aangetekend bij de Commissie van Beroep.

In het uitvoerend samenwerkingsakkoord worden de beroepsprocedure, de samenstelling en de nadere regels voor de Commissie van beroep vastgesteld. HOOFDSTUK 5. - Financiering

Art. 14.§ 1. Jaarlijks wordt een begroting opgesteld waarin alle ontvangsten en uitgaven, ongeacht hun oorsprong en oorzaak, worden opgenomen.

De begroting omvat ten minste: 1° in inkomsten: a) de algemene werkingsdotaties ingeschreven op de jaarlijkse algemene uitgavenbegrotingen van het Waalse Gewest en van de Franse Gemeenschapscommissie volgens de vaste verdeelsleutel en de bedragen bedoeld in paragraaf 5 ;b) de mogelijke aanvullende financiering - van overheids-, sectorale en/of Europese aard - die nodig is voor de uitvoering van de acties van FORMAFORM;c) de rechten die in de loop van het begrotingsjaar ten gunste van FORMAFORM worden gevestigd;2° in uitgaven: a) de kredieten waarvoor betalingsverplichtingen kunnen worden aangegaan uit hoofde van de verplichtingen die in de loop van het begrotingsjaar ten gunste van FORMAFORM zijn aangegaan;b) de kredieten tot welke tijdens het begrotingsjaar bedragen uit hoofde van verworven rechten van FORMAFORM kunnen worden vereffend om eerder aangegane verplichtingen na te komen. § 2. Het begrotingsjaar valt samen met het kalenderjaar. § 3. FORMAFORM voert een systeem van budgettaire en economische boekhouding in en stelt een financieel reglement vast. Dit reglement stelt de regels vast voor de waardering van de activa, de bepaling van de winst en de bestemming daarvan, overeenkomstig de geldende voorschriften. Het financieel reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de bevoegde Executieven of hun afgevaardigde. § 4. De begroting van FORMAFORM is bestemd voor de financiering van de huishoudelijke uitgaven, de verwezenlijking van de jaarlijkse doelstellingen van het actieplan in toepassing van de strategische oriëntatienota en het beheer van eventuele aanvullende begrotingen die door de ondertekenende partijen van dit akkoord zijn toegewezen. § 5. De algemene dotaties bedoeld in paragraaf 1, tweede lid, 1°, a), worden verdeeld over de begrotingen van: 1° het Waalse Gewest, ten belope van vijfenzeventig procent, namelijk een minimumbedrag van 1.412.864 euro ; 2° de Franse Gemeenschapscommissie, tot vijfentwintig procent, namelijk een minimumbedrag van 470.955 euro.

De in lid 1 bedoelde bedragen worden in januari van elk jaar geïndexeerd door het in lid 1 bedoelde bedrag te vermenigvuldigen met het gemiddelde van de cijfers van het indexcijfer van de consumptieprijzen, namelijk de gezondheidsindex, voor de maanden september en oktober van het voorafgaande jaar, gedeeld door het gemiddelde van de cijfers van het indexcijfer van de consumptieprijzen, namelijk de gezondheidsindex, voor de maanden september en oktober van het jaar voorafgaande aan het voorgaande jaar.

De in lid 2 bedoelde indexering is niet hoger dan het groeipercentage van de begrotingskredieten van het lopende jaar dat betrekking heeft op de in lid 1 bedoelde toewijzing.

De kosten voor het ter beschikking stellen van een gebouw komen ten laste van de begrotingen van het Waalse Gewest.

Bovendien zullen de Regeringen van het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie gezamenlijk, binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten, beslissen over de mogelijke dotaties ter dekking van de opdrachten die aan FORMAFORM worden toevertrouwd. § 6. Het stuurcomité stelt uiterlijk op 14 mei van het jaar dat voorafgaat aan het begrotingsjaar in kwestie een begrotingsvoorstel op en zendt dit toe aan de Executieven of hun afgevaardigde.

Het stuurcomité stelt uiterlijk op 31 oktober van het jaar dat voorafgaat aan het betrokken begrotingsjaar de definitieve begroting op en legt deze ter goedkeuring voor aan de Executieven of hun afgevaardigde. § 7. Uiterlijk op 30 april van het jaar dat volgt op het begrotingsjaar waarop het betrekking heeft, stelt FORMAFORM jaarlijks de algemene rekening op, die de balans per 31 december van het afgelopen begrotingsjaar bevat, de verlies- en winstrekening die is opgesteld op basis van de lasten en baten, en de rekening voor de uitvoering van de begroting die is opgesteld volgens hetzelfde verplichte schema als de goedgekeurde begroting en die de geraamde ontvangsten en de goedgekeurde uitgaven vermeldt, alsmede respectievelijk de vastgestelde rechten ten laste van de ontvangsten en de vastgestelde rechten ten laste van de uitgaven. De algemene rekening wordt gecontroleerd en gecertificeerd door een Commissaris, die wordt ingeschreven in het openbaar register van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. De commissaris wordt door het stuurcomité benoemd voor een periode van drie jaar.

Uiterlijk op 31 mei volgend op het begrotingsjaar waarop zij betrekking heeft, wordt de gecertificeerde algemene rekening, vergezeld van het verslag van de Commissaris, toegezonden aan elke van de Executieven of hun afgevaardigde, alsmede aan het Rekenhof.

FORMAFORM garandeert door middel van zijn gescheiden boekhouding de identificatie van de uitgaven en inkomsten voor activiteiten die tegen betaling worden verricht overeenkomstig artikel 3, paragraf 4, tweede lid. § 8. Bij gebreke van specifieke bepalingen als bedoeld in dit artikel, zijn de bepalingen van boek III getiteld "Bepalingen van toepassing op de organen, het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (Waals Agentschap Voor Gezondheid, Sociale Bescherming, Handicap en Gezinnen), de gewestelijke vennootschappen, het Parlement en de Ombudsdienst" van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden, die betrekking hebben op de organen van het type 2, van toepassing op de begroting, de boekhouding en de controle door het Rekenhof. § 9. De algemene rekening wordt uiterlijk op 30 juni aan het Rekenhof toegezonden. Overeenkomstig artikel 10 van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, kan het Rekenhof de rekeningen ter plaatse controleren en kan het op elk moment alle bewijsstukken, verklaringen, inlichtingen en toelichtingen krijgen betreffende de ontvangsten, uitgaven, tegoeden en schulden.

Art. 15.Om zijn taken te vervullen, is FORMAFORM gemachtigd om : 1° schenkingen en legaten te ontvangen;2° genieten van bijdragen van de ondertekenende partijen bij dit akkoord of van openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding;3° de opbrengst van de activiteiten te ontvangen;4° roerende of onroerende goederen verwerven of vervreemden of ter beschikking stellen;5° deel te nemen aan oproepen voor gesubsidieerde projecten;6° leningen aan te gaan of te onderhandelen over kredietfaciliteiten in ruil voor een gezamenlijke waarborg van de Executieve;7° op overheidsopdrachten in te schrijven. In geval van ontbinding van FORMAFORM worden de netto-activa, roerende en onroerende, overgedragen aan de ondertekenende partijen bij dit akkoord of aan de openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding, naar rato van hun eventuele bijdragen.

De bijdragen bedoeld in het eerste lid, 2°, kunnen niet in aanmerking worden genomen bij de berekening van de dotaties bedoeld in artikel 14, § 1, tweede lid, 1°, a). HOOFDSTUK 6. - Gegevensbescherming

Art. 16.§ 1. FORMAFORM is verantwoordelijk voor de verwerking van de gegevens van zijn gebruikers. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder "gebruiker" verstaan: iedere natuurlijke persoon die gebruik maakt van de diensten van FORMAFORM en die contractueel verbonden is hetzij met een openbare verstrekker inzake beroepsopleidingen, hetzij met een begunstigde verstrekker, met inbegrip van de in artikel 3, § 2, tweede lid, bedoelde werkzoekenden en werknemers.

FORMAFORM verzamelt, aggregeert en centraliseert, ten behoeve van de behoeften die rechtstreeks verband houden met de uitvoering van de opdrachten die bij of krachtens dit akkoord worden toevertrouwd, de volgende categorieën van persoonsgegevens: 1° de identificatiegegevens van de gebruiker en van de verstrekker waaraan hij verbonden is, evenals de gegevens met betrekking tot zijn functie binnen de begunstigde verstrekker en, in voorkomend geval, zijn hiërarchische meerdere(n);2° de contactgegevens van de gebruiker alsook, in voorkomend geval, de gegevens van zijn hiërarchische meerdere(n) en, in voorkomend geval, van elke andere persoon aangeduid door de verstrekker waaraan hij verbonden is om de contacten met FORMAFORM te verzekeren;3° de gegevens van het onderwijstraject, het opleidingstraject en het beroepstraject die relevant zijn voor de diensten die de gebruiker afneemt;4° de gegevens met betrekking tot de facturatie van de verbruikte diensten of tot het aantal door de gebruiker gevolgde opleidingsuren;5° de gegevens met betrekking tot de evaluatie, validatie van competenties en certificatie van leerresultaten, uitgevoerd door FORMAFORM. De Executieven kunnen door middel van een uitvoerend samenwerkingsakkoord nader bepalen welke gegevens tot de in lid 2 bedoelde categorieën gegevens behoren en noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken die bij of krachtens artikel 3 zijn opgedragen. § 2. FORMAFORM wisselt met de openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding en met de begunstigde verstrekkers de in paragraaf 1, tweede lid, 1° tot en met 5°, bedoelde gegevens uit over de personen die contractueel met hen verbonden zijn. Deze uitwisselingen vinden plaats met het oog op het verkrijgen, enerzijds voor FORMAFORM, van de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van zijn taken jegens de gebruikers en, anderzijds, voor de openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding en de begunstigde verstrekkers, van de gegevens die noodzakelijk zijn voor de follow-up van de diensten die worden verleend aan de personen die contractueel met hen verbonden zijn.

FORMAFORM wisselt met de bevoegde instanties die belast zijn met de kwaliteitscontrole of de goede besteding van openbare middelen, in het bijzonder de Europese subsidies, de gegevens uit die zijn opgenomen in de in paragraaf 1, tweede lid, 1° tot en met 5°, bedoelde categorieën van gegevens. Deze uitwisselingen vinden plaats met het oog op de toezending aan de voor deze controle bevoegde instanties van de gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taken en voor zover deze voor deze controle strikt noodzakelijk zijn.

De Executieven kunnen door middel van een uitvoerend samenwerkingsakkoord bepalen met welke andere dan de in het eerste en tweede lid bedoelde derden FORMAFORM gegevens mag uitwisselen die behoren tot de in het paragraaf 1, tweede lid, 1° tot en met 5°, bedoelde categorieën van gegevens, voor zover in deze uitwisseling is voorzien en deze uitwisseling is ingekaderd in een wettelijke, decretale of bestuursrechtelijke bepaling waarbij deze derden worden belast met de verwerking van de betrokken gegevens in het kader van hun taken van openbare dienstverlening. § 3. FORMAFORM bewaart de gegevens van de particuliere gebruiker gedurende een periode van maximaal tien jaar, vanaf het moment dat de gebruiker geen diensten bij FORMAFORM meer verbruikt, behalve indien een wettelijke of decretale bepaling een langere bewaartermijn voorschrijft.

In afwijking van het eerste lid bewaart FORMAFORM de gegevens van de gebruiker: 1° in geval van een geschil, voor de tijd die nodig is om het geschil te beheren;2° die bedoeld zijn in paragraaf 1, tweede lid, 4°, voor ten hoogste tien jaar;3° die bedoeld zijn in paragraaf 1, tweede lid, 5°, tot de pensioengerechtigde leeftijd van de gebruiker; HOOFDSTUK 7. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 17.Geschillen tussen de partijen bij dit akkoord worden door de Executieven gezamenlijk beslist.

Art. 18.§ 1. Op de datum van inwerkingtreding van dit akkoord blijven de door de in artikel 1, lid 1, 1°, a) tot en met c), bedoelde openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding voor het FORMAFORM-project toegewezen ambtenaren en contractuele personeelsleden in functie totdat de betrekking binnen FORMAFORM die verband houdt met alle of een deel van de door hen uitgevoerde taken is ingevuld via de in paragraaf 2 bedoelde verbintenissen. § 2. In afwijking van artikel 13, paragraaf 1, eerste en tweede lid, en paragraaf 2, eerste en tweede lid, worden de personeelsleden die voor het FORMAFORM-project zijn toegewezen en die specifiek voor de verwezenlijking van dit project zijn aangeworven via een openbare sollicitatieoproep of een specifiek examen, op vrijwillige basis in dienst genomen door FORMAFORM. Het personeelslid dat ervoor kiest bij de in artikel 1, eerste lid, 1°, a) tot en met c), bedoelde openbare verstrekker inzake beroepsopleiding te blijven, die hem voor het FORMAFORM-project heeft aangesteld, wordt opnieuw bij deze verstrekker aangesteld.

De personeelsleden van de in artikel 1, lid 1, 1°, a) tot en met c) bedoelde openbare verstrekkers inzake beroepsopleiding worden in kennis gesteld van de betrekkingen die niet overeenkomstig lid 1 zijn ingevuld. Zij kunnen solliciteren door een motiveringsdossier in te dienen waarin zij hun visie op de functie en de competenties, kennis, bekwaamheden en ervaring die verband houden met de functie waarnaar zij solliciteren, uiteenzetten.

Voor elke in te vullen betrekking stelt het stuurcomité een rangorde op tussen de personen die de voor de betrokken betrekking vereiste kwalificaties bezitten en die hebben gesolliciteerd, na vergelijking van hun kwalificaties en verdiensten.

De aan het FORMAFORM-project toegewezen ambtenaren en personeelsleden die zich niet kandidaat stellen of die niet in een nuttige volgorde zijn geplaatst, worden wederaangesteld binnen de in artikel 1, lid 1, 1°, a) tot en met c) bedoelde openbare verstrekker inzake beroepsopleiding die hen aan het FORMAFORM-project heeft toegewezen. § 3. De huidige betrekking van directeur van het FORMAFORM-project valt onder de bepalingen van de verordening betreffende het contractuele personeel verbonden aan de Beroepsopleiding voor volwassenen van Bruxelles Formation. Vanaf de datum van inwerkingtreding van dit akkoord wordt zij gelijkgesteld met een betrekking van deskundige in weddeschaal A4/2 verbonden met de graad van directeur, krachtens het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027782 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de voorwaarden voor de indienstneming en de administratieve en geldelijke toestand van de contractuele personeelsleden type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 02/02/2004 numac 2004200195 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de voorwaarden van indienstneming van de contractuele personeelsleden van de « Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi » en hun administratieve en geldelijke toestand type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 03/02/2004 numac 2004200206 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende het statuut van de ambtenaren van de « Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi » sluiten betreffende de voorwaarden voor de indienstneming en de administratieve en geldelijke toestand van de contractuele personeelsleden.

De in lid 1 bedoelde gelijkstelling heeft volkomen gevolg ten vroegste op de datum van inwerkingtreding van de wijziging van de arbeidsovereenkomst tussen de Forem en de huidige directeur van het FORMAFORM-centrum en uiterlijk op de dag vóór de in paragraaf 2 bedoelde benoeming. Het doel van deze wijziging van de arbeidsovereenkomst is de in lid 1 bedoelde gelijkstelling. § 4. De ambtenaar of het personeelslid dat overeenkomstig paragraaf 2 door FORMAFORM in dienst wordt genomen, wordt in dienst genomen onder de voorwaarden van het uitvoerend samenwerkingsakkoord tot vaststelling van de administratieve en financiële positie van het personeel van FORMAFORM als bedoeld in artikel 13, paragraaf 3. De ambtenaar wordt binnen zijn organisatie van herkomst met verlof gezonden in het kader van een dienstverlof als bedoeld in de artikelen 435 tot en met 444 van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027782 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de voorwaarden voor de indienstneming en de administratieve en geldelijke toestand van de contractuele personeelsleden type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 02/02/2004 numac 2004200195 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de voorwaarden van indienstneming van de contractuele personeelsleden van de « Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi » en hun administratieve en geldelijke toestand type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027783 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende de Waalse Ambtenarencode type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 03/02/2004 numac 2004200206 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering houdende het statuut van de ambtenaren van de « Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi » sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode, de artikelen 214 tot 223 van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 13 april 1995 houdende het statuut van de ambtenaren van de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie en artikel 143/2, 10°, van het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 20 oktober 1994 houdende het statuut van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van de Franse Gemeenschapscommissie.

Het personeelslid dat overeenkomstig paragraaf 2 door het multipartnercentrum FORMAFORM aangeworven wordt : 1° behoudt de geldelijke anciënniteit die hij genoot de dag vóór zijn aanwerving door het multipartnercentrum FORMAFORM, overeenkomstig de reglementering die op hem van toepassing was.2° neemt de anciënniteit mee, verworven sinds zijn vorige opdracht bij het FORMAFORM-project;3° handhaaft het bedrag van zijn bezoldiging totdat de evolutie van zijn geldelijke en functionele anciënniteit hem een minstens identieke bezoldiging verzekert in de schaal die met zijn functie overeenstemt.

Art. 19.Dit samenwerkingsakkoord treedt in werking op de datum van aanneming van het instemmingsdecreet door de laatste vergadering.

Voor Wallonië : De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van het "IFAPME" en de vaardigheidscentra, W. BORSUS De Minister van Vorming, Ch. MORREALE Voor de Franse Gemeenschapscommissie: De Minister-President, B. TRACHTE De Minister van Beroepsopleiding B. CLERFAYT

^