gepubliceerd op 19 december 1998
Omzendbrief over de toepassing van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en de regularisatie van bijzondere situaties
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN
15 DECEMBER 1998. - **** over de toepassing van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en de regularisatie van bijzondere situaties
1. **** **** omzendbrief biedt een overzicht van de regels met betrekking tot de toepassing van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (verder : artikel 9, derde lid, van de wet) en de regularisatie van de **** van personen die in **** verblijven. **** omzendbrief bevat twee delen. 1. Deel 1 : de toepassing van artikel 9, derde lid, van de wet **** eerste deel bevat een algemene toelichting bij de toepassing van het artikel 9, derde lid, van de wet.Dit artikel bepaalt niet dat het verblijf kan worden geregulariseerd om humanitaire redenen. Het artikel 9, derde lid, van de wet voorziet slechts in een **** : het geeft aan dat slechts in buitengewone omstandigheden de aanvraag tot het bekomen van een machtiging tot verblijf in België kan worden ingediend, omdat in principe die aanvraag moet worden ingediend via de consulaire post van **** in het land van herkomst, dat wil zeggen vóór men naar België komt.
Het artikel 9, derde lid, van de wet is in eerste instantie bedoeld voor situaties waarbij de voorwaarden voor het bekomen van een machtiging tot verblijf duidelijk zijn vastgelegd, ofwel in de wet zelf, ofwel in een omzendbrief (zie ****. de regeling voor **** of studenten of de regeling voor het bekomen van een verblijfsvergunning op basis van ****(1) of een ****- of ****). Het artikel 9, derde lid, van de wet wordt voor die gevallen toegepast, wanneer voor die regelingen alle voorwaarden zijn vervuld, met uitzondering van de voorwaarde inzake de plaats voor het indienen van de aanvraag tot het bekomen van de machtiging tot verblijf. 2. Deel 2 : bijzondere situaties Het artikel 9, derde lid, van de wet kan ook worden toegepast als **** voor de regularisatie van de **** in een aantal bijzondere situaties, hoewel voor die situaties niet noodzakelijk die procedure moet worden gevolgd.**** de behandeling van de aanvragen te vergemakkelijken werd er voor die situaties een bijkomende, soepelere procedure vastgelegd.
**** **** daarbij om volgende situaties : - **** die onredelijk lang op een eindbeslissing moeten of moesten wachten; - personen die omwille van buitengewone omstandigheden en onafhankelijk van hun wil, voorlopig geen gevolg kunnen geven aan een bevel om het grondgebied te verlaten; - ernstig zieke personen; - personen die zich in ****, humanitaire omstandigheden bevinden.
Deze situaties worden behandeld in deel 2.
Daarnaast kan er tevens worden verwezen naar de specifieke regelingen tot regularisatie van volgende categorieën : - de slachtoffers van de ****, vastgelegd in de omzendbrief van 30 januari 1997 (Belgisch **** van 21 februari 97); - een illegaal in het land verblijvende persoon gehuwd met een **** of ****- onderdaan, vastgelegd in de omzendbrief van 12 oktober 1998 (Belgisch **** van 6 november 1998); - ontheemden afkomstig uit ****, vastgelegd in de omzendbrief van 27 oktober 1997 (Belgisch **** van 18 november 1997). 2. Algemene bepalingen en inwerkingtreding **** omzendbrief vervangt de omzendbrief van 9 oktober 1997 betreffende de toepassing van artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (**** 14 november 1997) en de omzendbrief van 10 oktober 1997 betreffende de vreemdelingen die tengevolge van buitengewone omstandigheden en onafhankelijk van hun wil, voorlopig geen gevolg kunnen geven aan een bevel om het grondgebied te verlaten dat ten opzichte van hen getroffen werd in het kader van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (**** 14 november 1997). **** verwijzingen naar deze twee omzendbrieven worden voortaan geacht naar de nieuwe omzendbrief te verwijzen.
**** omzendbrief treedt in werking op 15 december 1998.
Achteraan bevindt zich een inhoudstafel.
Deel 1 **** toepassing van artikel 9, derde lid.
De bedoeling van dit deel is enige uitleg te verschaffen aangaande het opzet van artikel 9, derde lid, van de wet alsmede aangaande de toepasselijke procedure. 1. Inleiding 1.1. **** van het artikel **** 9, eerste lid, van de wet, voorziet in de algemene regel dat een vreemdeling die langer dan drie maanden in **** **** te verblijven, daartoe door de **** of de **** Vreemdelingenzaken gemachtigd dient te worden.
**** tweede en derde lid van artikel 9 van de wet bepalen de procedure die gevolgd moet worden door de vreemdeling die een aanvraag voor een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden wil indienen.
In principe moet iedere aanvraag voor een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** ingediend worden bij een **** diplomatieke of consulaire post in het land van herkomst of in het land waar de vreemdeling gemachtigd is tot verblijf (artikel 9, tweede lid, van de wet).
**** dit principe bestaan er twee uitzonderingen waarbij de aanvraag in **** zelf kan worden ingediend : (1) wanneer een internationaal verdrag, een wet of een koninklijk besluit de vreemdeling toelaat om zijn aanvraag in **** in te dienen (aanhef artikel 9, tweede lid, van de wet).**** is bijvoorbeeld het geval voor een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het kader van ****, dit op basis van artikel 10 en artikel 40 van de ****, op voorwaarde dat de betrokkene op het moment van de aanvraag in het bezit is van een geldig paspoort, **** voorzien van een visum (zie omzendbrief van 12 oktober 1998, **** 6 november 1998); (2) wanneer er buitengewone omstandigheden zijn die het indienen van de aanvraag via de gewone procedure in het land van herkomst of in het land waar de vreemdeling gemachtigd is tot verblijf onmogelijk maken (artikel 9, derde lid, van de wet). Artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 bevat dus niet meer dan een ****. 1.2. Een bijzondere procedure gericht op het bekomen van een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** De bijzondere procedure van artikel 9, derde lid, van de wet dient om een aanvraag voor een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden op het **** grondgebied in te dienen.
De aandacht dient erop gevestigd te worden dat deze bijzondere procedure moet onderscheiden worden van de onderstaande procedures. 1. Artikel 9, derde lid, kan niet gehanteerd worden als rechtsmiddel tegen een **** (2). Voor het instellen van een beroep tegen een **** moeten de geëigende procedures worden gevolgd, zoals die zijn vastgelegd in de wet van 15 december 1980 (****. het verzoek tot herziening vermeld in artikel 64 van de wet of het verzoek tot schorsing of tot nietigverklaring bij de **** van **** vermeld in de artikelen 69 en 70 van de wet).
**** verzoek dat ingediend wordt op basis van artikel 9, derde lid, van de wet, dat in feite neerkomt op een beroep tegen een beslissing tot verwijdering van het grondgebied wordt per definitie onontvankelijk verklaard. 2. De procedure van artikel 9, derde lid, van de wet, moet voorts niet opgestart worden indien men slechts een kort uitstel van de uitvoering van het bevel om het grondgebied te verlaten beoogt, bijvoorbeeld in geval van een kortstondige ziekte die het reizen onmogelijk maakt.**** dit geval **** men immers een verlenging van de termijn van het bevel om het grondgebied te verlaten te bekomen en geen machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het ****.
Het aanvragen van een uitstel wegens ziekte is het voorwerp van een bijzondere regeling (zie deel ****). 3. De procedure van artikel 9, derde lid, van de wet moet ten derde onderscheiden worden van de regeling inzake vreemdelingen die om bijzondere redenen en duidelijk onafhankelijk van hun wil voorlopig geen gevolg kunnen geven aan een bevel om het grondgebied te verlaten (****) of (****) **** die gedurende een onredelijke lange periode op de behandeling van het **** hebben moeten wachten. **** materie maakt het voorwerp uit van een bijzondere regeling (zie deel ****). 2. **** **** zijn drie soorten voorwaarden : (1) er moet een dubbele motivering gegeven worden;(2) er moeten bepaalde documenten en bewijzen worden voorgelegd;(3) men mag niet vallen onder de ****. 2.1. **** motivering 1. Het bestaan van buitengewone omstandigheden **** en vooral moeten in de aanvraag de redenen tot uiting komen waarom de betrokkene de aanvraag niet kan indienen via de gewone procedure (dus via de diplomatieke of consulaire post bevoegd voor zijn verblijfplaats of zijn plaats van oponthoud in het buitenland). **** dit aspect betreft worden slechts buitengewone omstandigheden aanvaard (zie ****).
**** op het uitzonderlijk karakter van de procedure, zal een aanvraag op grond van artikel 9, derde lid, van de wet, dus slechts in buitengewone en uitzonderlijke omstandigheden worden aanvaard. **** er omstandigheden zijn die ertoe leiden dat de normale procedure van artikel 9, tweede lid, van de wet, niet kan gevolgd worden, wordt geval per geval onderzocht.
**** er geen buitengewone omstandigheden aanwezig zijn, wordt de aanvraag onontvankelijk verklaard door de **** Vreemdelingenzaken.
De betrokkene moet aantonen dat het onmogelijk of bijzonder moeilijk is om terug te keren naar zijn land van herkomst of naar een land waar hij tot verblijf is toegelaten, om de betrokken machtiging aan te vragen, dit door elementen die zowel in België als elders kunnen gesitueerd worden.
**** verblijf van lange duur, of het feit van geïntegreerd te zijn in de **** samenleving vormt op zich geen buitengewone omstandigheid die het indienen van een aanvraag tot het bekomen van een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** volgens de procedure van artikel 9, derde lid, van de wet, zou rechtvaardigen.
****, zelfs als men hier reeds lang verblijft en/of zelfs als men hier geïntegreerd is, moet men nog steeds aantonen dat het onmogelijk of bijzonder moeilijk is om terug te keren naar zijn land van herkomst of naar een land waar hij tot verblijf is toegelaten, om de betrokken machtiging aan te vragen.
In principe moet ook de vreemdeling die op legale wijze verblijft (****. als toerist met een geldig paspoort en een visum), aantonen dat er buitengewone omstandigheden zijn om de aanvraag voor een machtiging tot verblijf in **** te kunnen indienen.
Die buitengewone omstandigheden worden vermoed aanwezig te zijn : (1) wanneer alle voorwaarden vervuld zijn om een verblijfsvergunning te bekomen : - als student (zie artikel 58 en volgende van de wet); - na het bekomen van een ****- of ****; - op basis van **** (zie omzendbrief 30 september 1997, **** 14 november 1997); (2) en wanneer de aanvraag voor het bekomen van een machtiging wordt ingediend op een ogenblik dat betrokkene hier nog legaal verblijft. **** is duidelijk dat dit slechts mogelijk is voor zover de ****- of **** bekomen wordt vóór het verstrijken van het visum of de termijn van het toegestane verblijf (****. drie maanden na binnenkomst voor een persoon die niet visumplichtig is). **** de ****- of **** niet binnen die korte periode kan worden bekomen, moet de betrokken persoon naar het land van herkomst terugkeren en daar het onderzoek van de aanvraag van de ****- of **** afwachten.
**** dient erop gewezen te worden dat indien een vreemdeling reeds gemachtigd is tot een verblijf van meer dan drie maanden, dit voor een beperkte duur (****. voor de duur van de studies), en een machtiging tot een verblijf van meer dan drie maanden **** te verkrijgen in een ander kader (****. als werknemer voor de duur van de arbeidskaart), hij voor de afloop van de geldigheidsduur van zijn verblijfsvergunning een aanvraag tot **** kan indienen op grond van artikel 9, derde lid, van de wet via de burgemeester van de gemeente waar hij ingeschreven is in het ****.
Dit geldt niet voor ****, omdat zij niet kunnen worden beschouwd als vreemdelingen die zijn gemachtigd tot een verblijf van meer dan drie maanden in de zin van de artikelen 9 en 13 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. 2. **** waarom men de machtiging vraagt **** tweede moeten in de aanvraag de redenen tot uiting komen waarom de betrokkene een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in **** **** te bekomen. **** tweede aspect wordt slechts onderzocht, voorzover er een positieve beslissing werd genomen in verband met het eerste aspect, dus voorzover de uitzonderlijke omstandigheden die werden ingeroepen voor het volgen van de procedure voorzien bij artikel 9, derde lid, van de wet, werden aanvaard.
In het algemeen worden slechts de situaties aanvaard waarvoor duidelijk regels of criteria zijn vastgelegd, ****.****.****. de regels voor **** of studenten of de regeling voor het bekomen van een verblijfsvergunning op basis van **** (3) of een ****- of ****. 2.2. **** indienen van een aanvraag 1. **** **** aanvraag moet worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente waar de aanvrager zijn feitelijke verblijfplaats heeft.Het heeft geen zin dat de aanvrager een kopie van dit schrijven aan de **** **** overmaakt, omdat die stukken per **** post zullen worden teruggezonden.
**** de aanvraag ontvankelijk zou zijn dient zij te bevatten : - zo mogelijk het dossiernummer bij de **** Vreemdelingenzaken (het vroegere **** ****); - alle relevante **** aangaande de aanvrager (naam, voornaam, geboorteplaats, geboortedatum, burgerlijke stand) met een kopie van de vereiste ****- en **** (het paspoort met **** het visum); - een uiteenzetting van alle buitengewone redenen die ertoe leiden dat de aanvraag in **** wordt ingediend en niet via de bevoegde consulaire of diplomatieke post kon of kan worden ingediend; - de vermelding van de feitelijke verblijfplaats van de betrokkene; - een overzicht van de familiale situatie; - een uiteenzetting van de redenen waarom de aanvrager meer dan drie maanden in **** **** te blijven; - zo mogelijk ook stukken die de hierboven vermelde beweringen staven.
Bijkomende stukken kunnen door de aanvrager later steeds rechtstreeks aan de **** **** worden overgemaakt. 2. **** documenten Voor het indienen van een aanvraag tot het bekomen van een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden moet de vreemdeling in bezit zijn van een geldig paspoort of van een daarmee gelijkgestelde ****, **** voorzien van een visum of een ****, zoals vereist voor de toelating tot het grondgebied (zie artikel 2 van de wet van 15 december 1980). Een uitzondering op die regel is slechts mogelijk, in geval van één van de situaties vastgelegd in deel ****. 3. **** van het gemeentebestuur (1) **** een termijn van tien dagen na het indienen van de aanvraag dient er overgegaan te worden tot een controle van de feitelijke verblijfplaats van de betrokkene door de burgemeester of zijn gemachtigde. De aanvraag dient door de gemeente, na het uitoefenen van de controle inzake de feitelijke verblijfplaats, onverwijld te worden overgemaakt aan de **** Vreemdelingenzaken.
**** de aanvrager niet woonachtig is op de opgegeven feitelijke woonplaats, dient dit bij het overmaken van de aanvraag uitdrukkelijk vermeld te worden. (2) Na controle op de feitelijke verblijfplaats wordt aan de aanvrager een bewijs van **** van de aanvraag overhandigd (model in bijlage) door de burgemeester of diens gemachtigde.**** overhandigen van dit bewijs heeft geen enkel gevolg voor de **** van de aanvrager. (3) **** de **** van Binnenlandse **** of zijn gemachtigde heeft het recht om zich over de aanvraag uit te spreken.De gemeenten hoeven bijgevolg geen onderzoek te doen naar de voorgelegde bewijzen.
Het staat de burgemeester of diens gemachtigde evenwel vrij om bij het overhandigen van de aanvraag een advies (****. een sociaal onderzoek) toe te voegen, aangevuld met eventuele opmerkingen aangaande de aanvrager. 2.3. **** **** de volgende situaties kan de aanvraag niet worden aanvaard. 1. **** en opzettelijke fraude **** zou blijken dat de aanvrager onjuiste gegevens heeft verstrekt, of dat hij valse of vervalste documenten heeft aangeboden en ze heeft willen laten gelden als juiste en waarachtige documenten, moet de aanvraag geweigerd worden door de **** Vreemdelingenzaken.2. **** orde en nationale veiligheid **** de **** Vreemdelingenzaken kennis heeft van elementen die er op wijzen dat de aanvrager kan beschouwd worden als een gevaar voor de openbare rust, de openbare orde of de nationale veiligheid, dan wordt de aanvraag onmiddellijk geweigerd.3. **** De aanvraag wordt beoordeeld op basis van het dossier dat aan de **** **** wordt overgemaakt.Zo nodig zal de **** **** de gemeente of de betrokkene uitnodigen om bijkomende informatie te bezorgen.
**** de beoordeling van de aanvraag is het niet nodig dat de betrokkene of zijn raadsman de aanvraag mondeling komen toelichten op de **** Vreemdelingenzaken. **** inlichtingen kunnen steeds per brief of **** worden overgemaakt aan de **** Vreemdelingenzaken.
**** Dienst **** neemt binnen een termijn van 90 dagen een beslissing.
**** er wat bepaalde voorwaarden betreft onvoldoende bewijs is, en indien de **** **** van oordeel is dat de nodige bewijzen gewoon vergeten zijn of nog kunnen bekomen worden, dan kan de **** Vreemdelingenzaken aan de aanvrager bijkomende inlichtingen en bewijzen vragen. **** meldt hem dan dat er voor bepaalde voorwaarden documenten of vervangende bewijzen ontbreken of dat de verstrekte bewijzen niet voldoende zijn of niet kunnen aanvaard worden, met vermelding welke voorwaarden het betreft, en/of, waarom ze niet voldoende zijn of niet kunnen aanvaard worden.
**** Dienst **** meldt de aanvrager ook dat hij 30 dagen tijd heeft om te reageren op deze mededeling.
**** de **** **** dit heeft gedaan, en indien de aanvrager binnen die 30 dagen geen of geen voldoende antwoord heeft gegeven, kan een **** volgen, bijvoorbeeld wanneer door het gebrek aan bewijs een grondig en correct onderzoek onmogelijk blijft. 4. Gevolgen 4.1. **** indienen van een aanvraag **** indienen van een aanvraag tot verkrijging van een machtiging tot verblijf conform de procedure vastgelegd in artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 schorst een getroffen **** niet en heeft dus geen enkel gevolg voor de **** van de betrokkene. 4.2. De aanvraag is onontvankelijk of ongegrond **** **** of ongegrondheid van de aanvraag op grond van artikel 9, derde lid, heeft geen enkel gevolg voor de toestand van de aanvrager, noch in positieve, noch in negatieve zin. Hij blijft dus in de situatie waarin hij zich bevond voor de aanvraag. 4.3. De aanvraag wordt gegrond verklaard **** aanvrager wordt gemachtigd tot voorlopig verblijf.
**** door de **** Vreemdelingenzaken getroffen gemotiveerde beslissing zal steeds schriftelijk overgemaakt worden aan de burgemeester van de gemeente waar de betrokkene zijn feitelijke verblijfplaats heeft (of, in voorkomend geval, ingeschreven is in het ****).
Deze beslissing zal de nodige instructies bevatten. 5. **** Er kan geen bijzonder beroep worden ingediend tegen de door de **** **** overeenkomstig deze omzendbrief getroffen beslissingen. De aanvrager heeft echter het recht om tegen een beslissing, genomen overeenkomstig deze omzendbrief, een beroep tot nietigverklaring en een vordering tot schorsing in te dienen bij de **** van ****, dit overeenkomstig de artikelen 14 en 17 van de gecoördineerde wetten op de **** van State. Dat beroep heeft geen schorsende werking.
Deel 2 **** van bijzondere gevallen.
**** volgt een overzicht van een aantal bijzondere situaties waarin personen onder bepaalde voorwaarden een **** kunnen doen.
**** die situaties gelden bijzondere voorwaarden, die afwijken van de regels vastgelegd in artikel 9, derde lid van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (zie deel ****).
Alle aanvragen gebaseerd op de bepalingen van dit deel, mogen via de gemeentelijke overheden ingediend worden, maar kunnen ook rechtstreeks gestuurd worden aan de **** Regularisaties bij de **** Vreemdelingenzaken.
De **** Regularisaties kan tot en met 15 maart bereikt worden op : Dienst ****, Cel ****, **** **** ****, ****. **** 152, Bus/**** 1, 1000 ****, ****. 02 / 205. 54. 11.
Vanaf 16 maart kan de **** Regularisaties bereikt worden op : Dienst ****, Cel ****, **** **** **** - **** ****, ****. **** 162, 1000 ****, ****. 02 / 205. 54. 11.
TITEL ****. - **** die onredelijk lang op een beslissing hebben moeten wachten 1. Algemeen **** een **** onredelijk lang moet wachten op een beslissing over zijn ****, kan dat het gevolg zijn van de houding van die **** in de loop van de procedure, maar soms is dat ook te wijten aan de overheid.**** dat het geval blijkt te zijn, dan kan de **** van de betroffen **** in bepaalde situaties geregulariseerd worden.
**** de duur van de procedure, en dus van het verblijf hier een belangrijke indicatie is of de overheid al dan niet nalatig is geweest, mag daar niet uit afgeleid worden dat elke lange procedure of elk lang verblijf tot regularisatie kan leiden : bijvoorbeeld in het geval van de student is er vaak een lang verblijf, maar dat is geenszins het gevolg van een nalatigheid van de overheid. **** is dus essentieel voor deze titel dat er sprake kan zijn van een nalatigheid van de overheid in een **** die er toe geleid heeft dat de procedure onredelijk lang heeft aangesleept. 2. **** **** zijn drie soorten voorwaarden waaraan men moet voldoen : (1) men moet aan de inhoudelijke voorwaarden voldoen;(2) men mag niet vallen onder de ****;(3) men moet een aantal documenten en/of bewijzen voorleggen. 2.1. **** voorwaarden 1. **** Een aanvrager komt in aanmerking voor regularisatie : - indien hij (ooit) een **** indiende in **** die door **** te behandelen was; - indien hij binnen een termijn van vijf jaar geen uitvoerbare beslissing heeft ontvangen. In het geval van families met schoolgaande kinderen geldt een termijn van vier jaar; - indien hij goed geïntegreerd is. **** wordt ****.****. rekening gehouden met taalkennis, tewerkstelling en integratie in het maatschappelijke leven. In het geval van families met schoolgaande kinderen, wordt deze integratie vermoed, dat wil zeggen, dat de regularisatie wordt toegekend, tenzij er ernstige **** zijn; - én, indien er geen gevaar is voor de openbare orde of geen manifeste fraude.
**** voorwaarden zijn cumulatief. 2. **** van de criteria (1) **** duur van de **** is de belangrijkste minimale voorwaarde.**** einddatum van de **** geldt de datum van de beslissing van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de **** (****.****. in het geval van een dringend beroep) of de datum van het bevel om het grondgebied te verlaten (na een beslissing van de **** **** voor vluchtelingen). In geval van twee of meer ****, wordt er in principe slechts rekening gehouden met de duur van de behandeling van de eerste aanvraag, tenzij de tweede of latere aanvraag ontvankelijk werd verklaard. Dan houdt men rekening met de duur van het verblijf vanaf de eerste aanvraag tot de uitvoerbare beslissing inzake de tweede of latere aanvraag, voorzover men een ononderbroken verblijf kan aantonen. (2) **** de procedure voor de **** van **** wordt er in principe geen rekening gehouden.**** wordt er wel rekening gehouden wanneer de **** van **** een **** of schorsing heeft uitgesproken of wanneer de gemachtigde van de **** van Binnenlandse **** omwille van de procedure voor de **** van **** een verlenging of schorsing van het bevel heeft toegestaan (****. in het kader van de modus **** die bestond vóór 1993). (3) **** tekenen van integratie worden beschouwd : - kennis van een van de landstalen (****, **** of ****); - het feit dat men gedurende geruime tijd heeft gewerkt of nog steeds werkt; - de integratie in het **** (door actieve deelname aan activiteiten).
De aanwezigheid van een **** of de tussenkomsten van veel personen zijn niet noodzakelijk het bewijs van een goede integratie.
In geval van families met schoolgaande kinderen wordt de integratie vermoed, wanneer de kinderen, steeds naar school zijn gegaan en zich intussen goed ingepast hebben. Dit betekent dat een verblijfsvergunning in het algemeen kan worden toegekend, ook al hebben de ouders niet gewerkt of spreken zij nog niet één van de landstalen. **** verblijfsvergunning wordt in dat geval slechts geweigerd in zeer bijzondere omstandigheden (****. direct of zeer ernstig gevaar voor de openbare orde). (4) De factor van werk moet in een breder geheel worden onderzocht, inzonderheid rekening houdend met volgende omstandigheden : - de wil van betrokkene om te werken, werk te zoeken of om zich bij te scholen (wat zijn kans op tewerkstelling vergroot); - de reële mogelijkheid tot tewerkstelling. **** dient de situatie van een alleenstaande moeder met kinderen anders te worden beschouwd dan die van een alleenstaande man : de eerste persoon kan moeilijk worden aangewreven dat zij nooit heeft gewerkt. Zij kan een verblijfsvergunning bekomen, gelet op haar bijzondere familiale situatie, ook al heeft zij nooit gewerkt. In geval van de tweede persoon mag men verwachten dat hij op zijn minst aantoont om werk te zoeken of om zich bij te scholen. 2.2. **** **** kan geen **** worden toegekend in geval van één van volgende situaties : (1) er zijn redenen om betrokkene als een gevaar voor de nationale veiligheid, de openbare orde of de openbare rust te beschouwen;(2) de betrokken persoon heeft in de **** fraude of bedrog gepleegd (****.door bedrog inzake de nationaliteit) of hij is zelf verantwoordelijk voor de langere duur van de ****, ****. door het gebruik van allerlei kunstgrepen om de procedure te verlengen (****. door voortdurend met **** uitstel te vragen of door op de zitting een onvertaald stuk voor te leggen, terwijl dit sinds weken in bezit van betrokkene was).
**** de aanwezigheid van één van die elementen leidt op zich niet automatisch tot een uitsluiting van de mogelijkheid tot regularisatie.
**** moet steeds een afweging gebeuren rekening houdend met volgende elementen : (1) enerzijds het directe en reële karakter van het gevaar inzake nationale veiligheid, openbare orde en openbare rust en/of de ernst van fraude of bedrog;(2) tegenover anderzijds de mate van integratie en de familiale omstandigheden.Ook hierbij kan de situatie van een familie met kinderen milder worden beoordeeld dan de situatie van een alleenstaande man. 2.3. **** indienen van de aanvraag **** de aanvraag veronderstelt, dat onderzocht wordt of bepaalde inhoudelijke voorwaarden aanwezig zijn in hoofde van de concrete, individuele aanvrager, dient de aanvrager bij zijn aanvraag een aantal documenten en/of bewijzen te voegen (zie hieronder).
**** documenten en bewijzen mogen rechtstreeks gestuurd worden naar de **** Vreemdelingenzaken, Cel **** of kunnen via de diensten van de gemeente van zijn feitelijke verblijfplaats worden overgemaakt.
**** de aanvraag wordt overgemaakt via de gemeente, dan kan deze een sociaal onderzoek uitvoeren, dat de aanvrager kan helpen bij het bewijs van zijn integratie. Indien hij de aanvraag rechtstreeks aan de **** Regularisaties richt, kan die achteraf aan de gemeente vragen een sociaal onderzoek uit te voeren.
**** is niet nodig dit bij aangetekend schrijven te doen, hoewel dat aangeraden wordt. **** is evenmin vereist dat de aanvraag wordt ingediend via de tussenkomst van een advocaat. 1. Aanvraagformulier «*****» **** de aanvraag kan gebruik worden gemaakt van het aanvraagformulier "Lange procedure" (zie in bijlage een model van het formulier).Het gebruik ervan is aanbevolen, maar niet verplicht. Dit formulier kan door iedereen opgesteld en verstrekt worden. 2. **** van identiteit, nationaliteit, gezinssamenstelling en **** **** de aanvrager per definitie een dossier heeft bij de **** Vreemdelingenzaken, kan hij voor het bewijs van deze gegevens, expliciet verwijzen naar dat dossier. **** is nochtans essentieel dat de aanvrager uitgebreide en correcte informatie bezorgt over zijn familiale situatie, omdat dat invloed heeft op de beoordeling van de voorwaarden, en vooral, omdat dat een grote invloed heeft op het **** dat hem kan gegeven worden : in principe kan geen machtiging tot verblijf van onbepaalde duur gegeven worden aan wie geen geldig paspoort of een geldig internationaal identiteitsbewijs heeft (zie verder). 3. **** verblijfplaats **** de aanvrager snel moet kunnen verwittigd worden van de beslissingen die in zijn dossier werden genomen en van eventuele vragen om bijkomende inlichtingen, dient de aanvrager te vermelden wat zijn feitelijke verblijfplaats is. De aanvrager moet er zich van bewust zijn dat de **** Regularisaties aan de gemeente van het opgegeven adres kan vragen te controleren of het opgegeven adres inderdaad de feitelijke verblijfplaats van de aanvrager is. **** de aanvrager zich niet of niet meer op dat adres bevindt, kan dat leiden tot de weigering van zijn aanvraag. **** moet daarom ook een eventuele adreswijziging onmiddellijk melden aan de **** Regularisaties. 4. **** voorwaarden De aanvrager moet de stukken voorleggen waarmee hij wil bewijzen dat er aan de inhoudelijke voorwaarden (zie 2.1.) voldaan is. **** zover deze bewijzen kunnen gehaald worden uit het dossier dat reeds bij de **** Vreemdelingenzaken bestaat, mag daar expliciet naar verwezen worden.
De aanvrager dient er zich van bewust te zijn dat de **** **** met het oog op de controle op de inhoudelijke voorwaarden, een (bijkomend) sociaal onderzoek kan gelasten. 5. Het sociaal verslag **** de aanvraag via de gemeente wordt overgemaakt, zal deze gemeente kunnen overgaan tot een sociaal verslag.**** dit verslag een belangrijk element kan zijn in een dossier, kan de **** Vreemdelingenzaken, Cel **** ook bij een rechtstreeks ingediende aanvraag aan de gemeente vragen een sociaal onderzoek uit te voeren. 3. Procedure 3.1. **** voor de aanvraag De aanvraag tot regularisatie, bedoeld in deze titel, moet ingediend worden binnen de termijn van één maand na de beslissing van de ****-generaal voor de vluchtelingen en de ****, of na de beslissing tot het **** volgend op een beslissing van de **** **** voor de vluchtelingen. Zij kan voor zover de **** reeds langer heeft geduurd dan de hierboven vermelde termijnen (5 jaar in het algemeen, 4 jaar voor gezinnen met schoolgaande kinderen) voor het einde van de **** worden ingediend.
**** zij later werd ingediend, kan zij geweigerd worden.
**** termijn geldt slechts voor toekomstige eindbeslissingen inzake de ****. Hij geldt niet voor wie hier reeds meer dan vier jaar verblijft. 3.2. **** van de aanvraag De aanvraag wordt beoordeeld op basis van het dossier dat aan de **** **** wordt overgemaakt. Zo nodig zal de **** **** de gemeente of de betrokkene uitnodigen om bijkomende informatie te bezorgen.
**** de beoordeling van de aanvraag is het niet nodig dat de betrokkene of zijn raadsman de aanvraag mondeling komen toelichten op de **** Vreemdelingenzaken. **** inlichtingen kunnen steeds per brief of **** worden overgemaakt aan de **** Vreemdelingenzaken.
**** Dienst **** neemt binnen een termijn van 90 dagen een beslissing.
**** er wat bepaalde voorwaarden betreft onvoldoende bewijs is, en indien de **** **** van oordeel is dat de nodige bewijzen gewoon vergeten zijn of nog kunnen bekomen worden, dan kan de **** Vreemdelingenzaken aan de aanvrager bijkomende inlichtingen en bewijzen vragen. **** meldt hem dan dat er voor bepaalde voorwaarden documenten of vervangende bewijzen ontbreken of dat de verstrekte bewijzen niet voldoende zijn of niet kunnen aanvaard worden, met vermelding welke voorwaarden het betreft, en/of, waarom ze niet voldoende zijn of niet kunnen aanvaard worden.
**** Dienst **** meldt de aanvrager ook dat hij 30 dagen tijd heeft om te reageren op deze mededeling.
**** de **** **** dit heeft gedaan, en indien de aanvrager binnen die 30 dagen geen of geen voldoende antwoord heeft gegeven, kan een **** volgen, bijvoorbeeld wanneer door het gebrek aan bewijs een grondig en correct onderzoek onmogelijk blijft. 4. Gevolgen 4.1. **** indienen van een aanvraag **** indienen van een aanvraag op grond van deze titel, heeft op zich geen enkel gevolg voor de toestand van de aanvrager, noch in negatieve, noch in positieve zin. 4.2. De aanvraag wordt geweigerd **** weigering van de aanvraag op grond van deze titel, heeft geen enkel gevolg voor de toestand van de aanvrager, noch in negatieve, noch in positieve zin. Hij blijft daardoor in de situatie waarin hij zich bevond voor de aanvraag. 4.3. De aanvraag wordt gunstig beoordeeld **** machtiging tot verblijf impliceert een inschrijving in het ****. Daarom kan ze in principe enkel gegeven worden aan wie een geldig paspoort of een geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs heeft. (1) In principe zal wie een geldig paspoort of een geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs heeft, of wie kan aantonen dat hij dat onmogelijk kan krijgen, gemachtigd worden tot verblijf van onbepaalde duur.(2) **** Dienst **** zal de aanvrager evenwel machtigen tot verblijf voor bepaalde duur : - wanneer de aanvrager geen geldig paspoort of geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs heeft; - wanneer de **** Vreemdelingenzaken, Cel **** van oordeel is dat de machtiging van bepaalde voorwaarden afhankelijk moet gemaakt worden, waaronder het aantonen van voldoende ****.
**** een jaar wordt de machtiging verlengd voor één jaar, tenzij : - de aanvrager een geldig paspoort of een geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs kan voorleggen; - de voorwaarden vervuld zijn. **** welk geval de machtiging voor onbepaalde duur zal gelden; - de aanvrager aantoont dat het voor hem onmogelijk is om deze documenten te krijgen.
**** deze drie gevallen zal de aanvrager gemachtigd worden tot verblijf van onbepaalde duur. (3) **** laatste drie jaar na het verlenen van de eerste machtiging, zal de betrokkene gemachtigd worden tot verblijf van onbepaalde duur. TITEL ****. - **** die tengevolge van buitengewone omstandigheden en onafhankelijk van hun wil, voorlopig geen gevolg kunnen geven aan een bevel om het grondgebied te verlaten 1. Algemeen **** een vreemdeling het bevel krijgt om het grondgebied te verlaten (****), dan wordt hij geacht daar spontaan gevolg aan te geven binnen de termijn die dat bevel bepaalt. **** zijn tal van organisaties en programma's waar hij beroep op kan doen indien hij meent hulp te kunnen gebruiken bij de organisatie van zijn vertrek. **** **** **** voor **** (****) coördineert deze programma's. **** lijst van de partners van **** is te vinden in de bijlagen.
**** wordt in de praktijk vastgesteld dat sommige personen wel een gevolg willen, maar geen gevolg kunnen geven aan het **** (bevel) omwille van omstandigheden waarop ze zelf geen vat hebben.
**** die menen dat ze zich in zo een situatie bevinden, kunnen volgens de onderstaande procedure een aanvraag indienen, teneinde te laten onderzoeken of er in hun individueel geval inderdaad voldaan is aan de voorwaarden. **** welke voorwaarden een situatie zal beschouwd worden als een toestand waarin men tengevolge van buitengewone omstandigheden en onafhankelijk van zijn wil, voorlopig geen gevolg kan geven aan een ****, wordt eveneens hieronder besproken. 2. **** **** zijn drie soorten voorwaarden waaraan men moet voldoen : (1) men moet aan de inhoudelijke voorwaarden voldoen;(2) men moet bepaalde documenten en bewijzen kunnen voorleggen;(3) men mag niet vallen onder de ****. 2.1. **** voorwaarden **** zijn twee grote groepen van redenen waarom sommige personen niet kunnen vertrekken : enerzijds is het mogelijk dat de betrokken persoon niet de documenten kan bemachtigen die nodig zijn om **** te verlaten en een ander land binnen te komen (zie "1. **** onmogelijkheid"), en anderzijds is het mogelijk dat de omstandigheden in het land waarheen hij zou gaan van die aard zijn dat men daar niet kan naar terugkeren (zie "2. **** onmogelijkheid"). 1. **** onmogelijkheid **** vreemdeling die een aanvraag tot regularisatie indient omdat hij meent dat hij onmogelijk kan vertrekken omdat hij de nodige vertrek-, reis- of **** onmogelijk kan bekomen, moet aantonen : (1) dat hij ernstig geprobeerd heeft te vertrekken. Dat betekent dat hij moet aantonen dat hij alle, nodige en redelijke inspanningen heeft gedaan om de nodige vertrek-, reis- en **** te bekomen, dat hij daarmee begonnen is ten laatste één maand na het moment waarop hij officieel werd geacht in kennis te zijn van het **** (bevel), en dat hij sindsdien die inspanningen heeft volgehouden. (2) dat dit onmogelijk bleek te zijn. **** moet dus aantonen dat zijn inspanningen tot geen resultaat hebben geleid, of dat ze met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet tot een resultaat zullen leiden.
**** mogelijk mag de aanvrager ook een indicatie geven van de vermoedelijke duur van de toestand die het voor hem onmogelijk maakt het land te verlaten. Dit kan de **** Regularisatie, helpen bij de beoordeling van wat de meest geschikte oplossing is in geval de aanvraag gunstig wordt beoordeeld.
De aanvrager moet niet aantonen dat hij voor geen enkel land de nodige documenten kan krijgen, maar wel dat hij op geen enkele wettige wijze de nodige documenten kan krijgen voor (1) het land van herkomst, en (2) het land van de nationaliteit van de aanvrager. De aanvrager is verplicht zich ook gedurende het onderzoek van zijn aanvraag te blijven inspannen met het oog op het bekomen van de nodige documenten. **** moet daartoe blijven meewerken met de niet-gouvernementele organisaties die hem daarbij kunnen helpen, en met de overheidsinstanties. Dat betekent bijvoorbeeld dat hij zich zo nodig samen met een ambtenaar van de **** Vreemdelingenzaken naar de ambassade of het consulaat van zijn land zal moeten begeven, om daar te proberen een ****-passer te bemachtigen. 2. **** onmogelijkheid **** vreemdeling die een aanvraag tot regularisatie indient omdat hij meent dat de toestand in de mogelijke **** van dien aard is dat een vertrek daarheen voor hem onmogelijk wordt, moet aantonen dat zijn vertrek onmogelijk wordt gemaakt door de buitengewone toestand in de ****. **** moet met andere woorden aantonen dat er in de mogelijke landen van bestemming een toestand heerst die het voor hem objectief onmogelijk maakt om naar het land van bestemming terug te keren (****. een **** zonder interne vluchtmogelijkheid), gelet op het gevaar voor zijn leven dat daardoor zou ontstaan.
**** "de mogelijke landen van bestemming" worden verstaan : (1) het land van herkomst, en (2) het land van de nationaliteit van de aanvrager.
**** de huidige aanvraag niet de eerste aanvraag is tot regularisatie om deze reden, dan moet de aanvrager ook aantonen dat deze toestand pas ontstaan is na de eindbeslissing van de **** **** over de vorige aanvraag.
**** mogelijk mag de aanvrager ook een indicatie geven van de vermoedelijke duur van de toestand die het voor hem onmogelijk maakt het land te verlaten. Dit kan de **** Regularisaties helpen bij de beoordeling van wat de meest geschikte oplossing is in geval de aanvraag gunstig wordt beoordeeld.
De aanvrager mag zich echter niet beroepen op feiten die een dusdanige persoonlijke vervolging uitmaken dat ze een **** kunnen verantwoorden. **** mag wel gaan om feiten die ter staving van een **** werden opgeworpen, tenzij ze in de loop van de **** als onwaar werden beoordeeld.
Een niet-**** houdt op zich geen recht in op verder verblijf in ****, en ze zal dus ook niet per definitie leiden tot de inwilliging van de aanvraag.
**** zover de omstandigheden die aanleiding gaven tot de niet-**** nog bestaan, geeft een niet-**** wel aanleiding tot een verlichting van de bewijslast. 2.2. **** indienen van de aanvraag **** de aanvraag veronderstelt, dat onderzocht wordt of bepaalde inhoudelijke voorwaarden aanwezig zijn in hoofde van de concrete, individuele aanvrager, en omdat de inhoudelijke voorwaarden veronderstellen dat geweten is uit welk land de aanvrager komt, dient de aanvrager naast het aanvraagformulier een bewijs te voegen van de hierna vermelde elementen.
**** documenten en bewijzen mogen rechtstreeks gestuurd worden naar de **** Vreemdelingenzaken, Cel ****.
**** is niet nodig dit bij aangetekend schrijven te doen, hoewel dat aangeraden wordt. **** is evenmin vereist dat de aanvraag wordt ingediend via de tussenkomst van een advocaat.
**** is absoluut noodzakelijk dat de aanvrager die documenten en bewijzen kan voorleggen : zonder die documenten of bewijzen kan zijn aanvraag gewoonweg niet behandeld worden. 1. Aanvraagformulier «*****» **** de aanvraag kan gebruik worden gemaakt van het aanvraagformulier "****" (zie in bijlage een model van het formulier).Het gebruik ervan is aanbevolen, maar niet verplicht. Dit formulier kan door iedereen opgesteld en verstrekt worden. 2. **** van identiteit, nationaliteit en gezinssamenstelling **** identiteit, de nationaliteit en de gezinssamenstelling dienen bewezen te worden met de documenten die daartoe dienen.**** wil zeggen dat de nationaliteit en identiteit bewezen moeten worden met een paspoort of een daarmee gelijkgestelde ****, en dat de gezinssamenstelling dient bewezen te worden met een huwelijksakte en met geboorteakten.
**** deze documenten niet kunnen voorgelegd worden of indien ze reeds vervallen zijn, dan mogen deze elementen bewezen worden met alle mogelijke middelen, op voorwaarde : (1) dat kan aangetoond worden dat het onmogelijk is de normaal vereiste, niet-vervallen documenten voor te leggen, en waarom dit onmogelijk is, en (2) dat aangetoond wordt met welke documenten men naar België gekomen is, en waar die documenten zijn. **** de beoordeling van deze onmogelijkheid moet de **** Regularisaties rekening houden met de inhoudelijke feiten (zie 2.1.) die worden opgeworpen.
**** vervangende bewijzen kunnen in die omstandigheden bijvoorbeeld eventueel de identiteitskaart of een attest van de ambassade aanvaard worden.
**** is van groot belang dat de aanvrager de samenstelling van zijn gezin aantoont, omdat de aanvraag positieve gevolgen kan hebben voor de leden van het gezin. 3. **** verklaring over de afgelegde **** **** afgelegde ****, beginnend van het land van herkomst, dient gedetailleerd aangetoond te worden, met inbegrip van de mogelijke onderbrekingen.4. **** verblijfplaats **** de aanvrager snel moet kunnen verwittigd worden van de beslissingen die in zijn dossier werden genomen en van eventuele vragen om bijkomende inlichtingen, dient de aanvrager te vermelden wat zijn feitelijke verblijfplaats is. De aanvrager moet er zich van bewust zijn dat de **** Regularisaties aan de gemeente van het opgegeven adres kan vragen te controleren of het opgegeven adres inderdaad de feitelijke verblijfplaats van de aanvrager is. **** de aanvrager zich niet of niet meer op dat adres bevindt, kan dat leiden tot de weigering van zijn aanvraag. **** moet daarom ook een eventuele adreswijziging onmiddellijk melden aan de **** Regularisaties. 5. **** van vrijwillig vertrek **** een regularisatie voor wie onmogelijk kan terugkeren omwille van buitengewone omstandigheden en onafhankelijk van zijn wil, wil de overheid die mensen helpen die wel naar hun land terug willen, maar die dat voorlopig niet kunnen.In afwachting dat de toestand die hen belet terug te keren, opklaart, biedt de overheid hen een **** aan in België. **** de toestand zich binnen een redelijke termijn normaliseert, zal de aanvrager dan ook uit eigen beweging vertrekken.
**** duidelijk te maken dat geen misverstand bestaat over het tijdelijk karakter van deze ****, en om uitdrukking te geven aan het feit dat de aanvrager eigenlijk wel terug wil, dat hij eigenlijk **** wel wil verlaten, en dat hij dat dus ook zou gedaan hebben, indien er geen omstandigheden waren die hem dat onmogelijk maakten, wordt gevraagd dat de aanvrager dit bevestigt in een "**** van vrijwillig vertrek", opgemaakt overeenkomstig het bij deze omzendbrief gevoegde model. 6. **** voorwaarden De aanvrager moet de stukken voorleggen waarmee hij wil bewijzen dat er aan de inhoudelijke voorwaarden (zie 2.1.) voldaan is. **** wordt aangeraden tevens een korte, schriftelijke uiteenzetting op te stellen over hoe de bijgevoegde stukken volgens de aanvrager bewijzen dat er aan de inhoudelijke voorwaarden is voldaan.
De aanvrager wordt geacht zelf de documenten waarvan hij gebruik wil maken te laten voorzien van de nodige legalisaties, indien dat nodig is.
**** wordt evenwel niet geacht originelen op te sturen : indien de originelen in zijn bezit zijn of geraadpleegd kunnen worden bij een erkende overheid, volstaat het dat de aanvrager afschriften of gelegaliseerde kopieën bij zijn aanvraag voegt.
**** wat betreft staatloze personen dient benadrukt te worden dat zij, indien hun **** officieel werd vastgesteld, vrijgesteld zijn van de voorwaarde dat de nationaliteit moet bewezen worden (zie hoger), maar niet van de plicht te bewijzen dat ze in de onmogelijkheid verkeren om zich naar het land van bestemming te begeven. **** zijn betekent op zich niet dat men niet naar een bepaald land kan gaan. 2.3. **** **** de volgende situaties wordt de verdere behandeling van de aanvraag uitgesloten. De **** **** zal in die gevallen onmiddellijk een **** nemen. 1. **** en opzettelijke fraude **** zou blijken dat de aanvrager onjuiste gegevens heeft verstrekt, of dat hij valse of vervalste documenten heeft aangeboden en ze heeft willen laten gelden als juiste en waarachtige documenten, moet de aanvraag geweigerd worden door de **** Regularisaties. **** ontbreken van de nodige legalisaties, is geen geval van fraude.
**** vermindert enkel de wettige **** van de documenten. 2. **** of verblijf van meer dan drie maanden in een derde land **** blijkt dat de aanvrager reeds eerder een **** heeft ingediend in een ander land, of reeds eerder meer dan drie maanden in een ander land heeft verbleven, zal de aanvraag tot regularisatie geweigerd worden door de **** ****, ook al is die **** reeds definitief en negatief beoordeeld. Deze regel geldt niet indien de **** weliswaar in een ander land werd ingediend, maar indien deze aanvraag door **** dient onderzocht te worden ingevolge de toepassing van een overeenkomst tot vaststelling van de **** die verantwoordelijk is voor de behandeling van een ****.
Deze regel geldt evenmin wanneer de aanvrager reeds meer dan drie jaar ononderbroken in **** verblijft, en dat ook kan bewijzen. 3. **** orde en nationale veiligheid **** de **** Regularisaties kennis heeft van elementen die er op wijzen dat de aanvrager kan beschouwd worden als een gevaar voor de openbare orde of de nationale veiligheid, dan wordt de aanvraag onmiddellijk geweigerd. 3. Procedure 3.1. **** voor de aanvraag **** wanneer de aanvraag tot regularisatie, bedoeld in deze titel, gebaseerd is op een administratieve onmogelijkheid (zie 3.1.), moet ze binnen een termijn van twee maanden ingediend worden, te rekenen vanaf het moment waarop hij officieel werd geacht in kennis te zijn van het bevel om het grondgebied te verlaten. **** zij later werd ingediend, kan zij geweigerd worden.
Voor aanvragen die gebaseerd zijn op een situationele onmogelijkheid, geldt geen enkele termijn : zij kunnen dus ten allen tijde ingediend worden.
**** is dus in het uiterste belang van de aanvrager om steeds onmiddellijk werk te maken van het naleven van het ****. Zo kan hij meteen vaststellen of zich daarbij problemen voordoen die hem zijn vertrek onmogelijk maken, zodat hij **** tijdig een aanvraag tot regularisatie kan indienen. 3.2. **** van de aanvraag De aanvraag wordt beoordeeld op basis van het dossier dat aan de **** **** wordt overgemaakt. Zo nodig zal de **** **** de gemeente of de betrokkene uitnodigen om bijkomende informatie te bezorgen.
**** de beoordeling van de aanvraag is het niet nodig dat de betrokkene of zijn raadsman de aanvraag mondeling komen toelichten op de **** Vreemdelingenzaken. **** inlichtingen kunnen steeds per brief of **** worden overgemaakt aan de **** Vreemdelingenzaken.
**** Dienst **** neemt binnen een termijn van 90 dagen een beslissing.
**** er wat bepaalde voorwaarden betreft onvoldoende bewijs is, en indien de **** **** van oordeel is dat de nodige bewijzen gewoon vergeten zijn of nog kunnen bekomen worden, dan kan de **** Vreemdelingenzaken aan de aanvrager bijkomende inlichtingen en bewijzen vragen. **** meldt hem dan dat er voor bepaalde voorwaarden documenten of vervangende bewijzen ontbreken of dat de verstrekte bewijzen niet voldoende zijn of niet kunnen aanvaard worden, met vermelding welke voorwaarden het betreft, en/of, waarom ze niet voldoende zijn of niet kunnen aanvaard worden.
**** Dienst **** meldt de aanvrager ook dat hij 30 dagen tijd heeft om te reageren op deze mededeling.
**** de **** **** dit heeft gedaan, en indien de aanvrager binnen die 30 dagen geen of geen voldoende antwoord heeft gegeven, kan een **** volgen, bijvoorbeeld wanneer door het gebrek aan bewijs een grondig en correct onderzoek onmogelijk blijft. 4. Gevolgen 4.1. **** indienen van een aanvraag **** indienen van een aanvraag op grond van deze titel, heeft op zich geen enkel gevolg voor de toestand van de aanvrager, noch in negatieve, noch in positieve zin. 4.2. De aanvraag wordt geweigerd **** weigering van de aanvraag op grond van deze titel, heeft geen enkel gevolg voor de toestand van de aanvrager, noch in negatieve, noch in positieve zin. Hij blijft daardoor in de situatie waarin hij zich bevond voor de aanvraag. 4.3. De aanvraag wordt gunstig beoordeeld 1. **** van het **** **** de **** **** van oordeel is, na beoordeling van de eventuele indicaties die de aanvrager heeft gegeven inzake de vermoedelijke duur van deze toestand die het voor hem onmogelijk maakt het land te verlaten, dat de onmogelijkheid van korte duur is (dat wil zeggen tot maximaal zes maanden zal duren), dan wordt de termijn vermeld in het **** verlengd met zes maanden. Na één verlenging kan een machtiging tot voorlopig verblijf worden gegeven, volgens de in punt 2 hierna bedoelde procedure. 2. **** tot voorlopig verblijf **** machtiging tot verblijf impliceert een inschrijving in het ****.Daarom kan ze in principe enkel gegeven worden aan wie een geldig paspoort of een geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs heeft. (1) **** de **** **** van oordeel is, na beoordeling van de eventuele indicaties die de aanvrager heeft gegeven inzake de vermoedelijke duur van deze toestand die het voor hem persoonlijk onmogelijk maakt het land te verlaten, dat deze onmogelijkheid minstens zes maanden zal duren, dan wordt de aanvrager gemachtigd tot voorlopig verblijf voor een bepaalde duur van 1 jaar.Hij krijgt een voorlopige inschrijving in het ****. (2) **** verlenging van deze inschrijvingen zullen beoordeeld worden door de **** Vreemdelingenzaken, Cel ****, waarbij de verlenging zal afhangen van de vraag of de oorspronkelijk inhoudelijke voorwaarden nog steeds aanwezig zijn, en zo ja, wat de vermoedelijke duur is dat de toestand die de onmogelijkheid veroorzaakt nog zal voortduren.**** de aanvraag van de verlenging moet de betrokkene daarom aantonen dat die voorwaarden nog steeds aanwezig zijn. - **** deze omstandigheden niet meer aanwezig zijn, krijgt de aanvrager een bevel om het grondgebied te verlaten met een termijn van dertig dagen. - **** deze omstandigheden nog steeds aanwezig zijn, wordt de machtiging verlengd voor zes maanden of één jaar, afhankelijk van de te verwachten duur dat de toestand nog zal aanhouden. (3) **** drie jaar vanaf de verlening van de eerste machtiging, zal de aanvrager gemachtigd worden tot verblijf van onbepaalde duur en zal hij definitief ingeschreven worden in het ****, indien hij een geldig paspoort of een geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs heeft, of indien hij kan aantonen dat het voor hem onmogelijk is om deze documenten te krijgen. TITEL ****. - **** zieke personen 1. **** **** een persoon problemen heeft met zijn gezondheid, heeft niet noodzakelijk tot gevolg dat hij in **** een verblijfsvergunning kan bekomen.**** is het duidelijk dat er zich situaties kunnen voordoen waarin het voor de zieke onmogelijk is om naar het land van herkomst terug te keren. 2. **** In geval van ernstige ****, kan de betrokkene voor zichzelf en **** ook voor zijn gezin, een tijdelijke verlenging van zijn verblijf aanvragen : (1) ofwel rechtstreeks bij de **** Vreemdelingenzaken, Cel ****, per gewone brief of per aangetekende brief;(2) ofwel via de diensten van de gemeente.**** dat geval maken de diensten van de gemeente het dossier onverwijld over aan de **** Vreemdelingenzaken, Cel ****. 1. **** "**** zieke personen" **** de aanvraag kan gebruik worden gemaakt van het aanvraagformulier "**** zieke personen" (zie in bijlage een model van het formulier). Het gebruik ervan is aanbevolen, maar niet verplicht. Dit formulier kan door iedereen opgesteld en verstrekt worden. 2. **** te voegen documenten en/of bewijzen De aanvraag dient te bevatten : - zo mogelijk het dossiernummer bij de **** Vreemdelingenzaken (het vroegere **** ****); - alle relevante **** aangaande de betrokkene (naam, voornaam, geboorteplaats, geboortedatum, burgerlijke stand) met een kopie van het **** (****. een verblijfsvergunning of een ****), het **** (****. het paspoort met **** het visum of het bevel om het grondgebied te verlaten); - een overzicht van de familiale situatie; - de vermelding van de feitelijke verblijfplaats; - een medisch attest ter staving van de medische reden(en); - zo mogelijk het bewijs dat de medische zorgen door de betrokkene, zijn verzekeringsmaatschappij of een derde kunnen worden betaald. 3. Procedure 1.**** tot uitstel van vertrek van maximum 3 maanden **** de aanvrager slechts vraagt om een uitstel van zijn vertrek voor een korte periode (van maximum 3 maanden), beslist de **** **** op basis van het medisch attest dat werd gevoegd bij de aanvraag.
De **** Regularisaties neemt een beslissing binnen een termijn van 10 dagen, te rekenen vanaf de datum dat het dossier op de **** **** toekomt. 2. **** de terugkeer voor langere tijd te mogen uitstellen **** een aanvraag werd gedaan omdat een ernstig medisch probleem de terugkeer voor langere tijd onmogelijk maakt, kan de **** **** een advies vragen aan een voor de dienst optredend geneesheer of medisch expert.**** wordt dan gevraagd om een advies te geven over de ernst en de duur van de aandoening en de mogelijkheid om die in het land van herkomst te behandelen.
**** dit geval zal de **** Vreemdelingenzaken binnen de kortst mogelijke tijd een beslissing nemen. Indien aan een voor de dienst optredend geneesheer of medisch expert een advies wordt gevaagd kan de dienst in afwachting van het advies - wanneer uit het medisch attest blijkt dat een terugkeer alleszins niet meteen mogelijk is - een voorlopig uitstel voor één of meer maand(en) van een eventueel bevel om het grondgebied te verlaten worden verleend.
Op basis van het advies van de voor de dienst optredend geneesheer of medisch expert neemt de **** **** een beslissing inzake de **** van de betrokken vreemdeling en **** ook zijn familie. 4. Gevolgen 1.**** indien van een aanvraag **** indienen van een aanvraag heeft geen enkel gevolg voor de situatie van de betrokkene, noch in positieve zin, noch in negatieve. 2. Het uitstel van vertrek wordt toegestaan **** manier waarop het uitstel wordt toegestaan, is afhankelijk van de **** op het ogenblik van de aanvraag tot het bekomen van een uitstel van het vertrek, en van de duur van het uitstel : (1) indien hij was gemachtigd tot een verblijf van meer dan 3 maanden (voor 1 jaar), wordt die machtiging verlengd met de vereiste bijkomende duur;(2) indien hij voor korte tijd kan verblijven (****.met een visum voor 2 of 3 maanden), wordt de **** verlengd met de vereiste bijkomende duur; (3) indien een bevel om het grondgebied te verlaten werd betekend, wordt de termijn van dit bevel verlengd met de vereiste bijkomende duur. **** in deze gevallen een verlenging nodig blijkt, gebeurt deze op dezelfde wijze.
**** de aanvrager na 3 jaar sinds de eerste verlenging nog niet kan vertrekken wegens zijn ziekte, kan hij een machtiging tot verblijf van onbepaalde duur en een definitieve inschrijving in het **** bekomen, wanneer hij een geldig paspoort of een geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs kan voorleggen, of wanneer hij kan aantonen dat het voor hem onmogelijk is om deze documenten te krijgen.
TITEL ****. - Humanitaire redenen 1. **** In principe is het niet mogelijk om een machtiging tot verblijf te bekomen, tenzij in een van de situaties waarvoor criteria zijn vastgelegd, dit wil zeggen : - de aanvragen tot het bekomen van een verblijfsvergunning voor situaties waarvoor een recht op verblijf kan worden ingeroepen of gelijkgestelde situaties (****.het recht op ****, bekomen van verblijfsvergunning als student of op basis van een arbeidskaart of ****); - de toepassing van de omzendbrief inzake de slachtoffers van de ****; - een van de hierboven vermelde bijzondere situaties ****.****.****. : - **** die langdurig op de behandeling van hun **** hebben moeten wachten; - personen die om redenen onafhankelijk van hun wil onmogelijk kunnen terugkeren; - ontheemden afkomstig uit ****; - ernstig zieke personen.
**** is het slechts in uitzonderlijk omstandigheden mogelijk om een regularisatie van het verblijf te bekomen. 2. Voorwaarden 2.1. **** voorwaarden **** is mogelijk wanneer de aanvrager zich in een dermate **** situatie bevindt, dat de machtiging tot verblijf in **** de enige oplossing is.
**** **** daarbij om de situatie van personen met een bijzondere relatie tot **** of in België gevestigde vreemdelingen, of om een samenspel van factoren, die op zich geen regularisatie verantwoorden, maar die samen een beeld geven van een uitzonderlijk complex en humanitair probleem.
Dergelijke situaties zijn natuurlijk niet limitatief op te noemen, zelfs niet ****, omdat het steeds **** om een concrete situatie waarop allerhande factoren op een bepaalde manier inspelen.
Zo kunnen in aanmerking komen voor regularisatie : - de regularisatie van een illegaal verblijvende vrouw, die moeder is van een kind dat werd erkend door de **** vader van het kind, terwijl er intussen geen relatie meer is tussen de **** vader en die illegale vrouw, zodat het bekomen van een verblijfsvergunning in het kader van **** niet meer mogelijk is; - de ouders of grootouders van in België gevestigde personen die destijds, bij binnenkomst, niet voldeden aan de in de wet voor een **** vastgelegde voorwaarden, en voor wie nu wordt vastgesteld dat zij niet meer voor zichzelf kunnen zorgen en tevens dat er voor hen in het land van herkomst geen mogelijkheid tot opvang meer mogelijk is;
Daartegenover staat dat een langdurig - legaal of illegaal - verblijf in ****, of het feit dat de betrokkene intussen goed geïntegreerd is, of dat er schoolgaande kinderen zijn, op zich geen redenen zijn om te worden geregulariseerd. 2.2. **** van de aanvraag 1. Aanvraagformulier «*****» **** de aanvraag kan gebruik worden gemaakt van het aanvraagformulier "Humanitaire redenen" (zie in bijlage een model van het formulier). Het gebruik ervan is aanbevolen, maar niet verplicht. Dit formulier kan door iedereen opgesteld en verstrekt worden. 2. **** van identiteit, nationaliteit en gezinssamenstelling **** identiteit, de nationaliteit en de gezinssamenstelling dienen bewezen te worden met de documenten die daartoe dienen.**** wil zeggen dat de nationaliteit en identiteit bewezen moeten worden met een paspoort of een daarmee gelijkgestelde ****, en dat de gezinssamenstelling dient bewezen te worden met een huwelijksakte en met geboorteakten.
**** deze documenten niet kunnen voorgelegd worden of indien ze reeds vervallen zijn, dan mogen deze elementen bewezen worden met alle mogelijke middelen, op voorwaarde : (1) dat kan aangetoond worden dat het onmogelijk is de normaal vereiste, niet-vervallen documenten voor te leggen, en waarom dit onmogelijk is, en (2) dat aangetoond wordt met welke documenten men naar België gekomen is, en waar die documenten zijn. **** de beoordeling van deze onmogelijkheid moet de **** Regularisaties rekening houden met de inhoudelijke feiten (zie 2.1.) die worden opgeworpen.
**** vervangende bewijzen kunnen in die omstandigheden bijvoorbeeld eventueel de identiteitskaart of een attest van de ambassade aanvaard worden.
**** is van groot belang dat de aanvrager de samenstelling van zijn gezin aantoont, omdat de aanvraag positieve gevolgen kan hebben voor de leden van het gezin. 3. **** verklaring over de afgelegde **** **** afgelegde ****, beginnend van het land van herkomst, dient gedetailleerd aangetoond te worden, met inbegrip van de mogelijke onderbrekingen.4. **** verblijfplaats **** de aanvrager snel moet kunnen verwittigd worden van de beslissingen die in zijn dossier werden genomen en van eventuele vragen om bijkomende inlichtingen, dient de aanvrager te vermelden wat zijn feitelijke verblijfplaats is. De aanvrager moet er zich van bewust zijn dat de **** Regularisaties aan de gemeente van het opgegeven adres kan vragen te controleren of het opgegeven adres inderdaad de feitelijke verblijfplaats van de aanvrager is. **** de aanvrager zich niet of niet meer op dat adres bevindt, kan dat leiden tot de weigering van zijn aanvraag. **** moet daarom ook een eventuele adreswijziging onmiddellijk melden aan de **** Regularisaties. 5. **** voorwaarden De aanvrager moet de stukken voorleggen waarmee hij wil bewijzen dat er in zijn geval sprake is van uitzonderlijke humanitaire omstandigheden. 2.3. **** **** de volgende situaties wordt de verdere behandeling van de aanvraag uitgesloten. De **** **** zal in die gevallen onmiddellijk een **** nemen. 1. **** en opzettelijke fraude **** zou blijken dat de aanvrager onjuiste gegevens heeft verstrekt, of dat hij valse of vervalste documenten heeft aangeboden en ze heeft willen laten gelden als juiste en waarachtige documenten, moet de aanvraag geweigerd worden door de **** Regularisaties.2. **** orde en nationale veiligheid **** de **** Regularisaties kennis heeft van elementen die er op wijzen dat de aanvrager kan beschouwd worden als een gevaar voor de openbare orde of de nationale veiligheid, dan wordt de aanvraag onmiddellijk geweigerd.3. **** De aanvraag wordt beoordeeld op basis van het dossier dat aan de **** **** wordt overgemaakt.Zo nodig zal de **** **** de gemeente of de betrokkene uitnodigen om bijkomende informatie te bezorgen.
**** de beoordeling van de aanvraag is het niet nodig dat de betrokkene of zijn raadsman de aanvraag mondeling komen toelichten op de **** Vreemdelingenzaken. **** inlichtingen kunnen steeds per brief of **** worden overgemaakt aan de **** Vreemdelingenzaken.
**** Dienst **** neemt binnen een termijn van 90 dagen een beslissing.
**** er wat bepaalde voorwaarden betreft onvoldoende bewijs is, en indien de **** **** van oordeel is dat de nodige bewijzen gewoon vergeten zijn of nog kunnen bekomen worden, dan kan de **** Vreemdelingenzaken aan de aanvrager bijkomende inlichtingen en bewijzen vragen. **** meldt hem dan dat er voor bepaalde voorwaarden documenten of vervangende bewijzen ontbreken of dat de verstrekte bewijzen niet voldoende zijn of niet kunnen aanvaard worden, met vermelding welke voorwaarden het betreft, en/of, waarom ze niet voldoende zijn of niet kunnen aanvaard worden.
**** Dienst **** meldt de aanvrager ook dat hij 30 dagen tijd heeft om te reageren op deze mededeling.
**** de **** **** dit heeft gedaan, en indien de aanvrager binnen die 30 dagen geen of geen voldoende antwoord heeft gegeven, kan een **** volgen, bijvoorbeeld wanneer door het gebrek aan bewijs een grondig en correct onderzoek onmogelijk blijft. 4. **** Een machtiging tot verblijf impliceert een inschrijving in het ****.Daarom kan ze in principe enkel gegeven worden aan wie een geldig paspoort of een geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs heeft. (1) In principe zal wie een geldig paspoort of een geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs heeft, of wie kan aantonen dat hij dat onmogelijk kan krijgen, gemachtigd worden tot verblijf van onbepaalde duur.(2) **** Dienst **** zal de aanvrager evenwel machtigen tot verblijf voor bepaalde duur : - wanneer de aanvrager geen geldig paspoort of geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs heeft; - wanneer de **** Vreemdelingenzaken, Cel **** van oordeel is dat de machtiging van bepaalde voorwaarden afhankelijk moet gemaakt worden, waaronder het aantonen van voldoende ****; - wanneer de situatie en de te verwachten duur van die situatie van dien aard is, dat een machtiging tot verblijf van bepaalde duur volstaat.
**** een jaar wordt de machtiging verlengd voor één jaar, tenzij : - de aanvrager een geldig paspoort of een geldig internationaal aanvaard identiteitsbewijs kan voorleggen; - de voorwaarden vervuld zijn. **** welk geval de machtiging voor onbepaalde duur zal gelden; - de aanvrager aantoont dat het voor hem onmogelijk is om deze documenten te krijgen.
**** deze drie gevallen zal de aanvrager gemachtigd worden tot verblijf van onbepaalde duur. (3) **** laatste drie jaar na het verlenen van de eerste machtiging, zal de betrokkene gemachtigd worden tot verblijf van onbepaalde duur. TITEL ****. - Algemene bepalingen bij "Deel 2" 1. **** Er kan geen bijzonder beroep worden ingediend tegen de door de **** **** overeenkomstig deze omzendbrief getroffen beslissingen. De aanvrager heeft echter het recht om tegen een beslissing, genomen overeenkomstig deze omzendbrief, een beroep tot nietigverklaring en een vordering tot schorsing in te dienen bij de **** van ****, dit overeenkomstig de artikelen 14 en 17 van de gecoördineerde wetten op de **** van State. Dat beroep heeft geen schorsende werking. 2. De commissie voor regularisaties 2.1. **** van de commissie voor regularisaties De **** heeft op 4 oktober 1998 beslist om een adviescommissie voor de aanvragen tot regularisatie te installeren.
De adviescommissie heeft een dubbele opdracht : - de commissie krijgt de opdracht om over het verzoek tot regularisatie een gemotiveerd advies te geven, telkens als de **** van Binnenlandse **** of de speciale permanente **** hierom vraagt. **** zal meer bepaald aangewezen zijn wanneer zij twijfels hebben over de toepassing van de criteria, zoals die vervat zijn in de omzendbrief; - de commissie wordt gevraagd een advies te geven over de jurisprudentie inzake de regularisatie. 2.2. Gemotiveerd advies in een concreet dossier 1. **** De adviescommissie kan gevraagd worden om over een individueel dossier een advies te geven. **** initiatief om een advies te vragen ligt uitsluitend bij de **** van Binnenlandse **** of de **** **** van de **** Vreemdelingenzaken.
Dit advies zal worden gevraagd, wanneer de **** of de **** **** meent dat er twijfels bestaan over de toepassing van de criteria. Zo kan bijvoorbeeld in een concreet dossier twijfel bestaan over de afweging van het gevaar voor de openbare orde ****.****.****. de andere criteria in geval van de beoordeling van een **** die gedurende een onredelijk lange termijn op de behandeling van zijn **** heeft moeten wachten 2. Werkwijze **** de **** **** meent het advies te moeten inwinnen over het humanitair karakter van de feiten in een concreet dossier, maakt zij dit dossier over aan de commissie voor regularisaties. **** de **** **** wil afwijken van het advies van de commissie, moet zij dit omstandig motiveren. **** er echter gronden van **** of van ongegrondheid zijn die los staan van de feiten die worden beoordeeld door de commissie, dan kan de motivering volstaan met de gewone motivering van die gronden. 2.3. **** over de algemene **** **** tweede opdracht van de commissie bestaat er in een overzicht te geven van de **** inzake de aanvragen tot regularisatie.
De **** zal om de zes maanden bij de bevoegde commissie van de **** en **** een globaal verslag uitbrengen over het aantal ****. **** zullen de **** of de permanente **** kennis geven van hun **** aan de adviescommissie. Deze kan **** aan de **** haar advies verstrekken over de gevolgde jurisprudentie. **** eerste evaluatie van de jurisprudentie zal gebeuren na kennisname van de vergelijkende studie door de bijzondere commissaris over de praktijken die in onze buurlanden bestaan.
Dat betekent dat volgende situaties buiten de opdracht vallen : - de aanvragen tot het bekomen van een verblijfsvergunning voor situaties waarvoor een recht op verblijf kan worden ingeroepen of gelijkgestelde situaties (****. het recht op ****, bekomen van verblijfsvergunning als student of op basis van een arbeidskaart of ****) en waarvoor de aanvraag wordt ingediend op basis van art. 9, lid 3, om procedurele of formele redenen; - de toepassing van de omzendbrief inzake de slachtoffers van de ****;
Met het oog op deze opdracht geven de **** of zijn gemachtigde kennis aan de commissie van al hun relevante ****.
****, 15 december 1998.
De **** van Binnenlandse ****, ****. VAN DEN ****
Inhoudsopgave 1. Inleiding 1.Deel 1 : de toepassing van artikel 9, derde lid, van de wet 2. Deel 2 : bijzondere situaties 2.Algemene bepalingen en inwerkingtreding Deel 1 - **** toepassing van artikel 9, derde lid. 1. Inleiding 1.1. **** van het artikel 1.2. Een bijzondere procedure gericht op het bekomen van een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** 2. Voorwaarden 2.1. **** motivering 1. Het bestaan van buitengewone omstandigheden 2.**** waarom men de machtiging vraagt 2.2. **** indienen van een aanvraag 1. **** 2.**** documenten 3. **** van het gemeentebestuur 2.3. **** 1. **** en opzettelijke fraude 2.**** orde en nationale veiligheid 3. Procedure 4.Gevolgen 4.1. **** indienen van een aanvraag 4.2. De aanvraag is onontvankelijk of ongegrond 4.3. De aanvraag wordt gegrond verklaard 5. **** Deel 2 - **** van bijzondere gevallen. **** ****. **** die onredelijk lang op een beslissing hebben moeten wachten 1. Algemeen 2.Voorwaarden 2.1. **** voorwaarden 1. Criteria 2.**** van de criteria 2.2. **** 2.3. **** indienen van de aanvraag 1. Aanvraagformulier «*****» 2.**** van identiteit, nationaliteit, gezinssamenstelling en **** 3. **** verblijfplaats 4.**** voorwaarden 5. Het sociaal verslag 3.Procedure 3.1. **** voor de aanvraag 3.2. **** van de aanvraag 4. Gevolgen 4.1. **** indienen van een aanvraag 4.2. De aanvraag wordt geweigerd 4.3. De aanvraag wordt gunstig beoordeeld **** ****. **** die tengevolge van buitengewone omstandigheden en onafhankelijk van hun wil, voorlopig geen gevolg kunnen geven aan een bevel om het grondgebied te verlaten. 1. Algemeen 2.Voorwaarden 2.1. **** voorwaarden 1. **** onmogelijkheid 2.**** onmogelijkheid 2.2. **** indienen van de aanvraag 1. Aanvraagformulier «*****» 2.**** van identiteit, nationaliteit en gezinssamenstelling 3. **** verklaring over de afgelegde **** 4.**** verblijfplaats 5. **** van vrijwillig vertrek 6.**** voorwaarden 2.3. **** 1. **** en opzettelijke fraude 2.**** of verblijf van meer dan drie maanden in een derde land 3. **** orde en nationale veiligheid 3.Procedure 3.1. **** voor de aanvraag 3.2. **** van de aanvraag 4. Gevolgen 4.1. **** indienen van een aanvraag 4.2. De aanvraag wordt geweigerd 4.3. De aanvraag wordt gunstig beoordeeld 1. **** van het **** 2.**** tot voorlopig verblijf **** ****. **** zieke personen 1. Inleiding 2.Voorwaarden 1. **** "**** zieke personen' 2.**** te voegen documenten en/of bewijzen 3. Procedure 1.**** tot uitstel van vertrek van maximum 3 maanden 2. **** de terugkeer voor langere tijd te mogen uitstellen 4.Gevolgen 1. **** indien van een aanvraag 2.Het uitstel van vertrek wordt toegestaan **** ****. Humanitaire redenen 1. Inleiding 2.Voorwaarden 2.1. **** voorwaarden 2.2. **** van de aanvraag 1. Aanvraagformulier «*****» 2.**** van identiteit, nationaliteit en gezinssamenstelling 3. **** verklaring over de afgelegde **** 4.**** verblijfplaats 5. **** voorwaarden 2.3. **** 1. **** en opzettelijke fraude 2.**** orde en nationale veiligheid 3. Procedure 4.**** Titel ****. Algemene bepalingen bij "Deel 2' 1. Rechtsmiddelen 2.De commissie voor regularisaties 2.1. **** van de commissie voor regularisaties 2.2. Gemotiveerd advies in een concreet dossier 1. Taakomschrijving 2.Werkwijze 2.3. **** over de algemene **** _______ Nota (1) **** van 30 september 1997 betreffende het verlenen van een **** op basis van **** in het kader van een duurzame relatie (**** 14 november 1997).(2) Dit begrip dekt alle mogelijke ****, gaande van het bevel om het grondgebied te verlaten, tot een beslissing tot terugwijzing of uitzetting genomen op grond van artikel 20 van de wet van 15 december 1980.(3) **** van 30 september 1997 betreffende het verlenen van een **** op basis van **** in het kader van een duurzame relatie (**** 14 november 1997). **** de raadpleging van de tabel, zie beeld