Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 07 oktober 1999
gepubliceerd op 08 oktober 1999

Omzendbrief in toepassing van het koninklijk besluit van 6 oktober 1999 tot bepaling van de criteria die rechtvaardigen dat er een aanvraag tot regularisatie van verblijf ingediend wordt zonder dat men het bewijs moet leveren van de buitengewone omstandigheden bedoeld in artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
1999000771
pub.
08/10/1999
prom.
07/10/1999
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


7 OKTOBER 1999. - Omzendbrief in toepassing van het koninklijk besluit van 6 oktober 1999 tot bepaling van de criteria die rechtvaardigen dat er een aanvraag tot regularisatie van verblijf ingediend wordt zonder dat men het bewijs moet leveren van de buitengewone omstandigheden bedoeld in artikel 9, derde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen


Inleiding Het koninklijk besluit van 6 oktober 1999 laat de regularisatie toe van illegale vreemdelingen op grond van één van de vier volgende criteria: - duur van de **** langer dan vier jaar of drie jaar - onmogelijkheid terug te keren - ernstige ziekten - humanitaire redenen en sociale banden **** het kader van het nieuwe globale asiel- en **** zal er een **** plaatsvinden dat aan strikte criteria beantwoordt **** individuele aanvragen worden door een onafhankelijke **** voor regularisatie aan een objectief onderzoek onderworpen **** actieve medewerking van de gemeenten is onontbeerlijk opdat dit in een klimaat van vertrouwen en met de nodige bijstand zou kunnen verlopen.

**** burgemeesters moeten het onthaal van de kandidaten voor regularisatie organiseren en hen alle nodige informatie verstrekken zodat zij hun aanvragen kunnen indienen overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit.

**** de **** voor regularisatie de aanvragen zou kunnen onderzoeken, moeten de gemeenten een dossier samenstellen ter attentie van deze commissie. **** dossier moet de in artikel 8 van het koninklijk besluit bepaalde elementen bevatten. **** aanvrager zal hiertoe een formulier invullen.

**** dossier zal aangevuld worden met een sociaal verslag dat alle gegevens bevat om de aanvraag te kunnen onderzoeken. Hieraan kunnen alle nuttige documenten worden toegevoegd die de aanvrager nog zou voorleggen. 1. Toepassingsgebied **** omzendbrief vervangt de omzendbrief van 15 december 1998 over de toepassing van artikel 9, derde lid van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en de regularisatie van bijzondere situaties, met uitzondering van deel 1 van deze omzendbrief, dat behoudens de bepalingen die verwijzen naar deel 2 onverkort van toepassing blijft. **** omzendbrieven - van 30 januari 1997 betreffende de slachtoffers van de **** (Belgisch Staatsblad van 21 februari 1997); - van 12 oktober 1998 betreffende een illegaal in het land verblijvende persoon gehuwd met een **** of met een **** onderdaan (Belgisch Staatsblad van 6 november 1998); - van 27 oktober 1997 betreffende **** ontheemden (Belgisch Staatsblad van 18 november 1997); - van 30 september 1997 betreffende het verlenen van een **** op basis van **** in het kader van een duurzame relatie (Belgisch Staatsblad van 14 november 1997); blijven van toepassing.

**** een aanvraag laattijdig werd ingediend of niet voldoet aan de criteria zoals omschreven in het koninklijk besluit van 6 oktober 1999, kan de aanvrager bij de bevoegde **** steeds buitengewone omstandigheden inroepen zoals bedoeld in artikel 9, derde lid van de wet van 15 december 1980. 2. Aanvraag - een formulier dat als bijlage bij deze omzendbrief is gevoegd zal aan de aanvrager worden overhandigd zodat hij zijn aanvraag tot regularisatie kan indienen; - de aanvraag moet aan de hand van bijgevoegd formulier persoonlijk worden ingediend bij de gemeente waar de betrokkene zijn feitelijke verblijfplaats heeft; - de betrokkene moet van deze aanvraag geen kopie sturen naar de **** voor regularisatie, noch naar de **** van **** **** of naar zijn gemachtigde (Dienst ****); - de gemeente mag van de betrokkene geen enkele betaling eisen met betrekking tot de indiening van deze aanvraag.

De volgende elementen moeten worden toegevoegd aan de **** : ****. algemene voorwaarden - **** stuk waaruit blijkt dat - hetzij de aanvrager zelf of zijn kinderen die op hetzelfde adres verblijven - hetzij de ****(****)****(****) van de aanvrager of zijn kinderen indien ze bij hem op hetzelfde adres verblijven bij enige andere administratie of openbare dienst zoals de **** ****, zoals de politie, een gemeentebestuur, een ****, of bij een andere instelling, zoals een school of ziekenhuis gekend is (zijn); De **** of zijn gemachtigde leveren geen attest af waaruit blijkt dat aan deze voorwaarde is voldaan.

Op verzoek van de aanvrager, doet de gemeente een **** van het **** en deelt aan de aanvrager zijn eventueel nationaal nummer mede evenals de datum van indiening van zijn eventuele ****.

**** de gemeente deze informatie niet rechtstreeks kan bekomen, doet ze navraag bij de **** Vreemdelingenzaken. - Alle relevante **** van betrokkene (naam, voornaam, geboorteplaats, geboortedatum, burgerlijke stand, nationaliteit, beroep) en **** van alle personen die het voorwerp uitmaken van de ****; - een kopie van de vereiste ****- en **** bij binnenkomst van het land; bij gebreke, ieder ander document waaruit de identiteit van betrokkene blijkt; - de vermelding van de effectieve verblijfplaats van betrokkene; - een overzicht van de gezinssamenstelling. ****. specifieke voorwaarden 1.**** de personen die asiel hebben aangevraagd zonder uitvoerbare beslissing te hebben bekomen binnen een termijn van vier of drie jaar: - zij vermelden hun inschrijvingsnummer bij de **** Vreemdelingenzaken; - indien zij aanspraak maken op de termijn van 3 jaar wegens schoolgaande kinderen, dienen zij hiervan het bewijs te leveren door een verklaring van regelmatig schoolbezoek afgeleverd door de bewuste school bij te voegen.

Voor het bepalen van de termijn van 4 jaar (normale termijn) of 3 jaar (verkorte termijn) wordt geen rekening gehouden met de **** ingediend door betrokkene, tenzij de laatst aanvraag ontvankelijk werd verklaard. 2. **** de personen die, om redenen onafhankelijk van hun wil, niet kunnen terugkeren naar hun land van oorsprong of naar het land waarvan ze de nationaliteit hebben: - zij dienen een gemotiveerde verklaring af te leggen, ****, gestaafd door stukken waaruit blijkt dat de terugkeer onmogelijk is, - hetzij wegens de specifieke situatie in het land van oorsprong of in het land waarvan zij de nationaliteit hebben (deze onmogelijkheid kan verondersteld worden voor degene waarvoor het ****-generaal voor de **** en **** een niet ****, heeft opgenomen in zijn beslissing) - **** omdat zij de voor de terugkeer noodzakelijke administratieve documenten niet kunnen bekomen.3. **** de personen die een ernstige ziekte inroepen - zij dienen deze te staven door een medisch attest.4. De personen die humanitaire redenen en een duurzame band met **** kunnen laten gelden : - zij dienen een verklaring af te leggen waarin zij bevestigen - hetzij, geen bevel te hebben gekregen om het grondgebied te verlaten binnen de vijf jaar die de indiening van de aanvraag voorafgaan, tenzij ze het bewijs leveren dat ze wettelijk in **** verbleven hebben, - hetzij, meer dan zes jaar in **** te hebben verbleven of meer dan 5 jaar op de dag van de indiening van de aanvraag voor ouders met schoolgaande kinderen, die een attest van schoolbezoek aan hun dossier zullen toevoegen. - **** aanvrager voegt alle stukken (**** attesten tewerkstelling, attest school, getuigenissen . ) bij die hij nuttig acht te ondersteuning van zijn dossier. - **** de indiening van de aanvraag bij de gemeente, kan de aanvrager elk document dat hij nuttig acht overmaken aan de ****. 3. Taak van het gemeentebestuur. - **** burgemeester of diens gemachtigde zal de aanvragen in ontvangst nemen voor zover ze ingediend werden binnen de drie weken volgend op de inwerkingtreding van het koninklijk besluit, ****.****.****. tot en met uiterlijk 2 november 1999. - **** de betrokkene zal een bewijs van in **** van de aanvraag worden overhandigd. - **** de acht dagen na ontvangst zal hij deze aanvraag overmaken aan de **** voor ****, ****/**** **** ****, ****. ****, 152 te 1000 ****. - **** controle van het verblijf, zal het gemeentebestuur binnen de maand na de indiening van de aanvraag een sociaal verslag overmaken aan de **** voor regularisatie met alle voor het dossier nuttige gegevens. **** wordt aangeduid of de aanvrager al dan niet op het aangegeven adres verblijft. - **** betrokkene een blanco strafregister heeft dient dit vermeld te worden in het verslag; anders dient een **** uit het strafregister toegevoegd te worden. **** dit laatste geval kan de burgemeester dit uittreksel aanvullen met een **** over het gedrag van de aanvrager. 4.**** bij de **** voor regularisatie **** secretarissen van de **** onderzoeken het door de gemeente overgemaakte dossier op de aanwezigheid van alle in artikel 8 van het koninklijk besluit van 6 oktober 1999 bedoelde stukken opdat de aanvraag zou kunnen onderzocht worden.

De **** mag bij de betrokkene of bij het gemeentebestuur bijkomende **** opvragen ten einde zich te kunnen uitspreken over de aanvraag.

**** of de gemeente, naar gelang het geval, dienen hieraan binnen de dertig dagen gevolg te geven.

**** betrokkene in gebreke blijft dit te doen binnen de gestelde termijn kan dit aanleiding geven tot een negatief advies van de ****.

De **** voor regularisatie onderzoekt de juistheid van de verklaring van onmogelijkheid tot terugkeer. Zij kan zich hiertoe laten inlichten door elke instantie die zij hiertoe geschikt acht.

**** feit dat iemand staatloos is impliceert geenszins de onmogelijkheid om naar een bepaald land terug te keren.

**** advies van de **** wordt binnen de **** werkdagen overmaakt aan de **** van **** Zaken.

In principe, zal de **** het advies van de **** volgen behoudens duidelijke ****, inzonderheid wegens redenen van openbare veiligheid die zich hebben geuit na de indiening van de aanvraag.

**** alle inlichtingen, kan **** de groene nummers contacteren van het **** voor Gelijke **** en ****: 0800/17364 (****) 0800/14912 (****).

De **** van **** ****, ****. ****.

AANVRAAGFORMULIER 1. INLICHTINGEN BETREFFENDE DE AANVRAGER NAAM: VOORNAAM : GEBOORTEDATUM: GEBOORTEPLAATS: NATIONALITEIT: BEROEP: (eventuele attesten werkgever) ADRES: ONGEHUWD :**** GEHUWD ****: SAMENWONEND ****: UIT DE ECHT GESCHEIDEN ****: WEDUWE(NAAR) ****: FEITELIJK GESCHEIDEN ****: 2.INLICHTINGEN BETREFFENDE ANDERE PERSONEN DIE HET VOORWERP UITMAKEN DE AANVRAAG : ****. PARTNER NAAM : VOORNAAM: GEBOORTEDATUM: GEBOORTEPLAATS: STATUUT : NATIONALITEIT: BEROEP: ADRES: BAND met de aanvrager ****. KINDEREN: Aantal: NAAM: VOORNAAM: GEBOORTEDATUM: NATIONALITEIT: NAAM SCHOOL : Band met de aanvrager: NAAM: VOORNAAM: GEBOORTEDATUM: NATIONALITEIT: NAAM SCHOOL: Band met de aanvrager: IN BELGIE SEDERT : 3. MOTIEVEN TER STAVING VAN DE AANVRAAG : 1.**** waarvan de procedure sedert meer dan vier of drie jaar duurt - **** Dienst **** : - Duur procedure : - Schoolgaande kinderen : NAAM VOORNAAM NAAM VOORNAAM Ik voeg de attesten van schoolbezoek bij Handtekening 2. **** tot terugkeer - Gemotiveerde verklaring waarom betrokkene niet kan terugkeren naar het land van oorsprong of naar het land van nationaliteit. Ik voeg de gemotiveerde verklaring bij evenals elk document ter staving.

Handtekening 3. **** ziekte - **** attest dat de ernstige ziekte staaft. Ik voeg het medisch attest bij.

Handtekening 4. Humanitaire redenen en duurzame sociale banden - **** van de humanitaire redenen en van de duurzame sociale banden. Ik voeg de uiteenzetting van deze redenen en van de aard van de duurzame sociale banden bij.

**** **** **** verklaar geen bevel te hebben gekregen om het grondgebied te verlaten binnen de laatste vijf jaar, tenzij wettelijk in **** verbleven te hebben;

**** **** **** verklaar gedurende minstens zes jaar ononderbroken in het land te hebben verbleven (vijf jaar voor de ouders met schoolgaande kinderen; in dit geval voeg ik een attest van schoolbezoek bij het dossier).

Handtekening.

^