Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 19 juni 2020
gepubliceerd op 10 juli 2020

Ministerieel besluit houdende delegatie van bevoegdheden aan de leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel inzake personeelsbeheer

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2020042100
pub.
10/07/2020
prom.
19/06/2020
ELI
eli/besluit/2020/06/19/2020042100/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 JUNI 2020. - Ministerieel besluit houdende delegatie van bevoegdheden aan de leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel inzake personeelsbeheer


De Minister van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot wiens bevoegdheden Leefmilieu behoort, Gelet op de wet van 16 juni 1989 houdende diverse institutionele hervormingen, in het bijzonder artikel 32;

Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/03/1989 pub. 07/11/2014 numac 2014031896 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Koninklijk besluit tot oprichting van het Brussels Instituut voor Milieubeheer sluiten tot oprichting van Leefmilieu Brussel;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, in het bijzonder de artikelen 6 en 10;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de bevoegdheden van de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011466 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011466 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende dat het voor de goede werking van Leefmilieu Brussel noodzakelijk is om te definiëren welke bevoegdheden inzake personeelsbeheer de leidende ambtenaren mogen uitoefenen, rekening houdend met onder meer de evolutie van de toepasselijke gewestelijke wetgeving en de administratieve belasting die het personeelsbeheer met zich meebrengt;

Overwegende dat de minister verantwoordelijk is voor het individueel personeelsbeheer van de instellingen van openbaar nut die aan zijn hiërarchisch gezag onderworpen zijn, en dat hij bepaalde van zijn bevoegdheden kan delegeren aan de ambtenaren van een instelling van openbaar nut en deze ambtenaren kan machtigen om ze te subdelegeren, Besluit : Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit moet worden verstaan onder: - de minister: het lid van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering of de gewestelijke staatssecretaris die bevoegd is voor Leefmilieu; - het Statuut: het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011466 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Art. 2.De ambtenaren die bevoegd zijn om namens de minister te ondertekenen, plaatsen vóór de vermelding van hun graad en hun handtekening de formule 'Namens de minister'. Onverminderd het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, in het bijzonder de artikelen 6 en 10, wordt aan de leidende ambtenaren een algemene delegatie van handtekening verleend voor alle akten die betrekking hebben op de bevoegdheden die door onderhavig besluit gedelegeerd worden.

Delegaties

Art. 3.De leidende ambtenaren zijn gezamenlijk bevoegd om de modaliteiten vast te stellen van de standaardwerktijdregeling met onderscheid tussen stamtijden, glijtijden en bereikbaarheid van de dienst.

Art. 4.De leidende ambtenaren zijn gezamenlijk bevoegd om te beslissen, op advies van de Inspecteur van Financiën, of het opportuun is dat er bezoldigde overuren worden gepresteerd.

Art. 5.De leidende ambtenaren zijn gezamenlijk bevoegd om toelating te verlenen voor het uitvoeren van dienstverplaatsingen.

Art. 6.De leidende ambtenaren zijn gezamenlijk bevoegd om beslissingen te nemen houdende de goedkeuring van de pensioenaanvragen van de vastbenoemde personeelsleden en om het nodige te doen voor de contractuele personeelsleden die de pensioenleeftijd bereiken.

Art. 7.De leidende ambtenaren zijn gezamenlijk bevoegd om de besluiten en de addenda inzake onwettige afwezigheden van de statutaire en contractuele personeelsleden te ondertekenen.

Art. 8.Mits naleving van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 januari 2017 betreffende telewerk, zijn de leidende ambtenaren gezamenlijk bevoegd om de voorwaarden voor de uitoefening van het telewerk vast te stellen, en in het bijzonder om de besluiten en de addenda inzake telewerk te ondertekenen voor de statutaire en contractuele personeelsleden.

Art. 9.De leidende ambtenaren treffen gezamenlijk de voorziene reglementaire bepalingen in uitvoering van de wet betreffende de arbeidsongevallen en betreffende de beroepsziekten.

Art. 10.De leidende ambtenaren zijn gezamenlijk bevoegd om de verloven en dienstvrijstellingen toe te kennen overeenkomstig de voorziene reglementaire bepalingen, en om de besluiten en addenda die hierop betrekking hebben te ondertekenen.

Art. 11.§ 1. De leidende ambtenaren zijn gezamenlijk bevoegd om toestemming te geven voor de buitenlandse dienstreizen van de personeelsleden na akkoord van de Minister. § 2. Dit akkoord van de Minister is niet vereist voor de zendingen in het buitenland waarvan het bedrag niet hoger ligt dan 1.500 euro exclusief btw of die niet langer dan twee dagen duren. § 3. De leidende ambtenaren bezorgen de minister een semestrieel verslag over alle buitenlandse dienstreizen, dat per reis het voorwerp, de duur en de terugbetaalde kosten bevat.

Art. 12.De leidende ambtenaren zijn gezamenlijk bevoegd voor het ziektebeheer wat betreft: - de vaststelling van de disponibiliteit van rechtswege wegens ziekte of invaliditeit van de statutaire personeelsleden en de vastlegging van het hun toe te kennen wachtgeld. - de besluiten tot verminderde prestaties wegens ziekte van de statutaire personeelsleden.

Art. 13.De leidende ambtenaren zijn gezamenlijk bevoegd voor: 1° de ondertekening van de akten tot vaststelling van de geldelijke anciënniteit van de personeelsleden mits inachtneming van het Statuut en de bevoegdheden van de minister van het Openbaar Ambt.2° de aangiften sociale risico's.3° de voor eensluidend verklaring van elk document of elke kopie die onder hun bevoegdheden valt inzake personeel.4° de ondertekening van de sociale documenten, meer bepaald de documenten die bij het einde van de tewerkstelling aan de personeelsleden bezorgd moeten worden in uitvoering van de sociale wetgeving.5° de controle van de voor te leggen verklaringen op eer voor het verkrijgen van de fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer en de dienstverplaatsingen en de aanvragen tot terugbetaling van de kosten voor het woon-werkverkeer en de dienstverplaatsingen met het openbaar vervoer.6° de ondertekening van de aangiften van de loontrekkende werknemers bij de RSZ en de aangiften bij de FOD Financiën op het vlak van loon.7° de bestelling van de elektronische maaltijdcheques.8° de ondertekening van de attesten gevraagd door het personeel inzake hun loopbaan of hun loon bedoeld voor derden.9° de toelatingen tot voorschotten op loon en de gespreide terugbetaling van schulden op vraag van de contractuele of statutaire personeelsleden.10° de ondertekening van alle documenten op het vlak van inhoudingen/beslagen/overdrachten op loon.11° de ondertekening van opdrachten tot publicatie in het Belgisch Staatsblad over de loopbaan van de personeelsleden.12° de opvolging van de re-integratietrajecten in de zin van de codex over het welzijn op het werk.13° de opvolging van de terbeschikkingstelling van dienstwoningen aan de boswachters, de conciërges en andere functies voorzien in het Statuut overeenkomstig het door het beheerscomité vastgestelde en aan de Minister meegedeelde gunningsreglement.14° de administratieve opvolging van de schoolstages en gelijkaardige stages en van de omscholingsovereenkomsten. 15 ° het beheer van de aanvragen tot verschijning voor de Pensioencommissie. 16° de ondertekening van elk attest, elke brief en elke nota met betrekking tot de arbeidsrelatie.17° de ondertekening van elke briefwisseling die tot hun bevoegdheden behoort en het beleid van de regering niet bindt. Subdelegaties

Art. 14.De leidende ambtenaren kunnen de bevoegdheden die in de artikelen 3 tot en met 13 aangehaald worden, via een besluit subdelegeren aan de Directeur-diensthoofd belast met de Human Ressources of aan de verantwoordelijke van de dienst die met dit domein belast is.

Slotbepalingen

Art. 15.In geval van afwezigheid of verhindering van één van de leidende ambtenaren, worden de bevoegdheden waarmee hij krachtens dit besluit is bekleed, voor de duur van de afwezigheid of de verhindering verleend aan de ambtenaar van dezelfde taalrol met de meeste anciënniteit in de hoogste graad onmiddellijk onder deze van de afwezige of verhinderde ambtenaar.

Art. 16.De minister kan een dossier dat, krachtens dit besluit, binnen de gedelegeerde bevoegdheden valt, naar zich toetrekken. Hij kan de gedragslijnen voor het gebruik van de gedelegeerde bevoegdheden vastleggen of de volledige of een deel van de delegatie intrekken.

Art. 17.§ 1. De leidende ambtenaren bezorgen de minister een jaarlijks verslag over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheden. § 2. De minister legt het type en het formaat van dit verslag vast, en bepaalt eveneens de inlichtingen die dit verslag moet bevatten.

Art. 18.Het ministerieel besluit van 28 september 2007Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/09/2007 pub. 30/11/2007 numac 2007031461 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Ministerieel besluit houdende delegatie van bevoegdheden aan de leidende ambtenaren van het Brussels Instituut voor Milieubeheer inzake personeelsbeheer sluiten houdende delegatie van bevoegdheden aan de leidende ambtenaren van het Brussels Instituut voor Milieubeheer inzake personeelsbeheer wordt opgeheven.

Art. 19.De minister bevoegd voor Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 19 juni 2020.

De minister van klimaattransitie, leefmilieu, energie en participatieve democratie, A. MARON

^