gepubliceerd op 25 november 2020
Besluit van de leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel houdende delegatie van bevoegdheden inzake personeelsbeheer
13 NOVEMBER 2020. - Besluit van de leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel houdende delegatie van bevoegdheden inzake personeelsbeheer
De leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel, Gelet op de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op de instellingen van openbaar nut;
Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/03/1989 pub. 07/11/2014 numac 2014031896 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Koninklijk besluit tot oprichting van het Brussels Instituut voor Milieubeheer sluiten tot oprichting van Leefmilieu Brussel;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, in het bijzonder de artikelen 6 en 10;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, in het bijzonder het artikel 4;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011466 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna "BBHR van 21/03/2018 betreffende de ambtenaren");
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011465 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 21/03/2018 pub. 30/03/2018 numac 2018011466 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna "BBHR van 21/03/2018 betreffende het contractueel personeel");
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 januari 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 26/01/2017 pub. 15/02/2017 numac 2017020195 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende telewerk sluiten betreffende telewerk;
Gelet op het ministerieel besluit van 19 juni 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 19/06/2020 pub. 10/07/2020 numac 2020042100 bron brussels hoofdstedelijk gewest Ministerieel besluit houdende delegatie van bevoegdheden aan de leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel inzake personeelsbeheer sluiten houdende delegatie van bevoegdheden aan de leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel inzake personeelsbeheer en meer bepaald artikel 14 dat de leidende ambtenaren toelaat om bepaalde van deze bevoegdheden te sub-delegeren;
Overwegende dat het BBHR van 21 maart 2018 betreffende de ambtenaren, en meer bepaald artikel 22, aan de leidende ambtenaren toestaat hun bevoegdheden geheel of gedeeltelijk te delegeren aan de ambtenaren van niveau A en B die zij aanwijzen;
Overwegende dat het BBHR van 21 maart 2018 betreffende het contractueel personeel de leidende ambtenaren toestaat om bepaalde van hun bevoegdheden te delegeren;
Overwegende dat het voor de goede werking van Leefmilieu Brussel noodzakelijk is om bepaalde bevoegdheden inzake personeelsbeheer te delegeren aan de Directeur - diensthoofd verantwoordelijk voor de Human Ressources of aan een andere ambtenaar van niveau A of B, rekening houdend met onder andere de evolutie van de toepasselijke wetgeving, het groeiende aantal personeelsleden en de hieraan verbonden administratieve belasting Besluiten : Delegaties
Artikel 1.De leidende ambtenaren delegeren aan de Directeur - diensthoofd belast met de Human Ressources: 1° de bevoegdheid om de dienstvrijstellingen toe te kennen;2° de bevoegdheid tot goedkeuring of weigering van de aanvragen tot cumulatie van beroepsactiviteiten ingediend door de personeelsleden, met uitzondering van de aanvragen ingediend door de mandatarissen;3° de opvolging van de terbeschikkingstelling van dienstwoningen aan de boswachters, de conciërges en andere functies voorzien in het BBHR van 21/03/2018 betreffende de ambtenaren, waartoe door de leidende ambtenaren besloten werd.
Art. 2.De leidende ambtenaren delegeren aan de Directeur - diensthoofd belast met de Human Ressources of aan het Departementshoofd Personeelsadministratie: 1° de ondertekening van de arbeidsovereenkomsten;2° de ondertekening van de omscholingsovereenkomsten;3° de bevoegdheid om de verloven om persoonlijke redenen toe te kennen;4° de bevoegdheid om schorsingen van de arbeidsovereenkomst van meer dan één maand toe te staan.
Art. 3.De leidende ambtenaren delegeren aan het Departementshoofd Personeelsadministratie of aan het Diensthoofd belast met deze materie: 1° de bevoegdheid om aan de ambtenaar een hogere weddeschaal toe te kennen van zodra deze de voorwaarden op het vlak van anciënniteit, evaluatie en vorming vervult;2° de ondertekening van opdrachten tot publicatie in het Belgisch Staatsblad over de loopbaan van de personeelsleden;3° de ondertekening van de sociale documenten, meer bepaald de documenten die bij het einde van de tewerkstelling aan de personeelsleden bezorgd moeten worden in uitvoering van de sociale wetgeving;4° de ondertekening van de attesten gevraagd door het personeel inzake hun loopbaan of hun loon bedoeld voor derden;5° de ondertekening van elk attest, elke brief en elke nota met betrekking tot de arbeidsrelatie die geen individuele beslissing uitmaakt;6° de ondertekening van de akten tot vaststelling van de geldelijke anciënniteit van de personeelsleden;7° de voor eensluidend verklaring van elk document of elke kopie die onder hun bevoegdheden valt inzake personeel.
Art. 4.De leidende ambtenaren delegeren aan het Departementshoofd Personeelsadministratie of aan het Diensthoofd belast met deze materie, de bevoegdheid om: 1° de besluiten en addenda die betrekking hebben op de verloven toegekend volgens de reglementaire bepalingen en de interne procedures, te ondertekenen;2° de addenda met betrekking tot schorsingen van het contract te ondertekenen;3° de opvolging te verzekeren van de verminderde prestaties wegens ziekte van de statutaire personeelsleden;4° de disponibiliteit van rechtswege wegens ziekte of invaliditeit van de statutaire personeelsleden vast te stellen en het hun toe te kennen wachtgeld vast te leggen;5° de voorziene reglementaire bepalingen in uitvoering van de wet betreffende de arbeidsongevallen en betreffende de beroepsziekten te treffen;6° de beslissingen te nemen houdende de goedkeuring van de pensioenaanvragen van de vastbenoemde personeelsleden en om het nodige te doen voor de contractuele personeelsleden die de pensioenleeftijd bereiken;7° de besluiten en de addenda inzake onwettige afwezigheden van de statutaire en contractuele personeelsleden te ondertekenen;8° de besluiten en de addenda inzake telewerk te ondertekenen voor de statutaire en contractuele personeelsleden;9° de re-integratietrajecten in de zin van de codex over het welzijn op het werk op te volgen;10° de elektronische maaltijdcheques te bestellen;11° de aanvragen tot verschijning voor de Pensioencommissie te beheren.
Art. 5.De leidende ambtenaren delegeren aan het Departementshoofd HRM of aan het Diensthoofd belast met deze materie de bevoegdheid om: 1° het vormingsverlof toe te kennen;2° aan de interne opleiders een forfaitaire toelage van 10 euro per vormingsuur voor vormingen van minder dan 3 uur toe te kennen;3° de administratieve opvolging van de schoolstages en gelijkaardige stages te verzekeren.
Art. 6.De leidende ambtenaren delegeren aan het Departementshoofd Personeelsadministratie of aan het Diensthoofd belast met de lonen : 1° de controle van de voor te leggen verklaringen op eer voor het verkrijgen van de fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer en de dienstverplaatsingen en de aanvragen tot terugbetaling van de kosten voor het woon-werkverkeer en de dienstverplaatsingen met het openbaar vervoer;2° de ondertekening van de aangiften van de loontrekkende werknemers bij de RSZ en de aangiften bij de FOD Financiën op het vlak van loon;3° de toelatingen tot voorschotten op loon en de gespreide terugbetaling van schulden op vraag van de contractuele of statutaire personeelsleden;4° de ondertekening van alle documenten inzake inhoudingen/beslagen/overdrachten op loon;5° de aangiften sociale risico's.
Art. 7.De leidende ambtenaren delegeren aan de Directeurs - diensthoofden van elke afdeling de bevoegdheid om toestemming te verlenen voor de buitenlandse dienstreizen van de personeelsleden, waarvan het bedrag niet hoger ligt dan 1.500 euro exclusief BTW of die niet langer duren dan twee dagen.
Art. 8.De leidende ambtenaren delegeren aan de hiërarchische oversten de bevoegdheid om de verloven toe te kennen die niet beoogd worden door artikel 2, 3° en 4° van onderhavig besluit.
Art. 9.In geval van afwezigheid of verhindering van de personeelsleden die door de voorgaande artikelen bevoegd werden verklaard, worden de bevoegdheden waarmee zij krachtens dit besluit zijn bekleed, voor de duur van hun afwezigheid of verhindering verleend aan de hiërarchische meerdere die hen vervangt.
Art. 10.De leidende ambtenaren kennen een algemene delegatie van handtekening toe voor alle akten die betrekking hebben op de bevoegdheden die door dit besluit gedelegeerd worden.
Art. 11.De leidende ambtenaren kunnen een dossier dat, krachtens dit besluit, binnen de gedelegeerde bevoegdheden valt, naar zich toetrekken. Zij kunnen de gedragslijnen voor het gebruik van de gedelegeerde bevoegdheden vastleggen of de volledige of een deel van de delegatie intrekken.
Art. 12.Worden opgeheven: 1° het besluit van de leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel van 10 januari 2008 houdende subdelegatie van bevoegdheden aan de Directeur Personeel inzake personeelsbeheer;2° het besluit van de leidende ambtenaren van Leefmilieu Brussel van 16 april 2019 houdende delegatie van bevoegdheid tot toekenning van het vormingsverlof;3° het besluit van de leidende ambtenaren van 2 december 2019 houdende delegatie van bevoegdheden inzake personeelsbeheer.
Art. 13.Het huidige besluit treedt in werking op 1 december 2020.
Brussel, 13 november 2020.
Fr. FONTAINE, Directeur-generaal B. DEWULF, Adjunct-Directrice-generaal