gepubliceerd op 18 februari 2025
Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 38ter, derde tot vijfde lid, van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis
30 JANUARI 2025. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 38ter, derde tot vijfde lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Voorliggend koninklijk besluit beoogt uitvoering te geven aan artikel 38ter, derde tot vijfde lid, van de
wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
20/07/1990
pub.
02/12/2010
numac
2010000669
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits
type
wet
prom.
20/07/1990
pub.
10/06/2010
numac
2010000325
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits
sluiten betreffende de voorlopige hechtenis. Dit artikel werd in de voornoemde wet van 1990 ingevoegd door de
wet van 2 maart 2023Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
02/03/2023
pub.
14/04/2023
numac
2023041066
bron
federale overheidsdienst justitie
Wet tot wijziging van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis teneinde een informatierecht voor slachtoffers in te stellen
type
wet
prom.
02/03/2023
pub.
14/09/2023
numac
2023043519
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet tot wijziging van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis teneinde een informatierecht voor slachtoffers in te stellen. - Duitse vertaling
sluiten tot wijziging van de
wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
20/07/1990
pub.
02/12/2010
numac
2010000669
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits
type
wet
prom.
20/07/1990
pub.
10/06/2010
numac
2010000325
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits
sluiten betreffende de voorlopige hechtenis teneinde een informatierecht voor slachtoffers in te stellen. Voorliggend koninklijk besluit werkt de informatie - en communicatiekanalen uit volgens dewelke enerzijds de slachtoffers kunnen aangeven of en op welke wijze zij wensen te worden geïnformeerd over de door de wet voorziene beslissingen inzake de voorlopige hechtenis en anderzijds de terreinactoren deze informatie aan elkaar moeten doorgeven opdat de slachtoffers tijdig kunnen worden verwittigd.
Deze wet trad in werking op 1 april 2024. De redactie van het koninklijk besluit werd voorbereid in een werkgroep met de relevante terreinactoren en een bevraging van het College van de hoven en de rechtbanken, het College van procureurs generaal en de politiediensten. Deze werkzaamheden konden echter niet tijdig worden beëindigd, de uittekening van de informatie - en communicatiestromen nam meer tijd in beslag dan verwacht. Gelet op de inwerkingtreding van de wet op 1 april 2024, is het van belang dat voorliggend koninklijk besluit verder doorgang kan vinden, ook in deze periode van lopende zaken. De aanvatting van de redactionele werkzaamheden van dit koninklijk besluit, de noodzakelijke consultaties en adviesaanvragen waren reeds opgestart op het moment dat de Regering nog in volle bevoegdheid was: het advies van de Inspecteur van Financiën werd aangevraagd op 29 maart 2024, de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting werd aangevraagd op 3 april 2024, de adviezen van de Raad van State en van de Gegevensbeschermingsautoriteit werden aangevraagd op 17 mei 2024.
Het ontwerp van koninklijk besluit werd besproken op de Interministeriële Conferentie voor de Justitiehuizen van 24 april 2024. Het werd tevens voor advies voorgelegd aan de Raad van State en aan de Gegevensbeschermingsautoriteit.De Raad van State gaf zijn advies met nummer 76.532/16 op 18 juni 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. De Gegevensbeschermingsautoriteit besliste op haar zitting van 26 juli 2024 om voor voorliggend ontwerp van koninklijk besluit te verwijzen naar haar standaardadvies van nr. 65/2023 van 24 maart 2023 betreffende de redactie van normatieve teksten.
Dit verslag wordt opgesteld teneinde te duiden op welke wijze gevolg werd gegeven aan het advies van de Raad van State.
Voor wat betreft de opmerkingen van de Raad van State onder het randnummer 5 van haar advies, inzake de verwerking van persoonsgegevens, kan het volgende worden gesteld.
De Raad van State kan de door de gemachtigde gegeven verklaring niet volledig bijtreden. De gemachtigde verklaarde dat de in de aanhef vermelde artikelen, met name de artikelen 21bis, 28bis, 55 en 61ter Sv. en de recent door de wet van 27 maart 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2024 pub. 29/03/2024 numac 2024002950 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende bepalingen inzake digitalisering van justitie en diverse bepalingen Ibis sluiten houdende bepalingen inzake digitalisering van justitie en diverse bepalingen Ibis, ingevoerde artikelen 21ter, 21quinquies, 61ter/1 en 61quinquies/1 Sv., evenals artikel 33 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 30/03/2021 numac 2021030655 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (voorwaarden voor de rechtmatigheid van de verwerking) deel uitmaken van het juridisch kader waarbinnen de door het ontwerp van koninklijk besluit voorziene bepalingen moeten worden gecontextualiseerd en er derhalve een afdoende rechtsgrond aanwezig is voor de persoonsgegevensverwerking waartoe het voorliggend koninklijk besluit aanleiding geeft. De Raad van State aanvaardt dat van een deel van die verwerking kan worden aangenomen dat ze een intrinsiek gevolg is van de implementatie van de wettelijke regeling, zodat er geen afzonderlijke wettelijke basis vereist is voor de regeling van de verwerking van persoonsgegevens die daarmee rechtstreeks verband houden.
De Raad van State meent echter dat dit niet geldt voor alle aangeduide categorieën van te verwerken gegevens. De Raad van State verwijst naar het rijksregisternummer van het slachtoffer en de geboortedatum van de verdachte die eveneens worden verwerkt. Het ontwerp van koninklijk besluit remedieert aan deze opmerking op de volgende wijze.
Teneinde te verduidelijken dat het in de aanhef vermeldde juridisch kader volledig van toepassing is, wordt artikel 6 aangepast, conform wat ook reeds voorzien is in artikel 7, § 2, van het koninklijk besluit van 13 augustus 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 24/08/2022 numac 2022021056 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen van de wet van 17 mei 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten die betrekking hebben op de wijze waarop de slachtoffers kunnen vragen om te worden geïnformeerd, om te worden gehoord of om voorwaarden in hun belang te laten opleggen type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 13/09/2022 numac 2022033124 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende de verlenging van de uitbreiding van de maximumprijzen voor de beschermde residentiële afnemers tot personen met een recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming tot 1 januari 2023 type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 20/09/2022 numac 2022041855 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit van betreffende de toekenning aan Vias institute van een subsidie ten laste van de begroting van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 08/12/2022 numac 2022034272 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen van de wet van 17 mei 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten die betrekking hebben op de wijze waarop de slachtoffers kunnen vragen om te worden geïnformeerd, om te worden gehoord of om voorwaarden in hun belang te laten opleggen. - Duitse vertaling sluiten tot uitvoering van de artikelen van de wet van 17 mei 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten die betrekking hebben op de wijze waarop de slachtoffers kunnen vragen om te worden geïnformeerd, om te worden gehoord of om voorwaarden in hun belang te laten opleggen. De slachtoffergegevens `voorlopige hechtenis' maken deel uit van het gerechtelijk dossier maar ze mogen niet worden meegedeeld aan de betrokkene of zijn advocaat, die er ook geen inzage van kunnen vragen, en de nodige technische en organisatorische maatregelen worden hiertoe genomen waaronder het feit dat de slachtoffergegevens `voorlopige hechtenis' apart wordt bewaard.
De bewaartermijn van deze gegevens is dus de bewaartermijn zoals voorzien voor de dossiers van de rechtspleging en ze zullen dus bewaard worden overeenkomstig de termijnen en modaliteiten vastgesteld door de wet van 24 juni 1955Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/06/1955 pub. 31/12/2010 numac 2010000717 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Archiefwet sluiten (de zgn. Archiefwet). De bewaring van de slachtoffergegevens in het gerechtelijk dossier is legitiem, om gelijkaardige redenen zoals ook reeds vermeld in het verslag aan Koning van voornoemd koninklijk besluit van 2022 in antwoord op het toenmalig advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Rekening houdend met het principe dat een stuk niet uit het gerechtelijk dossier kan worden gehaald, moeten de slachtoffergegevens `voorlopige hechtenis' in het strafdossier worden bewaard ook wanneer een slachtoffer niet meer wenst te worden geïnformeerd en dit zolang de procedure lopende is. Het is immers legitiem om verschillende redenen zoals het feit dat er een spoor moet zijn dat het slachtoffer heeft afgezien van zijn rechten toegekend in de voorliggende regeling en hij dus voortaan niet meer geïnformeerd zal worden over de uitvoering van de voorlopige hechtenis.
Voor wat betreft de opmerking van de Raad van State inzake de verwerking van het rijksregisternummer van het slachtoffer, wordt er vooreerst aan herinnerd dat het koninklijk besluit uitputtend voorziet welke persoonsgegevens zullen worden verwerkt. Specifiek inzake het rijksregisternummer van het slachtoffer wordt herinnerd aan het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit bij voornoemd koninklijk besluit van 13 augustus 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 24/08/2022 numac 2022021056 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen van de wet van 17 mei 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten die betrekking hebben op de wijze waarop de slachtoffers kunnen vragen om te worden geïnformeerd, om te worden gehoord of om voorwaarden in hun belang te laten opleggen type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 13/09/2022 numac 2022033124 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende de verlenging van de uitbreiding van de maximumprijzen voor de beschermde residentiële afnemers tot personen met een recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming tot 1 januari 2023 type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 20/09/2022 numac 2022041855 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit van betreffende de toekenning aan Vias institute van een subsidie ten laste van de begroting van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 08/12/2022 numac 2022034272 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen van de wet van 17 mei 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten die betrekking hebben op de wijze waarop de slachtoffers kunnen vragen om te worden geïnformeerd, om te worden gehoord of om voorwaarden in hun belang te laten opleggen. - Duitse vertaling sluiten, waarin de Gegevensbeschermingsautoriteit onder punt 4 van de conclusies van haar advies stelde dat het ontwerp ervoor moet zorgen dat het slachtoffer wordt geïdentificeerd aan de hand van het rijksregisternummer zoals bedoeld in artikel 2, § 3, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebrek daaraan, aan de hand van het identificatienummer van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, zoals bedoeld in artikel 8, § 1, 2°, van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid, of, bij gebrek daaraan, via andere gegevens waarover de betrokken overheden (griffie, openbaar ministerie, bevoegde dienst van de Gemeenschappen) beschikken en die de unieke en betrouwbare identificatie van de betrokken slachtoffers mogelijk maakt (punten 34-37).
Voor wat betreft de verwerking van de geboortedatum van de verdachte, is het essentieel de dader te kunnen identificeren opdat het slachtoffer tijdig de juiste informatie kan ontvangen ingeval van een door de wet geviseerde gerechtelijke beslissing inzake de verdachte en het lot van de voorlopige hechtenis. Het slachtoffer dat aangeeft te willen worden geïnformeerd zal waarschijnlijk eerder de naam en geboortedatum kunnen opgeven dan het rijksregisternummer van de verdachte. Dit is eveneens voorzien in artikel 1, 2°, van het koninklijk besluit van 13 augustus 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 24/08/2022 numac 2022021056 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen van de wet van 17 mei 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten die betrekking hebben op de wijze waarop de slachtoffers kunnen vragen om te worden geïnformeerd, om te worden gehoord of om voorwaarden in hun belang te laten opleggen type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 13/09/2022 numac 2022033124 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende de verlenging van de uitbreiding van de maximumprijzen voor de beschermde residentiële afnemers tot personen met een recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming tot 1 januari 2023 type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 20/09/2022 numac 2022041855 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit van betreffende de toekenning aan Vias institute van een subsidie ten laste van de begroting van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer type koninklijk besluit prom. 13/08/2022 pub. 08/12/2022 numac 2022034272 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen van de wet van 17 mei 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten die betrekking hebben op de wijze waarop de slachtoffers kunnen vragen om te worden geïnformeerd, om te worden gehoord of om voorwaarden in hun belang te laten opleggen. - Duitse vertaling sluiten waar de geboortedatum van de verdachte is opgenomen als één van de elementen die in de slachtofferfiche worden opgenomen. Tot slot wordt in dit kader herinnerd aan de aanpassing van artikel 6 van voorliggend koninklijk besluit. Deze gegevens maken deel uit van het gerechtelijk dossier en vallen aldus onder het algemeen wettelijk kader van gegevensverwerking in het kader van strafprocedures waar in de aanhef bij het koninklijk besluit wordt aan herinnerd.
De Raad van State merkt ook op, onder punt 5.3. van haar advies, dat in voorkomend geval ook de bevoegde dienst van de gemeenschappen en de advocaat van het slachtoffer niet alleen toegang tot de informatie zelf, maar eveneens tot (al) de slachtoffergegevens, heeft zonder dat voor dat laatste een duidelijke rechtsgrond bestaat, en dat geen maximumtermijn voor het bewaren van de gegevens is vastgesteld en dat die aspecten in de wet zelf [dienen] te worden geregeld, of minstens criteria moeten worden vastgesteld die de Koning bij het bepalen ervan in acht moet nemen. Hierop kan worden aangegeven dat de rechtsgrond hiertoe wordt geboden door artikel 38ter van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis waar in het vijfde lid wordt aangegeven dat het slachtoffer kan verzoeken dat een afschrift van de informatie aan hun raadsheer of aan de bevoegde diensten van de gemeenschappen wordt bezorgd. De wet geeft vervolgens een delegatie aan de Koning om te bepalen hoe de griffier die informatie moet meedelen. Voorliggend ontwerp van koninklijk besluit geeft hier uitvoering aan. De categorieën van persoonsgegevens die hier worden doorgegeven zijn uitputtend bepaald. Enkel indien het slachtoffer hiermee instemt, zullen ze worden meegedeeld aan de bevoegde dienst van de gemeenschappen en, in voorkomend geval, aan de advocaat van het slachtoffer. Bovendien is in artikel 6 van het koninklijk besluit verduidelijkt dat ze deel uitmaken van het gerechtelijk dossier.
Voor wat betreft de opmerking onder randnummer 6 van de Raad van State, waarin wordt gesteld dat uit de formulering van artikel 2 van het ontwerp van koninklijk besluit lijkt te volgen dat de mogelijkheid tot het verkrijgen van de informatie slechts geldt indien dit verzoek werd genoteerd bij de klachtneerlegging, zodat zij een voorwaarde invoert waarin niet is voorzien in artikel 38ter van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, kan deze opmerking worden bijgetreden. Hiertoe werd in artikel 2 een nieuwe paragraaf ingevoegd waarin wordt aangegeven hoe het slachtoffer moet handelen indien zij na de klachtneerlegging beslist om toch te willen geïnformeerd over de door artikel 38ter van de wet bedoelde beslissingen. Volgend op deze invoeging werd de terminologie van artikel 5 in dezelfde zin aangepast om redenen van coherentie.
Onder randnummer 7 van haar advies merkt de Raad van State op dat het ontwerp voorziet dat het slachtoffer dient aan te geven dat het zich verzet tegen het meedelen van de informatie aan de bevoegde dienst van de gemeenschappen terwijl uit artikel 38ter, vijfde lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten nochtans [blijkt] dat het uitgangspunt omgekeerd behoort te zijn: de benadeelde persoon of de burgerlijke partij "kunnen ook verzoeken" dat een afschrift van de informatie aan de bevoegde diensten van de gemeenschappen wordt bezorgd. De bepaling onder artikel 1, 4°, laatste streepje, en 3, derde lid, werd in die zin aangepast.
Aan de opmerkingen van eerder technische aard, onder de randnummers 9 tot en met 11 van het advies van de Raad van State werd tegemoetgekomen.
Voor wat betreft het randnummer 12 van het advies, dat betrekking heeft op artikel 3, eerste lid, van het ontwerp, adviseerde de Raad van State om het woord "on[v]erwijld" weg te laten teneinde geen verwarring te doen ontstaan over de wettelijke plicht die voortvloeit uit artikel 38ter, derde lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten om het slachtoffer "zo snel mogelijk en uiterlijk binnen vierentwintig uur" te informeren, wordt verkozen dit woord in de tekst te houden en in voorliggend verslag te verduidelijken dat deze notie ertoe strekt aan te geven dat de terreinactoren elke stap die zij overeenkomstig dit uitvoeringsbesluit moeten nemen, deze onverwijld moeten nemen, opdat het slachtoffer zo snel als mogelijk binnen de wettelijk voorziene termijn van vierentwintig uur zou kunnen worden geïnformeerd. Naar aanleiding van het advies van de Raad van State in punt 7, dat heeft geleid tot een herformulering van artikel 1, 4°, laatste streepje, moet ook lid 3 in dezelfde zin worden geherformuleerd. Op verzoek van het slachtoffer worden de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis" en de informatie meegedeeld aan de bevoegde diensten van de gemeenschappen.
Dit is de strekking van het koninklijk besluit dat ik U ter ondertekening voorleg.
Ik heb de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT
RAAD VAN STATE Afdeling Wetgeving
Advies 76.532/16 van 18 juni 2024 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van artikel 38ter, tweede tot vierde lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis' Op 17 mei 2024 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Justitie verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van artikel 38ter, tweede tot vierde lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis'.
Het ontwerp is door de zestiende kamer onderzocht op 11 juni 2024. De kamer was samengesteld uit Wilfried VAN VAERENBERGH, eerste voorzitter van de Raad van State, Toon MOONEN en Tim CORTHAUT, staatsraden, Jan VELAERS en Johan PUT, assessoren, en Eline YOSHIMI, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Barbara SPEYBROUCK, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Toon MOONEN, staatsraad.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 18 juni 2024. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. VOORAFGAANDE OPMERKING 2. Rekening houdend met het ogenblik waarop dit advies wordt gegeven, vestigt de Raad van State de aandacht van de adviesaanvrager erop dat de ontbinding van de Wetgevende Kamers tot gevolg heeft dat de regering sedert die datum en totdat, na de verkiezing van de Kamer van volksvertegenwoordigers, een nieuwe regering is benoemd door de Koning, niet meer over de volheid van haar bevoegdheid beschikt.Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens die de regering in aanmerking kan nemen als ze te oordelen heeft of het vaststellen of het wijzigen van verordeningen noodzakelijk is.
STREKKING VAN HET ONTWERP 3. Het voor advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt ertoe om, in uitvoering van artikel 38ter van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten `betreffende de voorlopige hechtenis', de nadere regels te bepalen volgens dewelke een benadeelde persoon of de burgerlijke partij in kennis kunnen worden gesteld van het verloop van de voorlopige hechtenis van de verdachte. Artikel 1 van het ontwerp bevat definities. Artikel 2 regelt het noteren van de slachtoffergegevens (1) door de politiedienst bij een klachtneerlegging, het overmaken van die gegevens aan het openbaar ministerie of de onderzoeksrechter en aan de griffie van het onderzoeksgerecht indien de zaak daar aanhangig is. Artikel 3 regelt het meedelen van de informatie (2) door de griffie(r) aan het slachtoffer (3), waarbij melding wordt gemaakt dat het zich kan richten tot de bevoegde diensten van de gemeenschappen (4) voor bijkomende informatie, ondersteuning en bijstand, en het meedelen van de slachtoffergegevens en de informatie door de griffie(r) aan de bevoegde dienst van de gemeenschappen. Artikel 4 betreft het meedelen van een afschrift van de slachtoffergegevens en de informatie aan de advocaat van het slachtoffer. Artikel 5 regelt de aanpassing van de slachtoffergegevens en van de informatiewensen. Artikel 6 bepaalt dat de slachtoffergegevens apart van het gerechtelijk dossier worden bewaard en dat ze niet worden meegedeeld, ter inzage gegeven of als afschrift worden overgemaakt aan de verdachte of zijn advocaat.
RECHTSGROND 4. Onder voorbehoud van wat volgt, vindt het ontwerp rechtsgrond in artikel 38ter, derde tot vijfde lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, naar luid waarvan de Koning de regels bepaalt volgens dewelke de griffier de benadeelde persoon of de burgerlijke partij informeert, de nadere regels voor de kennisgeving en de wijze waarop de griffier de informatie in voorkomend geval aan de gemeenschapsdiensten en aan de politiediensten moet bezorgen. 5.1.Het ontwerp impliceert de verwerking van persoonsgegevens van het slachtoffer (en, al naargelang het geval, zijn wettelijke vertegenwoordiger, contactpersoon of advocaat), namelijk zijn naam, voornamen, rijksregisternummer (of de geboorteplaats en -datum), e mailadres en adres. Ook de naam en voornaam van de verdachte, zijn geboortedatum en zijn mogelijke band met het slachtoffer worden verwerkt (artikel 1, 4° ). 5.2.Krachtens artikel 22 van de Grondwet geldt voor elke verwerking van persoonsgegevens en, meer in het algemeen, voor elke inmenging in het recht op het privéleven, dat het formeel legaliteitsbeginsel dient te worden nageleefd. Doordat artikel 22 van de Grondwet aan de bevoegde wetgever de bevoegdheid voorbehoudt om vast te stellen in welke gevallen en onder welke voorwaarden afbreuk kan worden gedaan aan het recht op eerbiediging van het privéleven, waarborgt het aan elke burger dat geen enkele inmenging in dat recht kan plaatsvinden dan krachtens regels die zijn aangenomen door een democratisch verkozen beraadslagende vergadering. Een delegatie aan een andere macht is evenwel niet in strijd met het wettelijkheidsbeginsel voor zover de machtiging voldoende nauwkeurig is omschreven en betrekking heeft op de tenuitvoerlegging van maatregelen waarvan de "essentiële elementen" voorafgaandelijk door de wetgever vastgesteld zijn. (5) Bijgevolg moeten de `essentiële elementen' van de verwerking van persoonsgegevens in de wet zelf worden vastgelegd. In dat verband is de afdeling Wetgeving van oordeel dat ongeacht de aard van de betrokken aangelegenheid, de volgende elementen in beginsel `essentiële elementen' uitmaken: 1° ) de categorie van verwerkte gegevens; 2° ) de categorie van betrokken personen; 3° ) de met de verwerking nagestreefde doelstelling; 4° ) de categorie van personen die toegang hebben tot de verwerkte gegevens; en 5° ) de maximumtermijn voor het bewaren van de gegevens. (6) 5.3. In het tweede lid en derde lid van de aanhef wordt verwezen naar de artikelen 21bis, 21ter, 21quinquies, 28bis, 55, 61ter, 61ter/1 en 61quinquies/1, van het Wetboek van Strafvordering en naar artikel 33 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 30/03/2021 numac 2021030655 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten `betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens'. De gemachtigde verklaarde dat die artikelen geen rechtsgrond bieden voor het ontwerp, maar deel uitmaken van het juridisch kader. De gemachtigde lichtte dat toe als volgt: "In de aanhef van het ontwerp van het KB wordt verwezen naar de artikelen 21bis, 28bis, 55 en 61ter Sv., evenals naar de nieuw ingevoegde bepalingen door de wet van 27 maart 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2024 pub. 29/03/2024 numac 2024002950 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende bepalingen inzake digitalisering van justitie en diverse bepalingen Ibis sluiten houdende bepalingen inzake digitalisering van justitie en diverse bepalingen Ibis. Deze laatstgenoemde bepalingen betreffen de artikelen 21ter, 21quinquies, 61ter/1 en 61quinquies/1 Sv. en hebben betrekking op de bescherming van persoonsgegevens: recht om toegang te vragen tot zijn persoonsgegevens, recht om verbetering van de persoonsgegevens te vragen (ook voor slachtoffers en derden aan het strafdossier). Ook artikel 33 van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 30/03/2021 numac 2021030655 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (voorwaarden voor de rechtmatigheid van de verwerking) wordt vermeld. De artikelen 21bis en 61ter van het Wetboek van Strafvordering betreffen de toegang tot het strafdossier tijdens het opsporings-en gerechtelijk onderzoek. Artikel 28bis Sv. betreft het opsporingsonderzoek en artikel 55 Sv. het gerechtelijk onderzoek.
Met deze toevoeging in de aanhef wordt een goed begrip van de ontworpen regeling beoogd, door de wetsbepalingen op te lijsten die de essentiële elementen van de verwerking van persoonsgegevens vastleggen en die in het kader van de voorliggende regeling aan de orde zouden kunnen zijn. Er is derhalve een afdoende rechtsgrond aanwezig voor de persoonsgegevensverwerking waartoe het voorliggend koninklijk besluit aanleiding geeft." De conclusie dat met die bepalingen de essentiële elementen van de voormelde verwerking van persoonsgegevens wordt geregeld, kan niet worden bijgetreden. Van een deel van die verwerking kan worden aangenomen dat ze een intrinsiek gevolg is van de implementatie van de wettelijke regeling, zodat er geen afzonderlijke wettelijke basis vereist is voor de regeling van de verwerking van persoonsgegevens die daarmee rechtstreeks verband houden. Dat geldt echter niet voor alle aangeduide categorieën van te verwerken gegevens (zo worden het rijksregisternummer van het slachtoffer en de geboortedatum van de verdachte eveneens verwerkt). Bovendien krijgen in voorkomend geval ook de bevoegde dienst van de gemeenschappen en de advocaat van het slachtoffer niet alleen toegang tot de informatie zelf, maar eveneens tot (al) de slachtoffergegevens, zonder dat voor dat laatste een duidelijke rechtsgrond bestaat, en is geen maximumtermijn voor het bewaren van de gegevens vastgesteld. Die aspecten dienen in de wet zelf te worden geregeld, of minstens moeten criteria worden vastgesteld die de Koning bij het bepalen ervan in acht moet nemen. (7) 6. Artikel 38ter van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten verleent aan het slachtoffer de mogelijkheid om in kennis te worden gesteld van het verloop van de voorlopige hechtenis.Uit artikel 2 van het ontwerp volgt dat de inzameling van de slachtoffergegevens, en de verklaring van het slachtoffer om de informatie al dan niet te ontvangen, gebeurt bij de klachtneerlegging bij de politie. Uit die bepaling lijkt te volgen dat de mogelijkheid tot het verkrijgen van de informatie slechts geldt indien dit verzoek werd genoteerd bij de klachtneerlegging, zodat zij een voorwaarde invoert waarin niet is voorzien in artikel 38ter van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten. (8) Daaraan moet worden verholpen. 7. Uit de artikelen 1, 4°, laatste streepje, en 3, derde lid, van het ontwerp volgt dat het slachtoffer dient aan te geven dat het zich verzet tegen het meedelen van de informatie aan de bevoegde dienst van de gemeenschappen.Uit artikel 38ter, vijfde lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten blijkt nochtans dat het uitgangspunt omgekeerd behoort te zijn: de benadeelde persoon of de burgerlijke partij "kunnen ook verzoeken" dat een afschrift van de informatie aan de bevoegde diensten van de gemeenschappen wordt bezorgd.
De voormelde bepalingen dienen bijgevolg te worden omgewerkt tot een mogelijkheid om dat verzoek te doen, veeleer dan om zich tegen die informatiedeling te verzetten.
VORMVEREISTEN 8. Zoals hiervoor reeds aan bod is gekomen, bevat het ontwerp bepalingen die de verwerking van persoonsgegevens regelen.Uit de bij de adviesaanvraag gevoegde stukken blijkt dat gelijktijdig met de adviesaanvraag aan de Raad van State het ontwerp om advies werd voorgelegd aan de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Indien de aan de Raad van State voorgelegde tekst ten gevolge van het inwinnen van het voornoemde advies nog wijzigingen zou ondergaan, (9) moeten de gewijzigde of toegevoegde bepalingen, ter inachtneming van het voorschrift van artikel 3, § 1, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, aan de afdeling Wetgeving worden voorgelegd.
ONDERZOEK VAN DE TEKST Opschrift en aanhef 9. In het opschrift en in het eerste lid van de aanhef moet worden verwezen naar artikel 38ter, derde tot vijfde lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten.10. De verwijzingen in het tweede en derde lid van de aanhef vormen het juridisch kader van het ontwerp en dienen bijgevolg na de vormvereisten te worden opgenomen en voorafgegaan te worden door het woord "Overwegende" in plaats van "Gelet op".(10)
Artikel 2 11. Vermits het begrip "slachtoffer" wordt gedefinieerd in artikel 1, 2°, van het ontwerp wordt de zinsnede "van een misdaad of wanbedrijf, waarbij zijn fysieke en/of psychische integriteit of deze van een derde die ze vertegenwoordigen, werd bedreigd of aangetast" in artikel 2 het best weggelaten. Artikel 3 12. In artikel 3, eerste lid, van het ontwerp wordt bepaald dat de griffie(r) de informatie "onderwijld" meedeelt aan het slachtoffer. Teneinde geen verwarring te doen ontstaan over de wettelijke plicht die voortvloeit uit artikel 38ter, derde lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten om het slachtoffer "zo snel mogelijk en uiterlijk binnen vierentwintig uur" te informeren, wordt het woord "on[v]erwijld" het best weggelaten.
De Griffier, E. YOSHIMI De Eerste Voorzitter, W. VAN VAERENBERGH _______ Nota Zie art. 1, 4°, van het ontwerp.
Het gaat om "de informatie bedoeld in artikel 38ter, tweede lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis" (art. 1, 1°, van het ontwerp).
Het gaat om "de benadeelde persoon of de burgerlijke partij van een misdaad of wanbedrijf waarbij de fysieke en/of psychische integriteit van henzelf of deze van een derde die ze vertegenwoordigen, werd bedreigd of aangetast" (art. 1, 2°, van het ontwerp).
Het gaat om "de door de gemeenschappen aangeduide dienst die instaat voor de algemene en specifieke informatieverstrekking en voor de ondersteuning van en de bijstand aan slachtoffers in gerechtelijke procedures" (art. 1, 3°, van het ontwerp).
Vaste rechtspraak van het Grondwettelijk Hof: zie inzonderheid GwH 18 maart 2010, nr. 29/2010, B.16.1; GwH 20 februari 2020, nr. 27/2020, B.17.
Adv.RvS 68.936/AV van 7 april 2021 over een voorontwerp dat heeft geleid tot de wet van 14 augustus 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/08/2021 pub. 20/08/2021 numac 2021021663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie type wet prom. 14/08/2021 pub. 01/12/2023 numac 2023045737 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie. - Duitse vertaling van uittreksels type wet prom. 14/08/2021 pub. 01/10/2021 numac 2021033169 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie. - Duitse vertaling sluiten `betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie', opm. 101.
Zie ook GwH 10 maart 2022, nr. 33/2022, B.13.1; GwH 22 september 2022, nr. 110/2022, B.11.2; GwH 16 februari 2023, nr. 26/2023, B.74.1; GwH 17 mei 2023, nr. 75/2023, B.55.2.1.
Vermits uitdrukkelijk wordt aangegeven dat de betrokken persoonsgegevens geen deel uitmaken van een proces-verbaal of van het gerechtelijk dossier, kan niet zonder meer worden aangenomen dat de verwerking ervan wordt beheerst door de op die stukken van toepassing zijnde wettelijke bepalingen.
Uit het aan de Raad van State voorgelegde dossier blijkt dat artikel 5 van het ontwerp, in een eerdere versie, bepaalde dat het slachtoffer "ook op een ander moment dan de klachtneerlegging" kon beslissen dat het de informatie wenste te ontvangen en werd de wijze geregeld waarop dat diende te gebeuren. Het is niet duidelijk waarom die bepaling uit het ontwerp werd weggelaten.
Namelijk andere wijzigingen dan diegene waarvan in dit advies melding wordt gemaakt of wijzigingen die ertoe strekken tegemoet te komen aan hetgeen in dit advies wordt opgemerkt.
Zie Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, 2008, aanbeveling 40, te raadplegen op de internetsite van de Raad van State (www.raadvst-consetat.be).
30 JANUARI 2025. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 38ter, derde tot vijfde lid, van de
wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
20/07/1990
pub.
02/12/2010
numac
2010000669
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits
type
wet
prom.
20/07/1990
pub.
10/06/2010
numac
2010000325
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits
sluiten betreffende de voorlopige hechtenis FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis, artikel 38ter, derde tot vijfde lid, ingevoegd door de wet van 2 maart 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/03/2023 pub. 14/04/2023 numac 2023041066 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis teneinde een informatierecht voor slachtoffers in te stellen type wet prom. 02/03/2023 pub. 14/09/2023 numac 2023043519 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis teneinde een informatierecht voor slachtoffers in te stellen. - Duitse vertaling sluiten tot wijziging van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis teneinde een informatierecht voor slachtoffers in te stellen;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30 maart 2024;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting van 9 april 2024;
Gelet op het overleg dat plaatsvond op de Interministeriële Conferentie voor de Justitiehuizen van 24 april 2024;
Gelet op het standaardadvies nr. 65/2023 van 24 maart 2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 26 juli 2024;
Gelet op het advies 76.532/16 van de Raad van State, gegeven op 18 juni 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende het Wetboek van Strafvordering, de artikelen 21bis, 21ter, 21quinquies, 28bis, 55, 61ter, 61ter/1 en 61quinquies/1 ;
Overwegende de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018031589 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake Economie type wet prom. 30/07/2018 pub. 10/08/2018 numac 2018031637 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende diverse financiële bepalingen type wet prom. 30/07/2018 pub. 30/03/2021 numac 2021030655 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, artikel 33 ;
Op de voordracht van de Minister van Justitie,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° de informatie: de informatie bedoeld in artikel 38ter, tweede lid, van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 02/12/2010 numac 2010000669 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de voorlopige hechtenis Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 20/07/1990 pub. 10/06/2010 numac 2010000325 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de voorlopige hechtenis;2° het slachtoffer: de benadeelde persoon of de burgerlijke partij van een misdaad of wanbedrijf waarbij de fysieke en/of psychische integriteit van henzelf of deze van een derde die ze vertegenwoordigen, werd bedreigd of aangetast;3° de bevoegde dienst van de gemeenschappen: de door de gemeenschappen aangeduide dienst die instaat voor de algemene en specifieke informatieverstrekking en voor de ondersteuning van en de bijstand aan slachtoffers in gerechtelijke procedures;4° de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis": - de identificatiegegevens van het slachtoffer en, in voorkomend geval, van zijn wettelijke vertegenwoordiger (naam, voornamen, evenals het Rijksregisternummer, of bij gebreke daaraan hun geboorteplaats en - datum) en de contactgegevens van het slachtoffer of van zijn wettelijke vertegenwoordiger, zijnde een e-mailadres, dat ingeval het slachtoffer of zijn wettelijke vertegenwoordiger geen e-mailadres heeft, het e-mailadres van een door het slachtoffer aangeduide contactpersoon kan zijn, evenals het adres van het slachtoffer op dewelke het de informatie per brief ontvangt indien een e-mail wordt verstuurd aan de door het slachtoffer aangeduide contactpersoon of indien het slachtoffer geen contactpersoon wenst aan te duiden; - de aanduiding dat het slachtoffer verzoekt dat een afschrift van de informatie wordt bezorgd aan zijn advocaat, en in dat geval de identificatiegegevens van de advocaat (naam en voornamen) en zijn contactgegevens, zijnde een e-mailadres of bij gebreke daarvan zijn adres; - indien mogelijk, de naam en voornaam van de verdachte, zijn geboortedatum en zijn mogelijke band met het slachtoffer; - in voorkomend geval, de aanduiding dat het slachtoffer de informatie niet wil ontvangen; - in voorkomend geval, de aanduiding dat het slachtoffer verzoekt de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis" en de informatie mee te delen aan de bevoegde dienst van de gemeenschappen.
Art. 2.§ 1. Wanneer een slachtoffer klacht neerlegt, noteert de politiedienst de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis".
De politiedienst deelt de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis" via het snelst mogelijke communicatiemiddel mee aan het openbaar ministerie of de onderzoeksrechter, naar gelang de stand van de procedure.
Ingeval de zaak tijdens het gerechtelijk onderzoek aanhangig is bij het onderzoeksgerecht deelt de griffier van de onderzoeksrechter de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis" via het snelst mogelijke communicatiemiddel mee aan de griffie van dat onderzoeksgerecht. § 2. Het slachtoffer kan ook op een ander moment dan de klachtneerlegging beslissen dat het de informatie wenst te ontvangen.
In dat geval deelt het slachtoffer dit schriftelijk of op elektronische wijze mee aan de griffie van het onderzoeksgerecht of van het vonnisgerecht.
Art. 3.Behoudens indien het slachtoffer heeft aangegeven dat het de informatie niet wil ontvangen, deelt de griffier van de onderzoeksrechter of de griffie van het onderzoeksgerecht of van het vonnisgerecht, naargelang van de stand van de procedure en de instantie die de beslissing neemt, de informatie onverwijld mee aan het slachtoffer via het communicatiemiddel zoals aangegeven door het slachtoffer overeenkomstig artikel 1, 4°, eerste streepje.
In de mededeling van de informatie wordt eveneens vermeld dat het slachtoffer zich voor bijkomende informatie, ondersteuning en bijstand kan richten tot de bevoegde dienst van de gemeenschappen.
Indien het slachtoffer hierom heeft verzocht, deelt de griffier van de onderzoeksrechter of de griffie van het onderzoeksgerecht of van het vonnisgerecht, naargelang de stand van de procedure en de instantie die de beslissing neemt, de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis" en de informatie eveneens onverwijld langs elektronische weg mee aan de bevoegde dienst van de gemeenschappen.
Art. 4.De griffier van de onderzoeksrechter of de griffie van het onderzoeksgerecht of van het vonnisgerecht, naargelang de stand van de procedure en de instantie die de beslissing neemt, deelt onverwijld een afschrift van de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis" en de informatie mee aan de advocaat van het slachtoffer indien het slachtoffer dit heeft verzocht.
Art. 5.Het slachtoffer kan op elk moment de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis" aanpassen of aangeven dat het de informatie niet meer wil ontvangen op de griffie van het onderzoeksgerecht of van het vonnisgerecht. Het slachtoffer kan ook terugkomen op zijn beslissing om de informatie niet te ontvangen en meldt dit op de griffie van het onderzoeksgerecht of van het vonnisgerecht.
Art. 6.De slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis" worden apart bewaard. Ze mogen niet worden meegedeeld aan de verdachte of zijn advocaat. De nodige technische en organisatorische maatregelen worden hiertoe genomen, met inbegrip van het apart bewaren van deze gegevens.
De griffie waakt er over dat, wanneer de verdachte een afschrift van het dossier vraagt of telkens wanneer het dossier voor inzage ter beschikking wordt gesteld van de verdachte en zijn advocaat, de slachtoffergegevens "voorlopige hechtenis" zich niet in het dossier bevinden.
Art. 7.De minister, bevoegd voor Justitie, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 30 januari 2025.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, P. VAN TIGCHELT