gepubliceerd op 08 augustus 2017
Koninklijk besluit tot oprichting van een beheerscomité in het kader van het beheer van het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen en van het fonds voor risico's van zware ongevallen van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
25 MEI 2017. - Koninklijk besluit tot oprichting van een beheerscomité in het kader van het beheer van het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen en van het fonds voor risico's van zware ongevallen van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat U is voorgelegd, heeft tot doel het bestaan van het beheerscomité van het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen en van het fonds voor risico's van zware ongevallen van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken te formaliseren in de regelgeving.
Het beheerscomité werkt een strategische visie uit en stelt aan de minister die bevoegd is voor Binnenlandse Zaken concrete globale projecten voor die gefinancierd zouden kunnen worden door het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen en het fonds voor risico's van zware ongevallen.
De afdeling Wetgeving van de Raad van State gaf op 4 april 2016 advies over voorliggend ontwerp van koninklijk besluit. Het ontwerp werd aangepast aan haar opmerkingen, met uitzondering van de volgende twee.
Wat de samenstelling van het beheerscomité betreft, meende zij dat de gedelegeerd bestuurder van de vereniging zonder winstoogmerk Essenscia en de gedelegeerd bestuurder van de naamloze vennootschap Electrabel (of hun respectieve afgevaardigde) niet gedwongen kunnen worden om deel uit te maken van het beheerscomité. De betrokken bepalingen zouden volgens haar zo moeten worden gesteld dat het om een mogelijkheid en niet om een verplichting gaat.
Daarnaast stelde de Raad van State dat - terwijl de chemische nijverheid vertegenwoordigd wordt door de desbetreffende beroepsfederatie (de vereniging zonder winstoogmerk Essenscia) - de nucleaire sector door slechts één van de eigenaars van de Belgische nucleaire centrales wordt vertegenwoordigd. Het is volgens de Raad van State niet duidelijk hoe het met het grondwettelijke beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie te rijmen valt dat de andere eigenaar niet betrokken wordt.
Deze twee opmerkingen van de Raad van State werden om de hieronder genoemde redenen niet gevolgd.
Het beheerscomité van de fondsen werd onder meer opgericht om de samenwerking tussen de betrokken federale overheidsdiensten en de betrokken instanties uit de private sector te versterken en de initiatieven hieromtrent te harmoniseren.
Bovendien waren de vertegenwoordigers van Engie Electrabel en Essenscia in eerste instantie zelf vragende partij om als leden in het beheerscomité van de fondsen te worden opgenomen en erkend.
In die optiek zijn zij als dusdanig opgenomen als leden van het beheerscomité van de fondsen.
De vertegenwoordigers van respectievelijk het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen en van het fonds voor risico's van zware ongevallen zijn effectief Engie Electrabel en Essenscia. Engie Electrabel is immers het enige bedrijf dat de nucleaire heffing spijst en vormt als dusdanig het uniek aanspreekpunt voor het beheerscomité van de fondsen.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, J. JAMBON
25 MEI 2017. - Koninklijk besluit tot oprichting van een beheerscomité in het kader van het beheer van het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen en van het fonds voor risico's van zware ongevallen van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikel 37;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, verstrekt op 5 november 2015;
Gelet op het advies 59.088/3 van de Raad van State, verstrekt op 4 april 2016, bij toepassing van artikel 84, § 1, eerste alinea, 2° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973;
Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, wordt dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het bepalingen van zelfregulering betreft.
Overwegende de wet van 21 januari 1987 ter stijving van het fonds voor risico's van zware ongevallen en van het fonds voor preventie van zware ongevallen;
Overwegende de wet van 15 april 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/04/1994 pub. 14/10/2011 numac 2011000621 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 15/04/1994 pub. 19/03/2013 numac 2013000145 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Duitse vertaling. - Erratum type wet prom. 15/04/1994 pub. 25/08/2017 numac 2017031028 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuse coördinatie in het Duits. - Erratum sluiten betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle;
Op de voordracht van de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Binnen de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt een beheerscomité opgericht in het kader van het beheer van het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen en van het fonds voor risico's van zware ongevallen.
Art. 2.§ 1. Met het oog op de voorbereiding op het risico van nucleaire ongevallen en op het risico van zware ongevallen, alsook op de beperking van de gevolgen van dergelijke ongevallen, wordt het beheerscomité belast met de uitwerking van een strategische visie en met de voorstelling aan de minister die bevoegd is voor Binnenlandse Zaken van concrete globale projecten die gefinancierd zouden kunnen worden door het fonds voor risico's van zware ongevallen, conform artikel 7, § 2bis, 2°, b van de wet van 21 januari 1987 ter stijving van het fonds voor risico's van zware ongevallen, of door het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen, conform artikel 30bis/1, § 4, van de wet van 15 april 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/04/1994 pub. 14/10/2011 numac 2011000621 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 15/04/1994 pub. 19/03/2013 numac 2013000145 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Duitse vertaling. - Erratum type wet prom. 15/04/1994 pub. 25/08/2017 numac 2017031028 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. - Officieuse coördinatie in het Duits. - Erratum sluiten betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle. § 2. Onder globaal project wordt, in de zin van dit besluit, verstaan: elk project dat ten goede komt aan de werking van meer dan één actor van de voorbereiding op het risico van nucleaire ongevallen en op het risico van zware ongevallen, alsook op de beperking van de gevolgen van dergelijke ongevallen.
Art. 3.§ 1. Het beheerscomité wordt voorgezeten door de Voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken en bestaat uit : 1° een vertegenwoordiger van de Minister van Binnenlandse Zaken;2° de Directeur-generaal van de Algemene Directie Civiele Veiligheid;3° de Directeur-generaal van de Algemene Directie Crisiscentrum;4° de gouverneur van een provincie in het Nederlandse taalgebied;5° de gouverneur van een provincie in het Franse taalgebied;6° een Nederlandstalig operationeel lid van een hulpverleningszone met een aantoonbare expertise in het domein van het beheer van nucleaire en/of chemische risico's;7° een Franstalig operationeel lid van een hulpverleningszone met een aantoonbare expertise in het domein van het beheer van nucleaire en/of chemische risico's;8° de gedelegeerd bestuurder van de vereniging zonder winstoogmerk Essenscia;9° de gedelegeerd bestuurder van de naamloze vennootschap Engie Electrabel;10° en een secretaris. § 2. De Voorzitter en de andere leden van het beheerscomité kunnen zich laten vervangen volgens de modaliteiten die vastgelegd zijn in het huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 7 van dit besluit. § 3. Het secretariaat van het beheerscomité wordt verzekerd door de Algemene Directie Crisiscentrum. § 4. Het beheerscomité kan zich laten bijstaan door experts en/of dossierbeheerders, telkens hun expertise nodig is om bepaalde agendapunten te behandelen.
Art. 4.Het beheerscomité komt bijeen in functie van de begrotingscyclus, minstens drie keer per jaar. De data worden in onderling overleg bepaald.
Art. 5.§ 1. De globale projecten die gefinancierd zouden kunnen worden door het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen en het fonds voor risico's van zware ongevallen worden voor advies voorgelegd aan het beheerscomité door diens leden. § 2. Het beheerscomité werkt een strategische visie uit en stelt aan de minister die bevoegd is voor Binnenlandse Zaken concrete globale projecten voor die gefinancierd zouden kunnen worden door het fonds voor risico's van nucleaire ongevallen en het fonds voor risico's van zware ongevallen. § 3. De strategische visie en de projectvoorstellen worden bij consensus bepaald. § 4. Noch de gedelegeerde bestuurders van de vereniging zonder winstoogmerk Essenscia en van de naamloze vennootschap Engie Electrabel, noch de operationele leden van de hulpverleningszones nemen deel aan de in § 3 bedoelde besluitname.
Art. 6.§ 1. De voortgang van de globale projecten wordt trimestrieel meegedeeld aan de leden van het beheerscomité. § 2. De afgeronde globale projecten maken het voorwerp uit van een evaluatie door de leden van het beheerscomité.
Art. 7.Het beheerscomité stelt een huishoudelijk reglement op. Dit reglement wordt goedgekeurd bij consensus onder de leden van het beheerscomité, met inbegrip van de gedelegeerde bestuurders van de vereniging zonder winstoogmerk Essenscia en van de naamloze vennootschap Engie Electrabel.
Art. 8.De minister die bevoegd is voor Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 25 mei 2017.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, J. JAMBON