Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 14 februari 2017
gepubliceerd op 21 februari 2017

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2017010773
pub.
21/02/2017
prom.
14/02/2017
ELI
eli/besluit/2017/02/14/2017010773/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode
<****>****_title">14 FEBRUARI 2017. - **** besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen****><****>
VERSLAG AAN DE KONING ****, ****_list">1. ALGEMENE COMMENTAAR : Artikel 1/1 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen schrijft voor sommige aanvragen voor een machtiging of een toelating tot het verblijf voor dat een bijdrage moet worden betaald tot dekking van de administratieve kosten die met de behandeling van deze aanvragen gepaard gaan. Overeenkomstig de machtiging die door de wetgevende macht aan Uwe Majesteit is verleend, wil dit ontwerp van koninklijk besluit het bedrag van de bijdrage die momenteel voor sommige aanvragen is bepaald verhogen.****><****>Bij het **** Besluit van 16 februari 2015 is het **** van de retributies vastgelegd op 215 **** per aanvraag. **** bedrag was gebaseerd op een onderzoek dat in 2014 werd gevoerd door het **** **** om de gemiddelde administratieve kostprijs te bepalen per **** die binnenkomt bij de Dienst ****. Het onderzoek heeft vastgesteld dat de administratieve kost per dossier gemiddeld 268 **** bedraagt.****><****>**** **** van 215 **** voor aanvragen tot lang verblijf werd vastgesteld om de kosten gedeeltelijk te dekken en werd bewust lager gehouden dan de gemiddelde kostprijs voor het onderzoek van een ****. Er werd een lager bedrag van 160 **** vastgesteld voor de aanvragen tot status van student en de aanvragen voor ****. **** bedrag van 60 **** werd bepaald voor de langdurig ingezetenen. Bovendien werden een aantal categorieën vrijgesteld van het betalen van de bijdrage.****><****>In 2016 werd echter vastgesteld dat de huidige bedragen de administratieve kosten onvoldoende dekken. Uit de studie van het **** **** blijkt immers dat een aantal belangrijke uitgaven niet werden meegerekend. **** betreft de huurprijs van het gebouw en de kosten voor de telefonie, ****, de **** en andere noodzakelijke apparatuur, en de ****-voorzieningen. **** ****-kosten zijn weliswaar indirecte kosten, maar gezien het belang ervan moeten zij ook worden meegerekend. Dit zijn namelijk de kosten voor het vernieuwen en onderhouden van de programma's en databanken waarmee de Dienst **** dagelijks werkt en die onontbeerlijk zijn voor het behandelen van de aanvragen. Hiervoor wordt vaak beroep gedaan op externen.****><****>Gezien de bedragen van deze uitgaven, kan worden vastgesteld dat de administratieve kost per dossier aanzienlijk hoger ligt dan 268 **** die in 2014 werd vastgesteld door ****, en het huidige **** van 215 **** per aanvraag niet voldoende is om de kosten te dekken. Meer nog, wanneer alle vermelde uitgaven meegerekend worden, bedraagt de gemiddelde administratieve kost meer dan de 350 **** per aanvraag die als het nieuwe **** wordt vastgesteld. ****_list">2. ARTIKELSGEWIJZE COMMENTAAR : ARTIKEL 1 ****) **** van 215 naar 350 **** **** **** van de retributie van 215 **** dat, in principe, is voorgeschreven voor elke aanvraag voor een lang verblijf, ingediend op het grondgebied of in het buitenland, wordt op 350 **** gebracht. Hieronder vallen onder meer de hooggekwalificeerde werknemers en onderzoekers. Voor deze categorie vreemdelingen kan er vanuit gegaan worden dat zij over voldoende financiële draagkracht beschikken om het verhoogde tarief van 350 **** te betalen voor een ****.****><****>Ook de vreemdelingen die een **** indienen op grond van artikel 9bis van de wet van 15 december 1980, vallen onder deze categorie. De kost bij het behandelen van een aanvraag op grond van artikel 9bis ligt immers hoger dan bij andere ****. Er moet in dit geval namelijk eerst een vooronderzoek naar de buitengewone omstandigheden worden gevoerd (opstarten dossier en nemen van beslissing met betrekking tot de aanwezigheid van buitengewone omstandigheden). Pas na dit vooronderzoek kan worden nagegaan of de aanvraag ook gegrond is. Ook voor deze groepen vreemdelingen wordt aldus gekozen een retributie van 350 **** in te voeren, hoewel de gemiddelde administratieve kost per dossier hoger ligt. ****_list">****) **** van 160 naar 200 **** **** bedrag van 160 **** is momenteel bepaald voor de aanvragen voor **** en de aanvragen voor de status van student.**** bedrag wordt tot 200 **** verhoogd.****><****>Om de intellectuele ontwikkeling en het doorgeven en verwerven van kennis te bevorderen is in 2015 geopteerd om voor de studenten een lager bedrag van de bijdrage vast te stellen, met name 160 ****.****><****>**** redenering wordt voor het huidige **** **** toegepast. **** bedrag van de bijdragen voor de studenten wordt daarom verhoogd tot 200 **** en niet hoger.****><****>Wat de verzoeken tot **** betreft, kan vermeld worden dat om een aanvraag in te dienen men het bewijs van voldoende middelen moet leveren. Net zoals bij de economische migranten geldt ook bij de aanvragen tot **** de wettelijke voorwaarde dat personen die vervoegd worden door hun gezin over voldoende financiële draagkracht moeten beschikken. Bijgevolg is het vragen van een retributie van 200 **** dan ook niet onevenredig.****><****>Het nieuw bedrag maakt het trouwens nog altijd mogelijk om te voldoen aan de bekommernis de eenheid van het gezin, dat geen absoluut recht is, te waarborgen en het hoger belang van het kind.****><****>Aangezien er sinds het invoeren van de initiële retributie geen impact waar te nemen valt op het aantal **** voor studenten of voor ****, kan men redelijkerwijs vermoeden dat het optrekken van dit bedrag met 40 **** niet zal leiden tot een daling van deze **** en bijgevolg noch het doorgeven en verwerven van kennis noch de eenheid van het gezin in gevaar zal brengen. ****_list">****) **** **** **** nieuwe bedragen blijven aldus billijk, in vergelijking met de bedragen die in de buurlanden worden gevraagd en gelet op het feit dat het gemiddelde bedrag waarop de administratieve kosten per aanvraag uitkomt veel hoger ligt dan dat van 268 ****. ARTIKEL 2 **** artikel behoeft geen bijzondere commentaar.****><****>ARTIKEL 3 **** artikel behoeft geen bijzondere commentaar **** hebben de eer te zijn, ****, **** Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Veiligheid en Binnenlandse ****, ****. **** **** Staatssecretaris voor **** en ****, ****. ********><****> ADVIES 60.364/4 VAN 28 NOVEMBER 2016 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT WIJZIGING VAN HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 8 OKTOBER 1981 BETREFFENDE DE TOEGANG TOT HET GRONDGEBIED, HET VERBLIJF, DE VESTIGING EN DE VERWIJDERING VAN VREEMDELINGEN' Op 28 oktober 2016 is de Raad van ****, afdeling ****, door de Staatssecretaris voor **** en ****, belast met **** ****, toegevoegd aan de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen'.****><****>Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 28 november 2016 .****><****>De kamer was samengesteld uit **** ****, ****, **** **** en **** ****, staatsraden, **** **** **** en **** ****, assessoren, en **** ****, griffier.****><****>Het verslag is uitgebracht door **** ****, eerste auditeur .****><****>De overeenstemming tussen de **** en de **** tekst van het advies is nagezien onder toezicht van **** **** .****><****>**** advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 28 november 2016 .****><****>Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van ****, beperkt de afdeling **** overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande ****.****><****>Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.****><****>Algemene opmerking **** ontworpen besluit beoogt het bedrag te verhogen van een aantal van de bijdragen die zijn vastgesteld om de administratieve kosten te dekken voor de behandeling van aanvragen voor een machtiging of een toelating tot het verblijf. Vreemdelingen van 18 jaar en ouder die een aanvraag indienen bedoeld in artikel 1/1, § 2, 1°, 2°, 5°, 9° en 10° van de wet van 15 december 1980 `betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen' zouden een bijdrage moeten betalen van 350 **** in plaats van de huidige 215 ****, terwijl de bijdrage voor de aanvragen bedoeld in artikel 1/1, § 2, 3°, 4°, 6° en 7° van dezelfde wet, voor vreemdelingen van 18 jaar en ouder zou stijgen van 160 naar 200 ****.****><****>Bij het onderzoek van het voorontwerp van wet waarbij die bijdragen principieel zijn ingevoerd, heeft de afdeling **** in het bijzonder het volgende opgemerkt: "Voorts wordt de aandacht van de steller van het voorontwerp gevestigd op het feit dat zelfs in omstandigheden waarin het recht van de **** **** toestaat dat een vergoeding wordt geïnd ter dekking van de administratieve kosten voor het onderzoek van de **** en de afgifte van de vereiste vergunningen, de rechtspraak van het **** van Justitie van de **** **** in deze zin is gevestigd dat het bedrag van de vergoeding proportioneel moet blijven. Het **** heeft dan ook geoordeeld dat, met betrekking tot de personen met de status van langdurig ingezeten onderdanen in de zin van richtlijn 2003/109/EG van de Raad van 25 november 2003 `betreffende de status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen', het bedrag van de vergoeding zodanig moet worden vastgesteld dat het niet onevenredig is met de retributie die de overheden voor de afgifte van een identiteitskaart vorderen van hun eigen ingezetenen of van burgers van de **** **** (1).****><****>Zo ook blijkt uit de rechtspraak van het **** **** voor de Rechten van de Mens dat, op straffe van schending van artikel 13 **** artikel 8 van het **** **** voor de Rechten van de ****, als retributie die wordt opgelegd in het kader van een **** omwille van ****, geen bedrag mag worden vastgesteld dat de financiële draagkracht van de aanvrager overstijgt (2).****><****>Het verdient aanbeveling dergelijke **** uitdrukkelijk te vermelden in de memorie van toelichting (3)." Na dat advies is in de artikelsgewijze commentaar gepreciseerd dat "de Koning er tijdens de bepaling van het bedrag van de retributie over [zal] waken dat het bedrag niet onevenredig is" (4), en heeft de staatssecretaris tijdens de bespreking in de commissie nader verklaard dat "(...) het bedrag van de retributie bij een in de Ministerraad overlegd koninklijk besluit zal worden vastgesteld. **** regering zal er daarbij op toezien dat de billijkheid en evenredigheid van de retributie gegarandeerd wordt. Een eventuele differentiëring van het bedrag van de retributie naargelang de aard van de aanvraag kan in dat verband ook worden overwogen" (5).****><****>**** steller van het ontwerp moet dus kunnen rechtvaardigen dat de aldus vastgestelde bedragen niet onevenredig zijn.****><****>In dat verband vermeldt het verslag aan de Koning dat de verhoging "gerechtvaardigd is door het feit dat de huidige bedragen de administratieve kosten die op 268 **** per aanvraag worden geraamd onvoldoende dekken". **** steller van het ontwerp moet op basis van concrete gegevens met betrekking tot de kosten die die aanvragen thans met zich meebrengen, kunnen aantonen dat er een redelijke verhouding bestaat tussen de voorgestelde bedragen en de waarde van de verstrekte dienst.****><****>**** afdeling **** wijst er bovendien op dat enkel de hoogste bijdragen worden verhoogd en dat het voor de bijdrage van 350 **** om een stijging van 62,8 % ****, zoals de inspecteur van Financiën heeft opgemerkt. **** afdeling **** vraagt zich af of het bedrag van die bijdrage evenredig is met de waarde van de verstrekte dienst.****><****>**** ten **** de verhoging van 160 tot 200 **** betreft van de bijdrage voor met name de aanvragen voor ****, volstaat het niet dat in het verslag aan de Koning wordt gesteld dat die verhoging "het (...) nog altijd mogelijk [maakt] om te voldoen aan de bekommernis de eenheid van het gezin en het belang van het kind te waarborgen" opdat dat daadwerkelijk het geval is. Het moet ook aantoonbaar zijn.****><****>Het voorliggende ontwerp moet in het licht van deze opmerkingen opnieuw worden onderzocht.****><****>**** opmerking ****_list">1. **** rechtsgrond van het ontwerp moet worden gepreciseerd door te verwijzen naar "artikel 1/1, § 1, tweede lid, ingevoegd bij de **** van 19 december 2014" (6).****_list">2. **** artikelen 2 en 3 van het ontwerp moeten onderling van plaats worden verwisseld (7).****_list">(1) Voetnoot 51 van het geciteerde advies: **** 26 april 2012, ****-508/10, **** **** tegen het **** der ****, inzonderheid punt 77.****_list">(2) Voetnoot 52 van het geciteerde advies: ****, 10 januari 2012, ****. 22251/07, ****.****. tegen het **** der ****. (3) Advies 56.773/1/2/3/4, op 17 november 2014 gegeven over een voorontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan de **** van 19 december 2014 (****.****. Kamer 2014-15, 54-672/001, 213-214). (4) ****.****. Kamer 2014-15, 54-672/001, 82. (5) ****.****. Kamer 2014-15, 54-672/008, 10. (6) Beginselen van de **** - **** voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, ****.****-****.****, tab "****", aanbevelingen 23.1 en 27 en formule **** 3-2-2. (7) ****., aanbevelingen 45 en 168.****><****>**** griffier, ****. ****.****><****>De voorzitter, ****. ****.****><****> 14 FEBRUARI 2017. - **** besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, **** Groet.****><****>Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, artikel 1/1, § 1, lid 2, ingevoegd bij de **** van 19 december 2014;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****><****>Gelet op het advies van de Inspecteur van ****, gegeven op 19.10.2016;****><****>Gelet op het akkoord van de Minister van ****, gegeven op 27.10.2016;****><****>Gelet op de ****, uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;****><****>Gelet op het advies 60.364/4 van de Raad van ****, gegeven op 28.11.2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van ****, gecoördineerd op 12 januari 1973;****><****>Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor **** en Migratie, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben **** besloten en besluiten Wij : <****>****_article">Artikel 1.**** artikel 1/1/1, § 1, 2°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, ingevoegd door het koninklijk besluit van 8 juni 2016, worden de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****» en de woorden «*****» vervangen door de woorden «*****». <****>****_article">Art. 2.**** besluit treedt in werking op 1 maart 2017. <****>****_article">Art. 3.De minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, is belast met de uitvoering van dit besluit.****><****>**** te ****, 14 februari 2017.****><****>**** **** **** : De Minister van Veiligheid en Binnenlandse ****, ****. **** **** Staatssecretaris voor **** en ****, ****. ****
^