Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 11 juli 2021
gepubliceerd op 20 juli 2021

Koninklijk besluit tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de ****

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst justitie
numac
2021042488
pub.
20/07/2021
prom.
11/07/2021
ELI
eli/besluit/2021/07/11/2021042488/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode
<****>****_title">11 JULI 2021. - **** besluit tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de ********><****>
VERSLAG AAN DE KONING ****, **** ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben te **** ondertekening voor te leggen en zijn uitvoeringsbesluit kaderen in de optimalisatie van de selectie- en ****.****><****>Het nieuwe selectie- en **** tracht de volgende doelstellingen te realiseren: - inspraak van de betrokken **** binnen de geïntegreerde politie, en niet alleen meer van de federale politie, door hen een actieve rol te geven in het proces; - **** van de kandidaten die van bij het begin **** zijn in hun loopbaan, door hen tijdens het proces een actieve rol te geven; - vermindering van de duur van de selectie; - verbetering van de kwaliteit van de selectie door aanpassing van de **** en het evalueren van het potentieel van de kandidaten.****><****>**** de invoering van dit nieuwe concept is enerzijds een hervorming van de organisatie van de betrokken diensten en van de samenwerking tussen deze diensten vereist en anderzijds dient ook een aanpassing van de statutaire teksten plaats te vinden. Rekening houdende met deze statutaire aanpassingen inzake de selectie- en ****, werden ook wijzigingen aangebracht in de procedure van de sociale promotie. **** dient benadrukt te worden dat de statutaire wijzigingen zowel betrekking hebben op het operationeel kader als op het administratief en logistiek kader, zij het in verschillende mate.****><****>Concreet zijn de beoogde statutaire aanpassingen de volgende: ****. Het operationeel kader ****_list">1. **** externe rekrutering Het ontwerp van koninklijk besluit beschrijft de stappen die in het raam van het **** van de kandidaten voor het operationeel kader gevolgd dienen te worden.Om te beslissen of de kandidaat van onberispelijk gedrag is en geen **** vertoont, is de bevoegde overheid voortaan een **** en niet langer het hoofd van de dienst rekrutering en selectie van de federale politie (hierna "****") (art. 12 en 14 van dit besluit).****><****>De onderstaande wijzigingen hebben eveneens betrekking op alle kaders van het operationeel kader. **** **** voor het operationeel kader worden in die zin gewijzigd dat: ****_list">****) in het raam van de proeven inzake de cognitieve vaardigheden de vrijstellingen op basis van diploma's opgeheven worden (art.18 en 19 van dit besluit); ****_list">****) in het raam van de ****: ? het **** voor de selectiecommissie opgeheven wordt en derhalve de daaraan verbonden vrijstellingen eveneens opgeheven worden (art.9 en 18 van dit besluit); ? het interview met een gekwalificeerd lid van **** voortaan een **** interview wordt, zodat de interviewer kan inspelen op de antwoorden die door de kandidaat gegeven worden. **** voormelde gekwalificeerd lid dient hiervoor te slagen in een gepaste opleiding, erkend overeenkomstig artikel 4 van het koninklijk besluit van 3 december 2005 betreffende de functionele opleidingen van de personeelsleden van de ****; ? voortaan de steekproefsgewijze aanwezigheid van een ander gekwalificeerd lid van **** als observator tijdens het interview mogelijk gemaakt wordt; ****_list">****) in het raam van de fysiek-medische ****: ? betreffende het functioneel parcours, naast de twee beoordelingen die al bestonden, namelijk "de kandidaat bezit de fysieke kenmerken" of "de kandidaat bezit momenteel niet de fysieke kenmerken", die toelaten een ambt bij de politie uit te oefenen, voortaan een derde beoordeling toegevoegd wordt, namelijk "de kandidaat bezit het potentieel om voornoemde fysieke kenmerken te ontwikkelen".Deze laatste beoordeling betekent dat de **** op dezelfde manier behaald is als deze bekomen door de kandidaat die de fysieke kenmerken bezit die hem toelaten een ambt bij de politie uit te oefenen. **** verschil tussen deze beoordelingen wordt verder toegelicht in het ****; ? een medisch formulier, dat de medische criteria vermeldt die leiden tot de ongeschiktheid, moet worden ingevuld door de **** arts.****><****>De kandidaat bezorgt het voormelde formulier aan de ****-****. **** analyse van het medisch formulier vindt, overeenkomstig de **** over het welzijn op het werk, pas plaats in de laatste fase van de selectieprocedure. Dit medisch formulier wordt bovendien aan het begin van de selectieprocedure overhandigd zodat de kandidaten onmiddellijk op de hoogte zijn van de medische criteria die leiden tot automatische uitsluiting; ****_list">****) het voorzitterschap van de **** voortaan toevertrouwd wordt aan de directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie van de federale politie of aan het personeelslid dat hij aanwijst.Bovendien zullen de personeelsleden die erin zetelen een specifieke opleiding moeten volgen, erkend overeenkomstig artikel 4 van het koninklijk besluit van 3 december 2005 betreffende de functionele opleidingen van de personeelsleden van de ****, teneinde de kwaliteit van het werk dat er wordt uitgevoerd te optimaliseren; ****_list">****) beoogd wordt de doelstelling te realiseren om de duur van de selectie te verkorten.Hiertoe wordt het principe opgeheven waarbij de proeven derwijze plaatsvinden dat het niet mogelijk is aan een proef deel te nemen zonder de **** van de voorafgaande **** te hebben behaald (art. 10 van dit besluit). ****_list">2. **** volgorde van toelating tot de basisopleiding van het **** en de eerste aanwijzing in het **** **** de kandidaat-inspecteurs van politie (art.21 en 22 van dit besluit) voorziet de nieuwe selectieprocedure, net zoals voor de kandidaat-agenten van politie en de kandidaat-hoofdinspecteurs van politie met bijzondere specialisatie of met specialiteit ****, dat de kandidaat-inspecteur van politie, laureaat van de ****, voortaan wordt opgenomen in een **** die twee jaar geldig is en die eventueel kan worden verlengd (art. 23 van dit besluit).****><****>**** die periode dient de laureaat van de **** een vacante betrekking in een **** of een directie of een dienst van de federale politie aan te vragen.****><****>De nieuwe selectieprocedure voorziet dat de laureaat van de **** verschijnt voor een door de **** politiedienst georganiseerde selectiecommissie met het oog op een toekomstige aanwerving door deze politiedienst.****><****>**** volgt dat, net zoals de aspirant-agenten van politie en de aspirant-hoofdinspecteurs van politie met bijzondere specialisatie of met specialiteit ****, de extern aangeworven aspirant-inspecteurs van politie al vóór het begin van de basisopleiding aan een **** politiedienst verbonden zullen worden (art. 45 van dit besluit). In tegenstelling tot de **** blijven de kosten van hun loon ten laste van de federale politie.****><****>Gelet op het voorgaande verdwijnen bovendien de "onmiddellijke werving" van het **** alsook de "specifieke **** voorbehouden aan de aspiranten" van het **** en de eventueel daaropvolgende ambtshalve aanwijzingen (art. 6, 25, 41, 45 en 47 van dit besluit). **** besluit voorziet derhalve eveneens in de opheffing van de ministeriële omzendbrief **** 73 van 14 mei 2013 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het **** van de **** (art. 56 van dit besluit). ****_list">3. De sociale promotie **** het raam van de **** voor overgang naar het midden- of **** wordt het **** voor de selectiecommissie opgeheven (art.50 en 51 van dit besluit).****><****>**** de overgang naar het hoger kader worden de modaliteiten die in het raam van de **** van toepassing zijn eenvormig gemaakt, ongeacht het kader waartoe men bevorderd **** te worden.****><****>Daarom wordt voortaan voor elk kader het advies van respectievelijk de betrokken korpschef of directeur in aanmerking genomen. **** advies wordt ingewonnen via een **** dat wordt opgesteld door **** (art. 50 en 51 van dit besluit).****><****>**** iedere kandidaat - en niet meer uitsluitend voor de kandidaat voor het midden- of **** - wordt in het raam van de sociale promotie een evaluatierapport opgesteld op basis van de resultaten van de ****, ongeacht het door de kandidaat behaalde resultaat.****><****>**** **** is, aangezien de samenstelling van de **** in het raam van de sociale promotie dezelfde is als die van de externe rekrutering en gelet op de voormelde wijziging in het raam van de externe rekrutering (****. punt ****.1.****), die wijziging in casu eveneens van toepassing.****><****>****. **** administratief en logistiek kader ****_list">1. **** externe rekrutering **** besluit beschrijft de stappen die in het raam van het **** van de kandidaten voor het administratief en logistiek kader gevolgd dienen te worden (art.36 van dit besluit).****><****>**** **** voor het administratief en logistiek kader worden in die zin gewijzigd dat: ****_list">****) in het raam van de proeven inzake de cognitieve vaardigheden de vrijstellingen op basis van diploma's opgeheven worden (art.31 en 32 van dit besluit); ****_list">****) een selectiecommissie voortaan ambtshalve georganiseerd wordt door de **** politiedienst (art.30, 43 en 44 van dit besluit); ****_list">****) behoudens voorafgaande **** beslissing voortaan automatisch een **** aangelegd wordt (art.37 en 42 van dit besluit). ****_list">2. De sociale promotie **** het raam van de **** voor overgang naar het niveau **** of **** wordt het **** voor de selectiecommissie opgeheven (art. 53 van dit besluit).****><****>**** analogie met het operationeel kader zal voor de overgang naar het niveau **** of **** het advies, dat respectievelijk van de betrokken korpschef of directeur werd gevraagd, voortaan via een **** opgesteld door **** worden ingewonnen.****><****>Behoudens het ****, neemt de **** voortaan ook de taken op zich waarmee de selectiecommissie oorspronkelijk belast was (art. 54 van dit besluit). Concreet zijn die taken, de taken die de **** van het operationeel kader op zich neemt. **** voor de samenstelling van de voornoemde **** moet worden verwezen naar het artikel dat van toepassing is op de externe rekrutering en de sociale promotie van het operationeel kader (art. 54 van dit besluit).****><****>****. **** aanpassingen ****_list">1. **** van de representatieve vakorganisaties bij de ****- en selectieprocedure **** 15, 3°, van de wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de **** bepaalt dat de representatieve vakorganisaties aanwezig mogen zijn op de vergelijkende examens en op de examens welke voor de personeelsleden worden georganiseerd. **** is dit voorrecht ook van toepassing op de ****- en ****, maar met een vermindering van het quotum van 60 dagen syndicaal verlof indien dit wordt uitgeoefend.****><****>**** besluit bepaalt dat wanneer dit voorrecht wordt uitgeoefend in het raam van de selectieprocedure voor externe rekrutering en sociale promotie van zowel het operationeel kader als het administratief en logistiek kader, er geen vermindering zal plaatsvinden van het quotum van 60 dagen syndicaal verlof dat jaarlijks aan iedere **** van een representatieve vakorganisatie wordt toegekend (art. 2 van dit besluit). ****_list">2. Betrekkingen toegankelijk voor personeelsleden van het operationeel kader en personeelsleden van het administratief en logistiek kader **** besluit bepaalt de gelijkwaardigheid van de graden wanneer de overheid beslist dat een betrekking mag worden toegekend aan een personeelslid bekleed met een graad die gelijkwaardig is aan de graad van de vacante betrekking (art.3 van dit besluit). ****_list">3. **** **** systeem van **** wordt ingevoerd tussen de leden van de ****, de **** en de selectiecommissie teneinde elk vermoeden van partijdigheid te voorkomen (art.5 van dit besluit).****><****>In het licht van het advies 68.617/2 van de **** van State, gegeven op 15 februari 2021, worden hieronder de antwoorden op de opmerkingen van de afdeling wetgeving weergegeven.****><****>**** de **** van de **** betreft, werd het protocol van onderhandeling ****. 470/2 gesloten op 2 februari 2021.****><****>Gelet op het advies van de **** van State werd de aanhef van dit besluit aangevuld met de wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de ****.****><****>**** de eerste algemene opmerking aangaande de **** door de minister werd gevolg gegeven door het ontworpen artikel ****.****.54 RP**** in die zin aan te passen. De ontworpen artikelen ****.****.17, ****.****.18 en ****.****.19 **** werden niet aangepast gelet op het feit dat deze niet voorzien in een ****.****><****>In navolging van de tweede algemene opmerking aangaande de overgangsbepalingen, zal in het ministerieel besluit tot bepaling van de datum van inwerkingtreding van dit koninklijk besluit en zijn uitvoeringsbesluit worden voorzien in overgangsrecht.****><****>Om tegemoet te komen aan de opmerking van de **** van **** betreffende artikel ****.****.49 ****, wordt de vermelding van dit artikel weggelaten uit artikel 7 (voorgaand artikel 6) van dit besluit.****><****>Het ontworpen artikel ****.****.18 **** werd aangepast overeenkomstig de eerste opmerking van de **** van State ter zake. De tweede en derde opmerking aangaande het voormelde artikel werden evenwel niet gevolgd.****><****>**** beperking van de territoriale inzetbaarheid betreft immers het verbod voor de aspirant om werkzaam te zijn, ingezet te worden of stage te doorlopen in een bepaalde ****, een gemeente, een stad, ****. omwille van gebeurtenissen in het persoonlijke leven van betrokkene of zijn familie (bijvoorbeeld: een ****). **** beslissing dient na het doorlopen van de **** genomen te worden daar betrokkene na het doorlopen van deze proeven een keuze dient te maken inzake de **** en aldus, zowel betrokkene als ****, met een eventuele beperking bij deze keuze rekening dienen te houden.****><****>**** is er een verschil tussen enerzijds de mogelijkheid tot herziening van de beslissing aangaande de beperking van de territoriale inzetbaarheid op verzoek van de kandidaat en anderzijds het beroep dat de kandidaat kan instellen tegen deze beslissing: - de beperking van de territoriale inzetbaarheid kan omwille van een gewijzigde persoonlijke situatie zonder voorwerp geworden zijn, waardoor betrokkene te allen tijde om een herziening tot opheffing of aanpassing van deze beperking kan verzoeken; - de kandidaat kan beroep aantekenen van zodra betrokkene kennis krijgt van de beslissing tot beperking van de territoriale inzetbaarheid. Met het oog op rechtszekerheid wordt deze beroepsmogelijkheid beperkt in de tijd.****><****>Ingevolge het advies van de **** van **** inzake artikel 16 van dit besluit (voorgaand artikel 15) werden de samenstelling en de werkwijze van de **** ingevoegd in het ontworpen artikel ****.****.18, § 2, ****.****><****>De formulering van het ontworpen artikel ****.****.29 **** werd aangepast overeenkomstig het advies van de **** van State. **** van de uniformiteit werd tevens het ontworpen artikel ****.****.54 RP**** aangepast.****><****>Gelet op de wijzigingen die aangebracht werden in het ontworpen artikel ****.****.29 ****, werd de formulering van het ontworpen artikel ****.****.29bis RP**** aangepast conform het advies van de **** van State.****><****>**** betreft het ontworpen artikel ****.****.30bis **** werd geen gevolg gegeven aan de opmerking van de **** van State. Het ontworpen artikel geeft immers uiting aan het engagement dat de overheid ter zake nam ten aanzien van de **** partners. **** engagement impliceert dat de overheid een actieve rol op zich zal nemen wanneer de geldigheidsduur van de **** voor een kandidaat dreigt te verstrijken. Deze kandidaten zullen immers de kans krijgen om, mits het slagen in de **** georganiseerd door de federale politie (in casu **** overheid), alsnog aangeworven te worden in de schoot van de federale politie.****><****>**** de **** heeft de verlenging van de termijn niet tot gevolg dat de kandidaat de toegang tot openstaande betrekkingen onmogelijk wordt gemaakt, maar biedt het hem net de kans om langer te kunnen postuleren voor dergelijke betrekkingen. Het ontworpen artikel ****.****.31 **** werd bijgevolg niet aangepast.****><****>Het ontworpen artikel ****.****.54 **** werd aangepast conform de opmerking van de **** van State naar analogie met de aanpassing aangebracht in artikel ****.****.57 ****.****><****>De **** van **** is van oordeel dat de mogelijkheid tot het voeren van een aanvullend **** ingevolge het tijdsverloop tussen de opname in de **** en de aanvang van de basisopleiding bij wet moet worden voorzien (ontworpen artikel ****.****.46 ****). Echter, tot de effectieve aanvang van de basisopleiding blijft de hoedanigheid van kandidaat voor het operationeel kader behouden. **** artikel 12, tweede lid, van de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de **** en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de **** reeds de mogelijkheid voorziet tot het voeren van een **** ten aanzien van een kandidaat voor het operationeel kader, volstaat dus de reeds voorziene wettelijke grondslag om voor de effectieve aanvang van de basisopleiding een aanvullend **** te voeren.****><****>Om tegemoet te komen aan de opmerking van de **** van **** betreffende artikel 45 van dit besluit (voorgaand artikel 44) zal het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de **** dienovereenkomstig aangepast worden.****><****>**** verwijzing naar artikel ****.****.16 RP**** in de ontworpen artikelen ****.****.18 en ****.****.19 **** werd geschrapt om gevolg te geven aan de opmerking van de **** van State.****><****>**** bovenvermelde beschouwingen beantwoorden tevens aan de gelijkaardige opmerkingen opgeworpen door het **** op de **** Informatie, gegeven in zijn advies van 10 mei 2021, aangaande dit koninklijk besluit en zijn uitvoeringsbesluit.****><****>Voor wat de opmerking van het **** op de **** **** betreft aangaande de verordening (****) 2016/679 van het **** **** en de **** van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van **** en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening ****) (hierna `****') en de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van **** (hierna `****') in het raam van de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de **** en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de **** en de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, dient aangestipt te worden dat de geïntegreerde politie inderdaad valt onder het toepassingsgebied van de **** en de ****. Gelet op de rechtstreekse werking van de **** en zijn implementatie door de **** spreekt het voor zich dat deze beide **** teksten **** toegepast en nageleefd worden binnen de geïntegreerde politie.****><****>Wij hebben de eer te zijn, ****, **** Uwe ****, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De **** van Binnenlandse ****, ****. **** **** **** van ****, ****. VAN ********><****> ADVIES 68.617/2 VAN 15 FEBRUARI 2021 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT WIJZIGING VAN DIVERSE BEPALINGEN INZAKE SELECTIE EN REKRUTERING VAN DE PERSONEELSLEDEN VAN DE ****' Op 30 december 2020 is de **** van ****, afdeling ****, door de **** van Binnenlandse ****, Institutionele **** en Democratische **** verzocht binnen een termijn van dertig dagen verlengd tot 19 februari 2021*, een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit tot `wijziging van diverse bepalingen inzake selectie en rekrutering van de personeelsleden van de ****'.****><****>Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 15 februari 2021. De kamer was samengesteld uit **** ****, ****, **** **** en **** ****, staatsraden, **** **** en **** ****, assessoren, en **** ****, griffier.****><****>**** verslag is uitgebracht door **** ****, adjunct-auditeur.****><****>De overeenstemming tussen de **** en de **** tekst van het advies is nagezien onder toezicht van **** ****.****><****>**** advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 15 februari 2021. * **** ****-mail van 4 januari 2021.****><****>**** de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de **** van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande ****.****><****>**** die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.****><****>VOORAFGAANDE OPMERKING **** de **** een statutair stelsel aanpast, waarbij nieuwe keuzes worden gemaakt, verdient het aanbeveling bij het ontwerpbesluit een verslag aan de **** te voegen waarin het hoe en waarom ervan uitgelegd wordt en, in voorkomend geval, een antwoord geboden wordt op de opmerkingen die de afdeling **** in haar advies formuleert.****><****>**** casu is het bijgevolg wenselijk dat de steller van het ontwerp een verslag aan de **** opmaakt dat tegelijk met het voorliggende ontwerpbesluit bekendgemaakt wordt, welk besluit inzonderheid strekt tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 `tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de ****' (hierna: het "****").****><****>VOORAFGAANDE **** **** **** inzake de onderhandelingen met de vakbonden kan niet geacht worden op geldige wijze vervuld te zijn, aangezien het **** ****. 470/2 ****.****. 2 oktober 2019 van het **** niet door de verantwoordelijken van alle vakbonden ondertekend is.****><****>De steller van het ontwerp dient ervoor te zorgen dat dit voorafgaand **** naar behoren vervuld wordt.****><****>ALGEMENE OPMERKINGEN 1. Bij sommige bepalingen van het ontwerp worden bepaalde bevoegdheden **** aan of wordt de minister gemachtigd bepaalde bevoegdheden te **** aan een "dienst".1 **** kan weliswaar worden aanvaard in zoverre ze betrekking heeft op aspecten die zeer bijkomstig zijn en eigen zijn aan de betrokken diensten, doch delegatie van bevoegdheid mag per definitie slechts aan een natuurlijke of een rechtspersoon worden verleend, die als enige op geldige wijze rechtshandelingen kan stellen.****><****>**** **** gewettigd is, dient de minister derhalve ertoe gemachtigd te worden een **** ambtenaar of een **** instantie aan te wijzen, doch niet een "dienst", die geen rechtspersoonlijkheid bezit. ****_list">2. **** afdeling Wetgeving heeft vragen bij het ontbreken van overgangsbepalingen terwijl verscheidene ontworpen wijzigingen een weerslag kunnen hebben op de hangende ****- en **** alsook op de nog geldige ****. De steller van het ontwerp dient er zich van te vergewissen dat niet voorzien hoeft te worden in overgangsmaatregelen met het oog op het eerbiedigen van de legitieme verwachtingen van de betrokkenen.****><****>BIJZONDERE OPMERKINGEN AANHEF **** artikelen 1 en 2 van het ontwerp strekken tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 februari 2001 `tot uitvoering van de wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de ****'.****><****>**** de aanhef dient dus, in een nieuw tweede lid, verwezen te worden naar de artikelen 15, 3°, en 16 van de wet van 24 maart 1999 `tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de ****'.2 **** **** 6 **** ****.****.49 van het RP**** is bekrachtigd bij artikel 136 van de wet van 26 april 2002, wat tot gevolg heeft dat alleen bij een wetgevende norm wijzigingen aangebracht kunnen worden in die bepaling.****><****>**** vermelding van artikel ****.****.49 moet weggelaten worden uit artikel 6 van het ontwerpbesluit.****><****>Artikel 11 1. Het ontworpen artikel ****.****.18 strekt ertoe de minister te machtigen "richtlijnen" te geven aan de **** in verband met de beoordeling van de vereiste vastgesteld bij artikel 12, eerste lid, 3°, van de wet van 26 april 2002, dat bepaalt dat de kandidaat "van onberispelijk gedrag [moet] zijn en geen **** [mag] vertonen die een beletsel tot indienstneming bij de politie vormen".****><****>**** de ontworpen bepaling gesteld is, wekt ze de indruk dat de minister naar eigen goeddunken kan handelen bij de beoordeling van de al dan niet onberispelijke aard van het gedrag van een kandidaat.****><****>**** de vraag wat de draagwijdte is van die "richtlijnen" heeft de gemachtigde van de minister uitgelegd dat het enkel de bedoeling is te verwijzen naar de **** die aangebracht zijn bij het ministerieel besluit van 28 december 2001 `tot uitvoering van sommige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de ****' (hierna: het "****") ten aanzien van het ****.****><****>Die "richtlijnen" moeten dus opgenomen worden in het "****".****><****>Dezelfde opmerking geldt **** **** voor het ontworpen artikel ****.****.57bis (artikel 35 van het ontwerp). 2. Het ontworpen artikel ****.****.18 bepaalt dat de beslissing in verband met de territoriale beperking die opgelegd kan worden aan de kandidaat, genomen kan worden "in de loop van het ****".****><****>**** de commissie slechts volledig geïnformeerd kan worden na het ****, moet de ontworpen bepaling aldus herzien worden dat de **** zich pas over een mogelijke territoriale beperking kan uitspreken zodra het onderzoek afgelopen is en nadat de kandidaat de mogelijkheid heeft gehad gehoord te worden over de te nemen maatregel.3 3. In het ontwerp moet gepreciseerd worden hoe de mogelijkheid, zoals bedoeld in het ontworpen artikel ****.****.18, om "steeds" te verzoeken de opgelegde territoriale beperking te herzien, zich verhoudt tot de beroepsprocedure zoals bedoeld in artikel ****.****.19 van het ****, welke procedure gebonden is aan specifieke termijnen en **** en de mogelijkheid biedt onder andere de territoriale beperking in kwestie te betwisten.****><****>Artikel 15 Er wordt aanvaard dat de **** de uitoefening van een deel van zijn reglementaire bevoegdheid kan toevertrouwen aan één van zijn ministers.****><****>Een zodanige delegatie moet evenwel precies zijn, en ze mag alleen betrekking hebben op aanvullende of bijkomstige maatregelen nodig voor de uitvoering of de toepassing van een regeling die de **** zelf heeft vastgesteld. Dat geldt **** fortiori voor de aangelegenheden die krachtens de **** voorbehouden zijn aan de wetgever zoals, luidens artikel 184 van de ****, de vaststelling van de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de geïntegreerde politiedienst.****><****>De machtiging vervat in het ontworpen artikel ****.****.27 (artikel 15 van het ontwerp) waarbij aan de minister, zonder nadere precisering, de bevoegdheid verleend wordt om "de samenstelling en de werkwijze van de in artikel ****.****.18, eerste lid, bedoelde ****" te bepalen, beantwoordt in casu niet aan die voorwaarden en moet weggelaten worden.****><****>**** is immers de rol van die **** om het al dan niet onberispelijke "gedrag" van een kandidaat te beoordelen, wat een essentiële voorwaarde is, vastgesteld bij artikel 12, eerste lid, 3°, van de wet van 26 april 2002, om toegelaten te worden tot de ****.****><****>Het staat aan de **** om de essentiële elementen vast te stellen voor de samenstelling en de werkwijze van de **** en, in voorkomend geval en binnen de grenzen die hij vastlegt, de minister te machtigen om de aanvullende of bijkomstige elementen ervan te preciseren.****><****>Artikel 17 Luidens het ontworpen artikel ****.****.29, tweede lid, mag de ****, "zo daar evenwel aanwijzingen toe zijn", extra onderzoeken eisen met betrekking tot de kandidaten.****><****>**** de ontworpen bepaling geformuleerd is, wordt daarbij aan de **** de bevoegdheid verleend om bepaalde individuele beslissingen te nemen op een bijzonder vage basis.4 **** de vraag wat de draagwijdte is van de woorden "zo daar aanwijzingen toe zijn" heeft de gemachtigde van de minister uitgelegd dat ze ertoe strekken de **** de mogelijkheid te bieden extra onderzoeken te eisen ingeval er ernstige aanwijzingen zouden bestaan dat de kandidaat niet langer zou beantwoorden aan de vereisten in kwestie.****><****>De formulering van artikel ****.****.29 moet in die zin herzien worden.****><****>**** vergelijkbare opmerking geldt voor het ontworpen derde lid.****><****>Artikel 18 Gelet op de wijzigingen die aangebracht worden in artikel ****.****.29 van het RP****, dient de formulering van artikel ****.****.29bis dienovereenkomstig aangepast te worden door eenvoudigweg te verwijzen naar artikel ****.****.29.****><****>Artikel 21 Het ontworpen artikel ****.****.30bis bepaalt dat de kandidaat politie-inspecteur "die nog steeds niet werd geselecteerd, (...) onderworpen [wordt] aan de **** georganiseerd door de **** overheid van de federale politie (...) voor de betrekkingen die de directeur-generaal van het middelenbeheer en de informatie bepaalt".****><****>**** voorwaarden en criteria op basis waarvan de overheid waaraan de delegatie verleend wordt, kan handelen, moeten nauwkeuriger in het ontwerp vastgesteld worden, anders is die delegatie niet toelaatbaar.****><****>Het ontworpen artikel ****.****.30bis moet dienovereenkomstig herzien worden.****><****>Artikel 22 Luidens het ontworpen artikel ****.****.31 mag in het **** afgeweken worden van de termijn van twee jaar die in dezelfde bepaling vastgesteld wordt als geldigheidsduur van de ****.****><****>**** dergelijke verlenging, die tot gevolg kan hebben dat de toegang tot de functies in kwestie onmogelijk wordt gemaakt gedurende een termijn die enkel afhangt van het ****, is niet aanvaardbaar. De geldigheidsduur van een **** is immers in principe een element dat inherent is aan het statuut zelf.****><****>Artikel 22 moet herzien worden op dat punt.****><****>**** de tekst aldus herzien wordt dat daarin een termijn van meer dan twee jaar vastgesteld wordt, dan zal gewaakt dienen te worden over de samenhang van de betreffende bepaling met het ontworpen artikel ****.****.29 van het RP****, aangezien dat artikel bepaalt dat de kandidaten vrijgesteld kunnen worden van proeven waarvoor ze de bepaalde **** behaald hebben, waarbij de vrijstelling geldt voor twee jaar te rekenen vanaf de kennisgeving van hun slagen.****><****>Artikel 30 **** de bepaling wordt de minister "of de in artikel ****.****.57 bedoelde dienst" gemachtigd om een extra onderzoek aan te vragen.****><****>In het ontworpen artikel ****.****.57 (artikel 34 van het ontwerp), wordt evenwel "het hoofd van de door [de minister] aangewezen dienst" beoogd.****><****>**** bepaling moet aldus herzien worden dat die inconsistentie weggewerkt wordt.5 Artikel 38 Luidens het ontworpen artikel ****.****.46, eerste lid, mag een extra **** uitgevoerd worden zo daar ingevolge het "tijdsverloop" tussen de opname in de **** en de aanvang van de opleiding "aanwijzingen toe zijn".****><****>**** dergelijk onderzoek vormt een inmenging in het recht op eerbiediging van het **** van de kandidaten. Bijgevolg moet daar, overeenkomstig artikel 22 van de ****, in voorzien worden bij de wet.6 **** artikel 14 van de wet van 26 april 2002, moet de kandidaat evenwel al voldoen aan de voorwaarde van "onberispelijk gedrag" "op de datum waarop hij aan de **** deelneemt".****><****>De mogelijkheid om dat extra **** uit te voeren moet dus weggelaten worden, gelet op het feit dat de wet daar niet in voorziet.****><****>Het ontworpen artikel ****.****.46 moet dienovereenkomstig herzien worden.****><****>Artikel 44 **** aandacht van de steller van het ontwerp wordt gevestigd op het feit dat het koninklijk besluit van 20 november 2001 `tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de ****' aangepast zal moeten worden, aangezien daarin verwezen wordt naar sommige bepalingen van het RP**** die vervangen worden bij artikel 44 van het ontwerp.****><****>Artikelen 49 en 50 **** artikel ****.****.16 opgeheven wordt bij artikel 9 van het voorliggende ontwerp, mag er niet langer naar verwezen worden.****><****>De griffier, ****. **** **** voorzitter, ****. **** _______ Nota's (1) **** bij wijze van voorbeeld de ontworpen artikelen ****.****.17, ****.****.18 en ****.****.19 (artikelen 48, 49 en 50 van het ontwerp). ****_list">(2) Artikel 16, eerste lid, van de wet van 24 maart 1999 luidt - in tegenstelling tot de geconsolideerde versie die te vinden was op **** op de datum waarop dit advies is gegeven: "De **** bepaalt de regels die gelden voor de **** ter zake van hun activiteit in de ****.**** bepaalt de stand van de personeelsleden die deze hoedanigheid bezitten en de gevallen waarin de tijd gedurende welke zij een **** vervullen, met diensttijd wordt gelijkgesteld".****><****>De tekst op **** is die van het tweede en het derde lid van dat artikel 16, die daarin ingevoegd zijn bij artikel 3 van de wet van 27 december 2000 `houdende diverse bepalingen met betrekking tot de rechtspositie van het personeel van de ****'. (3) **** de noodzaak om de kandidaat te horen, zie advies 46.171/2, op 15 april 2009 verstrekt over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 7 juni 2009 `tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de ****', opmerking gemaakt bij artikel 12 (****://****.**** ****.****/****/adviezen/46171.****). (4) **** in die zin advies 46.171/2, op 15 april 2009 verstrekt over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 7 juni 2009 `tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de ****', opmerking gemaakt bij artikel 19 (****://****.**** ****.****/****/adviezen/46171.****). ****_list">(5) **** dat punt wordt eveneens verwezen naar algemene opmerking 1. (6) **** in die zin advies 46.171/2, op 15 april 2009 verstrekt over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 7 juni 2009 `tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de ****', opmerking gemaakt bij artikel 45 (****://****.**** ****.****/****/adviezen/46171.****).****><****> 11 JULI 2021. - **** besluit tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de **** ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze ****.****><****>Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikel 121, vervangen bij de wet van 26 april 2002;****><****>Gelet op de wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de ****, de artikelen 15, 3°, en 16, gewijzigd bij de wet van 27 december 2000;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 8 februari 2001 tot uitvoering van de wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de ****;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de **** (****);****><****>Gelet op de adviezen van de ****-generaal van Financiën, gegeven op 13 juli 2020 en 5 augustus 2020;****><****>Gelet op het advies van de **** van burgemeesters, gegeven op 14 oktober 2020;****><****>Gelet op de akkoordbevinding van de **** voor ****, ****.****. 19 november 2020;****><****>Gelet op de akkoordbevinding van de **** van ****, ****.****. 18 december 2020;****><****>Gelet op het protocol van onderhandeling ****. 470/2 van het **** voor de ****, gesloten op 2 februari 2021;****><****>Gelet op advies 68.617/2 van de **** van State, gegeven op 15 februari 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de **** van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;****><****>Gelet op het advies ****210009 van het **** op de **** Informatie, gegeven op 10 mei 2021;****><****>**** de voordracht van de **** van Binnenlandse **** en de **** van Justitie, **** **** besloten en besluiten Wij : TITEL ****. - **** ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** van het koninklijk besluit van 8 februari 2001 tot uitvoering van de wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de **** <****>****_article">Artikel 1.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 8 februari 2001 tot uitvoering van de wet van 24 maart 1999 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de **** wordt aangevuld met de bepalingen onder 16° en 17°, ****: "16° "het koninklijk besluit": het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de **** (****); 17° "het ministerieel besluit": het ministerieel besluit van 28 december 2001 tot uitvoering van sommige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de **** (****).". <****>****_article">Art. 2.**** artikel 57, tweede lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 26 februari 2014, worden de woorden "en, voor het uitoefenen, binnen en buiten zijn ressort, van de in artikel 15, 3°, van de wet bepaalde bevoegdheid beperkt tot de **** bedoeld in de artikelen ****.****.15, 1°, 2° en 3°, ****.****.52, tweede lid, 1°, 2° en 3°, ****.****.17, eerste lid, ****.****.18, eerste lid, en ****.****.19, eerste lid, van het koninklijk besluit, en ****.14 en ****.16 van het ministerieel besluit," ingevoegd tussen de woorden "van de bevoegdheid bepaald in artikel 14, 1° en 2°, van de wet," en de woorden "als **** in aanmerking genomen". ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de **** (****) <****>****_article">Art. 3.**** deel ****, titel ****, **** wordt een hoofdstuk **** ingevoegd, dat een artikel ****.****.15 bevat, ****: "**** ****. - Betrekkingen toegankelijk voor personeelsleden van het operationeel kader en voor personeelsleden van het administratief en logistiek kader Art. ****.****.15. De gemeente- of ****, op advies van de korpschef wat de lokale politie betreft, of de directeur-generaal van het middelenbeheer en de informatie, op advies van de betrokken directeur of het betrokken diensthoofd rechtstreeks afhangend van de commissaris-generaal of van een directeur-generaal wat de federale politie betreft, kan beslissen dat een betrekking ook kan worden toegekend aan een personeelslid bekleed met een graad die gelijkwaardig is aan de graad die aan de vacante betrekking verbonden is.****><****>In het raam van het eerste lid is er een gelijkwaardigheid tussen: - de graden van het kader van agenten van politie, van het kader van **** van politie en de graden van het niveau ****; - de graden van het ****, van het kader van **** van politie en de graden van het niveau ****; - de graden van het middenkader en de graden van het niveau ****; - de graden van het ****, uitgezonderd de graad van hoofdcommissaris van politie, en de graden van het niveau **** van klasse 1 en 2; - de graad van hoofdcommissaris van politie en de graden van het niveau **** van ten minste klasse 3.". <****>****_article">Art. 4.**** artikel ****.****.2 **** worden de woorden "de algemene directie personeel" vervangen door de woorden "de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie.". <****>****_article">Art. 5.**** deel ****, titel ****, hoofdstuk ****, afdeling 1, **** wordt een artikel ****.****.2bis ingevoegd, ****: "Art. ****.****.2bis. De hoedanigheden van lid van de ****, lid van de **** en lid van de selectiecommissie, voorzien in dit hoofdstuk, zijn geen van allen verenigbaar.". <****>****_article">Art. 6.**** artikel ****.****.3 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 14 april 2013 en 30 september 2020, worden de volgende wijzigingen aangebracht: ****_list">1° in het eerste lid worden de woorden "per ****" vervangen door de woorden "per kader";****_list">2° het tweede lid wordt opgeheven; 3° het vroegere derde lid, dat het tweede lid wordt, wordt vervangen als volgt: "Op zijn vraag en binnen de door hem gestelde termijnen bezorgt, naar gelang van het geval, de directeur-generaal van het middelenbeheer en de informatie, de gemeente- of de **** hem daartoe de nodige gegevens.". <****>****_article">Art. 7.**** de artikelen ****.****.12, ****.****.39, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, ****.****.47, ****.****.53, tweede lid, ****.****.9, vijfde lid, ****.****.16, 5°, en ****.****.45 **** worden de woorden "de directeur van de door hem aangewezen dienst" telkens vervangen door de woorden "het hoofd van de door hem aangewezen dienst". <****>****_article">Art. 8.**** ****.****.13 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.13. Het organiseren van **** wordt onder meer aangekondigd via een bericht bekendgemaakt op de **** van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie. **** bekendmaking vermeldt de taal van de ****, het kader waarvoor de proeven worden georganiseerd, een beschrijving van het ambt, een beknopt profiel, de **** en de datum waarop die moeten vervuld zijn, de wijze van inschrijving en de uiterste **** alsmede het ****, opgesteld door het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie.". <****>****_article">Art. 9.**** artikel ****.****.15 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009 en de wet van 21 april 2016, wordt de bepaling onder ****_list">4° opgeheven. <****>****_article">Art. 10.**** ****.****.16 **** wordt opgeheven. <****>****_article">Art. 11.**** artikel ****.****.17 RP****, vervangen bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 11 januari 2019, worden de woorden "artikel ****.****.15, 1° tot 4° " telkens vervangen door de woorden "artikel ****.****.15, 1° tot 3° ". <****>****_article">Art. 12.**** ****.****.18 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009, 11 januari 2019 en 30 september 2020, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.18. § 1. **** **** beslist, overeenkomstig de nadere regels bepaald door de minister, of de kandidaat al dan niet beantwoordt aan de vereiste bepaald bij artikel 12, eerste lid, 3°, van de wet van 26 april 2002, en legt, in voorkomend geval, een beperking op van de territoriale inzetbaarheid van de kandidaat.****><****>**** voorzitter van de **** licht de kandidaat schriftelijk in van zijn gemotiveerde beslissing. Deze kennisgeving omvat eveneens, in voorkomend geval, de bewoordingen van artikel ****.****.19.****><****>De kandidaat kan de minister steeds verzoeken de in het eerste lid bedoelde beperking van de territoriale inzetbaarheid te herzien. De minister beslist op advies van, naar gelang van het geval, de korpschef of de directeur-generaal van het middelenbeheer en de informatie. § 2. **** **** bedoeld in § 1 is samengesteld uit: ****_list">1° het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie of een personeelslid dat hij aanwijst, de voorzitter;****_list">2° een personeelslid van de lokale politie, aangewezen door de **** **** voor de **** Politie;****_list">3° een personeelslid van de federale politie, aangewezen door de directeur-generaal van het middelenbeheer en de informatie, dat doet blijken van een voor de opdracht van de **** relevante ervaring. **** commissie kan enkel geldig zitting houden en beslissen indien ze zodanig is samengesteld dat elk geslacht door minstens één persoon is vertegenwoordigd.****><****>Om geldig te kunnen beslissen, moeten alle leden aanwezig zijn.****><****>**** **** beslist met meerderheid van stemmen.". <****>****_article">Art. 13.**** artikel ****.****.19, eerste lid, **** worden de woorden "van onberispelijk gedrag is" vervangen door de woorden "beantwoordt aan de vereiste bepaald bij artikel 12, eerste lid, 3°, van de wet van 26 april 2002". <****>****_article">Art. 14.**** ****.****.23 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.23. **** door de minister aangewezen dienst van de federale politie licht de kandidaat, de in artikel ****.****.18 bedoelde ****, de in artikel ****.****.20 bedoelde paritaire commissie en het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie schriftelijk in van de door de minister in beroep gewezen beslissing bedoeld in artikel ****.****.19.". <****>****_article">Art. 15.**** artikel ****.****.25 **** worden de woorden "**** directeur bedoeld in artikel ****.****.18" vervangen door de woorden "Het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie". <****>****_article">Art. 16.**** artikel ****.****.27 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009 en 11 januari 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht: ****) in de bepaling onder 3° worden de woorden "in artikel ****.****.16 bedoelde" opgeheven; ****_list">****) de bepaling onder 5° wordt opgeheven. <****>****_article">Art. 17.**** artikel ****.****.28bis RP****, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt het eerste lid vervangen als volgt: "De kandidaat die zonder aanvaardbare reden afwezig is op het ogenblik dat een **** plaatsvindt, wordt door het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie uitgesloten van verdere deelname.". <****>****_article">Art. 18.**** ****.****.29 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009, 6 april 2010, 25 juni 2010 en 11 januari 2019, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.29. De kandidaat-agent van politie of de kandidaat-inspecteur van politie is vrijgesteld van de **** bedoeld in artikel ****.****.15, 2°, indien hij in het raam van een voorafgaande selectieprocedure voor hetzelfde kader de voor de **** bepaalde **** heeft behaald. **** vrijstelling geldt voor twee jaar te rekenen vanaf de kennisgeving van zijn slagen. **** daar evenwel een aanwijzing toe is waaruit blijkt dat de kandidaat niet langer aan de betrokken vereisten voldoet, verzoekt de in artikel ****.****.17 bedoelde ****, vooraleer zich uit te spreken over de geschiktheid van de kandidaat, om een bijkomend onderzoek met betrekking tot de in artikel ****.****.15, 2°, bepaalde vereisten.****><****>De kandidaat-hoofdinspecteur van politie met bijzondere specialisatie of met specialiteit **** is vrijgesteld van de **** bedoeld in artikel ****.****.15, 2°, indien hij in het raam van een voorafgaande selectieprocedure voor hoofdinspecteur met respectievelijk dezelfde bijzondere specialisatie of specialiteit **** de voor de **** bepaalde **** heeft behaald. **** vrijstelling geldt voor twee jaar te rekenen vanaf de kennisgeving van zijn slagen. **** daar evenwel een aanwijzing toe is waaruit blijkt dat de kandidaat niet langer aan de betrokken vereisten voldoet, verzoekt de in artikel ****.****.17 bedoelde ****, vooraleer zich uit te spreken over de geschiktheid van de kandidaat, om een bijkomend onderzoek met betrekking tot de in artikel ****.****.15, 2°, bepaalde vereisten.****><****>Bovendien kan, zo daar een aanwijzing toe is waaruit blijkt dat de kandidaat niet langer aan de betrokken vereisten voldoet, het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie, vooraleer zich uit te spreken over de geschiktheid van de kandidaat, een bijkomend onderzoek met betrekking tot de in artikel 12, eerste lid, 3°, van de wet van 26 april 2002 bedoelde vereisten gelasten.****><****>De kandidaat-agent van politie en de kandidaat-inspecteur van politie zijn vrijgesteld van de proef inzake de cognitieve vaardigheden bedoeld in artikel ****.****.15, 1°, indien zij geslaagd zijn voor de proef inzake de cognitieve vaardigheden van ten minste hetzelfde kader.****><****>De kandidaat-hoofdinspecteur van politie met bijzondere specialisatie of met specialiteit **** is vrijgesteld van de proef inzake de cognitieve vaardigheden bedoeld in artikel ****.****.15, 1°, indien hij in het raam van een voorafgaande selectieprocedure voor hoofdinspecteur met respectievelijk dezelfde bijzondere specialisatie of specialiteit **** geslaagd is voor de proef inzake de cognitieve vaardigheden.****><****>De kandidaten zijn vrijgesteld van de fysiek-medische **** bedoeld in artikel ****.****.15, 3°, indien zij in het raam van een voorafgaande selectieprocedure de voor de fysiek-medische **** bepaalde **** hebben behaald. **** vrijstelling geldt voor twee jaar te rekenen vanaf de kennisgeving van hun slagen. **** daar evenwel een aanwijzing toe is waaruit blijkt dat de kandidaat niet langer aan de betrokken vereisten voldoet, verzoekt de in artikel ****.****.17 bedoelde ****, vooraleer zich uit te spreken over de geschiktheid van de kandidaat, om een bijkomend onderzoek met betrekking tot de in artikel ****.****.15, 3°, bepaalde vereisten.****><****>De kandidaat-agent van politie of de kandidaat-inspecteur van politie die in het raam van een selectieprocedure voor een hoger kader door de in artikel ****.****.17 bedoelde **** geschikt werd bevonden voor respectievelijk het kader van agenten van politie of het ****, is gedurende de twee jaar te rekenen vanaf de kennisgeving van de beslissing van de **** vrijgesteld van de **** bedoeld in artikel ****.****.15, 2°.****><****>**** personeelsleden van het kader van agenten van politie, van het **** en van het middenkader die extern in een hoger kader worden aangeworven overeenkomstig artikel ****.****.1, zijn vrijgesteld van de in artikel ****.****.15, 3°, bedoelde **** en van het in de artikelen ****.14 tot ****.18 UB**** bedoelde ****.". <****>****_article">Art. 19.**** artikel ****.****.29bis RP****, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 25 juni 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht: ****_list">****) in het eerste lid worden de woorden ", eerste tot derde lid en zesde tot tiende lid," opgeheven;****_list">****) het tweede lid wordt opgeheven. <****>****_article">Art. 20.**** artikel ****.****.29ter RP****, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 25 juni 2010 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 11 januari 2019, worden de woorden "artikel ****.****.15, 1° tot 4° " vervangen door de woorden "artikel ****.****.15, 1° tot 3° ". <****>****_article">Art. 21.**** ****.****.30 RP****, vervangen bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.30. De laureaten van de **** voor agent van politie, inspecteur van politie of hoofdinspecteur van politie met bijzondere specialisatie of met specialiteit **** worden opgenomen in een ****.****><****>Het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie stelt de lijst van de kandidaten-agent van politie, de lijst van de kandidaten-inspecteur van politie en de lijst van de kandidaten-hoofdinspecteur van politie met bijzondere specialisatie of met specialiteit **** die opgenomen worden in de in het eerste lid bedoelde **** vast.****><****>Het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie verzendt de desbetreffende lijst van geschikte kandidaten aan de korpschef, indien het een betrekking bij een korps van de lokale politie betreft, of aan de betrokken directeur, indien het een betrekking bij de federale politie betreft. De korpschef of de betrokken directeur kan slechts een beroep doen op die lijst indien het een betrekking betreft die niet overeenkomstig de regeling inzake de mobiliteit bedoeld in deel ****, titel ****, hoofdstuk ****, kon worden ingevuld.****><****>De kandidaten worden vervolgens aan de door de **** overheid georganiseerde **** onderworpen.****><****>Onverminderd het vierde lid, wint de **** overheid het advies van een selectiecommissie in. De minister bepaalt de samenstelling en de werkwijze van die selectiecommissie.****><****>**** **** overheid selecteert de meest geschikte kandidaat op basis van een vergelijking van de respectieve aanspraken en verdiensten van de verschillende kandidaten, het advies van de selectiecommissie en, in voorkomend geval, de resultaten voor de andere in het vierde lid bedoelde ****. Die kandidaat wordt vervolgens tot de basisopleiding toegelaten.". <****>****_article">Art. 22.In het **** wordt een artikel ****.****.30bis ingevoegd, ****: "Art. ****.****.30bis. De kandidaat-inspecteur van politie die is opgenomen in de **** bedoeld in artikel ****.****.30, eerste lid, en die nog steeds niet werd geselecteerd, wordt onderworpen aan de **** georganiseerd door de **** overheid van de federale politie, waaronder de selectiecommissie bedoeld in artikel ****.****.30, vijfde lid, voor de betrekkingen die de directeur-generaal van het middelenbeheer en de informatie bepaalt.****><****>**** **** overheid van de federale politie selecteert de meest geschikte kandidaat-inspecteur op basis van een vergelijking van de respectieve aanspraken en verdiensten van de verschillende kandidaten, het advies van de selectiecommissie en, in voorkomend geval, de resultaten van de andere **** bedoeld in het eerste lid.****><****>Deze kandidaat-inspecteur wordt vervolgens toegelaten tot de basisopleiding.". <****>****_article">Art. 23.**** artikel ****.****.31 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt de zin "Een langere geldigheidsduur kan worden vastgesteld in het ****." ingevoegd tussen de zin "De opneming in de **** geldt voor twee jaar." en de zin "Alle kandidaten worden in elk geval onderworpen aan een medisch **** voorafgaand aan hun toelating tot de opleiding.". <****>****_article">Art. 24.**** ****.****.32 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009 en 11 januari 2019, wordt aangevuld met een paragraaf 4, ****: " § 4. De rangschikking van de kandidaten-commissaris van politie overeenkomstig § 3 bepaalt de volgorde van toelating tot de basisopleiding.". <****>****_article">Art. 25.**** ****.****.33 RP****, vervangen bij het koninklijk besluit van 14 april 2013, wordt opgeheven. <****>****_article">Art. 26.**** artikel ****.****.33bis, eerste lid, RP****, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, worden de woorden "de directeur van de directie van de rekrutering en van de selectie" vervangen door de woorden "het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie". <****>****_article">Art. 27.**** artikel ****.****.36 **** worden de woorden "de algemene directie personeel" vervangen door de woorden "de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie.". <****>****_article">Art. 28.**** artikel ****.****.40, eerste lid, **** worden de woorden "de directeur" vervangen door de woorden "het hoofd". <****>****_article">Art. 29.**** ****.****.50 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.50. Het organiseren van de **** wordt onder meer aangekondigd via een bericht bekendgemaakt op de **** van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie. **** bekendmaking vermeldt ten minste de taal van de ****, het niveau waarvoor de proeven worden georganiseerd, een beschrijving van de betrekking, een beknopt profiel, de **** en de datum waarop die moeten vervuld zijn, de wijze van inschrijving en de uiterste **** alsmede het ****, opgesteld door het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie.". <****>****_article">Art. 30.**** artikel ****.****.52 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht: ****_list">****) in het eerste lid worden de woorden "de directeur" vervangen door de woorden "het hoofd";****_list">****) in het tweede lid wordt de bepaling onder 4° opgeheven; ****) het artikel wordt aangevuld met een lid, ****: "**** de in het tweede lid bedoelde **** worden de kandidaten onderworpen aan de door de **** overheid georganiseerde ****.". <****>****_article">Art. 31.**** artikel ****.****.54 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009, 6 april 2010, 25 juni 2010 en 11 januari 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het eerste lid wordt vervangen als volgt: "De kandidaat is vrijgesteld van de **** bedoeld in artikel ****.****.52, tweede lid, 2°, indien hij in het raam van een voorafgaande selectieprocedure voor een betrekking met hetzelfde profiel de voor de **** bepaalde **** heeft behaald. **** vrijstelling geldt voor twee jaar te rekenen vanaf de kennisgeving van zijn slagen. **** daar evenwel een aanwijzing toe is waaruit blijkt dat de kandidaat niet langer aan de betrokken vereisten voldoet, verzoekt de minister of het hoofd van de in artikel ****.****.57 bedoelde dienst, vooraleer zich uit te spreken over de geschiktheid van de kandidaat, om een bijkomend onderzoek met betrekking tot de in artikel 19, 3°, van de wet van 26 april 2002 en in artikel ****.****.52, tweede lid, 2°, bepaalde vereisten."; ****_list">2° het tweede, derde, vierde en zesde lid worden opgeheven. <****>****_article">Art. 32.**** artikel ****.****.54bis RP****, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 25 juni 2010, wordt het tweede lid opgeheven. <****>****_article">Art. 33.**** artikel ****.****.55 RP****, vervangen bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt het eerste lid vervangen als volgt: "De kandidaat die zonder aanvaardbare reden afwezig is op het ogenblik dat een **** plaatsvindt, wordt door het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie uitgesloten van verdere deelname.". <****>****_article">Art. 34.**** ****.****.56 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.56. De minister of het hoofd van de door hem aangewezen dienst bepaalt de voorwaarden waaraan de kandidaat moet voldoen om geschikt te worden bevonden op grond van artikel ****.****.52, tweede lid, ****_list">1° tot 3°.". <****>****_article">Art. 35.**** ****.****.57 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.57. De minister of het hoofd van de door hem aangewezen dienst beslist of een kandidaat al dan niet geschikt is bevonden op grond van artikel ****.****.52, tweede lid, 1° tot 3°, en stelt de lijst van de geschikte kandidaten vast.". <****>****_article">Art. 36.**** ****.****.57bis RP****, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 11 januari 2019, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.57bis. Het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie of, indien het een betrekking van het administratief en logistiek kader van een korps van de lokale politie waarvoor geen bijzondere eisen inzake integriteit worden opgelegd op grond van artikel 25, 2°, van de wet van 26 april 2002 betreft, de korpschef van het korps voor hetwelk de kandidaat wordt aangeworven, beslist, overeenkomstig de nadere regels bepaald door de minister, of de kandidaat al dan niet beantwoordt aan de vereiste bepaald bij artikel 19, 3°, van de wet van 26 april 2002.****><****>**** diensthoofd of de korpschef bedoeld in het eerste lid, licht de kandidaat schriftelijk in van zijn gemotiveerde beslissing. Deze kennisgeving omvat eveneens, in voorkomend geval, de bewoordingen van artikel ****.****.19.****><****>De kandidaat van wie wordt geoordeeld dat hij niet beantwoordt aan de vereiste bepaald bij artikel 19, 3°, van de wet van 26 april 2002 kan daartegen beroep aantekenen bij de minister, overeenkomstig de procedure zoals bedoeld in de artikelen ****.****.19 tot ****.****.22.****><****>**** in artikel ****.****.23 RP**** bedoelde dienst licht de kandidaat, het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie of de betrokken korpschef en de in artikel ****.****.20 bedoelde paritaire commissie schriftelijk in van de door de minister in beroep gewezen beslissing.". <****>****_article">Art. 37.**** ****.****.58 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.58. **** **** beslissing van de minister of het hoofd van de door hem aangewezen dienst, wordt een **** van geschikte kandidaten aangelegd die geldig is voor het geheel van de ****. **** **** beslissing wordt **** aan de selectie genomen.****><****>**** in het eerste lid bedoelde **** heeft een geldigheid van twee jaar die ingaat vanaf de opstelling van het proces-verbaal waarbij de in artikel ****.****.57 bedoelde lijst wordt vastgesteld. Een kortere geldigheidsduur kan worden vastgesteld in het ****.". <****>****_article">Art. 38.**** ****.****.59 **** wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.59. De minister of het hoofd van de door hem aangewezen dienst stelt de lijst van de kandidaten die opgenomen worden in de in artikel ****.****.58 bedoelde **** vast.". <****>****_article">Art. 39.**** ****.****.46, eerste lid, ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009, 11 januari 2019 en 30 september 2020, wordt vervangen als volgt: "**** daar, ingevolge het tijdsverloop tussen de opname in de **** en de aanvang van de basisopleiding aanwijzingen toe zijn, kan de **** overheid of de directeur van de directie van het personeel van de federale politie, naar gelang van het geval, de betrokken **** om een bijkomend onderzoek verzoeken met betrekking tot de in artikel ****.****.15, 2° en 3°, bepaalde vereisten alsmede om een bijkomend ****.". <****>****_article">Art. 40.**** artikel ****.****.2, § 2, ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 14 april 2013, worden de woorden "de directeur van de directie van de mobiliteit en het personeelsbeheer" vervangen door de woorden "het hoofd van de dienst **** binnen de directie van het personeel van de federale politie". <****>****_article">Art. 41.**** ****.****.3 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009 en 14 april 2013, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.3. **** benoeming gebeurt door de **** overheid in een gemeente of **** indien het personeelslid van het operationeel kader op de datum van zijn benoeming, overeenkomstig de regels inzake de **** bij mobiliteit bedoeld in deel ****, titel ****, een betrekking bij mobiliteit heeft verkregen in een korps van de lokale politie, indien het personeelslid bij toepassing van artikel ****.****.15, § 3, werd aangeworven of indien het personeelslid een **** van politie, een **** van politie, een agent van politie, een inspecteur van politie of een hoofdinspecteur van politie met bijzondere specialisatie of met specialiteit **** betreft die voor een korps van de lokale politie werd aangeworven. In het andere geval benoemt de **** overheid voor de personeelsleden van de federale politie het personeelslid van het operationeel kader.". <****>****_article">Art. 42.**** artikel ****.****.3 **** worden de woorden "in artikel ****.****.58 bedoelde" ingevoegd tussen de woorden "wordt van de" en het woord "****". <****>****_article">Art. 43.**** ****.****.5 RP****, vervangen bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.5. De kandidaten worden aan de door de **** overheid georganiseerde **** onderworpen met inachtneming van de door de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie uitgebrachte rangorde.****><****>Onverminderd het eerste lid, wint de **** overheid het advies van een selectiecommissie in. De minister bepaalt de samenstelling en de werkwijze van die selectiecommissie.". <****>****_article">Art. 44.**** ****.****.6 ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.6. **** **** overheid selecteert de meest geschikte kandidaat op basis van een vergelijking van de respectieve aanspraken en verdiensten van de verschillende kandidaten, het advies van de selectiecommissie en, in voorkomend geval, de resultaten van de in artikel ****.****.5 bedoelde **** en de in artikel ****.****.3 bedoelde voorkeuren.". <****>****_article">Art. 45.**** deel ****, titel ****, hoofdstuk ****, afdeling 1, ****, worden de onderafdelingen 1 tot 3, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 14 april 2013 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 4 maart 2018, die de artikelen ****.****.4 tot ****.****.4**** bevatten, vervangen als volgt: "Onderafdeling 1. - **** eerste aanwijzing van extern aangeworven aspiranten, met uitzondering van de aspirant-commissarissen van politie ****. ****.****.4. Deze onderafdeling is enkel van toepassing op extern aangeworven aspiranten, met uitzondering van de aspirant-commissarissen van politie.****><****>Art. ****.****.4bis. Na het slagen voor de basisopleiding worden de in artikel ****.****.4 bedoelde aspiranten door de korpschef of, naar gelang van het geval, de directeur-generaal van het middelenbeheer en de informatie of het personeelslid dat de door hem aangewezen dienst leidt, aangewezen voor een betrekking in de politiedienst waarvoor zij werden aangeworven.****><****>Onderafdeling 2. - **** eerste aanwijzing van aspiranten in het raam van een **** door overgang naar een hoger kader en van extern aangeworven aspirant-commissarissen van politie ****. ****.****.4ter. Deze onderafdeling is enkel van toepassing op aspirant-inspecteurs van politie die de basisopleiding volgen in het raam van een **** door overgang naar een hoger kader, en die geen betrekking toegewezen kregen overeenkomstig artikel ****.****.19bis, vierde lid, op aspirant-hoofdinspecteurs van politie en op aspirant-commissarissen van politie.****><****>Art. ****.****.4****. **** aspirant-commissarissen van politie die overeenkomstig artikel ****.****.15, § 3, worden aangeworven, worden na het slagen voor de basisopleiding door de korpschef aangewezen voor een in het voormelde artikel bedoelde betrekking in de politiedienst waarvoor zij werden aangeworven.****><****>Art. ****.****.4****. **** aspirant-inspecteurs van politie die geen betrekking toegewezen kregen overeenkomstig artikel ****.****.19bis, vierde lid, de aspirant-hoofdinspecteurs van politie en de aspirant-commissarissen van politie die niet werden aangeworven overeenkomstig artikel ****.****.15, § 3, worden na het slagen voor de basisopleiding door de korpschef of, naar gelang van het geval, door de commissaris-generaal of de door deze aangewezen directeur-generaal, aangewezen voor de betrekking die ze bekomen hebben overeenkomstig de regels inzake de mobiliteit, vervat in hoofdstuk **** van deze titel.****><****>Na het slagen voor de basisopleiding worden de aspirant-inspecteurs van politie die geen betrekking toegewezen kregen overeenkomstig artikel ****.****.19bis, vierde lid, de aspirant-commissarissen van politie die niet werden aangeworven overeenkomstig artikel ****.****.15, § 3, en de aspirant-inspecteurs van politie, de aspirant-hoofdinspecteurs van politie en de aspirant-commissarissen van politie die geen betrekking hebben bekomen overeenkomstig de regels inzake de mobiliteit, vervat in hoofdstuk **** van deze titel, ambtshalve aangewezen door de commissaris-generaal of de door deze aangewezen directeur-generaal voor een betrekking in de federale politie.". <****>****_article">Art. 46.**** artikel ****.****.6 **** worden de woorden "de commissaris-generaal of de door hem aangewezen directeur-generaal" vervangen door de woorden "de directeur-generaal van het middelenbeheer en de informatie of het personeelslid dat de door hem aangewezen dienst leidt". <****>****_article">Art. 47.**** artikel ****.****.10, tweede lid, ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 2 maart 2007, 14 april 2013 en 11 januari 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht: ****) in de bepaling onder 2° wordt het woord "****.****.4****" vervangen door het woord "****.****.4****"; ****_list">****) de bepaling onder 2bis° wordt opgeheven. <****>****_article">Art. 48.**** artikel ****.****.16, § 2, ****, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 28 september 2016, worden de woorden", en dit tot het in artikel 38 van de wet van 26 april 2002 bedoelde aantal is bereikt" opgeheven. <****>****_article">Art. 49.**** artikel ****.****.17 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 2 april 2004, 28 september 2016 en 11 januari 2019, wordt het tweede lid vervangen als volgt: "Voor wat de in artikel ****.****.15, 2°, bedoelde **** betreft, wordt respectievelijk het advies van de korpschef, voor wat betreft de leden van de lokale politie, of het advies van de betrokken directeur of het betrokken diensthoofd, voor wat betreft de leden van de federale politie, in aanmerking genomen. Met het oog op het inwinnen van dit advies stelt de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie een **** op.". <****>****_article">Art. 50.**** ****.****.18 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009 en 11 januari 2019, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.18. **** artikelen ****.****.15, 1° en 2°, ****.****.26 en ****.****.27, 1°, 3°, 4° en 6°, zijn van overeenkomstige toepassing op de kandidaten voor overgang naar het middenkader met dien verstande dat de in artikel ****.****.15, 1°, bedoelde proef wordt vervangen door een ****.****><****>Voor wat de in artikel ****.****.15, 2°, bedoelde **** betreft, wordt respectievelijk het advies van de korpschef, voor wat betreft de leden van de lokale politie, of het advies van de betrokken directeur of het betrokken diensthoofd, voor wat betreft de leden van de federale politie, in aanmerking genomen. Met het oog op het inwinnen van dit advies stelt de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie een **** op.". <****>****_article">Art. 51.**** ****.****.19 ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009 en 11 januari 2019, wordt vervangen als volgt: "Art. ****.****.19. **** artikelen ****.****.15, 1° en 2°, ****.****.26 en ****.****.27, 1°, 3°, 4° en 6°, zijn van overeenkomstige toepassing op de kandidaten voor overgang naar het **** met dien verstande dat de in artikel ****.****.15, 1°, bedoelde proef wordt vervangen door een ****.****><****>Voor wat de in artikel ****.****.15, 2°, bedoelde **** betreft, wordt respectievelijk het advies van de korpschef, voor wat betreft de leden van de lokale politie, of het advies van de betrokken directeur of het betrokken diensthoofd, voor wat betreft de leden van de federale politie, in aanmerking genomen. Met het oog op het inwinnen van dit advies stelt de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie een **** op.". <****>****_article">Art. 52.**** artikel ****.****.20, derde lid, ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 juni 2009 en 28 september 2016, worden de woorden "de directeur van de directie van de rekrutering en van de selectie" vervangen door de woorden "het hoofd van de dienst van de rekrutering en van de selectie van de federale politie". <****>****_article">Art. 53.**** artikel ****.****.18 **** wordt de bepaling onder 3° opgeheven. <****>****_article">Art. 54.**** artikel ****.****.21 **** wordt het eerste lid vervangen als volgt: "**** in artikel ****.****.17 bedoelde **** stelt de lijst van de personeelsleden die geslaagd en batig gerangschikt zijn in alfabetische volgorde vast.". <****>****_article">Art. 55.**** deel ****, titel ****, hoofdstuk ****, ****, wordt het opschrift van afdeling 2bis, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 7 juni 2009, vervangen als volgt: "AFDELING 2BIS - EEN ****".****><****>TITEL ****. - Slotbepalingen <****>****_article">Art. 56.De ministeriële omzendbrief **** 73 van 14 mei 2013 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het **** van de **** wordt opgeheven. <****>****_article">Art. 57.De minister bevoegd voor Binnenlandse **** bepaalt de datum van inwerkingtreding van dit besluit. <****>****_article">Art. 58.De minister bevoegd voor Binnenlandse **** en de minister bevoegd voor Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.****><****>Gegeven te ****, 11 juli 2021.****><****>**** **** **** : De **** van Binnenlandse ****, ****. **** **** **** van ****, ****. VAN ****
^