gepubliceerd op 16 maart 2007
Koninklijk besluit tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt
<****>****_title">5 MAART 2007. - **** besluit tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt****><****>
VERSLAG AAN DE KONING ****, **** heeft zich sinds vele jaren geëngageerd in acties om alle vormen van discriminatie te bestrijden, in het bijzonder om iedereen toegang te bieden tot de werkgelegenheid en iedereen ook aan het werk te houden.****><****>In zijn actieplan 2006-2007 heeft de **** herinnerd aan deze verbintenis iedereen de mogelijkheid te bieden «*****».****><****>**** dient echter te worden vastgesteld dat België op **** niveau achter blijft inzake tewerkstelling van personen met een handicap. **** **** bedraagt immers 42 %, terwijl het **** gemiddelde 49 % bedraagt. **** **** lijkt dus noodzakelijk.****><****>**** de **** de tewerkstelling van personen met een handicap wil aanmoedigen, is het evenwel belangrijk dat de Federale **** als werkgever een **** vervult in dit domein.****><****>Sinds 1972 bestaat er in de federale administraties een werkgelegenheidsbeleid voor personen met een handicap, maar de regelgeving is verouderd omdat ze niet werd aangepast aan de nieuwe structuur van de federale overheidsdiensten noch aan de veranderingen in het personeelsbestand van de overheidssector.****><****>**** is dus belangrijk het werkgelegenheidsbeleid voor personen met een handicap te vernieuwen, rekening houdend met de vooruitgang inzake de strijd tegen de discriminatie en met de evolutie van de **** rechtspraak inzake positieve acties.****><****>**** is de doelstelling van dit ontwerp.****><****>**** van de artikelen Artikel 1 geeft een definitie van wat moet worden verstaan onder persoon met een handicap. **** definitie maakt het mogelijk te bepalen wie de begunstigden zijn van de geplande maatregelen. **** vergelijking met de situatie die sinds 1972 gold, wordt de definitie uitgebreid.****><****>**** de personen die zijn ingeschreven bij de gewestelijke fondsen die verantwoordelijk zijn voor de integratie van personen met een handicap, wordt de voorgestelde definitie eveneens uitgebreid tot de personen die het slachtoffer zijn van een ongeval van gemeen recht, een arbeidsongeval of een beroepsziekte, evenals tot de invaliden en de personen die in het bezit zijn van een attest dat wordt afgeleverd door de Federale Overheidsdienst **** Zekerheid. **** percentage personen binnen de actieve bevolking op wie de definitie mogelijk betrekking heeft, wordt geraamd op 4,5 %.****><****>Artikel 2 voorziet in de mogelijkheid voor de persoon met een handicap zich als dusdanig kenbaar te maken bij ****, het **** van de Federale Overheid. **** bepaalt eveneens dat **** redelijke aanpassingen van de **** zal moeten doorvoeren. **** mogelijkheid voor de persoon met een handicap een redelijke aanpassing van de selecties te krijgen, wordt echter niet gekoppeld aan een administratieve erkenning, en dit conform de wettelijke bepalingen inzake non-discriminatie. **** persoon die zichzelf beschouwt als persoon met een handicap, ongeacht of de handicap al dan niet erkend is door een administratieve overheid, zal de mogelijkheid hebben een redelijke aanpassing te vragen. **** zal echter het redelijke karakter van de gevraagde aanpassingen moeten beoordelen.****><****>Artikel 2, tweede alinea, bekrachtigt het principe van een specifieke ****, samengesteld uit personen met een handicap. **** strijd met de bepalingen van 1972 zullen de personen met een handicap aan dezelfde **** worden onderworpen als de valide personen. Er zal enkel worden voorzien in redelijke aanpassingen in functie van de handicap, en dit om de personen met een handicap op voet van gelijkheid te plaatsen met de andere kandidaten.****><****>**** logica die hier wordt bepleit, is dus diegene van de positieve actie en niet die van de positieve discriminatie. **** vergewist zich er immers van dat de kandidaten wel degelijk de noodzakelijke en toereikende competenties hebben om een functie binnen de federale administratie uit te oefenen. **** voorrang is bovendien beperkt tot de departementen die hun **** niet nakomen.****><****>**** deze verplichting is nagekomen, is de voorrang niet langer van toepassing. De specifieke lijst heeft dus wel degelijk tot doel een evenwicht te herstellen, want zonder **** is het te vrezen dat werkgevers, tussen twee kandidaten met dezelfde waarde, de valide kandidaat kiezen.****><****>**** hier zal de persoon met een handicap de keuze hebben te vragen om te worden opgenomen in de lijst die wordt voorbehouden voor personen met een handicap en zo voorrang te krijgen indien een overheidsdienst een persoon met een handicap wil aanwerven om zijn reglementaire verplichtingen na te komen, of deze voorrang niet te krijgen. **** de persoon met een handicap ervoor kiest geen voorrang te krijgen en wordt aangeworven in functie van het klassement in de lijst van laureaten, zal hij niet als dusdanig als persoon met een handicap in de boeken worden opgenomen.****><****>**** laatste alinea van artikel 2 herinnert eraan dat, buiten de dit ontwerp bepaalde specifieke bepalingen, de gewone regels inzake selectie en werving van toepassing zijn.****><****>Artikel 3 bepaalt dat de overheidsdiensten personen met een handicap moeten tewerkstellen ten **** van 3 % van hun personeelsbestand. **** personeelsbestand wordt berekend in **** equivalenten en omvat zowel de statutaire als de contractuele personeelsleden die voorkomen in de inventaris van het personeelsplan van het volledige departement en niet in functie van eventuele onderafdelingen die zouden kunnen bestaan binnen dit personeelsplan.****><****>**** de berekening van het personeelsbestand wordt echter geen rekening gehouden met de operationele functies van de ****, hulpdiensten en penitentiaire diensten. **** richtlijn 2000/78/EG aangeeft, mogen de non-**** immers niet tot gevolg hebben «*****» **** is niet overbodig om eraan te herinneren dat zelfs als men over **** spreekt, de federale politie niet betrokken is bij de maatregelen die door deze tekst beoogd worden. **** begrip **** heeft hier betrekking op functies voor dewelke de personeelsleden over een mandaat van gerechtelijke politie beschikken.****><****>De uitsluiting ervan voor de berekening van het personeelsbestand betekent geenszins dat deze diensten geen personen met een handicap mogen aanwerven voor zover ze slagen voor de **** en er geen door de **** geïdentificeerde contra-indicatie is die aanleiding geeft tot de vaststelling dat de persoon in kwestie onbekwaam is voor de uitgeoefende functie.****><****>**** aangezien men de administratieve diensten van sommige departementen geen grotere inspanning wilde doen leveren, werd beslist deze diensten uit de berekening van het personeelsbestand uit te sluiten.****><****>**** de functies die worden uitgeoefend door de ambtenaren van de civiele bescherming kunnen zonder twijfel als operationele functies worden beschouwd. Dit zal niet gelden voor de **** van de noodoproepen. **** in een penitentiaire instelling : hoewel de functies van maatschappelijk assistent of penitentiair beambte frequente contacten met gedetineerden vereisen en dus in dit opzicht als operationeel kunnen worden beschouwd omdat ze in contact staan met het terrein, zal dit niet gelden voor de administratieve (secretariaat, boekhouding) of logistieke functies.****><****>Om te vermijden dat de diensten bij voorkeur personen met een lichte handicap aanwerven, wordt eveneens voorzien in een corrigerende maatregel. **** personen met de zwaarste handicap (namelijk diegenen die het bewijs kunnen leveren van een **** van ten minste twaalf punten) zullen dubbel tellen in de berekening van het streefcijfer van 3 % van het personeelsbestand.****><****>**** laatste alinea van hetzelfde artikel bepaalt de **** die ermee belast zullen worden toe te zien op de naleving van de verplichtingen inzake tewerkstelling van personen met een handicap. De opvolging zal worden gewaarborgd via de personeelsplannen. **** jaar zullen de **** het personeelsbestand van personen met een handicap in **** equivalenten moeten aangeven en in hun actieplan per niveau het aantal **** equivalenten van personen met een handicap moeten bepalen dat ze van plan zijn aan te werven. **** de inspanningen van de organisatie als duidelijk onvoldoende werden beoordeeld door de commissie bepaald in artikel 9, zullen de autoriteiten die belast zijn met de controle van de personeelsplannen kunnen beslissen geplande wervingen te weigeren.****><****>Artikel 4 richt een commissie op die paritair samengesteld is uit vertegenwoordigers van de overheid en vertegenwoordigers van de vakorganisaties. **** commissie zal als taak hebben aan de **** verslag uit te brengen over de situatie van de tewerkstelling van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt en de Regering te adviseren over het beleid terzake. Ze zal eveneens de inspanningen moeten evalueren die door de departementen worden geleverd om het streefcijfer van 3 % te halen. Hiertoe zal ze meer bepaald de kenmerken van de gezochte functies, de situatie op de arbeidsmarkt en de stand van de **** in aanmerking nemen. **** indien de organisatie duidelijk geen inspanningen heeft geleverd, zal de commissie aan de autoriteit die als taak heeft toe te zien op de naleving van de verplichtingen kunnen vragen het **** in werking te stellen.****><****>Artikel 5 voorziet in de **** van de personen met een handicap en in hun inschrijving in het personeelsplan. **** bepaalt eveneens de manier waarop de personen met een handicap die reeds in de departementen aanwezig zijn, zullen kunnen worden opgenomen in de boeken. **** het voor zich spreekt dat de personen die zijn aangeworven op basis van de bepalingen van het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van **** in de ****, in de berekening zullen kunnen worden opgenomen, zal de registratie van personen met een handicap die voldoen aan de in artikel 1 bepaalde criteria enkel kunnen plaatshebben na akkoord van de betrokken personen en in strikte naleving van de bepalingen van de wet betreffende het respect voor de persoonlijke levenssfeer.****><****>Artikel 6 heft de vroegere bepalingen betreffende de werving van personen met een handicap op.****><****>Artikel 7 legt een verschillende inwerkingtreding vast voor de artikels 3 en 4, alinea 6. **** artikels treden in werking op 1 januari 2010, hetzij bij de goedkeuring van het personeelsplan van het derde jaar dat volgt op het jaar waarin dit besluit in werking treedt.****><****>**** Regering wil de verschillende organisaties immers een termijn geven om zich te schikken naar de **** die wordt ingevoerd door dit ontwerp. Daarom zullen de sancties slechts geactiveerd kunnen worden bij de goedkeuring van het personeelsplan van het derde jaar dat volgt op het jaar waarin deze tekst in werking treedt.. **** betekent niet dat de diensten geen maatregelen moeten nemen om de tewerkstelling van personen met een handicap te bevorderen vóór het van kracht worden van de sancties. Het feit dat men de tijd laat aan de departementen zal hen moeten toelaten een **** te bepalen om hun **** van personen met een handicap te bereiken binnen de voorgeschreven termijn.****><****>Artikel 8 bepaalt de **** die belast zullen worden met de uitvoering van dit besluit.****><****>**** hebben de eer te zijn, ****, van Uwe ****, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, **** **** van ****, ****. **** **** voor **** met een handicap, ****. ****. ********><****> ADVIES 42.017/3 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE **** **** van ****, afdeling wetgeving, derde kamer, op 27 december 2006 door de **** van **** verzocht hem, binnen een termijn van dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit «*****», heeft op 16 januari 2007 het volgende advies gegeven : ****_list">1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de gecoördineerde wetten op de **** van ****, heeft de afdeling wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de te vervullen ****. **** bevat dit advies ook een aantal opmerkingen over andere punten. **** mag echter niet worden afgeleid dat de afdeling wetgeving binnen de haar toegemeten termijn een exhaustief onderzoek van het ontwerp heeft kunnen verrichten.****><****>Strekking en rechtsgrond van het ontwerp ****_list">2. **** in het opschrift wordt vermeld, strekt het voor advies voorgelegde ontwerp van besluit ertoe de werving van personen met een handicap in sommige federale overheidsdiensten te regelen.****_list">3. **** rechtsgrond voor het ontworpen besluit wordt geboden door de artikelen 25, § 1, en 36, 5°, van de wet van 22 maart 1999 houdende diverse maatregelen inzake ambtenarenzaken. **** van de tekst **** ****_list">4. **** het eerste lid van de aanhef kan de rechtsgrond worden gepreciseerd door te verwijzen naar de artikelen 25, § 1, en 36, 5°, van de aldaar vermelde wet van 22 maart 1999. **** verwijzing naar artikel 26 van dezelfde wet dient echter te worden weggelaten, aangezien dat artikel geen rechtsgrond biedt voor het ontworpen besluit. ****_list">5. **** houdend met wat hiervoor werd opgemerkt in verband met de rechtsgrond (opmerking 3), dient het tweede lid van de aanhef te worden weggelaten.**** aldaar vermelde wet van 25 februari 2003 biedt immers geen rechtsgrond voor het ontworpen besluit. ****_list">6. Het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 biedt uiteraard geen rechtsgrond voor het ontworpen besluit en wordt erdoor niet gewijzigd of opgeheven.**** de vermelding ervan ook niet noodzakelijk is voor een goed begrip van de ontworpen regeling, dient het derde lid van de aanhef te worden weggelaten.****><****>Dezelfde opmerking geldt, **** ****, voor het vijfde en het zevende lid van de aanhef, waarin verwezen wordt respectievelijk naar het koninklijk besluit van 22 december 2000 en naar het koninklijk besluit van 25 april 2005. ****_list">7. **** het vierde lid van de aanhef dient de **** op een correcte wijze te worden vermeld.**** is het aldaar vermelde koninklijk besluit van 11 augustus 1972 niet gewijzigd bij de wet van 22 juli 1993, maar werd het daarentegen wél gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 oktober 1989.****><****>Dezelfde opmerking geldt, **** ****, voor artikel 11 van het ontwerp. ****_list">8. **** in het achtste tot het tiende lid van de aanhef vermelde consideransen zijn weinigzeggend en in ieder geval niet noodzakelijk voor een goed begrip van de ontworpen regeling.**** leden worden dan ook beter weggelaten.****><****>Artikel 5 ****_list">9. In fine van het eerste lid moet worden verwezen naar «*****» in plaats van naar «*****». Artikel 7 ****_list">10. **** artikel 7, tweede regel, **** men «*****». Artikel 8 ****_list">11. **** redactie van artikel 8, eerste lid, dient te worden **** teneinde te verduidelijken dat de in 1° en 2° vermelde personen toezicht houden op de personeelsplannen.****_list">12. **** de **** tekst van artikel 8, tweede lid, **** men «*****» in plaats van «*****». Artikel 9 ****_list">13. **** de notificatie van de vergadering van de **** van 21 september 2006 heeft de **** haar goedkeuring gehecht aan het voorliggende ontwerp van besluit, op voorwaarde dat het laatste lid van artikel 9 vervangen wordt als volgt : «*****» **** **** van **** dient vast te stellen dat die tekst niet volledig is overgenomen in het ontwerp (1). **** in overeenstemming te zijn met de voormelde beslissing van de **** moet de voorgestelde tekstwijziging dan ook worden doorgevoerd, met dien verstande dat ook hier in de **** tekst de woorden «*****» moeten worden vervangen door de woorden «*****».****><****>Artikelen 12 en 13 ****_list">14. Artikel 12 van het ontwerp bepaalt dat «*****». **** artikel 13 van het ontwerp treden de artikelen 25 en 26 van de wet van 22 maart 1999 houdende diverse maatregelen inzake ambtenarenzaken in werking op de dag van de inwerkingtreding van het besluit dat thans in **** voorligt en dit voor de overheidsdiensten bedoeld in artikel 25, § 1, ****, 3°, (lees : artikel 25, § 2, 1° en 3°), voor zover ze zijn opgenomen in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken, 4° en 5°.****><****>**** **** van **** dient er de stellers van het ontwerp evenwel op te wijzen dat artikel 5 van het voornoemde koninklijk besluit van 6 oktober 2005, dat bij artikel 12 van het ontwerp wordt opgeheven, reeds op definitieve wijze de **** heeft geregeld van de artikelen 25 en 26, voor wat betreft de in artikel 13 van het ontwerp bedoelde overheidsdiensten.****><****>**** de **** de bepalingen van een wet in werking heeft gesteld, heeft **** de bevoegdheid uitgeput om het betrokken koninklijk besluit in te trekken of op te heffen. **** anders over oordelen zou op een schending van artikel 108 van de Grondwet neerkomen (2).****><****>**** het voorgaande volgt dan ook dat artikel 12 van het ontwerp dient te worden **** waarbij de verwijzing naar hoofdstuk **** en artikel 5 van het voornoemde koninklijk besluit van 6 oktober 2005 dient te worden geschrapt, en dat artikel 13 uit het ontwerp moet worden weggelaten.****><****>**** hierop dient ook het zesde lid van de aanhef te worden aangepast.****><****>Artikel 14 ****_list">15. Artikel 14 luidt : «*****» 15.1. Tenzij er een specifieke reden zou bestaan om af te wijken van de normale termijn voor de inwerkingtreding van koninklijke besluiten, dient de eerste zinsnede van dit artikel uit het ontwerp te worden weggelaten. 15.2. De uitgestelde inwerkingtreding van artikel 8 van het ontwerp hoort vergezeld te gaan van een uitstel van inwerkingtreding van artikel 9, zesde lid, van het ontwerp, dat immers inspeelt op dat artikel 8.****><****>De kamer was samengesteld uit **** heren : ****. ****, ****;****><****>****. **** en ****. ****, staatsraden;****><****>****. **** en ****. ****, assessoren van de afdeling wetgeving, ****. ****.-****. ****, griffier.****><****>**** verslag werd uitgebracht door de ****. ****. ****, auditeur. (...) **** griffier, ****.****. ****.****><****>**** voorzitter, ****. ****. ______ ****_list">(1) **** bepaald ontbreekt het woord «*****».****_list">(2) ****.****. **** en ***** van **** en behoorlijke regelgeving, **** **** ****. 11, ****, die ****, 2001, ****. 70, ****. 87, met verwijzing naar ****.****.****., **** **** **** des **** de ****, ****. 29.953, 29 april 1988.****><****> 5 MAART 2007. - **** besluit tot organisatie van de werving van personen met een handicap in sommige federale overheidsdiensten **** ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, **** Groet.****><****>Gelet op de wet van 22 maart 1999 houdende diverse maatregelen inzake ambtenarenzaken, inzonderheid op de artikelen 25, § 1 en 36, 5°;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van **** in de ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 10 juni 1975, 18 juni 1976, 29 november 1976, 18 november 1982, 19 juli 1985 en 23 oktober1989;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 6 oktober 2005 houdende diverse maatregelen met betrekking tot de vergelijkende **** en met betrekking tot de stage, inzonderheid op de artikelen 1 tot 4;****><****>Gelet op het advies van de inspecteur van ****, gegeven op 31 mei 2006;****><****>Gelet op het protocol ****.568 van 7 november 2006 van het **** voor de federale, de ****- en de gewestelijke overheidsdiensten;****><****>Gelet op het advies 42.017/3 van de **** van ****, gegeven op 16 januari 2007 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de **** van State;****><****>**** de voordracht van **** **** van Ambtenarenzaken en van **** Staatssecretaris voor **** met een handicap en op het advies van **** in **** vergaderde ****, Hebben **** besloten en besluiten Wij : <****>****_article">Artikel 1.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005 houdende diverse maatregelen met betrekking tot de vergelijkende **** en met betrekking tot de stage wordt vervangen als volgt : « <****>****_article">Artikel 1.**** de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder persoon met een handicap verstaan : ****_list">1° de persoon als dusdanig ingeschreven bij het «*****», bij het **** **** voor **** met een ****, voorheen het **** **** voor de **** **** van **** met een ****, bij de «*****» of bij de «*****»;****_list">2° de persoon die een **** tegemoetkoming of een **** geniet op basis van de wet van 27 februari 1987 houdende tegemoetkomingen aan personen met een handicap;****_list">3° de persoon die in het bezit is van een attest afgeleverd door de **** **** Personen met een **** van de Federale Overheidsdienst **** **** voor het verstrekken van sociale en fiscale voordelen;****_list">4° het slachtoffer van een arbeidsongeval of van een beroepsziekte die het bewijs kan voorleggen van een blijvende arbeidsongeschiktheid van ten minste 66 % afgeleverd door het **** voor ****, door het **** voor **** of de bevoegde geneeskundige dienst in het kader van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor ****, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector of in een gelijkwaardig stelsel;****_list">5° het slachtoffer van een ongeval van gemeen recht dat het bewijs kan voorleggen van een blijvende ongeschiktheid van ten minste 66 % naar aanleiding van een gerechtelijke beslissing;****_list">6° de persoon die in het bezit is van een attest van blijvende **** afgeleverd door zijn **** of door het ****.» <****>****_article">Art. 2.Artikel 2 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « <****>****_article">Art. 2.§ 1. **** persoon met een handicap kan zich kenbaar maken aan **** - **** van de federale administratie bij zijn inschrijving voor een vergelijkende **** of bij zijn **** in de databank van contractuele personeelsleden.****><****>**** persoon kan bij deze gelegenheid aan **** - **** van de **** **** vragen om te kunnen genieten van redelijke aanpassingen bij zijn deelname aan de vergelijkende **** of bij de ****. § 2. **** iedere vergelijkende **** wordt, naast de lijst van de laureaten beoogd in artikel 27, § 1 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het ****, een bijzondere lijst opgesteld van de personen met een handicap die laureaat zijn. **** personen worden er enkel in opgenomen op hun vraag en voor zover zij een attest hebben voorgelegd waarin hun de hoedanigheid van persoon met een handicap in de zin van artikel 1 wordt toegekend.****><****>**** personen met een handicap die zijn opgenomen in de bijzondere lijst beoogd in het eerste lid, blijven hun klassement behouden zonder beperking in de tijd. § 3. **** de bepalingen van dit hoofdstuk zijn de regels met betrekking tot de selectie en de aanwerving van het **** van toepassing op de selectie en de aanwerving van personen met een handicap. » <****>****_article">Art. 3.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « <****>****_article">Art. 3.§ 1. **** dienst is verplicht personen met een handicap **** te stellen ten **** van 3 % van zijn effectief.****><****>Onder effectief dient het aantal **** equivalenten te worden verstaan, opgenomen in de inventaris van het personeelsplan.****><****>De operationele functies van de ****, penitentiaire diensten of hulpdiensten worden niet in aanmerking genomen om het personeelsbestand vast te leggen.****><****>**** inventaris vermeldt per niveau het aantal personen met een handicap.****><****>**** de berekening van het aantal **** equivalenten telt de arbeidstijd van een personeelslid dat in het bezit is van een attest dat is afgeleverd door de Directie-generaal **** met een handicap van de Federale Overheidsdienst **** Zekerheid waarop een **** van ten minste twaalf punten vermeld staat, dubbel.****><****>Tellen eveneens dubbel, de arbeidsduur van een personeelslid bedoeld bij artikel 1, 4° en 6° voor wie de hulp van een derde noodzakelijk werd erkend door het **** voor ****- en ****, door het **** voor **** of het **** voor **** of door enige andere bevoegde dienst. § 2. Een overheidsdienst die het percentage dat is bepaald in § 1, eerste lid, niet bereikt, kan bij de aanwerving van statutair personeel of bij de indienstneming van contractueel personeel voorrang geven aan personen met een handicap die laureaat zijn volgens de volgende modaliteiten : ****_list">1° bij een vergelijkende **** wordt voorrang gegeven aan de personen met een handicap die vermeld zijn in de bijzondere lijst bedoeld in artikel 2 en de aanwerving gebeurt in chronologische volgorde van de ****, te beginnen met de aanwerving waarvan het proces-verbaal werd afgesloten op de datum die het verst in het verleden ligt;****_list">2° bij indienstneming met arbeidsovereenkomst van laureaten van een **** wordt voorrang gegeven aan een persoon met een handicap in de zin van artikel 1. § 3. De naleving van de bepalingen van dit artikel wordt door middel van de personeelsplannen gewaarborgd door de autoriteiten die belast zijn met de controle van deze plannen, namelijk, naargelang het geval : ****_list">1° de minister die bevoegd is voor ambtenarenzaken;****_list">2° de **** van ****, de regeringscommissaris, de afgevaardigde van de **** van Begroting of de **** van Begroting. **** de verplichting die is opgenomen in het eerste paragraaf, niet wordt nageleefd, en na **** advies van de begeleidingscommissie bedoeld in artikel 4, weigert de overheid bedoeld in het eerste lid aanwervingen voor een aantal dat niet hoger mag liggen dan het verschil tussen het aantal personen met een handicap in dienst dat is berekend in **** equivalenten en het aantal dat overeenstemt met het percentage dat is bepaald in de eerste paragraaf. » <****>****_article">Art. 4.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «*****» **** beschouwd als personen met een handicap in de zin van het eerste lid, de personen die zijn aangeworven op basis van het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van **** in de **** en op basis van de bijzondere lijst bedoeld in artikel 2, § 2 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005, zoals herschreven door dit besluit, alsook elke andere persoon die beantwoordt aan de criteria vastgesteld in artikel 1 van hetzelfde besluit, zoals herschreven door dit besluit, en die op vrijwillige basis aanvaardt om opgenomen te worden in het percentage van personen met een handicap. <****>****_article">Art. 6.Het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van **** in de ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 10 juni 1976, 29 november 1976, 18 november 1982, 19 juli 1985 en 23 oktober 1989, wordt opgeheven. <****>****_article">Art. 7.**** artikelen 3 en 4, zesde lid, van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005, zoals herschreven door dit besluit treden in werking op 1 januari 2010. <****>****_article">Art. 8.**** Ministers en **** Staatssecretarissen zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.****><****>Gegeven te ****, 5 maart 2007.****><****>**** **** **** : **** **** van ****, ****. **** **** voor **** met een handicap ****. ****. ****
VERSLAG AAN DE KONING ****, **** heeft zich sinds vele jaren geëngageerd in acties om alle vormen van discriminatie te bestrijden, in het bijzonder om iedereen toegang te bieden tot de werkgelegenheid en iedereen ook aan het werk te houden.****><****>In zijn actieplan 2006-2007 heeft de **** herinnerd aan deze verbintenis iedereen de mogelijkheid te bieden «*****».****><****>**** dient echter te worden vastgesteld dat België op **** niveau achter blijft inzake tewerkstelling van personen met een handicap. **** **** bedraagt immers 42 %, terwijl het **** gemiddelde 49 % bedraagt. **** **** lijkt dus noodzakelijk.****><****>**** de **** de tewerkstelling van personen met een handicap wil aanmoedigen, is het evenwel belangrijk dat de Federale **** als werkgever een **** vervult in dit domein.****><****>Sinds 1972 bestaat er in de federale administraties een werkgelegenheidsbeleid voor personen met een handicap, maar de regelgeving is verouderd omdat ze niet werd aangepast aan de nieuwe structuur van de federale overheidsdiensten noch aan de veranderingen in het personeelsbestand van de overheidssector.****><****>**** is dus belangrijk het werkgelegenheidsbeleid voor personen met een handicap te vernieuwen, rekening houdend met de vooruitgang inzake de strijd tegen de discriminatie en met de evolutie van de **** rechtspraak inzake positieve acties.****><****>**** is de doelstelling van dit ontwerp.****><****>**** van de artikelen Artikel 1 geeft een definitie van wat moet worden verstaan onder persoon met een handicap. **** definitie maakt het mogelijk te bepalen wie de begunstigden zijn van de geplande maatregelen. **** vergelijking met de situatie die sinds 1972 gold, wordt de definitie uitgebreid.****><****>**** de personen die zijn ingeschreven bij de gewestelijke fondsen die verantwoordelijk zijn voor de integratie van personen met een handicap, wordt de voorgestelde definitie eveneens uitgebreid tot de personen die het slachtoffer zijn van een ongeval van gemeen recht, een arbeidsongeval of een beroepsziekte, evenals tot de invaliden en de personen die in het bezit zijn van een attest dat wordt afgeleverd door de Federale Overheidsdienst **** Zekerheid. **** percentage personen binnen de actieve bevolking op wie de definitie mogelijk betrekking heeft, wordt geraamd op 4,5 %.****><****>Artikel 2 voorziet in de mogelijkheid voor de persoon met een handicap zich als dusdanig kenbaar te maken bij ****, het **** van de Federale Overheid. **** bepaalt eveneens dat **** redelijke aanpassingen van de **** zal moeten doorvoeren. **** mogelijkheid voor de persoon met een handicap een redelijke aanpassing van de selecties te krijgen, wordt echter niet gekoppeld aan een administratieve erkenning, en dit conform de wettelijke bepalingen inzake non-discriminatie. **** persoon die zichzelf beschouwt als persoon met een handicap, ongeacht of de handicap al dan niet erkend is door een administratieve overheid, zal de mogelijkheid hebben een redelijke aanpassing te vragen. **** zal echter het redelijke karakter van de gevraagde aanpassingen moeten beoordelen.****><****>Artikel 2, tweede alinea, bekrachtigt het principe van een specifieke ****, samengesteld uit personen met een handicap. **** strijd met de bepalingen van 1972 zullen de personen met een handicap aan dezelfde **** worden onderworpen als de valide personen. Er zal enkel worden voorzien in redelijke aanpassingen in functie van de handicap, en dit om de personen met een handicap op voet van gelijkheid te plaatsen met de andere kandidaten.****><****>**** logica die hier wordt bepleit, is dus diegene van de positieve actie en niet die van de positieve discriminatie. **** vergewist zich er immers van dat de kandidaten wel degelijk de noodzakelijke en toereikende competenties hebben om een functie binnen de federale administratie uit te oefenen. **** voorrang is bovendien beperkt tot de departementen die hun **** niet nakomen.****><****>**** deze verplichting is nagekomen, is de voorrang niet langer van toepassing. De specifieke lijst heeft dus wel degelijk tot doel een evenwicht te herstellen, want zonder **** is het te vrezen dat werkgevers, tussen twee kandidaten met dezelfde waarde, de valide kandidaat kiezen.****><****>**** hier zal de persoon met een handicap de keuze hebben te vragen om te worden opgenomen in de lijst die wordt voorbehouden voor personen met een handicap en zo voorrang te krijgen indien een overheidsdienst een persoon met een handicap wil aanwerven om zijn reglementaire verplichtingen na te komen, of deze voorrang niet te krijgen. **** de persoon met een handicap ervoor kiest geen voorrang te krijgen en wordt aangeworven in functie van het klassement in de lijst van laureaten, zal hij niet als dusdanig als persoon met een handicap in de boeken worden opgenomen.****><****>**** laatste alinea van artikel 2 herinnert eraan dat, buiten de dit ontwerp bepaalde specifieke bepalingen, de gewone regels inzake selectie en werving van toepassing zijn.****><****>Artikel 3 bepaalt dat de overheidsdiensten personen met een handicap moeten tewerkstellen ten **** van 3 % van hun personeelsbestand. **** personeelsbestand wordt berekend in **** equivalenten en omvat zowel de statutaire als de contractuele personeelsleden die voorkomen in de inventaris van het personeelsplan van het volledige departement en niet in functie van eventuele onderafdelingen die zouden kunnen bestaan binnen dit personeelsplan.****><****>**** de berekening van het personeelsbestand wordt echter geen rekening gehouden met de operationele functies van de ****, hulpdiensten en penitentiaire diensten. **** richtlijn 2000/78/EG aangeeft, mogen de non-**** immers niet tot gevolg hebben «*****» **** is niet overbodig om eraan te herinneren dat zelfs als men over **** spreekt, de federale politie niet betrokken is bij de maatregelen die door deze tekst beoogd worden. **** begrip **** heeft hier betrekking op functies voor dewelke de personeelsleden over een mandaat van gerechtelijke politie beschikken.****><****>De uitsluiting ervan voor de berekening van het personeelsbestand betekent geenszins dat deze diensten geen personen met een handicap mogen aanwerven voor zover ze slagen voor de **** en er geen door de **** geïdentificeerde contra-indicatie is die aanleiding geeft tot de vaststelling dat de persoon in kwestie onbekwaam is voor de uitgeoefende functie.****><****>**** aangezien men de administratieve diensten van sommige departementen geen grotere inspanning wilde doen leveren, werd beslist deze diensten uit de berekening van het personeelsbestand uit te sluiten.****><****>**** de functies die worden uitgeoefend door de ambtenaren van de civiele bescherming kunnen zonder twijfel als operationele functies worden beschouwd. Dit zal niet gelden voor de **** van de noodoproepen. **** in een penitentiaire instelling : hoewel de functies van maatschappelijk assistent of penitentiair beambte frequente contacten met gedetineerden vereisen en dus in dit opzicht als operationeel kunnen worden beschouwd omdat ze in contact staan met het terrein, zal dit niet gelden voor de administratieve (secretariaat, boekhouding) of logistieke functies.****><****>Om te vermijden dat de diensten bij voorkeur personen met een lichte handicap aanwerven, wordt eveneens voorzien in een corrigerende maatregel. **** personen met de zwaarste handicap (namelijk diegenen die het bewijs kunnen leveren van een **** van ten minste twaalf punten) zullen dubbel tellen in de berekening van het streefcijfer van 3 % van het personeelsbestand.****><****>**** laatste alinea van hetzelfde artikel bepaalt de **** die ermee belast zullen worden toe te zien op de naleving van de verplichtingen inzake tewerkstelling van personen met een handicap. De opvolging zal worden gewaarborgd via de personeelsplannen. **** jaar zullen de **** het personeelsbestand van personen met een handicap in **** equivalenten moeten aangeven en in hun actieplan per niveau het aantal **** equivalenten van personen met een handicap moeten bepalen dat ze van plan zijn aan te werven. **** de inspanningen van de organisatie als duidelijk onvoldoende werden beoordeeld door de commissie bepaald in artikel 9, zullen de autoriteiten die belast zijn met de controle van de personeelsplannen kunnen beslissen geplande wervingen te weigeren.****><****>Artikel 4 richt een commissie op die paritair samengesteld is uit vertegenwoordigers van de overheid en vertegenwoordigers van de vakorganisaties. **** commissie zal als taak hebben aan de **** verslag uit te brengen over de situatie van de tewerkstelling van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt en de Regering te adviseren over het beleid terzake. Ze zal eveneens de inspanningen moeten evalueren die door de departementen worden geleverd om het streefcijfer van 3 % te halen. Hiertoe zal ze meer bepaald de kenmerken van de gezochte functies, de situatie op de arbeidsmarkt en de stand van de **** in aanmerking nemen. **** indien de organisatie duidelijk geen inspanningen heeft geleverd, zal de commissie aan de autoriteit die als taak heeft toe te zien op de naleving van de verplichtingen kunnen vragen het **** in werking te stellen.****><****>Artikel 5 voorziet in de **** van de personen met een handicap en in hun inschrijving in het personeelsplan. **** bepaalt eveneens de manier waarop de personen met een handicap die reeds in de departementen aanwezig zijn, zullen kunnen worden opgenomen in de boeken. **** het voor zich spreekt dat de personen die zijn aangeworven op basis van de bepalingen van het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van **** in de ****, in de berekening zullen kunnen worden opgenomen, zal de registratie van personen met een handicap die voldoen aan de in artikel 1 bepaalde criteria enkel kunnen plaatshebben na akkoord van de betrokken personen en in strikte naleving van de bepalingen van de wet betreffende het respect voor de persoonlijke levenssfeer.****><****>Artikel 6 heft de vroegere bepalingen betreffende de werving van personen met een handicap op.****><****>Artikel 7 legt een verschillende inwerkingtreding vast voor de artikels 3 en 4, alinea 6. **** artikels treden in werking op 1 januari 2010, hetzij bij de goedkeuring van het personeelsplan van het derde jaar dat volgt op het jaar waarin dit besluit in werking treedt.****><****>**** Regering wil de verschillende organisaties immers een termijn geven om zich te schikken naar de **** die wordt ingevoerd door dit ontwerp. Daarom zullen de sancties slechts geactiveerd kunnen worden bij de goedkeuring van het personeelsplan van het derde jaar dat volgt op het jaar waarin deze tekst in werking treedt.. **** betekent niet dat de diensten geen maatregelen moeten nemen om de tewerkstelling van personen met een handicap te bevorderen vóór het van kracht worden van de sancties. Het feit dat men de tijd laat aan de departementen zal hen moeten toelaten een **** te bepalen om hun **** van personen met een handicap te bereiken binnen de voorgeschreven termijn.****><****>Artikel 8 bepaalt de **** die belast zullen worden met de uitvoering van dit besluit.****><****>**** hebben de eer te zijn, ****, van Uwe ****, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, **** **** van ****, ****. **** **** voor **** met een handicap, ****. ****. ********><****> ADVIES 42.017/3 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE **** **** van ****, afdeling wetgeving, derde kamer, op 27 december 2006 door de **** van **** verzocht hem, binnen een termijn van dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit «*****», heeft op 16 januari 2007 het volgende advies gegeven : ****_list">1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de gecoördineerde wetten op de **** van ****, heeft de afdeling wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de te vervullen ****. **** bevat dit advies ook een aantal opmerkingen over andere punten. **** mag echter niet worden afgeleid dat de afdeling wetgeving binnen de haar toegemeten termijn een exhaustief onderzoek van het ontwerp heeft kunnen verrichten.****><****>Strekking en rechtsgrond van het ontwerp ****_list">2. **** in het opschrift wordt vermeld, strekt het voor advies voorgelegde ontwerp van besluit ertoe de werving van personen met een handicap in sommige federale overheidsdiensten te regelen.****_list">3. **** rechtsgrond voor het ontworpen besluit wordt geboden door de artikelen 25, § 1, en 36, 5°, van de wet van 22 maart 1999 houdende diverse maatregelen inzake ambtenarenzaken. **** van de tekst **** ****_list">4. **** het eerste lid van de aanhef kan de rechtsgrond worden gepreciseerd door te verwijzen naar de artikelen 25, § 1, en 36, 5°, van de aldaar vermelde wet van 22 maart 1999. **** verwijzing naar artikel 26 van dezelfde wet dient echter te worden weggelaten, aangezien dat artikel geen rechtsgrond biedt voor het ontworpen besluit. ****_list">5. **** houdend met wat hiervoor werd opgemerkt in verband met de rechtsgrond (opmerking 3), dient het tweede lid van de aanhef te worden weggelaten.**** aldaar vermelde wet van 25 februari 2003 biedt immers geen rechtsgrond voor het ontworpen besluit. ****_list">6. Het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 biedt uiteraard geen rechtsgrond voor het ontworpen besluit en wordt erdoor niet gewijzigd of opgeheven.**** de vermelding ervan ook niet noodzakelijk is voor een goed begrip van de ontworpen regeling, dient het derde lid van de aanhef te worden weggelaten.****><****>Dezelfde opmerking geldt, **** ****, voor het vijfde en het zevende lid van de aanhef, waarin verwezen wordt respectievelijk naar het koninklijk besluit van 22 december 2000 en naar het koninklijk besluit van 25 april 2005. ****_list">7. **** het vierde lid van de aanhef dient de **** op een correcte wijze te worden vermeld.**** is het aldaar vermelde koninklijk besluit van 11 augustus 1972 niet gewijzigd bij de wet van 22 juli 1993, maar werd het daarentegen wél gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 oktober 1989.****><****>Dezelfde opmerking geldt, **** ****, voor artikel 11 van het ontwerp. ****_list">8. **** in het achtste tot het tiende lid van de aanhef vermelde consideransen zijn weinigzeggend en in ieder geval niet noodzakelijk voor een goed begrip van de ontworpen regeling.**** leden worden dan ook beter weggelaten.****><****>Artikel 5 ****_list">9. In fine van het eerste lid moet worden verwezen naar «*****» in plaats van naar «*****». Artikel 7 ****_list">10. **** artikel 7, tweede regel, **** men «*****». Artikel 8 ****_list">11. **** redactie van artikel 8, eerste lid, dient te worden **** teneinde te verduidelijken dat de in 1° en 2° vermelde personen toezicht houden op de personeelsplannen.****_list">12. **** de **** tekst van artikel 8, tweede lid, **** men «*****» in plaats van «*****». Artikel 9 ****_list">13. **** de notificatie van de vergadering van de **** van 21 september 2006 heeft de **** haar goedkeuring gehecht aan het voorliggende ontwerp van besluit, op voorwaarde dat het laatste lid van artikel 9 vervangen wordt als volgt : «*****» **** **** van **** dient vast te stellen dat die tekst niet volledig is overgenomen in het ontwerp (1). **** in overeenstemming te zijn met de voormelde beslissing van de **** moet de voorgestelde tekstwijziging dan ook worden doorgevoerd, met dien verstande dat ook hier in de **** tekst de woorden «*****» moeten worden vervangen door de woorden «*****».****><****>Artikelen 12 en 13 ****_list">14. Artikel 12 van het ontwerp bepaalt dat «*****». **** artikel 13 van het ontwerp treden de artikelen 25 en 26 van de wet van 22 maart 1999 houdende diverse maatregelen inzake ambtenarenzaken in werking op de dag van de inwerkingtreding van het besluit dat thans in **** voorligt en dit voor de overheidsdiensten bedoeld in artikel 25, § 1, ****, 3°, (lees : artikel 25, § 2, 1° en 3°), voor zover ze zijn opgenomen in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken, 4° en 5°.****><****>**** **** van **** dient er de stellers van het ontwerp evenwel op te wijzen dat artikel 5 van het voornoemde koninklijk besluit van 6 oktober 2005, dat bij artikel 12 van het ontwerp wordt opgeheven, reeds op definitieve wijze de **** heeft geregeld van de artikelen 25 en 26, voor wat betreft de in artikel 13 van het ontwerp bedoelde overheidsdiensten.****><****>**** de **** de bepalingen van een wet in werking heeft gesteld, heeft **** de bevoegdheid uitgeput om het betrokken koninklijk besluit in te trekken of op te heffen. **** anders over oordelen zou op een schending van artikel 108 van de Grondwet neerkomen (2).****><****>**** het voorgaande volgt dan ook dat artikel 12 van het ontwerp dient te worden **** waarbij de verwijzing naar hoofdstuk **** en artikel 5 van het voornoemde koninklijk besluit van 6 oktober 2005 dient te worden geschrapt, en dat artikel 13 uit het ontwerp moet worden weggelaten.****><****>**** hierop dient ook het zesde lid van de aanhef te worden aangepast.****><****>Artikel 14 ****_list">15. Artikel 14 luidt : «*****» 15.1. Tenzij er een specifieke reden zou bestaan om af te wijken van de normale termijn voor de inwerkingtreding van koninklijke besluiten, dient de eerste zinsnede van dit artikel uit het ontwerp te worden weggelaten. 15.2. De uitgestelde inwerkingtreding van artikel 8 van het ontwerp hoort vergezeld te gaan van een uitstel van inwerkingtreding van artikel 9, zesde lid, van het ontwerp, dat immers inspeelt op dat artikel 8.****><****>De kamer was samengesteld uit **** heren : ****. ****, ****;****><****>****. **** en ****. ****, staatsraden;****><****>****. **** en ****. ****, assessoren van de afdeling wetgeving, ****. ****.-****. ****, griffier.****><****>**** verslag werd uitgebracht door de ****. ****. ****, auditeur. (...) **** griffier, ****.****. ****.****><****>**** voorzitter, ****. ****. ______ ****_list">(1) **** bepaald ontbreekt het woord «*****».****_list">(2) ****.****. **** en ***** van **** en behoorlijke regelgeving, **** **** ****. 11, ****, die ****, 2001, ****. 70, ****. 87, met verwijzing naar ****.****.****., **** **** **** des **** de ****, ****. 29.953, 29 april 1988.****><****> 5 MAART 2007. - **** besluit tot organisatie van de werving van personen met een handicap in sommige federale overheidsdiensten **** ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, **** Groet.****><****>Gelet op de wet van 22 maart 1999 houdende diverse maatregelen inzake ambtenarenzaken, inzonderheid op de artikelen 25, § 1 en 36, 5°;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van **** in de ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 10 juni 1975, 18 juni 1976, 29 november 1976, 18 november 1982, 19 juli 1985 en 23 oktober1989;****><****>Gelet op het koninklijk besluit van 6 oktober 2005 houdende diverse maatregelen met betrekking tot de vergelijkende **** en met betrekking tot de stage, inzonderheid op de artikelen 1 tot 4;****><****>Gelet op het advies van de inspecteur van ****, gegeven op 31 mei 2006;****><****>Gelet op het protocol ****.568 van 7 november 2006 van het **** voor de federale, de ****- en de gewestelijke overheidsdiensten;****><****>Gelet op het advies 42.017/3 van de **** van ****, gegeven op 16 januari 2007 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de **** van State;****><****>**** de voordracht van **** **** van Ambtenarenzaken en van **** Staatssecretaris voor **** met een handicap en op het advies van **** in **** vergaderde ****, Hebben **** besloten en besluiten Wij : <****>****_article">Artikel 1.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005 houdende diverse maatregelen met betrekking tot de vergelijkende **** en met betrekking tot de stage wordt vervangen als volgt : « <****>****_article">Artikel 1.**** de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder persoon met een handicap verstaan : ****_list">1° de persoon als dusdanig ingeschreven bij het «*****», bij het **** **** voor **** met een ****, voorheen het **** **** voor de **** **** van **** met een ****, bij de «*****» of bij de «*****»;****_list">2° de persoon die een **** tegemoetkoming of een **** geniet op basis van de wet van 27 februari 1987 houdende tegemoetkomingen aan personen met een handicap;****_list">3° de persoon die in het bezit is van een attest afgeleverd door de **** **** Personen met een **** van de Federale Overheidsdienst **** **** voor het verstrekken van sociale en fiscale voordelen;****_list">4° het slachtoffer van een arbeidsongeval of van een beroepsziekte die het bewijs kan voorleggen van een blijvende arbeidsongeschiktheid van ten minste 66 % afgeleverd door het **** voor ****, door het **** voor **** of de bevoegde geneeskundige dienst in het kader van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor ****, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector of in een gelijkwaardig stelsel;****_list">5° het slachtoffer van een ongeval van gemeen recht dat het bewijs kan voorleggen van een blijvende ongeschiktheid van ten minste 66 % naar aanleiding van een gerechtelijke beslissing;****_list">6° de persoon die in het bezit is van een attest van blijvende **** afgeleverd door zijn **** of door het ****.» <****>****_article">Art. 2.Artikel 2 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « <****>****_article">Art. 2.§ 1. **** persoon met een handicap kan zich kenbaar maken aan **** - **** van de federale administratie bij zijn inschrijving voor een vergelijkende **** of bij zijn **** in de databank van contractuele personeelsleden.****><****>**** persoon kan bij deze gelegenheid aan **** - **** van de **** **** vragen om te kunnen genieten van redelijke aanpassingen bij zijn deelname aan de vergelijkende **** of bij de ****. § 2. **** iedere vergelijkende **** wordt, naast de lijst van de laureaten beoogd in artikel 27, § 1 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het ****, een bijzondere lijst opgesteld van de personen met een handicap die laureaat zijn. **** personen worden er enkel in opgenomen op hun vraag en voor zover zij een attest hebben voorgelegd waarin hun de hoedanigheid van persoon met een handicap in de zin van artikel 1 wordt toegekend.****><****>**** personen met een handicap die zijn opgenomen in de bijzondere lijst beoogd in het eerste lid, blijven hun klassement behouden zonder beperking in de tijd. § 3. **** de bepalingen van dit hoofdstuk zijn de regels met betrekking tot de selectie en de aanwerving van het **** van toepassing op de selectie en de aanwerving van personen met een handicap. » <****>****_article">Art. 3.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « <****>****_article">Art. 3.§ 1. **** dienst is verplicht personen met een handicap **** te stellen ten **** van 3 % van zijn effectief.****><****>Onder effectief dient het aantal **** equivalenten te worden verstaan, opgenomen in de inventaris van het personeelsplan.****><****>De operationele functies van de ****, penitentiaire diensten of hulpdiensten worden niet in aanmerking genomen om het personeelsbestand vast te leggen.****><****>**** inventaris vermeldt per niveau het aantal personen met een handicap.****><****>**** de berekening van het aantal **** equivalenten telt de arbeidstijd van een personeelslid dat in het bezit is van een attest dat is afgeleverd door de Directie-generaal **** met een handicap van de Federale Overheidsdienst **** Zekerheid waarop een **** van ten minste twaalf punten vermeld staat, dubbel.****><****>Tellen eveneens dubbel, de arbeidsduur van een personeelslid bedoeld bij artikel 1, 4° en 6° voor wie de hulp van een derde noodzakelijk werd erkend door het **** voor ****- en ****, door het **** voor **** of het **** voor **** of door enige andere bevoegde dienst. § 2. Een overheidsdienst die het percentage dat is bepaald in § 1, eerste lid, niet bereikt, kan bij de aanwerving van statutair personeel of bij de indienstneming van contractueel personeel voorrang geven aan personen met een handicap die laureaat zijn volgens de volgende modaliteiten : ****_list">1° bij een vergelijkende **** wordt voorrang gegeven aan de personen met een handicap die vermeld zijn in de bijzondere lijst bedoeld in artikel 2 en de aanwerving gebeurt in chronologische volgorde van de ****, te beginnen met de aanwerving waarvan het proces-verbaal werd afgesloten op de datum die het verst in het verleden ligt;****_list">2° bij indienstneming met arbeidsovereenkomst van laureaten van een **** wordt voorrang gegeven aan een persoon met een handicap in de zin van artikel 1. § 3. De naleving van de bepalingen van dit artikel wordt door middel van de personeelsplannen gewaarborgd door de autoriteiten die belast zijn met de controle van deze plannen, namelijk, naargelang het geval : ****_list">1° de minister die bevoegd is voor ambtenarenzaken;****_list">2° de **** van ****, de regeringscommissaris, de afgevaardigde van de **** van Begroting of de **** van Begroting. **** de verplichting die is opgenomen in het eerste paragraaf, niet wordt nageleefd, en na **** advies van de begeleidingscommissie bedoeld in artikel 4, weigert de overheid bedoeld in het eerste lid aanwervingen voor een aantal dat niet hoger mag liggen dan het verschil tussen het aantal personen met een handicap in dienst dat is berekend in **** equivalenten en het aantal dat overeenstemt met het percentage dat is bepaald in de eerste paragraaf. » <****>****_article">Art. 4.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «*****» **** beschouwd als personen met een handicap in de zin van het eerste lid, de personen die zijn aangeworven op basis van het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van **** in de **** en op basis van de bijzondere lijst bedoeld in artikel 2, § 2 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005, zoals herschreven door dit besluit, alsook elke andere persoon die beantwoordt aan de criteria vastgesteld in artikel 1 van hetzelfde besluit, zoals herschreven door dit besluit, en die op vrijwillige basis aanvaardt om opgenomen te worden in het percentage van personen met een handicap. <****>****_article">Art. 6.Het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van **** in de ****, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 10 juni 1976, 29 november 1976, 18 november 1982, 19 juli 1985 en 23 oktober 1989, wordt opgeheven. <****>****_article">Art. 7.**** artikelen 3 en 4, zesde lid, van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005, zoals herschreven door dit besluit treden in werking op 1 januari 2010. <****>****_article">Art. 8.**** Ministers en **** Staatssecretarissen zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.****><****>Gegeven te ****, 5 maart 2007.****><****>**** **** **** : **** **** van ****, ****. **** **** voor **** met een handicap ****. ****. ****