Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 04 mei 1999
gepubliceerd op 03 juni 1999

Koninklijk besluit houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de Dienst Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
1999000433
pub.
03/06/1999
prom.
04/05/1999
ELI
eli/besluit/1999/05/04/1999000433/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

4 MEI 1999. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het **** grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen


VERSLAG AAN DE KONING ****, **** de wet van 15 juli 1996, bekendgemaakt in het Belgisch **** van 5 oktober 1996 werd in de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen een nieuw artikel 74/8,§ 2 ingevoegd, waarbij aan de Koning de bevoegdheid wordt verleend om het regime en de **** te bepalen van de gesloten centra voor vreemdelingen beheerd door de **** Vreemdelingenzaken.

**** gesloten centra zijn opgericht teneinde bepaalde categorieën van vreemdelingen -voor een maximale periode van acht maanden- op te vangen. **** **** meer bepaald over de vreemdelingen die het voorwerp hebben uitgemaakt van een beslissing tot **** overeenkomstig de artikelen 74/5 of 74/6 van de wet van 15 december 1980, van een beslissing tot opsluiting overeenkomstig de artikelen 7 of 27 of van een beslissing tot terbeschikkingstelling van de regering overeenkomstig het artikel 25.

**** plaatsen van opvang kunnen als volgt worden ingedeeld : 1° **** van opvang gelegen in het grensgebied of daarmee gelijkgestelde plaatsen voor **** die hun aanvraag aan de grens hebben gedaan;2° **** van opvang voor **** ****, zijnde de **** die een uitvoerbaar bevel tot verlaten van het grondgebied hebben verkregen;3° **** van opvang voor vreemdelingen die illegaal verblijven op het grondgebied. **** opvang geschiedt steeds in functie van de organisatie van de repatriëring of de **** van de betrokkene naar het land van herkomst of een ander land.

Men dient op te merken dat de **** Vreemdelingenzaken tevens beschikt over plaatsen van opvang gelegen in het grensgebied voor vreemdelingen die niet voldoen aan de vereiste voorwaarden om het grondgebied binnen te komen. **** **** hier over het zogenaamde ****- centrum (**** ****). Dit besluit is hierop niet van toepassing.

**** is de bedoeling voor dit centrum een aparte reglementering op te stellen.

Een eerste ontwerp van besluit werd voorgelegd aan de **** van ****.

**** versie is aangepast aan de opmerkingen van de **** van ****. Dit resulteerde in een meer gedetailleerde tekst, een nadruk op de fundamentele rechten van de bewoners in het centrum en een reeks van maatregelen die deze moeten waarborgen. Op bepaalde punten werd het advies van de **** van **** niet helemaal gevolgd. In de artikelsgewijze bespreking van de betreffende passages wordt dit gemotiveerd. **** **** hier vooral over de eisen van de **** van **** betreffende de privacy van de bewoners in het centrum. **** **** van de centra is geënt op het idee van het werken met **** in plaats van het individuele regime. Dit bevordert enerzijds de onderlinge contacten van de verschillende bewoners in dezelfde moeilijke situatie, wat psychologisch een hulp kan betekenen, doch beperkt anderzijds wel de mogelijkheden van privacy.

Betreffende de opmerkingen over de klachtenprocedure, dient gesteld te worden dat de bewoners deze steeds schriftelijk kunnen formuleren tegen de **** en de Directeur- generaal van de Dienst **** of via hun advocaat hierover een rechtszaak kunnen starten.

**** voorgestelde reglementering is gebaseerd op enerzijds de reeds bestaande regels voor de gesloten centra en anderzijds de regels van de penitentiaire instellingen. Hierbij werd steeds het basisprincipe, geponeerd door de **** van ****, voor ogen gehouden, dat stelt dat de regels van de centra nooit strenger mogen zijn dan die van de gevangenissen.

**** ontwerp van besluit dat wij de eer hebben **** Majesteit ter ondertekening voor te leggen strekt ertoe aan deze wettelijke bepaling uitvoering te geven.

Artikelsgewijze bespreking **** 1-4 Deze artikelen bevatten de inleidende bepalingen. **** **** zal de algemene bepalingen als verwoord in dit besluit dienen te preciseren in een huishoudelijk reglement. Er zal hierbij rekening dienen gehouden te worden met de specifieke kenmerken van het centrum in kwestie (categorie van bewoners, **** mogelijkheden,...).

Dit reglement is van toepassing op alle centra beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, behalve de plaatsen van opvang gelegen in het grensgebied voor vreemdelingen die niet voldoen aan de vereiste voorwaarden om het grondgebied binnen te komen, het zogenaamde ****-centrum.

Voor dit centrum zal er - omwille van de eigenheid ervan en de fundamentele **** verschillen ten aanzien van de andere centra - een aangepast koninklijk besluit worden geconcipieerd.

De categorieën van vreemdelingen als beschreven in het artikel 4 werden reeds in het begin van dit verslag verduidelijkt.

Artikelen 5-8 Deze artikelen bevatten in algemene termen enkele fundamentele rechten en plichten van zowel de bewoners als het personeel. Deze rechten en plichten zullen in de loop van de tekst concreter ingevuld worden.

Artikelen 9-16 Deze artikelen behandelen de regels die gelden bij de aankomst van de bewoner in het centrum. **** **** en de controle op gevaarlijke en verboden voorwerpen gebeuren ter bescherming van de veiligheid van de andere bewoners en het ****. Er worden hierbij voldoende waarborgen voorzien voor de betrokken vreemdeling (**** door personeelslid van het zelfde geslacht, bewaargeving van bepaalde voorwerpen,...).

Het medisch onderzoek is een preventieve maatregel om het centrum vrij te houden van ziektes en de hygiëne te vrijwaren.

Voor elke nieuwe bewoner wordt er een administratief dossier geopend.

De betrokkene wordt geïnformeerd over zijn (juridische) toestand en de mogelijke stappen die hij daartegen kan ondernemen en wordt in de mogelijkheid gesteld gedurende minimum tien minuten te telefoneren.

Deze regel kan -weliswaar enkel in het belang van de bewoner- flexibeler worden ingevuld. Dit zijn in deze fase belangrijke waarborgen in hoofde van de bewoner.

De mogelijkheid van het nemen van vingerafdrukken is gebaseerd op het artikel 51/3, § 2, van de wet van 15 december 1980 en valt volledig onder deze bepaling.

**** **** op dat er in dit besluit tevens een groot belang gehecht wordt aan de transparantie van de regels van het centrum naar enerzijds de bewoners toe, doch anderzijds ook naar derden (bezoekers- ****.****.****.'s-...) die het centrum betreden.

Artikelen 17-25 Deze artikelen bevatten de bepalingen betreffende het voeren van briefwisseling en het telefoongebruik in het centrum. **** voeren van briefwisseling is een recht dat in beginsel onbeperkt is. Het centrum verleent de bewoners hiervoor -indien gewenst- de nodige middelen en bijstand.

Voor de veiligheid binnen het centrum wordt elke binnenkomende brief en elk postpakket gecontroleerd op gevaarlijke en verboden voorwerpen.

Het recht op privacy van de geadresseerde verbiedt het personeel echter kennis te nemen van de inhoud van de brieven. Het artikel 20 bepaalt hier een belangrijke uitzondering op die uiterst strikt dient te worden geïnterpreteerd. **** voorwaarden verwijzen naar de bepalingen van het artikel 8 van het **** **** tot bescherming van de rechten van de mens. De waarborgen van de bewoner zijn hierbij tweeledig : enerzijds kan enkel de **** kennis nemen van de inhoud van de briefwisseling en anderzijds dient de betrokken bewoner steeds hierbij aanwezig te zijn. Indien de **** beslist de briefwisseling niet door te sturen of af te geven aan de geadresseerde moet hij de Minister hiervan zelfs op de hoogte brengen, wat wederom een bijkomende waarborg inhoudt. **** laatste kan dan namelijk te allen tijde dergelijke ingrijpende beslissing, als hiërarchische hogere, ongedaan maken.

De bewoners hebben het recht gedurende de dag, op de tijdstippen bepaald door dit besluit en volgens de praktische modaliteiten bepaald in het huishoudelijk reglement gebruik te maken van de telefoon. Zij kunnen zelf door niemand opgebeld worden, tenzij door hun advocaat.

**** laatste kan op om het even welk moment met hen in contact treden.

**** is een uitloper van het recht op verdediging. **** vorm van misbruik zal echter kunnen aangeklaagd worden bij de **** van de balie waaronder de betrokken advocaat ressorteert.

Artikelen 26-28 Deze artikelen bevatten de algemene bepalingen betreffende het bezoek van derden aan een bewoner van het centrum of aan het centrum zelf.

**** is belangrijk dat de bezoekers zich op een aanvaardbare manier kunnen identificeren. **** geeft in de praktijk soms problemen voor de categorie van de op het grondgebied gedoogde illegale vreemdelingen die een familielid in het centrum komen bezoeken.

Zij zullen om **** gefouilleerd worden en de eventuele bagage zal gecontroleerd worden op gevaarlijke en verboden voorwerpen.

Om redenen van privacy dient de **** te gebeuren door een personeelslid van hetzelfde geslacht als de bewoner. Indien de bezoeker het niet eens is met deze voorschriften, wordt hem de toegang tot het centrum geweigerd.

De reglementering betreffende het bezoek bevat twee grote onderdelen : ten eerste het bezoek aan de bewoners en anderzijds het bezoek aan het centrum zelf.

Artikelen 29-38 De reglementering betreffende het bezoek aan de bewoners wordt onderverdeeld in drie categorieën : ten eerste de regels toepasselijk op de advocaten, de diplomatieke of consulaire vertegenwoordigers en de leden van de uitvoerende en rechterlijke macht, ten tweede de familieleden en ten derde de restcategorie.

Algemeen tracht het **** bij het bezoek een aanvaardbaar evenwicht te vinden tussen de eisen van de privacy en de eisen van de veiligheid. De mate van de toegestane privacy hangt af van de bezoeker.

Onder bepaalde, strikt te interpreteren, voorwaarden als beschreven in het artikel 31 kan de **** sancties nemen ten aanzien van de bezoeker. Dit kan ertoe leiden dat het recht op bezoek de facto wordt uitgehold. Ten aanzien van de advocaten is er een aangepaste maatregel voorzien. Het feit dat de **** de Minister hiervan moet op de hoogte brengen, geeft een bijkomende waarborg aan de betrokkenen.

De advocaten en de diplomatieke of consulaire vertegenwoordigers hebben de mogelijkheid hun cliënt/onderdaan op elk moment van de dag te bezoeken. Een bezoek buiten de in het besluit bepaalde uren mag echter niet leiden tot misbruiken. Deze zullen steeds gemeld worden aan de **** van de balie waaronder de advocaat ressorteert of de diplomatieke of consulaire verantwoordelijke.

De familieleden daarentegen kunnen enkel op bezoek komen binnen de uren bepaald in het huishoudelijk reglement. Bepaalde familieleden hebben een recht op bezoek, andere vallen onder de bovengenoemde restcategorie en dienen steeds een machtiging voor het bezoek aan te vragen.

Het huishoudelijk reglement bepaalt de nodige modaliteiten, opdat iedere bewoner zijn bezoek op een normale manier kan ontvangen.

Het centrum dat gelegen is in de **** van de luchthaven van ****, dient zich te houden aan de aldaar geldende **** voor de luchthaven. Dit heeft tot gevolg dat de familieleden van de bewoners in dit centrum geen recht op bezoek hebben en er hier ook geen machtigingen tot bezoek zullen worden afgeleverd.

De restcategorie heeft geen recht op bezoek en zal derhalve een machtiging hiervoor dienen aan te vragen bij de **** van het betrokken centrum.

Artikelen 39-46 De personen die het centrum zelf wensen te bezoeken dienen steeds in het bezit te zijn van een toelating van de **** van het betrokken centrum. Parlementsleden en de limitatief bepaalde overheden en instellingen hebben het recht om dit te doen. **** opgesomde instellingen hebben dit recht omwille van de belangrijke rol die zij spelen in de ****. De Minister kan steeds deze lijst aanvullen.

**** **** kan in uitzonderlijke individuele gevallen als bepaald in het artikel 42 een maatregel nemen die dit recht beperkt.

De waarborg van de betrokkenen hierbij vloeit voort uit het feit dat de **** de Minister hiervan dient op de hoogte te brengen.

Artikelen 47-52 Deze artikelen **** de morele en religieuze beleving van de bewoners in het centrum. **** op het fundamenteel recht op vrije keuze van godsdienst in ****, biedt het centrum een zo breed mogelijke morele en religieuze bijstand aan de bewoners die hun religie hebben te kennen gegeven en deze wensen te praktiseren.

De **** of zijn gemachtigde dient steeds zijn goedkeuring te hechten aan de door het officieel orgaan van de eredienst voorgedragen ****.

Artikelen 53-62 Deze artikelen **** de medische verzorging binnen het centrum. De bewoners hebben het recht op een adequate medische verzorging binnen het centrum. Dit behelst een goed uitgeruste medische dienst, die op normale tijdstippen en daarbuiten in dringende gevallen steeds toegankelijk is. **** vrije keuze van een arts wordt tevens gegarandeerd. De consultatie en eventuele behandeling zijn in dergelijk geval wel volledig ten laste van de bewoner.

De medische dienst staat naast de individuele gezondheid van de bewoners tevens in voor de algemene gezondheid van het centrum.

De bewoners in afzondering worden tevens van dichtbij door de medische dienst gevolgd.

Artikelen 63-70 Deze artikelen **** de sociale dienst van het centrum. Deze dienst tracht de bewoner zijn situatie duidelijk te maken en hem te informeren over en te begeleiden bij de komende administratieve procedures. Zij bereiden de betrokkene eventueel voor op een repatriëring.

**** opvoeders daarentegen trachten dan weer de algemene ontwikkeling van de bewoners te bevorderen en organiseren in dit kader allerlei activiteiten. Sommige activiteiten zijn er echt op gericht de bewoners op een bepaald domein te vormen, wat hen in hun thuisland dan weer ten goede kan komen.

Niet-gouvernementele organisaties kunnen onder de voorwaarden gesteld in het artikel 69 bepaalde activiteiten ontplooien ten **** van de bewoners van het centrum.

Artikelen 71-76 Deze artikelen bevatten de basisregels betreffende het materieel welzijn en de hygiëne van de bewoners. **** geven hen de nodige garanties betreffende de kwaliteit van de infrastructuur, meer bepaald met betrekking tot temperatuur, verluchting en veiligheid.

Daarnaast worden er enkele rechten en plichten bepaald betreffende de hygiëne in het centrum en de persoonlijke hygiëne.

Tot slot worden de **** vermeld. Er wordt in het centrum te allen tijde rekening gehouden met de religieuze en medische voorschriften betreffende het voedsel.

Artikelen 77-80 De artikelen beschrijven de basisregels betreffende de leefregels in de centra. **** is moeilijk om hiervan een zeer gedetailleerde beschrijving te geven, daar er duidelijke **** verschillen zijn tussen de verschillende centra. Concrete regels hierover zullen derhalve in het huishoudelijk reglement behandeld worden.

De bewoners hebben het recht om dagelijks twee uur in de buitenlucht te gaan. Dit wordt in alle centra aangemoedigd, daar het belangrijk is voor de gezondheid van de bewoners. **** uitzonderingen hierop worden limitatief omschreven in het artikel 78.

**** leven in de centra wordt gekenmerkt door het ****. In tegenstelling tot de gevangenissen bestaat er dus geen individueel ****. De beide geslachten moeten in principe niet gescheiden worden. Dit besluit verduidelijkt hierbij echter wel dat een scheiding verplicht dient doorgevoerd te worden in de slaapzalen en bij de sanitaire aangelegenheden. De reden hiervan ligt in het recht op privacy.

Het feit van het opteren voor een **** in de centra heeft onmiskenbaar zijn invloed op de privacy van het individu. **** **** tracht de contacten tussen mensen in een zelfde situatie te bevorderen, wat een belangrijke psychologische hulp voor de meeste van de bewoners betekent.

Elk centrum wordt in dit kader op basis van het artikel 79 verplicht om in de mate dat de infrastructuur het toelaat- tegemoet te komen aan de **** van de bewoners. Wij denken hierbij aan de lokalen waar een individueel bezoek kan doorgaan, de bouw van individuele kamers waar bepaalde bewoners op hun vraag enkele uren apart kunnen ondergebracht worden, de speciaal ingerichte vertrekken om de godsdienst te belijden, ...

In de nieuwe centra wordt er meer afgestapt van het **** en worden er tevens om redenen van privacy individuele kamers voorzien.

Dit besluit voorziet ook in het artikel 80 enkele uitzonderingen op de **** van het ****. **** uitzonderingen zijn ingegeven door ten eerste praktische motieven (medische toestand, begeleiding bij repatriëring, gevaar voor de ****), ten tweede specifieke noden van bepaalde categorieën van bewoners (gezinnen, zieke personen) en ten derde motieven van **** aard.

Artikelen 81-88 Deze artikelen bepalen in algemene termen de verplichtingen van de bewoners in het centrum. De draagwijdte van elk van deze plichten zal in het huishoudelijk reglement van elk centrum worden gespecificeerd.

De plichten verwoorden de eisen die aan de bewoners dienen gesteld te worden teneinde een normale gang van zaken binnen het centrum te bekomen.

Artikelen 89-95 Deze artikelen bepalen welke gedragingen kunnen gesanctioneerd worden (artikel 89) en wat de concrete sancties kunnen zijn (artikelen 90-91). Dit houdt een belangrijke waarborg in voor de bewoners.

Daarnaast dienen de sancties in beginsel opgelegd te worden door de **** en wordt de duur ervan beperkt, wat ook belangrijke waarborgen vormen.

**** is een duidelijke gradatie in het gamma van sancties dat overeenstemt met de aangegeven gradaties in het verboden gedrag.

De meest verregaande sanctie is de plaatsing in de ****-****. **** **** heeft hierbij een informatieplicht en een **** jegens de gesanctioneerde bewoner.

Naast de **** waarborgen, dient de bewoner in afzondering dagelijks opgevolgd te worden door een lid van het medisch team.

Artikel 96 Dit artikel bepaalt de dwangmaatregelen die kunnen gebruikt worden tegen de bewoners in het centrum. Deze dwangmiddelen zijn manieren om controle te krijgen over bewoners die andere bewoners, personeelsleden of het centrum op een of andere manier in gevaar brengen. Zij zijn limitatief bepaald en verschillend in intensiteit.

De aard van het in een concreet geval te gebruiken dwangmiddel hangt af van het concreet gestelde gedrag van de bewoner in kwestie.

Elke dwangmaatregel is per definitie tijdelijk, meer bepaald, totdat er controle is verkregen over de bewoner in kwestie.

**** geval er geen permanente controle over het gedrag van de betrokken bewoner kan verkregen worden, kan deze steeds overgebracht worden naar een andere, meer aangepaste instelling (artikel 97). Dit kan eventueel een penitentiaire instelling zijn.

Artikelen 98-110 Deze artikelen definiëren de basisregels betreffende de veiligheid in het centrum en de toepassing hiervan in bepaalde **** (ontsnapping, risico op zelfmoord, brand, bomalarm). Deze basisregels dienen gespecificeerd te worden in het huishoudelijk reglement van elk centrum.

Artikelen 111-119 De artikelen 111 en 112 bepalen enkele waarborgen voor de bewoners die verwijderd zullen worden of in vrijheid zullen gesteld worden. De artikelen 113 tot 119 bepalen de te volgen administratieve procedure bij een geboorte of een overlijden in het centrum.

Artikel 120 Deze artikelen bepalen het individueel **** van elke bewoner.

Elke bewoner moet steeds in de mogelijkheid gesteld worden de klachten over zijn behandeling in het centrum en de toepassing van dit besluit en het huishoudelijk reglement mondeling te uiten tegenover de ****. Hij kan zich tevens te allen tijde schriftelijk wenden tot de Directeur-generaal van de **** Vreemdelingenzaken.

Over de klachtenprocedure werden er in het begin van dit Verslag reeds enkele opmerkingen geformuleerd.

Artikel 121 Er wordt een commissie opgericht die op een permanente basis toezicht zal houden op de kwaliteit van de **** in het centrum. Deze commissie zal samengesteld worden uit een magistraat, twee afgevaardigden van het **** voor **** van **** en **** en twee afgevaardigden van de **** Vreemdelingenzaken. Zij kunnen eventueel bijgestaan worden door de deskundigen die zij nodig achten.

Ik heb de eer te zijn, ****, **** **** Majesteit, De zeer eerbiedige En zeer getrouwe dienaar, De **** van **** **** ****. VAN DEN ****

4 MEI 1999. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het **** grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen **** ****, **** der Belgen, **** allen die nu zijn en hierna wezen zullen, **** Groet.

**** op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, inzonderheid op artikel 74/8, § 2, ingevoegd bij de wet van 15 juli 1996;

**** op het advies van de **** van ****;

Op de voordracht van **** **** van **** Zaken, **** Wij besloten en besluiten **** : TITEL ****. - Definities en algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° de wet : de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;2° de Minister : de Minister die de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen onder zijn bevoegdheid heeft;3° centrum : plaats, beheerd door de Dienst ****, gericht op de opvang van personen onderworpen aan een administratieve maatregel tot opsluiting, terbeschikkingstelling van de regering of **** in toepassing van de bepalingen vermeld in artikel 74, 8 § 1 van de wet;4° plaatsvervanger : de persoon die bij afwezigheid van de **** de verantwoordelijkheid draagt over het centrum;5° de Directeur-generaal : de Directeur-generaal van de Dienst **** of zijn gemachtigde.

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op alle plaatsen die ingericht zijn om op permanente wijze gebruikt te worden als één van de plaatsen bedoeld in artikel 74/8 van de wet, met uitzondering van de ****.

Elk centrum heeft een huishoudelijk reglement, opgesteld door de ****.

Het huishoudelijk reglement regelt de **** van de bepalingen in dit besluit met betrekking tot de dagelijkse werking van het centrum.

Dit huishoudelijk reglement moet worden goedgekeurd door de Directeur-generaal en bekrachtigd door de Minister.

Het kan geen bepalingen bevatten die afwijken van dit besluit.

Art. 3.Het personeel van het centrum heeft als opdracht de vreemdelingen die in het centrum zijn ondergebracht : 1° vast te houden in afwachting van, al naargelang het geval, een eventuele machtiging tot binnenkomst of verblijf in het **** of hun verwijdering;2° psychologisch en sociaal te begeleiden en voor te bereiden op hun verwijdering;3° aan te zetten tot naleving van de beslissing die aangaande hun **** is genomen. **** organisatie en werking van het centrum dient hierop gericht te zijn.

Art. 4.De centra kunnen ingedeeld worden in : 1° plaatsen van opvang gelegen in het grensgebied of daarmee gelijkgestelde plaatsen, voor vreemdelingen die ressorteren onder artikel 74/5, § 1, 2° van de wet;2° plaatsen van opvang voor vreemdelingen die ressorteren onder artikel 74/6 van de wet;3° plaatsen van opvang voor vreemdelingen, die ressorteren onder artikel 7, 25 en 27 van de wet. TITEL ****. - **** inzake bewoners HOOFDSTUK ****. - Algemene bepalingen

Art. 5.De bewoner heeft, onder de voorwaarden bepaald in dit besluit, recht op een individuele, medische, psychologische en sociale begeleiding. De bewoners van het centrum dienen elkaars mening en eigenheid op godsdienstig, filosofisch, cultureel en politiek vlak te respecteren.

Art. 6.Elke bewoner wordt door het personeel gelijkwaardig, correct en **** behandeld, met respect voor de persoonlijke levenssfeer, zonder onderscheid op basis van ras, geslacht, leeftijd, cultuur, nationaliteit of religie.

Art. 7.Het personeel van het centrum onderhoudt met de bewoners enkel het contact dat verantwoord is door de ****. Een professionele houding is steeds vereist.

Art. 8.Indien de **** vaststelt dat er in hoofde van een bewoner ernstige elementen aanwezig zijn die de vrijlating van deze bewoner of het uitstel van diens vertrek kunnen verantwoorden, moet hij deze elementen ter beoordeling voorleggen aan de Directeur-generaal of de hiertoe door de Directeur-generaal aangeduide dienst of persoon.

Personeelsleden die menen de aanwezigheid van dergelijke elementen te hebben vastgesteld, brengen hiervan onverwijld de **** op de hoogte. HOOFDSTUK ****. - Regels bij aankomst in het centrum

Art. 9.**** vreemdeling wordt onderworpen aan een grondige ****, uitgevoerd door het **** van het centrum. **** **** gebeurt door het betasten van het lichaam en de kledij van de bewoner, alsook door de controle van zijn bagage.

**** **** wordt uitgevoerd door een lid van het **** van hetzelfde geslacht als de bewoner, of door een ander personeelslid van hetzelfde geslacht, in welk geval de **** gebeurt onder toezicht van de ****.

**** voorwerpen worden opgespoord met een ****.

**** **** heeft tot doel na te gaan of de bewoner in het bezit is van voorwerpen of stoffen die verboden zijn, of die gevaarlijk zijn voor hemzelf, voor de bewoners van het centrum, voor het personeel of voor de veiligheid van het centrum.

**** **** mag niet langer duren dan de daartoe noodzakelijke tijd en wordt uitgevoerd in opdracht van de **** of zijn plaatsvervanger.

De bewoner is verplicht hieraan zijn volledige medewerking te verlenen.

Art. 10.**** gevaarlijke en verboden voorwerpen worden in bewaring genomen. **** verboden voorwerpen moeten de **** **** worden. **** voorwerpen kunnen in bewaring worden gegeven.

Deze bewaargeving valt onder toezicht en verantwoordelijkheid van de ****.

Er wordt een inventaris opgemaakt van de in bewaring gegeven goederen.

De betrokken bewoner ontvangt een afschrift van de inventaris die hijzelf en twee daartoe bevoegde personeelsleden ondertekend hebben.

Art. 11.Na het **** dient de bewoner gebruik te maken van de sanitaire inrichting, tenzij dit om medische of **** niet aangewezen is.

Art. 12.De bewoner dient zijn medewerking te verlenen aan een medisch onderzoek. **** onderzoek heeft plaats binnen de kortst mogelijke tijd.

Art. 13.De bewoner dient zijn medewerking te verlenen aan de op hem van toepassing zijnde administratieve procedures. Alle documenten die nuttig kunnen zijn voor de identificatie en de behandeling van het administratieve dossier van de bewoner, worden voor de duur van zijn verblijf in het centrum in bewaring genomen.

De bewoner kan onderworpen worden aan het nemen van vingerafdrukken, overeenkomstig het artikel 51/3 van de wet.

Art. 14.Elke bewoner heeft recht op één gratis nationaal telefoongesprek van minimum tien minuten.

Art. 15.De bewoner kan te kennen geven welke godsdienstige of filosofische overtuiging hij belijdt, en of hij wil deelnemen aan de beoefening van een bepaalde eredienst in het centrum.

Art. 16.Dit besluit en het huishoudelijk reglement van het centrum moeten steeds ter beschikking gesteld worden van iedere persoon die deze **** te consulteren gedurende zijn verblijf in het centrum.

Elke bewoner wordt in het bezit gesteld van een brochure met de rechten en plichten betreffende zijn verblijf in het centrum. Hij wordt tevens op de hoogte gebracht van de ****- en **** waaraan hij onderworpen is.

**** ****, zijn plaatsvervanger of het personeelslid dat hij aanwijst, verduidelijkt aan de bewoner de reden van zijn opsluiting, zijn terbeschikkingstelling van de regering of zijn ****, alsook de beroepsmogelijkheden die ertegen openstaan. **** gebeurt in een taal die de bewoner begrijpt. **** nodig wordt beroep gedaan op een tolk.

De bewoner wordt er ook op gewezen dat hij recht heeft op de bijstand van een advocaat. HOOFDSTUK ****. - Regels tijdens het verblijf in het centrum Afdeling 1. - Briefwisseling en telefoongebruik

1.1- Briefwisseling

Art. 17.Onder briefwisseling wordt elke vorm van inkomende of uitgaande post verstaan.

Art. 18.Behoudens de bepalingen in artikel 20 hebben de bewoners het recht dagelijks onbeperkt briefwisseling te voeren.

Art. 19.Te allen tijde kan worden nagegaan of de inkomende briefwisseling andere voorwerpen dan brieven bevat. **** gebeurt in aanwezigheid van de geadresseerde. **** of verboden voorwerpen worden in bewaring genomen.

Behoudens de gevallen bepaald in artikel 20 mag het personeel van het centrum geen kennis nemen van de inhoud van de brieven.

Art. 20.Indien er ernstige aanwijzingen zijn dat de briefwisseling een gevaar vormt voor 's lands veiligheid, de openbare veiligheid of de openbare orde of indien dit noodzakelijk is ter voorkoming van strafbare feiten, ter bescherming van de gezondheid, de goede zeden of de rechten en vrijheden van anderen of ter bescherming van de veiligheid van het centrum, kan de briefwisseling van of gericht aan een bewoner, voor de verzending of de overhandiging ervan, aan een inhoudelijke controle door de **** of diens plaatsvervanger worden onderworpen. **** gebeurt in aanwezigheid van de betrokken bewoner.

Indien blijkt dat de inhoud een ernstige bedreiging vormt voor 's lands veiligheid, de openbare veiligheid of de openbare orde of indien dit noodzakelijk is ter voorkoming van strafbare feiten, ter bescherming van de gezondheid, de goede zeden of de rechten en vrijheden van anderen of ter bescherming van de veiligheid van het centrum, kan de **** of diens plaatsvervanger beslissen de briefwisseling niet te verzenden of te overhandigen. Hij dient de Minister hiervan onmiddellijk, via hiërarchische weg, op de hoogte te brengen.

Art. 21.Een door de **** of diens plaatsvervanger aangewezen personeelslid staat de bewoners, die de nodige kennis daartoe niet bezitten, bij met het opstellen of lezen van hun brieven, indien zij daarom zouden vragen.

Art. 22.Het centrum stelt kosteloos briefpapier ter beschikking van de bewoners. Indien de bewoners in de onmogelijkheid verkeren zelf de verzendingskosten te dragen, worden de brieven gefrankeerd op kosten van het centrum. 1.2- Telefoongebruik

Art. 23.De bewoners hebben het recht dagelijks tussen acht uur 's morgens en tien uur 's avonds op eigen kosten te telefoneren. **** **** ziet erop toe dat iedere bewoner dit recht in de praktijk op gelijke wijze kan genieten.

Het telefonisch contact met hun advocaat is gratis.

Art. 24.De advocaten hebben het recht op ieder ogenblik met hun cliënt in contact te treden.

Art. 25.In het belang van 's lands veiligheid, de openbare veiligheid, de bescherming van de openbare orde, of ter voorkoming van strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen of ter bescherming van de veiligheid van het centrum, kan de **** of zijn plaatsvervanger het telefonisch contact verbieden. Hij dient de Minister hiervan onmiddellijk, via hiërarchische weg, op de hoogte te brengen.

Het telefonisch contact tussen een bewoner en zijn advocaat kan niet verboden worden. Indien er ernstige aanwijzingen zijn dat oneigenlijk gebruik of misbruik wordt gemaakt van dit recht, wordt de **** van de balie van het rechtsgebied waar de advocaat is ingeschreven daarvan onmiddellijk op de hoogte gebracht. Afdeling 2. - Bezoek

2.1- Algemene bepalingen

Art. 26.De bezoekers moeten in het bezit zijn van een geldig identiteitsbewijs of -document dat bij het begin van een bezoek dient voorgelegd te worden.

**** **** of zijn plaatsvervanger kan hierop evenwel een uitzondering toestaan.

Art. 27.De bezoekers kunnen onderworpen worden aan een grondige ****, uitgevoerd door het **** van het centrum.

**** **** gebeurt door het betasten van het lichaam en de kledij van de bezoeker, alsook door de controle van zijn bagage.

**** **** wordt uitgevoerd door een lid van het **** van hetzelfde geslacht als de bezoeker, of door een ander personeelslid van hetzelfde geslacht, in welk geval de **** gebeurt onder toezicht van de ****.

**** voorwerpen worden opgespoord met een ****.

**** **** heeft tot doel na te gaan of de bezoeker in het bezit is van voorwerpen of stoffen die verboden zijn, of die gevaarlijk zijn voor hemzelf, voor de bewoners, voor het personeel of voor de veiligheid van het centrum.

**** **** mag niet langer duren dan de daartoe noodzakelijke tijd en wordt uitgevoerd in opdracht van de **** of zijn plaatsvervanger.

De bezoeker is verplicht hieraan zijn volledige medewerking te verlenen.

Art. 28.Bezoekers worden in het **** ingeschreven. 2.2- Bezoek aan de bewoners 2.2.1- Algemene modaliteiten

Art. 29.De bewoner moet ongestoord met zijn bezoeker of bezoekers kunnen praten. Tijdens het bezoek leggen de toezichthoudende personeelsleden de grootst mogelijke discretie aan de dag.

**** individueel bezoek van een advocaat, een diplomatieke of consulaire vertegenwoordiger, leden van een administratieve overheid of de gerechtelijke macht, **** door in een afzonderlijke ruimte, zonder de aanwezigheid van personeelsleden van het centrum.

Art. 30.Wanneer een bewoner zodanig ziek is dat hij zich niet naar de **** kan begeven, kan de **** of zijn plaatsvervanger hem toestaan om, onder de voorwaarden bepaald in artikel 29, zijn bezoekers in zijn kamer of de ziekenzaal te ontvangen.

Art. 31.Wanneer er ernstige aanwijzingen zijn dat het contact tussen een bewoner en een bezoeker een gevaar vormt voor 's lands veiligheid, de openbare veiligheid of de openbare orde of indien dit noodzakelijk is ter voorkoming van strafbare feiten, ter bescherming van de gezondheid of de goede zeden, ter bescherming van de rechten en vrijheden van anderen of ter bescherming van de veiligheid van het centrum, kan de **** of zijn plaatsvervanger ten aanzien van de bezoeker één van de volgende maatregelen nemen : 1° een mondelinge waarschuwing;2° het bezoek doen afbreken;3° de toegang tot het centrum weigeren. Indien de sancties bedoeld in 2° en 3° genomen worden ten aanzien van de personen bedoeld in de artikelen 33 en 34, dient de **** de Minister hiervan onmiddellijk, via hiërarchische weg, op de hoogte te brengen.

Indien een bezoeker een ontvluchting tracht voor te bereiden of te vergemakkelijken, stelt de **** of zijn plaatsvervanger hem ter beschikking van de ****.

Het bezoek door de advocaat kan niet verboden worden. Indien er ernstige aanwijzingen zijn dat oneigenlijk gebruik of misbruik wordt gemaakt van dit recht, wordt de **** van het rechtsgebied waar de advocaat is ingeschreven daarvan onmiddellijk op de hoogte gebracht. 2.2.2- **** van de advocaten, de diplomatieke of consulaire vertegenwoordigers, en de leden van de uitvoerende en rechterlijke macht

Art. 32.De advocaten en de beëdigde tolken die de advocaat bijstaan, hebben dagelijks en minstens tussen acht uur 's morgens en tien uur 's avonds toegang tot het centrum indien zij er een cliënt hebben en voor zover zij hun hoedanigheid door middel van een geldige **** kunnen aantonen.

Aan de advocaten die niet in een van de lidstaten van de **** **** gevestigd zijn, wordt toegang verleend mits de ****, op advies van de Procureur des **** en van de **** van de orde der advocaten van het arrondissement waar het centrum gelegen is, een bijzondere machtiging heeft gegeven.

Indien er misbruiken worden vastgesteld, wordt deze **** op de hoogte gebracht.

Art. 33.De bewoners hebben het recht bezoek te ontvangen van de diplomatieke of consulaire vertegenwoordigers van de staat waarvan zij onderdaan zijn, en dit dagelijks minstens tussen acht uur 's morgens en tien uur 's avonds.

Art. 34.**** leden van de uitvoerende en rechterlijke macht die zich in het centrum aanmelden, mogen met één of meerdere op voorhand te identificeren bewoners in verbinding komen na bij de **** of zijn plaatsvervanger van hun hoedanigheid te hebben doen blijken, en indien zij aantonen dat het een handeling van hun ambt of hun functie betreft waarvoor een bezoek aan die bewoner of die bewoners nodig is. 2.2.3- **** van de familieleden

Art. 35.De bewoner mag volgens de regels bepaald in artikel 36 elke dag en op de uren bepaald in het huishoudelijk reglement, gedurende een half uur het bezoek ontvangen van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn, van zijn voogd, van zijn echtgenoot of levenspartner, van zijn broers en zussen, ooms en tantes.

Deze personen moeten hun verwantschap, of **** voor wat de levenspartner betreft, met de bewoner kunnen bewijzen, doch de **** zijn plaatsvervanger of het personeelslid dat hij hiertoe aanwijst, kan hierop een uitzondering toestaan.

Art. 36.**** **** ziet erop toe dat iedere bewoner dit recht in de praktijk op gelijke wijze kan genieten. Met het oog op de organisatie van het bezoek dient een afspraak gemaakt te worden bij de ****, zijn plaatsvervanger of het personeelslid dat hij hiertoe aanwijst.

Maximum twee bezoekers zijn per bewoner en per **** toegelaten.

**** **** of zijn plaatsvervanger kan hierop evenwel een uitzondering toestaan.

Art. 37.Gezien de specifieke reglementering die geldt op het grondgebied van de **** Luchthaven, kunnen de artikels 35 en 36 van dit besluit niet toegepast worden voor het **** 127, gelegen aan de **** 127, te 1820 ****. 2.2.4- **** van andere personen

Art. 38.Alle andere personen hebben niet het recht een bewoner te bezoeken, tenzij de **** of zijn plaatsvervanger hiervoor vooraf de machtiging verleent. 2.3- Bezoek aan het centrum 2.3.1- Algemene modaliteiten

Art. 39.Bezoek aan het centrum is, behoudens de bepalingen in artikelen 43 tot en met 46, onderworpen aan de toelating van de Directeur-generaal.

Art. 40.De bezoekers aan het centrum worden steeds vergezeld door de ****, zijn plaatsvervanger of het personeelslid dat hij hiertoe aanwijst.

Art. 41.De bewoners mogen niet aan publieke belangstelling onderworpen worden.

Zij mogen zonder hun instemming niet onderworpen worden aan vragen van journalisten of derden, noch mogen er van hen **** gemaakt worden.

Art. 42.Indien er ernstige aanwijzingen zijn dat het bezoek aan het centrum door een concrete bezoeker een gevaar vormt voor 's lands veiligheid, de openbare veiligheid of de openbare orde of indien dit noodzakelijk is ter voorkoming van strafbare feiten, ter bescherming van de gezondheid of de goede zeden, ter bescherming van de rechten en vrijheden van anderen of ter bescherming van de veiligheid van het centrum, kan de **** of zijn plaatsvervanger ten aanzien van de bezoeker één van de volgende maatregelen nemen : 1° een mondelinge waarschuwing;2° het bezoek doen afbreken;3° de toegang tot het centrum weigeren. Indien de directeur of zijn plaatsvervanger de sancties bedoeld in 2° en 3° oplegt, dient hij de Minister hiervan onmiddellijk via hiërarchische weg op de hoogte te brengen.

Indien een bezoeker een ontvluchting tracht voor te bereiden of te vergemakkelijken, stelt de **** of zijn plaatsvervanger hem ter beschikking van de ****. 2.3.2- Door de parlementsleden

Art. 43.**** leden van de **** van ****, van de Senaat en van de ****- en **** hebben tussen acht uur 's morgens en zeven uur 's avonds steeds toegang tot het centrum door van hun hoedanigheid te doen blijken. 2.3.3- Door bepaalde overheden en instellingen

Art. 44.**** volgende overheden hebben in het kader van de uitoefening van hun ambt tussen acht uur 's morgens en zeven uur 's avonds steeds toegang tot het centrum : - de **** bevoegd voor het grondgebied waar het centrum gelegen is; - de burgemeester bevoegd voor het grondgebied waar het centrum gelegen is.

Art. 45.**** volgende personen of instellingen en hun leden, hebben in het kader van het volbrengen van hun opdracht toegang tot het centrum : - het Hoog **** voor de **** van de **** Naties; - de **** **** voor de **** van de Mens; - het **** **** ter voorkoming van foltering en onmenselijke of vernederende behandeling of bestraffing; - het **** voor **** van **** en ****; - de **** **** voor Vluchtelingen; - het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en de ****. 2.3.4- Door andere personen en organisaties

Art. 46.De **** of de Directeur-generaal kan aan andere instellingen, organisaties of personen dan die bedoeld in de artikelen 44 en 45, het recht geven één of meerdere centra te bezoeken voor de duur en onder de voorwaarden die hij bepaalt. Afdeling 3 - De morele en religieuze beleving in het centrum

Art. 47.De bewoners die verklaard hebben te willen deelnemen aan een erkende eredienst ontvangen op hun verzoek morele en religieuze bijstand van de bedienaars van deze eredienst.

De bewoners die morele bijstand wensen, kunnen een beroep doen op een moreel consulent die een niet-confessionele overtuiging vertegenwoordigt.

Deze bedienaars en consulenten worden door hun meerderen voorgedragen aan de **** of zijn gemachtigde.

Zij worden in het bezit gesteld van een **** die door de **** of zijn gemachtigde wordt afgeleverd.

Art. 48.**** vraag van een bewoner kan de **** of zijn gemachtigde toegang tot het centrum verlenen aan de **** van een niet door de Staat erkende eredienst.

Art. 49.De bewoner dient de **** in kennis te stellen indien hij een andere eredienst beoefent dan initieel aangegeven.

Art. 50.De bedienaars van de erkende erediensten en de morele consulenten bezoeken slechts die bewoners die het wensen.

Art. 51.Voor de morele en religieuze beleving wordt een aangepast lokaal ter beschikking gesteld.

Indien de gekozen religie van de bewoner bepaalde **** bepaalt, dient de **** te garanderen dat de betrokken bewoner deze kan respecteren.

Art. 52.**** is de personen belast met de morele en religieuze bijstand aan de bewoners verboden feiten bekend te maken die zij bij de uitoefening van hun ambt mochten hebben vernomen; dit verbod blijft na hun ontheffing uit het ambt of ontslag gelden.

Bij de bijstand die zij geven dienen zij een neutrale houding aan te nemen ten aanzien van het **** van de Regering en de werking van de centra. Afdeling 4 - De medische en sociale verzorging in het centrum, het

materieel welzijn en de hygiëne. 4.1- De medische verzorging

Art. 53.Elk centrum beschikt over een medische dienst, die toegankelijk is op de tijdstippen bepaald in het huishoudelijk reglement en steeds in dringende gevallen.

Art. 54.De zieke bewoner ontvangt van de medische dienst en onder de bevoegdheid van de geneesheer van het centrum, de verzorging die zijn toestand vereist.

De bewoner mag, op eigen kosten, een beroep doen op door hem gekozen geneesheer. Hij dient de geneesheer verbonden aan het centrum daarvan op de hoogte te stellen.

De medicatie en de behandeling zijn in dat geval te zijnen laste.

De aard van de voorgeschreven medicatie en behandeling die voorgeschreven worden door de niet tot het centrum behorende geneesheer, worden meegedeeld aan de geneesheer die aan het centrum verbonden is voor de opvolging van de behandeling.

Indien de niet tot het centrum behorende geneesheer en de geneesheer aan het centrum verbonden het niet eens zijn over de behandeling, wordt de betwisting voor beslissing voorgelegd aan een derde geneesheer, aangeduid door de Directeur-generaal.

Art. 55.Enkel de geneesheer verbonden aan het centrum beslist of de zieke bewoner in de **** kan worden verzorgd of naar de ziekenzaal moet worden overgebracht.

**** geneesheer en/of zijn medewerkers tekenen op de medische steekkaart van de bewoner de onderzoeken en de voorschriften aan, die op deze laatste betrekking hebben.

Art. 56.Indien de geneesheer verbonden aan het centrum vaststelt dat de bewoner aangetast is door een aandoening die niet behoorlijk in het centrum kan behandeld worden, of ingeval van bevalling of stervensgevaar wordt de bewoner naar een gespecialiseerd medisch centrum overgebracht. **** **** of zijn plaatsvervanger dient de Directeur-generaal hiervan op de hoogte te brengen.

Art. 57.Indien een bewoner naar een gespecialiseerd medisch centrum wordt overgebracht, zorgt de **** in samenspraak met de directie van het ziekenhuis voor de eventuele bewaking van de overgebrachte bewoner.

Art. 58.**** nodig voor het geneeskundig onderzoek van de toestand van een bewoner kan de geneesheer verbonden aan het centrum zich laten bijstaan door een geneesheer-specialist.

Art. 59.**** vaststelling van ernstige aandoeningen, een besmettelijke ziekte of epidemie, dient de geneesheer verbonden aan het centrum zo spoedig mogelijk de **** of diens plaatsvervanger te informeren over de te nemen maatregelen.

In de gevallen door het departement van **** bepaald, brengt de geneesheer verbonden aan het centrum onmiddellijk de **** van de provincie op de hoogte.

**** **** dient hiervan verslag uit te brengen aan de Directeur-generaal.

Art. 60.Indien een bewoner in een **** wordt geplaatst, dient onmiddellijk een lid van de medische dienst op de hoogte gebracht te worden. Hij bezoekt de betrokkene zo snel mogelijk en volgt hem daarna dagelijks op.

Art. 61.De medische dienst houdt de verschillende registers, staten en documenten bij, die betrekking hebben op de geneeskundige dienst.

**** geneesheer verbonden aan het centrum beslist over de inzage van deze documenten.

Art. 62.Indien de geneesheer verbonden aan het centrum medische bezwaren formuleert bij de verwijdering van een bewoner, legt de **** deze, via hiërarchische weg, ter beslissing voor aan de Directeur-generaal. Deze beslist na eventueel het advies te hebben ingewonnen van een door hem aangeduide geneesheer.

**** **** of diens plaatsvervanger dient de dienst die de verwijderingen organiseert hiervan onmiddellijk op de hoogte te brengen. 4.2- De sociale verzorging, de ontspanning en de algemene ontwikkeling

Art. 63.Elk centrum beschikt over een sociale dienst, die toegankelijk is op de tijdstippen bepaald in het huishoudelijk reglement.

Art. 64.De sociale dienst begeleidt de bewoner gedurende zijn verblijf, bekommert zich in samenwerking met de medische dienst om zijn geestelijke gezondheid en bereidt hem voor op zijn eventuele verwijdering. De sociale dienst zet de bewoner aan tot naleving van de beslissing die aangaande zijn **** is genomen.

Art. 65.**** **** dient de algemene ontwikkeling van de bewoners te bevorderen. Te dien einde mag hij leden van het personeel ermee belasten verschillende activiteiten te organiseren waardoor dit doel kan worden bereikt.

Art. 66.In functie van de infrastructuur en de mogelijkheden van elk centrum organiseert de sociale dienst of de leden van het personeel die de **** hiermee belast, recreatieve, culturele en sportieve activiteiten voor de bewoners.

Art. 67.Er bestaat in elk centrum een bibliotheek, waarvan de werken ter beschikking gesteld worden van de bewoners.

Art. 68.De bewoners hebben dagelijks toegang tot de informatie van de verschillende media, onder de voorwaarden bepaald in het huishoudelijk reglement. **** geval van misbruik, of in het belang van 's lands veiligheid, de openbare veiligheid, of ter bescherming van de openbare orde, of indien dit noodzakelijk is ter voorkoming van strafbare feiten, of ter bescherming van de gezondheid, de goede zeden, de rechten en vrijheden van anderen of de veiligheid van het centrum, kan de **** of zijn plaatsvervanger deze toegang beperken. Hij dient de Minister hiervan onmiddellijk, via hiërarchische weg, op de hoogte te brengen. 4.3- De werking binnen de centra van niet-gouvernementele en andere organisaties

Art. 69.De Minister kan aan organisaties en individuen de toelating verlenen een werking op te starten binnen het centrum onder de volgende voorwaarden : 1° de doelstelling van de organisatie mag niet in tegenspraak zijn met het regeringsbeleid inzake de centra of inzake verwijdering van vreemdelingen;2° onder werking wordt verstaan : het op regelmatige basis en op professionele wijze ontplooien van activiteiten ten behoeve van bewoners;3° een jaarlijks **** dient aan de **** voorgelegd te worden;4° de organisatie dient garanties te bieden inzake continuïteit van de werking;5° er dient in samenspraak met de **** gewerkt te worden;6° de werking van de betrokken organisatie zal onderworpen worden aan een jaarlijkse evaluatie.

Art. 70.**** **** kan beroep doen op gespecialiseerd personeel dat niet tot de **** Vreemdelingenzaken behoort voor het organiseren van activiteiten vernoemd in artikel 65 en 66. 4.4- Het materieel welzijn en hygiëne van de bewoners 4.4.1- ****, verwarming en verluchting

Art. 71.**** plaatsen waar de veiligheid en het comfort het vereisen, worden van valavond tot 's morgens verlicht.

In alle lokalen dient er een gepaste temperatuur te zijn.

Alle schikkingen dienen genomen te worden om een goede verluchting en hygiëne van het centrum te verzekeren. 4.4.2- Kledij en persoonlijke hygiëne

Art. 72.De bewoners behouden hun eigen kledij, tenzij de ****, in het belang van de veiligheid, de zedelijkheid of de hygiëne er anders over beslist.

De bewoners mogen, op eigen kosten, de kledij laten brengen die zij nodig hebben.

Indien de kledij niet aangepast is, stelt het centrum kosteloos kleding ter beschikking.

Art. 73.De kleding en het **** van de bewoners moeten in overeenstemming zijn met de ****. Deze worden net en in goede staat gehouden. Te dien einde worden deze regelmatig gewassen.

**** linnengoed van de ziekenboeg wordt afzonderlijk gereinigd.

Art. 74.De bewoners krijgen dagelijks de gelegenheid zich te wassen.

Tevens worden kosteloos de noodzakelijke toiletartikelen ter beschikking gesteld. 4.4.3- Voeding

Art. 75.Elke bewoner krijgt driemaal per dag een maaltijd. **** geneeskundig advies kan een **** of een dieetmaaltijd worden aangeboden. Varkensvlees wordt nooit geserveerd.

Art. 76.**** gebruik en verbruik van alcoholische, verboden of gevaarlijke **** is verboden.

TITEL ****. - Leefregels en **** in het centrum HOOFDSTUK ****. - **** leefregels

Art. 77.De dagindeling van de bewoners, de regeling en de opeenvolging van de activiteiten worden bepaald in het huishoudelijk reglement.

Art. 78.Elke bewoner heeft recht op ten minste twee uur wandeling per dag.

Om medische redenen of in het belang van de bewoner kan de **** of diens plaatsvervanger beslissen dat hiervan wordt afgeweken.

**** van tuchtmaatregelen kan de duur beperkt worden. **** ieder geval heeft de bewoner steeds de mogelijkheid tot één uur wandeling.

Art. 79.Het regime in het centrum wordt tijdens de dag gekenmerkt door het leven in groepsverband.

Alleenstaande mannen en vrouwen worden in ieder geval gescheiden bij sanitaire- en ****.

**** in de zin van het **** inzake de **** van het **** van 20 november 1989 mogen niet worden ondergebracht in een gesloten centrum, behalve indien zij behoren tot een van de volgende categorieën : 1° de minderjarige die werd tegengehouden aan de grens en wordt vastgehouden in afwachting van een beslissing over zijn ****;2° de minderjarige die begeleid wordt door één of beide ouders of door zijn wettelijke vertegenwoordiger, indien deze zich ook in het centrum bevinden.In dit geval verblijft de minderjarige in het centrum in hetzelfde vertrek als een van deze personen.

**** **** stelt de nodige infrastructuur ter beschikking om aan de privacy-noden van de bewoners tegemoet te komen.

Indien er zich minderjarigen bevinden in het centrum, dient de nodige aangepaste infrastructuur ter beschikking gesteld te worden, opdat deze zich kunnen ontspannen.

Art. 80.In de volgende gevallen kan er op het **** een uitzondering gemaakt worden : - **** van de speciale categorie van bewoners : - de afzondering om medische redenen, zoals bepaald in artikel 55 van dit besluit; - de opvang van families; - **** van sanctie- of veiligheidsmaatregelen : - de afzondering op beslissing van de **** van de bewoner die door zijn gedrag de veiligheid of de rust van de groep in gevaar brengt; - de afzondering als sanctie, overeenkomstig artikel 90. - In het kader van de verwijdering van een bewoner : - de afzondering onmiddellijk voorafgaand aan de effectieve verwijdering van de bewoner; HOOFDSTUK ****. - **** **** Afdeling 1. - **** van de bewoners van het centrum

Art. 81.De bewoner moet zich houden aan de leefregels beschreven in dit besluit en het huishoudelijk reglement van het centrum waarin zij verblijven. Hij dient de richtlijnen van het personeel op te volgen, teneinde de goede orde binnen het centrum te bewaren en de reglementen uit te voeren.

Art. 82.De bewoner moet steeds in het bezit zijn van het ****, dat hij overeenkomstig het huishoudelijk reglement verkregen heeft.

Art. 83.De bewoner verzorgt zijn kleding en zijn persoonlijke hygiëne.

Art. 84.**** is de bewoner verboden de goede staat en de netheid van de roerende en onroerende goederen van het centrum aan te tasten.

De bewoners zorgen er steeds voor dat de vertrekken waarin zij verblijven te allen tijde in orde zijn en voldoen aan de voorschriften zoals bepaald in het huishoudelijk reglement.

De schade die bewoners opzettelijk aanrichten, kan op hen verhaald worden.

Art. 85.Alle handelingen die de veiligheid, orde en de goede werking van het centrum verstoren, zijn verboden.

Art. 86.De bewoner volgt de voorgeschreven procedures met betrekking tot het gebruik van **** en andere gevaarlijke voorwerpen, waarvan misbruik zou kunnen gemaakt worden. Deze procedures worden beschreven in het huishoudelijk reglement.

Art. 87.De bewoners volgen de dagindeling en de **** zoals beschreven in het huishoudelijk reglement.

Art. 88.**** is de bewoners verboden goederen onder elkaar te kopen of te verkopen. Afdeling 2. - Sancties

Art. 89.**** overtreding is elke daad van ongehoorzaamheid, van tuchteloosheid of van weerspannigheid, elke inbreuk op de reglementen of elk misbruik van hetgeen daarin wordt toegestaan. Overtredingen worden naargelang de omstandigheden en volgens de ernst van het geval gesanctioneerd volgens de regels vermeld in artikel 90.

Art. 90.De sancties zijn : 1° mondelinge waarschuwing;2° opgelegde taken in functie van orde en netheid van het centrum;3° intrekking van gunsten zoals de toegang tot de bibliotheek en recreatieve ruimte, kantine, ****, culturele of sport- of ontspanningsactiviteiten, en van andere, krachtens dit besluit of het huishoudelijk reglement verleende gunsten;4° plaatsing in een ****. De sancties bedoeld in 1° en 2° kunnen opgelegd worden door de ****, zijn plaatsvervanger of de personeelsleden die daartoe in het huishoudelijk reglement werden aangewezen.

De sancties bedoeld in 3° en 4° kunnen enkel door de **** zelf of door zijn plaatsvervanger opgelegd worden.

De mondelinge waarschuwing wordt gegeven wanneer de bewoner een overtreding begaat, maar men twijfelt aan de opzettelijkheid daarvan.

De taken in functie van orde en netheid worden opgelegd wanneer de bewoner een overtreding begaat, maar hierbij geen agressie gebruikt.

**** verschillende gunsten kunnen worden ingetrokken wanneer de bewoner de ingevolge een vorige overtreding opgelegde taken in functie van de orde en netheid van het centrum weigert uit te voeren of een tweede maal een zelfde overtreding begaat.

De plaatsing in een **** kan worden opgelegd bij fysieke agressie of vandalisme of wanneer een bewoner een derde maal dezelfde overtreding begaat.

Art. 91.**** in artikel 90, eerste alinea, 3° vermelde sancties kunnen hetzij afzonderlijk, hetzij samen worden opgelegd. Zij kunnen voorwaardelijk worden opgelegd. Zij kunnen tijdens de uitvoering door de **** of diens plaatsvervanger worden opgeheven.

Art. 92.De duur van de onder artikel 90, eerste alinea, 2° en 3° vermelde sancties mag niet meer bedragen dan vijf dagen. **** geval van herhaling is de **** tien dagen.

Art. 93.**** **** van de plaatsing in een **** is vierentwintig uur. Indien het gedrag van de bewoner de integratie in de **** onmogelijk maakt, kan de Directeur-generaal tweemaal beslissen deze termijn met vierentwintig uur te verlengen.

Zodra die termijn verstreken is, kan alleen de Minister beslissen de afzondering te verlengen.

Art. 94.**** **** moet minimaal een matras en toiletgelegenheid bevatten alsook een oproepsysteem waarmee de bewoner een personeelslid kan oproepen.

Art. 95.De bewoner behoort vooraf in kennis te worden gesteld van de feiten die hem ten laste worden gelegd en er wordt geen enkele sanctie getroffen alvorens hij gehoord is. Afdeling 3. - Dwangmaatregelen

Art. 96.Dwang kan enkel gebruikt worden indien het gedrag van de bewoner een risico vormt voor hemzelf, voor de andere bewoners, voor de personeelsleden, voor de veiligheid, de orde of de goederen van het centrum of van derden. **** gebruik van dwang moet redelijk zijn en in verhouding tot het nagestreefde doel.

Dwangmiddelen zijn geen sancties, maar middelen om de bewoner onder controle te krijgen.

De toegelaten dwangmiddelen zijn : - de fysieke aansporing; - de houdgreep; - de hand- en/of voetboeien.

Elk dwangmiddel mag slechts worden gebruikt als het vorige dwangmiddel heeft gefaald.

Er kan van hand- en/of voetboeien slechts gebruik gemaakt worden in opdracht van de **** of diens plaatsvervanger.

**** geval waarin dwang wordt gebruikt, moet aan de **** worden gemeld. Afdeling 4. - **** naar een andere instelling

Art. 97.Indien een bewoner door zijn gedrag zijn veiligheid, de veiligheid van andere bewoners, van de personeelsleden of van het centrum in het gedrang brengt of wanneer hij de goede werking van het centrum in gevaar brengt, of na een ****, kan de **** of diens plaatsvervanger beslissen dat de bewoner naar een ander centrum of instelling moet worden overgebracht.

**** overbrenging van een bewoner naar een ander centrum of een andere instelling moet steeds in overleg met de directeur van dit centrum of die instelling of zijn plaatsvervanger gebeuren.

TITEL ****. - Veiligheid en handhaving van de openbare orde HOOFDSTUK ****. - Algemene bepalingen.

Art. 98.**** **** zorgt ervoor dat het minimum aantal personeelsleden steeds aanwezig is, zodat de veiligheid van het centrum niet in het gedrang komt.

Art. 99.**** **** inspecteert regelmatig het centrum om er op toe te zien dat de reglementering door bewoners, personeelsleden en derden stipt nageleefd wordt.

Art. 100.**** onregelmatige tijdstippen of op vraag van de **** worden de woonvertrekken geïnspecteerd door het **** van het centrum op gevaarlijke of verboden voorwerpen. **** inspectie wordt steeds door minstens twee leden van het **** uitgevoerd. **** nodig worden ook de bewoners gecontroleerd, conform de bepalingen in artikel 9.

Art. 101.Bij ernstige **** kan de **** of zijn plaatsvervanger autonoom en onmiddellijk maatregelen treffen om het hoofd te bieden aan de problemen. Hij dient de Directeur-generaal hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te brengen.

Het personeel volgt hierbij de specifieke bepalingen vastgesteld in het huishoudelijk reglement.

Art. 102.Wanneer hij het voor de veiligheid van het centrum nodig acht, vordert de **** of zijn plaatsvervanger de bijstand van de ****.

Art. 103.**** infrastructuur van het centrum wordt jaarlijks door een lid van de Interne **** voor Preventie en **** op het werk geïnspecteerd. HOOFDSTUK ****. - Ontsnapping

Art. 104.**** vaststelling van een ontsnapping of een ontsnappingspoging dient de **** of zijn plaatsvervanger hiervan onmiddellijk op de hoogte gebracht te worden. Hij dient de Directeur-generaal daarvan onmiddellijk in kennis te stellen.

Art. 105.Bij een ontsnapping worden onmiddellijk de **** ingelicht en worden volgende gegevens doorgegeven : het aantal ontsnapten, hun naam, voornaam, geboortedatum, dossiernummer, nationaliteit en foto. HOOFDSTUK ****. - **** op zelfmoord

Art. 106.De bewoners waarbij er een ernstig risico bestaat op zelfmoord kunnen worden gescheiden van hun ****. Zij worden regelmatig gecontroleerd door het personeel van het centrum en nauwlettend opgevolgd door de medische en sociale dienst.

Art. 107.**** **** mag betrouwbare medebewoners plaatsen bij de bewoner die zijns inziens een bijzondere neiging tot zelfmoord vertoont.

Art. 108.**** geval van een zelfmoordpoging wordt onmiddellijk de medische dienst en, indien nodig, de hulpdiensten opgeroepen. **** **** dient hiervan onmiddellijk op de hoogte gebracht te worden. Hij stelt een verslag op en brengt de Directeur-generaal zo snel mogelijk op de hoogte. HOOFDSTUK ****. - Brand en bomalarm

Art. 109.Het personeelslid dat de brand opmerkt, een bommelding ontvangt of een verdacht pakket opmerkt, dient zo snel mogelijk de brandweer te verwittigen. Vervolgens start men de ****- en **** zoals beschreven in het huishoudelijk reglement.

**** **** dient onmiddellijk op de hoogte gebracht te worden. Hij begeeft zich ter ****, stelt verslag op en brengt de Directeur-generaal zo snel mogelijk op de hoogte.

Minstens één maal per jaar worden ****-, alarm- en evacuatie-oefeningen georganiseerd.

Art. 110.Indien het centrum omwille van brand onbruikbaar is geworden, zullen de bewoners overgebracht worden naar een andere plaats.

TITEL ****. - **** voorschriften HOOFDSTUK ****. - Invrijheidstelling en verwijdering

Art. 111.Bij zijn invrijheidstelling of verwijdering worden aan de bewoner, behoudens de gevaarlijke en verboden voorwerpen, de goederen teruggegeven, die hij overeenkomstig artikel 10 van dit besluit in bewaring heeft gegeven.

Art. 112.Bij zijn invrijheidstelling of verwijdering worden aan de onvermogende bewoner de nodige middelen verstrekt om te voorzien in zijn **** gedurende de eerstvolgende dagen. HOOFDSTUK ****. - Geboorte

Art. 113.**** verslag vergezeld van een getuigschrift van de geneesheer verbonden met het centrum wordt dadelijk bezorgd aan de Directeur-generaal door de **** of zijn plaatsvervanger in verband met elke vrouw waarvan de bevalling voorzien is tijdens haar ****.

Art. 114.**** **** of zijn plaatsvervanger doet binnen de drie dagen aangifte van de geboorte van het kind aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats waar het kind is geboren, zoals bepaald in artikel 55 van het Burgerlijk Wetboek. HOOFDSTUK ****. - Overlijden

Art. 115.Nadat een arts het overlijden van een bewoner heeft vastgesteld en er de oorzaak van heeft opgegeven, meldt de **** dit dadelijk aan de Directeur-generaal, de **** en aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden, overeenkomstig de artikelen 80 en 84 van het Burgerlijk Wetboek.

Art. 116.Het stoffelijk overschot van de bewoner wordt in een mortuarium geplaatst.

Art. 117.**** **** maakt een inventaris op van de bezittingen en documenten van de overleden bewoner.

Art. 118.Indien de verwanten van de overledene het lijk wensen mee te nemen, dragen zij de begrafeniskosten. Als de verwanten het lijk niet wensen in ontvangst te nemen dan vallen de begrafeniskosten ten laste van de **** Vreemdelingenzaken. Deze dienst kan in dit geval de begrafeniskosten verhalen op het vermogen van de overledene. De teraardebestelling heeft dan plaats op de begraafplaats van de gemeente van de plaats waar het centrum zich bevindt, conform de bepalingen van artikel 77 van het Burgerlijk Wetboek.

Art. 119.Het eventueel saldo van het vermogen, evenals de voorwerpen die aan de overledene toebehoren, worden ter beschikking gesteld van zijn erfgenamen. Als de erfgenamen zich na zes maanden niet hebben aangeboden wordt dat saldo gestort bij de Deposito- en consignatiekas en worden de goederen overhandigd aan de Administratie der Domeinen.

Deze worden verkocht en de opbrengst wordt eveneens gestort bij de Deposito- en consignatiekas.

TITEL ****. - Individuele klachten van bewoners, toezicht op de centra en het jaarverslag

Art. 120.Elke bewoner heeft het recht de **** of zijn plaatsvervanger te spreken. **** vraagt hiertoe een afspraak via de sociale dienst.

Art. 121.De Minister richt een commissie op, die wordt belast met een permanent toezicht op de kwaliteit van de **** in de centra.

De commissie wordt voorgezeten door een magistraat en bestaat minstens uit volgende leden : 1° twee afgevaardigden van het **** voor **** van **** en ****;2° twee afgevaardigden van de **** Vreemdelingenzaken. Indien de commissie zulks nodig acht, kan ze de **** vragen de bijstand te krijgen van deskundigen.

Deze deskundigen kunnen al dan niet permanent toegevoegd worden aan de commissie, maar zijn er geen lid van.

Art. 122.Elk centrum maakt een jaarverslag op.

Hierin zijn minstens opgenomen : - het totaal aantal ingeschreven bewoners, uitgesplitst naar nationaliteit; - de gemiddelde **** per bewoner, uitgesplitst naar nationaliteit; - het totaal aantal ontsnappingen; - het totaal aantal overbrengingen naar ****, andere centra of andere instellingen; - het totaal aantal **** en ****, uitgesplitst naar nationaliteit; - het totaal aantal vrijstellingen en de redenen daarvan, uitgesplitst naar nationaliteit; - het aantal plaatsingen in afzondering, hun gemiddelde duur en de redenen daartoe, uitgesplitst naar nationaliteit; - de gemiddelde kostprijs per bewoner.

**** verslag wordt overgemaakt aan de Minister en aan de Commissie bedoeld in artikel 121.

TITEL ****. - Slotbepalingen

Art. 123.Onze Minister bevoegd voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te ****, 4 mei 1999.

**** **** **** : De **** van **** ****, ****. VAN DEN ****

^