gepubliceerd op 24 april 2013
Decreet houdende optimalisering van het beheer van het hoger kunstonderwijs
28 MAART 2013. - Decreet houdende optimalisering van het beheer van het hoger kunstonderwijs
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan het
decreet van 17 mei 1999Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
17/05/1999
pub.
29/10/1999
numac
1999029643
bron
ministerie van de franse gemeenschap
Decreet betreffende het hoger kunstonderwijs
sluiten betreffende het hoger kunstonderwijs
Artikel 1.In artikel 2 van het decreet van 17 mei 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/05/1999 pub. 29/10/1999 numac 1999029643 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het hoger kunstonderwijs sluiten betreffende het hoger kunstonderwijs, vervangen bij het decreet van 2 juni 2006, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° bij § 2 wordt de zin « Ze organiseren hun opleidingsprogramma zo dat de student die eerst een master in 60 studiepunten kiest de mogelijkheid wordt geboden om zijn studies zonder bijkomend onderwijs te kunnen voortzetten om de master van dezelfde optie in 120 studiepunten te kunnen behalen.» vervangen door de zin « Ze organiseren hun opleidingsprogramma zo dat de student die eerst een master in 60 studiepunten kiest de mogelijkheid wordt geboden om zijn studies met mogelijk aanvullend onderwijs naar rata van 15 studiepunten te kunnen voortzetten om de master van dezelfde optie in 120 studiepunten te kunnen behalen. Dat aanvullend onderwijs maakt integraal deel uit van het studieprogramma. »; 2° bij § 4 worden de woorden « van het eventuele eindestudiewerk.» vervangen door de woorden « van het mogelijke eindstudiewerk of de mogelijke scriptie. ».
Art. 2.In artikel 6, § 3, derde lid, van hetzelfde decreet, laatst gewijzigd bij het decreet van 23 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/03/2012 pub. 05/04/2012 numac 2012029158 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen inzake hoger onderwijs sluiten, worden de woorden « Na deze termijn wordt de Regering geacht de nieuwe lesrooster te hebben goedgekeurd. » vervangen door de woorden « De Regering brengt haar advies binnen de maand uit, na deze termijn wordt ze geacht de nieuwe lesrooster te hebben goedgekeurd. ». HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aan het decreet van 20 december 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/05/2002 numac 2002029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van de regels die specifiek zijn voor het hoger kunstonderwijs georganiseerd in de hogere kunstscholen (1) sluiten tot vaststelling van de regels die specifiek zijn voor het hoger kunstonderwijs georganiseerd in de hogere kunstscholen (organisatie, financiering, omkadering, statuut van het personeel, rechten en plichten van studenten)
Art. 3.In artikel 13 van het decreet van 20 december 2001Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2001 pub. 03/05/2002 numac 2002029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot vaststelling van de regels die specifiek zijn voor het hoger kunstonderwijs georganiseerd in de hogere kunstscholen (1) sluiten tot vaststelling van de regels die specifiek zijn voor het hoger kunstonderwijs georganiseerd in de hogere kunstscholen (organisatie, financiering, omkadering, statuut van het personeel, rechten en plichten van studenten), worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden « De hogere kunstschool wordt door een inrichtende macht beheerd en heeft een pedagogische beheersraad, één of meer optieraden, een studentenraad en een sociale raad.» vervangen door de woorden « De hogere kunstschool wordt door een inrichtende macht beheerd en heeft een pedagogische beheersraad,één of meer Domeinraden, één of meer optieraden, een studentenraad en een sociale raad. De hogere kunstschool wordt door een inrichtende macht beheerd en heeft een pedagogische beheersraad, één of meer optieraden, een studentenraad en een sociale raad. 2° er wordt een vierde lid ingevoegd, luidend als volgt : « In de hogere kunstscholen die meerdere domeinen organiseren, wordt een Domeinraad ingesteld ».
Art. 4.In artikel 14 van hetzelfde decreet worden de woorden « van de pedagogische beheersraad, van de optieraad(raden), » vervangen door de woorden « van de pedagogische beheersraad, van de mogelijke domeinraden, van de optieraad(-raden), ».
Art. 5.Artikel 17 van hetzelfde decreet, laatst gewijzigd bij het decreet van 1 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/12/2010 pub. 24/12/2010 numac 2010029669 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen in het hoger onderwijs sluiten, wordt door een artikel 17, luidend als volgt, vervangen : «
Artikel 17.- De pedagogische beheersraad wordt samengesteld uit : 1° de directeur, de adjunct-directeur(s) of de directeur(s) van een studiedomein;2° de vertegenwoordigers van de leraars en begeleiders naar rata van minstens één vijfde en hoogstens een derde van de leden van de Pedagogische beheersraad;3° één vertegenwoordiger van de assistenten en de docenten per domein. In de hogere kunstscholen die enkel één domein inrichten wordt het aantal vertegenwoordigers tot 2 bepaald; 4° één vertegenwoordiger van de andere categorieën van het personeel dan de categorie van het onderwijzend personeel;5° drie vertegenwoordigers van de vakbonden;6° de vertegenwoordigers van de studenten naar rata van minstens één vijfde en hoogstens een derde van de leden van de Pedagogische beheersraad. De leden bedoeld bij het eerste lid, 2° en 6°, worden paritair verdeeld in functie van het aantal ingerichte domeinen. Hun aantal wordt door de Inrichtende macht bepaald.
Met uitzondering van de leden bedoeld in het eerste lid, 1°, heeft ieder lid een plaatsvervanger, aangewezen of verkozen volgens dezelfde nadere regels als de werkende leden.
Deze vervangt het werkend lid als het afwezig, overleden, ontslagen is of zijn hoedanigheid heeft verloren waarin het werd verkozen.
Wanneer een mandaat voor het einde van de termijn vacant wordt gelaten zowel door het werkend lid als door zijn plaatsvervanger, wordt een nieuwe verkiezing georganiseerd. De aldus verkozen leden voleindigen het mandaat van de leden die ze vervangen. ».
Art. 6.In artikel 18 van hetzelfde decreet, laatst gewijzigd bij het decreet van 11 januari 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/01/2008 pub. 05/03/2008 numac 2008029100 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen inzake hoger onderwijs sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het tweede lid wordt aangevuld met hetgeen volgt : « Voor iedere verkiezing, indien een gebrek aan kandidaten werd vastgesteld na een eerste oproep, kan de Inrichtende macht een afwijking toekennen van dat beginsel op basis van een met redenen omklede en vooraf aan het advies van de Afgevaardigde van de Regering voorgelegde aanvraag, van de Directeur van de Hogere Kunstschool.»; 2° het vierde lid wordt aangevuld met hetgeen volgt : « Voor iedere verkiezing, indien een gebrek aan kandidaten werd vastgesteld na een eerste oproep, kan de Inrichtende macht een afwijking toekennen van dat beginsel op basis van een met redenen omklede en vooraf aan het advies van de Afgevaardigde van de Regering voorgelegde aanvraag, van de Directeur van de Hogere Kunstschool.».
Art. 7.In Titel II van hetzelfde decreet, tussen Hoofdstuk II « De pedagogische beheersraad » en Hoofdstuk III « De optieraden », wordt een Hoofdstuk IIbis ingevoegd, luidend als volgt : « Hoofdstuk IIbis. - De domeinraden ».
Art. 8.In hetzelfde decreet wordt een artikel 22bis ingevoegd, luidend als volgt : «
Artikel 22bis.- De Domeinraden brengen voorstellen uit in verband met het domein met als doel het verwezenlijken van het pedagogische en artistieke project van de Hogere Kunstschool. Deze voorstellen worden aan de Pedagogische beheersraad voorgelegd. ».
Art. 9.In hetzelfde decreet wordt een artikel 22ter ingevoegd, luidend als volgt : «
Artikel 22ter.- De Domeinraad wordt samengesteld uit : 1° de domeindirecteur, die de Raad voorzit.Indien dat ambt in het betrokken domein niet toegekend is, wordt het voorzitterschap van de Raad door een van de leden bedoeld bij het punt 2° waargenomen. In dat geval, wordt de voorzitter van de Raad door de leden van de Domeinraad verkozen; 2° de voorzitter van elke Optieraad;3° vertegenwoordigers van de leden van het onderwijzend personeel uit het betrokken domein naar rata van minstens één vierde van de leden van de Domeinraad;4° vertegenwoordigers van de studenten uit het betrokken domein naar rata van minstens één vijfde van de leden van de Domeinraad. De vertegenwoordigers van de leden van het onderwijzend personeel uit het betrokken domein worden door alle leden van het onderwijzend personeel uit het betrokken domein verkozen.
De vertegenwoordigers van de studenten worden door de Studentenraad onder de studenten ingeschreven voor de studies van het betrokken domein aangewezen. ».
Art. 10.In hetzelfde decreet wordt een artikel 22quater ingevoegd, luidend als volgt : «
Artikel 22quater.- Alle leden van de Domeinraad zijn stemgerechtigd. ».
Art. 11.In artikel 41quater/1 van hetzelfde decreet, laatst gewijzigd bij het decreet van 23 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/03/2012 pub. 05/04/2012 numac 2012029158 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen inzake hoger onderwijs sluiten worden de woorden « De studenten die deze geldigmaking genieten, worden vrijgesteld van de overeenstemmende delen van het studieprogramma. De ervaring bedoeld bij het vorige lid moet overeenstemmen met minstens vijf jaar activiteiten, waarbij er geen rekening wordt gehouden met de jaren hogere studies die ze niet met succes zouden hebben gevolgd. Op het einde van een evaluatieprocedure ingericht door een examencommissie van onderwijzers van de betrokken optie, beslist de directeur, op advies van de pedagogische beheersraad, of de kennis en de bekwaamheid van de student voldoen om de studies met succes te volgen. » vervangen door de woorden « De studenten die deze geldigmaking genieten, worden vrijgesteld van de overeenstemmende delen van het studieprogramma op het einde van een evaluatieprocedure ingericht door een examencommissie van onderwijzers van de betrokken optie. De directeur beslist, op advies van de pedagogische beheersraad, of de kennis en de bekwaamheid van de student voldoen om de studies met succes te volgen. ».
Art. 12.In artikel 73 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid wordt de zin « De duur van die afwezigheid mag niet langer zijn dan twee weken » opgeheven;2° het tweede lid wordt vervangen door een tweede lid luidend als volgt : « De directeur zendt de machtigingen tot afwezigheid om redenen in verband met de uitoefening van zijn kunst aan de Regering over »;3° in het derde lid worden de woorden « in de leden 1 en 2 » vervangen door de woorden « in het eerste lid ».
Art. 13.In artikel 79 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid wordt de zin « De duur van die afwezigheid mag niet langer zijn dan twee weken » opgeheven;2° het tweede lid wordt vervangen door een tweede lid luidend als volgt : « De directeur zendt de machtigingen tot afwezigheid om redenen in verband met de uitoefening van zijn kunst aan de Regering over »;3° in het derde lid worden de woorden « in de leden 1 en 2 » vervangen door de woorden « in het eerste lid ».
Art. 14.Artikel 120 van hetzelfde decreet, laatst vervangen bij het decreet van 1 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/12/2010 pub. 24/12/2010 numac 2010029669 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen in het hoger onderwijs sluiten, wordt vervangen door een artikel 120 luidend als volgt : «
Artikel 120.- Het mandaat van de adjunct-directeurs wordt ze door de Regering voor een duur van vijf jaar toevertrouwd.
Dit mandaat kan vernieuwd worden op basis van een evaluatie verwezenlijkt door een Evaluatiecommissie. Deze evaluatie moet ten laatste zes maanden vóór het einde van het mandaat plaatsvinden.
De Evaluatiecommissie wordt samengesteld als volgt : 1° de directeur van de Hogere Kunstschool, die de voorzitter is;2° minimum vier leden uit het onderwijzend personeel van de Hogere Kunstschool;3° minimum twee deskundigen die niet behoren tot de Hogere Kunstschool, van wie het aantal niet hoger mag zijn dan dat van de leden bedoeld bij punt 2°. De leden bedoeld bij de punten 2° en 3° worden door de Regering benoemd op advies van de Pedagogische beheersraad.
De Evaluatiecommissie stelt een verslag op na een individueel onderhoud met de adjunct-directeur gedurende hetwelk deze laatste uitgenodigd wordt zijn balans voor te stellen over het verlopen mandaat en zijn pedagogische en artistieke project voor het nieuwe mandaat.
De Evaluatiecommissie dient haar verslag bij de Pedagogische beheersraad om advies in. De directeur van de Hogere Kunstschool zendt het verslag aan de Regering over samen met het advies van de Pedagogische beheersraad. ».
Art. 15.Artikel 121bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 1 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/12/2010 pub. 24/12/2010 numac 2010029669 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen in het hoger onderwijs sluiten, wordt door een artikel 121bis vervangen, luidend als volgt : «
Artikel 121bis.- Het mandaat van de domeindirecteurs wordt ze door de Regering voor een duur van vijf jaar toevertrouwd.
Dit mandaat kan vernieuwd worden op basis van een evaluatie verwezenlijkt door een Evaluatiecommissie. Deze evaluatie moet ten laatste zes maanden vóór het einde van het mandaat plaatsvinden.
De Evaluatiecommissie wordt samengesteld als volgt : 1° de directeur van de Hogere Kunstschool, die de voorzitter is;2° minimum vier leden uit het onderwijzend personeel van de Hogere Kunstschool;3° minimum twee deskundigen die niet behoren tot de Hogere Kunstschool, van wie het aantal niet hoger mag zijn dan dat van de leden bedoeld bij punt 2°. De leden bedoeld bij de punten 2° en 3° worden door de Regering benoemd op advies van de Pedagogische beheersraad.
De Evaluatiecommissie stelt een verslag op na een individueel onderhoud met de domeindirecteur gedurende hetwelk deze laatste uitgenodigd wordt zijn balans voor te stellen over het verlopen mandaat en zijn pedagogische en artistieke project voor het nieuwe mandaat.
De Evaluatiecommissie dient haar verslag bij de Pedagogische beheersraad om advies in. De directeur van de Hogere Kunstschool zendt het verslag aan de Regering over samen met het advies van de Pedagogische beheersraad. ».
Art. 16.Artikel 122 van hetzelfde decreet wordt vervangen door een artikel 122, luidend als volgt : «
Artikel 122.- Het mandaat van de directeurs wordt ze door de Regering voor een duur van vijf jaar toevertrouwd.
Dit mandaat kan vernieuwd worden op basis van een evaluatie verwezenlijkt door een Evaluatiecommissie. Deze evaluatie moet ten laatste zes maanden vóór het einde van het mandaat plaatsvinden.
De Evaluatiecommissie wordt samengesteld als volgt : 1° een voorzitter aangewezen door de Regering onder de leden van minstens rang 15 binnen het Bestuur waaronder het Hoger Kunstonderwijs ressorteert;2° minimum vier leden uit het onderwijzend personeel van de Hogere Kunstschool;3° minimum twee deskundigen die niet behoren tot de Hogere Kunstschool, van wie het aantal niet hoger mag zijn dan dat van de leden bedoeld bij punt 2°. De leden bedoeld bij de punten 2° en 3° worden door de Regering benoemd op advies van de Pedagogische beheersraad.
De Evaluatiecommissie stelt een verslag op na een individueel onderhoud met de directeur gedurende hetwelk deze laatste uitgenodigd wordt zijn balans voor te stellen over het verlopen mandaat en zijn pedagogische en artistieke project voor het nieuwe mandaat.
De Evaluatiecommissie dient haar verslag bij de Pedagogische beheersraad om advies in. In afwijking van de artikelen 17 tot 19 van dit decreet, wordt deze Pedagogische beheersraad door de directeur-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap voorgezeten, die met het Niet-verplicht Onderwijs belast is of diens afgevaardigde. De directeur-generaal zendt het verslag aan de Regering over samen met het advies van de Pedagogische beheersraad. ».
Art. 17.Artikel 246 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 1 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/12/2010 pub. 24/12/2010 numac 2010029669 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen in het hoger onderwijs sluiten, wordt vervangen door een artikel 246, luidend als volgt : «
Artikel 246.- Het mandaat van de adjunct-directeurs wordt ze door de Inrichtende macht voor een duur van vijf jaar toevertrouwd.
Dit mandaat kan vernieuwd worden op basis van een evaluatie verwezenlijkt door een Evaluatiecommissie. Deze evaluatie moet ten laatste zes maanden vóór het einde van het mandaat plaatsvinden.
De Evaluatiecommissie wordt samengesteld als volgt : 1° de directeur van de Hogere Kunstschool, die de voorzitter is;2° minimum vier leden uit het onderwijzend personeel van de Hogere Kunstschool;3° minimum twee deskundigen die niet behoren tot de Hogere Kunstschool van wie het aantal niet hoger mag zijn dan dat van de leden bedoeld bij het punt 2°. De leden bedoeld bij de punten 2° en 3° worden door de Inrichtende macht benoemd op advies van de Pedagogische beheersraad.
De Evaluatiecommissie stelt een verslag op na een individueel onderhoud met de adjunct-directeur gedurende hetwelk deze laatste uitgenodigd wordt zijn balans voor te stellen over het verlopen mandaat en zijn pedagogische en artistieke project voor het nieuwe mandaat.
De Evaluatiecommissie dient haar verslag bij de Pedagogische beheersraad om advies in. De directeur van de Hogere Kunstschool zendt het verslag aan de Inrichtende macht over samen met het advies van de Pedagogische beheersraad. ».
Art. 18.Artikel 248bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 1 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/12/2010 pub. 24/12/2010 numac 2010029669 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen in het hoger onderwijs sluiten, wordt vervangen door een artikel 248bis, luidend als volgt : «
Artikel 248bis.- Het mandaat van de domeindirecteurs wordt ze door de Inrichtende macht voor een duur van vijf jaar toevertrouwd.
Dit mandaat kan vernieuwd worden op basis van een evaluatie verwezenlijkt door een Evaluatiecommissie. Deze evaluatie moet ten laatste zes maanden vóór het einde van het mandaat plaatsvinden.
De Evaluatiecommissie wordt samengesteld als volgt : 1° de directeur van de Hogere Kunstschool, die de voorzitter is;2° minimum vier leden uit het onderwijzend personeel van de Hogere Kunstschool;3° minimum twee deskundigen die niet behoren tot de Hogere Kunstschool, van wie het aantal niet hoger mag zijn dan dat van de leden bedoeld bij het punt 2°. De leden bedoeld bij de punten 2° en 3° worden door de Inrichtende macht benoemd op advies van de Pedagogische beheersraad.
De Evaluatiecommissie stelt een verslag op na een individueel onderhoud met de domeindirecteur gedurende hetwelk deze laatste uitgenodigd wordt zijn balans voor te stellen over het verlopen mandaat en zijn pedagogische en artistieke project voor het nieuwe mandaat.
De Evaluatiecommissie dient haar verslag bij de Pedagogische beheersraad om advies in. De directeur van de Hogere Kunstschool zendt het verslag aan de Inrichtende macht over samen met het advies van de Pedagogische beheersraad. ».
Art. 19.Artikel 249 van hetzelfde decreet wordt vervangen door een artikel 249, luidend als volgt : «
Artikel 249.- Het mandaat van de directeurs wordt ze door de Inrichtende macht voor een duur van vijf jaar toevertrouwd.
Dit mandaat kan vernieuwd worden op basis van een evaluatie verwezenlijkt door een Evaluatiecommissie. Deze evaluatie moet ten laatste zes maanden vóór het einde van het mandaat plaatsvinden.
De Evaluatiecommissie wordt samengesteld als volgt : 1° de vertegenwoordiger van de Inrichtende macht of diens afgevaardigde, die de voorzitter is;2° minimum vier leden uit het onderwijzend personeel van de Hogere Kunstschool;3° minimum vier deskundigen die niet behoren tot de Hogere Kunstschool, van wie het aantal niet hoger mag zijn dan dat van de leden bedoeld bij punt 2°. De leden bedoeld bij de punten 2° en 3° worden door de Inrichtende macht benoemd op advies van de Pedagogische beheersraad.
De Evaluatiecommissie stelt een verslag op na een individueel onderhoud met de directeur gedurende hetwelk deze laatste uitgenodigd wordt zijn balans voor te stellen over het verlopen mandaat en zijn pedagogische en artistieke project voor het nieuwe mandaat.
De Evaluatiecommissie dient haar verslag bij de Pedagogische beheersraad om advies in. In afwijking van de artikelen 17 tot 19 van dit decreet, wordt deze Pedagogische beheersraad door de vertegenwoordiger van de Inrichtende macht, of diens afgevaardigde, voorgezeten. De vertegenwoordiger van de Inrichtende macht zendt het verslag aan de Inrichtende macht over samen met het advies van de Pedagogische beheersraad. ».
Art. 20.Artikel 376 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 1 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/12/2010 pub. 24/12/2010 numac 2010029669 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen in het hoger onderwijs sluiten, wordt vervangen door een artikel 376, luidend als volgt : «
Artikel 376.- Het mandaat van de adjunct-directeurs wordt ze door de Inrichtende macht voor een duur van vijf jaar toevertrouwd.
Dit mandaat kan vernieuwd worden op basis van een evaluatie verwezenlijkt door een Evaluatiecommissie. Deze evaluatie moet ten laatste zes maanden vóór het einde van het mandaat plaatsvinden.
De Evaluatiecommissie wordt samengesteld als volgt : 1° de directeur van de Hogere Kunstschool, die de voorzitter is;2° minimum vier leden uit het onderwijzend personeel van de Hogere Kunstschool;3° minimum twee deskundigen die niet behoren tot de Hogere Kunstschool van wie het aantal niet hoger mag zijn dan dat van de leden bedoeld bij het punt 2°. De leden bedoeld bij de punten 2° en 3° worden door de Inrichtende macht benoemd op advies van de Pedagogische beheersraad.
De Evaluatiecommissie stelt een verslag op na een individueel onderhoud met de adjunct-directeur gedurende hetwelk deze laatste uitgenodigd wordt zijn balans voor te stellen over het verlopen mandaat en zijn pedagogische en artistieke project voor het nieuwe mandaat.
De Evaluatiecommissie dient haar verslag bij de Pedagogische beheersraad om advies in. De directeur van de Hogere Kunstschool zendt het verslag aan de Inrichtende macht over samen met het advies van de Pedagogische beheersraad. ».
Art. 21.Artikel 378bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 1 december 2010Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/12/2010 pub. 24/12/2010 numac 2010029669 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende diverse maatregelen in het hoger onderwijs sluiten, wordt vervangen door een artikel 378bis, luidend als volgt : «
Artikel 378bis.- Het mandaat van de domeindirecteurs wordt ze door de Inrichtende macht voor een duur van vijf jaar toevertrouwd.
Dit mandaat kan vernieuwd worden op basis van een evaluatie verwezenlijkt door een Evaluatiecommissie. Deze evaluatie moet ten laatste zes maanden vóór het einde van het mandaat plaatsvinden.
De Evaluatiecommissie wordt samengesteld als volgt : 1° de directeur van de Hogere Kunstschool, die de voorzitter is;2° minimum vier leden uit het onderwijzend personeel van de Hogere Kunstschool;3° minimum twee deskundigen die niet behoren tot de Hogere Kunstschool, van wie het aantal niet hoger mag zijn dan dat van de leden bedoeld bij punt 2°. De leden bedoeld bij de punten 2° en 3° worden door de Inrichtende macht benoemd op advies van de Pedagogische beheersraad.
De Evaluatiecommissie stelt een verslag op na een individueel onderhoud met de domeindirecteur gedurende hetwelk deze laatste uitgenodigd wordt zijn balans voor te stellen over het verlopen mandaat en zijn pedagogische en artistieke project voor het nieuwe mandaat.
De Evaluatiecommissie dient haar verslag bij de Pedagogische beheersraad om advies in. De directeur van de Hogere Kunstschool zendt het verslag aan de Inrichtende macht over samen met het advies van de Pedagogische beheersraad. ».
Art. 22.Artikel 379 van hetzelfde decreet wordt vervangen door een artikel 379, luidend als volgt : «
Artikel 379.- Het mandaat van de directeurs wordt ze door de Inrichtende macht voor een duur van vijf jaar toevertrouwd.
Dit mandaat kan vernieuwd worden op basis van een evaluatie verwezenlijkt door een Evaluatiecommissie. Deze evaluatie moet ten laatste zes maanden vóór het einde van het mandaat plaatsvinden.
De Evaluatiecommissie wordt samengesteld als volgt : 1° de vertegenwoordiger van de Inrichtende macht of diens afgevaardigde, die de voorzitter is;2° minimum vier leden uit het onderwijzend personeel van de Hogere Kunstschool;3° minimum twee deskundigen die niet behoren tot de Hogere Kunstschool, van wie het aantal niet hoger mag zijn dan dat van de leden bedoeld bij punt 2°. De leden bedoeld bij de punten 2° en 3° worden door de Inrichtende macht benoemd op advies van de Pedagogische beheersraad.
De Evaluatiecommissie stelt een verslag op na een individueel onderhoud met de directeur gedurende hetwelk deze laatste uitgenodigd wordt zijn balans voor te stellen over het verlopen mandaat en zijn pedagogische en artistieke project voor het nieuwe mandaat.
De Evaluatiecommissie dient haar verslag bij de Pedagogische beheersraad om advies in. In afwijking van de artikelen 17 tot 19 van dit decreet, wordt deze Pedagogische beheersraad door de vertegenwoordiger van de Inrichtende macht, of diens afgevaardigde, voorgezeten. De vertegenwoordiger van de Inrichtende macht zendt het verslag aan de Inrichtende macht over samen met het advies van de Pedagogische beheersraad. ».
Art. 23.Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2013, met uitzondering van artikel 11, dat op 15 april 2012 in werking treedt.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 28 maart 2013.
De Minister-president, R. DEMOTTE De Vicepresident en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Financiën en Sport, A. ANTOINE De Vicepresident en Minister van Hoger Onderwijs, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Jeugd, Mevr. E. HUYTEBROECK De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke Kansen, Mevr. F. LAANAN De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M.-D. SIMONET _______ Nota Zitting 2012-2013.
Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 455-1. - Commissieamendement, nr. 455-2. - Verslag nr. 455-3. - Vergaderingsamendement, nr. 455-4.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 27 maart 2013.