gepubliceerd op 16 november 2018
Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap
25 OKTOBER 2018. - Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK I. - ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1.In de zin van dit decreet wordt verstaan onder: 1° « Regering » : de Regering van de Franse Gemeenschap;2° « ETNIC »: het « Overheidsbedrijf voor de Digitale Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap », instelling van openbaar nut met rechtspersoonlijkheid bedoeld in het decreet van 25 oktober 2018 betreffende het Overheidsbedrijf voor de Digitale Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (ETNIC);3° « Begunstigden »: de begunstigden van de ETNIC-opdrachten in de zin van artikel 1, 2°, van het decreet van 25 oktober 2018 betreffende het Overheidsbedrijf voor de Digitale Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (ETNIC), met uitzondering van de entiteiten, instellingen of diensten bedoeld in artikel 1, tweede lid, c) en d), van het decreet betreffende het Overheidsbedrijf voor de Digitale Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (ETNIC), behalve als dit decreet op hen van toepassing werd door een samenwerkingsakkoord of een gezamenlijk decreet;4° « ETNIC-decreet » : decreet van 25 oktober 2018 betreffende het Overheidsbedrijf voor de Digitale Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (ETNIC);5° « Entiteit » of « entiteiten » : de entiteit(en) bedoeld in artikel 2 van dit decreet;6° « Strategische raad » : de Strategische raad voor het digitale en informaticabeleid van de Franse Gemeenschap bedoeld in artikel 6 van dit decreet;7° « Strategisch plan » : het strategisch plan van het digitale en informaticabeleid bedoeld in artikel 12 van dit decreet;8° « Instantie » : de instantie bedoeld in artikel 10 van dit decreet;9° « Project »: een geheel van activiteiten gecoördineerd en beheerd met de begin-en einddata, die uitgeoefend worden om een doelstelling te bereiken die aan specifieke vereisten beantwoordt.10° « Dienst » : een aangepast geheel van technologie, proces en personen met als doel functionaliteiten aan de klant te verschaffen volgens niveaus van dienst tegen een redelijke prijs;11° « Onderhoud » : een geheel van technische, administratieve en beheersacties tijdens de leefcyclus van een oplossing, bestemd om deze te behouden, in stand te houden opdat ze de vereiste functie zou kunnen uitvoeren of haar te verrijken met bijkomende functies; 12° « Informatiesysteem » : een georganiseerd geheel van hulpmiddelen (materiaal, software, personeel, data, procedures) met als doel het verwerven, het verwerken, het opslaan, de mededeling van de informatie (in de vorm van data, teksten, beelden, geluiden, enzovoort.); 13° « Portefeuille » : een coherent geheel van hulpmiddelen die bestemd zijn voor het informatiesysteem en die uitgevoerd worden om de transversale of specifieke doelstellingen te bereiken van een organisatorische entiteit op het digitale en informaticavlak;14° « Portefeuille-comité »: collegiaal orgaan voor de opvolging, de sturing en de arbitrage van activiteiten (projecten, diensten, onderhoud) die uitgevoerd worden binnen een portefeuille.
Art. 2.Dit decreet is van toepassing op het overheidsbedrijf " ETNIC" en op de begunstigden. HOOFDSTUK II. - ALGEMENE BEGINSELS
Art. 3.Het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap baseert zich op de volgende beginsels: 1° de gebruikersoriëntatie;2° de inclusie en de toegankelijkheid;3° de naleving van de persoonlijke levenssfeer en de veiligheid;4° de opening;5° de doorzichtigheid;6° het hergebruik;7° de technologische neutraliteit en de draagbaarheid van de data;8° de administratieve vereenvoudiging;9° de bewaring van de informatie;10° de evenredigheid en de subsidiariteit;11° de doeltreffendheid en de doelmatigheid;12° de continuïteit van de diensten.
Art. 4.§ 1. Het informatiesysteem moet de volgende beginsels naleven: 1° geïntegreerd worden;2° de toegang van iedereen tot de nuttige informatie verzekeren;3° moderne, soepele, evolutieve hulpmiddelen bieden die aan de verschillende behoeften aangepast zijn;4° de doeltreffendheid en de eenvoud verbeteren voor de uitvoering van de administratieve processen;5° de stappen voor digitalisering bevorderen. § 2. Een informatiesysteem moet op de architectuurprincipes gebaseerd worden die voldoen aan de standaardnormen van moderne informatiesystemen die bepaald worden in het strategisch plan.
Art. 5.Om te zorgen voor een coherente internaliserings- en externaliseringsbeleid dat in overeenstemming is met dit decreet, moeten de vier volgende principes inzonderheid in acht worden genomen: 1° transversale, geïntegreerde of generieke oplossingen bevorderen; 2 ° gezamenlijke stelsels van besluitvorming en samenwerking instellen om een medeverantwoordelijkheid van de entiteit en van ETNIC te waarborgen; 3 ° zorgen voor doorzichtigheid over het verbruik van begrotingen door ETNIC; 4 ° zorgen voor efficiëntie bij de gemaakte keuzes zowel voor de entiteit als ETNIC. HOOFDSTUK III. - BEHEERSINSTANTIES
Art. 6.§ 1. Er wordt een Strategische Raad voor het Digitale en Informaticabeleid van de Franse Gemeenschap opgericht. § 2. De belangrijkste opdrachten van de Strategische Raad zijn: 1 ° het digitale en informaticabeleid te bepalen en te beheren door het coördineren, in het kader van het strategisch plan, van de benaderingen van de entiteiten om een strategie en de betrokken transversale richtlijnen te definiëren; 2 ° een gestructureerd overleg en een gemeenschappelijk beheerskader te ontwikkelen tussen ETNIC en de entiteiten, die in aanmerking komen voor zijn opdrachten; 3 ° de Regering adviseren. § 3. In het kader van de toepassing van § 2 en de naleving van de beginselen opgenomen in dit decreet, wordt de Strategische Raad inzonderheid belast met het volgende: 1 ° de Regering het strategisch plan voorstellen voor de goedkeuring ervan en voor de opvolging ervan te zorgen; 2 ° voorstellen maken om, binnen ETNIC en haar begunstigden, initiatieven te nemen om de kwaliteit van de betrekking tussen de entiteit en ETNIC te waarborgen; 3 ° voorstellen maken van een noodzakelijke verbetering van de gemeenschappelijke IT-dienstencatalogus van ETNIC, in het licht van technologische ontwikkelingen en in functie van de behoeften van elke entiteit; 4 ° de transversale strategische keuzes op elke vraag die hem wordt voorgelegd, arbitreren; 5 ° een advies of aanbeveling indienen, op verzoek van de Regering of op eigen initiatief, over alle zaken die verband houden met het beleid en de strategie van de digitale en informaticawetenschappen, met inbegrip van vragen met betrekking tot de sturing van de gemeenschappelijke financiering van ETNIC; 6 ° een advies uitbrengen over het jaarverslag van ETNIC; 7 ° een advies uitbrengen, op verzoek van de Regering of op eigen initiatief, inzonderheid bij de evaluatie van de ambtenaren-generaal van ETNIC, over de bijdrage van ETNIC tot de verwezenlijking van de IT-ontwikkelingsplannen van de entiteiten die daar vertegenwoordigd zijn. Dit advies wordt zonder deelname van ETNIC uitgebracht. § 4. In zijn besluitvorming leeft de strategische raad de richtlijnen van de Regering na, met inbegrip van organisatorische en budgettaire aspecten.
De beslissingen van de strategische raad worden bij consensus genomen.
Bij gebrek aan consensus, op elk punt dat arbitrage vereist, wordt het binnen de 10 werkdagen bij de Regering ingediend.
Elke entiteit zorgt voor de uitvoering van de beslissingen van de strategische raad in het kader van haar respectieve bevoegdheden. § 5. ETNIC is verantwoordelijk voor het secretariaat van de strategische raad.
Art. 7.§ 1. De strategische raad bestaat uit de volgende permanente leden: 1 ° de Administrateur-generaal en de directeur-generaal Informatica bij ETNIC, of hun respectieve vertegenwoordigers; 2 ° de Secretaris-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap en de Directeur-generaal van de Algemene Directie Ondersteuning en Coördinatie van dat Ministerie, of hun respectieve vertegenwoordigers; 3 ° de leidend ambtenaren, of hun vertegenwoordiger, van de andere begunstigden van ETNIC; 4° een vertegenwoordiger van de Regering, die voor het voorzitterschap ervan zorgt.De benoemingsprocedure van de vertegenwoordiger wordt door de Regering bepaald.
Een vertegenwoordiger van de Inspectie van Financiën neemt als waarnemer deel aan deze strategische raad. § 2. Deze strategische raad nodigt punctueel uit op basis van de behoeften of op verzoek van één van de leden: 1 ° de leidend ambtenaren van de entiteiten, instellingen of diensten bedoeld in artikel 1, 2 °, c) en d), van het ETNIC-decreet voor de punten die hen aanbelangen; 2 ° deskundigen met, inzonderheid, uitgebreide ervaring in digitale en informaticawetenschappen. § 3. De strategische raad komt minstens vier keer per jaar bijeen.
Eenmaal per jaar, in juni, brengt hij alle entiteiten samen.
Art. 8.De Regering bepaalt de nadere regels voor de werking van deze strategische raad, met inbegrip van die met betrekking tot het uitbrengen van de adviezen bedoeld in § 3 van artikel 6 en het huishoudelijk reglement.
De Regering stelt de nadere regels vast voor de aanvraag om advies bedoeld in artikel 6, § 3, 5° en 7 °.
Art. 9.Elk jaar, uiterlijk op 30 juni, brengt de Strategische raad de Regering een verslag uit dat opgesteld wordt op basis van de voorstellen van ETNIC, over de uitvoering van het strategisch plan.
De Regering bezorgt het verslag aan het Parlement van de Franse Gemeenschap binnen de maand nadat ze akte ervan genomen heeft.
Art. 10.§ 1. In overeenstemming met het strategisch plan, creëert of identificeert elke entiteit in haar geheel een instantie die inzonderheid belast is met : 1 ° op strategisch niveau: a) het zorgen voor de opvolging van het beheer en de strategie voor digitale en informaticawetenschappen die bepaald wordt door de Regering;b) op basis van de technische voorstellen van ETNIC, een IT-ontwikkelingsplan goedkeuren dat zijn strategische routekaart bepaalt in overeenstemming met het strategisch plan van de strategische raad;c) het zorgen voor een samenhangende gedragslijn op het gebied van de ontwikkeling van de digitale en informaticawetenschappen; 2 ° op operationeel niveau: a) het zorgen dat zijn IT-architectuur bij de richtlijnen van het strategisch plan past;b) het zorgen voor prioriteitstelling, planning en anticipatie van zijn transversale of strategische prioritaire projecten;c) transversaal beheer en een doeltreffende opvolging ontwikkelen van IT-projecten van de betrokken huidige en toekomstige entiteit en in dit verband de nodige arbitrage uitvoeren. § 2. Deze instantie wordt voorgezeten door de leidend ambtenaar van de entiteit.
Ze wordt op haar minst samengesteld uit de leden van het Directiecomité van de entiteit of een gelijkwaardig orgaan en uit één of meer vertegenwoordigers van ETNIC. § 3. Deze instantie komt minstens 6 keer per jaar bijeen. § 4. In haar besluitvormingsproces neemt elke instantie de richtlijnen in acht die uitgegeven worden door de Regering of die opgenomen zijn in het strategisch plan, goedgekeurd door de Regering.
De arbitrage wordt uitgevoerd door de instantie binnen de perken van de begrotingsmiddelen die door de Regering zijn toegewezen. § 5. De Regering bepaalt de nadere regels voor de mededeling en de samenwerking van deze instanties met de strategische raad.
Art. 11.§ 1. Om te zorgen voor het beheer van de aanvragen in de digitale en informaticawetenschappen die door de entiteiten bij ETNIC worden ingediend, kan de instantie een of meer portefeuille-comités oprichten. § 2. De opdrachten, bevoegdheden en werkwijze van deze portefeuille-comités worden door de instantie bepaald. § 3. Elk portefeuille-comité is op zijn minst samengesteld uit de betrokken ambtenaren-generaal van de entiteit en uit één of meer vertegenwoordigers van ETNIC. § 4. Bij het nemen van zijn beslissing moet elk portefeuille-comité ervoor zorgen dat aan de richtlijnen wordt voldaan die door de verwijzingsinstantie worden uitgegeven binnen de respectieve entiteit die opgericht is overeenkomstig artikel 10, alsmede die welke zijn uitgegeven door de strategische raad of opgenomen in het strategisch plan, goedgekeurd door de Regering.
De uitgevoerde arbitrages mogen geen invloed hebben op de toewijzing van de middelen of de de begroting van de andere portefeuilles. HOOFDSTUK IV. - STRATEGISCH PLAN
Art. 12.§ 1. Het digitale en informaticabeleid van de Franse Gemeenschap wordt weergegeven in een strategisch plan voor digitale en informaticawetenschappen. § 2. Dit plan bevat tenminste: 1° de definitie en de richtlijnen met betrekking tot de algemene beginselen bepaald in Hoofdstuk I van dit decreet; 2 ° de richtlijnen voor de volgende thema's: a) de strategische aanpassing die, op basis van de behoeften van de beroepen, het mogelijk maakt de informatieverwerkingsinstrumenten te bepalen die de hoogste toegevoegde waarde zullen opleveren om de strategische doelstellingen van de Franse Gemeenschap te bereiken. Deze richtlijnen hebben betrekking op de belangrijke functionele veranderingen die moeten worden geïntegreerd in het informatiesysteem op basis van veranderingen in de beroepen en de informatietechnologieën; b) het informatiesysteem om de efficiëntie en kwaliteit ervan te verbeteren, met name door de volgende elementen: - beheersing van risico's en kosten; - rationalisatie en bundeling van de informaticadiensten, met inbegrip van infrastructuur, fysieke en virtuele hostingoplossingen; - de interoperabiliteit van hulpmiddelen, methodes en normen voor IT-ontwikkeling, architectuur, beheer van projecten en diensten; - het internaliserings- en externaliseringsbeleid; - digitale innovatie. c) de organisatie die betrokken is bij de ontwikkeling van beroepen en opdrachten. § 3. Dit plan wordt voor een periode van 5 jaar bepaald.
Bij de vervaldatum wordt het plan herzien door de strategische raad die belast is met het voorleggen van een bijwerking ervan aan de Regering. § 4. De Regering bepaalt de nadere regels voor het opstellen en de opvolging van het strategisch plan. HOOFDSTUK V. - SLOTBEPALING
Art. 13.Het strategisch plan wordt voor het eerste uiterlijk op 30 september 2020 door de Regering goedgekeurd.
Art. 14.Dit decreet treedt in werking op de door de Regering vastgestelde datum en uiterlijk op 1 januari 2019.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 25 oktober 2018.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-Presidente en Minister van Cultuur en Kind, A. GREOLI De Vice-President, Minister van Hoger Onderwijs, Onderzoek en Media, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest R. MADRANE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten en Gelijke Kansen, I. SIMONIS _______ Nota Zitting 2018-2019 Stukken van het Parlement.- Ontwerp van decreet, nr. 683-1. - Commissieamendementen, nr. 683-2. - Commissieverslag nr. 683-3. - Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 683-4. - Vergaderingsamendementen, nr. 683-5. - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 683-6.
Integraal verslag.- Bespreking en aanneming.- Vergadering van 24 oktober 2018.