Etaamb.openjustice.be
Decreet van 14 december 2022
gepubliceerd op 17 februari 2023

Decreet betreffende open data en het hergebruik van overheidsinformatie

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2023030252
pub.
17/02/2023
prom.
14/12/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 DECEMBER 2022. - Decreet betreffende open data en het hergebruik van overheidsinformatie


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Normatief kader Dit decreet zet Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie om.

Art. 2.Definities Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "overheidsinstantie": a) de Franse Gemeenschap;b) publiekrechtelijke rechtspersonen die direct of indirect afhankelijk zijn van de Franse Gemeenschap;c) een instantie die specifiek is opgericht om te voorzien in behoeften van algemeen belang, die geen industrieel of commercieel karakter heeft, die rechtspersoonlijkheid bezit en waarvan: : i.de activiteit grotendeels gefinancierd wordt door ten minste één van de onder a) en b) bedoelde instanties; ii. het beheer is onderworpen aan toezicht door ten minste één van de onder a) en b) bedoelde instanties; iii. het bestuurs-, leidinggevend of toezichthoudend orgaan uit leden bestaat waarvan meer dan de helft door ten minste één van de onder a) of b) bedoelde instellingen is aangewezen; d) verenigingen gevormd door ten minste één instelling als bedoeld onder a), b) of c).2° "universiteit": een van de instellingen bedoeld in artikel 10 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot vaststelling van het hoger onderwijslandschap en de academische organisatie van de studies;3° "standaardvergunning": een reeks vooraf vastgestelde voorwaarden voor hergebruik in een digitaal formaat;4° "document": elke inhoud ongeacht de drager ervan (op papier of elektronisch, geluids-, visuele of audiovisuele opname) of elk deel van die inhoud;5° "dynamische gegevens": documenten in digitale vorm die frequent of in real time worden bijgewerkt;6° "onderzoeksgegevens": documenten in digitale vorm, andere dan wetenschappelijke publicaties, die in de loop van wetenschappelijk onderzoek worden verzameld of geproduceerd en als bewijsmateriaal in het onderzoeksproces worden gebruikt, of die door de wetenschappelijke gemeenschap algemeen worden aanvaard als noodzakelijk om onderzoeksbevindingen en -resultaten te valideren;7° "hoogwaardige gegevensreeksen": reeksen documenten waarvan het hergebruik gepaard gaat met aanzienlijke maatschappelijke, ecologische en economische voordelen, inzonderheid omdat zij zich lenen voor het creëren van diensten met toegevoegde waarde, toepassingen en nieuwe fatsoenlijke en hoogwaardige banen, alsmede vanwege het aantal potentiële begunstigden van de op deze gegevensreeksen gebaseerde diensten en toepassingen met toegevoegde waarde;8° "hergebruik": het gebruik door natuurlijke of rechtspersonen van documenten die in het bezit zijn van overheidsinstanties, voor andere commerciële of niet-commerciële doeleinden dan het oorspronkelijke doel van de openbare opdracht waarvoor de documenten zijn geproduceerd, met uitzondering van de uitwisseling van documenten tussen overheidsinstanties, uitsluitend ter vervulling van hun openbare opdracht;9° "persoonsgegevens": persoonsgegevens zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 1), van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);10° "AVG": Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene verordening gegevensbescherming AVG);11° "Anonimiseren": het proces waarbij informatie wordt omgezet in informatie die niet kan worden herleid tot een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, of het proces waarbij persoonsgegevens zodanig worden geanonimiseerd dat de betrokkene niet of niet meer identificeerbaar is;12° "machinaal leesbaar formaat": een bestandsformaat dat zodanig is gestructureerd dat softwaretoepassingen specifieke gegevens gemakkelijk kunnen identificeren, herkennen en extraheren;13° "open formaat": een bestandsformaat dat onafhankelijk is van de gebruikte platforms en aan het publiek ter beschikking wordt gesteld zonder beperkingen die het hergebruik van documenten verhinderen;14° "redelijk rendement": een percentage van de globale vergoeding, boven het bedrag dat nodig is om de in aanmerking komende kosten terug te verdienen, dat de vaste rentevoet van de ECB met niet meer dan vijf procentpunten overschrijdt;15° "derde": elke andere natuurlijke of rechtspersoon dan een overheidsinstantie die de documenten in zijn bezit heeft;16. "Application Program Interface (API)": een reeks functies, procedures, definities en protocollen die communicatie tussen machines en de voortdurende uitwisseling van gegevens mogelijk maken;17° "ETNIC": het overheidsbedrijf voor digitale informatie- en communicatietechnologieën bedoeld in het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het overheidsbedrijf voor digitale informatie- en communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap.

Art. 3.Doel en toepassingsgebied § 1. Dit decreet bevat een reeks minimumregels inzake hergebruik en praktische regelingen om hergebruik te vergemakkelijken: a) van bestaande documenten die in het bezit zijn van overheidsinstanties;b) van onderzoeksgegevens. § 2. Dit decreet is niet van toepassing op: a) documenten waarvan de levering een activiteit is die niet onder de openbare opdracht van overheidsinstanties valt.Het doel van de opdrachten van overheidsdienst moet transparant zijn en regelmatig worden geëvalueerd; b) documenten waarvoor derden intellectuele-eigendomsrechten bezitten;c) documenten waartoe de toegang is uitgesloten of beperkt krachtens de regels inzake de openbaarheid van bestuurshandelingen;d) documenten waarvan de toegang is uitgesloten of beperkt krachtens de wet van 11 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/12/1998 pub. 07/05/1999 numac 1999007004 bron ministerie van landsverdediging Wet betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen sluiten betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen;e) logo's, wapenschilden of insignes;f) documenten waartoe de toegang is uitgesloten of beperkt, of waarvan hergebruik is uitgesloten op grond van het toepasselijke recht om redenen die verband houden met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer of de bescherming van personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens;g) documenten in het bezit van openbare omroepdiensten en hun dochterondernemingen en van andere instellingen of hun dochterondernemingen voor het vervullen van een openbare omroepopdracht;h) documenten in het bezit van andere culturele instellingen dan bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven;i) documenten in het bezit van onderwijsinstellingen op secundair niveau en lager en, in het geval van alle andere onderwijsinstellingen, andere documenten dan onderzoeksgegevens;j) andere documenten dan onderzoeksgegevens in het bezit van organen die onderzoeksactiviteiten verrichten en organisaties die onderzoeksactiviteiten financieren, met inbegrip van organisaties die zijn opgericht voor de overdracht van onderzoeksresultaten. § 1. Dit decreet is onverminderd van toepassing op: a) normen voor de bekendmaking van administratieve handelingen;b) het nationale recht en het recht van de Europese Unie inzake de bescherming van persoonsgegevens;c) internationale overeenkomsten inzake de bescherming van intellectuele-eigendomsrechten. Overheidsinstanties oefenen het in artikel XI.307 van het Wetboek van economisch recht bedoelde recht niet uit om het hergebruik van documenten te verhinderen of te beperken boven de in dit decreet vastgestelde perken.

Art. 4.Algemeen beginsel De documenten waarop dit decreet van toepassing is, mogen worden hergebruikt om commerciële of niet-commerciële doeleinden.

Voor documenten waarop bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven intellectuele-eigendomsrechten hebben, geldt dat wanneer hergebruik van deze documenten is toegestaan, zij om commerciële of niet-commerciële doeleinden mogen worden hergebruikt.

Art. 5.Behandeling van verzoeken om hergebruik en beroepen § 1. Overheidsinstanties behandelen aanvragen om hergebruik en stellen het document zo spoedig mogelijk ter beschikking van de aanvrager voor hergebruik, indien mogelijk en passend in elektronische vorm, of, indien een vergunning vereist is, leggen de aanvrager het definitieve vergunningsaanbod voor. De behandelingstermijn bedraagt ten hoogste 20 werkdagen vanaf de ontvangst van de aanvraag.

Deze termijn kan met nog eens 20 werkdagen worden verlengd voor omvangrijke of complexe aanvragen. In dergelijke gevallen wordt de aanvrager zo spoedig mogelijk, en in ieder geval binnen drie weken na de oorspronkelijke aanvraag, in kennis gesteld van de extra tijd die nodig is voor de behandeling van de aanvraag en van de redenen voor de vertraging. Deze extra tijd mag niet meer dan 20 werkdagen bedragen. § 2. In geval van een negatieve beslissing delen de overheidsinstanties de aanvrager de redenen mee voor de weigering op basis van de bepalingen van dit decreet of op basis van andere bepalingen die krachtens dit decreet kunnen worden aanvaard.

In het geval van een negatieve beslissing op grond van het bestaan van intellectuele-eigendomsrechten die aan derden toebehoren, vermeldt de openbare instantie de natuurlijke of rechtspersoon die de rechten bezit, indien deze bekend is, of, bij gebreke daarvan, de vergunningsverlener van wie ze het betrokken document heeft verkregen.

Bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven, zijn niet verplicht deze verwijzing te maken. § 3. Elke beslissing inzake hergebruik vermeldt de mogelijkheid van beroep bij de Commissie voor toegang tot administratieve documenten bedoeld in artikel 8 van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur.

Beroepen tegen beslissingen tot weigering van hergebruik, zelfs gedeeltelijk of impliciet, worden ingesteld en onderzocht volgens dezelfde procedures en termijnen als die welke gelden voor beroepen tegen beslissingen tot weigering inzake bekendmaking. § 4. De Commissie maakt inzonderheid in haar jaarverslag bekend: 1° de lijst van overheidsinstanties die hem geen omstreden documenten hebben toegezonden en, in voorkomend geval, de nota met opmerkingen bedoeld in artikel 8/2 van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;2° de lijst van administratieve autoriteiten die in gebreke blijven bij de uitvoering van een beslissingen van de Commissie. Deze lijsten worden aangevuld met de motivering van de beslissing van de bestuursoverheid of, in voorkomend geval, het ontbreken van motivering of antwoorden op de verzoeken van de Commissie.

De Commissie kan, indien zij dit nodig acht, de minister die verantwoordelijk is voor de betrokken administratieve instantie hiervan in kennis stellen. Zij doet ook een kopie van deze informatie toekomen aan de minister die verantwoordelijk is voor de ambtenarenzaken. § 5. Onderwijsinstellingen, instellingen die onderzoek verrichten en organisaties die onderzoek financieren zijn niet verplicht zich aan dit artikel te houden.

Art. 6.Beschikbare formaten § 1. Onverminderd de regeling die van toepassing is op hoogwaardige gegevens, stellen overheidsinstanties hun documenten beschikbaar in elk bestaand formaat of elke bestaande taal en, waar mogelijk en passend, in elektronische vorm, in open, machinaal leesbare, toegankelijke, traceerbare en herbruikbare formaten, samen met hun metagegevens. Zowel het formaat als de metagegevens moeten zoveel mogelijk in overeenstemming zijn met formele open normen.

Overheidsinstanties produceren en stellen documenten die onder het toepassingsgebied van dit decreet vallen ter beschikking in overeenstemming met het beginsel "open door ontwerp en door standaardinstellingen" ("open by design and by default"). § 2. De bepalingen van § 1 verplichten overheidsinstanties niet om documenten te creëren of aan te passen of uittreksels te verstrekken om aan deze paragraaf te voldoen, wanneer dit onevenredige inspanningen zou vergen die verder gaan dan een eenvoudige behandeling.

Overheidsinstanties zijn niet verplicht een bepaald soort document te blijven produceren en te bewaren voor hergebruik. § 3. Overheidsinstanties stellen dynamische gegevens beschikbaar voor hergebruik zodra deze zijn verzameld, met behulp van passende applicatieprogramma-interfaces en, waar passend, in de vorm van een download in bulk.

Wanneer het beschikbaar stellen van dynamische gegevens voor hergebruik onmiddellijk na het verzamelen ervan, zoals bepaald in lid 1, de financiële en technische mogelijkheden van de overheidsinstantie te boven zou gaan en daardoor een onevenredige inspanning zou vergen, worden deze dynamische gegevens beschikbaar gesteld voor hergebruik binnen een tijdsbestek of met tijdelijke technische beperkingen die de exploitatie van het economische en sociale potentieel ervan niet onnodig belemmeren. § 4. Datasets met hoge waarde die in overeenstemming met artikel 14 zijn opgenomen, worden beschikbaar gesteld voor hergebruik in machinaal leesbare formaten, met gebruikmaking van passende applicatieprogramma-interfaces en, waar passend, in de vorm van een download in bulk.

Art. 7.Tariefbeginselen § 1. De kosten van hergebruik van documenten zijn nihil.

De terugvordering van marginale kosten voor de reproductie, beschikbaarstelling en verspreiding van documenten, alsmede voor het anonimiseren van persoonsgegevens en de bescherming van vertrouwelijke commerciële informatie is evenwel toegestaan. § 2.Bij wijze van afwijking is de eerste paragraaf niet van toepassing in de volgende gevallen: a) overheidsinstanties die inkomsten moeten genereren om een aanzienlijk deel van de kosten van de uitvoering van hun openbare opdrachten te dekken;b) bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven. § 3. De Regering stelt de criteria vast voor de berekening van het bedrag van de vergoedingen die door de in § 2 bedoelde entiteiten worden aangerekend. Deze criteria moeten objectief, transparant en controleerbaar zijn.

De totale inkomsten uit het verstrekken en toestaan van hergebruik van documenten gedurende het desbetreffende boekjaar mogen in geen geval hoger zijn dan de kosten van verzameling, productie, reproductie, verspreiding en opslag van gegevens, waarbij rekening wordt gehouden met een redelijk rendement op de investering, alsmede, in voorkomend geval, met het anonimiseren van persoonsgegevens en de maatregelen die zijn genomen om vertrouwelijke commerciële informatie te beschermen. § 4. Wanneer door de in § 2, onder b), bedoelde overheidsinstanties vergoedingen worden toegepast, mogen de totale inkomsten uit het verstrekken en toestaan van hergebruik van documenten tijdens de desbetreffende boekhoudkundige periode niet hoger zijn dan de kosten van verzameling, productie, reproductie, verspreiding, opslag van gegevens, bewaring en verwerving van rechten, alsmede, in voorkomend geval, anonimiseren van persoonsgegevens en maatregelen ter bescherming van vertrouwelijke commerciële informatie, waarbij een redelijk rendement op de investering mogelijk moet zijn. § 5. Het hergebruik van de volgende elementen is in elk geval kosteloos voor de gebruiker: a) onder specifieke voorwaarden die zijn vastgesteld in de in artikel 14, paragraaf 1, bedoelde uitvoeringshandelingen, reeksen gegevens van grote waarde;b) de onderzoeksgegevens bedoeld in artikel 3, § 1, b).

Art. 8.Transparantie § 1. In het geval van standaardvergoedingen voor het hergebruik van documenten worden de toepasselijke voorwaarden en het feitelijke bedrag van die vergoedingen, met inbegrip van de berekeningsgrondslag voor die vergoedingen, vooraf vastgesteld en, voor zover mogelijk en in voorkomend geval, in elektronische vorm bekendgemaakt. § 2. In geval van andere dan de in § 1 bedoelde vergoedingen voor hergebruik worden de factoren die bij de berekening van deze vergoedingen in aanmerking worden genomen, van meet af aan vermeld. Op verzoek geeft de houder van de betrokken documenten ook aan hoe de vergoedingen in het kader van een bepaald verzoek om hergebruik zijn berekend.

Art. 9.Soorten vergunningen § 1. Aan het hergebruik van documenten mogen geen voorwaarden worden verbonden, tenzij deze objectief, evenredig en niet-discriminerend zijn en gerechtvaardigd zijn op grond van een doelstelling van algemeen belang. § . Wanneer aan het hergebruik voorwaarden zijn verbonden, mogen deze voorwaarden de mogelijkheden tot hergebruik niet onnodig beperken en mogen zij niet worden gebruikt om de mededinging te beperken.

De regering stelt modelvergunningen in elektronisch formaat op en stelt deze ter beschikking van overheidsinstanties.

Art. 10.Sturing § 1. De strategische raad voor digitale en informatietechnologie, bedoeld in artikel 6 van het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap sluiten het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het beheerkader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap, is belast met de uitvoering van dit decreet.

Hij heeft de volgende opdrachten: a) een instrument ontwikkelen om het zoeken naar voor hergebruik beschikbare documenten te vergemakkelijken.Dit instrument maakt het mogelijk metagegevens op Belgisch en EU-niveau samen te voegen. Het moet een interface bevatten om toegang te vragen tot documenten die nog niet beschikbaar zijn voor hergebruik; b) in het strategisch plan bedoeld in artikel 12 van het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap sluiten het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het beheerkader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap een specifieke strategie voor hergebruik voorstellen en integreren;c) acties ter bevordering en uitvoering van hergebruik coördineren en de verantwoordelijkheden verduidelijken;d) de regering alle maatregelen voorstellen, met inbegrip van, indien nodig, wijzigingen in de wet- en regelgeving, die nuttig zijn voor de uitvoering van het hergebruiksbeleid. Om deze opdrachten geheel of gedeeltelijk uit te voeren, kan het Strategisch Comité voor digitale en informatietechnologie een beroep doen op operationele diensten die van hem afhankelijk zijn. § 2. Om het in staat te stellen zijn opdrachten uit te voeren, verstrekken de overheidsinstanties het Strategisch comité voor digitale en informatietechnologie op zijn verzoek de nodige informatie voor de inventarisatie en publicatie van hun documenten.

De overheidsinstanties kunnen de commissie om advies vragen over elke vraag betreffende de uitvoering van dit decreet en, meer in het algemeen, over elke vraag betreffende het hergebruik van overheidsinformatie. § 1. Elk jaar in januari brengt het Strategisch Comité voor digitale en Informatietechnologie aan de regering verslag uit over de uitvoering van dit decreet.

Art. 11.Onderzoeksgegevens Onderzoeksgegevens kunnen worden hergebruikt om commerciële of niet-commerciële doeleinden zolang ze door de overheid worden gefinancierd en/of onderzoekers, onderzoeksinstellingen of organisaties die onderzoek financieren ze reeds openbaar beschikbaar hebben gemaakt via een institutioneel of thematisch open archief.

Art. 12.Non-discriminatie Alle toepasselijke voorwaarden voor het hergebruik van documenten zijn niet-discriminerend voor vergelijkbare categorieën van hergebruik, met inbegrip van grensoverschrijdend hergebruik.

Art. 13.Exclusiviteitsovereenkomsten § 1. Het hergebruik van documenten staat voor iedereen open, zelfs indien een of meer operatoren reeds op deze documenten gebaseerde producten met toegevoegde waarde uitbaten. Contracten of andere overeenkomsten tussen de overheidsinstanties die de documenten in hun bezit hebben en derden verlenen geen exclusieve rechten. § 2. In afwijking van paragraaf 1 wordt, wanneer een uitsluitend recht noodzakelijk is voor het verlenen van een dienst van algemeen belang, de wenselijkheid van het verlenen van dit uitsluitend recht regelmatig en in ieder geval om de drie jaar geëvalueerd.

Exclusiviteitsovereenkomsten die op of na 16 juli 2019 worden gesloten, worden ten minste twee maanden voordat zij van kracht worden, online bekendgemaakt. De definitieve voorwaarden van deze overeenkomsten moeten transparant zijn en online openbaar worden gemaakt. § 3. Dit artikel is niet van toepassing op de digitalisering van cultuurgoederen.

Onverminderd paragraaf 1 mag, wanneer een uitsluitend recht betrekking heeft op de digitalisering van cultuurgoederen, de exclusiviteitsperiode niet langer zijn dan tien jaar. Wanneer de periode langer is dan tien jaar, wordt zij in het elfde jaar en vervolgens, in voorkomend geval, om de zeven jaar opnieuw bezien.

Exclusieve regelingen moeten transparant zijn en bekendgemaakt worden.

In geval van een exclusief recht wordt een kopie van de gedigitaliseerde cultuurgoederen kosteloos aan de overheidsinstantie toegezonden in het kader van de gesloten overeenkomsten. Na afloop van de exclusiviteitsperiode wordt deze kopie beschikbaar gesteld voor hergebruik. § 4. Juridische regelingen of praktijken die, zonder uitdrukkelijk exclusieve rechten te verlenen, bedoeld zijn om de beschikbaarheid van documenten voor hergebruik door andere entiteiten dan de derde partij bij de regeling te beperken of redelijkerwijs geacht kunnen worden te beperken, worden ten minste twee maanden voor de inwerkingtreding ervan online bekendgemaakt. Het effect van dergelijke juridische of praktische regelingen op de beschikbaarheid van gegevens voor hergebruik wordt regelmatig en in ieder geval om de drie jaar geëvalueerd. De definitieve voorwaarden van dergelijke regelingen moeten transparant zijn en online bekendgemaakt worden. § 5. Op 17 juli 2013 lopende exclusiviteitsovereenkomsten die niet onder de uitzonderingen van § 2 en § 3 vallen en die door overheidsinstanties zijn gesloten, eindigen op de datum waarop de overeenkomst afloopt en in elk geval uiterlijk op 18 juli 2043.

Exclusiviteitsovereenkomsten die op 16 juli 2019 van kracht zijn en niet onder de uitzonderingen van de paragrafen 2 en 3 vallen, en die door overheidsinstanties zijn aangegaan, eindigen op de datum waarop het contract afloopt en in ieder geval uiterlijk op 17 juli 2049.

Art. 14.Hoogwaardige datasets en categorieën van hoogwaardige datasets § 1. Hoogwaardige datasets en categorieën van hoogwaardige datasets, zoals gedefinieerd in uitvoeringshandelingen van de Europese Commissie, voldoen aan de volgende eisen: a) zij worden kosteloos ter beschikking gesteld;b) zij moeten machinaal leesbaar zijn;c) zij worden verstrekt met behulp van applicatieprogramma-interfaces; en d) zij worden verstrekt in de vorm van een download in bulk, indien van toepassing. De eis om hoogwaardige datasets kosteloos ter beschikking te stellen geldt niet voor bibliotheken, met inbegrip van universiteitsbibliotheken, musea en archieven.

Indien de kosteloze verstrekking van hoogwaardige datasets door overheidsinstanties die inkomsten moeten genereren om een aanzienlijk deel van hun kosten voor de uitvoering van hun opdrachten als overheidsdienst te dekken, aanzienlijke gevolgen heeft voor de begroting van de betrokken instanties, worden deze instanties van de verplichting vrijgesteld gedurende een periode van ten hoogste twee jaar vanaf de inwerkingtreding van de desbetreffende uitvoeringshandeling.

Art. 15.Bescherming van persoonsgegevens § 1. Wanneer documenten persoonsgegevens bevatten, treden overheidsinstanties die deze gegevens verder verwerken met het oog op het hergebruik ervan in de zin van artikel 4 op als een afzonderlijke voor de verwerking verantwoordelijke in de zin van artikel 4.7 van de AVG. § 2. In het kader van de toepassing van paragraaf 1 mogen alle categorieën gegevens die aanvankelijk zijn verwerkt met betrekking tot alle gebruikers die bij overheidsinstanties actie hebben ondernomen, worden verzameld, gebruikt, opgeslagen en bekendgemaakt in het kader van de in paragraaf 1 bedoelde verwerking. § 3. De in het kader van de in paragraaf 1 bedoelde verwerking verkregen gegevens mogen niet worden bekendgemaakt zonder eerst te worden geanonimiseerd.

De regering bepaalt de procedures voor het opstellen, valideren en publiceren van het anonimiseringsmodel voor overheidsinstanties. § 4. De in het kader van de in lid 1 bedoelde verwerking verkregen gegevens worden beveiligd door middel van IT-oplossingen van ETNIC, dat optreedt als bewerker in de zin van artikel 4.8 van de AVG. De regering bepaalt de nadere regels voor de in paragraaf 1 bedoelde veiligheidsmaatregelen. § 5. De in het kader van de in paragraaf 1 bedoelde verwerking verkregen gegevens mogen in geen geval worden doorgegeven aan derden die niet over deze gegevens beschikken.

Zij worden weggenomen zodra zij overeenkomstig de in dit decreet vastgestelde voorwaarden zijn bekendgemaakt.

Art. 16.Slotbepaling Dit decreet treedt in werking op de dag van zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, op 14 december 2022.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het Toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, F. DAERDEN De Vicepresident en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Universitaire ziekenhuizen, Hulpverlening aan de jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en de Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota Zitting 2022-2023 Stukken van het Parlement. Ontwerpdecreet, nr. 477-1 - Tekst aangenomen in de plenaire vergadering, nr. 477-2 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Zitting van 14 december 2022.

^