Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 09 december 2021
gepubliceerd op 06 januari 2022

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012 tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVIIressorteren

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2021022736
pub.
06/01/2022
prom.
09/12/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

9 DECEMBER 2021. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVIIressorteren


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 87, § 3, vervangen bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988 en gewijzigd bij de bijzondere wet van 6 januari 2014 ;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, artikel 45, tweede lid, vervangen bij het decreet van 27 februari 2003;

Gelet op het decreet van 17 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2002 pub. 02/08/2002 numac 2002029383 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende hervorming van de « Office de la Naissance et de l'Enfance », afgekort « O.N.E. » sluiten houdende hervorming van de « Office de la Naissance et de l'Enfance », afgekort « ONE », artikel 24, § 2, gewijzigd bij het decreet van 27 februari 2003;

Gelet op het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française (ETNIC) » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap), artikel 7 ;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVIIressorteren;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 18 maart 2021;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 30 juni 2021 ;

Gelet op de « gendertest » van 25 juni 2021 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap ;

Gelet op het advies van het Directiecomité van het ministerie van de Franse Gemeenschap, gegeven op 5 juli 2021 ;

Gelet op het advies van de Directieraad van het Instituut voor de opleiding tijdens de loopbaan, gegeven op 7 juli 2021 ;

Gelet op het advies van het Directiecomité van het « Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap", gegeven op 8 juli 2021;

Gelet op het advies van de Directieraad van de "Office de la Naissance et de l'Enfance », gegeven op 8 juli 2021 ;

Gelet op het protocol nr. 538 van het Sectorcomité XVII, afgesloten op 12 juli 2021 ;

Gelet op het advies nr. 70.121/4 van de Raad van State, gegeven op 28 september 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Artikel 32 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2012 pub. 14/02/2013 numac 2013029138 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren sluiten tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVIIressorteren, vervangen bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 april 2016, en gewijzigd bij de besluiten van 24 april 2019 en 19 november 2020, wordt vervangen als volgt : «

Art. 32.De mandaathouders worden geëvalueerd twee jaar na hun aanstelling en in de loop van het laatste jaar van de zittingstijd.

Deze evaluaties hebben betrekking op de uitvoering en het niveau van uitvoering van de beheersopdrachten en de strategische en operationele doelstellingen waarvoor de mandaathouder verantwoordelijk is op grond van zijn opdrachtenblad, de bestuursovereenkomst en, voor de mandaathouders van rang 16 die geen deel uitmaken van het Directiecomité en van rang 15, van de doelstellingenovereenkomst.

Voor de instellingen van openbaar nut van categorie A en categorie B in de zin van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut hebben de evaluaties betrekking op de uitvoering en het niveau van uitvoering van beheersopdrachten en strategische en operationele doelstellingen waarvoor de mandaathouder verantwoordelijk is op grond van zijn opdrachtenblad, het beheersplan en de beheers- of bestuursovereenkomst. ».

Art. 2.Artikel 33 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van 27 april 2016, wordt vervangen als volgt : «

Art. 33.§ 1. De mandaathouders van rang 17 en de leidende ambtenaren van de instellingen van openbaar nut worden door de Regering geëvalueerd.

De mandaathouders van 16+ en 16 die deel uitmaken van het Directiecomité van het ministerie van de Franse Gemeenschap worden door een Commissie geëvalueerd die samengesteld is als volgt : 1° de Minister van Ambtenarenzaken die de Commissie voorzit ;2° de Minister-President ;3° de functioneel bevoegde minister(s) ;4° de Secretaris-generaal voor de mandaathouders van het ministerie van de Franse Gemeenschap of de leidend ambtenaar van de instelling voor de mandaathouders van de instellingen van openbaar nut. De mandaathouders van rang 16 die geen deel uitmaken van het Directiecomité en de mandaathouders van rang 15 van het ministerie van de Franse Gemeenschap, worden geëvalueerd door een Commissie die samengesteld is als volgt : 1° de rechtstreekse hiërarchische meerdere van de geëvalueerde mandaathouder ;2° de hiërarchische meerdere N+2 van de geëvalueerde mandaathouder. De mandaathouders van 16 of 15 van de instellingen van openbaar nut worden geëvalueerd door een Commissie die samengesteld is als volgt : 1° de leidend ambtenaar van de instelling die de Commissie voorzit ;2° de hiërarchische meerdere(n) van de mandaathouder. De mandaathouders van rang 16 en 15 van de instellingen van openbaar nut met één enkele hiërarchische meerdere binnen de instelling worden door een Commissie geëvalueerd die samengesteld is als volgt : 1° de functioneel bevoegde minister(s) die voorzit ;2° de leidend ambtenaar van de instelling. Voor de toepassing van het vijfde lid, wanneer verschillende ministers bevoegd zijn voor de sector van activiteit van een mandaathouder, voorzit de minister bevoegd voor het grootste gedeelte van deze sector van activiteit de Commissie.

In afwijking van het vijfde lid worden de mandaathouders van rang 15 van de instellingen van openbaar nut van type B met één enkele hiërarchische meerdere binnen de instelling, door een Commissie geëvalueerd die samengesteld is als volgt : 1° de voorzitter van de Raad van bestuur die voorzit ;2° de leidend ambtenaar van de instelling. § 2. De Regering en de Evaluatiecommissies bedoeld in paragraaf 1 stellen hun huishoudelijk reglement op. Dit laatste zal a minima een voorbereidende vergadering voorzien voor de hoorzitting van de mandaathouders, alsook een debriefing na de evaluatie. ».

Art. 3.In artikel 34 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het tweede lid wordt vervangen als volgt : « De commissie is geldig samengesteld wanneer elk lid bedoeld in artikel 33 aanwezig is.» 2° in het derde lid worden de woorden « Deze beraadslaagt en beslist geldig indien ten minste alle categorieën vertegenwoordigd zijn, onverminderd artikel 33, § 1, 2°, a, tweede lid.» opgeheven.

Art. 4.Artikel 35 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van 27 april 2016, wordt vervangen als volgt : «

Art. 35.§ 1. De mandaathouder wordt geëvalueerd op basis van : 1° het (de) jaarlijkse opvolgingsverslag(en) van de bestuursovereenkomst, de doelstellingenovereenkomst of het verslag van het bestuursplan bedoeld in artikel 21bis, § 3.Op aanvraag van de functionele minister(s) kan de minister van Ambtenarenzaken een aanvullend verslag aan de mandaathouder vragen ; 2° het evaluatieverslag van de mandaathouder ;3° de hoorzitting van de mandaathouder ;4° het met redenen omklede verslag van de rechtstreekse hiërarchische meerdere van de mandaathouder ;5° het met redenen omklede verslag van de functionele minister(s) van de mandaathouder ;6° in voorkomend geval het verslag of de hoorzitting van elke persoon van wie de Regering of de Evaluatiecommissie het als nuttig acht de mening te kennen ;7° in voorkomend geval een aanvullend verslag opgesteld op initiatief van de Regering ;8° in voorkomend geval, voor wat betreft de ambtenaren-generaal van het Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap, het advies bedoeld in artikel 6, § 3, 7°, van het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap. De Regering stelt de modellen van verslagen bedoeld in het eerste lid, 1°, 2°, 3°, 4° en 5°, op. § 2. Bij de eerste evaluatie van de mandaathouder worden de verbeteringsdoelstellingen van de beheerscompetenties bepaald op basis van een overzicht van competenties uitgevoerd door een externe dienstverlener.

Het overzicht van de competenties heeft tot doel een evaluatie van de beheerscompetenties van de mandaathouder uit te voeren en zorgt voor een mening onder gelijken en medewerkers van de geëvalueerde mandaathouder. De personen die in het kader van het overzicht van de competenties worden ondervraagd, worden gekozen in onderling overleg door de mandaathouder en zijn hiërarchische meerdere.

Voor de mandaathouders die deel uitmaken van het Directiecomité van het ministerie van de Franse Gemeenschap of van een instelling van openbaar nut integreert het overzicht van de competenties ook de beoordeling van de rol van de mandaathouder als lid van het Directiecomité.

Voor de Secretaris-generaal van het ministerie van de Franse Gemeenschap of de leidend ambtenaar van een instelling van openbaar nut wordt het overzicht van de competenties uitgevoerd door de leden van het Directiecomité te ondervragen, in het bijzonder over de specifieke competenties van de Secretaris-generaal of van de leidend ambtenaar als voorzitter van het Directiecomité.

Voor de leidende ambtenaren van een instelling voor openbaar nut met een raad van bestuur wordt het overzicht van de competenties uitgevoerd door ook de leden van de raad van bestuur te ondervragen.

Het overzicht van de competenties wordt voorafgaand aan de tussentijdse evaluatie besproken met de hiërarchische meerdere van de mandaathouder.

Bij de tweede evaluatie van de mandaathouder beoordeelt de overheid bevoegd voor de evaluatie in hoeverre de mandaathouder de voor hen gestelde verbeteringsdoelstellingen heeft bereikt. ».

Art. 5.In artikel 36, tweede lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van 27 april 2016, worden de woorden « artikel 35, 3° en 4° » vervangen door de woorden « artikel 35, 1°, 2°, 4°, 5° en 8° ».

Art. 6.In artikel 41 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van 27 april 2016 en gewijzigd bij het besluit van 19 november 2020 worden de woorden « ,medebevoegd is of waartoe hij bijdraagt, maar, in dit laatste geval, alleen voor zijn bijdrage, » telkens geschrapt.

Art. 7.Artikel 42 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «

Art. 42.§ 1. De mandaathouder aan wie een evaluatie "gunstig" wordt toegekend, zet de uitoefening van zijn lopende mandaat voort. § 2. Als een evaluatie « met voorbehoud » wordt toegekend, wordt een nieuwe evaluatie na een termijn van zes maanden uitgevoerd.

Als twee opeenvolgende evaluaties « met voorbehoud » of een evaluatie "ongunstig" na een eerste evaluatie "met voorbehoud" toegekend worden, wordt aan het mandaat vroegtijdig een einde gemaakt. § 3. Aan de geëvalueerde mandaathouder kan na de eerste evaluatie bedoeld in artikel 32 geen evaluatie « ongunstig » worden toegekend.

Als een evaluatie "ongunstig » na de tweede evaluatie bedoeld in artikel 32 wordt toegekend, wordt aan het mandaat vroegtijdig een einde gemaakt. ».

Het eerste lid is niet van toepassing op de mandaathouders die althans voor de tweede keer achter elkaar hetzelfde mandaat uitoefenen of een mandaat waarvan de bevoegdheden niet wezenlijk verschillen van het vorige.

Art. 8.In artikel 43, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de woorden « wiens evaluatie » vervangen door de woorden « wiens laatste evaluatie de vermelding ».

Art. 9.De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 9 december 2021.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap: De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op « Wallonie Bruxelles Enseignement", Fr. DAERDEN

^