Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 20 februari 2019
gepubliceerd op 27 maart 2019

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van het decreet van 25 oktober 2018 betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2019011294
pub.
27/03/2019
prom.
20/02/2019
ELI
eli/besluit/2019/02/20/2019011294/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 FEBRUARI 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) sluiten betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de artikelen 7, § 1, 4°, 8, 10, § 5, en 12, § 4, van het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) sluiten betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap;

Gelet op het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) sluiten betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française (ETNIC) » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap);

Gelet op de « gendertest » uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12 december 2018;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 9 januari 2019;

Gelet op het advies nr. 65.178/4 van de Raad van State, gegeven op 11 februari 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de op 12 januari 1973 gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister bevoegd voor de e-regering en de administratieve informatica;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.In de zin van dit besluit, wordt verstaan onder: 1° "Minister": het lid van de Regering van de Franse Gemeenschap bevoegd voor informatica;2° "governancedecreet": het decreet van 25 oktober 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap type decreet prom. 25/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018032186 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het « Entreprise publique des Technologies nouvelles de l'Information et de la Communication de la Communauté française » (Overheidsbedrijf voor Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap) sluiten betreffende het beheerskader van het digitale en informaticabeleid in de Franse Gemeenschap;3° "werkdagen": alle dagen anders dan de zaterdag, de zondag en de wettelijke feestdagen. HOOFDSTUK 2. - Nadere regels voor werking van de strategische raad

Art. 2.Het reglement van orde van de strategische raad wordt opgesteld na de eerste vergadering van de raad, op voorstel van zijn leden.

Art. 3.De praktische regelingen volgens welke ETNIC voor het secretariaat zorgt, zijn bepaald in het reglement van orde van de strategische raad.

Art. 4.De werkzaamheden, de beslissingen, aanbevelingen en adviezen van de strategische raad zijn gedematerialiseerd op een beveiligd platform opgezet door ETNIC.

Art. 5.Elk lid van de strategische raad bedoeld in artikel 7, § 1, 1 ° tot 3 ° van het "governancedecreet" en elk lid van de Regering kan een agendapunt via de voorzitter van de raad laten opnemen, uiterlijk 15 werkdagen vóór een vergadering.

Op die datum wordt de voorlopige agenda ter advies toegezonden aan de leden van de raad. Ze hebben een periode van 5 werkdagen om eventuele wijzigingen voor te stellen.

Art. 6.De definitieve agenda van een vergadering en de bijhorende documenten worden uiterlijk 7 werkdagen vóór een vergadering voorgelegd aan de leden van de Strategische Raad en de leden van de Regering.

Art. 7.Vergaderingen van de Strategische Raad kunnen, indien nodig, worden uitgevoerd met behulp van digitale technologieën en elektronische communicatie.

Art. 8.Een exemplaar van de goedgekeurde notulen van elke vergadering wordt langs elektronische weg toegezonden aan de leden van de Strategische Raad en de leden van de Regering.

Wanneer een beslissing, advies of aanbeveling gericht is aan de Regering of een van haar leden, wordt deze meegedeeld via de Minister.

Art. 9.De Strategische Raad kan uitzonderlijk of, in spoedgevallen, op verzoek van een van zijn leden of een lid van de Regering, bijeenkomen.

In afwijking van artikel 6 wordt de agenda binnen drie werkdagen vóór de vergadering opgesteld.

De vergadering van de Strategische Raad kan worden gehouden overeenkomstig artikel 7.

Art. 10.De Minister kan, overeenkomstig artikel 6, § 3, 5 ° en 7 ° van het "governancedecreet", een verzoek om advies indienen namens de Regering of uit eigen initiatief.

Art. 11.De Regeringsvertegenwoordiger, bedoeld in artikel 7, § 1, 4 ° van het "governancedecreet", wordt op de voordracht van de Minister door de Regering benoemd. HOOFDSTUK 3. - Procedures voor communicatie en samenwerking van de instanties met de Strategische Raad

Art. 12.§ 1. Wanneer een verzoek, beslissing of informatiepunt van een procedure betrekking heeft op een competentie van de Strategische Raad of gevolgen heeft voor een van zijn andere leden, wordt dit/deze elektronisch uiterlijk 15 werkdagen, elektronisch meegedeeld, vanaf de vergadering aan het secretariaat van de Strategische Raad.

In de mededeling wordt vermeld of van de Strategische Raad actie wordt verwacht. § 2. Het secretariaat verdeelt het elektronisch aan de leden van de Strategische Raad. Het huishoudelijk reglement van de Strategische Raad bepaalt de termijn waarbinnen deze verspreiding plaats moet vinden.

Art. 13.Wanneer een verzoek, een besluit, een advies of een aanbeveling van de Strategische Raad bestemd is voor een instantie, worden ze elektronisch door het secretariaat van de Strategische Raad aan het secretariaat van die instanties meegedeeld uiterlijk binnen de 15 werkdagen vanaf de datum van de vergadering van de raad.

In de mededeling wordt vermeld of een actie van de betrokken instantie wordt verwacht.

Art. 14.De notulen van de besprekingen van elk lid van de Strategische Raad worden op zijn verzoek aan de voorzitter van de Strategische Raad medegedeeld. HOOFDSTUK 4. - Nadere regels voor het opstellen en de follow-up van het strategisch plan

Art. 15.§ 1. Het strategisch plan is opgesteld door de Strategische Raad op basis van de voorstellen van zijn leden.

Het secretariaat van de Strategische Raad zorgt voor de follow-up van de voorstellen. § 2. Het ontwerp-strategisch plan wordt uiterlijk 3 maanden voor de toezending ervan aan de Regering, bedoeld in de derde paragraaf van dit artikel, elektronisch ter advies voorgelegd aan de organen van elk lid van de Strategische Raad. § 3. Het ontwerp-strategisch plan wordt door de voorzitter van de Strategische Raad uiterlijk drie maanden vóór de in artikel 16 bedoelde termijn aan de Regering voorgelegd.

Art. 16.Het strategisch plan wordt door de Regering goedgekeurd uiterlijk op 30 september van het bedoelde jaar.

Art. 17.Het strategisch plan kan eenmaal vóór het verstrijken van zijn termijn worden gewijzigd, op basis van speciaal gemotiveerde voorstellen voor strategisch advies.

Art. 18.§ 1. Elk jaar stuurt de voorzitter van de Strategische Raad een follow-upverslag van het strategisch plan aan de Regering. § 2. Voordat het aan de in het eerste lid van dit artikel bedoelde Regering wordt overgezonden, wordt het ontwerpverslag elektronisch ingediend bij de organen van elk lid van de Strategische Raad met een termijn van een maand om advies te verlenen.

Art. 19.§ 1. De Strategische Raad bereidt uiterlijk 6 maanden vóór het verstrijken van het strategisch plan een ontwerpevaluatieverslag voor, gebaseerd op de voorstellen van zijn leden.

Dit evaluatieverslag bevat minstens de volgende elementen: 1 ° een kwantitatieve en kwalitatieve evaluatie van het strategisch plan; 2 ° voorstellen voor het volgende strategische plan. § 2. Het in § 1 bedoelde ontwerp-evaluatieverslag wordt elektronisch ingediend bij de organen van elk lid van de Strategische Raad met een maand om advies te geven. § 3. De voorzitter van de Strategische Raad stuurt dit evaluatieverslag uiterlijk 3 maanden voor het einde van het strategisch plan aan de Regering. HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen

Art. 20.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2019.

Art. 21.De minister die e-regering en administratieve informatica in zijn toewijzingen heeft, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 20 februari 2019.

De Minister-President, belast met Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT

^