gepubliceerd op 11 september 2023
Decreet houdende diverse bepalingen inzake het hoger onderwijs, het onderwijs voor sociale promotie en de universitaire ziekenhuizen
25 MEI 2023. - Decreet houdende diverse bepalingen inzake het hoger onderwijs, het onderwijs voor sociale promotie en de universitaire ziekenhuizen
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK 1. - Bepalingen betreffende contactpersonen gender Afdeling 1. - Autonome bepalingen
Artikel 1.§ 1. Het F.R.S-FNRS, alsook elke universiteit, hogeschool en hogere kunstschool wijzen een "Contactpersoon Gender" (CPG) aan. De Regering stelt, in samenwerking met de Algemene Raad voor het onderwijs voor sociale promotie, een CPG aan voor alle instellingen voor onderwijs voor sociale promotie, zoals bedoeld in artikel 13 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies.
De notie van "instelling" wordt hierna gebruikt onder verwijzing naar deze opgesomd in het eerste lid. § 2. De opdrachten van deze CPG's kunnen worden uitgevoerd door : 1° een onderwijzend personeelslid dat in tijdelijk verband aangeworven of aangesteld is en dat geheel of gedeeltelijk van zijn onderwijsfunctie is ontheven ;2° een onderwijzend personeelslid dat in vast verband aangeworven of aangesteld is en dat geheel of gedeeltelijk van zijn onderwijsfunctie is ontheven;3° een lid van het administratief personeel dat in tijdelijk verband aangeworven of aangesteld is;4° een lid van het administratief personeel dat in vast verband aangeworven of aangesteld is;5° het personeelslid van wie de tewerkstelling wordt geregeld door de bepalingen van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten. § 3. De CPG's worden geselecteerd op basis van hun bekwaamheid en motivatie op het gebied van gendergelijkheid en hun vermogen tot interactie met alle actoren op het gebied van gendergelijkheid binnen en buiten hun instelling. Hun functie, graad en hiërarchische status worden door de instellingen bepaald. § 4. Binnen het F.R.S.-FNRS, de universiteiten, de hogescholen en de hogere kunstscholen oefent elke CPG zijn opdracht uit onder de verantwoordelijkheid van de autoriteiten van de betrokken instelling.
De CPG die aangesteld wordt voor het onderwijs voor sociale promotie voert zijn/haar opdracht uit onder de verantwoordelijkheid van de ambtenaar-generaal belast met het onderwijs voor sociale promotie. § 5. Het F.R.S-FNRS, alsook elke universiteit, hogeschool en hogere kunstschool stellen binnen hun instelling een CPG aan, informeren en betrekken deze bij alle acties in het kader van hun gendergelijkheidsbeleid en ondersteunen deze bij de uitvoering van haar/zijn taken.
De opdracht bedoeld in het eerste lid wordt toevertrouwd aan de administratie wat betreft het onderwijs voor sociale promotie.
Art. 2.De CPG's dragen op transversale wijze en in overleg met de Algemene Raad voor het onderwijs voor sociale promotie bij tot de uitvoering en ontwikkeling van het genderbeleid binnen hun instelling of, in het geval van de CPG aangewezen voor het onderwijs voor sociale promotie, binnen alle instellingen voor secundair en hoger onderwijs voor sociale promotie.
Hun opdracht bestaat erin instellingen bij te staan bij de integratie van een genderbeleid. De minimaal uit te voeren taken worden hieronder omschreven: 1° Informatieopdrachten : a) Zorgen voor een betere zichtbaarheid en een betere verspreiding van informatie over de integratie van de genderdimensie binnen de instelling en onder de studentengemeenschap;b) Deelnemen aan het opstellen van een inventaris en een diagnose over de integratie van de genderdimensie binnen de instelling;c) Deelnemen aan de uitvoering van een transversale inventaris van de stand van de gendergelijkheid op het niveau van het hoger onderwijs en het onderwijs voor sociale promotie;2° Bewustmakingsopdrachten : a) Bijdragen tot de integratie en de ontwikkeling van een genderbeleid binnen de instelling;b) Bevorderen van gendergelijkheid binnen de interne organen in samenhang met de diensten die belast zijn met de kwaliteit van het bestaan, de gezondheid en de veiligheid op het werk en, in voorkomend geval, de diensten of actoren die belast zijn met gendergelijkheid en diversiteit binnen de instelling - personeelsdiensten;c) De aanneming en uitvoering van een routekaart of actieplan per instelling voor het te voeren genderbeleid aanmoedigen;3° Netwerken: De CPG's werken in partnerschap en in overleg met, in voorkomend geval, de personen die binnen de instellingen belast zijn met het genderbeleid en met de personen die gendergerelateerde opdrachten hebben.Daartoe voeren de CPG's de volgende taken uit: a) De contactpersonen voor genderkwesties in de instellingen identificeren door informatie te verstrekken over hun departementen, afdelingen, studierichtingen, programma's, instituten en alle andere nuttig geachte informatie; b) Zorgen voor de organisatie van netwerken van personen die in hun opdracht de genderkwesties moeten integreren, d.w.z. adviseurs, directie, coördinatie, studentenvertegenwoordiging, sociale diensten en alle andere nuttig geachte personen; c) Zorgen voor de organisatie van netwerken met de vrijwilligerssector die zich bezighoudt met genderkwesties.
Art. 3.§ 1. De CPG's van de verschillende instellingen werken in een netwerk. Zij delen de informatie waarover zij beschikken, wisselen hun goede praktijken en die waarvan zij op de hoogte zijn uit en ontwikkelen gemeenschappelijke projecten door hun middelen samen te brengen. Het netwerk van CPG's vormt de "Conferentie van contactpersonen gender". § 2. De " Conferentie van contactpersonen gender " komt ten minste eenmaal per jaar bijeen.
ARES ontvangt de Conferentie van contactpersonen gender onder haar leden.
De ARES-beheerder of zijn vertegenwoordiger zorgt voor het secretariaat en de publiciteit. § 3. Het voorzitterschap van de Conferentie van contactpersonen gender, dat door de leden waaruit ze bestaat op basis van een beurtrol wordt waargenomen, wordt om de twee jaar vernieuwd. De CPG's wijzen hun voorzitter aan bij consensus of, bij gebreke daarvan, volgens de nadere regels bepaald in hun huishoudelijk reglement.
De Conferentie van contactpersonen gender neemt binnen drie maanden na haar oprichting met meerderheid van stemmen van de aanwezige leden haar huishoudelijk reglement aan.
De Conferentie van contactpersonen gender stelt de bevoegde ministers in kennis van haar huishoudelijk reglement en van alle latere wijzigingen die zij wil aanbrengen. § 4. De CPG's dragen bij tot de werkzaamheden en tot de uitwisseling van praktijken en ervaringen in het kader van het werkprogramma van het Comité Vrouwen en Wetenschap en van de Commissie Gender in het Hoger Onderwijs (CoGES), bedoeld in artikel 40, eerste lid, 13°, van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies.
Daartoe is de Conferentie van contactpersonen gender vertegenwoordigd in het Comité Vrouwen en Wetenschap, overeenkomstig artikel 6, § 1, 6°, van het decreet van 10 maart 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/03/2016 pub. 24/03/2016 numac 2016029141 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot instelling van het Comité Vrouwen en Wetenschap sluiten tot instelling van het Comité Vrouwen en Wetenschap.
Art. 4.Vanaf het begrotingsjaar 2023 wordt jaarlijks een bedrag toegekend aan elke instelling voor hoger onderwijs en worden jaarlijks lestijden toegekend aan het onderwijs voor sociale promotie om de financiering van de CPG's te ondersteunen.
Voor de universiteiten en het F.R.S.-FNRS bedraagt het bedrag bedoeld in het eerste lid 25.000 euro in 2023, 20.000 euro in 2024, 15.000 euro in 2025 en 10.000 euro in 2026. Vanaf 2027 is het bedrag gelijk aan het bedrag per VTE berekend overeenkomstig de bepalingen bedoeld in artikel 14, derde en vierde lid, van het programma decreet van 19 juli 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/07/2017 pub. 31/08/2017 numac 2017013013 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de verblijfkosten en de financiering van sommige zware apparaten van de medisch-technische diensten in universitaire ziekenhuizen sluiten houdende verschillende maatregelen inzake hoger onderwijs en onderzoek, cultuur, begrotingsfondsen, schoolgebouwen, jeugd, gedeeld door 10.
Voor hogescholen en hogere kunstscholen is het bedrag bedoeld in het eerste lid gelijk aan het bedrag per voltijds equivalent (VTE) berekend overeenkomstig de bepalingen bedoeld in artikel 14, derde en vierde lid, van het programma decreet van 19 juli 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/07/2017 pub. 31/08/2017 numac 2017013013 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de verblijfkosten en de financiering van sommige zware apparaten van de medisch-technische diensten in universitaire ziekenhuizen sluiten, gedeeld door 10.
Voor het onderwijs voor sociale promotie wordt jaarlijks een envelop van 800 C-lestijden toegekend voor de aanstelling of aanwerving van een CPG binnen de administratie die belast is met het onderwijs voor sociale promotie.
Het bedrag wordt toegekend in de vorm van een financiering die aan de instelling voor hoger onderwijs wordt betaald wanneer deze instelling zelf de CPG betaalt. Het wordt toegewezen aan het basisartikel (BA) van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap dat de kosten van het betrokken personeelslid draagt wanneer de functie van CPG wordt uitgeoefend door een personeelslid van de instelling wiens wedde en aanverwante lasten rechtstreeks door het Ministerie van de Franse Gemeenschap aan het personeelslid worden betaald.
Art. 5.Vanaf het begrotingsjaar 2023 wordt aan de Conferentie van contactpersonen gender een bedrag van 50.000 euro toegekend om haar in staat te stellen te functioneren en gemeenschappelijke projecten uit te voeren. Vanaf het begrotingsjaar 2024 wordt dit bedrag geïndexeerd op basis van de volgende formule: eindbedrag van het vorige begrotingsjaar x het indexcijfer voor consumentenprijzen van januari van het betrokken begrotingsjaar/indexcijfer voor consumentenprijzen van januari van het vorige begrotingsjaar.
De uitgaven die in aanmerking komen zijn de personeelskosten, de opleidingskosten, de algemene organisatorische en werkingskosten en de uitrustingskosten van de Conferentie van contactpersonen gender, alsmede kosten in verband met de uitvoering van gemeenschappelijke projecten.
Het bedrag verkregen met toepassing van het eerste lid wordt betaald naar rata van 80% uiterlijk op 15 februari van het betrokken begrotingsjaar. Het saldo van 20% wordt betaald na overlegging van alle bewijsstukken van de voor het betrokken begrotingsjaar gedane uitgaven. Bedragen die vóór het einde van het betrokken begrotingsjaar niet zijn verantwoord, worden door de begunstigde aan de Franse Gemeenschap terugbetaald.
Het bedrag verkregen met toepassing van het eerste lid wordt aan ARES betaald die namens de Conferentie van contactpersonen gender voor het administratieve en boekhoudkundige beheer in verband met deze financiering zorgt.
Art. 6.Vanaf het jaar 2025 voert de CoGES jaarlijks een kwalitatieve en participatieve evaluatie uit van de uitvoering van de Conferentie van contactpersonen gender en brengt zij de raad van bestuur van de ARES en de ministers bevoegd voor hoger onderwijs en onderwijs voor sociale promotie op de hoogte van de uitgevoerde acties. Afdeling 2. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 10 maart
2016 tot instelling van het Comité Vrouwen en Wetenschap
Art. 7.In artikel 1 van het decreet van 10 maart 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/03/2016 pub. 24/03/2016 numac 2016029141 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot instelling van het Comité Vrouwen en Wetenschap sluiten tot instelling van het Comité Vrouwen en Wetenschap, zoals gewijzigd bij het decreet van 11 juli 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2018 pub. 13/03/2019 numac 2019040593 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende aanpassing van de uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2018 sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° 7° wordt vervangen als volgt : "7° "Contactpersoon gender": de persoon bedoeld in artikel 1 van het decreet van 25 mei 2023 houdende diverse bepalingen inzake het hoger onderwijs, het onderwijs voor sociale promotie en de universitaire ziekenhuizen en aangesteld door een universiteit, het F.R.S-FNRS, een hogeschool of een hogere kunstschool om er een genderbeleid te integreren en, voor alle instellingen voor sociale promotie, de persoon aangesteld door de administratie bevoegd voor het hoger onderwijs;" ; 2° een 7° /1 wordt ingevoegd, luidend als volgt ""Conferentie van contactpersonen gender": het netwerk samengesteld uit alle contactpersonen gender bedoeld in 7° ;".
Art. 8.In artikel 6, § 1, van hetzelfde decreet, zoals aangevuld bijt het decreet van 11 juli 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2018 pub. 13/03/2019 numac 2019040593 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende aanpassing van de uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2018 sluiten, wordt 6° vervangen als volgt: "6° de Conferentie contactpersonen gender stelt een lid voor.".
Art. 9.Artikel 9/2 van hetzelfde decreet wordt opgeheven. HOOFDSTUK 2. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 12 juli 1990 op de controle van de universitaire instellingen
Art. 10.Artikel 4bis van het decreet van 12 juli 1990 op de controle van de universitaire instellingen, zoals ingevoegd bij het decreet van 12 juni 2003 en gewijzigd bij het decreet van 21 september 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/09/2012 pub. 23/10/2012 numac 2012029442 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de deelneming en de vertegenwoordiging van studenten in het hoger onderwijs sluiten, wordt vervangen als volgt : "
Artikel 4bis.- De commissarissen of afgevaardigden van de Regering bij de universiteiten zijn bovendien in het bijzonder belast met : 1° de controle op het aantal regelmatig ingeschreven studenten die in aanmerking komen voor de financiering bedoeld in de wet van 27 juli 1971 op de financiering en de controle van de universitaire instellingen;2° de beroepen ingediend door de studenten op grond van de artikelen 95 en 102 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies;3° de controle op de naleving van de procedure en de realiteit van de fraude overeenkomstig de artikelen 95/2 en 95/3 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten;4° het geven van een advies aan de universiteiten over de financiering van studenten overeenkomstig artikel 96, tweede lid, van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten;5° de naleving van de bepalingen van het decreet van 16 juni 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/06/2006 pub. 06/07/2006 numac 2006029091 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van het aantal studenten in sommige cursussen van de eerste cyclus van het hoger onderwijs sluiten tot regeling van het aantal studenten in sommige cursussen van de eerste cyclus van het hoger onderwijs overeenkomstig artikel 10 van hetzelfde decreet;6° de controle op de uitvoering van de studentendeelname in de universiteiten en in het bijzonder : a) de overeenstemming van het reglement en de verkiezingsprocedure met de bepalingen van het decreet van 21 september 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/09/2012 pub. 23/10/2012 numac 2012029442 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de deelneming en de vertegenwoordiging van studenten in het hoger onderwijs sluiten betreffende de deelneming en de vertegenwoordiging van studenten in het hoger onderwijs;b) de geldigheid van het verloop van het verkiezingsproces;c) de naleving van de deelnamequorums bij verkiezingen;7° de controle op het gebruik van de financiële middelen die overeenkomstig artikel 22 van het decreet van 21 september 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/09/2012 pub. 23/10/2012 numac 2012029442 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de deelneming en de vertegenwoordiging van studenten in het hoger onderwijs sluiten aan de studentenraad zijn toegekend. Bij de uitoefening van al hun opdrachten worden de commissarissen of afgevaardigden van de Regering bijgestaan door medewerkers. De Regering bepaalt het kader, de statuten, de wedden en de vergoedingen van dit personeel. Het personeel wordt aangeworven, benoemd, bevorderd of aangewezen overeenkomstig de door de Regering vastgestelde bepalingen. HOOFDSTUK 3. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 22 februari 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/02/2008 pub. 23/04/2008 numac 2008029225 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende verschillende maatregelen betreffende de organisatie en de werking van het Agentschap voor de evaluatie van de kwaliteit van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs sluiten houdende verschillende maatregelen betreffende de organisatie en de werking van het Agentschap voor de evaluatie van de kwaliteit van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs
Art. 11.In artikel 5, tweede lid, van het decreet van 22 februari 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/02/2008 pub. 23/04/2008 numac 2008029225 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende verschillende maatregelen betreffende de organisatie en de werking van het Agentschap voor de evaluatie van de kwaliteit van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs sluiten houdende verschillende maatregelen betreffende de organisatie en de werking van het Agentschap voor de evaluatie van de kwaliteit van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs, zoals gewijzigd bij de decreten van 30 april 2009, 25 juni 2015 en 9 februari 2017, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in 4° worden de woorden "van de directeurs van de hogere kunstscholen;" vervangen door de woorden "van de kamer van de hogere kunstscholen van ARES;"; 2° in 7° worden de woorden "de interuniversitaire raad van de Franse Gemeenschap;" vervangen door de woorden "de kamer van de Universiteiten van ARES;"; 3° in 8° worden de woorden "de algemene raad voor hogescholen;" vervangen door de woorden "de kamer van de hogescholen en van het onderwijs voor sociale promotie van ARES;".
Art. 12.Artikel 9bis van het decreet, zoals ingevoegd bij het decreet van 20 december 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2017 pub. 28/02/2019 numac 2019040481 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2018 sluiten, wordt vervangen als volgt: "Artikel 9bis - § 1. Binnen de perken van de begrotingsmiddelen toegekend met toepassing van artikel 22, ter aanvulling van het programma-luik van de evaluatie, beschreven in dat hoofdstuk IV, en met het oog op het ondersteunen van de instellingen voor hoger onderwijs bij de ontwikkeling van hun kwaliteitssystemen, vertrouwt de Regering aan het Agentschap het volgende toe : 1° de opvatting en de verwezenlijking van een proefproject voor de externe evaluatie van het institutionele luik;2° de mededeling aan de Regering van een verslag over de evaluatie van dat proefproject bedoeld in 1°, uiterlijk zes maanden na het einde van dat project. Het proefproject, zoals bedoeld in het eerste lid, 1°, verloopt gedurende de academiejaren 2019-20 tot 2022-23. Het heeft tot doel de methodologie en de programmatie van de evaluaties, zowel voor het programma-luik als voor het institutionele luik, volgens een nieuwe periode van 6 jaar, te bepalen.
De eerste evaluatiecyclus van het institutionele luik begint in 2023-2024. Tot en met het academiejaar 2025-2026 zijn de methodologie en het referentiesysteem die van toepassing zijn deze die voor de proeffase vastgesteld zijn.
De geëvalueerde instelling kan echter de voorkeur geven aan een nieuwe methode en een nieuw referentiesysteem die door de regering, op voorstel van het Agentschap, vóór het academiejaar 2025-2026 zouden worden vastgesteld. De nieuwe methodologie en het nieuwe referentiesysteem zijn in overeenstemming met de Europese normen. Zij leven de ESG na. § 2. De instelling kan het Agentschap verzoeken om vrijstelling van de evaluatie van haar programma's door het Agentschap, mits zij aantoont dat haar kwaliteitssysteem doeltreffend is overeenkomstig : 1° de procedures vastgesteld voor de proeffase tot de inwerkingtreding van een nieuw decreet naar aanleiding van het evaluatieverslag bedoeld in § 1;2° de methodologie en het referentiesysteem vastgesteld voor de proeffase, tot en met het academiejaar 2025-2026. De geëvalueerde instelling kan echter de voorkeur geven aan een nieuwe methodologie en een nieuw referentiesysteem, die vóór deze termijn door de regering, op voorstel van het Agentschap, zouden worden aangenomen. De nieuwe methodologie en het nieuwe referentiesysteem moeten voldoen aan de Europese normen. Zij leven de ESG na.
De vrijstelling, zoals bedoeld in het eerste lid, geldt voor ten minste 6 jaar.
De instelling die de vrijstelling bedoeld in het eerste lid heeft verkregen, behoudt de mogelijkheid te verzoeken om opneming van de door haar vastgestelde cursussen in de planning van de externe evaluatie van het Agentschap. § 3. Elke vraag met betrekking tot de beoordelingen van het institutionele luik die niet specifiek wordt geregeld door dit decreet of door beginselen of regels die door de bevoegde organen van het AEQES (Agentschap voor de evaluatie van de kwaliteit van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs) zijn vastgesteld, wordt opgelost volgens de regels en procedures die van toepassing zijn tijdens de proeffase.".
Art. 13.In artikel 10 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 25 juni 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/06/2015 pub. 23/07/2015 numac 2015029341 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het hoger onderwijs sluiten en aangevuld bij het decreet van 20 december 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2017 pub. 28/02/2019 numac 2019040481 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2018 sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid: a) het woord " tienjarenplan" wordt vervangen door het woord "zesjarenplan";b) de woorden "10 jaar" worden vervangen door de woorden "6 jaar"; 2° het tweede lid wordt vervangen als volgt : "Het evaluatieplan van zes jaar voor de periode 2023-2029 wordt door het Agentschap opgesteld met betrekking tot de cursussen die hem aangaan.". 3° het derde lid wordt vervangen als volgt : "De volledige evaluatie van de cursussen wordt aangevuld met opvolgingsevaluaties.Die opvolgingsevaluatie moet een analytische balans opmaken van de verbeteringsacties die werden ondernomen na een volledige evaluatie en de ontwikkeling van sturingsinstrumenten verstevigen voor een voortdurende verbetering van de betrokken cursussen.". 4° in het vierde lid wordt het woord "tienjarenplan" vervangen door de woorden "zesjarenplan van de evaluaties";5° in het vijfde lid wordt het woord "tienjarenplan" vervangen door het woord "zesjarenplan";6° in het zesde lid wordt het woord "tienjarenplan" vervangen door het woord "zesjarenplan";7° in het achtste lid worden: a) de woorden "voor het jaar n+10" worden vervangen door de woorden "voor het jaar n+6";b) de woorden "tot het jaar n+9" worden vervangen door de woorden "tot jaar n+5".
Art. 14.In artikel 11 van hetzelfde decreet, zoals vervangen bij het decreet van 25 juni 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/06/2015 pub. 23/07/2015 numac 2015029341 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het hoger onderwijs sluiten en aangevuld bij het decreet van 20 december 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/2017 pub. 28/02/2019 numac 2019040481 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2018 sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid wordt het woord "volledige" ingevoegd tussen het woord "De" en het woord " evaluatie";2° het tweede lid wordt opgeheven.
Art. 15.In artikel 12, tweede lid, 3°, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 25 juni 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/06/2015 pub. 23/07/2015 numac 2015029341 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het hoger onderwijs sluiten, worden de woorden "interne evaluatie" vervangen door het woord "zelfevaluatie".
Art. 16.In artikel 13, tweede lid, van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° In 1° worden de woorden "intern evaluatieverslag" vervangen door de woorden "zelfevaluatiedossier of voortgangsdossier";2° in 4° : a) worden de woorden "van een tijdschema en van een plan voor het opvolgen van de aanbevelingen vermeld in het eindsyntheseverslag" worden vervangen door de woorden "van een actieplan waarin rekening wordt gehouden met de aanbevelingen in het externe evaluatieverslag";b) wordt het woord in de Franse tekst "leur" vervangen door het woord "sa".
Art. 17.In artikel 14 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "De interne evaluatie" worden vervangen door de woorden "De zelfevaluatie";2° in 3° wordt het woord in de Franse tekst "auto-évaluation" vervangen door het woord "autoévaluation".
Art. 18.In artikel 15 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 25 juni 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/06/2015 pub. 23/07/2015 numac 2015029341 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het hoger onderwijs sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "interne evaluatie" vervangen door het woord "zelfevaluatie";2° in het vierde lid worden de woorden "intern evaluatieverslag" vervangen door de woorden "zelfevaluatiedossier of voortgangsdossier";3° het vijfde lid wordt vervangen als volgt : "De zelfevaluatiedossier of voortgangsdossier vermeldt in zijn inleiding de samenstelling van de zelfevaluatiecommissie, de procedure voor de zelfevaluatie, alsook de identiteit van de opstellers van het dossier.
Art. 19.In artikel 17, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in 1° wordt het woord "zelfevaluatieverslag" vervangen door de woorden "zelfevaluatiedossier of voortgangsdossier";2° in 3° worden de woorden " voorafgaand verslag" vervangen door de woorden "voorafgaand externe evaluatieverslag";3° in 4° wordt het woord "eindsyntheseverslag" vervangen door de woorden "externe evaluatieverslag ".
Art. 20.In artikel 18 van hetzelfde decreet, zoals gewijzigd bij het decreet van 25 juni 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/06/2015 pub. 23/07/2015 numac 2015029341 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het hoger onderwijs sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid, 2°, wordt het woord "tienjarenplan" vervangen door het woord "zesjarenplan";2° in het eerste lid, 5°, d), wordt het woord " eindsyntheseverslag" vervangen door de woorden "extern evaluatieverslag";3° in het tweede lid wordt het woord " eindsyntheseverslag" vervangen door de woorden "extern evaluatieverslag".
Art. 21.Artikel 19 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "
Artikel 19.- Binnen de zes maanden volgend op de bekendmaking op de website van het Agentschap van de externe evaluatieverslagen voor elke instelling voor een bepaalde cursus, zendt elke bedoelde instelling het Agentschap een actieplan dat rekening houdt met de aanbevelingen vermeld in het externe evaluatieverslag. De Regering bepaalt de nadere regels voor de bekendmaking van dat actieplan en van de vorderingsstaat ervan.".
Art. 22.In artikel 20 van hetzelfde decreet wordt het woord "eindsyntheseverslagen" vervangen door de woorden "externe evaluatieverslagen".
Art. 23.De artikelen 24 tot en met 26 van hetzelfde decreet worden opgeheven. HOOFDSTUK 4. - Bepalingen betreffende de universitaire ziekenhuizen
Art. 24.Artikel 14 van het decreet van 19 juli 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/07/2017 pub. 31/08/2017 numac 2017013013 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de verblijfkosten en de financiering van sommige zware apparaten van de medisch-technische diensten in universitaire ziekenhuizen sluiten betreffende de verblijfkosten en de financiering van sommige zware apparaten van de medisch-technische diensten in universitaire ziekenhuizen wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt : "De Regering kan aanvullende verplichtingen en sancties vaststellen, met name ten aanzien van de wijziging van de bestemming van roerende of onroerende goederen, met inbegrip van elke vervreemding, vestiging van een zakelijk recht of een genotsrecht of enig pandrecht.".
Art. 25.In artikel 8, § 1, van het decreet van 25 april 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/06/2006 pub. 06/07/2006 numac 2006029091 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van het aantal studenten in sommige cursussen van de eerste cyclus van het hoger onderwijs sluiten0 betreffende de verzekeringsinstellingen van de Franse Gemeenschap worden de woorden " na het advies van de Gemeenschapsraad van de verzorgingsinstellingen te hebben ingewonnen " opgeheven. HOOFDSTUK 5. - Bepalingen betreffende het E-Paysage platform Afdeling 1. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 7 november
2013 tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies
Art. 26.In artikel 97, § 3, derde lid, van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies, zoals gewijzigd bij het decreet van 17 november 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/06/2006 pub. 06/07/2006 numac 2006029091 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van het aantal studenten in sommige cursussen van de eerste cyclus van het hoger onderwijs sluiten1, worden de woorden "op het E-paysage platform" opgeheven. Afdeling 2. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 17 november
2022 tot oprichting van het geautomatiseerd en gecentraliseerd e-paysage platform voor gegevensuitwisseling en tot wijziging van diverse decreten die van toepassing zijn op het hoger onderwijs
Art. 27.Artikel 23 van het decreet van 17 november 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/06/2006 pub. 06/07/2006 numac 2006029091 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van het aantal studenten in sommige cursussen van de eerste cyclus van het hoger onderwijs sluiten1 tot oprichting van het geautomatiseerd en gecentraliseerd e-paysage platform voor gegevensuitwisseling en tot wijziging van diverse decreten die van toepassing zijn op het hoger onderwijs wordt vervangen als volgt : "
Artikel 23.- Bij wijze van overgangsmaatregel wordt gedurende de academiejaren 2022-2023 en 2023-2024 artikel 5 van het decreet van 16 juni 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/06/2006 pub. 06/07/2006 numac 2006029091 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van het aantal studenten in sommige cursussen van de eerste cyclus van het hoger onderwijs sluiten tot regeling van het aantal studenten in bepaalde cursussen van de eerste cyclus van het hoger onderwijs vervangen door hetgeen volgt : "
Artikel 5.- § 1. In afwijking van artikel 95, § 1, van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies, dienen de studenten die niet worden beschouwd als ingezeten studenten in de zin van artikel 1, hun aanvraag tot inschrijving voor één van de cursussen bedoeld in artikel 3 langs elektronische weg in volgens de nadere regels bepaald door elk van de universiteiten, vanaf de vierde dinsdag van augustus voorafgaand aan het betrokken academiejaar tot en met de vierde donderdag van augustus. De universiteiten geven voorrang aan de inschrijving van studenten die het bewijs leveren dat zij aan alle voorwaarden voor toelating tot deze cursussen voldoen, in de volgorde waarin zij dit bewijs leveren. Op straffe van verval zijn de studenten verplicht hun inschrijving te bevestigen volgens de nadere regels die door de academische autoriteiten zijn vastgesteld en die hun bij de indiening van hun aanvraag zijn meegedeeld. § 2. Voor de toepassing van deze bepaling wordt een student die aantoont dat hij aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, gelijkgesteld met een student die aantoont dat hij uiterlijk op 15 juli voorafgaand aan het academiejaar een aanvraag tot gelijkstelling van een einddiploma van het secundair onderwijs heeft ingediend, alsmede het bewijs dat hij de rechten voor de behandeling van deze aanvraag heeft betaald, mits bij zijn inschrijvingsaanvraag een afschrift wordt gevoegd van het diploma waarvoor hij om gelijkstelling verzoekt. De universiteiten kunnen echter weigeren de student in te schrijven indien het voorgelegde diploma duidelijk niet gelijkwaardig is aan een diploma van hoger secundair onderwijs. § 3. In afwijking van § 1 wordt voor niet-ingezeten studenten die uiterlijk op de vierde donderdag van augustus voorafgaand aan het academiejaar een aanvraag tot inschrijving indienen voor één van de cursussen bedoeld in artikel 3, met uitzondering van 4° en 5°, indien het aantal van deze studenten het aantal niet-ingezeten studenten bedoeld in artikel 4, tweede lid, overschrijdt, de rangorde onder deze studenten bepaald door een loting die onverwijld elektronisch wordt verricht door een door ARES aangewezen deurwaarder, die het resultaat aan elke universiteit meedeelt. Deze loting wordt verricht met behulp van een techniek die de eerlijkheid van de selectie, de afwezigheid van vooringenomenheid bij de gebruikte selectiemethode en de openbaarheid van het gebruikte selectiealgoritme waarborgt.
Alle studenten die een dergelijke aanvraag hebben ingediend, krijgen een persoonlijk en niet-overdraagbaar registratienummer. § 4. Elke niet-ingezeten student kan tussen de vierde dinsdag van augustus voorafgaand aan het betrokken academiejaar en de vierde donderdag van augustus slechts één aanvraag tot inschrijving indienen voor alle cursussen bedoeld in de artikelen 3 en 7, met uitzondering van de cursussen bedoeld in artikel 3, 4° en 5°. De student die deze bepaling overtreedt, wordt uitgesloten van de instelling voor hoger onderwijs waartoe hij is toegelaten in één van de cursussen bedoeld in artikel 3 of 7.
In geval van weigering van inschrijving op grond van § 2 van dit artikel of van artikel 4 zijn de artikelen 96 en 97 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten van toepassing".
Art. 28.Artikel 24 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "
Artikel 24.- Bij wijze van overgangsmaatregel wordt artikel 9 van hetzelfde decreet tijdens de academiejaren 2022-2023 en 2023-2024 vervangen als volgt : " Artikel 9 § 1. In afwijking van artikel 95, § 1, van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten, dienen de studenten die niet beschouwd worden als ingezeten studenten in de zin van artikel 1, hun aanvraag tot inschrijving voor een van de cursussen bedoeld in artikel 7 langs elektronische weg in volgens de nadere regels bepaald door elke hogeschool en dit, vanaf de vierde dinsdag van augustus voorafgaand aan het betrokken academiejaar tot en met de vierde donderdag van augustus. De hogescholen geven voorrang aan de inschrijving van studenten die het bewijs leveren dat zij aan alle voorwaarden voor toelating tot deze cursussen voldoen, in de volgorde waarin zij dit bewijs indienen. Op straffe van verval moet de student zijn inschrijving bevestigen volgens de nadere regels bepaald door de autoriteiten van de betrokken hogescholen en die hun bij de indiening van zijn aanvraag zijn meegedeeld. § 2. Voor de toepassing van deze bepaling wordt een student die aantoont dat hij aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, gelijkgesteld met een student die aantoont dat hij uiterlijk op 15 juli voorafgaand aan het academiejaar een aanvraag tot gelijkstelling van een einddiploma van het secundair onderwijs heeft ingediend, alsmede het bewijs dat hij de rechten voor de behandeling van deze aanvraag heeft betaald, op voorwaarde dat een afschrift van het diploma waarvoor hij om gelijkstelling verzoekt, bij zijn inschrijvingsaanvraag wordt gevoegd. De hogescholen kunnen echter weigeren de student in te schrijven als het voorgelegde diploma duidelijk niet gelijkwaardig is aan een diploma van hoger secundair onderwijs. § 3. In afwijking van § 1 wordt voor niet-ingezeten studenten die hun aanvraag tot inschrijving voor één van de cursussen bedoeld in artikel 7 uiterlijk op de vierde donderdag van augustus voorafgaand aan het academiejaar indienen, indien het aantal van deze studenten het aantal niet-ingezeten studenten bedoeld in artikel 8, tweede lid, overschrijdt, de rangorde onder deze studenten bepaald door een loting die onverwijld elektronisch wordt verricht door een door ARES aangewezen deurwaarder, die het resultaat aan elke hogeschool meedeelt. Deze loting wordt verricht met behulp van een techniek die de eerlijkheid van de selectie, de afwezigheid van vooringenomenheid bij de gebruikte selectiemethode en de openbaarheid van het gebruikte selectiealgoritme waarborgt. Alle studenten die een dergelijke aanvraag hebben ingediend, krijgen een persoonlijk en niet-overdraagbaar registratienummer. § 4. Elke niet-ingezeten student kan tussen de vierde dinsdag van augustus voorafgaand aan het betrokken academiejaar en de vierde donderdag van augustus slechts één aanvraag tot inschrijving indienen voor alle cursussen bedoeld in de artikelen 3 en 7, met uitzondering van de cursussen bedoeld in artikel 3, 4° en 5°. Een student die deze bepaling overtreedt, wordt uitgesloten van de instelling voor hoger onderwijs waartoe hij is toegelaten in een van de cursussen bedoeld in de artikelen 3 of 7.
In geval van weigering van inschrijving krachtens § 2 van dit artikel of artikel 8 zijn de artikelen 96 en 97 van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten van toepassing.".
Art. 29.Artikel 27 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "
Artikel 27.- Dit decreet treedt in werking op de tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de artikelen 5 en 6 die in werking treden vanaf het academiejaar 2024-2025 en artikel 14 dat in werking treedt vanaf het academiejaar 2023-2024. HOOFDSTUK 6. - Inwerkingtreding
Art. 30.De hoofdstukken 1 en 3 treden in werking met ingang van het academiejaar 2023-2024, met uitzondering van artikel 12, dat uitwerking heeft met ingang van het academiejaar 2022-2023.
Artikel 24 heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2023.
Hoofdstuk 5 heeft uitwerking met ingang van 30 januari 2023, met uitzondering van artikel 26, dat in werking treedt met ingang van het academiejaar 2023-2024.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 25 mei 2023.
De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Vice-President en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op « Wallonie-Bruxelles Enseignement", F. DAERDEN De Vice-Presidente en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Universitaire ziekenhuizen, Hulpverlening aan de jeugd, Justitiehuizen, Jeugd, Sport en Promotie van Brussel, V. GLATIGNY De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota Zitting 2022-2023 Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 535-1. - Commissieamendement(en), nr. 535-2. - Commissieverslag, nr. 535-3. - Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 535-4. - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 535-5.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 24 mei 2023.