Etaamb.openjustice.be
Decreet van 21 april 2006
gepubliceerd op 12 mei 2006

Decreet houdende wijziging van het decreet van 7 mei 2004 houdende de oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschap "Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen" en houdende wijziging van diverse decreten

bron
vlaamse overheid
numac
2006035726
pub.
12/05/2006
prom.
21/04/2006
ELI
eli/decreet/2006/04/21/2006035726/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 APRIL 2006. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 7 mei 2004 houdende de oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschap "Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen" en houdende wijziging van diverse decreten (1)


Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Decreet houdende wijziging van het decreet van 7 mei 2004 houdende de oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschap "Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen" en houdende wijziging van diverse decreten HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid. HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aan het decreet van 7 mei 2004 houdende de oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschap "Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen"

Art. 2.Aan artikel 2 van het decreet van 7 mei 2004 houdende de oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschap "Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen" worden een 9°, 10° en 11° toegevoegd, die luiden als volgt : « 9° VLM-decreet : het decreet van 21 december 1988 houdende oprichting van de Vlaamse Landmaatschappij; 10° Vlaamse Landmaatschappij : het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschap, vermeld in het decreet van 21 december 1988 houdende oprichting van de Vlaamse Landmaatschappij;11° GRB-decreet : het decreet van 16 april 2004 houdende het Grootschalig Referentie Bestand.»

Art. 3.Artikel 4 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 4.Het agentschap heeft als missie om een optimaal gebruik mogelijk te maken van geografische informatie in Vlaanderen. »

Art. 4.Artikel 5 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 5.Onverminderd de bevoegdheden, opgenomen in het GIS-decreet en het GRB-decreet, en om de missie, bedoeld in artikel 4, waar te maken, vervult het Agentschap de volgende taken : 1° de samenwerking inzake geografische informatie versterken;2° mee te werken aan de uitbouw van een coördinerend, organisatorisch en juridisch kader voor het optimaal gebruik van geografische informatie;3° de uitbouw van een geografische data-infrastructuur voor Vlaanderen;4° het ter beschikking stellen van deskundigheid inzake geografische informatie;5° de uitvoering van het GIS-plan en het GIS-uitvoeringsplan, vermeld in artikel 7 van het GIS-decreet;6° de uitvoering van het GRB-uitvoeringsplan, vermeld in artikel 4 van het GRB-decreet;7° de conceptuele ontwikkeling, de aanmaak, het beheer en het bijhouden van referentie- en themabestanden;8° de ontwikkeling en distributie van informatieproducten, zowel afgeleid van referentiebestanden als van themabestanden;9° de coördinatie en de organisatie van de toegang van de gebruikers tot de referentie- en themabestanden; 10° het aanleveren van diensten ten behoeve van geografische informatievoorziening, zoals o.m. : a) het verstrekken van adviezen;b) het ontwikkelen en exploiteren van on-line elektronische instrumenten;c) de ondersteuning en begeleiding van specifieke projecten voor diverse publieke en private partners;11° proefprojecten opzetten gericht op de aanmaak, het beheer, het bijhouden, het ontsluiten en het gebruik van geografische informatie;12° het zorgen voor de opbouw, het beheer en de distributie van metadata als vermeld in artikel 2, 10°, van het GIS-decreet;13° het zorgen voor de uitbouw van een documentatiecentrum met betrekking tot de verwerking van geografische informatie;14° het toezien op de uitwisselbaarheid en de kwaliteit van geografische informatie;15° het organiseren van de uitwisseling en het al dan niet tegen betaling ter beschikking stellen van geografische informatie, met inbegrip van het toezicht op het gebruik van deze informatie;16° het afsluiten van overeenkomsten met openbare besturen, instellingen, intercommunales en rechtspersonen voor de opbouw en de uitwisseling van geografische informatie.»

Art. 5.Artikel 7 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 7.Het Agentschap wordt bestuurd door een raad van bestuur die als volgt is samengesteld : - vijf leden op voordracht van het Vlaamse Gewest; - twee leden op voordracht van de Vlaamse steden en gemeenten; - één lid op voordracht van de Vlaamse provincies; - de gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Landmaatschappij; - een leidend ambtenaar van het beleidsdomein Ruimtelijke Ordening en Wonen; - een leidend ambtenaar van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken.

De Vlaamse Regering wijst de voorzitter van de raad van bestuur van het Agentschap aan alsook de overige leden van de raad van bestuur.

De door de Vlaamse Regering aangestelde leden van de raad van bestuur kunnen bij consensus maximaal drie onafhankelijke bestuurders coöpteren.

De leden van de raad van bestuur zijn deskundig in geografische informatie en overheidsaangelegenheden.

Onverminderd artikel 21 van het kaderdecreet, is het mandaat van bestuurder van het Agentschap onverenigbaar met het lid zijn van : 1° de Stuurgroep GIS-Vlaanderen, & Geografische Informatie Raad, het Wetenschappelijke Comité GIS-Vlaanderen, als vermeld in het GIS-decreet;2° de GRB-raad, als vermeld in het GRB-decreet : De beslissingen van de raad van bestuur van het Agentschap worden genomen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen.In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Het hoofd van het Agentschap woont de vergadering van de raad van bestuur bij met raadgevende stem. » .

Art. 6.Aan artikel 8 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : « De raad van bestuur mag, onder zijn verantwoordelijkheid, een gedeelte van zijn bevoegdheden overdragen aan één of meer van zijn leden of aan het hoofd van het agentschap, met uitzondering van de bevoegdheden, vermeld in het eerste lid. »

Art. 7.Artikel 10 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : «

Art. 10.De Vlaamse Regering stelt het hoofd van het Agentschap aan dat belast is met het dagelijks bestuur van het Agentschap. »

Art. 8.In hetzelfde decreet worden in artikel 11, eerste en tweede lid, en in artikel 12, tweede lid, telkens de woorden "de gedelegeerd bestuurder" vervangen door de woorden "het hoofd van het Agentschap".

Art. 9.Aan hetzelfde decreet wordt een Hoofdstuk Vbis toegevoegd, bestaande uit artikel 13bis, dat luidt als volgt : « HOOFDSTUK Vbis. - Algemeen Administratief Toezicht

Art. 13bis.§ 1. In afwachting van de inwerkingtreding van het comptabiliteitsdecreet en zonder afbreuk te doen aan de bepalingen in artikelen 23, 33 en 34 van het kaderdecreet, is het Agentschap onderworpen aan het algemeen administratief toezicht van de Vlaamse Regering dat wordt uitgeoefend door bemiddeling van een gewestcommissaris. § 2. De Vlaamse Regering wijst de gewestcommissaris bij het Agentschap aan, van wie ze het administratieve en geldelijke statuut vaststelt.

De Vlaamse Regering draagt de kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van zijn ambt.

Voor de functie van gewestcommissaris gelden dezelfde onverenigbaarheden als voor de functie van bestuurder. Het mandaat is daarenboven onverenigbaar met dat van : 1° provinciegouverneur of lid van de bestendige deputatie van de provincieraad;2° lid van een provincieraad;3° burgemeester, schepen of lid van een gemeenteraad;4° bestuurder van het Agentschap. § 3. De gewestcommissaris waakt over de naleving van de wetten en decreten en hun uitvoeringsbesluiten, het huishoudelijk reglement en de beheersovereenkomst. § 4. De gewestcommissaris wordt uitgenodigd op alle vergaderingen van de raad van bestuur. Hij heeft er een raadgevende stem.

Binnen het kader van zijn bevoegdheden, vermeld in §§ 1 en 3, kan de gewestcommissaris binnen een termijn van vier vrije dagen bij de Vlaamse Regering een gemotiveerd beroep instellen tegen elke beslissing van het Agentschap. Die termijn gaat in de dag van de vergadering waarop de beslissing werd genomen, voorzover de gewestcommissaris daarop regelmatig was uitgenodigd, en, in het tegenovergestelde geval, de dag waarop hij er kennis van heeft gekregen.

Het beroep schort de beslissing op.

Als de Vlaamse Regering binnen een termijn van twintig vrije dagen, die ingaat op dezelfde dag als de in het tweede lid bedoelde termijn, de nietigverklaring niet heeft uitgesproken, dan wordt de beslissing definitief. De Vlaamse Regering betekent in voorkomend geval de nietigverklaring aan de voorzitter van de raad van bestuur van het Agentschap. § 5. Als de naleving van de wetten en decreten en hun uitvoeringsbesluiten, het huishoudelijk reglement en de beheersovereenkomst het eisen, kan de gewestcommissaris de raad van bestuur van het Agentschap verplichten om te beraadslagen over iedere aangelegenheid die door hem bepaald is. »

Art. 10.In artikel 14 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1 ° § 3 wordt vervangen door wat volgt : « § 3. In artikel 14 van hetzelfde decreet wordt § 4 opgeheven. »; 2° § 4 wordt opgeheven.

Art. 11.Artikel 15 van hetzelfde decreet wordt opgeheven. HOOFDSTUK III. - Wijzigingen aan het decreet van 17 juli 2000 houdende het Geografisch Informatie Systeem Vlaanderen

Art. 12.In artikel 11 van het decreet van 17 juli 2000 houdende het Geografisch Informatie Systeem Vlaanderen wordt § 2 vervangen door wat volgt : « § 2. De stuurgroep wordt belast met het toeleveren van beleidsgerichte input aan de minister en aan het betrokken departement, met het oog op de vervulling van diens beleidsondersteunende rol. De stuurgroep formuleert tevens voorstellen met betrekking tot de opmaak, de bijsturing en de begeleiding van het GIS-plan en het GIS-uitvoeringsplan en volgt de uitvoering ervan op. »

Art. 13.In artikel 21, § 2, van hetzelfde decreet wordt het woord "OC" vervangen door het woord "agentschap". HOOFDSTUK IV. - Wijzigingen aan het decreet van 16 april 2004 houdende het Grootschalig Referentie Bestand (GRB)

Art. 14.Artikel 2, 4°, van het decreet van 16 april 2004 houdende het Grootschalig Referentie Bestand (GRB),wordt vervangen door wat volgt : « 4° het Agentschap : het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen, vermeld in het decreet van 7 mei 2004 houdende de oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschap "Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen".

Art. 15.In artikel 4, eerste en tweede lid, in artikel 6, tweede lid, in artikel 7, in artikel 8, in artikel 10, derde lid; in artikel 11, eerste lid, in artikel 12, § 1, eerste en tweede lid, § 2, in artikel 13, § 1, eerste lid, § 2, § 3, § 4, § 5, in artikel 14, in artikel 19, tweede lid, in artikel 31, eerste en tweede lid, in artikel 32, § 1, eerste en tweede lid, § 2, eerste en tweede lid, in artikel 34, van hetzelfde decreet wordt telkens het woord "OC" vervangen door het woord "Agentschap".

Art. 16.In artikel 18, eerste lid, van hetzelfde decreet wordt 1° vervangen door wat volgt : « 1° een jaarlijkse dotatie van het Vlaamse Gewest aan het Agentschap;".

Art. 17.In artikel 18, tweede lid, artikel 19, eerste lid, en artikel 24, § 1, 2°, van hetzelfde decreet worden telkens de woorden "de Vlaamse Landmaatschappij" vervangen door de woorden "het Agentschap". HOOFDSTUK V. - Wijzigingen aan het decreet van 21 december 1988 houdende oprichting van de Vlaamse Landmaatschappij

Art. 18.Aan artikel 18, § 1, gewijzigd bij decreet van 7 mei 2004, wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt : « De leden van de raad van bestuur worden aangesteld door de Vlaamse Regering voor een termijn als vermeld in artikel 18, § 1, eerste lid, van het kaderdecreet. Deze termijn vangt aan op datum van de vergadering van de raad van bestuur na de algemene vergadering van aandeelhouders van het agentschap die volgt op de termijn, vermeld in artikel 18, § 1, eerste lid, van het kaderdecreet. » .

Art. 19.Aan artikel 18 van hetzelfde decreet wordt een § 4 toegevoegd, die luidt als volgt : « § 4. Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen in artikelen 23, 33 en 34 van het kaderdecreet, is het Agentschap onderworpen aan het algemeen administratief toezicht van de Vlaamse Regering dat wordt uitgeoefend door bemiddeling van een gewestcommissaris.

De Vlaamse Regering wijst de gewestcommissaris bij het Agentschap aan, van wie ze het administratieve en geldelijke statuut vaststelt.

De Vlaamse Regering draagt de, kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van zijn ambt.

Voor de functie van gewestcommissaris gelden dezelfde onverenigbaarheden als voor de functie van bestuurder. Het mandaat is daarenboven onverenigbaar met dat van : 1° provinciegouverneur of lid van de bestendige deputatie van de provincieraad;2° lid van een provincieraad;3° burgemeester, schepen of lid van een gemeenteraad;4° bestuurder, van het Agentschap. De gewestcommissaris waakt over de naleving van de wetten en decreten en hun uitvoeringsbesluiten, de statuten en de beheersovereenkomst.

De gewestcommissaris wordt uitgenodigd op alle vergaderingen van de raad van bestuur. Hij heeft er een raadgevende stem.

Binnen het kader van zijn bevoegdheden, vermeld in het eerste lid en het vijfde lid, kan de gewestcommissaris binnen een termijn van vier vrije dagen bij de Vlaamse Regering een gemotiveerd beroep instellen tegen elke beslissing van het Agentschap. Die termijn gaat in de dag van de vergadering waarop de beslissing werd genomen, voorzover de gewestcommissaris daarop regelmatig was uitgenodigd, en, in het tegenovergestelde geval, de dag waarop hij er kennis van heeft gekregen.

Het beroep schort de beslissing op.

Als de Vlaamse Regering binnen een termijn van twintig vrije dagen, die ingaat op dezelfde dag als de in het zevende lid bedoelde termijn, de nietigverklaring niet heeft uitgesproken, dan wordt de beslissing definitief. De Vlaamse Regering betekent in voorkomend geval de nietigverklaring aan de voorzitter van de raad van bestuur van het Agentschap.

Als de naleving van de wetten en decreten en hun uitvoeringsbesluiten, de statuten en de beheersovereenkomst het eisen, kan de gewestcommissaris de raad van bestuur van het Agentschap verplichten om te beraadslagen over iedere aangelegenheid die door hem bepaald is. »

Art. 20.Aan artikel 18quinquies van hetzelfde decreet wordt het volgende lid toegevoegd : « De boekhouding van het agentschap wordt gevoerd volgens de wetgeving op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen. Het agentschap voert een economische boekhouding met een analytische component. »

Art. 21.De Vlaamse Regering bepaalt de datum waarop dit decreet in werking treedt.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 21 april 2006.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, K. PEETERS _______ Nota (1) Zitting 2005-2006 Stukken.- Ontwerp van decreet, 682 - Nr. 1. - Verslag, 682 - Nr. 2. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 682 - Nr. 3.

Handelingen. - Bespreking en aanneming : Vergadering van 29 maart 2006.

^