Etaamb.openjustice.be
Decreet van 19 oktober 2022
gepubliceerd op 26 oktober 2022

Decreet betreffende de gewestelijke maatschappijen voor economische ontwikkeling en de gespecialiseerde maatschappijen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022206317
pub.
26/10/2022
prom.
19/10/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 OKTOBER 2022. - Decreet betreffende de gewestelijke maatschappijen voor economische ontwikkeling en de gespecialiseerde maatschappijen (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: Hoofdstuk 1. - NewCo Afdeling 1. - Oprichting en opdrachten

Artikel 1.Er wordt, onder de benaming NewCo, hierna "de Maatschappij" genoemd, een maatschappij van algemeen nut opgericht in de vorm van een naamloze vennootschap.

De Maatschappij is een gewestelijke investeringsmaatschappij in de zin van de wet van 2 april 1962 betreffende de Federale Investeringsmaatschappij en de Gewestelijke Investeringsmaatschappijen.

Voor alles wat niet bij dit decreet wordt geregeld, wordt de Maatschappij onderworpen aan de bepalingen van het Wetboek der vennootschappen en verenigingen.

In al haar tussenkomsten waakt de Maatschappij er, door de toepassing van de regels inzake zorgvuldig industrieel, financieel en commercieel beheer, over een globale winstgevendheid na te streven.

Art. 2.De bedrijfszetel van de Maatschappij is in het Waalse Gewest gelegen.

Art. 3.De Maatschappij heeft als doel de ondersteuning aan de oprichting, de groei en het voortbestaan van de bedrijven in het Waalse Gewest, in een perspectief van ontwikkeling van de werkgelegenheid in het Waalse Gewest, van toegevoegde waarde en van duurzaamheid.

Art. 4.§ 1. Om bij te dragen tot de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel, vervult de Maatschappij volgende opdrachten: 1° participaties nemen in het maatschappelijk kapitaal of het eigen vermogen of belangen nemen;2° de ondernemingen in de vorm van een al dan niet ondergeschikte lening of in andere vormen van voorschotten van dat type, tegen vergoeding, van een financiële ondersteuning voorzien;3° tegen commissie een, in voorkomend geval gedeeltelijke en/of aanvullende, waarborg toekennen op de terugbetaling in kapitaal of rente van leningen of kredieten toegestaan door: a) kredietinstellingen of financiële instellingen, erkend door de nationale Bank van België of door iedere andere buitenlandse overheid belast met prudentieel toezicht;b) vennootschappen gespecialiseerd in de financiering van verrichtingen met het oog op de oprichting en de ontwikkeling van bedrijven;4° een waarborg toestaan ten voordele van de tegenprestatie in het kader van nationale of internationale financierings-, investerings- en projectfinancieringsoperaties;5° ondersteunende en begeleidende diensten aanbieden bij de economische en technologische ontwikkeling van het Waals Gewest, en daarvoor met name een geïntegreerd, leesbaar en zichtbaar netwerk van operatoren sturen en beoordelen om het ondernemerschap, de groei en de innovatie te bevorderen;6° projecten inzake industrieel beleid ontwikkelen, met inbegrip van de industriële of economische herlokalisering, maar eveneens de reconversie van industriesites;7° met als doel de best mogelijke uitvoering van deze taken, een anticiperend en strategisch waakzaamheidsbeleid voeren, met name om de opkomende hoogpotentiële sectoren voor de investeringen van de Maatschappij in te lichten, meerwaardeketens te onderkennen in het kader van de opdracht bedoeld in 6°, en te anticiperen op de moeilijkheden van deelnemende bedrijven wegens sommige economische modellen die in een neergangsfase zitten. § 2. Een regeringsbesluit kan de Maatschappij gedelegeerde opdrachten toevertrouwen die verband houden met haar maatschappelijk doel.

Het Gewest verstrekt de Maatschappij de nodige financiële middelen voor het voltooien van de haar toevertrouwde gedelegeerde opdrachten en voor het dekken van de voor haar daaruit voortvloeiende lasten.

De verrichtingen, door de Maatschappij uitgevoerd in toepassing van deze opdrachten, worden afzonderlijk geboekt.

De Maatschappij kan gespecialiseerde dochterndernemingen oprichten, als bedoeld in artikel 6, om de haar toevertrouwde gedelegeerde opdrachten uit te voeren. Afdeling 2. - Actiemiddelen

Art. 5.§ 1. Om haar opdrachten te voltooien, kan de Maatschappij: 1° deel uitmaken van elke vereniging, groep of elk syndicaat of er belangen in nemen;2° een participatie in het kapitaal van een vennootschap verkrijgen door inbrenging, fusie, overdracht, intekening op aandelen bij oprichting van een maatschappij of bij een verhoging van het maatschappelijk kapitaal of het eige kapitaal of bij enig ander middel;3° intekenen op of uitgifte doen van leningen, al dan niet obligatieleningen, al dan niet converteerbaar, al dan niet ondergeschikt, om leningen toe te kennen;4° alle persoonlijke of zakelijke waarborgen of zekerheden nemen, met name een pandrecht op een handelszaak;5° overgaan tot het verwerven of het verkopen van ieder onroerend goed en ieder effect, iedere titel, ieder financieel instrument of roerend goed in het kader van het beheer van haar thesaurie;6° in het algemeen, iedere verrichting uitvoeren die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met haar maatschappelijk doel of van aard is om de verwezenlijking ervan te bevorderen. § 2. Wanneer de Maatschappij een lening toekent, sluit de Maatschappij een overeenkomst waarin de nadere regels voor deze lening worden bepaald.

Wanneer de Maatschappij participaties neemt in het maatschappelijk kapitaal of het eigen kapitaal van een vennootschap, sluit ze voor zover mogelijk een aandelenovereenkomst waarin minstens de nadere regels bepaald worden voor het goed bestuur van de betrokken vennootschap, de overdracht van aandelen en de eventuele uittreding van de Maatschappij. § 3. De Maatschappij kan een beroep doen op de diensten van derden en ze belasten met elke opdracht nuttig voor de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel;

Art. 6.§ 1. De Maatschappij kan, na instemming van de Regering, gespecialiseerde dochterondernemingen oprichten waarvan zij rechtstreeks of onrechtstreeks de meerderheid van de effecten die het maatschappelijk kapitaal of het eigen kapitaal vertegenwoordigen, aanhoudt.

Het Gewest is gemachtigd om rechtstreeks effecten aan te houden die het maatschappelijk kapitaal of het eigen kapitaal van de gespecialiseerde dochterondernemingen vertegenwoordigen.

Het maatschappelijk doel van de gespecialiseerde dochterondernemingen, bepaald bij hun statuten, moet volledig opgaan in het maatschappelijk doel van de Maatschappij. § 2. Hun maatschappelijk doel kan de opdrachten bevatten die hen bij decreet of bij regeringsbesluit zijn overgedragen, om bij de te dragen tot de uitvoering van het gewestelijk economisch beleid. Wanneer de opdrachten die hen bij regeringsbesluit zijn overgedragen, een uitbreiding van hun maatschappelijk doel vormen, dient het regeringsbesluit bij decreet worden bevestigd, binnen de zes maanden na aanneming ervan, zoniet worden ze geacht geen effect te hebben gehad.

De gespecialiseerde dochterondernemingen voeren strikt en trouw de opdrachten uit, die ze bij decreet of regeringsbesluit overgedragen kregen, overeenkomstig de nadere regels bepaald door de Regering.

Het Gewest verstrekt de gespecialiseerde dochterondernemingen de financiële middelen nodig voor het voltooien van deze opdrachten. De verrichtingen die de gespecialiseerde dochterondernemingen in het kader van deze opdrachten uitvoert worden afzonderlijk geboekt. § 3. Artikel 5 is van toepassing op de gespecialiseerde dochterondernemingen.

Art. 7.De Maatschappij financiert zelf haar opdrachten uit haar vermogen, evenals de opbrengsten van haar activiteiten, onverminderd artikel 4, § 2.

Om de opdrachten als bedoeld in artikel 4, § 1, te financieren, kan de Maatschappij lenen en de aanvullende Europese en internationale financierings- en expertiseprogramma's en -bronnen inzetten om de oprichting, de groei en het voortbestaan van de ondernemingen in het Waalse Gewest te ondersteunen.

Art. 8.De Maatschappij en de gespecialiseerde dochterondernemingen kunnen al dan niet publiekelijk al dan niet obligatieleningen, al dan niet converteerbaar, al dan niet ondergeschikt, aangaan of uitschrijven. De Regering kan deze leningen van de gewestelijke waarborg voorzien, tegen de voorwaarden en voor de bedragen die zij bepaalt.

De uitgiften van obligatieleningen in het publiek worden aan de toelating van de Regering onderworpen, die er de voorwaarden van goedkeurt, na advies van de « Conseil régional du Trésor ».

Het maximaal uitstaand bedrag van de verbintenissen van de Maatschappijen en haar gespecialiseerde dochterondernemingen die door de Regering worden gewaarborgd overeenkomstig de leden 1 en 2 wordt vastgesteld op 250 miljoen euro.

Betalingen die het Gewest uitvoert wegens zijn waarborg worden in de hoofdsom, vermeerderd met de intresten tegen dezelfde rentevoet als die van de gewaarborgde leningen terugbetaald.

Terugbetalingen die de Maatschappij en haar dochterondernemingen verschuldigd zijn worden verricht via winstopneming op het (de) volgend(e) boekjaar (-jaren).

De Maatschappij en haar gespecialiseerde dochterondernemingen kunnen leningen toestaan. Afdeling 4. - Werking

Onderafdeling 1. - Aandeelhouderschap, kapitaal en statuut

Art. 9.De effecten die het maatschappelijk kapitaal of het eigen kapitaal van de Maatschappij of van haar dochterondernemingen vertegenwoordigen, zijn op naam gesteld.

Artikel 7: 78 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen is niet van toepassing op de Maatschappij.

Art. 10.Het Gewest houdt minstens achtennegentig percent en een half van de effecten, die het kapitaal van de Maatschappij vertegenwoordigen, in handen.

Art. 11.De statuten van de Maatschappij en haar gespecialiseerde dochterondernemingen, evenals iedere wijziging daaraan, worden ter goedkeuring aan de Regering voorgelegd en treden pas in werking na deze goedkeuring.

Na goedkeuring door de Regering worden de statutenwijzigingen ter informatie aan het Parlement doorgezonden.

Onderafdeling 2. - Ontbinding

Art. 12.De ontbinding met vereffening van de Maatschappij wordt enkel uitgesproken bij een decreet waarbij de vereffeningswijze en -voorwaarden worden geregeld.

Onderafdeling 3. - Organen

Art. 13.De bevoegdheden, de samenstelling en de werking van de organen van de Maatschappij worden via haar statuten geregeld.

Art. 14.§ 1. De Maatschappij wordt bestuurd door een raad van bestuur bestaande uit minimum acht en maximum twaalf leden. § 2. De personen die een ambt uitoefenen dat onverenigbaar is geworden door de statuten van de betrokken maatschappij, en bij iedere wet, ieder decreet of besluit kunnen het ambt van bestuurder van de Maatschappij en haar dochterondernemingen niet uitoefenen.

Het mandaat van de leden van de raad van bestuur van de Maatschappij heeft een duur van vijf jaar, hernieuwbaar. De leden van de raad van bestuur worden benoemd voor de duur van de legislatuur binnen de drie maanden volgend op de datum van de eedaflegging van de regeringsleden volgend op de hernieuwing van het Parlement. Bij wijze van uitzondering heeft het mandaat van de eerste bestuurders van de Maatschappij, benoemd bij oprichting ervan, een duur van zeven jaar. § 3. Na eensluidend advies van de Regering benoemt de raad van bestuur een voorzitter en een ondervoorzitter onder zijn leden.

Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. § 4. De raad van bestuur kan de bevoegdheden die hem zijn toegewezen overdragen en stelt de nadere regels voor die delegatie vast, overeenkomstig de voorwaarden bepaald bij de statuten.

Art. 15.§ 1. Er worden binnen de Maatschappij een directiecomité opgericht.

Het directiecomité bestaat uit vijf tot zes leden, benoemd uit eigen kring door de raad van bestuur na eensluidend advies van de Waalse Regering. § 2. Het directiecomité vervult de volgende opdrachten: 1° de uitvoering van de opdrachten, hem toevertrouwd door de staturen en door de raad van bestuur, op zich nemen;2° het dagelijks bestuur van de Maatschappij op zich nemen. § 3. Het directiecomité kan de bevoegdheden die hem zijn toegewezen overdragen en stelt de nadere regels voor die delegatie vast, overeenkomstig de voorwaarden bepaald bij de statuten. § 4. Behoudens in geval van belangenconflict die hen betreft, wonen de leden van het directiecomité de vergaderingen van de raad van bestuur met raadgevende stem bij. § 5. De leden van het directiecomité oefenen hun ambt uit in het kader van een arbeidsovereenkomst.

Art. 16.§ 1. Er wordt een oriëntatiecomité bij de raad van bestuur van de Maatschappij opgericht.

Bedoeld comité brengt advies uit over ieder project van de Maatschappij met een impact op het werkgelegenheidsbeleid zoals de projecten tot oprichting van gespecialiseerde dochterondernemingen en het nemen van participaties. Bedoeld comité kan eveneens op eigen initiatief advies uitbrengen over iedere aangelegenheid die het algemeen beleid van de Maatschappij aangaat, en in het bijzonder met het oog op de bevordering van werkgelegenheidscreatie.

Het bestaat uit de leden van het directiecomité van de Maatschappij en uit de vertegenwoordigers van de vakbonden vertegenwoordigd in het bureau van de economische, sociale en leefmilieuraad van Wallonië. § 2. De raad van bestuur kan één of meerdere investerings-, krediet- en waarborgcomités instellen.

Onderafdeling 4. - Controles

Art. 17.De controle op de financiële situatie, de jaarrekeningen en de regelmatigheid van de verrichten vast te stellen in de jaarrekeningen van de Maatschappij en haar dochterondernemingen wordt verricht door één of meerdere commissarissen, overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen benoemd door de algemene vergadering van de betrokken vennootschap.

Art. 18.Jaarlijks maken de Maatschappij en de dochterondernemingen aan de Regering een verslag over de verwezenlijkte verrichtingen over, volgens het tijdpad vastgesteld in de statuten.

Het verslag dat de Maatschappij overmaakt bevat minstens een sectorgebonden analyse van de activiteiten en de opvolging van het duurzaamheidsbeleid op milieuvlak, van het sociaal beleid en van het goed bestuur van de Maatschappij. Dat beleid bevat, voor de investeringsdossiers die de Maatschappij analyseert, naast de financiële analyse in strikte zin, niet-financiële criteria in een analyserooster voor de investeringsdossiers.

De Regering kan daarnaast de Maatschappijen en de gespecialiseerde dochterondernemingen te allen tijde over hun opdrachten en hun strategieën ondervragen.

Jaarlijks maakt de Regering het Parlement het verslag over, uiterlijk één maand na het verslag bedoeld in lid 1 te hebben gekregen.

Onderafdeling 5. - Personeel

Art. 19.De band tussen de Maatschappij en de gespecialiseerde dochterondernemingen, enerzijds, en hun personeelsleden, anderzijds, is van contractuele aard.

Onderafdeling 6. - Verscheidene bepalingen

Art. 20.De territoriaal bevoegde directie van het aankoopcomité van het Waals Gewest heeft de hoedanigheid om authenticiteit te verlenen aan iedere akte voor de organisatie en het intern bestuur van de Maatschappij en haar dochterondernemingen.

Art. 21.Tijdens iedere periode waarin het Gewest, de Maatschappij en haar dochterondernemingen een participatie aanhouden van vijfentwintig percent of meer in een maatschappij, kunnen zij te allen tijde iedere inlichting over die maatschappij eisen. Ze nemen ter plaatse kennis van de boeken, de briefwisseling, de notulen en alle geschriften van deze maatschappij.

Art. 22.Onverminderd de verplichtingen die hen bij wet of decreet worden opgelegd, en behoudens de gevallen waarin zij in rechte moeten komen getuigen, worden door de leden van de raad van bestuur, de leden van het directiecomité, de leden van het kredietcomité, de leden van het oriëntatiecomité, de commissarissen, de regeringscommissarissen, evenals het personeel van de Maatschappij of haar dochterondernemingen geen inlichtingen of vertrouwelijke feiten die ze van ambtswege vernomen hebben, verspreid.

Lid 1 is niet van toepassing op de communicaties met de Waalse Regering die onontbeerlijk zijn voor het voltooien van haar opdrachten door de Maatschappij en haar dochterondernemingen.

Art. 23.§ 1. Worden gestraft met een gevangenisstraf van één maand tot één jaar en een geldboete van 300 euro tot 1000 euro of met één van deze straffen alleen, degenen die : 1° weigeren de inlichtingen bedoeld in artikel 21 te geven;2° bewust inlichtingen als bedoeld in artikel 21 geven dien onjuist of onvolledig zijn. § 2. Iedere inbreuk op artikel 22 wordt gestraft met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden of met een geldboete van 300 tot 1000 euro. § 3. De bepalingen van boek I van het Strafwetboek zijn, zonder uitzondering van hoofdstuk VII en van artikel 85, van toepassing op de inbreuken bedoeld in §§ 1 en 2.

Hoofdstuk 2. - Gespecialiseerde vennootschappen

Art. 24.Ter bevordering van de economische ontwikkeling van het Gewest en voor de organisatie van de nodige samenwerkingen kan de Regering, alleen of met andere publiek- of privaatrechtelijke rechtspersonen, gespecialiseerde maatschappijen oprichten waarvan het Gewest de meerderheid van de effecten, die het maatschappelijk kapitaal of het eigen vermogen vertegenwoordigen, aanhoudt. De oprichting van een gespecialiseerde vennootschap wordt door de Regering aan het Parlement medegedeeld, binnen een termijn van één maand volgend op de beslissing van de Regering.

Het Gewest kan effecten, die het maatschappelijk kapitaal of het eigen kapitaal van de gespecialiseerde vennootschappen, in eigen bezit of in het kader van een gedelegeerde opdracht, toevertrouwd aan één of meerdere entiteiten die ze aanwijst, houden.

Het maatschappelijk doel van de gespecialiseerde maatschappijen is het verwezenlijken van de hen bij decreet of regeringsbesluit gedelegeerde opdrachten, tegen de voorwaarden die de Regering bepaalt, en van opdrachten voor eigen rekening zoals omschreven in hun statuten.

De gespecialiseerde maatschappijen worden bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité (benoemd door de raad van bestuur buiten zijn midden). § 2. De gespecialiseerde maatschappijen zijn maatschappijen van openbaar nut in de zin van de Wet van 2 april 1962 betreffende de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij en de gewestelijke investeringsmaatschappijen, opgericht in de vorm van maatschappijen als bedoeld bij het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Voor alles wat niet bij of krachtens dit decreet wordt geregeld, wordt deze maatschappijen onderworpen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. § 3. De "Société publique d'Aide à la Qualité de l'Environnement" (Openbare maatschappij voor hulpverlening inzake de verbetering van het leefmilieu) is een gespecialiseerde vennootschap. § 4. De gespecialiseerde maatschappijen voeren strikt en trouw de opdrachten uit, die ze bij decreet of regeringsbesluit overgedragen kregen, overeenkomstig de nadere regels bepaald door de Regering. § 5. Het Gewest verstrekt de gespecialiseerde maatschappijen de financiële middelen nodig voor het voltooien van deze opdrachten. De verrichtingen die de gespecialiseerde maatschappijen in het kader van deze opdrachten uitvoert worden afzonderlijk geboekt. § 6. Binnen de perken van hun doelen en van hun opdrachten kunnen de gespecialiseerde maatschappijen: 1° deel uitmaken van elke vereniging, groep of elk syndicaat of er belangen in nemen;2° een participatie in het kapitaal van een vennootschap verkrijgen door inbrenging, fusie, overdracht, intekening op aandelen bij oprichting van een maatschappij of bij een verhoging van het maatschappelijk kapitaal of het eigen kapitaal of bij enig ander middel;3° intekenen op of publieke uitgifte doen van leningen, al dan niet obligatieleningen, al dan niet converteerbaar, al dan niet ondergeschikt, om leningen toe te kennen;4° alle persoonlijke of zakelijke waarborgen of zekerheden nemen, met name een pandrecht op een handelszaak;5° overgaan tot het verwerven van ieder onroerend goed en ieder effect, iedere titel, ieder financieel instrument of roerend goed in het kader van het beheer van haar thesaurie;6° in het algemeen, iedere verrichting uitvoeren die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met haar maatschappelijk doel of van aard is om de verwezenlijking ervan te bevorderen. § 7. De gespecialiseerde maatschappijen kunnen een beroep doen op de diensten van derden en ze belasten met elke opdracht nuttig voor de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel. § 8. Wanneer een gespecialiseerde maatschappij een lening toekent, sluit de ze een overeenkomst waarin de nadere regels voor deze lening worden bepaald.

Wanneer een gespecialiseerde maatschappij participaties neemt in het maatschappelijk kapitaal of het eigen kapitaal van een vennootschap, sluit ze voor zover mogelijk een aandelenovereenkomst waarin minstens de nadere regels bepaald worden voor het goed bestuur van de betrokken vennootschap, de overdracht van aandelen en de eventuele uittreding van de gespecialiseerde maatschappij. § 9. De Regering kan, tegen de voorwaarden en voor de bedragen die zij bepaalt, de waarborg van het Gewest toekennen voor de leningen die door de gespecialiseerde maatschappijen zijn aangegaan dan wel verstrekt.

Het maximaal uitstaand bedrag van de verbintenissen van de gespecialiseerde maatschappijen die door de Regering worden gewaarborgd overeenkomstig de leden 1 en 2 wordt vastgesteld op 250 miljoen euro.

De uitgiften van obligatieleningen in het publiek worden aan de toelating van de Regering onderworpen, die er de voorwaarden van goedkeurt.

Betalingen die het Gewest uitvoert wegens zijn waarborg worden in de hoofdsom, vermeerderd met de intresten tegen dezelfde rentevoet als die van de gewaarborgde leningen terugbetaald. Terugbetalingen die de gespecialiseerde maatschappijen verschuldigd zijn worden verricht via winstopneming op het (de) volgend(e) boekjaar (-jaren). § 10. De effecten die het maatschappelijk kapitaal of het eigen kapitaal van de gespecialiseerde maatschappijen vertegenwoordigen, zijn op naam gesteld. § 11. De statuten van de gespecialiseerde maatschappijen, evenals alle wijzigingen aan deze statuten, worden de Regering ter goedkeuring voorgelegd.

Na goedkeuring door de Regering worden de statutenwijzigingen ter informatie aan het Parlement doorgezonden, binnen de maand van bedoelde goedkeuring. § 12. De controle op de financiële situatie, de jaarrekeningen en de regelmatigheid van de verrichten vast te stellen in de jaarrekeningen van de gespecialiseerde maatschappijen wordt verricht door één of meerdere commissarissen, overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen benoemd door de algemene vergadering. § 13. De ontbinding met vereffening van de gespecialiseerde maatschappijen wordt enkel uitgesproken bij een decreet waarbij de vereffeningswijze en -voorwaarden worden geregeld. § 14. Er kan een oriëntatiecomité worden ingesteld bij iedere gespecialiseerde maatschappij.

Bedoeld comité brengt advies uit over ieder project van de maatschappij met een impact op het werkgelegenheidsbeleid zoals de projecten tot oprichting van dochterondernemingen en het nemen van participaties. Bedoeld comité kan eveneens op eigen initiatief advies uitbrengen over iedere aangelegenheid die het algemeen beleid van de gespecialiseerde maatschappij aangaat, en in het bijzonder met het oog op de bevordering van werkgelegenheidscreatie.

Het bestaat uit de leden van het directiecomité van de betrokken gespecialiseerde maatschappij en uit de vertegenwoordigers van de vakbonden vertegenwoordigd in het bureau van de economische, sociale en leefmilieuraad van Wallonië.

Wanneer overwogen wordt nieuwe dochterondernemingen te openen, stelt bedoeld comité zich open voor het breedst mogelijk overleg met de vertegenwoordigers van betrokken sector. § 15. Jaarlijks maken de gespecialiseerde maatschappijen aan de Regering een verslag over de verwezenlijkte verrichtingen over, volgens de, in de statuten vastgestelde, recurrenties.

De Regering kan daarnaast de gespecialiseerde maatschappijen te allen tijde over hun opdrachten en hun strategieën ondervragen.

Jaarlijks maakt de Regering het Parlement de verslagen over, uiterlijk één maand na het verslag bedoeld in lid 1 te hebben gekregen. § 16. Tijdens iedere periode waarin de gespecialiseerde maatschappijen een participatie aanhouden van vijfentwintig percent of meer in een maatschappij, kunnen zij te allen tijde iedere inlichting over die maatschappij eisen. Ze nemen ter plaatse kennis van de boeken, de briefwisseling, de notulen en alle geschriften van deze maatschappij. § 17. De territoriaal bevoegde directie van het aankoopcomité van het Waals Gewest heeft de hoedanigheid om authenticiteit te verlenen aan iedere akte voor de organisatie en het intern bestuur van de gespecialiseerde maatschappijen. § 18. De band tussen de gespecialiseerde maatschappijen, enerzijds, en hun personeelsleden, anderzijds, is van contractuele aard. § 19. Onverminderd de verplichtingen die hen bij wet of decreet worden opgelegd, en behoudens de gevallen waarin zij in rechte moeten komen getuigen, worden door de leden van de raad van bestuur, de commissarissen, de regeringscommissarissen, de leden van het oriëntatiecomité, evenals het personeel van de Maatschappij of haar dochterondernemingen geen inlichtingen of vertrouwelijke feiten die ze van ambtswege vernomen hebben, verspreid.

Lid 1 is niet van toepassing op de communicaties met de Waalse Regering die onontbeerlijk zijn voor het voltooien van haar opdrachten. § 20. Worden gestraft met een gevangenisstraf van één maand tot één jaar en een geldboete van 300 euro tot 1000 euro of met één van deze straffen alleen, degenen die : 1° de bepalingen van paragraaf 19 overtreden;2° weigeren de inlichtingen te verstrekken die ze dienen te verstrekken als bedoeld in paragraaf 16;3° bewust inlichtingen als bedoeld in artikel 16 geven dien onjuist of onvolledig zijn. Iedere inbreuk op artikel 19 wordt gestraft met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden of met een geldboete van 1.000 tot 1000 euro.

De bepalingen van boek I van het Strafwetboek, hoofdstuk VII en artikel 85 niet uitgezonderd, zijn van toepassing op bovenbedoelde inbreuken.

Hoofdstuk 3. - Opheffings-, wijzigings- en slotbepalingen

Art. 25.Op de datum vastgesteld door de Regering: 1° worden de gezamenlijke activa en passiva, rechten en verplichten van de "Société Régionale d'Investissement de Wallonie" (hierna "SRIW" genoemd), van de "Société wallonne de Gestion et de Participation", hierna de "SOGEPA" genoemd, en van de "Société wallonne de Financement et de garantie des PME", hierna de "SOWALFIN"genoemd, van rechtswege, met inbegrip van de gezamenlijke subsidies, publieke inbrengen, intellectuele eigendom en informatiepatrimonium, aan de Maatschappij overgedragen;2° wordt het geheel van de rechten en van de sociale verplichtingen, waaronder op onvolledige wijze de automatische overdracht van de in uitvoering zijnde arbeidscontracten en het behoud van de rechten en voordelen van de overgedragen werknemers, eveneens op dezelfde datum overgenomen. De overdracht van de rechten en de verplichtingen als bedoeld in lid 1 is tegenoverstelbaar ten opzichte van derden, zonder enige formaliteit op dezelfde datum.

Art. 26.Opgeheven worden op de datum vastgesteld door de Regering: 1° het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 13/08/2002 numac 2002027685 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende organisatie van het statuut van de « Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes entreprises » , in het kort « SOWALFIN » (1) sluiten houdende organisatie van het statuut van de " Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes entreprises ", "SOWALFIN" afgekort;2° de artikelen 21 tot 41 van de wet van 2 april 1962 betreffende de Federale Investeringsmaatschappij en de Gewestelijke Investeringsmaatschappijen; 3° het decreet van 28 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/11/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013207327 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende oprichting van het "Agence pour l'Entreprise et l'Innovation" , afgekort : A.E.I. (1) sluiten houdende oprichting van het "Agence pour l'entreprise et l'innovation" (Agentschap Ondernemen en Innoveren), afgekort A.E.I. De opheffing van de bepalingen bedoeld in lid 1 houdt de ontbinding van betrokken maatschappijen in.

Art. 27.In artikel 2, 20°, van het decreet van 1 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/03/2018 pub. 22/03/2018 numac 2018070014 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende bodembeheer en bodemsanering sluiten betreffende bodembeheer en bodemsanering worden, op de datum vastgesteld door de Regering, de woorden "22, § 2, van de wet van 2 april 1962 betreffende de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij en de gewestelijke investeringsmaatschappijen;" vervangen door de woorden "24, § 3, van het decreet van 19 oktober 2022 betreffende de gewestelijke maatschappijen voor economische ontwikkeling en de gespecialiseerde maatschappijen".

Art. 28.De Regering kan elke maatschappij in de vorm van privaatrechtelijke naamloze vennootschap waarvan ze te allen tijde, rechtstreeks of onrechtstreeks de meeste effecten ter vertegenwoordiging van het kapitaal in bezit heeft, na instemming van de Regering oprichten. § 2. Hun maatschappelijk doel kan de opdrachten bevatten die hen bij decreet of bij regeringsbesluit zijn overgedragen, om bij de te dragen tot de uitvoering van de stimulering van het gewestelijk economisch en technologisch beleid. Wanneer de opdrachten die hen bij regeringsbesluit zijn overgedragen, een uitbreiding van hun maatschappelijk doel vormen, dient het regeringsbesluit bij decreet worden bevestigd, binnen de zes maanden na aanneming ervan, zoniet worden ze geacht geen effect te hebben gehad.

Bij deze bepalingen worden met name beoogd het "Agence du Numérique" en het "Office économique wallon du bois".

Voor alles wat niet bij of krachtens dit decreet wordt geregeld, wordt deze maatschappijen onderworpen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

Art. 29.In afwijking van artikel 15, § 1, lid 2, worden de leden van het directiecomité die benoemd worden bij de oprichting van de Maatschhpij of tot 1 januari 2023 aangewezen door de Waalse Regering.

Hetzelfde geldt voor de leden van iedere uitbreiding van het directiecomité die bepaald zou worden bij de statuten van de Maatschappij.

Art. 30.In artikel 3, § 1, van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200759 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de regeringscommissaris voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200762 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder sluiten betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, wordt 2° vervangen door hetgeen volgt: "2° de Maatschappij bedoeld in artikel 1 van het decreet van 19 oktober 2022 betreffende de gewestelijke maatschappijen voor economische ontwikkeling en de gespecialiseerde maatschappijen;". § 2. In artikel 3, § 1, van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200759 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de regeringscommissaris voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200762 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder sluiten betreffende het statuut van de overheidsbestuurder wordt 3° vervangen door hetgeen volgt: "3° de Maatschappij bedoeld in artikel 1 van het decreet van 19 oktober 2022 betreffende de gewestelijke maatschappijen voor economische ontwikkeling en de gespecialiseerde maatschappijen;". § 3. In artikel 3, § 2, van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200759 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de regeringscommissaris voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200762 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder sluiten betreffende het statuut van de overheidsbestuurder worden de woorden "in de zin van de wet van 2 april 1962 betreffebde de federale investeringsmaatschappij en de gewestelijke investeringsmaatschappijen, zoals gewijzigd bij het decreet van 6 mei 1999" vervangen door de woorden "de Maatschappij bedoeld in artikel 1 van het decreet van 19 oktober 2022 betreffende de gewestelijke maatschappijen voor economische ontwikkeling en de gespecialiseerde maatschappijen".

Art. 31.De Regering van de firmanaam van de Maatschappij vaststellen en wijzigen.

De Regering kan de terminologie en de verwijzingen in de geldende decreetgevende bepalingen aanpassen aan de bepalingen ingevoerd bij dit decreet.

Art. 32.Dit decreet treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt; onverminderd de artikelen 25, 26 en 27.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 19 oktober 2022.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Tewerkstelling, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Chr. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen, en Stedenbeleid, C. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2022-2023. Stukken van het Waals Parlement, 1050 (2022-2023) Nrs. 1 tot 17.

Volledig verslag, plenaire zitting van 19 oktober 2022.

Bespreking.

Stemming.

^