Etaamb.openjustice.be
Decreet van 11 april 2024
gepubliceerd op 26 augustus 2024

Decreet tot wijziging van het decreet van 4 december 2003 betreffende de oprichting van het " Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique " (1)

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024007222
pub.
26/08/2024
prom.
11/04/2024
ELI
eli/decreet/2024/04/11/2024007222/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 APRIL 2024. - Decreet tot wijziging van het decreet van 4 december 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027785 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de oprichting van het « Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique » (1) sluiten betreffende de oprichting van het " Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique " (Waals Instituut voor evaluatie, prospectief en statistiek) (1)


Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Artikel 1 van het decreet van 4 december 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027785 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de oprichting van het « Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique » (1) sluiten betreffende de oprichting van het " Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique " (Waals instituut voor evaluatie, prospectief en statistiek) wordt vervangen als volgt: «

Art. 1.Voor de toepassing van dit decreet dient te worden verstaan onder : 1° het samenwerkingsakkoord van 15 juli 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 15/07/2014 pub. 20/10/2014 numac 2014205762 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen sluiten : het samenwerkingsakkoord van 15 juli 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 15/07/2014 pub. 20/10/2014 numac 2014205762 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen sluiten tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de Statistiek, van de raad van bestuur en de wetenschappelijke comités van het instituut voor de Nationale Rekeningen ;2° de Gegevensbeschermingsautoriteit: de toezichthoudende autoriteit voor de verwerking van persoonsgegevens bedoeld in artikel 3 van de wet van 3 december 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/12/2017 pub. 10/01/2018 numac 2017031916 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit type wet prom. 03/12/2017 pub. 25/09/2018 numac 2018013819 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit;3° de hoofdstatisticus : de administrateur-generaal van het "Institut";4° de Praktijkcode voor Europese statistiek : de Praktijkcode bedoeld in artikel 11 van Verordening (EG) nr.223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 betreffende de toezending van onder de statistische geheimhoudingsplicht vallende gegevens aan het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen, Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad betreffende de communautaire statistiek en Besluit 89/382/EEG, Euratom van de Raad tot oprichting van een Comité statistisch programma van de Europese Gemeenschappen 5° de aangevers: de natuurlijke en rechtspersonen, gezinnen, private en publieke entiteiten die rechtstreeks informatie verstrekken over zichzelf, hun personeel, hun leden of hun activiteiten;6° de gegevenshouders : alle ondernemingen in de zin van artikel 1 van Boek I van het Wetboek van economisch recht die verzocht worden aan de producenten van officiële statistieken de gegevens te verstrekken waarover zij beschikken en die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de statistische programma's bedoeld in artikel 17/9;7° vertrouwelijke gegevens: gegevens waarmee statistische eenheden direct of indirect kunnen worden geïdentificeerd;8° de evaluatie van het overheidsbeleid: de systemische evaluatie van de werking en/of de resultaten van een programma of een overheidsbeleid, in het licht van een reeks expliciete of impliciete normen, om het programma of het overheidsbeleid te helpen verbeteren;9° de gegevensverstrekkers: de openbare bestuurseenheden, de overheden, de plaatselijke besturen en privé-instellingen die belast zijn met een openbare dienstverleningsopdracht of die door de overheid worden gefinancierd en die worden verzocht om de gegevens waarover zij beschikken en die nodig zijn voor de uitvoering van de programma's bedoeld in de artikelen 12 en 17/9, te verstrekken;10° de Regering: de Waalse Regering;11° het "instituut" : het " Institut wallon de l'Evaluation, de la Prospective et de la Statistique " (Waals Instituut voor Evaluatie, Prospectief en Statistiek).12° de Minister: de Minister-President van de Waalse Regering;13° het Parlement: het Waals Parlement;14° de Praktijkcode voor Europese statistiek : de Praktijkcode bedoeld in artikel 2 van Verordening (EG) nr.223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 betreffende de toezending van onder de statistische geheimhoudingsplicht vallende gegevens aan het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen, Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad betreffende de communautaire statistiek en Besluit 89/382/EEG, Euratom van de Raad tot oprichting van een Comité statistisch programma van de Europese Gemeenschappen 15° Gewest : het Waalse Gewest: 16° de Verordening betreffende de Europese statistiek : de Verordening (EG) nr.223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 betreffende de toezending van onder de statistische geheimhoudingsplicht vallende gegevens aan het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen, Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad betreffende de communautaire statistiek en Besluit 89/382/EEG, Euratom van de Raad tot oprichting van een Comité statistisch programma van de Europese Gemeenschappen 17° de AVG: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);18° de openbare bestuurseenheden : de openbare bestuurseenheden bedoeld in artikel 3 van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering sluiten houdende organisatie van de begroting, van de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbarebestuurseenheden.19° de statistische eenheid: de basiswaarnemingseenheid waarop de gegevens betrekking hebben. In lid 1, 7°, omvat vertrouwelijke informatie persoonlijke gegevens met inbegrip van de speciale categorieën van gegevens waarnaar wordt bedoeld in artikel 9 van de AVG. Om te bepalen of een statistische eenheid identificeerbaar is, wordt rekening gehouden met alle geschikte middelen die redelijkerwijs door een derde partij kunnen worden gebruikt om de statistische eenheid te identificeren. ".

Art. 2.In artikel 8 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid, worden de woorden "van openbaar nut" vervangen door de woorden "van type 1";2° in paragraaf 2 worden de woorden "van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut en diens uitvoeringsbesluiten geldend voor de instellingen van categorie A" vervangen door de woorden "van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheid en haar uitvoeringsbesluiten van toepassing op de instellingen van type 1.".

Art. 3.Artikel 9 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt: "

Art. 9.§ 1. Het Instituut is de statistische instantie van het Gewest.

Binnen dit kader heeft het tot opdracht officiële statistieken te ontwikkelen, te produceren en te verspreiden en de activiteiten van het Waalse statistische systeem waarnaar in hoofdstuk III/1 wordt verwezen, te coördineren.

Het is de regionale contactpersoon voor federale, Europese en internationale statistische instanties en heeft de status van statistische instantie van het gewest binnen het Interfederaal Instituut voor de Statistiek dat werd opgericht door het samenwerkingsakkoord van 15 juli 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 15/07/2014 pub. 20/10/2014 numac 2014205762 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen sluiten. § 2. Het Instituut heeft ook een algemene opdracht om de besluitvorming te ondersteunen. Deze opdracht bestaat uit het ontwikkelen, produceren en verspreiden, in volledige wetenschappelijke en professionele onafhankelijkheid en op een objectieve, onpartijdige en transparante manier : 1° van de infrastructuurwerken;2° van de evaluatie van het overheidsbeleid;3° van de voorspellingen en prognoses;4° van het onderzoekswerk ter ondersteuning van het algemene besluitvormingsproces. Het Instituut voert deze opdracht uit in alle bevoegdheidsgebieden van het Gewest. § 3. In het kader van zijn opdrachten kan het Instituut vertrouwelijke gegevens verwerken. Het is verantwoordelijk voor de verwerking, in de zin van artikel 4(7) van de AVG, van persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van de uitvoering van haar opdrachten § 4. Het instituut is een wetenschappelijk instituut.

Het voert zijn taken uit in overeenstemming met statistische beginselen en de Praktijkcode Europese statistieken, en is professioneel onafhankelijk van andere politieke, regelgevende of administratieve organen en departementen, en van marktdeelnemers en verenigingen uit de particuliere sector. ".

Art. 4.Artikel 10 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt: "

Art. 10.Voor de uitvoering van de in artikel 9 bedoelde opdrachten heeft het Instituut toegang tot de studies die de Waalse openbare bestuurseenheden uitvoeren of laten uitvoeren. ".

Art. 5.Artikel 11 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt: "

Art. 11.Vertrouwelijke gegevens mogen tussen de statistische instanties van het Interfederaal Statistisch Instituut worden doorgegeven als dit noodzakelijk is voor de efficiënte ontwikkeling, productie en verspreiding van officiële statistieken in de zin van het Samenwerkingsakkoord van 15 juli 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 15/07/2014 pub. 20/10/2014 numac 2014205762 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen sluiten, of om de kwaliteit van officiële statistieken te verbeteren. ".

Art. 6.In artikel 12 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding type decreet prom. 06/11/2008 pub. 26/11/2008 numac 2008204253 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het plan voor maatschappelijke cohesie in de steden en gemeenten van Wallonië voor wat betreft de aangelegenheden waarvan de uitoefening van de Franse Gemeenschap is overgeheveld sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: "

Art. 12.§ 1. Het Instituut stelt binnen zes maanden na de gewestelijke beleidsverklaring het in artikel 9 bedoelde meerjarenprogramma van zijn werkzaamheden op, § 2. Het meerjarenprogramma bevat ten minste één evaluatie van het overheidsbeleid.

De Regering keurt het rapport binnen twee maanden na indiening door het instituut goed en deelt het mee aan het parlement. § 2. Het Instituut stelt jaarlijks uiterlijk op 30 september het in artikel 9, lid 2, bedoelde werkprogramma op.

De Regering keurt het programma goed binnen zes weken nadat het instituut het heeft ingediend en deelt het mee aan het parlement zodat het aanbevelingen kan doen aan de Regering met het oog op het opstellen van het volgende programma. § 3. Door het jaarlijkse werkprogramma goed te keuren, verleent de Regering het Instituut een mandaat om de gegevens te verzamelen, met inbegrip van vertrouwelijke gegevens, die nodig zijn om dit programma uit te voeren.

In het kader van deze opdracht sturen de verstrekkers van gegevens het Instituut kosteloos, in de vorm en binnen de termijn die door het Instituut worden vastgesteld, de studies en gegevens toe die in hun bezit zijn en die nodig zijn voor de uitvoering van dit programma, met inbegrip van vertrouwelijke gegevens en identificatiegegevens. De overdracht van deze gegevens gaat vergezeld van methodologische informatie en metagegevens over de gegevens.

Als er geen voldoende, relevante en betrouwbare gegevens beschikbaar zijn bij de gegevensverstrekkers, houdt dit mandaat het recht in om gegevens rechtstreeks bij de aangevers te verzamelen. § 4. Het Instituut stuurt de Regering : 1° zijn jaarlijks activiteitenverslag uiterlijk op 30 augustus van het volgende jaar;2° zijn meerjarig activiteitenverslag tegen 30 maart van het jaar waarin het programma afloopt. Binnen een maand na ontvangst van de in lid 1 bedoelde activiteitenverslagen zendt de Regering deze toe aan het parlement, zodat het aanbevelingen kan doen aan de Regering. ".

Art. 7.In artikel 14 van hetzelfde decreet, laatstelijk gewijzigd bij het decreet van 3 december 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/12/2015 pub. 14/12/2015 numac 2015205756 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (1) sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt vervangen als volgt : " § 1.Wanneer de betrekking van administrateur-generaal vacant wordt, deelt de Regering dit schriftelijk mee aan de voorzitter van het in artikel 17/8 bedoelde gebruikerscomité, dat een selectiecomité samenroept dat bestaat uit een lid van het academisch personeel van elk van de in het Waals Gewest actieve universiteiten, dat deskundig is op een van de door het Instituut behandelde gebieden, en een lid van een internationale statistische organisatie. De voorzitter van de gebruikerscommissie zit de jury voor. Het zorgt voor een gelijke vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in de samenstelling van de selectiejury.

De regering lanceert een oproep tot het indienen van kandidaturen via een bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en op de website van de Regering. Deze oproep tot het indienen van kandidaturen omvat : 1° de functiebeschrijving, het competentieprofiel, de vereiste beheers- en organisatorische vaardigheden en de voorwaarden voor ontvankelijkheid van de kandidaturen inzake diploma, ervaring en onverenigbaarheid van de functie met een politiek mandaat;2° de methode en de uiterste datum voor het indienen van kandidaturen;3° de documenten die de kandidatuurakte op straffe van nietigheid moet omvatten;4° de beschrijving en de methodologie van de selectieprocedure, die het horen van de kandidaten door de jury omvat. Alle elementen uit de oproep tot het indienen van kandidaturen worden bepaald door de jury.

De jury organiseert selectieproeven die hem in staat stellen om aan de hand van de selectiecriteria, vermeld in paragraaf 2, 4°, de leidinggevende en organisatorische vaardigheden en de persoonlijkheid van de kandidaten vast te stellen. Op basis van de resultaten van de selectieproeven stelt de selectiejury een schriftelijk verslag op waarin de vaardigheden van elke kandidaat worden beschreven en in twee categorieën worden ingedeeld: "geschikt" en "ongeschikt". De selectiejury stuurt dit verslag naar de Regering. Op grond van het verslag van de jury benoemt de Regering de administrateur-generaal uit de kandidaten die door de jury geschikt worden bevonden en stelt zij het Instituut hiervan schriftelijk in kennis. 2° De administrateur-generaal wordt gelijkgesteld met een leidend ambtenaar-generaal van rang A2 in de zin van de Waalse ambtenarencode en geniet de overeenstemmende weddeschaal.Hij wordt aangewezen voor een periode van vijf jaar, die tweemaal met maximaal vijf jaar kan worden verlengd. "; 3° paragraaf 2 wordt vervangen als volgt: " § 2.De administrateur-generaal is verantwoordelijk voor het beheer en de wetenschappelijke leiding van het instituut. "; 4° paragraaf 4 wordt vervangen als volgt: " § 4.De administrateur-generaal wordt onderworpen aan evaluaties die gericht zijn op de implementatie van de competenties in de functiebeschrijving en op de kwaliteit van zijn wetenschappelijk, administratief en strategisch beheer.

Deze evaluaties worden uitgevoerd door de in lid 1 bedoelde selectiejury.

Een tussentijdse evaluatie van de administrateur-generaal vindt plaats dertig maanden na de datum van zijn benoeming en een eindevaluatie uiterlijk zestig maanden na de datum van zijn aanwijzing.

Wanneer de Regering meent dat de situatie of de reputatie van het instituut dit vereist, kan zij op eigen initiatief een evaluatie van het lid of de leden van de raad van bestuur vragen. Deze evaluatie wordt uitgevoerd in overeenstemming met de paragrafen 4 tot en met 6. "; 5° het artikel wordt aangevuld met de paragrafen 5 en 6, luidend als volgt: " § 5.Over tussentijdse en eindevaluatie wordt een met redenen omkleed verslag opgesteld. Dit verslag wordt naar de minister gestuurd en, per aangetekende post met ontvangstbevestiging, naar de administrateur-generaal.

De evaluatie is positief of negatief.

De administrateur-generaal kan binnen tien dagen na ontvangst per aangetekende post beroep aantekenen bij de Minister tegen zijn negatieve tussentijdse of definitieve evaluatie. Bij ontstentenis wordt het proces-verbaal definitief.

In het geval van een beroep door de administrateur-generaal binnen de termijn bedoeld in het derde lid, kan deze binnen tien dagen na de indiening van zijn beroep aan de Minister de gronden voorleggen waarop hij de evaluatie betwist. Hij kan om een hoorzitting verzoeken, die de Minister op aanvraag toestaat.

Na bestudering van de gronden voor het beroep kan de Minister de evaluatie wijzigen.

Als de evaluatie ondanks het beroep negatief blijft, wordt het beroep van de administrateur-generaal en de redenen daarvoor opgenomen in het evaluatieverslag.

De Minister stuurt zijn beslissing, het evaluatieverslag, met inbegrip, in voorkomend geval, van het beroep van de administrateur-generaal en de redenen daarvoor, naar de Regering en kan de beëindiging van het mandaat van de administrateur-generaal voorstellen. § 6. De definitieve tussentijdse of eindevaluatieverslagen worden door de Minister naar de Regering gestuurd.

In geval van een negatieve tussentijdse evaluatie kan de Regering de aanwijzing van de administrateur-generaal vroegtijdig beëindigen. In voorkomend geval wordt een nieuwe procedure voor de aanwijzing van een administrateur-generaal gestart overeenkomstig paragraaf 1.

Bij een negatieve eindevaluatie wordt de aanwijzing van de administrateur-generaal niet verlengd. Er wordt een nieuwe procedure voor de aanwijzing gestart overeenkomstig paragraaf 1. De vertrekkende administrateur-generaal die een negatieve eindevaluatie heeft gekregen, kan zich niet opnieuw kandidaat stellen bij de nieuw aanwijzingsprocedure.

De aanwijzing van de administrateur-generaal die aan het einde van de eerste periode van vijf jaar een positieve eindevaluatie krijgt, wordt van rechtswege verlengd voor een nieuwe periode van vijf jaar, zonder dat er een nieuwe procedure voor de aanwijzing van een administrateur-generaal nodig is.

De aanwijzing van de administrateur-generaal die na de eerste periode van vijf jaar een positieve eindevaluatie krijgt, kan door de Regering met nog eens vijf jaar worden verlengd zonder een nieuwe procedure voor de aanwijzing een administrateur-generaal ".

Art. 8.Artikel 15 van hetzelfde decreet wordt opgeheven.

Art. 9.In artikel 17, § 1, van hetzelfde decreet, wordt punt 5° opgeheven.

Art. 10.De artikelen 17/1 tot 17/3 van hetzelfde Wetboek gewijzigd bij het decreet van 16 februari 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/02/2017 pub. 05/04/2017 numac 2017201834 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende wijziging van het decreet van 6 november 2008 houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie sluiten, worden opgeheven.

Art. 11.In hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk III/1 vervangen als volgt: "Het Waalse statistische systeem".

Art. 12.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/4 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/4.§ 1. Dit hoofdstuk legt het wettelijk kader vast dat van toepassing is op de ontwikkeling, productie en verspreiding van officiële statistieken in het Waals Gewest. § 2. Officiële statistieken zijn kwantitatieve of kwalitatieve gegevens, geaggregeerd en representatief, die een collectief verschijnsel binnen een bepaalde populatie karakteriseren, en die : 1° voldoen aan de behoeften van de gebruikers;2° door de in artikel 17/5 bedoelde producenten worden ontwikkeld, geproduceerd en verspreid in overeenstemming met de statistische beginselen en de Praktijkcode Europese statistieken;3° toegankelijk zijn voor het publiek;4° worden gebruikt om overheidsbeleid te ontwikkelen, uit te voeren, te monitoren en te evalueren;5° worden geregistreerd in statistische programma's. § 3. Officiële statistieken zijn relevant, nauwkeurig, betrouwbaar, actueel, tijdig, toegankelijk, duidelijk, vergelijkbaar en consistent.

Ze worden ontwikkeld, geproduceerd en verspreid op basis van de beginselen van onpartijdigheid en objectiviteit, efficiëntie en wetenschappelijke en professionele onafhankelijkheid, waarbij gebruik wordt gemaakt van een deugdelijke methodologie en passende statistische procedures, met inachtneming van de vertrouwelijkheid van de gegevens. ".

Art. 13.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/5 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/5.Het statistisch systeem is de organisatie die bestaat uit de producenten van officiële statistieken, waaronder : 1° de statistische instantie van het Gewest.2° de andere producenten van officiële statistieken. De andere producenten van officiële statistieken zijn entiteiten die aan de volgende cumulatieve voorwaarden voldoen: 1° ze maken deel uit van instanties die onder de bevoegdheid van het Gewest vallen;2° ze hebben de productie van statistisch werk als een van hun opdrachten;3° ze zijn binnen hun respectieve instanties professioneel onafhankelijk voor hun activiteiten in verband met de ontwikkeling, productie en verspreiding van officiële statistieken;4° zij voeren de activiteiten bedoeld in 3° uit onder leiding van een aangewezen verantwoordelijke;5° zij zijn als producent van officiële statistieken geïdentificeerd in de jaarlijkse statistische programma's overeenkomstig artikel 17/7, 6°."

Art. 14.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/6 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/6.§ 1. De statistische instantie wordt geleid door de hoofdstatisticus, die verantwoordelijk is voor de coördinatie van alle activiteiten met betrekking tot de ontwikkeling, productie en verspreiding van officiële statistieken als onderdeel van het statistisch systeem. § 2. De statistische instantie en andere producenten van officiële statistieken ontwikkelen, produceren en verspreiden de officiële statistieken van het gewest in overeenstemming met de statistische beginselen en de Praktijkcode Europese statistieken, die van toepassing zijn op alle componenten en activiteiten van het statistisch systeem, en in overeenstemming met de richtsnoeren van het hoofd van de afdeling Statistiek. Alle producenten van officiële statistieken houden zich aan de Gedragscode van de statistische instantie die door de Gegevensbeschermingsautoriteit is goedgekeurd in overeenstemming met artikel 40 van de AVG. § 3. De hoofdstatisticus en de verantwoordelijken van de andere producenten van officiële statistieken genieten professionele onafhankelijkheid bij de uitvoering van hun opdrachten.

De hoofdstatisticus is als enige bevoegd om beslissingen te nemen over statistische methoden en procedures met betrekking tot officiële statistieken die door de statistische instantie worden geproduceerd.

De verantwoordelijken van de andere producenten van officiële statistieken zijn als enigen verantwoordelijk voor het nemen van besluiten over de statistische methoden en procedures met betrekking tot de officiële statistieken die zij produceren, in overeenstemming met de coördinatie en de richtsnoeren die door de hoofdstatisticus zijn vastgesteld. ".

Art. 15.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/7 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/7.De opdrachten van de hoofdstatisticus zijn de volgende: 1° de professionele onafhankelijkheid van het statistisch systeem verdedigen, de strategische ontwikkeling ervan sturen en het statistisch systeem vertegenwoordigen op federaal, Europees en internationaal niveau;2° de coördinatie van de activiteiten van het statistisch systeem op zich nemen;3° het opstellen van jaarlijkse en vijfjaarlijkse statistische programma's overeenkomstig artikel 17/9 en het rapporteren over de uitvoering ervan;4° de vijfjarige en jaarlijkse statistische programma's en de verslagen over de uitvoering ervan voorleggen aan het Parlement;5° het definiëren en bevorderen van richtlijnen die in het hele statistische systeem moeten worden toegepast voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van officiële statistieken;6° het bepalen van de activiteiten en resultaten die in het kader van de jaarlijkse statistische programma's worden verwacht en het aanwijzen van de producenten van officiële statistieken die daarmee belast zijn, voor zover zij voldoen aan de voorwaarden, bepaald in artikel 17/5, tweede lid, 1° tot en met 4°.".

Art. 16.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/8 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/8.§ 1. Het gebruikerscomité is het orgaan dat de gebruikers van officiële statistieken in het statistisch systeem vertegenwoordigt. § 2. Het gebruikerscomité is belast met: 1° het actief deelnemen, op verzoek van de hoofdstatisticus of op eigen initiatief, aan het opstellen van vijfjaarlijkse en jaarlijkse statistische programma's;2° ervoor zorgen dat statistische programma's voorzien in de prioritaire behoeften van de samenleving inzake statistische informatie en de relevantie van officiële statistieken voortdurend evalueren;3° op eigen initiatief of op verzoek aanbevelingen doen aan de Regering en de hoofdstatisticus over de strategische ontwikkeling van de officiële statistieken;4° de regering adviseren over vijfjarige en jaarlijkse statistische programma's;5° de Regering adviseren over de uitvoering van de vijfjaarlijkse en jaarlijkse statistische programma's en de impact van de begrotingstoewijzing op de uitvoering van deze programma's onderzoeken. De adviezen, vermeld in het eerste lid, 4° en 5°, worden gevoegd bij de uitvoeringsverslagen, vermeld in artikel 17/7, 4°.

Bij de uitvoering van zijn opdrachten bevordert het Gebruikerscomité de toepassing van statistische beginselen. § 3. Het gebruikerscomité bestaat uit leden die verschillende categorieën gebruikers vertegenwoordigen uit de socio-economische en milieuwereld, de wetenschappelijke wereld, die vertegenwoordigd wordt door de universiteiten en onderzoekscentra die actief zijn in het Waalse Gewest, het maatschappelijk middenveld en de Waalse overheidsinstellingen. Waalse openbare instellingen vormen niet de meerderheid van het comité. De hoofdstatisticus is ambtshalve lid van dit comité.

De leden van het comité handelen onafhankelijk en worden aangewezen door de Regering voor een hernieuwbaar mandaat van vijf jaar.

Het comité kiest een voorzitter uit de leden van elk van de universiteiten die actief zijn in het Waals Gewest.

Het secretariaat van het comité wordt waargenomen door de statistische instantie. § 4. De Regering bepaalt de samenstelling van het Gebruikerscomité, op voorstel van de hoofdstatisticus, evenals de organisatorische procedures en de wijze waarop de leden worden vergoed.

Het gebruikerscomité stelt zijn eigen huishoudelijk reglement vast voor zijn werkmethoden en besluitvormingsprocedures. § 5. De statistische instantie publiceert de lijst van leden van het gebruikerscomité op haar website. Ze maakt ook het werk van het Gebruikerscomité op haar website bekend. ".

Art. 17.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/9 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/9.§ 1. De hoofdstatisticus stelt het ontwerp van het statistisch vijfjarenprogramma en het statistisch jaarprogramma op. § 2. Het statistisch vijfjarenprogramma geeft de algemene visie en de prioritaire richtingen aan voor de ontwikkeling van het statistisch systeem, definieert de strategische ontwikkeling van officiële statistieken en het begrotingskader dat nodig is voor de uitvoering ervan.

Om dit te bereiken raadpleegt de hoofdstatisticus de Regering en het gebruikerscomité.

De hoofdstatisticus stuurt het programma uiterlijk elf maanden voor de uitvoering voor advies naar het Gebruikerscomité en vervolgens uiterlijk acht maanden voor de uitvoering naar de Regering, samen met het advies van het Gebruikerscomité.

De Regering neemt uiterlijk drie maanden voor het begin van de uitvoering kennis van het statistisch vijfjarenprogramma en de begrotingsprognoses. § 3. Het statistisch jaarprogramma geeft een operationeel karakter aan het statistisch vijfjarenprogramma.

De hoofdstatisticus neemt in het jaarlijkse statistische programma de statistische informatie op die nodig is om het in artikel 8 van het samenwerkingsakkoord van 15 juli 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 15/07/2014 pub. 20/10/2014 numac 2014205762 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen sluiten bedoelde geïntegreerde statistische programma uit te voeren, alsmede de informatie die nodig is om aan Europese en internationale verplichtingen te voldoen. Om dit te bereiken raadpleegt hij het gebruikerscomité en zorgt zij ervoor dat de belasting voor de aangevers beperkt blijft.

De hoofdstatisticus vermeld de volgende posten een laat ze begroten en zien hoe deze zich verhouden tot het vijfjarenprogramma: 1° alle officiële statistieken die ontwikkeld, geproduceerd en gepubliceerd moeten worden en hun publicatieschema;2° de aan te leggen en bij te houden statistische registers overeenkomstig artikel 17/11, § 1;3° andere activiteiten in verband met de ontwikkeling van officiële statistieken;4° de producenten van officiële statistieken die verantwoordelijk zijn voor elk van de activiteiten bedoeld in 1° tot 3° ;5° alle overdrachten aan producenten van officiële statistieken van gegevens die noodzakelijk worden geacht voor de uitvoering van het statistisch programma;6° het verzamelen van alle gegevens door de producenten van officiële statistieken;7° de bewaartermijn voor persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van het statistisch programma en de passende technische en organisatorische maatregelen die moeten worden nageleefd om de rechten en vrijheden van de betrokkenen te waarborgen;8° elke veronderstelling van gezamenlijke verantwoordelijkheid, in de zin van de AVG, bij de verwerking van persoonsgegevens die vereist zijn voor de productie van officiële statistieken;9° de nodige menselijke en technische hulpbronnen. De hoofdstatisticus stuurt het programma uiterlijk elf maanden voor de uitvoering voor advies naar het Gebruikerscomité en vervolgens uiterlijk acht maanden voor de uitvoering naar de Regering, samen met het advies van het Gebruikerscomité.

De regering keurt het statistisch jaarprogramma goed door het begrotingskader aan te nemen, uiterlijk drie maanden voor het begin van de uitvoering. § 4. De hoofdstatisticus publiceert de vijfjarige en jaarlijkse statistische programma's op de website van de statistische instantie. ".

Art. 18.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/10 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/10.§ 1. Door de jaarlijkse statistische programma's goed te keuren, verleent de regering de statistische instantie en andere producenten van officiële statistieken een verzamelmandaat dat bindend is voor derden om de gegevens, met inbegrip van vertrouwelijke gegevens, te verzamelen die nodig zijn om deze programma's uit te voeren.

Op grond van dit mandaat verstrekken de gegevensverstrekkers de statistische instantie of andere producenten van officiële statistieken kosteloos, in de vorm en binnen de termijnen die zij bepalen, de studies en gegevens waarover zij beschikken, met inbegrip van vertrouwelijke gegevens en identificatiegegevens, en die nodig zijn voor de uitvoering van deze programma's. De mededeling van deze gegevens gaat vergezeld van methodologische informatie en metagegevens over de gegevens.

Als er geen voldoende, relevante en betrouwbare gegevens beschikbaar zijn bij de gegevensverstrekkers, houdt dit mandaat het recht in om gegevens rechtstreeks bij de aangevers of gegevenshouders te verzamelen. § 2. Indien gegevensverstrekkers een nieuwe gegevensverzameling of een ingrijpende herziening van de gegevensverzameling of -verwerking plannen op een wijze die van invloed kan zijn op de voor officiële statistieken verstrekte gegevens, raadplegen zij de statistische instantie en, indien van toepassing, andere producenten van officiële statistieken alvorens een besluit te nemen. § 3. Wanneer het jaarlijkse statistische programma een onderzoek omvat die verplicht is voor de aangevers, stelt de Regering de regels vast voor de uitvoering van het onderzoek en de verplichtingen van de aangevers die aan het onderzoek onderworpen zijn. Deze aangevers verlenen gratis hun medewerking aan het onderzoek. Bij wijze van uitzondering kan de Regering een vergoeding geven voor hulp bij het verplichte onderzoek, gezien de aanzienlijke last die op de aangevers rust. De Regering stelt de regels vast voor de toekenning van de vergoeding en de hoogte ervan. § 4. Vertrouwelijke gegevens die voor de productie van officiële statistieken zijn verkregen, worden door de statistische instantie en andere producenten van officiële statistieken uitsluitend voor statistische doeleinden gebruikt, tenzij de aangever ondubbelzinnig toestemming geeft om ze voor andere doeleinden te gebruiken. § 5. Alle producenten van officiële statistieken controleren of de statistische eenheden niet direct of indirect via de bekendgemaakte officiële statistieken kunnen worden geïdentificeerd, rekening houdend met alle passende middelen die redelijkerwijs door een derde partij kunnen worden gebruikt om de statistische eenheid te identificeren. § 6. Alle producenten van officiële statistieken zorgen voor de fysieke en logische bescherming van vertrouwelijke gegevens en voorkomen de onrechtmatige bekendmaking ervan, overeenkomstig de richtsnoeren van de hoofdstatisticus en de in artikel 17/6 bedoelde gedragscode. § 7. De hoofdstatisticus en de hoofden van de andere producenten van officiële statistieken zijn verantwoordelijk voor de verwerking in de zin van artikel 4, 7), van de AVG voor de verwerking van persoonsgegevens die zij voor statistische doeleinden uitvoeren. ".

Art. 19.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/11 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/11.§ 1. Producenten van officiële statistieken mogen op basis van gegevens die zij indirect van verstrekkers of houders van gegevens of direct van aangevers hebben verzameld, statistische registers aanleggen en bijhouden die uitsluitend voor statistische doeleinden worden gebruikt. Statistische registers bestaan uit statistische eenheden en hun kenmerken, met inbegrip van de kenmerken waarmee ze kunnen worden geïdentificeerd. Deze gegevens kunnen uit verschillende bronnen komen. § 2. Om haar statistische taken uit te voeren, kan de statistische instantie gegevens koppelen als ze deze pseudonimiseert voordat ze verder worden verwerkt. ".

Art. 20.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/12 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/12.§ 1. Naast statistische programma's kunnen producenten van officiële statistieken ook statistisch werk leveren op verzoek van een internationale, nationale, regionale of plaatselijke overheidsinstantie. Om dit te doen, gebruiken ze de gegevens die ze bezitten of, als dat niet lukt, verzamelen ze gegevens. Deelname aan deze nieuwe gegevensverzamelingen kan niet verplicht zijn voor gegevensverstrekkers of -houders of voor aangevers. § 2. De in paragraaf1 bedoelde instanties dragen de extra kosten van deze statistische werkzaamheden.

Het publiek wordt geïnformeerd over het uitgevoerde statistische werk. § 3. Dit statistische werk wordt niet beschouwd als officiële statistieken. Ze mogen de productie en kwaliteit van officiële statistieken of de geloofwaardigheid van het statistisch systeem niet in gevaar brengen. ".

Art. 21.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/13 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/13.§ 1. Vertrouwelijke gegevens mogen door een producent van officiële statistieken in het Waalse statistische systeem die de gegevens heeft verzameld, worden doorgegeven aan een andere producent van officiële statistieken in het Waalse statistische systeem als dit noodzakelijk is voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van officiële statistieken of om de kwaliteit van officiële statistieken te verbeteren. § 2. Vertrouwelijke gegevens die overeenkomstig dit artikel worden toegezonden, worden uitsluitend voor statistische doeleinden gebruikt en zijn alleen toegankelijk voor personeelsleden die op hun specifieke werkterrein statistische taken uitvoeren. Zodra het niet langer nodig is om de statistische eenheden te identificeren om dit statistische werk uit te voeren, worden de gegevens gepseudonimiseerd. ".

Art. 22.Er wordt in hoofdstuk III/1 van hetzelfde decreet een artikel 17/14 ingevoegd, luidend als volgt: "

Art. 17/14.§ 1. Voor wetenschappelijke doeleinden kan toegang worden verleend tot vertrouwelijke gegevens die slechts indirecte identificatie van statistische eenheden mogelijk maken en die door producenten van officiële statistieken op hun respectieve bevoegdheidsgebieden zijn verzameld, indien aan de volgende voorwaarden is voldaan : 1° een overeenkomstig paragraaf 2 erkende onderzoeksentiteit verzoekt om toegang;2° een passend onderzoeksvoorstel, waarvan de inhoud is opgenomen in paragraaf 3, wordt ingediend;3° het soort vertrouwelijke gegevens dat voor wetenschappelijke doeleinden wordt opgevraagd, wordt gespecificeerd;4° een aangewezen vertegenwoordiger van de onderzoeksentiteit ondertekent een vertrouwelijkheidsverbintenis ten aanzien van alle onderzoekers van de entiteit die toegang hebben tot vertrouwelijke gegevens bestemd voor wetenschappelijke doeleinden en specificeert de toegangsvoorwaarden zoals : a) de verplichtingen van de onderzoekers;b) de maatregelen die zijn genomen om de vertrouwelijkheid van gegevens te beschermen;c) de verplichting om elke publicatie naar de producent te sturen voordat deze wordt verspreid;d) de verplichting om te controleren of statistische eenheden niet indirect kunnen worden geïdentificeerd via de gepubliceerde resultaten;e) het verbod op het gebruik van de gegevens voor andere doeleinden dan die van het onderzoeksproject;f) het verbod om gegevens door te geven aan derden;g) de sancties die van toepassing zijn in geval van niet-naleving van deze verplichting. De aanvragen om toegang tot vertrouwelijke gegevens worden gericht aan de producent van officiële statistieken die de gegevens oorspronkelijk heeft verzameld. § 2. De erkenning van onderzoeksentiteiten is gebaseerd op criteria met betrekking tot : 1° de doelstelling van de entiteit, die wordt beoordeeld op basis van haar statuut, opdracht of enige andere doelstelling en die een verwijzing naar onderzoek bevat;2° de bewezen ervaring of reputatie van de entiteit als een organisatie die kwaliteitsonderzoek produceert en haar resultaten publiceert;3° de modaliteiten voor de interne organisatie van het onderzoek;4° de garanties die zijn genomen op het gebied van technische vereisten en infrastructuur om de beveiliging van gegevens te waarborgen. Deze erkenning wordt verleend door de statistische instantie op basis van een evaluatieverslag van de producent van officiële statistieken aan wie het verzoek om toegang is gericht.

De statistische instantie stelt de evaluatieverslagen van de onderzoeksinstellingen beschikbaar aan alle producenten van officiële statistieken en publiceert de lijst van erkende onderzoeksinstellingen op haar website.

In lid 1, 2°, wordt de ervaring van de entiteit in het uitvoeren van onderzoeksprojecten beoordeeld op basis van beschikbare lijsten van publicaties en onderzoeksprojecten waarbij de entiteit betrokken is.

Om aan het criterium, vermeld in paragraaf 1, 3°, te voldoen, is de onderzoeksentiteit een afzonderlijke organisatie met rechtspersoonlijkheid, gewijd aan onderzoek, of een onderzoeksafdeling binnen een organisatie. Ze is onafhankelijk en autonoom in de formulering van haar wetenschappelijke conclusies en staat los van de politieke sfeer van het orgaan waartoe het behoort. § 3. Het onderzoeksvoorstel geeft precies aan : 1° het wetenschappelijke doel dat met het onderzoek wordt nagestreefd;2° de reden waarom dit doel niet kan worden bereikt met niet-vertrouwelijke gegevens;3° de entiteit die toegang vraagt;4° de onderzoekers die toegang hebben tot de gegevens;5° de gegevens en variabelen waartoe toegang wordt gevraagd en de methoden om ze te analyseren;6° de verwachte resultaten van het onderzoek die nadien gepubliceerd of verspreid worden. Elke onderzoeker die toegang heeft tot de gegevens ondertekent een geheimhoudingsverklaring die bij het onderzoeksvoorstel is gevoegd.

De producent aan wie het verzoek om toegang is gestuurd, beoordeelt het zoekvoorstel.

Evaluatieverslagen over onderzoeksvoorstellen worden naar de statistische instantie gestuurd, die ze op een intranet beschikbaar stelt aan alle producenten van officiële statistieken. ".

Art. 23.In artikel 20 van hetzelfde decreet wordt punt 2° opgeheven.

Art. 24.Worden opgeheven: 1° het besluit van de Waalse Regering van 10 september 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 10/09/1998 pub. 16/10/1998 numac 1998027577 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot oprichting van een Waarnemingscentrum inzake werkgelegenheid type besluit van de waalse regering prom. 10/09/1998 pub. 16/10/1998 numac 1998027575 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot benoeming van de leden van de Raad voor het Waarnemingscentrum inzake werkgelegenheid type besluit van de waalse regering prom. 10/09/1998 pub. 16/10/1998 numac 1998027576 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot aanwijzing van de leden van het Comité voor het Waarnemingscentrum inzake werkgelegenheid sluiten houdende oprichting van een Waarnemingscentrum voor de Werkgelegenheid;2° het besluit van de Waalse Regering van 6 december 2001Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 06/12/2001 pub. 28/12/2001 numac 2001027758 bron waals ministerie van uitrusting en vervoer Besluit van de Waalse Regering tot oprichting van een Waarnemingscentrum voor de mobiliteit sluiten houdende oprichting van een Waarnemingscentrum voor de Mobiliteit. Namen, 11 april 2024.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen en Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2023-2024. Stukken van het Waals Parlement 1656 (2023-2024) Nrs. 1 en 1bis tot 5.

Volledig verslag, plenaire zitting van 10 april 2024.

Bespreking.

Stemming.


^