Etaamb.openjustice.be
Decreet van 07 december 2017
gepubliceerd op 01 februari 2018

Decreet betreffende het opnemen, de begeleiding en het behoud in het gewoon basis- en secundair onderwijs van leerlingen met specifieke behoeften

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2018010181
pub.
01/02/2018
prom.
07/12/2017
ELI
eli/decreet/2017/12/07/2018010181/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

7 DECEMBER 2017. - Decreet betreffende het opnemen, de begeleiding en het behoud in het gewoon basis- en secundair onderwijs van leerlingen met specifieke behoeften


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen, en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren

Artikel 1.In artikel 5, wordt een punt 22° ingevoegd, luidend als volgt: "specifieke behoefte": behoefte voortvloeiend uit een permanente of half-permanente particulariteit, stoornis, toestand van psychologische, mentale, fysische, psychisch-affectieve aard die de persoon belet het leerproject te volgen en waarvoor, binnen de school, een bijkomende steun noodzakelijk is om de leerling in staat te stellen regelmatig en harmonieus een schooltraject vol te brengen in het gewoon basis- of secundair onderwijs.

Art. 2.In artikel 5, wordt een punt 23° ingevoegd, luidend als volgt: "redelijke aanpassingen": overeenkomstig artikel 3, 9° van het decreet van 12 december 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/12/2008 pub. 13/01/2009 numac 2008029672 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de bestrijding van sommige vormen van discriminatie type decreet prom. 12/12/2008 pub. 13/03/2009 numac 2009029108 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bevordering van de organisatie van de eerste graad en houdende diverse maatregelen inzake onderwijs sluiten betreffende de bestrijding van sommige vormen van discriminatie, het treffen van aangepaste maatregelen, genomen in functie van de behoeften in een concrete toestand, om een persoon die specifieke behoeften vertoont toe te laten toegang te krijgen tot, deel te nemen aan of vorderingen te maken tijdens zijn schooltraject, behoudens als deze maatregelen voor de inrichting die ertoe verplicht wordt ze uit te voeren een onevenredige last met zich meebrengen.

Art. 3.Er wordt een hoofdstuk XIbis met als titel "Redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke behoeften" ingevoegd.

Art. 4.In hoofdstuk XIbis, ingevoegd bij artikel 3, wordt een artikel 102/1 ingevoegd, luidend als volgt: "Artikel 102/1 § 1. Iedere leerling van het gewoon basis- en secundair onderwijs, die "specifieke behoeften" vertoont, zoals bepaald bij artikel 5, 22° heeft het recht aangepaste materiële, organisatie- of pedagogische redelijke aanpassingen te genieten, voor zover zijn toestand er niet toe verplicht de leerling op te nemen in het gespecialiseerd onderwijs volgens de bepalingen van 3 maart 2004 tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs.

De diagnose vermeld om het implementeren van aanpassingen te verantwoorden moet door een specialist op het medisch, paramedisch of psychisch-medisch gebied, of door een multidisciplinaire medische ploeg gesteld worden. De Regering bepaalt de volledige lijst van de beroepen die ertoe gemachtigd worden de diagnose te stellen.

Een beslissing van een regionale openbare instelling belast met de integratie van gehandicapte personen kan ook als basis dienen voor de aanvraag.

De diagnose waarop de aanvraag om een of meer redelijke aanpassing of aanpassingen wordt gestaafd, moet in elk geval minder dan één jaar oud zijn op het ogenblik dat de aanvraag voor de eerste keer bij een schoolinrichting ingediend wordt. § 2. De aanpassingen worden geïmplementeerd op aanvraag van de ouders van de minderjarige leerling of van de leerling zelf als deze meerderjarig is of van elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent of het minderjarige kind in feite onder zijn bewaring heeft, of op de aanvraag van het PMS-centrum gevoegd bij de school waar de leerling ingeschreven is, of op de aanvraag van een lid van de klassenraad bevoegd voor de leerling of het bestuur van de inrichting. § 3. Deze aanpassingen worden bedacht en geëvalueerd, in functie van de specificiteit van de behoeften van de lerende en van hun evolutie, in het kader van de collegiale vergaderingen tot overleg tussen de volgende partners: - het inrichtingshoofd of zijn afgevaardigde, - de klassenraad of zijn vertegenwoordigers, - de vertegenwoordiger van het PMS-centrum gevoegd bij de inrichting, - de ouders van de minderjarige leerling of van de leerling zelf als deze meerderjarig is of van elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent of het minderjarige kind in feite onder zijn bewaring heeft.

Op aanvraag van de ouders van de minderjarige leerling of van de leerling zelf als deze meerderjarig is of van elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent of het minderjarige kind in feite onder zijn bewaring heeft, of met hun instemming, kan een deskundige of een lid van het medisch, paramedisch, psychomedisch korps of een regionale openbare instelling voor de integratie van personen die door een handicap getroffen zijn, die/dat in staat zou kunnen zijn de actoren en de partners te helpen voor de bepaling van de aard of de begeleiding die nodig is voor erkende behoeften, uitnodigen aan de overlegvergadering deel te nemen. Deze aanwezigheid, in elk geval, moet door het bestuur toegestaan worden, na overleg met het opvoedend team en na raadpleging, desgevallend, van de PMS-centra of de centra erkend door de Fédération Wallonie-Bruxelles en bedoeld bij artikel 12, § 1, derde lid, 1°, et 3°, van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten tot organisatie van het gespecialiseerd onderwijs. § 4. Op basis van de overlegvergaderingen bedoeld bij paragraaf 3, worden de bepaalde redelijke aanpassingen binnen de kortste termijnen geïmplementeerd.

De materiële of organisatieaanpassingen alsook de partnerschappen met externe actoren vereisen een beslissing van de Inrichtende macht voor het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd onderwijs of van het inrichtingshoofd voor het door de Franse Gemeenschap georganiseerd onderwijs.

Wanneer een schoolinrichting meerdere vestigingen heeft, heeft de Inrichtende macht voor het gesubsidieerd onderwijs of het inrichtingshoofd voor het door de Franse Gemeenschap georganiseerd onderwijs de mogelijkheid de materiële of organisatieaanpassingen tot één van de vestigingen te beperken.

De aard, de duur en de nadere regels voor de pedagogische aanpassingen worden door het opvoedend team bepaald in het basisonderwijs en door de klassenraad, voorgezeten door het inrichtingshoofd of zijn vertegenwoordiger, in het secundair onderwijs. De pedagogische aanpassingen wijzigen in geen geval de leerdoelstellingen bepaald door de netoverschrijdende competentiereferentiesystemen.

Deze aanpassingen hebben betrekking op de toegang van de leerling tot de inrichting, de organisatie van de studies en de interne en externe evaluatieproeven, de stageperiodes alsook het geheel van de activiteiten verbonden aan het studieprogramma en aan het inrichtingsproject.

De aanpassingen worden in een protocol opgenomen ondertekend door, enerzijds, het inrichtingshoofd voor het door de Franse Gemeenschap georganiseerd onderwijs en de Inrichtende macht in het gesubsidieerd onderwijs, en, anderzijds, de ouders van de minderjarige leerling of van de leerling zelf als deze meerderjarig is of van elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent of het minderjarige kind in feite onder zijn bewaring heeft. Het protocol bepaalt de nadere regels en de perken voor de aanpassingen.

Een partnerschapovereenkomst tussen de inrichting en de gespecialiseerde actoren van de medische, paramedisch of psychomedische wereld of van de regionale openbare instellingen voor de integratie van gehandicapte personen, kan gesloten worden met als doel specifieke begeleidingsacties ten bate van de leerling die aan de hiervoor beschreven voorwaarden voldoet.

In geval van verandering van school, cyclus, graad of niveau, zal, op aanvraag van de ouders van de minderjarige leerling of van de leerling zelf als deze meerderjarig is of van elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent of het minderjarige kind in feite onder zijn bewaring heeft, het hierboven bedoelde protocol ter informatie aan de bevoegde persoon door de school die het opgesteld heeft, doorgezonden worden. § 5. De redelijke aard van de aanpassing wordt, onder andere, bepaald door het onderzoek van de volgende indicatoren: - de financiële impact van de aanpassing, rekening houdend met de mogelijk financiële tegemoetkomingen om steun te verlenen; - de organisatie-impact van de aanpassing, inzonderheid inzake begeleiding van de betrokken leerling; - de frequentie en de duur bepaald voor de aanwending van de aanpassing voor de door een handicap getroffen persoon; - de impact van de aanpassing op de levenskwaliteit van één of meerdere werkelijke gebruiker(s); - de afwezigheid van equivalente alternatieve oplossingen. § 6. De aanpassingen en begeleidingsacties bepaald op specifiek pedagogisch niveau moeten in een geïndividualiseerd leerplan vastgelegd worden volgens dezelfde nadere regels als deze bedoeld bij artikel 7bis van het decreet van 30 juni 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/06/2006 pub. 31/08/2006 numac 2006202786 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair onderwijs sluiten betreffende de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair onderwijs. Deze nadere regels van het geïndividualiseerd leerplan zijn van toepassing op elke leerling die erkende specifieke behoeften aan de dag legt, zoals bepaald bij artikel 5, 22°, wat ook het niveau, of de vorm van het gewoon leerplichtonderwijs gevolgd door de leerling.

Deze aanpassingen en begeleidingsacties inzake pedagogie hebben ook betrekking op de collectieve begeleidingsacties van het opvoedend team inzake inclusieve strategieën binnen iedere schoolinrichting, bepaald door het inrichtingsproject en het sturingsplan zoals bedoeld bij artikel 67. § 7. De Inrichtende macht voor het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd onderwijs, het inrichtingshoofd voor het door de Franse Gemeenschap georganiseerd onderwijs, zorgen ervoor dat de implementering van aanpassingen en begeleidingsacties als antwoord op specifieke behoeften die behoorlijk gestaafd worden zoals bedoeld bij § 1, uitdrukkelijk in de opvoedende en pedagogische projecten van de inrichting worden opgenomen, alsook in het lokale sturingsplan, en in de regelingen ter bepaling van de organisatie van de studies en de nadere regels voor het afnemen en afleggen van zowel interne als externe evaluatieproeven.

Op het ogenblik van de inschrijving, op basis van de informatie verstrekt door de wettelijke vertegenwoordigers, neemt het inrichtingshoofd de bepalingen die nodig zijn om de ouders van de minderjarige leerling of de meerderjarige leerling expliciet te informeren over de mogelijkheid om specifieke aanpassingen of begeleidingsacties te organiseren in de toestanden bepaald bij § 1 en stipuleert de nadere overleg- en implementatieregels zoals bedoeld bij de § 3 en § 4.

Art. 5.In hetzelfde hoofdstuk XIbis, wordt een artikel 102/2 ingevoegd, luidend als volgt: "

Artikel 102/2.§ 1. Ingeval van onenigheid over het implementeren van redelijke aanpassingen, kunnen de ouders van de minderjarige leerling of de meerderjarige leerling of elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent, per aangetekende brief of via elektronische mail met ontvangstbericht, een bemiddelingsaanvraag indienen bij de diensten van de Regering. De aanvragers voegen bij hun aanvraag de stukken die de aanvraag om aangepaste materiële, organisatie-, methodologische of pedagogische aanpassingen staven.

De diensten van de Regering hebben tot opdracht de bemiddeling te bevorderen tussen de inrichtende macht of zijn afgevaardigde voor gesubsidieerd onderwijs of het inrichtingshoofd voor het door de Franse Gemeenschap georganiseerd onderwijs en de ouders van de minderjarige leerling of de meerderjarige leerling of elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent, binnen de maand van de indiening van de aanvraag. Deze termijn loopt vanaf de eerste werkdag na de ontvangst van de aangetekende brief. § 2. Als de bemiddeling faalt, kunnen de ouders van de minderjarige leerling of de meerderjarige leerling of elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent, een beroep instellen bij de commissie ingesteld bij paragraaf 3. De beslissing genomen tijdens de interne bemiddelingsprocedure vermeldt het bestaan van een dergelijk beroep.

Op straffe van onontvankelijkheid, geschiedt het beroep per aangetekende brief of bij elektronische mail met bericht van ontvangst binnen de tien werkdagen na de ontvangst van de beslissing. Deze termijn begin te lopen vanaf de eerste werkdag na de ontvangst van de aangetekende brief, waarbij de postdatum of de datum van de verzending per elektronische mail als bewijs van verzending geldt. Er wordt een afschrift van de beslissing van de schoolinrichting bij het beroep gevoegd.

De Commissie deelt haar met redenen omklede beslissing aan de ouders van de minderjarige leerling of de meerderjarige leerling of elke persoon die het ouderlijk gezag uitoefent, mee, binnen de dertig kalenderdagen - buiten het schoolverlof - vanaf de ontvangst van de post. Wat betreft de beroepen ingediend na 1 juni, zal de Commissie haar beslissing ten laatste op 31 juli van hetzelfde jaar meedelen.

In geval van gunstige beslissing voor de leerling, heeft deze beslissing verbindende kracht voor de inrichting. § 3. Er wordt een Commissie voor het inclusief leerplichtonderwijs opgericht, samengesteld als volgt: 1° een vertegenwoordiger van de diensten van de Regering, die het voorzitterschap ervan waarneemt;2° de Algemene afgevaardigde voor de Kinderrechten of zijn vertegenwoordiger;3° de administrateur-generaal van de Infrastructuren of zijn afgevaardigde;4° een vertegenwoordiger van het vertegenwoordigings- en coördinatieorgaan van de inrichtende machten waarbij de inrichtende macht van de betrokken school aangesloten is;5° een vertegenwoordiger van de Hoge raad voor de PMS-centra;6° een vertegenwoordiger van de federatie van de ouders erkend als zijnde representatief krachtens artikel 69, § 5, eerste lid van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, waarbij de oudervereniging van de betrokken school aangesloten is. De vertegenwoordiger van het bestuur Infrastructuren is enkel aanwezig in het kader van de beroepen waarbij zijn expertise nuttig is.

De vertegenwoordigers van de openbare instellingen belast met de integratie van personen die aan een handicap lijden alsook een vertegenwoordiger van het interfederale centrum voor gelijke kansen, wonen, facultatief en met raadgevende stem, de vergadering bij.

De Regering bepaalt de nadere regels voor de werking van de Commissie".

Art. 6.In hetzelfde hoofdstuk XIbis, wordt een artikel 102/3 ingevoegd, luidend als volgt: "

Artikel 102/3.In elke inrichting is het pedagogische team belast met de coördinatie van de actie inzake specifieke behoeften, volgens de nadere regels besproken met het bestuur.".

Art. 7.In hetzelfde hoofdstuk XIbis, wordt een artikel 102/4 ingevoegd, luidend als volgt: "

Artikel 102/4.De kwestie van specifieke behoeften wordt tijdens de vergaderingen van de klassenraden besproken in het secundair onderwijs en tijdens de vergaderingen met het inrichtingshoofd, de titularis, de bijzondere meesters, de mogelijke logopedist en het PMS-centrum in het basisonderwijs.

Bovendien, zullen specifieke vergaderingen, a minima, op sleutelmomenten van het schooltraject georganiseerd worden om de specifieke behoeften binnen de inrichting en hun begeleiding te bespreken. Deze vergaderingen brengen het inrichtingshoofd, de leerkrachten, alsook het PMS-centrum en de mogelijke opvoeder of logopedist samen. Externe deskundigen kunnen erop uitgenodigd worden.

De sleutelmomenten bedoeld bij het vorige lid worden verdeeld als volgt: - een vergadering binnen de cursus van het kleuteronderwijs; - een vergadering binnen de cursus van het lager onderwijs; - een vergadering binnen de cursus van het secundair onderwijs. HOOFDSTUK II. - Inwerkingtreding

Art. 8.Dit decreet treedt in werking op het begin van het schooljaar 2018 - 2019.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 7 december 2017.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-President en Minister van Cultuur en Kind, A. GREOLI De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, Media en Wetenschappelijk Onderzoek, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Gemeenschapscommissie van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, R. MADRANE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten en Gelijke Kansen, I. SIMONIS _______ Nota Zitting 2017-2018 Stukken van het Parlement. - Voorstel van decreet, nr. 546-1. - Commissieamendementen, nr. 546-2. - Commissieverslag, nr. 546-3. - Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 546-4.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming.- Vergadering van 6 december 2017.

^