Etaamb.openjustice.be
Decreet van 25 april 2019
gepubliceerd op 15 juli 2019

Decreet betreffende een efficiënter overleg in het gewoon en gespecialiseerd onderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2019041340
pub.
15/07/2019
prom.
25/04/2019
ELI
eli/decreet/2019/04/25/2019041340/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

25 APRIL 2019. - Decreet betreffende een efficiënter overleg in het gewoon en gespecialiseerd onderwijs


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan

Artikel 1.In het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, in artikel 24, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid a) worden de woorden « Na overleg met de vertegenwoordigers van de verschillende inrichtende machten, de Executieve » vervangen door de woorden « De Regering » ;b) wordt punt 3° vervangen door een tekst, luidend als volgt : « 3° bepaalt, per geografische zone die zij bepaalt, de verplichtingen tot overleg tussen de scholen van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van hetzelfde karakter ;» ; c) wordt punt 4° vervangen door een tekst, luidend als volgt : « 4° richt overlegorganen op die gemeen zijn aan de scholen voor gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs, waaronder een overlegcomité per karakter en zoneraden.Zij bepaalt de nadere regels voor de organisatie ervan. ». 2° Het vierde lid en het vijfde lid worden opgeheven.

Art. 2.In hetzelfde decreet worden de volgende wijzingen aangebracht in artikel 25 : 1° in het eerste lid wordt 1° aangevuld met de woorden « van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, de alternerende opleidingen bedoeld in artikel 2bis, § 1, 2° van het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend secundair onderwijs, en van de opleidingen van het gespecialiseerd onderwijs van vorm 3 en 4 » ;2° het eerste lid, 2°, en het tweede lid worden geschrapt.

Art. 3.In hetzelfde decreet worden de woorden « Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs » of « Algemene Overlegraad voor het gewoon secundair onderwijs » overal vervangen door de woorden « Algemene Raad voor het secundair onderwijs ». HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aan het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs.

Art. 4.In het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs wordt hoofdstuk I vervangen door een tekst, luidend als volgt : « Hoofdstuk I. - De Algemene Raad voor het secundair onderwijs

Artikel 1.- Er wordt een Algemene Raad voor het secundair onderwijs opgericht, die bevoegd is zowel voor het gewoon secundair onderwijs als voor het gespecialiseerd secundair onderwijs, hierna de Raad genoemd.

Art. 2.- De Raad is belast met de volgende opdrachten : 1° de Regering elk voorstel overzenden, op eigen initiatief of op verzoek van de Regering, dat de kwaliteit en de werking van het gewoon secundair onderwijs en het gespecialiseerd secundair onderwijs kan verbeteren, met inachtneming van de bepalingen van de wetten, decreten en reglementaire teksten;2° de Regering adviezen geven, op eigen initiatief of op verzoek van de Regering, betreffende : a) de uurroosters van het gewoon onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs ;b) de bekwaamheidsbewijzen en ambten bedoeld in het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs ;c) de referentiesystemen bedoeld in de artikelen 16, 25, 26, 35 van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren ;d) de kwalificatieprofielen bedoeld in de artikelen 39, 44, 45 en 47 van het bovenvermelde decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten ;e) het repertorium van de basisopties van het gewoon secundair onderwijs en van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4 ;f) de repertoriums van de opleidingen van het alternerend onderwijs en van het gespecialiseerd onderwijs van vorm 3 ;g) de organisatie van de verschillende nadere regels voor de integratie van leerlingen die behoren tot het gespecialiseerd onderwijs en voor de permanente evaluatie van de integraties toegelaten door de toepassing van hoofdstuk X van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs ;h) de uitvoering van redelijke aanpassingen in het gewoon onderwijs bedoeld in het decreet van 7 december 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/12/2017 pub. 01/02/2018 numac 2018010181 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het opnemen, de begeleiding en het behoud in het gewoon basis- en secundair onderwijs van leerlingen met specifieke behoeften sluiten betreffende het opnemen, de begeleiding en het behoud in het gewoon basis- en secundair onderwijs van leerlingen met specifieke behoeften ;3° voorzien in de uitwisseling van alle nuttige documenten en van de verworven ervaring tussen alle scholen van het gewoon onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs, om een gezamenlijk streven voor het welslagen op school mogelijk te maken en elke leerling op een zo hoog mogelijk peil te brengen in alle secundair-onderwijsvormen en types;4° de Regering een advies geven over de aanvragen om programmering van gegroepeerde basisopties of van opleidingen georganiseerd in het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs, met volledig leerplan of in het alternerend onderwijs ;5° de Regering een advies geven over de oprichting of de subsidiëring van een nieuwe school voor het gewoon of gespecialiseerd secundair onderwijs ;6° de Regering een advies geven over de geografische verdeling van alle types en vormen van gespecialiseerd onderwijs ;7° elke andere opdracht uitoefenen die door de wetgever wordt toevertrouwd.

Art. 3.- § 1. De Raad is samengesteld uit de volgende werkende leden : 1° de vertegenwoordigers van de Diensten van de Regering die de hoedanigheid hebben van rechtswege leden : - twee vertegenwoordigers van de Algemene Directie Leerplichtonderwijs ; - de inspecteur-generaal van de Inspectiedienst van het Onderwijs van het pedagogisch continuüm of zijn afgevaardigde - de inspecteur-generaal van de Inspectiedienst van het secundair doorstromings- en kwalificatieonderwijs of zijn afgevaardigde ; 2° 8 afgevaardigden van elk overlegcomité bedoeld in artikel 24, eerste lid, 4°, van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs waaronder de voorzitter ;de afvaardiging van het overlegcomité van het niet-confessioneel onderwijs bestaat uit : a) drie afgevaardigden die het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap vertegenwoordigen ;b) vier afgevaardigden die het gesubsidieerd officieel onderwijs vertegenwoordigen;c) een afgevaardigde die het niet-confessioneel vrij gesubsidieerd onderwijs vertegenwoordigt ;3° zes vertegenwoordigers van de representatieve vakbondsverenigingen in de zin van artikel 7 van de wet van 19 december 1974Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/12/1974 pub. 05/10/2012 numac 2012000586 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. Het uitgeoefende mandaat van de vertegenwoordigers bedoeld in het eerste lid, 2° en 3° duurt vier jaar ; dit mandaat is hernieuwbaar.

De mandaten van de voorzitter en de ondervoorzitter worden elk jaar afwisselend uitgeoefend door de voorzitter van het overlegcomité van het niet-confessioneel onderwijs en door de voorzitter van het overlegcomité van het confessioneel onderwijs.

Twee afgevaardigden van de minister die bevoegd is voor het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs, worden uitgenodigd om de werkzaamheden van de Raad te volgen zonder stemgerechtigd te zijn.

Wanneer de agenda het vereist, kan de Raad een beroep doen op deskundigen ; de Raad kan werkgroepen oprichten. § 2. Elke werkend lid is stemgerechtigd. Er worden zoveel plaatsvervangende leden als werkende leden aangesteld. De plaatsvervangende leden zetelen slechts als de werkende leden afwezig zijn.

De Raad beslist bij meerderheid van twee derde van de aanwezige leden.

De volstrekte meerderheid is ook vereist enerzijds voor de aanwezige vertegenwoordigers van het overlegcomité van het niet-confessioneel onderwijs, anderzijds voor de aanwezige vertegenwoordigers van het confessioneel onderwijs. Elk advies vermeldt de stemmingen; een minderheidsnota kan erbij gevoegd worden. § 3. De leden van de Raad hebben recht op de teugbetaling van hun reis- en verblijfkosten onder de voorwaarden die van toepassing zijn op de personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.

Art. 4 - De werkende en plaatsvervangende leden bedoeld in artikel 3, paragraaf 1, eerste lid, 2° en 3° worden aangesteld door de Regering op voorstel van de organen bedoeld door dezelfde bepalingen.

Art. 5.- De Raad stelt zijn huishoudelijk reglement vast en legt het de Regering ter goedkeuring voor.

De Diensten van de Regering nemen het secretariaat van de Raad waar.

Art. 6.- De Raad richt een Vaste commissie voor het alternerend secundair onderwijs op die belast is met de coördinatie van alle initiatieven terzake.

Art. 7 - De Raad richt een Vaste Commissie voor het gespecialiseerd secundair onderwijs op, hierna de Commissie genoemd.

De samenstelling van de Commissie wordt in het huishoudelijk reglement van de Raad vastgesteld.

Ze wordt elk jaar afwisselend voorgezeten door een lid van de Raad ter vertegenwoordiging van het niet-confessioneel onderwijs en door een lid van de Raad ter vertegenwoordiging van het confessioneel onderwijs.

De voorzitter en de ondervoorzitter van de Hoge Raad voor het onderwijs voor leerlingen met specifieke behoeften bedoeld in Hoofdstuk van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs zijn rechtswege leden van de Commissie.

De Raad vertrouwt aan de Commissie het volgende toe : 1° de voorbereiding van de dossiers die specifiek zijn aan het gespecialiseerd onderwijs ;2° de analyse en de opvolging van de voorstellen van de bovenvermelde Hoge Raad. Voor de transversale thema's in het gespecialiseerd secundair onderwijs en in het gespecialiseerd basisonderwijs werkt de Commissie samen met de Vaste commissie voor het gespecialiseerd basisonderwijs bedoeld in artikel 26 van het decreet van 14 maart 1995 tot bevordering van het welslagen in de basisscholen.

Om deze opdrachten uit te voeren, kan de Regering een verlof toekennen wegens opdracht aan hoogstens twee leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel van het gespecialiseerd onderwijs, op gezamenlijk voorstel van de Algemene Raad voor het basisonderwijs en van de Algemene Raad voor het secundair onderwijs. Deze personeelsleden worden geplaatst onder het gezag van deze laatste Raad. Ze nemen inzonderheid het secretariaat waar van de Commissie, de Commissie bedoeld in artikel 26 van het decreet van 14 maart 1995 tot bevordering van het welslagen in de basisscholen, alsook van de Hoge Raad voor het onderwijs voor leerlingen met specifieke behoeften bedoeld in hoofdstuk XIV van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs ».

Art. 5.. De hoofdstukken II en IV van hetzelfde decreet worden opgeheven. HOOFDSTUK III. - Wijzigingen aan het decreet van 14 maart 1995 tot bevordering van het welslagen in de basisscholen

Art. 6.In artikel 10 van het decreet van 14 maart 1995 tot bevordering van het welslagen in de basisscholen, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden «, na overleg met de inrichtende machten, » geschrapt ;2° tussen het eerste lid en het tweede lid, dat het derde lid wordt, wordt een nieuw lid ingevoegd, luidend als volgt : « De Raden van de eenheid zijn gemeen aan de gewone en gespecialiseerde kleuter-, lagere of basisscholen.».

Art. 7.Het opschrift van de onderafdeling 1 van afdeling 2 wordt geschrapt.

Art. 8.In artikel 14, derde lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « van het gewoon en gespecialiseerd onderwijs » ingevoegd tussen de woorden « de scholen » en de woorden « van eenzelfde net ».

Art. 9.De onderafdeling 2 van de afdeling 2 wordt opgeheven.

Art. 10.. Het opschrift van de onderafdeling 1 van afdeling 3 wordt geschrapt.

Art. 11.In artikel 17 van hetzelfde decreet, tussen het tweede lid en het derde lid, dat het vierde lid wordt, wordt een nieuw lid ingevoegd, luidend als volgt : « De Coördinatiecomités zijn gemeen aan de gewone en gespecialiseerde kleuter-, lagere of basisscholen. ».

Art. 12.De onderafdeling 2 van afdeling 3 wordt opgeheven.

Art. 13.Hoofdstuk V wordt vervangen door een tekst, luidend als volgt : « HOOFDSTUK V. - De Algemene Raad voor het basisonderwijs

Artikel 21.- Er wordt een Algemene Raad voor het basisonderwijs opgericht, hierna de Raad genoemd, die bevoegd is telkens voor het gewoon onderwijs als voor het gespecialiseerd onderwijs.

Artikel 22.- De Raad is belast met de volgende opdrachten : 1° de Regering, op eigen initiatief of op aanvraag van de minister of van de Regering, voorstellen doen over de grote oriënteringen van het beleid van het gewoon en/of gespecialiseerd basisonderwijs ;2° de Regering elk voorstel geven, op eigen initiatief of op aanvraag van de Regering, dat de kwaliteit en de werking van het gewoon basisonderwijs en van het gespecialiseerd basisonderwijs kan verbeteren met inachtneming van de wetten, de decreten en reglementaire teksten ;3° de Regering adviezen geven, op eigen initiatief of op aanvraag van de Regering, betreffende : a) de uurroosters ;b) de bekwaamheidsbewijzen en ambten bedoeld in het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs ;c) de referentiesystemen van de competenties ;d) de organisatie van de verschillende nadere regels voor de integratie van leerlingen die behoren tot het gespecialiseerd basisonderwijs en voor de permanente evaluatie van de integraties toegelaten door de toepassing van hoofdstuk X van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs ;e) de uitvoering van redelijke aanpassingen in het gewoon onderwijs bedoeld in het decreet van 7 december 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/12/2017 pub. 01/02/2018 numac 2018010181 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het opnemen, de begeleiding en het behoud in het gewoon basis- en secundair onderwijs van leerlingen met specifieke behoeften sluiten betreffende het opnemen, de begeleiding en het behoud in het gewoon basis- en secundair onderwijs van leerlingen met specifieke behoeften ;4° voorzien inzonderheid in de uitwisseling van alle nuttige documenten en van de verworven ervaring tussen alle scholen van het gewoon onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs, om een gezamenlijk streven voor het welslagen op school mogelijk te maken en elke leerling op een zo hoog mogelijk peil te brengen in alle basisonderwijsvormen;5° de Regering een advies geven over de oprichting of de subsidiëring van een nieuwe school of vestiging van het gewoon kleuter-, lager of basisonderwijs of van een school voor het gespecialiseerd kleuter-, lager of basisonderwijs ;6° de Regering een advies geven over de geografische verdeling van alle types van gespecialiseerd onderwijs ;7° elke andere opdracht uitoefenen die door de wetgever wordt toevertrouwd.

Artikel 23.- § 1. De Raad is samengesteld uit de volgende wekende leden : 1° de vertegenwoordigers van de Diensten van de Regering die de hoedanigheid hebben van rechtswege leden : - twee vertegenwoordigers van de Algemene Directie Leerplichtonderwijs ; - de inspecteur-generaal van de Inspectiedienst van het Onderwijs van het pedagogisch continuüm of zijn afgevaardigde ; - een tweede vertegenwoordiger van de Inspectiedienst van het Onderwijs van het pedagogisch continuüm aangesteld door de Inspecteur-generaal ; 2° de vertegenwoordigers van de coördinatiecomités bedoeld in artikel 17 : - twee vertegenwoordigers van het coördinatiecomité van het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, waaronder de voorzitter ; - drie vertegenwoordigers van het coördinatiecomité van het gesubsidieerd officieel onderwijs, waaronder de voorzitter ; - drie vertegenwoordigers van het coördinatiecomité van het confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs, waaronder de voorzitter ; - een vertegenwoordiger van het coördinatiecomité van het niet-confessioneel gesubsidieerd vrij onderwijs. 3° zes vertegenwoordigers van de representatieve vakbondsverenigingen in de zin van artikel 7 van de wet van 19 december 1974Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/12/1974 pub. 05/10/2012 numac 2012000586 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. Het uitgeoefende mandaat van de vertegenwoordigers bedoeld in het eerste lid, 2° en 3° duurt vier jaar ; dit mandaat is hernieuwbaar.

De mandaten van de voorzitter en ondervoorzitter worden elk jaar afwisselend respectievelijk uitgeoefend door een vertegenwoordiger van het niet-confessioneel onderwijs en door een vertegenwoordiger van het confessioneel onderwijs.

Twee afgevaardigden van de minister die bevoegd is voor het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, worden uitgenodigd om de werkzaamheden van de Algemene raad te volgen zonder stemgerechtigd te zijn.

Wanneer de agenda het vereist, kan de Raad een beroep doen op deskundigen ; de Raad kan werkgroepen oprichten. § 2. Elke werkend lid is stemgerechtigd. Er worden zoveel plaatsvervangende leden als werkende leden aangesteld. De plaatsvervangende leden zetelen slechts als de werkende leden afwezig zijn. § 3. De leden van de Raad hebben recht op de terugbetaling van hun reis- en verblijfkosten onder de voorwaarden die van toepassing zijn op de personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.

Artikel 24.- De werkende en plaatsvervangende leden bedoeld in artikel 23, § 1, eerste lid, 2° en 3° worden aangesteld door de Regering op voorstel van de organen bedoeld in dezelfde bepalingen.

Artikel 25.- De Raad stelt zijn huishoudelijk reglement vast en legt het de Regering ter goedkeuring voor.

De Diensten van de Regering nemen het secretariaat van de Raad waar.

Artikel 26.- De Raad richt een Vaste Commissie voor het gespecialiseerd basisonderwijs op, hierna de Commissie genoemd.

De samenstelling van de Commissie wordt door het huishoudelijk reglement van de Raad vastgesteld.

Ze wordt elk jaar afwisselend voorgezeten door een vertegenwoordiger van het niet-confessioneel onderwijs en door een vertegenwoordiger van het confessioneel onderwijs.

De voorzitter en de ondervoorzitter van de Hoge Raad voor het onderwijs voor leerlingen met specifieke behoeften bedoeld in hoofdstuk XIV van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs zijn rechtswege leden van de Commissie.

De Algemene Raad vertrouwt het volgende aan de Commissie toe : 1° de voorbereiding van dossiers die specifiek zijn voor het gespecialiseerd onderwijs ;2° de analyse en de opvolging van de voorstellen van de bovenvermelde Hoge Raad. Voor de transversale thema's in het gespecialiseerd basisonderwijs en secundair onderwijs werkt de Commissie samen met de Vaste commissie voor het gespecialiseerd secundair onderwijs bedoeld in artikel 5/2 van het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs. ». HOOFDSTUK IV. - Wijzigingen aan het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren

Art. 14.Artikel 5 van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, wordt aangevuld met een punt 44° en een punt 45°, luidend als volgt : « 44° Algemene Raad voor het basisonderwijs : de Raad opgericht bij artikel 21 van het decreet van 14 maart 1995 met betrekking tot het bevorderen van een school voor welslagen in het basisonderwijs ; 45° Algemene Raad voor het secundair onderwijs : de Raad opgericht bij artikel 1 van het decreet van 27 oktober 1994 houdende de organisatie van het overleg voor het secundair onderwijs.».

Art. 15.In artikel 13, § 4, van hetzelfde decreet worden de woorden « Op voorstel van de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs opgericht door het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden : « Op gezamenlijk voorstel van de Algemene Raden bedoeld in artikel 5, 44° en 45° ».

Art. 16.In artikel 16 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2, a) in het tweede lid worden de woorden « respectievelijk aan de Algemene Raad voor het Basisonderwijs opgericht door het decreet van 14 maart 1995 betreffende de promotie van een school, van het slagen in het basisonderwijs en van de Algemene Raad voor Overleg voor het secundair onderwijs opgericht door het decreet van 27 oktober 1994 het overleg inrichtend voor het secundair onderwijs » vervangen door de woorden : « in de Algemene Raden bedoeld in artikel 5, 44° en 45°.» ; b) wordt het derde lid opgeheven : 2° in paragraaf 3, derde lid worden de woorden « Op voorstel van de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs bedoeld onder artikel 13, § 4 » vervangen door de woorden « Op gezamenlijk voorstel van de Algemene Raden bedoeld in artikel 5, 44° en 45°.».

Art. 17.In artikel 16bis van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2 ;a) wordt het derde lid opgeheven ;b) wordt het vierde lid vervangen door een tekst, luidend als volgt : « Indien hij dit nodig acht, kan de Algemene Raad voor het basisonderwijs deze voorstellen wijzigen.Hij bezorgt de voorstellen aan de Regering zoals zij ze gewijzigd hebben met de originele voorstellen van de werkgroepen. ». 2° in paragraaf 3, in het vijfde lid worden de woorden « Op voorstel van de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs bedoeld in artikel 13, § 4 » vervangen door de woorden « Op voorstel van de Algemene Raad bedoeld in artikel 5, 44° ».

Art. 18.In artikel 17 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen door een tekst, luidend als volgt : « De Regering keurt de studieprogramma's van de cycli, jaren en maturiteitsgraden goed, zoals bedoeld in dit hoofdstuk, na het advies te hebben ingewonnen van de Commissie voor programma's en zodra dat het advies uitgebracht wordt, na de Sturingscommissie opgericht bij het decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002029247 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap te hebben geraadpleegd.» 2° Paragraaf 2 wordt opgeheven.

Art. 19.In artikel 25, paragraaf 2, tweede lid, en in artikel 26, paragraaf 2, tweede lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « aan de Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs bedoeld in artikel 16 » vervangen door de woorden « aan de Algemene Raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 20.In artikel 27 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen door een tekst, luidend als volgt : « De Regering keurt, met inachtneming van de bekwaamheden en kennis bepaald in de artikelen 25 en 26, de studieprogramma's van de graden en jaren bedoeld in dit hoofdstuk goed, na het advies te hebben ingewonnen van de Commissie voor de programma's van algemene en technologische humaniora, en zodra dat dit advies gegeven wordt, na de Sturingscommissie opgericht bij het bovenvermelde decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002029247 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap sluiten te hebben geraadpleegd » ;2° paragraaf 2 wordt opgeheven.

Art. 21.. In artikel 28, tweede lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « bedoeld in artikel 16 » vervangen door de woorden « bedoeld in artikel 5, 44° en 45°.

Art. 22.Artikel 33 wordt vervangen door een tekst, luidend als volgt : «

Artikel 33.- Na het advies te hebben ingewonnen van de Academie voor Onderzoek en Hoger Onderwijs opgericht bij het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies, van de Algemene Raad voor het secundair onderwijs bedoeld in artikel 5, 25° en van de Algemene Raad voor het onderwijs voor sociale promotie opgericht bij het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, bepaalt de Regering de studiepunten die verworven worden in het kader van het kwalificerend secundair onderwijs die gevaloriseerd kunnen worden in het hoger onderwijs georganiseerd in de Hogescholen en in het onderwijs voor sociale promotie, alsook de nadere regels voor de valorisatie. ».

Art. 23.In artikel 35, paragraaf 2, van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid worden de woorden « aan de Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs bedoeld in artikel 16 » vervangen door de woorden « aan de Algemene Raad voor het secundair onderwijs » ;2° het vijfde lid wordt opgeheven.

Art. 24.In artikel 36 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° Paragraaf 1 wordt vervangen door een tekst, luidend als volgt : « De Regering keurt, met inachtneming van de bekwaamheden en kennis bepaald in artikel 35, de studieprogramma's goed van de cursussen die specifiek zijn voor de humanistische opleiding tijdens de graden en jaren bedoeld in dit hoofdstuk, na het advies te hebben ingewonnen van de Commissie voor de programma's van de professionele en technische humaniora, en zodra dat dit advies gegeven wordt, na de Sturingscommissie opgericht bij het bovenvermelde decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002029247 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap sluiten te hebben geraadpleegd.» ; 2° Paragraaf 2 wordt opgeheven ;3° Paragraaf 2bis wordt vervangen door een tekst, luidend als volgt : « § 2bis.Voor het gespecialiseerd onderwijs keurt de Regering, met inachtneming van de bekwaamheden en kennis bedoeld in artikel 35, de studieprogramma's goed van de cursussen die specifiek zijn voor de humanistische opleiding tijdens de onderwijsfasen bedoeld in dit hoofdstuk, na het advies te hebben ingewonnen van de Commissie voor de programma's bedoeld in § 3bis, en zodra dat dit advies gegeven wordt, na de Sturingscommissie opgericht bij het bovenvermelde decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002029247 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap sluiten te hebben geraadpleegd. ».

Art. 25.In artikel 37, tweede lid, van hetzelfde decreet, worden de woorden « bedoeld in artikel 16 » vervangen door de woorden « bedoeld in artikel 5, 44° en 45° ».

Art. 26.In artikel 39 van hetzelfde decreet wordt punt 1° vervangen door een tekst, luidend als volgt : « 1° na het advies van de Algemene Raad voor het secundair onderwijs te hebben aangevraagd ; ».

Art. 27.In artikel 39bis van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1bis, eerste lid, a) en b) en tweede lid, worden de woorden « de Algemene raden » telkens vervangen door de woorden « de Algemene Raad voor het secundair onderwijs » ;2° in paragraaf 2, vijfde lid, a) worden de woorden « aan de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs en aan de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « aan de Algemene raad voor het secundair onderwijs » ;b) worden de woorden « De Algemene raden zenden hun adviezen aan de Minister over alsook hun » vervangen door de woorden « De Algemene raad zendt zijn advies over de kwalificatieprofielen aan de Minister alsook zijn ».

Art. 28.In artikel 43 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden « van de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs bedoeld in artikel 16 » vervangen door de woorden « van de Algemene raad voor het secundair onderwijs » ;2° in het tweede lid worden de woorden « van de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « van de Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 29.In artikel 44 van hetzelfde decreet, in punt 1°, worden de woorden « Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs » vervangen door de woorden « Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 30.In artikel 45 van hetzelfde decreet, in punt 1°, worden de woorden « de voornoemde Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs en van de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 31.. In artikel 47, paragraaf 1, in punt 1°, worden de woorden « de voornoemde Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs en van de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs » vervangen door de woorden « Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 32.. In artikel 50 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen door een tekst, luidend als volgt : « § 1.De Regering keurt, met inachtneming van de kwalificatieprofielen bedoeld in de artikelen 39, 44, 45 en 47, de studieprogramma's goed van de graden en jaren bedoeld in dit hoofdstuk, na het advies te hebben ingewonnen van de Commissie voor programma's van de professionele en technische humaniora of van de Commissie voor de programma's van het gespecialiseerd secundair onderwijs, en zodra dat dit advies gegeven wordt, na de Sturingscommissie opgericht bij het bovenvermelde decreet van 27 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002029247 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap sluiten te hebben geraadpleegd. » ; 2° Paragraaf 2 wordt opgeheven.

Art. 33.In artikel 51, tweede lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « van de Algemene Raden bedoeld in de artikelen 13 en 16 » vervangen door de woorden « van de Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 34.In artikel 56 van hetzelfde decreet worden de woorden « de Algemene Raad voor Overleg voor het secundair onderwijs bedoeld in artikel 16 » vervangen door de woorden « Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 35.In artikel 57 van hetzelfde decreet worden de woorden « Algemene Raad voor Overleg voor het secundair onderwijs bedoeld in artikel 16, en van Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs bedoeld in artikel 13 » vervangen door de woorden « Algemene raad voor het secundair onderwijs. ».

Art. 36.In artikel 58 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « van de Algemene Raad voor de Hogescholen » worden vervangen door de woorden « van de Academie voor onderzoek en hoger onderwijs (ARES) » ;2° de woorden « van de Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs bedoeld in artikel 16 » worden vervangen door de woorden « van de Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 37.In artikel 60sexies, paragraaf 5, van hetzelfde decreet, wordt het tweede lid vervangen door een tekst, luidend als volgt : « De voorzitter van de Sturingscommissie licht hierover de Algemene raad voor het basisonderwijs. ».

Art. 38.In artikel 62 van hetzelfde decreet worden de woorden « Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs » vervangen door de woorden « Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 39.In artikel 97, van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2, - in het eerste lid worden de woorden « Overlegcomité voor het gewoon secundair onderwijs » vervangen door de woorden « Overlegcomité voor het secundair onderwijs » ; - in het derde lid worden de woorden « Algemene Overlegraad van het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « Overlegcomité voor het niet-confessioneel secundair onderwijs » ; 2° in paragraaf 3, - in het eerste lid worden de woorden « Overlegcomité voor het gewoon secundair onderwijs » vervangen door de woorden « Overlegcomité voor het secundair onderwijs » ; - in het derde lid worden de woorden « Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « Overlegcomité voor het confessioneel secundair onderwijs ».

Art. 40.In artikel 100, § 5, eerste lid, 3°, van hetzelfde decreet worden de woorden « Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs » vervangen door de woorden « Algemene raad voor het secundair onderwijs ». HOOFDSTUK V. - Wijzigingen aan het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs

Art. 41.In artikel 4, § 1, van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs wordt een punt 29° /1 ingevoegd, luidend als volgt : « 29° /1. Algemene raad : voor het basisonderwijs : de Algemene raad voor het basisonderwijs bedoeld in artikel 21 van het decreet van 14 maart 1995 tot bevordering van het welslagen in de basisscholen ; voor het secundair onderwijs : de algemene raad voor het secundair onderwijs bedoeld in artikel 1 van het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs. ».

Art. 42.Hoofdstuk XIII van hetzelfde decreet dat de artikelen 168 tot 177 bevat, wordt vervangen door een tekst, luidend als volgt : « HOOFDSTUK XIII. - Het overleg in het gespecialiseerd secundair onderwijs

Artikel 168.- De Regering bepaalt per geografische zone die ze vaststelt : 1° de verplichtingen tot overleg tussen de inrichtingen met hetzelfde karakter ;het overleg heeft inzonderheid betrekking op de programmering en de harmonisatie van de gewestelijke aanbod aan opleiding; 2° de organen waarin dit overleg wordt gepleegd ;deze organen zijn gemeen aan het gespecialiseerd onderwijs en aan het gewoon onderwijs.

Artikel 169.- Is afhankelijk van het gunstig advies van het overleg bedoeld in artikel 168, de organisatie of de toelating tot de subsidies van een nieuwe vorm, een nieuw type of een nieuw beroep van het secundair onderwijs van vorm 3.

Als een inrichtende macht een ongunstig advies negeert, verliest hij het voordeel van de studiepunten of subsidies voor het geheel van de inrichting waarin de vorm, het type of het nieuwe beroep van het secundair onderwijs van vorm 3 georganiseerd worden tijdens de betrokken schooljaren.

Het feit dat een inrichtende macht niet om het advies van het overlegorgaan bedoeld in artikel 168 vraagt, wordt beschouwd als gelijkwaardig aan het overtreffen van een ongunstig advies.

Artikel 170.- De toelating tot de subsidies van een nieuwe vorm, een nieuw type of een nieuw beroep van het secundair onderwijs van vorm 3 wordt automatisch onderzocht door de Diensten van de Regering na het programmeringsproces. ».

Art. 43.In hetzelfde decreet worden de woorden « de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » overal vervangen door de woorden « de betrokken Algemene raad ».

Art. 44.In hetzelfde decreet worden de woorden « de Hoge Raad voor het gespecialiseerd onderwijs » overal vervangen door de woorden « de Hoge Raad voor het onderwijs voor leerlingen met specifieke behoeften ». HOOFDSTUK VI. - Andere wijzigingsbepalingen

Art. 45.In de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, worden de woorden « algemene overlegraad » overal vervangen door de woorden « Algemene raad ».

Art. 46.In de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur en de organisatie van het secundair onderwijs, worden de woorden « Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs » overal vervangen door de woorden « Algemene Raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 47.In het koninklijk besluit nr. 49 van 2 juli 1982 betreffende de oprichtings-, behouds- en splitsingsnormen en de berekening van het urenkrediet van het secundair onderwijs van het type I en betreffende de fusie van instellingen en bepaalde personeelsbetrekkingen van de instellingen voor secundair onderwijs met volledig leerplan van type I en type II, in artikel 5, eerste lid, 5°, worden de woorden « Algemene Overlegraad » vervangen door de woorden « Algemene Raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 48.In het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het onderwijs voor sociale promotie, in artikel 79 paragraaf 4, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid worden de woorden « van de Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs » vervangen door de woorden « van de Algemene Raad voor het secundair onderwijs opgericht bij artikel 1 van het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs » ;2° in het derde lid worden de woorden « de Algemene overlegraad opgericht met toepassing van artikel 1 van het decreet tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs » vervangen door de woorden « de Algemene raad voor het secundair onderwijs bedoeld in het tweede lid ».

Art. 49.In het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend secundair onderwijs, 1° in artikel 4 worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) in het derde lid worden de woorden « Voor het gespecialiseerd secundair onderwijs is het advies van de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs vereist.» geschrapt ; b) in het vijfde lid worden de woorden « Op gunstig advies van de Algemene Overlegraad voor het gewoon secundair onderwijs of van de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « Op gunstig advies van de Algemene raad voor het secundair onderwijs » ;2° in artikel 5bis, in paragraaf 3 en in paragraaf 4, worden de woorden « aan de Algemene Overlegraad voor het gewoon secundair onderwijs en aan de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » telkens vervangen door de woorden « aan de Algemene Raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 50.In het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 20/07/2009 numac 2009035655 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs sluiten betreffende de oprichting van instanties voor de onderlinge sturing van de netten van het kwalificatieonderwijs en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden « Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs » worden telkens vervangen door de woorden « Algemene Raad voor het secundair onderwijs » ;2° de woorden « Algemene Overlegraad » worden telkens vervangen door de woorden « Algemene raad ».

Art. 51.In het decreet van 12 juli 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012029325 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de kwalificatie uitgedrukt in eenheden van leerresultaten in het secundair kwalificatieonderwijs en tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het secundair onderwijs (1) sluiten tot regeling van de kwalificatie uitgedrukt in eenheden van leerresultaten (KEL) in het secundair kwalificatieonderwijs en tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het secundair onderwijs, worden de volgende wijzigingen aangebracht in artikel 4 : 1° in paragraaf 2 worden de woorden « Algemene Overlegraad voor het gewoon secundair onderwijs » vervangen door de woorden « Algemene Raad voor het secundair onderwijs » ;2° in paragraaf 3 worden de woorden « van de algemene overlegraad, voor het gewoon secundair onderwijs, ingesteld door het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs en van de algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs, ingesteld door het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « van de Algemene Raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 52.In het decreet van 21 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/11/2013 pub. 03/04/2014 numac 2014029203 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie type decreet prom. 21/11/2013 pub. 03/04/2014 numac 2014029205 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie sluiten tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie, worden de woorden « algemene overlegraad voor het secundair onderwijs » telkens vervangen door de woorden « algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 53.In het decreet van 21 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/11/2013 pub. 03/04/2014 numac 2014029203 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie type decreet prom. 21/11/2013 pub. 03/04/2014 numac 2014029205 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie sluiten tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie, 1° in artikel 1, a) onder punt 10° worden de woorden « Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs » vervangen door de woorden « Algemene Raad voor het secundair onderwijs » ;b) wordt punt 11° opgeheven.2° in artikel 13, § 1, a) onder punt 3° worden de woorden « Algemene Overlegraad voor het gewoon secundair onderwijs » vervangen door de woorden « Algemene Raad voor het secundair onderwijs ;b) wordt punt 4° opgeheven.

Art. 54.In het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014029467 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs sluiten tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs, in artikel 35, derde lid, worden de woorden « op voorstel van de algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs vermeld in hoofdstuk XIII van het voormelde decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten » vervangen door de woorden « op gezamenlijk voorstel van de Algemene raden bedoeld in artikel 5, 44° en 45°, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren. ».

Art. 55.In het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 augustus 1995 tot regeling van de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie en de wachtweddetoelage in het vrij gesubsidieerd gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan en kunstonderwijs, in artikel 5, tweede lid, worden de woorden « bepaald door de Algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « bepaald door de Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 56.In het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 augustus 1995 tot regeling van de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie en de wachtweddetoelage in het officieel gesubsidieerd gewoon en gespecialiseerd kleuter- en lager onderwijs, in artikel 3, § 4, worden de woorden « bepaald door de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « bepaald door de Algemene Raad voor het basisonderwijs ».

Art. 57.In het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 augustus 1995 tot regeling van de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie en de wachtweddetoelage in het gesubsidieerd officieel gewoon en gespecialiseerd onderwijs, kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan en kunstonderwijs, in artikel 5, § 4, tweede lid, worden de woorden « bepaald door de Algemene Raad voor het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « bepaald door de Algemene raad voor het secundair onderwijs ».

Art. 58.In het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 augustus 1995 tot regeling van de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie en de wachtweddetoelage in het vrij gesubsidieerd gewoon en gespecialiseerd kleuter- en lager onderwijs, in artikel 3, § 4, tweede lid, worden de woorden « bepaald door de Algemene Overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs » vervangen door de woorden « bepaald door de Algemene Raad voor het basisonderwijs ». HOOFDSTUK VII. - Slotbepaling

Art. 59.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2019.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 25 april 2019.

De Minister-President, belast met Gelijke kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Vice-Presidente en Minister van Cultuur en Kind, A. GREOLI De Vice-President, Minister van Hoger Onderwijs, Onderwijs voor sociale promotie, Onderzoek en Media, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Jeugd, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, R. MADRANE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT _______ Nota Zitting 2018-2019 Stukken van het Parlement.- Ontwerp van decreet, nr. 797-1.

Commissieamendementen, nr. 797-2.- Commissieverslag nr. 797-3. - Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 797-4. Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 797-5.

Integraal verslag.- Bespreking en aanneming.- Vergadering van 24 april 2019.

^