gepubliceerd op 15 juli 2022
Besluit van de Waalse Regering betreffende de werking en de benoeming van de leden van de Raad voor Circulaire Economie die is opgericht in het kader van de Waalse ontplooiingsstrategie van de circulaire economie, Circular Wallonia, en in het kader van het Herstelplan van Wallonië
1 JULI 2022. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de werking en de benoeming van de leden van de Raad voor Circulaire Economie die is opgericht in het kader van de Waalse ontplooiingsstrategie van de circulaire economie, Circular Wallonia, en in het kader van het Herstelplan van Wallonië
De Waalse Regering, Gelet op de
wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
16/05/2003
pub.
25/06/2003
numac
2003003343
bron
federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien
Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof
type
wet
prom.
16/05/2003
pub.
30/07/2015
numac
2015000394
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits
sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de Gemeenschappen en de Gewesten, alsook voor de organisatie van de controle van het Rekenhof, artikelen 11 tot 14;
Gelet op het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden, gewijzigd bij het decreet van 16 februari 2017, de artikelen 57 tot 62;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 8 juni 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 08/06/2017 pub. 03/08/2017 numac 2017204066 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende organisatie van de controle en de interne audit inzake de begroting, de boekhouding en de administratieve en begrotingscontrole van de diensten van de Waalse Regering, de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen, de instellingen en de Ombudsdienst van het Waalse Gewest type besluit van de waalse regering prom. 08/06/2017 pub. 03/08/2017 numac 2017204067 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende organisatie van de structuur en de verantwoording van de begroting van de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen en de instellingen in het Waalse Gewest sluiten houdende organisatie van de controle en de interne audit inzake de begroting, de boekhouding en de administratieve en begrotingscontrole van de diensten van de Waalse Regering, de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen, de instellingen en de Ombudsdienst van het Waalse Gewest en de "Commission wallonne pour l'énergie" (Waalse energiecommissie) in het Waalse Gewest;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 26/09/2019 pub. 07/10/2019 numac 2019204496 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering sluiten tot regeling van de werking van de Waalse Regering, zoals gewijzigd;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 13 januari 2022Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 13/01/2022 pub. 26/01/2022 numac 2022030274 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten sluiten tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 27 juni 2022;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 1 juli 2022;
Gelet op strategie Circular Wallonia, die op 4 februari 2021 door de Regering is aangenomen, en het hoofdstuk over bestuur daarin;
Gelet op programma 161, de verwezenlijking van het potentieel van de circulaire economie via de uitvoering van Circular Wallonia van het Waals herstelplan;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De aanwijzing en de samenstelling van de leden van een groep deskundigen, na een oproep tot kandidaatstelling, hierna "de Raad" genoemd, is voorzien voor een periode van 4 jaar. Deze Raad is opgenomen in het hoofdstuk "Bestuur" van de Waalse ontplooiingsstrategie van de circulaire economie (Circular Wallonia).
Art. 2.De in artikel 1 bedoelde Raad heeft de volgende opdrachten 1° de relevantie en de samenhang verzekeren van de beslissingen die worden genomen en van de acties die worden ondernomen in het kader van de Strategie Circular Wallonia;2° via de Minister van Economie adviezen en aanbevelingen uitbrengen aan de Regering over de uitvoering van de strategie Circular Wallonia en over de actualisering van de maatregelen en acties in de prioritaire waardeketens, onder meer voor de eindevaluatie van de Strategie;3° de belangrijkste problemen in verband met de circulaire economie en de meest relevante internationale praktijken identificeren en de deugdelijke mechanismen identificeren die moeten worden ingevoerd om de circulaire economie in Wallonië te stimuleren;4° als waakhond van de Regering fungeren om ervoor zorgen dat het werk aan de circulaire economie snel genoeg vordert;5° garanderen dat de acties en werkzaamheden van de overheid beantwoorden aan de op het terrein vastgestelde behoeften. De Raad deelt de resultaten van deze analyses, adviezen en aanbevelingen ten minste eenmaal per jaar mee tot het einde van het mandaat, en voorts zo vaak als hij dit nodig acht. De aanbevelingen worden door de Minister van Economie aan de Regering gericht.
Art. 3.§ 1. De strategie Circular Wallonia voorziet dat deze Raad kan worden samengesteld uit zes tot tien gewone leden met een generalistisch of thematisch profiel. De samenstelling van deze Raad is zodanig dat hij advies kan uitbrengen en aanbevelingen kan doen over alle acties en maatregelen die in het kader van de Strategie Circular Wallonia worden ondernomen. § 2. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Het mandaat vangt aan met de selectie van de leden van de Raad. § 3. Indien een van de leden zich tijdens zijn of haar mandaat terugtrekt, wordt hij of zij vervangen door een andere deskundige die op de oproep tot kandidaatstelling heeft gereageerd. De vervanger wordt benoemd voor de resterende duur van het mandaat van degene die wordt vervangen.
Als de pool van deskundigen uitgeput is, wordt door de Coördinatiecel van Circular Wallonia een nieuwe specifieke oproep tot het indienen van kandidaturen opgesteld. § 4. Na de oproep tot kandidaatstelling die op 3 december 2021 is bekendgemaakt en op 15 maart 2022 is afgesloten, en op basis van de beslissing van de jury, benoemt de Waalse Regering de volgende leden van de Raad voor Circulaire Economie: * De heer Bareel Pierre-François ; * De heer Bauwens Thomas ; * Mevrouw Meekers Sylvie ; * Mevrouw Richel Aurore ; * Mevrouw Trachte Sophie ; * De heer Verjans Jean-Baptiste.
En vormt de volgende reservelijst van plaatsvervangers: * De heer Charlier Nicolas ; * De heer Jamin Hugo ; * Mevrouw Lambert Laurence ; * De heer Towa Edgar.
Art. 4.§ 1. De raad vergadert face tot face. Er worden echter virtuele vergaderingen opgezet, afhankelijk van de gezondheidssituatie. De frequentie van de vergaderingen varieert naar gelang van de werklast en de behoeften van de leden van de Raad en bedraagt maximaal 4 vergaderingen per jaar. § 2. De voorzitter/voorzitster wordt tijdens de eerste vergadering door zijn/haar gelijken gekozen. Het voorzitterschap wordt tijdens de gehele mandaatperiode door dezelfde persoon waargenomen.
De voorzitter/voorzitster is verantwoordelijk voor het organiseren van de werkzaamheden, het vaststellen van de agenda van de vergaderingen, het leiden van de vergaderingen en het vertegenwoordigen van de Raad voor Circulaire Economie.
In geval van terugtrekking wordt in de Raad een nieuwe verkiezing gehouden om het lid te kiezen dat het voorzitterschap voor de resterende duur van het mandaat zal bekleden. § 3. De Raad stelt zijn huishoudelijk reglement op aan de hand van een voorstel dat de Coördinatiecel tijdens zijn eerste vergadering doet en legt het ter goedkeuring voor aan de Minister die bevoegd is voor Economie.
Alle latere wijzigingen van het huishoudelijk reglement die rechtstreeks verband houden met de werking en de prestaties van de Raad, moeten worden goedgekeurd door de Minister van Economie.
Het huishoudelijk reglement bevat een afdeling over de methodologie voor de omgang met de Coördinatiecel. § 4. De leden van de Raad leven de vertrouwelijke aard van de beraadslagingen of van de documenten na, wanneer een dergelijke vertrouwelijke aard erkend is overeenkomstig de wettelijke of reglementaire bepalingen, met inbegrip van de bepalingen van het huishoudelijk reglement. Bij gebreke daarvan wordt het lid geacht ontslag te hebben genomen. § 5. Alvorens zijn aanwijzing te aanvaarden, geeft eenieder die als deskundige wordt benoemd, opening van zaken over alle belangen of verplichtingen die hij heeft of zou hebben en die met zijn functie in strijd zouden kunnen zijn. De deskundige dient tevens op ieder moment het ontstaan van een dergelijk belang of een dergelijke verplichting bekend te maken. Indien zich een conflict voordoet, wordt de betrokken deskundige verzocht zich terug te trekken uit het proces van adviesverlening over het onderwerp in kwestie. § 6. De leden van de Raad mogen voor de duur van hun opdracht als bedoeld in artikel 2 geen politiek mandaat of al dan niet bezoldigde positie of activiteit in een ministerieel kabinet bekleden. § 7. Het secretariaat van de Raad wordt verzorgd door de cel Strategiecoördinatie. In die hoedanigheid woont de Coördinatiecel de vergaderingen bij om zijn secretariaatsfunctie uit te oefenen, maar neemt het niet deel aan de debatten.
Ze heeft de voorzitter als aanspreekpunt en ziet erop toe dat de door de Raad voorgestelde agenda voldoet aan de termijnen die voor de ontplooiingsstrategie zijn vastgesteld. De Cel neemt de rol van begeleider en tussenpersoon op zich bij het delen van informatie met de leden van de Raad, teneinde hen zo goed mogelijk bij hun werk bij te staan. Zij kan zich ter facilitering laten bijstaan door een externe dienstverlener, voor wie dezelfde regels inzake vertrouwelijkheid en belangenconflicten gelden als voor de leden van de Raad. De Coördinatiecel heeft tot taak de adviezen van de leden te bundelen en voor te leggen aan de Minister van Economie. § 8. Beslissingen en adviezen worden bij consensus genomen. Indien geen consensus kan worden bereikt, wordt het verschil van mening duidelijk vermeld in het door de Raad uitgebrachte advies of verslag.
Art. 5.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het ondertekend wordt en geldt voor een periode van 4 jaar.
Namen, 1 juli 2022.
De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek en Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER