Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 17 februari 2017
gepubliceerd op 22 maart 2017

Besluit van de **** **** tot toekenning van **** voor langdurig werkzoekenden

bron
vlaamse overheid
numac
2017030126
pub.
22/03/2017
prom.
17/02/2017
ELI
eli/besluit/2017/02/17/2017030126/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 FEBRUARI 2017. - Besluit van de **** **** tot toekenning van **** voor langdurig werkzoekenden


**** **** ****, **** op verordening (****) ****. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993;

Gelet op het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap "**** **** voor Arbeidsbemiddeling en ****", artikel 5, § 1, 2°, ****), en § 2;

Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van ****, gegeven op 12 december 2016;

Gelet op het advies van de raad van bestuur van de **** **** voor Arbeidsbemiddeling en ****, gegeven op 1 februari 2017;

Gelet op het akkoord van de **** minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 16 november 2016;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid - dat de **** en **** voor langdurig werkzoekenden (bekend onder de naam "****") met ingang van 1 januari 2017 niet meer aangevraagd kunnen worden voor wat het **** **** betreft, - dat de maatregel die in onderhavig besluit wordt geregeld, de bedoeling heeft om zowel aan te sluiten op de uitdoof van bovengenoemde maatregelen, als gelijk op te starten met het nieuwe systeem tijdelijke werkervaring dat op 1 januari 2017 van start ging, en het derhalve van toepassing moet zijn op aanwervingen van langdurig werkzoekenden met ingang van dezelfde datum van 1 januari 2017, - dat bijgevolg de betrokken werkgevers onverwijld kennis moeten kunnen nemen van de toepasselijke rechtsregels, zodanig dat zij geldig de modaliteiten van de nieuwe maatregel kunnen toepassen en aldus de rechtszekerheid gewaarborgd wordt, - dat een aantal voorwaarden en modaliteiten van de nieuwe maatregel, waaronder de startdatum van 1 januari 2017, reeds publiek gecommuniceerd werden door de **** ****, - dat het organisme belast met de uitvoering van deze maatregel onverwijld op de hoogte moet zijn van de toepasselijke rechtsregels zodat het tijdig de nodige praktische en administratieve schikkingen kan treffen om de uitvoering van deze maatregel daadwerkelijk te kunnen waarborgen;

Gelet op het **** 60.948/1 van de Raad van ****, gegeven op 10 februari 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van ****, gecoördineerd op 12 februari 1973;

Op voorstel van de **** minister van Werk, ****, Innovatie en Sport;

**** beraadslaging, **** : HOOFDSTUK 1. - **** bepalingen

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° algemene ****: de verordening (****) ****. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard; ****: de **** **** voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding, vermeld in artikel 3, § 1, van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap "**** **** voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding".3° minister: de **** minister, bevoegd voor het ****;4° niet-werkende werkzoekende: de persoon, vermeld in artikel 1, eerste lid, 8°, van het besluit van de **** **** van 5 juni 2009 houdende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding;5° onderneming: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een niet-werkende werkzoekende aanwerft; HOOFDSTUK 2. - ****

Art. 2.§ 1. Binnen de perken van de jaarlijks goedgekeurde begroting kan de **** een **** toekennen aan ondernemingen die aan de volgende voorwaarden voldoen: 1° de onderneming werft vanaf 1 januari 2017 een niet-werkende werkzoekende aan die op het ogenblik van zijn indiensttreding aan de volgende voorwaarden voldoet: ****) hij is gedurende minstens twee jaar als niet-werkende werkzoekende bij de **** ingeschreven;****) op het einde van het kwartaal van de indiensttreding is hij minstens 25 jaar en heeft hij de leeftijd van 55 jaar nog niet bereikt.2° de onderneming sluit met de niet-werkende werkzoekende een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur die voldoet aan de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;3° de onderneming stelt de niet-werkende werkzoekende **** in een **** in het **** ****. Voor de bepaling van de periode, vermeld in het eerste lid, 1°, ****), kan de minister periodes van inactiviteit gelijkstellen met de inschrijving als niet- werkende werkzoekende.

**** afwijking van de voorwaarde, vermeld in het eerste lid, 2°, kan de onderneming een of meer opeenvolgende arbeidsovereenkomsten afsluiten die minstens een tewerkstelling van drie maanden bedragen. De onderneming toont daarbij aan dat die tijdelijke arbeidsovereenkomsten overeenstemmen met het gangbare **** van de onderneming. De minister kan nader bepalen wat onder gangbare **** moet worden verstaan. § 2. **** **** kan niet toegekend worden aan ondernemingen die niet-werkende werkzoekenden tewerkstellen in een van de volgende gevallen: 1° tewerkstelling als uitzendkracht als vermeld in hoofdstuk ****, afdeling 1, van de wet van 24 juli 1987 betreffende tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers;2° tewerkstelling als ****-****, vermeld in artikel 3, 3°, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken;3° tewerkstelling als **** als vermeld in artikel 8bis of 31ter van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de **** van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders.

Art. 3.**** **** bestaat uit een subsidie die wordt toegekend in twee schijven: 1° maximaal 1.250 **** als de aangeworven niet-werkende werkzoekende gedurende drie maanden bij de onderneming is ****; 2° maximaal 3.000 **** als de aangeworven niet-werkende werkzoekende gedurende twaalf maanden bij de onderneming is ****.

**** **** tewerkstelling wordt het subsidiebedrag als volgt vastgesteld: 1° als de tewerkstelling minder dan 30 % is, is er geen subsidie verschuldigd;2° als de tewerkstelling minimaal 30 % en minder dan 80 % is, bedraagt het subsidiebedrag 60% van de bedragen, vermeld in het eerste lid, 1° en 2° ;3° als de tewerkstelling minimaal 80 % is, bedraagt het subsidiebedrag 100 % van de bedragen, vermeld in het eerste lid, 1° en 2°.

Art. 4.§ 1. **** **** is **** met andere **** overeenkomstig de bepalingen van de algemene ****, als een dergelijke cumulatie er niet toe leidt dat daarmee de hoogste **** of het hoogste **** dat krachtens de toepasselijke regelgeving voor die steun geldt, wordt overschreden.

Als de hoogste **** of het hoogste **** zou worden overschreden, worden de buiten dit besluit verworven vergoedingen in mindering gebracht van de ****. § 2. **** **** is niet **** met: 1° de **** voor de ****, vermeld in artikel 12 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende maatwerk bij collectieve inschakeling;2° de subsidie van loon en sociale lasten voor gehandicapte werknemers, vermeld in hoofdstuk **** van het besluit van de **** **** van 19 december 1996 houdende subsidieregeling van het loon en van de sociale lasten van de werknemers in de beschutte werkplaatsen die erkend zijn door het Departement Werk en Sociale Economie;3° de **** voor een **** in een sociale werkplaats, vermeld in artikel 18 van het besluit van de **** **** van 8 december 1998 tot uitvoering van het decreet inzake sociale werkplaatsen;4° de vergoeding voor het **** van de ****, vermeld in hoofdstuk 7 van het decreet van 22 november 2013 betreffende de lokale ****;5° de **** voor de ****, vermeld in artikel 11 van het besluit van de **** **** van 15 juli 2005 betreffende de erkenning en financiering van de ****.

Art. 5.§ 1. **** **** die aan de ondernemingen wordt uitbetaald, is vrijgesteld van de ****, vermeld in artikel 108, lid 3, van het verdrag betreffende de werking van de **** ****, krachtens de artikelen 1 tot en met 12 en 32 van de algemene ****. § 2. De volgende ondernemingen worden van steun uitgesloten: 1° een onderneming ten aanzien waarvan er een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de Commissie waarbij de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard, met uitzondering van **** tot herstel van de schade die veroorzaakt is door bepaalde natuurrampen;2° ondernemingen in moeilijkheden. In het eerste lid, 2°, wordt verstaan onder onderneming in moeilijkheden: een onderneming die aan een van de volgende voorwaarden voldoet: 1° de onderneming is een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, met uitzondering van een **** die minder dan drie jaar bestaat, waarvan meer dan de helft van het geplaatste aandelenkapitaal door de opgebouwde verliezen is verdwenen.**** is het geval als het in mindering brengen van de opgebouwde verliezen op de reserves en alle andere elementen die doorgaans worden beschouwd als een onderdeel van het eigen vermogen van de onderneming, een negatieve uitkomst oplevert die groter is dan de helft van het geplaatste aandelenkapitaal; 2° een aantal van de vennoten is onbeperkt aansprakelijk voor de schulden van de onderneming, met uitsluiting van een **** die minder dan drie jaar bestaat, en meer dan de helft van het kapitaal van de onderneming, zoals dat in de boeken van de onderneming is vermeld, is door de gecumuleerde verliezen verdwenen;3° tegen de onderneming loopt een collectieve **** of de onderneming voldoet volgens de criteria van het nationale recht aan de criteria om, op verzoek van haar schuldeisers, aan een collectieve **** te worden onderworpen;4° de onderneming heeft **** ontvangen en heeft de lening nog niet terugbetaald of heeft de garantie nog niet beëindigd, dan wel **** ontvangen en zit nog altijd in een ****;5° de onderneming is geen **** waarbij de afgelopen twee jaar: ****) de verhouding tussen het vreemde vermogen en het eigen vermogen, volgens de boekhouding van de onderneming, meer dan 7,5 bedroeg;****) de op basis van de **** bepaalde **** lager lag dan 1,0. In het tweede lid, 1°, wordt verstaan onder vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: de rechtsvormen van ondernemingen, vermeld in bijlage **** bij Richtlijn 2013/34/**** van het **** **** en van de Raad van 26 juni 2013 betreffende de jaarlijkse financiële overzichten, geconsolideerde financiële overzichten en aanverwante verslagen van bepaalde ondernemingsvormen, tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG van het **** **** en de Raad en tot intrekking van Richtlijnen 78/660/**** en 83/349/**** van de Raad, waarvan het aandelenkapitaal ook het eventuele agio omvat.

In het tweede lid, 1°, 2°, en 5°, wordt verstaan onder ****: de onderneming die voldoet aan de criteria, vermeld in bijlage **** bij de algemene ****.

In het tweede lid, 2°, wordt verstaan onder onderneming waarin ten minste een aantal van de vennoten onbeperkt aansprakelijk is voor de schulden van de onderneming: de rechtsvormen van ondernemingen, vermeld in bijlage **** bij voormelde Richtlijn 2013/34/****. HOOFDSTUK 3. - Aanvraag- en betalingsvoorwaarden

Art. 6.§ 1. De onderneming dient voor aanwervingen vanaf de datum van inwerkingtreding op straffe van verval binnen de drie maanden na de indiensttreding van de niet-werkende werkzoekende bij de **** een aanvraag in voor de ****. **** **** stelt daarvoor een aanvraagformulier ter beschikking.

**** afwijking van het eerste lid dienen ondernemingen voor aanwervingen gebeurd tussen 1 januari 2017 en de datum van inwerkingtreding van dit besluit, een aanvraag voor de **** in binnen de drie maanden te rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van dit besluit.

**** afwijking van het eerste lid kan de minister een afwijkende termijn vaststellen als de behandeling van de aanvragen door de **** om administratief-technische redenen niet tijdig kan plaatsvinden.

**** aanvraag vermeldt de volgende gegevens: 1° de **** van de onderneming;2° de **** van de werknemer;3° de datum van indiensttreding van de werknemer;4° de gegevens over de aard van de ****. **** **** beoordeelt de aanvraag op basis van een volledig en correct ingevuld aanvraagformulier.

**** **** kan alle noodzakelijk **** raadplegen met het oog op de verwerking van de aanvraag. § 2. De onderneming ontvangt een **** dat de aanvraag wordt geregistreerd of een vraag om bijkomende inlichtingen binnen veertien kalenderdagen na de aanvraag. Die termijn van veertien kalenderdagen wordt geschorst als de **** de onderneming om aanvullende informatie heeft verzocht en de **** die informatie nog niet heeft ontvangen.

Als het dossier drie maanden na de indiening van de aanvraag niet volledig is, vervalt de aanvraag.

**** afwijking van het eerste lid kan de minister een afwijkende termijn vaststellen als de behandeling van de aanvragen door de **** om administratief-technische redenen niet tijdig kan plaatsvinden.

Art. 7.**** **** kent de **** toe op basis van een onderzoek naar de ****, vermeld in artikel 2, 4, 5 en 6.

**** **** kan alle noodzakelijk **** raadplegen met het oog op de verwerking van de aanvraag.

Art. 8.Uiterlijk dertig dagen na de volledige aanvraag brengt de **** de onderneming op de hoogte van de beslissing tot toekenning van een ****.

**** beslissing tot toekenning omvat: 1° de **** van de werknemer;2° in voorkomend geval, de tijdstippen van de uitbetaling van de ****, vermeld in artikel 9;3° in voorkomend geval, de motivering voor het niet-toekennen van de ****. **** afwijking van het eerste lid kan de minister een afwijkende termijn vaststellen als de behandeling van de aanvragen door de **** om administratief-technische redenen niet tijdig kan plaatsvinden.

Art. 9.§ 1. **** **** betaalt de subsidie uit als de ****, vermeld in artikel 3, eerste lid, van dit besluit, effectief kunnen worden vastgesteld op basis van de gegevens in de ****, vermeld in het koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel 38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke ****, en de gegevens van inschrijving als niet-werkende werkzoekende bij de ****. **** afwijking van het eerste lid kan de **** de subsidie uitbetalen als de arbeidsovereenkomst voor het verstrijken van de periode waarvoor de **** wordt toegekend, beëindigd is, hetzij door de **** zelf, hetzij om een dringende reden die de **** ten laste wordt gelegd, hetzij wegens overmacht, hetzij om redenen buiten de wil van de werkgever. De onderneming geeft daarvan een bewijs. § 2. Bij het uitbetalen van de eerste schijf van de subsidie past de **** bij een **** tewerkstelling, conform artikel 3, § 2, tweede lid, het bedrag aan op basis van de gegevens in de aanvraag van de onderneming, vermeld in artikel 6. § 3. Bij het uitbetalen van de tweede schijf van de subsidie past de **** bij een **** tewerkstelling, conform artikel 3, tweede lid, van dit besluit, het bedrag aan op basis van de laatst beschikbare gegevens over de contractuele **** in de ****, vermeld in artikel 21 van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de **** van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, en de uitvoeringsbesluiten ervan.

Als de ****, vermeld in het eerste lid, niet beschikbaar zijn uiterlijk drie maanden na het tijdstip van de vastgelegde uitbetaling van de tweede schijf, vervalt het recht op de uitbetaling van de tweede schijf. § 4. **** **** kan alle noodzakelijk **** raadplegen met het oog op de vaststelling van de **** en de verwerking van de uitbetaling.

Art. 10.De onderneming brengt de **** onmiddellijk en op eigen initiatief op de hoogte van elke wijziging die betrekking heeft of kan hebben op de **** van de ****. HOOFDSTUK 4. - Controle en sancties

Art. 11.Op verzoek van de **** bezorgt de onderneming alle nodige documenten of inlichtingen om de naleving van de **** te controleren.

**** **** inspecteurs van de afdeling **** en Handhaving van het departement Werk en Sociale Economie zijn gerechtigd om ter **** controle uit te oefenen op de naleving van de bepalingen van dit besluit.

Art. 12.**** **** schorst de betaling van de ****, houdt het verschuldigde bedrag in op de nog te betalen subsidie of vordert de uitbetaalde subsidie terug wanneer: 1° uit nauwkeurige en overeenstemmende vermoedens blijkt dat de onderneming een of meer werknemers heeft ontslagen met de uitsluitende bedoeling ze te vervangen door één of meer niet-werkende werkzoekenden die recht geven op de ****;2° de onderneming de voorwaarden, vermeld in dit besluit, niet naleeft;3° de onderneming in de aanvraag onjuiste, onvolledige of misleidende informatie heeft verstrekt. HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen

Art. 13.**** besluit treedt in werking op 1 maart 2017.

Art. 14.**** **** minister, bevoegd voor het ****, is belast met de uitvoering van dit besluit.

****, 17 februari 2017.

De minister-president van de **** ****, ****. BOURGEOIS **** **** minister van Werk, ****, Innovatie en ****, ****. ****

^