Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 03 juni 2021
gepubliceerd op 15 juni 2021

Besluit van de regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 17 december 2020 tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot de aanpassingsregeling en het samenwerkingsprotocol

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2021042092
pub.
15/06/2021
prom.
03/06/2021
ELI
eli/besluit/2021/06/03/2021042092/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 JUNI 2021. - Besluit van de regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 17 december 2020 tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot de aanpassingsregeling en het samenwerkingsprotocol


De regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het wetboek van basis- en secundair onderwijs, de artikelen 1.5.2-15, leden 2 en 3, en 1.5.2-17, § 1, leden 1, 3 en 5, en § 3, leden 1 en 3;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, artikel 7, § 2, derde lid, en § 2/1;

Gelet op het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, artikel 8, § 2, derde lid, en § 2/1;

Gelet op het decreet van 16 november 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/11/2007 pub. 24/01/2008 numac 2008029008 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, artikel 7, § 1/1;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 26 juni 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 26/06/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019014680 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende de algemene methodologie van de schoolaudit in toepassing van de artikelen 4, § 1, tweede lid, 5, § 1, tweede alinea, en 7, § 1, tweede lid, van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de Algemene inspectiedienst sluiten tot vaststelling van de algemene methodologie van de schoolaudit met toepassing van de artikelen 4, § 1, tweede lid, 5, § 1, tweede lid, en 7, § 1, tweede lid, van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de Algemene Inspectiedienst;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 20 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/05/2020 pub. 08/06/2020 numac 2020021010 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen sluiten tot precisering van het begrip prestaties met een significant verschil naar beneden ten opzichte van het gemiddelde van de vergeleken scholen en tot vaststelling van de procedure voor de identificatie van de bedoelde scholen;

Gelet op de "gendertest" van 11 december 2020 opgesteld met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, uitgebracht op 25 februari 2021;

Gelet op de akkoordbevinding van de minister van Begroting van 4 maart 2021;

Gelet op het onderhandelingsprotocol van 11 maart 2021 met het onderhandelingscomité tussen de regering en Wallonie Bruxelles Enseignement en de federaties van de inrichtende machten bedoeld in artikel 1.6.5-6 en volgende van het wetboek van basis- en secundair onderwijs;

Gelet op het syndicaal onderhandelingsprotocol van 11 maart 2021 in het onderhandelingscomité van sector IX, het provinciaal en lokaal comité voor overheidsdiensten, afdeling II, en het onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs overeenkomstig de procedure van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 houdende organisatie van de betrekkingen tussen de overheidsbesturen en de vakbonden van het personeel bij deze besturen;

Overwegende het verzoek om advies binnen 30 dagen, gericht aan de Raad van State op 2 april 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het uitblijven van de mededeling van het advies binnen deze termijn Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de algemene inspectiedienst, artikel 4, § 1, vierde lid;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 18 april 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 18/04/2008 pub. 17/06/2008 numac 2008029282 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/11/2007 pub. 24/01/2008 numac 2008029008 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, artikel 10, § 2;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018014731 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 18 april 2008 tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 29/10/2018 numac 2018032053 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 144 van het decreet van 13 september 2018 tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst sluiten tot vaststelling van de nadere regels voor de uitwerking van de sturingsplannen en het sluiten van de doelstellingenovereenkomsten van de scholen met toepassing van de artikelen 1.5.2-1 tot 1.5.2-5 van het wetboek van basis- en secundair onderwijs;

Op de voordracht van de minister bevoegd voor schoolgebouwen en de minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In hoofdstuk 1, artikel 1, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 17 december 2020 tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot de aanpassingsregeling en het samenwerkingsprotocol, worden de volgende definities toegevoegd: "8° "Decreet betreffende het prioritaire programma van werken": het decreet van 16 november 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/11/2007 pub. 24/01/2008 numac 2008029008 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; 9° "Besluit tot identificatie van EDA's": het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 20 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/05/2020 pub. 08/06/2020 numac 2020021010 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen sluiten tot precisering van het begrip prestaties met een significant verschil naar beneden ten opzichte van het gemiddelde van de vergeleken scholen en tot vaststelling van de procedure voor de identificatie van de bedoelde scholen;10° « minister »: de minister belast met het leerplichtonderwijs;11° "EMP": scholen voor gewoon basis- of lager onderwijs;12° " EST " : scholen voor gewoon secundair overgangsonderwijs voor meer dan 85% van de leerlingen van de 2e en 3e graad;13° "ESQ" : scholen waar meer dan 75% van de leerlingen van de 2e en 3e graad gewoon secundair kwalificatie-onderwijs volgen; 14° "ESM": andere scholen voor gewoon secundair onderwijs, de zogenaamde gemengde scholen, d.w.z. scholen die niet in het EST-profiel en het ESQ-profiel zijn opgenomen. ".

Art. 2.In hetzelfde besluit wordt tussen de hoofdstukken 4 en 5 een hoofdstuk 4/1 ingevoegd, bestaande uit de artikelen 6/1 tot en met 6/12, luidend als volgt: "HOOFDSTUK 4/1: Lijst van de steun of de middelen die in het kader van de aanpassingsregeling aan de scholen worden aangeboden en de procedures voor de toewijzing ervan Afdeling 1. - Lijst van materialen en middelen

Onderafdeling 1. - Algemene bepaling

Art. 6/1.De lijst van materialen en middelen als bedoeld in artikel 1.5.2-15, lid 2, van het onderwijswetboek luidt als volgt: Als tweedelijns steun: 1° administratieve steun door de ondersteunende agenten van de algemene administratie van het onderwijs in de volgende gebieden: complexe administratieve aangelegenheden, dialoog en klimaat, relaties tussen school en gezin, relaties tussen school en omgeving;2° de diensten van mobiele teams en schoolbemiddeling; Als middelen: 3° onderzoeksprojecten die aangepast zijn aan scholen in moeilijkheden en gekenmerkt worden door innovatie;4° steun aan de verenigingssector door middel van actieprojecten;5° extra halve dagen opleiding in het kader van de voortgezette beroepsopleiding;6° steun voor de aanschaf of de modernisering van pedagogische uitrusting;7° prioritaire toegang tot het prioritaire programma van werken (bepaald in het decreet van 16 november 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/11/2007 pub. 24/01/2008 numac 2008029008 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het prioritaire programma van werken) en een budget dat in dat kader aan EDA's wordt toegekend;8° de terbeschikkingstelling van gesubsidieerde contractuelen met ACS/APE-statuut. Onderafdeling 2. - Onderzoeksprojecten aangepast aan scholen in moeilijkheden en gekenmerkt door innovatie en de selectieprocedures daarvoor

Art. 6/2.Overeenkomstig artikel 1.5.2-15 van het onderwijswetboek lanceert de minister om de drie jaar een oproep tot het indienen van onderzoeksprojecten die aangepast zijn aan scholen in moeilijkheden en gekenmerkt worden door innovatie aan universiteiten en hogescholen die door de Franse Gemeenschap worden georganiseerd of gesubsidieerd.

De onderzoeksprojecten worden geselecteerd voor een periode van vijf jaar en voorzien in een steun, door de onderzoeksteams, van maximaal drie cohorten van scholen in aanpassingsregelingen volgens de fasering van artikel 8, § 1, van het besluit identificatie van EDA's die een samenwerkingsprotocol hebben gesloten gedurende de gehele looptijd van dit laatste.

Overeenkomstig artikel 1.5.2-13, lid 3, van het onderwijswetboek zijn de onderzoeksteams die in het kader van aanpassingsregelingen onderzoeksprojecten op scholen uitvoeren, gebonden aan het beroepsgeheim.

Art. 6/3.De minister selecteert tussen twee en drie onderzoeksprojecten op basis van het advies van de algemene directie voor de sturing van het onderwijsstelsel en stelt in de oproep tot het indienen van projecten het minimum- en maximumaantal begunstigde scholen per onderzoeksproject vast.

Elk onderzoeksproject staat onder toezicht van een begeleidingscomité, dat erop toeziet dat het onderzoek steeds naar behoren wordt uitgevoerd en dat desgevallend de nodige en redelijke aanpassingen vraagt die in overeenstemming zijn met het oorspronkelijk geselecteerde project.

Onderafdeling 3. - Door de actoren van het verenigingsleven voorgestelde actieprojecten en selectieprocedures daarvoor

Art. 6/4.§ 1. De school dient een voorafgaande aanvraag in voor een actieproject met een of meer actoren uit het verenigingsleven waarvoor subsidie zal worden verleend. § 2 Het actieproject moet gericht zijn op een verbetering van de situatie van de ondersteunde scholen op een of meer van de volgende gebieden: 1° de resultaten van leerlingen in één of meer leergebieden of vakken; 2° de vorderingen van de leerlingen (mislukking, vertraging, herhaling, vroegtijdig schoolverlaten, enz.) 3° thema's in verband met het schoolklimaat 4° kwesties die meer specifiek betrekking hebben op de dynamiek van onderwijsteams in situaties van spanning of demotivatie. De in lid 1 bedoelde aanvraag moet, op straffe van nietigheid, het volgende omvatten: 1° een beschrijving van het geplande, bestaande of te creëren actieproject; 2° het uitdrukkelijk verband van de aanvraag met ten minste één van de prioritaire acties bedoeld in artikel 1.5.2-16, § 1, derde lid, van het onderwijswetboek; 3° de groep leerlingen en het aantal beoogde leerlingen;4° een raming van de jaarlijkse kosten. De jaarlijkse kosten voor de Franse gemeenschapsbegroting van het actieonderzoek mogen niet meer bedragen dan 15.000 EUR. Onderafdeling 4. - Extra halve dagen opleiding in het kader van de voortgezette beroepsopleiding

Art. 6/5.Met toepassing van de artikelen 7, § 2, derde lid, en 2/1 van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, en 8, § 2, derde lid, en 2/1 van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan, kan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst een verhoging van het aantal verplichte halve opleidingsdagen voorstellen, rekening houdend met de elementen die naar voren komen uit de overeenkomstig artikel 1 5.2-14 van het onderwijswetboek uitgevoerde diagnose en de aanpassingsdoelstellingen die voor de school zijn vastgesteld.

Het doel en de nadere regels voor deze halve vormingsdagen worden vastgesteld in het kader van het overleg bedoeld in artikel 1.5.2-17, § 1, eerste lid, van het onderwijswetboek.

Op advies van de afgevaardigde die verantwoordelijk is voor het doelstellingencontract kan de coördinerend afgevaardigde een aantal extra halve dagen opleiding per schooljaar vaststellen die onder het toekomstige samenwerkingsprotocol vallen, zonder dat dit aantal meer dan vijf extra halve dagen opleiding per schooljaar mag bedragen. Deze extra halve dagen moeten worden toegespitst op de behoeften die in de aanpassingsregeling van de school zijn geformuleerd in verband met de verwezenlijking van de aanpassingsdoelstellingen.

Voor elk schooljaar dient de school een met redenen omkleed verzoek in om in aanmerking te komen voor deze halve dagen, met vermelding van het aantal gevraagde halve dagen. Op basis hiervan neemt de coördinerend afgevaardigde een beslissing en stelt het aantal extra halve dagen opleiding vast dat voor het bedoelde schooljaar kan worden georganiseerd.

Onderafdeling 5. - Steun voor de aanschaf of modernisering van pedagogische uitrusting

Art. 6/6.De school dient een voorafgaande aanvraag in voor de aanschaf of modernisering van pedagogische uitrusting waarvoor een subsidie zal worden toegekend. Deze aanvraag moet, op straffe van nietigheid, vermelden: 1° een beschrijving van de gevraagde pedagogische uitrusting; 2° het uitdrukkelijk verband van de aanvraag met ten minste één van de prioritaire acties bedoeld in artikel 1.5.2-16, § 1, derde lid, van het onderwijswetboek; 3° de groep leerlingen en het aantal betrokken leerlingen;4° een raming van de kosten. De kosten voor de begroting van de Franse Gemeenschap mogen niet meer bedragen dan 30.000 euro.

Onderafdeling 6. - Prioritaire toegang tot het prioritaire programma van werken en procedures voor de verdeling en de toewijzing van het bedrag, bedoeld in artikel 7, § 1/1, van het decreet betreffende het prioritaire programma van werken

Art. 6/7.§ 1. In het kader van de auditopdracht delen de scholen met aanpassingsregelingen de auditeur mee wat de prioritaire behoeften zijn in verband met hun infrastructuur. Indien nodig neemt een afgevaardigde van de algemene directie Infrastructuur nota van de genoemde prioritaire behoeften en controleert hij de bedragen van de gevraagde werken. § 2. Naar aanleiding van de in paragraaf 1 bedoelde audit kunnen de scholen die onder een aanpassingsregeling vallen, verzoeken om toegang tot het prioritaire programma van werken met toepassing van artikel 7, § 1/1, van het decreet betreffende het prioritaire programma van werken.

De aanvraag om toegang gaat samen met een voorbereidend dossier dat inzonderheid een beoordeling van de gevraagde werken bevat volgens het door de algemene directie infrastructuur vastgestelde model. Het verzoek om toegang wordt vertrouwelijk ingediend overeenkomstig artikel 1.5.2-17, § 1, lid 1, van het onderwijswetboek. § 3. Om in aanmerking te komen voor het prioritaire programma van werken als bedoeld in artikel 7, § 1/1, van het decreet betreffende het prioritaire programma van werken, moeten scholen met een aanpassingsregeling aan de volgende cumulatieve voorwaarden voldoen: 1° zij voldoen aan de criteria, vermeld in artikel 6 van het decreet betreffende het prioritaire programma van werken 2° de noodzaak van de gevraagde werken vooraf is vastgesteld bij de in het eerste lid van dit artikel bedoelde audit.

Art. 6/8.§ 1. Indien het totaal van de aanvragen van scholen in aanpassingsregelingen, die voldoen aan de voorwaarden van artikel 6/12, § 3, van dit besluit, het beschikbare jaarlijkse budget bedoeld in artikel 7, § 1/1, van het decreet betreffende het prioritaire programma van werken niet overschrijdt, krijgen deze scholen onmiddellijk toegang tot het jaarlijkse budget dat specifiek voor hen bestemd is. § 2. Er wordt een specifieke lijst opgesteld van scholen die in aanmerking komen voor een aanpassingsregeling, met vermelding van de indeling van deze scholen.

De scholen op de in het vorige lid bedoelde lijst komen in aanmerking vanaf het jaar waarin hun protocol wordt gesloten tot het einde van het protocol, d.w.z. voor maximaal drie jaar overeenkomstig artikel 1.5.2-22 van het onderwijswetboek. § 3. Bij de ondertekening van het samenwerkingsprotocol wordt de school in kennis gesteld van de aanvaarding of de weigering van haar verzoek om bij voorrang toegang te krijgen tot het prioritaire programma van werken bedoeld in artikel 7, § 1/1, van het decreet betreffende het prioritaire programma van werken.

Als haar verzoek wordt ingewilligd, dient de school haar verzoek om tussenkomst vertrouwelijk in bij de regeringsdiensten voor de duur van het protocol bedoeld in artikel 1.5.2-22 van het onderwijswetboek. Dit dossier bevat de documenten bedoeld in artikel 10, § 2, van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 18 april 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 18/04/2008 pub. 17/06/2008 numac 2008029282 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/11/2007 pub. 24/01/2008 numac 2008029008 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap. § 4. Voor eenzelfde werk kan geen subsidie gelijktijdig met een andere overeenkomstig de artikelen 5 en 7, § 1/1, van het decreet betreffende het prioritaire programma van werken verleend worden.

Onderafdeling 7 - Toekenning van personeel dat is aangeworven in het kader van de overeenkomst "Hulp voor de bevordering van de werkgelegenheid" (APE) / "Gesubsidieerde contractuele ambtenaar" (ACS).

Art. 6/9.In overeenstemming met de regionale arbeidsreglementering kan de school administratieve steun of ondersteunend onderwijspersoneel aanvragen naar rata van 0,5 VTE voor een maximale duur van tien maanden per schooljaar, te verlengen tot het jaar waarin de aanpassingsregeling afloopt.

Het met redenen omklede verzoek om verlenging moet uiterlijk 20 schoolwerkdagen vóór de jaarlijkse evaluatie na de subsidieverlening bij de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst worden ingediend.

Op advies van de coördinerend afgevaardigde neemt de minister een beslissing door middel van een ministeriële toezending. Afdeling 2. - Criteria voor de verdeling en toewijzing van steun en

middelen

Art. 6/10.De regering delegeert de bevoegdheden die haar worden toegekend krachtens artikel 1.5.2-17, § 1, derde en vijfde lid, en § 3, derde lid, van het onderwijswetboek aan de Minister.

Art. 6/11.De coördinerend afgevaardigde en de regeringsdiensten analyseren alle voorstellen voor de verdeling van de middelen over alle scholen in de aanpassingsregeling voor het bedoelde schooljaar, met uitzondering van de scholen bedoeld in artikel 1.5.2-20 van het onderwijswetboek in geval van weigering of onmogelijkheid om een aanpassingsregeling vast te stellen.

Overeenkomstig artikel 1.5.2-17, § 1, vijfde lid, van het onderwijswetboek deelt de coördinerend afgevaardigde de in paragraaf 1 bedoelde analyse voor alle scholen van de aanpassingsregeling voor het bedoelde schooljaar aan de minister mee.

Binnen de perken van de beschikbare kredieten en middelen kan de coördinerend afgevaardigde aanpassingen voorstellen aan de minister naar aanleiding van eventuele aanbevelingen van de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst.

Art. 6/12.§ 1. Op basis van de analyse bedoeld in artikel 6/11, verdeelt de minister de steun of de middelen over de scholen. § 2 Indien de ter beschikking gestelde middelen ontoereikend zijn om te voldoen aan de behoeften van alle scholen die onder de aanpassingsregeling vallen, worden de volgende subsidiaire criteria toegepast in de hierna aangegeven volgorde: 1° relevantie met betrekking tot ten minste een van de indicatoren als bedoeld in artikel 1.5.2-13 van het onderwijswetboek; 2° de laagste waarde van de index die aan de school is toegekend in de aanpassingsregeling op het ogenblik van haar identificatie overeenkomstig artikel 5, 3°, van het EDA-identificatiebesluit voor de indicator bedoeld in 1° ;3° de laagste waarde van de samengestelde index die aan de school is toegekend in de aanpassingsregeling toen zij werd geïdentificeerd overeenkomstig artikel 4, 3°, van het besluit tot identificatie van EDA's. § 3. Indien de in artikel 6/2 bedoelde ter beschikking gestelde onderzoeksprojecten niet volstaan om te voldoen aan de behoeften van alle scholen die onder de aanpassingsregeling vallen, worden, in afwijking van paragraaf 2, de volgende aanvullende criteria gehanteerd in de hierna aangegeven volgorde: 1° relevantie voor de indicator bedoeld in artikel 1.5.2-13 van het onderwijswetboek waarop het onderzoek in eerste instantie is gericht; in voorkomend geval, relevantie voor een tweede indicator bedoeld in artikel 1.5.2-13 van het onderwijswetboek waarop het onderzoek is gericht; 2° de laagste waarde van de index die aan de school werd toegekend in een aanpassingsregeling toen ze werd geïdentificeerd overeenkomstig artikel 5, 3°, van het besluit tot identificatie van EDA's voor de indicator bedoeld in 1° ;in voorkomend geval, de laagste waarde van de index die aan de school werd toegekend in een aanpassingsregeling toen ze werd geïdentificeerd overeenkomstig artikel 5, 3°, van het besluit tot identificatie van EDA's voor de indicator bedoeld in 2° ; 3° de laagste waarde van de samengestelde index die aan de school in een aanpassingsregeling werd toegekend toen zij werd geïdentificeerd overeenkomstig artikel 4, 3°, van het besluit tot identificatie van EDA's. § 4. In afwijking van paragraaf 2 worden, indien de voor de aanschaf of de modernisering van de in artikel 6/6 bedoelde onderwijssteun toegekende begroting niet toereikend is om aan de aanvragen van alle bij de aanpassingsregeling betrokken scholen te voldoen, de volgende aanvullende criteria en wegingsfactoren gehanteerd om over de aanvragen te beslissen: 1° het criterium « leerlingen »: a.4 punten wanneer de betrokken leerlingengroep ten minste 50% van de schoolgaande leerlingen vertegenwoordigt; b. 3 punten wanneer de betrokken leerlingengroep ten minste 35% van de schoolgaande leerlingen vertegenwoordigt;c. 2 punten wanneer de betrokken leerlingengroep ten minste 20% van de schoolgaande leerlingen vertegenwoordigt;d. 1 punt wanneer de betrokken leerlingengroep ten minste 5% van de schoolgaande leerlingen vertegenwoordigt;2° het "tijd"-criterium: e.2 punten als het project wordt uitgevoerd in het eerste jaar na de sluiting van het protocol; f. 1 punt indien het project moet worden uitgevoerd na het eerste jaar volgend op de sluiting van het protocol. Bij staking van stemmen worden de in paragraaf 2 genoemde criteria toegepast om de beslissende stem te doen gelden. Bij de rangschikking wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling tussen de onderwijsniveaus in verhouding tot het aantal scholen dat in elk van deze niveaus is vertegenwoordigd. § 5. Indien het totaal van de aanvragen van de scholen in aanpassing, die voldoen aan de voorwaarden, vermeld in artikel 6/12, § 3, van dit besluit, het beschikbare budget, vermeld in artikel 7, § 1/1, van het decreet betreffende het prioritaire programma van werken, overschrijdt, gebeurt de verdeling van de beschikbare bedragen, in afwijking van paragraaf 2, op basis van artikel 6 van het decreet betreffende het prioritaire programma van werken, namelijk: 1° prioriteit wordt gegeven aan werken die een antwoord bieden op dringende problemen in verband met brandrisico's en veiligheid in schoolgebouwen;2° indien er nog middelen beschikbaar zijn, worden de werken gefinancierd die beantwoorden aan de huisvestingsvoorwaarden die in het gedrang komen door de bouwvallige staat van de schoolgebouwen 3° indien er nog fondsen beschikbaar zijn, worden werken gefinancierd die tot doel hebben onhygiënische situaties te verbeteren of die de gezondheid van de bewoners in gevaar kunnen brengen;4° indien er nog middelen beschikbaar zijn, worden werken gefinancierd die gericht zijn op situaties met betrekking tot de buitenschil van gebouwen of de uitrusting ervan. De prioriteit van de dossiers wordt bepaald door de in het vorige lid genoemde criteria.

Indien twee of meer scholen met een aanpassingsregeling zich in dezelfde prioritaire situatie bevinden en de beschikbare begroting niet volstaat om alle verzoeken om werken te financieren, krijgen de scholen met de laagste index (van 1 tot 20) in verband met de "klimaat"-indicator bij voorrang toegang tot het prioritaire programma van werken.

Indien er dan nog steeds een gelijke stand is, wordt het in het vorige lid bedoelde proces toegepast met de indexcijfers van de andere drie indicatoren die tot de identificatie hebben geleid, in de onderstaande volgorde: - de indicator "pedagogisch team"; - de indicator "resultaten van leerlingen"; - de indicator "traject van leerlingen". § 6. Onverminderd het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 18 april 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 18/04/2008 pub. 17/06/2008 numac 2008029282 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/11/2007 pub. 24/01/2008 numac 2008029008 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, en de toekenning van de subsidie-overeenkomst door de minister bevoegd voor de schoolgebouwen, kent de minister de steun en de middelen toe aan de scholen die voor aanpassing zijn aangewezen.

Overeenkomstig artikel 1.5.2-17, § 1, vijfde lid, van het onderwijswetboek vindt deze toewijzing plaats op het moment van het sluiten van het samenwerkingsprotocol.

De minister deelt de toewijzing van de in het vorige lid bedoelde middelen aan de regering in alle vertrouwelijkheid mee, in de vorm van een geanonimiseerde lijst, wanneer de regering daarom verzoekt. § 7. Binnen de perken van de beschikbare kredieten en middelen kan de minister aanpassingen aanbrengen naar aanleiding van eventuele aanbevelingen van de bevoegde afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst. § 8. De minister stelt de coördinerend afgevaardigde in kennis van de in lid 1 bedoelde verdeling en, in voorkomend geval, van de in lid 7 bedoelde aanpassingen.

Art. 3.In hetzelfde besluit wordt tussen het bij artikel 2 ingevoegde hoofdstuk 4/1 en hoofdstuk 5, bestaande uit de artikelen 6/13 tot en met 6/15, een hoofdstuk 4/2 ingevoegd, luidend als volgt: "HOOFDSTUK 4/2: Mededeling en presentatie van de diagnose, de aanpassingsdoelstellingen en het voorstel voor steun of middelen die door de regering ter beschikking worden gesteld.

Art. 6/13.Binnen vijftien werkdagen na afloop van de auditopdracht zendt de coördinerend inspecteur-generaal het auditverslag per aangetekende post toe aan de directeur en de inrichtende macht.

Art. 6/14.Binnen 20 schoolwerkdagen na ontvangst van het verslag door de directeur wordt een gezamenlijke vergadering gehouden.

Bij deze gelegenheid legt de hoofdauditor de diagnose voor bedoeld in artikel 1.5.2-14 van het onderwijswetboek en de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst de aanpassingsdoelstellingen bedoeld in artikel 1.5.2-15, eerste lid, van hetzelfde wetboek en de lijst van steun en middelen bedoeld in artikel 6/1, voor aan de directeur en de inrichtende macht, eventueel in aanwezigheid van zijn federatie van inrichtende machten of van Wallonie-Bruxelles Enseignement,

Art. 6/15.Op verzoek van de directeur of van het sociaaldemocratisch orgaan kunnen de hoofdauditor en de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, alsook een vertegenwoordiger van zijn federatie van inrichtende machten of van Wallonie-Bruxelles Enseignement deel nemen aan de vergadering waarin de directeur de diagnose, de aanpassingsdoelstellingen en de lijst van steun en middelen aan het onderwijsteam voorstelt. ".

Art. 4.In het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 20 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/05/2020 pub. 08/06/2020 numac 2020021010 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen sluiten tot precisering van het begrip prestaties met een significant verschil naar beneden ten opzichte van het gemiddelde van de vergeleken scholen en tot vaststelling van de procedure voor de identificatie van de bedoelde scholen, wordt een artikel 7/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 7/1.Voor de scholen die als "school in aanpassingsregeling" zijn aangemerkt, worden tussen de kennisgeving van hun aanwijzing en de sluiting van het samenwerkingsprotocol twee extra halve dagen aanvullende opleiding tijdens de loopbaan georganiseerd, overeenkomstig artikel 7, § 2, lid 3, van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs en 8, § 2, derde lid, van het decreet van 11 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029418 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs type decreet prom. 11/07/2002 pub. 31/08/2002 numac 2002029419 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan in het buitengewoon onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra en tot oprichting van een instituut voor opleidingen tijdens de loopbaan.

Deze halve dagen worden besteed aan het contractualiseringsproces als bedoeld in de artikelen 1.5.2-13 tot en met 1.5.2-22 van het onderwijswetboek.".

Art. 5.In artikel 8, § 1, van hetzelfde besluit worden de punten 1° tot 3° vervangen door wat volgt: "1° tijdens het schooljaar 2019-2020 alleen scholen die hun sturingsplan moeten indienen bij de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst in 2021; 2° tijdens het schooljaar 2020-2021, alleen de scholen die hun sturingsplan moeten indienen bij de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst in 2019 3° tijdens het schooljaar 2021-2022 alleen de scholen die in 2020 hun sturingsplan moeten indienen bij de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst.".

Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 maart 2021.

Art. 7.De minister bevoegd voor het leerplichtonderwijs en de minister bevoegd voor de schoolgebouwen zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 3 juni 2021.

De minister-president, P.-Y. JEHOLET De minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke Kansen en voor het toezicht op Wallonie Bruxelles Enseignement, Fr. DAERDEN De minister van Onderwijs, C. DESIR

^