Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 24 oktober 2018
gepubliceerd op 29 oktober 2018

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 144 van het decreet van 13 september 2018 tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2018032053
pub.
29/10/2018
prom.
24/10/2018
ELI
eli/besluit/2018/10/24/2018032053/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

24 OKTOBER 2018. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 144 van het decreet van 13 september 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/09/2018 pub. 09/10/2018 numac 2018014153 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst sluiten tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 13 september 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/09/2018 pub. 09/10/2018 numac 2018014153 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst sluiten tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst, artikel 144;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 juni 2018;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 5 juli 2018;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken van 5 juli 2018;

Gelet op de "Gendertest" van 19 juni 2018 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het protocol van onderhandeling van 11 juli 2018 met het onderhandelingscomité van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de Inrichtende machten en de gesubsidieerde PMS-centra van het decreet van 20 juli 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2006 pub. 05/09/2006 numac 2006202819 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het overleg van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de Inrichtende Machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde P.M.S.-centra sluiten betreffende het overleg van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de Inrichtende Machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde P.M.S.-centra, gesloten op 11 juli 2018;

Gelet op het syndicale onderhandelingsprotocol van 11 juli 2018 binnen het Onderhandelingscomité van sector IX, van het Comité van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten - afdeling II, en van het Onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs, volgens de procedure van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, gesloten op 11 juli 2018;

Gelet op het advies nr. 64.260/2 van de Raad van State, gegeven op 8 oktober 2018 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de op 12 januari 1973 gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs, Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1 ° "het decreet": het decreet van 13 september 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/09/2018 pub. 09/10/2018 numac 2018014153 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst sluiten tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst; 2 ° "zonedirecteur": het lid van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra als bedoeld in artikel 3 van het decreet en waarvan de opdrachten bepaald zijn bij de artikelen 5 en 6 van het decreet; 3 ° "afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst": het lid van de Algemene sturingsdienst voor het beheer van scholen en Psycho-medisch-sociale centra bedoeld in artikel 3 van het decreet, waarvan de opdrachten bij de artikelen 7 tot 9 van het decreet bepaald worden; 4° "examencommissie": de examencommissie (s) bedoeld in artikel 144, § 4, van het decreet; 5 ° "groeperingen van zones": de groeperingen bedoeld in artikel 144, § 2, derde lid, van het decreet.

Art. 2.Het verwachte profiel van de bekwaamheden bij het toetreden tot de stage van de zonedirecteur, bedoeld in artikel 144, derde lid, van het besluit, is opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.

Het verwachte profiel van de bekwaamheden bij het toetreden tot de stage van de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, bedoeld in artikel 144, derde lid, van het besluit, is opgenomen in bijlage 2 bij dit besluit.

Art. 3.§ 1.Er wordt een examencommissie ingesteld, samengesteld overeenkomstig artikel 144, lid 4 van het decreet, die alle proeven met betrekking tot het bevorderingsambt van zonedirecteur beoordeelt, met inbegrip van de naleving van de voorwaarden voor de toegang en ontvankelijkheid van kandidaturen.

Er worden verder, maximum, twee examencommissies ingesteld, samengesteld in overeenstemming met artikel 144, § 4 van het decreet, die alle tests evalueren met betrekking tot het bevorderingsambt van afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, met inbegrip van de naleving van de voorwaarden voor de toegang en ontvankelijkheid van kandidaturen. Er wordt een tweede examencommissie samengesteld wanneer het aantal kandidaturen gekregen met in achtneming van de in artikel 7, lid 1, 5° bedoelde voorwaarden, hoger ligt dan 75. § 2. Voor het schriftelijke gedeelte van de proef, bepalen de examencommissies waarnaar wordt verwezen in paragraaf 1, lid 1 en 2 gezamenlijk de meerkeuzevragenlijst (multiple choice) die gemeenschappelijk is voor de bevorderingsambten van zonedirecteur en afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, evenals de juiste antwoorden daarop. De examencommissie bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, bepaalt de aanvullende meerkeuzevragenlijst die specifiek is voor het bevorderingsambt van zonedirecteur en de juiste antwoorden daarop.

Voor het mondelinge gedeelte van de proef met betrekking tot het bevorderingsambt van zonedirecteur stelt de examencommissie, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, een evaluatierooster op van kandidaten voor de mondelinge proef.

Voor het mondelinge gedeelte van de proef dat betrekking heeft op het bevorderingsambt van afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, beslist de examencommissie, bedoeld in de paragraaf 1, lid 2, ook over een evaluatierooster van kandidaten voor de mondelinge proef. Indien twee examencommissies opgericht worden, wordt dit evaluatierooster gezamenlijk door deze examencommissies bepaald en zullen zij gezamenlijk hun uniforme werkings- en evaluatieregels bepalen tijdens een of meer gezamenlijke voorbereidende vergaderingen voor beide gedeelten van de proef. § 3. De examencommissie bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, stelt haar huishoudelijk reglement vast.

Hetzelfde geldt voor de in de eerste paragraaf, lid 2, bedoelde examencommissie. Indien twee examencommissies samengesteld worden, nemen ze een gemeenschappelijk huishoudelijk reglement aan.

Elke examencommissie komt geldig bijeen als minstens de helft van haar leden aanwezig is.

De beslissingen van de examencommissies worden genomen bij de meerderheid van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter overwegend.

In het geval van paragraaf 1, lid 2, indien twee examencommissies opgericht worden, worden de beslissingen in overeenstemming door beide examencommissies genomen. De beslissingen van de examencommissies worden genomen bij de meerderheid van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter overwegend. § 4. Voor de examencommissie van de proeven met betrekking tot het bevorderingsambt van zonedirecteur kan elk werkend lid van de examencommissie, met inbegrip van de Voorzitter, vervangen worden door leden die worden aangewezen tezelfdertijd als de werkende leden.

De plaatsvervangende leden zetelen enkel in geval van verhindering van de werkende leden die degelijk met redenen omkleed moet worden wegens overmacht of enige mogelijke belangenverstrengeling, inzonderheid in de gevallen bedoeld in artikel 4. Deze rechtvaardiging wordt schriftelijk aan voorzitter en de secretaris van de examencommissie meegedeeld. § 5. Voor de examencommissie van de proeven met betrekking tot het bevorderingsambt van afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, als er twee examencommissies worden samengesteld, kunnen de leden van de examencommissies verschillend zijn voor elke examencommissie, met uitzondering van de voorzitter, die voor beide examencommissies zetelt. Deze voorzitter en zijn plaatsvervanger zijn respectief werkende en plaatsvervangende voorzitter van elk van beide examencommissies.

Elk werkend lid van de examencommissie, met inbegrip van de Voorzitter, kan vervangen worden door leden die worden aangewezen tezelfdertijd als de werkende leden.

De plaatsvervangende leden zetelen enkel in geval van verhindering van de werkende leden die degelijk met redenen omkleed moet worden wegens overmacht, de noodwendigheden van de dienst of enige mogelijke belangenverstrengeling, inzonderheid in de gevallen bedoeld in artikel 4. Deze rechtvaardiging wordt schriftelijk aan voorzitter en de secretaris van de examencommissie meegedeeld. § 6. De Regering voegt bij de examencommissies de diensten van een externe dienstverlener voor de organisatie van de proef voor de toelating tot de stage.

Iedere examencommissie laat zich bijstaan door een of meer secretarissen, aangesteld door de ambtenaar-generaal die de leiding heeft van de Algemene Administratie Onderwijs onder de ambtenaren van het Ministerie van de Franse Gemeenschap. De secretaris is inzonderheid belast met het opstellen van de proces-verbalen van de beraadslagingen en beslissingen van de examencommissie en voor het kennisgeven van de beslissingen van de examencommissie. Hij is niet stemgerechtigd.

Art. 4.Een examencommissielid kan niet deel nemen aan de beraadslagingen over een kandidaat waarvan hij hetzij de echtgenoot, hetzij een bloed- of aanverwant tot de vierde graad inbegrepen is.

Art. 5.De leden van de examencommissie zijn gehouden tot de grootste discretie wat betreft het verloop en de inhoud van de proeven en beraadslagingen.

Art. 6.Er wordt een proef georganiseerd voor de toelating tot de stage voor de betrekkingen van het bevorderingsambt zonedirecteur en voor de betrekkingen van het bevorderingsambt afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, bestaande uit een schriftelijk deel en een mondelinge deel.

De Diensten van de Regering of de dienstverlener roepen de kandidaten op voor de verschillende onderdelen van de toelatingsproef.

Het schriftelijk deel is gelijktijdig georganiseerd voor alle kandidaten voor de betrekkingen van het bevorderingsambt zonedirecteur en voor de betrekkingen van het bevorderingsambt afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, in de volgende zones: 1 ° Brussel; 2 ° Namen; 3 ° Luik; 4 ° Bergen.

Het mondelinge deel kan op verschillende tijdstippen voor elke kandidaat worden georganiseerd.

In geval van verdubbeling van de examencommissie bedoeld bij artikel 3, § 1, tweede lid, verdelen beide examencommissies de kandidaten die toegang hebben tot het mondelinge deel volgens de alfabetische volgorde van de familienaam van de kandidaten.

Art. 7.De diensten van de Regering stellen de oproep(en) tot de kandidaten op voor de selectieproef voor de toelating tot de stage voor de betrekkingen van het bevorderingsambt zonedirecteur en voor de betrekkingen van het bevorderingsambt afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, waarin vermeld staan: 1° de bestemmelingen van de oproep tot kandidaturen;2° de inhoud van het toe te kennen ambt, de vereiste bekwaamheden, alsook de selectiecriteria; 3 ° de toegangsvoorwaarden en de ogenblikken waarop aan de voorwaarden moet worden voldaan; 4 ° de in te dienen documenten en de termijn voor de mededeling ervan en de gevolgen verbonden aan de onvolledigheid van het dossier van kandidatuur of de niet-naleving van de termijnen om zich kandidaat te stellen; 5 ° de precieze voorwaarden om zich kandidaat te stellen, inzonderheid met betrekking tot de keuze van de groepering (en) van zones waarvoor de kandidaat solliciteert en de gevolgen van de niet-naleving van deze nadere regels; 6 ° de plaatsen en datum van de schriftelijke proeven. 7 ° de regels en nadere regels betreffende het verloop van de selectieproef; 8 ° de nadere regels voor de kennisgeving van de ontvankelijkheid van de kandidaatstelling en de bevestiging van de inschrijving voor de schriftelijke proef en van de plaats waar deze plaats vindt voor de betrokken kandidaat; 9 ° de nadere regels voor de mededeling tussen de diensten van de Regering en de kandidaten; de Diensten van de Regering kunnen het exclusief gebruik van een specifiek elektronisch middel opleggen.

De oproep of de oproepen tot kandidaten wordt(worden) in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt en op de Website enseignement.be .

Art. 8.§ 1. Overeenkomstig artikel 144, § 3, vierde lid, van het decreet, neemt het schriftelijke deel de vorm in van een meerkeuzevragenlijst met theorievragen en vragen van situationeel oordeel. Een gezamenlijke vragenlijst is gepland voor de bevorderingsambten van zonedirecteur en afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst. Een aanvullende vragenlijst wordt aan de kandidaten voor het bevorderingsambt van zonedirecteur gegeven.

Dit deel van de proef is bedoeld om te beoordelen: 1 ° voor kandidaten voor het ambt van zonedirecteur: (a) de specifieke bekwaamheden die vereist zijn om het ambt te kunnen beginnen uit te oefenen als vermeld in bijlage 1, lid 1, onder a, b, c en d);(b) de technische vaardigheden die vereist zijn om het ambt te kunnen beginnen uit te oefenen als vermeld in bijlage 1, punt 2, onder a) en c);(c) de generieke competentie "opdrachtbeheer". 2 ° voor de kandidaten voor het ambt van afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst: (a) de specifieke bekwaamheden die vereist zijn om het ambt te kunnen beginnen uit te oefenen zoals vermeld in bijlage 2 (1) a, b, c, d);(b) de technische vaardigheden die vereist zijn om het ambt te kunnen beginnen uit te oefenen zoals vermeld in bijlage 2, punt 2, onder a) en c);(c) de generieke competentie "opdrachtbeheer". § 2. Overeenkomstig artikel 144, § 3, vijfde lid, zijn de evaluatiecriteria voor dit deel van de proef: 1 ° het vermogen om theoretische vragen te beantwoorden over elk van de specifieke competenties gedefinieerd in het competentieprofiel dat wordt verwacht bij het toetreden tot de stage van de zonedirecteur of de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst; 2 ° het vermogen om vragen van situationeel oordeel te beantwoorden die de basisvaardigheden aantonen in systemische analyse, enerzijds, en in het beheer van opdrachten, anderzijds.

Met uitzondering van de specifieke competentie a) en de generieke competentie "opdrachtbeheer", die op 20worden beoordeeld, wordt elk van de beoordeelde andere competenties beoordeeld via een cijfer op 10.

Het eindcijfer van de schriftelijke proef wordt teruggebracht tot een totaal van 50 punten. De toegewezen puntenwaardering stopt op de tweede decimaal. § 3. Kandidaten voor de schriftelijke proef mogen tijdens de duur van voornoemd onderzoek niet over documenten beschikken, noch gebruik maken van een telefoon, een computer, een tablet of enig ander aangesloten of ermee gelijkgesteld instrument. . Tijdens de duur van genoemde proef worden geen notities toegestaan.

Elke vorm van bedrog houdt de onmiddellijke uitsluiting in van de kandidaat van de plaats waar de proef wordt gehouden en de afwijzing van zijn aanvraag.

De vakbondsafgevaardigden mogen, als exclusieve waarnemer, de proef bedoeld bij dit artikel bijwonen. De laatstgenoemden zijn tot de uiterste discretie gebonden over het verloop van de schriftelijke proef.

De ambtenaar-generaal die de leiding heeft van de Algemene Administratie Leerplichtonderwijs, benoemt ambtenaren van het Ministerie van de Franse Gemeenschap om de regelmatigheid van de operaties te verzekeren en de schriftelijke proef te controleren.

Art. 9.§ 1. Het mondelinge gedeelte van de proef bestaat uit een interview vóór een van de examencommissies.

Kandidaten voor beide bevorderingsambten stellen zich voor aan elk van de bevoegde examencommissies om het mondeling gedeelte af te leggen dat specifiek is voor elk bevorderingsambt. § 2. Het mondelinge gedeelte heeft uitsluitend betrekking op de technische bekwaamheid inzake mondelinge communicatie en de generieke en gedragscompetenties "informatiebeheer", "beheer van de medewerkers", "beheer van de relaties", "beheer van het persoonlijk functioneren" van het profiel van de te verwachten bekwaamheden bij het toetreden tot de stage van de zonedirecteur opgenomen in bijlage 1 of van de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst opgenomen in bijlage 2.

Met uitzondering van de competentie 'management van werknemers', die is beoordeeld op 10 en de competentie 'beheer van zijn optreden", die wordt beoordeeld op 30, worden de andere competenties beoordeeld op 20.

Het eindcijfer van de mondelinge proef wordt teruggebracht tot een totaal van 50 punten. De toegewezen puntenwaardering stopt op de tweede decimaal. § 3. Kandidaten voor het mondelinge examen mogen tijdens de duur van het onderzoek geen toegang hebben tot documenten of hun telefoon, computer, tablet of enig ander aangesloten of gelijkgesteld apparaat gebruiken. Ze kunnen alleen de computer of documenten gebruiken die door de jury ter beschikking worden gesteld in het kader van de proef.

Elke vorm van bedrog heeft de onmiddellijke uitzetting van de kandidaat tot gevolg van de plaats waar de proef wordt gehouden en de afwijzing van zijn aanvraag.

De kandidaat mag tijdens de proef aantekeningen maken. De kandidaat geeft zijn aantekeningen aan de examencommissie aan het einde van het interview.

Vakbondsvertegenwoordigers kunnen, als exclusieve waarnemer, de proef bijwonen bedoeld in dit artikel. Zij zijn tot de uiterste discretie gebonden met betrekking tot het verloop en de inhoud van de mondelinge proef.

De voorzitter van de examencommissie zorgt voor de regelmatigheid van de operaties en zorgt voor het toezicht op de examensessies van de mondelinge proef.

Art. 10.Overeenkomstig artikel 144, § 3, lid 10, van het decreet, aan het einde van de twee delen van de proef voor toelating tot stage fase in de betrekkingen van het bevorderingsambt van zonedirecteur, bepaalt de examencommissie, bedoeld in artikel 3, § 1, lid 1, een enige algemene rangschikking voor het ambt van zonedirecteur, die vervolgens wordt gebruikt door zones te groeperen op basis van de keuze die de kandidaten in hun kandidaatstelling hebben gemaakt.

Overeenkomstig artikel 144, § 3, lid 10, van het decreet, aan het einde van de twee delen van de proef voor toelating tot stage fase in de betrekkingen van het bevorderingsambt van afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, bepaalt de examencommissie, bedoeld in artikel 3, § 1, lid 2, een enige algemene rangschikking voor het ambt van zonedirecteur, die vervolgens wordt gebruikt door zones te groeperen op basis van de keuze die de kandidaten in hun kandidaatstelling hebben gemaakt.

Om deze rangschikking vast te stellen, wordt rekening gehouden met de puntenwaardering die door de kandidaten tot op de tweede decimaal hebben behaald.

Art. 11.Dit besluit treedt in werking op 1 november 2018.

Art. 12.De Minister bevoegd voor het Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 24 oktober 2018.

De minister-president, R. DEMOTTE De minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS

^