gepubliceerd op 29 december 2020
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol
17 DECEMBER 2020. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het wetboek van basis- en secundair onderwijs, de artikelen 1.5.2-14, lid 2, 1.5.2-16, § 1, lid 1, 1.5.2-16, § 3, en 1.5.2-17, § 1, lid 1 ;
Gelet op het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten betreffende de algemene inspectiedienst, artikel 4, § 1, lid 4 ;
Gelet op tot toepassing van artikel 67, §§ 2 tot 6, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 26 juni 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 26/06/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019014680 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende de algemene methodologie van de schoolaudit in toepassing van de artikelen 4, § 1, tweede lid, 5, § 1, tweede alinea, en 7, § 1, tweede lid, van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de Algemene inspectiedienst sluiten tot vaststelling van de algemene methodologie van de audit in de scholen in toepassing van de artikelen 4, § 1, lid 2, 5, § 1, lid 2, en 7, § 1, lid 2, van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten met betrekking tot de algemene inspectiedienst;
Gelet op de "Gendertest" van 12 juni 2020, uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten over de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;
Gelet op het onderhandelingsprotocol van 9 juli 2020 met het onderhandelingscomité van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra van het decreet van 20 juli 2006 betreffende het overleg van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra;
Gelet op het onderhandelingsprotocol van de vakbonden van 9 juli 2020 in het kader van het Sector IX-onderhandelingscomité, het Provinciaal en Lokaal Overheidscomité - Afdeling II en het Onderhandelingscomité voor de statuten van het gesubsidieerd vrij onderwijspersoneel volgens de procedure van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 houdende de organisatie van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden die haar personeel vertegenwoordigen;
Gelet op het advies 67.979/2 van de Raad van State, uitgebracht op 30 september 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;
Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "Onderwijswetboek": het wetboek van basis- en secundair onderwijs; 2° "Scholen met een aanpassingsstelsel": scholen waarvan is vastgesteld dat zij een significant verschil in prestaties hebben ten opzichte van het schoolgemiddelde en die een aanpassingsstelsel moeten ontwikkelen overeenkomstig de artikelen 1.5.2-13 en 1.5.2-16 van het onderwijswetboek; 3° "PILOTAGE-toepassing": de computertoepassing bedoeld in artikel 4 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 29/10/2018 numac 2018032053 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 144 van het decreet van 13 september 2018 tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018014731 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 18 april 2008 tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het opstellen van de controleplannen en het sluiten van de doelstellingenovereenkomsten voor de scholen in toepassing van de artikelen 1.5.2-1 tot 1.5.2-5 van het wetboek van het basis- en secundair onderwijs; 4° "verwijzingsauditor": de verwijzingsauditor bedoeld in punt 5.3 van de bijlage bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 26 juni 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 26/06/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019014680 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende de algemene methodologie van de schoolaudit in toepassing van de artikelen 4, § 1, tweede lid, 5, § 1, tweede alinea, en 7, § 1, tweede lid, van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de Algemene inspectiedienst sluiten tot vaststelling van de algemene methodologie van de schoolaudit met toepassing van de artikelen 4, § 1, tweede lid, 5, § 1, tweede lid, en 7, § 1, tweede lid, van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten met betrekking tot de algemene inspectiedienst; 5° "EDA-component": de specifieke component van de PILOTAGE-toepassing die wordt gebruikt om het aanpassingsstelsel te coderen en het samenwerkingsprotocol af te sluiten.6° "Werkdagen": kalenderdagen met uitzondering van zaterdagen, zondagen en feestdagen; 7° "Eind van de auditopdracht": op het einde van de twaalf schoolwerkdagen na de afsluitingsvergadering overeenkomstig punt 5.4, 6° van het auditverdrag bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 26 juni 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 26/06/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019014680 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende de algemene methodologie van de schoolaudit in toepassing van de artikelen 4, § 1, tweede lid, 5, § 1, tweede alinea, en 7, § 1, tweede lid, van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de Algemene inspectiedienst sluiten tot vaststelling van de algemene methodologie van de audit in de scholen met toepassing van de artikelen 4, § 1, tweede lid, 5, § 1, tweede lid, en 7, § 1, tweede lid, van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten met betrekking tot de algemene inspectiedienst. HOOFDSTUK 2. - De EDA-component geïntegreerd in de PILOTAGE-toepassing
Art. 2.Het voorgestelde aanpassingsstelsel als bedoeld in artikel 1.5.2-16 van het onderwijswetboek maakt deel uit van het kader dat in bijlage 1 van dit besluit is opgenomen.
Art. 3.De EDA-component respecteert de structuur van het in artikel 2 bedoelde kader en wordt ter beschikking gesteld van de scholen met een aanpassingsstelsel door middel van de PILOTAGE-toepassing. HOOFDSTUK 3. - Codering van de elementen die voortvloeien uit de door de algemene inspectiedienstuitgevoerde controleopdracht
Art. 4.§ 1. De algemene inspectiedienst begint met de controleopdracht uiterlijk op 20 september van het schooljaar dat volgt op de identificatie van de scholen in het aanpassingsstelsel en stelt het verslag op van de auditopdracht die hij in de scholen in het aanpassingsstelsel uitvoert op basis van het model dat is vastgesteld bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 11 juni 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 11/06/2020 pub. 22/06/2020 numac 2020041733 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de evaluatieopdracht alsook het modelverslag van de evaluatieopdracht, met toepassing van de artikelen 4, § 2, 5, § 2, 5, § 3, 6, § 1 en 7, § 2, van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de Algemene Inspectiedienst type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 11/06/2020 pub. 22/06/2020 numac 2020041732 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het modelverslag voor de auditopdrachten, ter uitvoering van de artikelen 4, § 1, vierde lid, 5, § 1, derde lid, en 7, § 1, vierde lid, van het decreet van 10 januari 2019 betreffende de Algemene Inspectiedienst sluiten tot vaststelling van het modelverslag van de auditopdracht, met toepassing van de artikelen 4, § 1, lid 4, 5, § 1, lid 3, en 7, § 1, lid 4, van het decreet van 10 januari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/01/2019 pub. 26/02/2019 numac 2019040370 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de algemene inspectiedienst sluiten met betrekking tot de algemene inspectiedienst.
Het controleverslag is inzonderheid gebaseerd op de analyse van de indicatoren die heeft geleid tot de identificatie van de school als een aanpassingsregeling.
Het verslag, eventueel met bijlagen, wordt aan de EDA-component toegevoegd van de PILOTAGE-toepassing. § De algemene inspectiedienst stelt de diagnose van de scholen in aanpassingsstelsels vast op basis van de volgende elementen: 1° het verslag van de auditopdracht;2° een inventaris die zijn opgesteld op basis van de door de administratie verstrekte indicatoren;3° een inventaris van de uitgevoerde acties op alle gebieden, met inbegrip van transversale thema's;4° alle andere mogelijke elementen waarmee rekening moet worden gehouden bij het uitvoeren van het inventariseren van de inrichtingen. Naast het in paragraaf 1 vermelde auditverslag vult de verwijzingsauditeur de volgende elementen aan of introduceert hij ze in de "EDA-component" van de PILOTAGE-toepassing: 1° in het sub-tabblad "voorstelling van de school door de auditeurs" onder tabblad 3 "Diagnose en auditverslag": het vakje "Voorstelling van de school door de auditeurs";2° in het subtabblad "indicatoren" onder tabblad 3 "Diagnose en auditverslag": het veld "globale analyse van de indicatoren";3° in het subtabblad "thema's" onder tabblad 3 "Diagnose en auditverslag": het inventariseren van de acties per thema die door de school zijn aangegeven.Als een school geen specifieke actie voor een thema ontwikkelt, geeft de verwijzingsauditeur "geen" aan voor het thema; 4° in het subtabblad "andere elementen" onder tabblad 3 "Diagnose en auditverslag": elk element dat door de school wordt meegedeeld en dat bij het auditverslag moet worden gevoegd;5° in het subtabblad " diagnose " onder tabblad 3 " Diagnose en auditverslag ": de diagnose uit het auditverslag.
Art. 5.Tijdens de auditfase heeft alleen de verwijzingsauditor toegang tot de PILOTAGE-toepassing. Deze toegang wordt ingetrokken zodra het auditverslag en de diagnose aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst zijn meegedeeld. HOOFDSTUK 4. - Vaststelling van de aanpassingsdoelstellingen van de school
Art. 6.De afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst krijgt vervolgens schriftelijk toegang tot het volledige tabblad 4 "aanpassingsdoelstellingen" op basis waarvan de school haar aanpassingsstelsel zal ontwikkelen. HOOFDSTUK 5. - Instelling van een voorstel voor een aanpassingsstelsel door de school
Art. 7.Om geldig te worden voorgelegd aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, wordt het voorstel van het aanpassingsstelsel volledig overgenomen door de directeur van de school vanuit de PILOTAGE-toepassing. Tijdens de ontwikkelingsfase van het in artikel 1.5.2-16, § 1, van het onderwijswetboek bedoelde aanpassingsstelsel heeft alleen de directeur van de school schriftelijk toegang tot de PILOTAGE-toepassing. De inrichtende macht en, indien van toepassing, de federatie van inrichtende machten hebben leestoegang. De schrijftoegang wordt opgeschort zodra het aanpassingsstelsel elektronisch wordt verzonden aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst voor de analysefase. HOOFDSTUK 6. - Analyse van het aanpassingsstelsel
Art. 8.Tijdens de analysefase van het voorstel voor het aanpassingsstelsel bedoeld in artikel 1.5.2-17, § 1, van het onderwijswetboek, heeft de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst leestoegang tot de PILOTAGE-toepassing voor het volledige aanpassingsstelsel en een schrijftoegang tot de ruimtes die er uitsluitend voor bestemd zijn.
Om deze analyse uit te voeren, stelt de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, na overleg met de directeur en de inrichtende macht in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs, de doelstellingen vast: 1° het kalender van de vergaderingen die hij wenst te houden met alle of sommige van de volgende personen: a) een of meer vertegenwoordigers van de inrichtende macht ;b) de directeur;c) alle of een deel van de leden van het onderwijsteam;d) de vertegenwoordigers of verenigingen van de ouders van de leerlingen van de school;e) vertegenwoordigers van lokale sociale overlegorganen;f) vertegenwoordigers van leerlingen die zijn ingeschreven in het gewoon of gespecialiseerd secundair onderwijs;2° de praktische regelingen voor deze vergaderingen;3° de belangrijkste punten van begrip of precisie waarop de vergaderingen of interviews zich zullen richten. De afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst is vrij om andere vergaderingen te organiseren en andere gesprekspartners te ontmoeten.
Hij informeert de directeur en de inrichtende macht. HOOFDSTUK 7. - Sluiting van het samenwerkingsprotocol
Art. 9.Overeenkomstig artikel 1.5.2 17, §§ 2 en 3, lid 4, van het onderwijswetboek wordt het stelsel, na goedkeuring van het aanpassingsstelsel door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, ondertekend door de zonedirecteur en medeondertekend door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst. Het samenwerkingsprotocol wordt naar de school gestuurd.
Overeenkomstig artikel 1.5.2 17, §§ 2 en 3, lid 4, van het onderwijswetboek ondertekenen de inrichtende macht en, indien van toepassing, de federatie van inrichtende machten. De directeur tekent het samenwerkingsprotocol mee en stuurt het door alle partijen ondertekende samenwerkingsprotocol door naar de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst.
De ondertekenende partijen kunnen ook overeenkomen om een ondertekeningssessie te organiseren. HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen
Art. 10.Het opschrift van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 29/10/2018 numac 2018032053 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 144 van het decreet van 13 september 2018 tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018014731 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 18 april 2008 tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten tot toepassing van artikel 67, §§ 2 tot 6, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, wordt vervangen door de volgende tekst: " Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 29/10/2018 numac 2018032053 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 144 van het decreet van 13 september 2018 tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018014731 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 18 april 2008 tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten tot vaststelling van de nadere regels voor het opstellen van sturingsplannen en het sluiten van schooldoelstellingenovereenkomsten met toepassing van de artikelen 1.5.2-1 tot 1.5.2-5 van het wetboek van het basis- en secundair onderwijs.
Art. 11.Artikel 11: In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) punt 1° wordt vervangen door de volgende tekst: "1° "Onderwijswetboek": het wetboek van het basis- en secundair onderwijs; b) in 5° worden de woorden "bedoeld in artikel 67, § 5, van het besluit" vervangen door de woorden "bedoeld in artikel 1.5.2-4 van het onderwijswetboek" ; c) artikel 1 wordt aangevuld met een punt 6° -regel dat als volgt luidt: "6° "Scholen met een aanpassingsstelsel": scholen waarvan is vastgesteld dat zij een aanzienlijke prestatieachterstand hebben ten opzichte van het schoolgemiddelde en die een aanpassingsstelsel moeten ontwikkelen overeenkomstig de artikelen 1.5.2-13 en 1.5.2-16 van het onderwijswetboek;".
Art. 12.In artikel 2 van hetzelfde besluit worden de woorden "bedoeld in artikel 67, § 2, van het decreet" vervangen door de woorden "bedoeld in artikel 1.5.2-1 van het onderwijswetboek".
Art. 13.In artikel 4 van hetzelfde besluit wordt lid 2 vervangen door de volgende tekst: "De PILOTAGE-toepassing is ontworpen volgens de structuur van het in artikel 2 bedoelde kader en, voor scholen met een aanpassingsstelsel, volgens de structuur van het kader bedoeld in artikel 2 van het besluit van de Regering van 17 december 2020 tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol. Het gaat samen met een gebruikershandleiding waarin de codeerinstructies voor elk element van het kader worden uitgelegd. ».
Art. 14.In artikel 5, § 1, lid 1, van hetzelfde besluit worden de woorden "bedoeld in artikel 67, § 5, van het decreet, of tijdens de fase van aanpassing van het sturingsplan bedoeld in artikel 67, § 6, lid 7, van het decreet," vervangen door de woorden "bedoeld in artikel 1.5.2-4 van het onderwijswetboek, of tijdens de fase van aanpassing van het sturingsplan bedoeld in artikel 1.5.2-5, § 3, lid 3, van het onderwijswetboek,".
Art. 15.In artikel 6, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "bedoeld in artikel 67, § 6, van het decreet," vervangen door de woorden "bedoeld in artikel 1.5.2-5 van het onderwijswetboek,".
Art. 16.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2020.
Art. 17.De minister die het leerplichtonderwijs in zijn hoedanigheid heeft, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 17 december 2020.
De Minister-president, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR