Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap
gepubliceerd op 28 juli 2022

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 mei 2020 ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen en van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 17 december 2020 tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2022015275
pub.
28/07/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 JULI 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/05/2020 pub. 08/06/2020 numac 2020021010 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen sluiten ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen en van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 17/12/2020 pub. 29/12/2020 numac 2020044528 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol sluiten tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs, de artikelen 1.5.2-13, eerste lid 1, en 1.5.2-19, derde lid;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/05/2020 pub. 08/06/2020 numac 2020021010 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen sluiten ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 17/12/2020 pub. 29/12/2020 numac 2020044528 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol sluiten tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol;

Gelet op de « gendertest » van 1 april 2022 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het onderhandelingsprotocol met het onderhandelingscomité tussen de Regering en Wallonie-Bruxelles Enseignement en de federaties van de inrichtende machten overeenkomstig de artikelen 1.6.5-6 en volgende van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs, afgesloten op 28 april 2022 ;

Gelet op het syndicale onderhandelingsprotocol van het onderhandelingscomité van sector IX, van het comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, afdeling II, en van het onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het vrij gesubsidieerd onderwijs volgens de procedure van het koninklijk besluit van 28 september 1984 houdende uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot organisatie van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, afgesloten op 28 april 2022;

Gelet op het advies nr. 71.524/2 van de Raad van State, gegeven op 13 juni 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Gelet op het advies van de Sturingscommissie voor het basis- en secundair onderwijs, gegeven op 21 juni 2022 ;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs ;

Na beraadslaging Besluit : TITEL I. - Wijzigingen van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/05/2020 pub. 08/06/2020 numac 2020021010 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen sluiten ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen

Artikel 1.Artikel 5, § 3, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 mei 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/05/2020 pub. 08/06/2020 numac 2020021010 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen sluiten ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen, wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt : « De meest recente gegevens met betrekking tot de resultaten van de externe proeven die bekrachtigd worden met een getuigschrift, zijn die welke in het bezit zijn van de administratie vóór 1 oktober van het kalenderjaar voorafgaand aan de identificatie. ».

Art. 2.In hetzelfde besluit wordt artikel 6, § 3, vervangen als volgt : « § 3. De Directeur-generaal van de Algemene Directie voor de sturing van het onderwijssysteem stelt de lijst op van de geïdentificeerde met prestaties die aanzienlijk lager zin dan het gemiddelde van de vergeleken scholen. De vaststelling van deze lijst gebeurt uiterlijk op 20 april. De directeur-generaal bezorgt deze lijst in volledige vertrouwelijkheid en ter informatie aan de minister die bevoegd is voor het leerplichtonderwijs. ».

Art. 3.In hetzelfde besluit wordt artikel 7 vervangen als volgt : «

Art. 7.De Algemene sturingsdienst voor scholen en psycho-medisch-sociale centra stelt de inrichtende macht en de directie van de school van elke betrokken school ervan in kennis dat ze openomen is in de lijst van de geïdentificeerde scholen met prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen bedoeld in artikel 6, § 3. Deze kennisgeving gebeurt uiterlijk tien schoolwerkdagen na de vaststelling van de lijst bedoeld in artikel 6, § 3. ».

TITEL II. - Wijzigingen van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 17/12/2020 pub. 29/12/2020 numac 2020044528 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol sluiten tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol.

Art. 4.In het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 17 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 17/12/2020 pub. 29/12/2020 numac 2020044528 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol sluiten tot uitvoering van de artikelen 1.5.2-14 e.v. van het wetboek van basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het aanpassingsstelsel en het samenwerkingsprotocol, wordt een artikel 1/1 in hoofdstuk 1 toegevoegd, luidend als volgt : «

Artikel 1/1.De Regering delegeert de bevoegdheden die haar worden toevertrouwd overeenkomstig de artikelen 1.5.2-17, § 1, derde en vijfde lid, en § 3, derde lid, 1.5.2-20, vijfde lid, en 1.5.2-21, § 1, eerste en tweede lid, § 2, tweede lid, en § 3, tweed en vierde lid, van het Onderwijswetboek aan de minister. ».

Art. 5.In hetzelfde besluit wordt artikel 6/10 opgeheven.

Art. 6.In hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk 7/1 tussen de hoofdstukken 7 en 8 toegevoegd, die de artikelen 9/1 tot 9/4 omvatten, luidend als volgt : « Hoofdstuk 7/1. - De jaarlijkse evaluatie

Art. 9/1.§ 1. In het kader van het opvolgingsproces van de uitvoering van het samenwerkingsprotocol bedoeld in artikel 1.5.2-19, tweede lid, van het Onderwijswetboek, vindt jaarlijks een evaluatie plaats.

De jaarlijkse evaluatie van de uitvoering van het samenwerkingsprotocol omvat de volgende stappen : 1° de voorbereiding van de jaarlijkse evaluatie bedoeld in artikel 9/3, eerste lid, die het volgende bevat : a.het voeren van een voorafgaande analyse door de directeur, in samenwerking met het onderwijsteam van de school en de mededeling ervan aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst; b. een vergadering voor de presentatie van de voorafgaande analyse door de directeur aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, in aanwezigheid van de inrichtende macht en, naargelang het geval, van Wallonie-Bruxelles Enseignement of de federatie van de inrichtende machten afhankelijk van de bevoegdheid vastgesteld met toepassing van de artikelen 1.6.5-3 en 1.6.5-4 van het Onderwijswetboek ; 2° de uitvoering van de jaarlijkse evaluatie door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst met inbegrip van mogelijke bijkomende vergaderingen die de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst kan beslissen te organiseren met toepassing van artikel 9/2, § 2 ;3° de presentatie van het jaarlijkse evaluatieverslag door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst. § 2. Na overleg met de directeur en de inrichtende macht deelt de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst de bedoelde school de begindatum van de jaarlijkse evaluatie mee door middel van de « PILOTAGE -toepassing » ten minste drie maanden op voorhand.

De jaarlijkse evaluatie begint elk jaar ten vroegste één maand vóór de verjaardagdatum van het samenwerkingsprotocol en ten laatste één maand na deze verjaardagdatum. De begindatum stemt overeen met de vergadering voor de presentatie van de voorafgaande analyse bedoeld in paragraaf 1, tweede lid, 1°, b.

De uitvoeringsfase van de voorafgaande analyse bedoeld in paragraaf 1, tweede lid, 1°, a., vindt plaats vóór de datum bedoeld in het eerste lid.

De jaarlijkse evaluatie bedoeld in paragraaf 1, tweede lid, 2°, en de mededeling van het evaluatieverslag bedoeld in artikel 9/3, tweede lid, worden gespreid over een periode van maximaal 15 schoolwerkdagen vanaf de datum bedoeld in het eerste lid.

Art. 9/2.§ 1. De directeur, in samenwerking met het onderwijsteam van de school, voert een voorafgaande analyse van de uitvoering van het samenwerkingsprotocol. Deze voorafgaande analyse heeft ten doel : 1° verslag te brengen over de uitvoering van de prioritaire acties bedoeld in artikel 1.5.2.-16, § 1, derde lid, 1, van de Onderwijswetboek, door middel van prestatie-indicatoren en termijnen bepaald in het samenwerkingsprotocol en, indien mogelijk, verslag uit te brengen over de voortgang naar elke aanpassingsdoelstelling; 2° verslag te brengen over de uitvoering van transversale strategieën van de school bedoeld in artikel 1.5.2-16, § 1, derde lid, 2 tot 4, van hetzelfde wetboek voor scholen die hun samenwerkingsprotocol hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.

De directeur bezorgt de voorafgaande analyse bedoeld in het eerste lid aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, via de "PILOTAGE-toepassing", uiterlijk 10 schoolwerkdagen vóór de begindatum van de jaarlijkse evaluatie die door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst wordt meegedeeld. De hoofdlijnen van deze voorafgaande analyse zijn gevoegd bij dit besluit (bijlage 2). § 2. Na ontvangst van de voorafgaande analyse en om zijn jaarlijkse evaluatie voor te bereiden, kan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, indien hij dit nodig acht, bijkomende vergaderingen plannen met de leden van het onderwijsteam en, indien nodig, met de leden van het team van het PMS-centrum en alle betrokkenen bij de uitvoering van het samenwerkingsprotocol.

Wanneer er overeenkomstig het eerste lid bijkomende vergaderingen worden gepland, stelt de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, na overleg met de directeur en de inrichtende macht van de betrokken school, de kalender van de vergaderingen vast, evenals de praktische nadere regels en de belangrijkste elementen van de gesprekken.

Art. 9/3.Na analyse van de elementen bedoeld in artikel 9/2, 1, eerste lid, en in voorkomend geval, in het licht van de vergaderingen bedoeld in artikel 9/2, § 2, voert de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst de jaarlijkse evaluatie uit van het samenwerkingsprotocol van de betrokken school, dat hij vastlegt in een jaarlijks evaluatieverslag. De hoofdlijnen van het jaarlijkse evaluatieverslag zijn gevoegd bij dit besluit (bijlage 3).

De afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst deelt zijn jaarlijks evaluatieverslag mee aan de directeur, aan de inrichtende macht en, in voorkomend geval, van Wallonie-Bruxelles Enseignement of de federatie van inrichtende machten afhankelijk van de bevoegdheid bepaald met toepassing van de artikelen 1.6 5-3 en 1.6.5-4 van het Onderwijswetboek via de "PILOTAGE-toepassing". Met deze mededeling wordt de jaarlijkse evaluatie afgerond.

Art. 9/4.Het jaarlijkse evaluatieverslag wordt zo snel mogelijk door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst bezorgd aan de directeur, aan de inrichtende macht en, in voorkomend geval, van de Wallonie-Bruxelles Enseignement of van de federatie van de inrichtende machten, afhankelijk van de bevoegdheid bepaald met toepassing van de artikelen 1.6.5-3 en 1.6.5-4 van het Onderwijswetboek.

De directeur legt het jaarlijkse evaluatierapport voor aan de lokale organen voor sociaal overleg en aan de participatieraad.

De afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, samen met de directeur en, indien nodig, met de inrichtende macht en een vertegenwoordiger van zijn federatie van inrichtende machten of van Wallonie-Bruxelles Enseignement, stelt daarna het jaarlijkse evaluatieverslag voor aan het onderwijsteam volgens de nadere regels overeengekomen tussen hen. ».

TITEL III. - Slotbepalingen

Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het ondertekend wordt.

Art. 8.De Minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 1 juli 2022.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR

^