gepubliceerd op 03 november 2022
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de tussentijdse evaluatie van de doelstellingenovereenkomst overeenkomstig artikel 1.5.2-9, § 1, van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs
25 AUGUSTUS 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de tussentijdse evaluatie van de doelstellingenovereenkomst overeenkomstig artikel 1.5.2-9, § 1, van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs
De regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs, artikel 1.5.2-9, § 1;
Gelet op de "Gendertest" van 2 april 2022 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, lid 2, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;
Gelet op het syndicaal onderhandelingsprotocol in het onderhandelingscomité van sector IX, het provinciaal en plaatselijk comité voor openbare diensten, afdeling II, en het onderhandelingscomité voor het statuut van het personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs overeenkomstig de procedure van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 houdende organisatie van de betrekkingen tussen de openbare besturen en de vakbonden van de onder deze besturen ressorterende ambtenaren, gesloten op 10 mei 2022;
Gelet op het onderhandelingsprotocol met het onderhandelingscomité tussen de Regering en Wallonie-Bruxelles Enseignement en de federaties van de inrichtende machten overeenkomstig de artikelen 1.6.5-6 en volgende van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs, gesloten op 11 mei 2022;
Gelet op het advies nr. 71.789/2/V van de Raad van State, uitgebracht op 10 augustus 2022, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de minister van Onderwijs;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit gelden de volgende definities: 1° toepassing "PILOTAGE": de toepassing bedoeld in artikel 4 van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 29/10/2018 numac 2018032053 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van artikel 144 van het decreet van 13 september 2018 tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 24/10/2018 pub. 16/11/2018 numac 2018014731 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 18 april 2008 tot uitvoering van de artikelen 5, 11, 12 en 13 van het decreet van 16 november 2007 betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten tot vaststelling van de nadere regels voor de uitwerking van de sturingsplannen en het sluiten van de doelstellingenovereenkomsten van de scholen met toepassing van de artikelen 1.5.2-1 tot 1.5.2-5 van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs; 2° Onderwijswetboek : het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs.
Art. 2.§ 1. De in artikel 1.5.2-9, § 1, van het onderwijswetboek bedoelde tussentijdse evaluatie van de uitvoering van de doelstellingenovereenkomst omvat de volgende stappen: 1° de voorbereiding van de tussentijdse evaluatie bedoeld in artikel 3, die omvat: a) de uitvoering van een voorbereidende analyse door de directeur, in samenwerking met het opvoedend team van de school, en de mededeling daarvan aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst;b) een voorbereidende vergadering, op initiatief van de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, met de directie en de inrichtende macht met het oog op de organisatie van de gewenste ontmoetingen tijdens de tussentijdse evaluatie;2° de uitvoering van de tussentijdse evaluatie door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, met inbegrip van de vergaderingen die de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst kan beslissen te organiseren;3° de voorstelling van het tussentijds evaluatieverslag door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst. § 2. De afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst deelt de betrokken school uiterlijk zes kalendermaanden voor het begin van de evaluatie en na overleg met de directeur en de inrichtende macht via de toepassing "PILOTAGE" de begindatum van de tussentijdse evaluatie mee. De tussentijdse evaluatie begint ten vroegste op de eerste dag van het vierde jaar van uitvoering van de doelstellingenovereenkomst en ten laatste één maand na de eerste dag van het vierde jaar van uitvoering van de doelstellingenovereenkomst.
De voorbereidingsfase bedoeld in § 1, 1°, vindt plaats vóór de datum bedoeld in lid 1. De tussentijdse evaluatie bedoeld in § 1, 2°, en de indiening van het evaluatieverslag bedoeld in § 1, 3°, worden gespreid over een periode van maximaal 120 kalenderdagen vanaf de begindatum van de tussentijdse evaluatie die aan de school is meegedeeld.
Art. 3.§ 1. De directeur voert, in samenwerking met het opvoedend team van de school, een voorbereidende analyse uit van de eerste drie jaar van de doelstellingenovereenkomst. Deze voorbereidende analyse: 1° maakt deel uit van een zelfevaluatieproces en heeft tot doel de reflectie van de school voorafgaand aan de tussentijdse evaluatie te structureren;2° stelt de school in staat te analyseren: a) haar verwezenlijkingen sinds het begin van de uitvoering;b) de aanpassingen die de school al heeft gemaakt;c) de al waarneembare veranderingen;d) zo nodig, de aanpassingen die in de doelstellingenovereenkomst moeten worden aangebracht;3° is opgebouwd rond de volgende elementen: a) de veranderende algemene context van de school; b) een synthetische analyse van de uitvoering van de actieplannen, specifieke doelstelling per specifieke doelstelling, met inbegrip van de transversale strategieën bedoeld in artikel 1.5.2-3, § 1er, 4°, 5° en 6°, van het onderwijswetboek; c) zo nodig, manieren om de doelstellingenovereenkomst aan te passen met het oog op de verdere uitvoering ervan. In het kader van de opdracht bedoeld in artikel 4, eerste lid, 2°, van het decreet van 28 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/03/2019 pub. 09/10/2019 numac 2019042103 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de steun- en begeleidingscellen van het door de Franse Gemeenschap georganiseerd of gesubsidieerd onderwijs en het statuut van steun- en begeleidingsadviseurs sluiten betreffende de steun- en begeleidingscellen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap en betreffende het statuut van de steun- en begeleidingsadviseurs, biedt de bevoegde steun- en begeleidingscel haar steun aan de school aan voor het opstellen van deze voorbereidende analyse.
De directeur zendt de in lid 1 bedoelde voorbereidende analyse via de toepassing "PILOTAGE" toe aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, uiterlijk 21 kalenderdagen vóór de door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst overeenkomstig artikel 2, § 2, lid 1, meegedeelde datum. Het modeloverzicht van deze voorbereidende analyse is als bijlage bij dit besluit gevoegd (bijlage 1). § 2. Na ontvangst van de voorbereidende analyse en met het oog op de voorbereiding van de tussentijdse evaluatie stelt de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, na overleg met de directeur en de inrichtende macht van de betrokken school: 1° het schema van de vergaderingen die hij wenst te houden met sommige of alle personen bedoeld in artikel 1.5.2-9, § 1, tweede lid, van het onderwijswetboek; 2° de praktische regeling van deze vergaderingen;3° de belangrijkste discussiepunten waarop de vergaderingen zullen worden toegespitst. Het staat de afgevaardigde voor het doelstellingencontract vrij om tijdens de tussentijdse evaluatie op eigen initiatief of op voorstel van leden van het opvoedend team andere bijeenkomsten te organiseren en andere gesprekspartners te ontmoeten.
Art. 4.Op basis van de in artikel 3 bedoelde elementen en na alle elementen van de evaluatie te hebben geanalyseerd, voert de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst de tussentijdse evaluatie van de doelstellingenovereenkomst van de betrokken school uit, die hij/zij vastlegt in een tussentijds evaluatieverslag. De opzet van het tussentijdse evaluatieverslag is als bijlage bij dit besluit gevoegd (bijlage 2).
De afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst deelt zijn tussentijds evaluatieverslag zo spoedig mogelijk mee aan de betrokken school via de toepassing "PILOTAGE".
Art. 5.Het tussentijds evaluatieverslag wordt door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst voorgelegd aan de directeur en de inrichtende macht.
Vervolgens legt de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, vergezeld van de directeur van de school en, in voorkomend geval, de inrichtende macht, het tussentijdse evaluatieverslag in zijn geheel voor aan het opvoedend team, overeenkomstig de tussen hen overeengekomen regelingen. Met deze presentatie wordt de tussentijdse evaluatie afgesloten.
De directeur legt de conclusies van het evaluatieverslag voor aan de lokale organen voor de sociale dialoog en de participatieraad.
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Art. 7.De minister van Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 25 augustus 2022.
De minister-president, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR