Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 08 mei 2014
gepubliceerd op 17 juni 2014

Ordonnantie betreffende de invoeging van sociale clausules in de overheidsopdrachten

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2014031474
pub.
17/06/2014
prom.
08/05/2014
ELI
eli/ordonnantie/2014/05/08/2014031474/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

8 MEI 2014. - Ordonnantie betreffende de invoeging van sociale clausules in de overheidsopdrachten


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Executieve, bekrachtigen, het geen volgt : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen en definities

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.Voor de toepassing van deze ordonnantie wordt verstaan onder : 1° « Gewest » : Brussels Hoofdstedelijk Gewest;2° « Aanbestedende overheden » : a) het Gewest;b) de publiekrechtelijke instellingen opgenomen in de begrotingsconsolidatieperimeter van het Gewest;c) de gemeenten op het grondgebied van het Gewest;d) de personen, ongeacht hun vorm en aard, die niet vallen onder bovenstaande categorieën en die op de datum van de beslissing om een opdracht uit te schrijven : - opgericht zijn om specifiek te voldoen aan behoeften van algemeen belang die niet van commerciële of industriële aard zijn en - rechtspersoonlijkheid hebben en waarvan - hetzij de activiteit in hoofdzaak wordt gefinancierd door die overheden of instellingen vermeld in a), b) of c); - hetzij het beheer is onderworpen aan toezicht door die overheden of instellingen; - hetzij de leden van het bestuursorgaan, het leidinggevend orgaan of het toezichthoudend orgaan voor meer dan de helft door die overheden of instellingen zijn aangewezen; e) de verenigingen opgericht door een of verschillende aanbestedende overheden bedoeld in a), b), c) of d) en die niet onder categorie b) vallen;3° « wet overheidsopdrachten » : de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;4° « sociale clausule » : bepaling met als doelstelling de opleiding of socioprofessionele inschakeling van werkzoekenden die laaggeschoold, jonger dan 30 of ouder dan 50 zijn, leerlingen, stagiairs of cursisten zoals bedoeld in artikel 7;5° sociale-inschakelingsonderneming : het initiatief van sociale inschakeling als bedoeld in artikel 59 van de wet van 26 maart 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/03/1999 pub. 01/04/1999 numac 1999012205 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid Wet betreffende het Belgisch actieplan voor de werkgelegenheid 1998 en houdende diverse bepalingen sluiten betreffende het Belgische actieplan voor werkgelegenheid 1998 en houdende diverse bepalingen, alsook in de ordonnantie van 26 april 2012 betreffende de sociale economie en de erkenning van inschakelingsondernemingen en plaatselijke initiatieven voor de ontwikkeling van de werkgelegenheid met het oog op de toekenning van toelagen;6° bedrijfsopleiding : - de beroepsopleiding als bedoeld in hoofdstuk IV van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 12 mei 1987 betreffende de beroepsopleiding; - de beroepsopleiding als bedoeld in hoofdstuk III van titel III van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 05/06/2009 pub. 23/09/2009 numac 2009035886 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding sluiten houdende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding; 7° « Actiris » : Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling. HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied

Art. 3.De aanbestedende overheden bedoeld in artikel 2, 1° c), d) en e) vallen enkel voor de door het Gewest gesubsidieerde overheidsopdrachten binnen het toepassingsgebied van de ordonnantie.

Art. 4.De aanbestedende overheden en de krachtens artikel 14 aangewezen diensten en instellingen voeren de ordonnantie uit, met naleving van de Europese en federale regelgeving betreffende de overheidsopdrachten.

Art. 5.Deze ordonnantie is van toepassing op de overheidsopdrachten voor leveringen, diensten en werken die voldoen aan de volgende cumulatieve voorwaarden : 1° overheidsopdrachten zijn voor levering, werken of overheidsopdrachten met betrekking tot de categorieën A.1 (Onderhouds- en herstellingsdiensten), A.14 (Diensten voor het schoonmaken van gebouwen en het beheer van onroerende goederen), A.15 (Uitgeverij- en drukkerijdiensten), A.16 (Riolering en vuilnisophaaldiensten; afvalverwerking en aanverwante diensten), A2 (Vervoer over land) of B, zoals bedoeld in bijlage 2 bij de wet; 2° de volgende bedragen in acht nemen : a) inzake de in 1° bedoelde opdrachten voor werken : geraamd bedrag hoger dan 125.000 euro exclusief btw; b) inzake de in 1° bedoelde opdrachten voor diensten : geraamd bedrag hoger dan 125.000 euro exclusief btw; c) inzake opdrachten voor levering : bedrag hoger dan 22.000 euro exclusief btw; 3° een minimumduur hebben van 10 werkdagen, enkel voor de opdrachten voor werken of diensten;4° voor de aanbestedende overheden bedoeld in artikel 2, 1°, d), wordt minstens 10 % van het totaalbedrag van de overheidsopdracht gesubsidieerd door het Gewest of krachtens de samenwerkingsovereenkomst van 15 september 1993 tussen de federale Staat en het Gewest en de opeenvolgende aanhangels, « Beliris » genoemd, wanneer de gewestelijke overheid de opdrachtgever blijft.

Art. 6.De aanbestedende overheden zien erop toe dat de door hen gestelde toegangsvoorwaarden de gelijke toegang van de bedrijven tot de bij deze ordonnantie bedoelde overheidsopdrachten niet belemmeren. HOOFDSTUK III. - Clausules

Art. 7.§ 1. De aanbestedende overheden kunnen in hun bijzondere bestekken sociale clausules opnemen, in de vorm van selectiecriteria, gunningscriteria of uitvoeringsvoorwaarden. Die sociale clausules maken het mogelijk om rekening te houden met sociale doelstellingen en bevorderen de inschakeling en opleiding van de werkzoekenden, in voorkomend geval, door het sluiten van partnerschapsovereenkomsten met door Actiris erkende partners en van overeenkomsten inzake onderaanbesteding of reservatie van overheidsopdrachten.

De sociale clausules worden opgenomen in de bijzondere bestekken van de bij artikel 5 bedoelde overheidsopdrachten en kunnen, volgens de keuze van de inschrijver, de vorm aannemen van : 1° een inschakelingsclausule die bepaalt dat een percentage van de bij Actiris ingeschreven werkzoekenden in dienst moet worden genomen.Die clausule kan enkel opgelegd worden aan inschrijvers voor overheidsopdrachten voor de levering van werken of diensten waarvan de bedragen hoger zijn dan 500.000 euro; 2° een sociale clausule die het mogelijk maakt om de overheidsopdracht geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan een sociale-inschakelingsonderneming;3° een sociale opleidingsclausule die de opdrachtnemers ertoe verplicht te zorgen voor opleiding voor de bij Actiris ingeschreven werkzoekenden.Die sociale opleidingsclausule kan diverse vormen aannemen, volgens de keuze van de inschrijver : - de sociale « jongerenclausule » reserveert een percentage van het aantal van de overheidsopdrachten voor leer-/werktrajecten of beroepsstages voor stagiairs tussen 18 en 25 jaar; - de sociale « peterschapsclausule » reserveert een percentage van het aantal van de overheidsopdrachten voor het doorstromingsprogramma; - de sociale clausule betreffende « de bedrijfsstage » reserveert een percentage van het aantal van de overheidsopdrachten voor bedrijfsstages; - de sociale clausule betreffende « de individuele beroepsopleiding » bevordert de aanwerving van werkzoekenden door hun de noodzakelijke opleiding te verstrekken, opdat ze beantwoorden aan het vereiste beroepsprofiel; - de leertijd in de bouwsector reserveert een percentage van het aantal van de overheidsopdrachten voor stagiairs die in aanmerking komen voor een industriële leerovereenkomst; 4° een sociale clausule tot reservatie van de opdracht overeenkomstig de wet betreffende de overheidsopdrachten. § 2. Wanneer de aanbestedende overheden optreden als subsidiërende overheid, kunnen zij de opname eisen van sociale clausules in het bijzonder bestek van de opdrachten die zij subsidiëren als voorwaarde voor de toekenning of de betaling van de subsidie, tenzij de opname van dergelijke clausule onmogelijk wordt gemaakt wegens : - de moeilijkheid of de gevaarlijkheid van de werken of diensten die het voorwerp zijn van de opdrachten; - het geringe gebruik van arbeidskrachten; - de hoge scholingsgraad. § 3. De inschrijver legt uit hoe hij de sociale clausules zal naleven. § 4. De aanbestedende overheid kan, uitzonderlijk en mits gepaste motivering, afzien van sociale clausules wegens : - de moeilijkheids- of gevaarlijkheidsgraad van de werken of diensten die het voorwerp van de overheidsopdrachten uitmaken; - het geringe gebruik van arbeidskrachten; - de vereiste hoge kwalificatie. § 5. Wanneer de sociale clausule de vorm van een uitvoeringsvoorwaarde aanneemt, wordt die laatste geacht te zijn nageleefd door de opdrachtnemer wanneer hij op de dag waarop de overheidsopdracht wordt gegund, reeds inschakelings- en opleidingsnormen voor laaggeschoolde werkzoekenden naleeft volgens de door de Regering vastgestelde regels. § 6. Wanneer de sociale clausule de vorm van een gunningscriterium aanneemt, moet de aanbestedende overheid rekening houden met de inspanningen die de inschrijvers al hebben geleverd om de doelstellingen te halen die met de sociale clausule worden nagestreefd. HOOFDSTUK IV. - Middelen Afdeling 1. - Personeel

Art. 8.Binnen elke aanbestedende overheid, wordt ten minste een resource person aangesteld die belast wordt met het toezicht op de uitvoering van deze ordonnantie.

De aanbestedende overheid geeft de naam en de gegevens van die personen door aan de krachtens artikel 14 aangewezen dienst.

Die rol wordt opgenomen in de functiebeschrijving van die personen en in het organogram van de instelling in kwestie.

Art. 9.De Regering ziet toe op de organisatie van de opleiding van de resource persons bedoeld in artikel 8 voor de uitvoering van de opdracht beschreven in hetzelfde artikel. Afdeling 2. - Boordtabel, rapportering en bekendmaking

Art. 10.De bekendmakingen van de opdrachten van de aanbestedende overheden maken desgevallend melding van het bestaan van sociale clausules.

Art. 11.Elke aanbestedende overheid houdt een boordtabel bij van de overheidsopdrachten bedoeld in artikel 5. In die tabel staan, voor een gegeven kalenderjaar, de gegevens met betrekking tot de uitgeschreven opdrachten, de opdrachten die aan de gang zijn of afgehandeld zijn in de loop van dat jaar.

Die boordtabel preciseert voor elke overheidsopdracht : - zijn status gelet op de bijlagen I en II van de wet op de overheidsopdrachten; - de aanwezigheid van sociale clausules en de verwoording ervan; - een evaluatie van de wijze waarop de opdrachtnemer, tijdens de uitvoering van de opdracht, zijn verbintenissen nagekomen is in het licht van de in het bijzonder bestek opgenomen sociale clausules; - in voorkomend geval, de redenen waarom de aanbestedende overheid vindt dat het onderwerp of de omstandigheden van de opdracht zich niet lenen tot de invoeging van sociale clausules.

De Regering bepaalt de vorm van de boordtabel, de aanvullende elementen voor het bepalen van de status van de opdrachten en elke uitbreiding van de boordtabel die zij nuttig acht.

De overheidsopdrachten uitgeschreven via een derde aanbestedende overheid worden enkel opgenomen in de boordtabel van die derde aanbestedende overheid.

Art. 12.Tegen 31 januari van elk jaar, bezorgen de aanbestedende overheden een bijgewerkt exemplaar van de boordtabel van het voorbije jaar aan de krachtens artikel 14 daartoe aangewezen dienst.

Uiterlijk 31 mei van elk jaar, worden de boordtabellen of de delen ervan die de Regering bij besluit vaststelt, op zijn minst op het internet bekendgemaakt door de krachtens artikel 14 daartoe aangewezen dienst. Afdeling 3. - Beheersovereenkomsten

Art. 13.Bij elke vernieuwing van de beheersovereenkomst of in het kader van een aanhangsel bij de beheersovereenkomst met een aanbestedende overheid, stelt de Regering daarin een strategie vast inzake de sociale clausules in de overheidsopdrachten waarvan de instelling de aanbestedende overheid is. Ze stelt daarin tevens, binnen de perken van de beschikbare begrotingen, een financiële bonus vast waarvan het bedrag afhangt van de mate waarin de instelling de voornoemde doelstellingen haalt.

De bepalingen van de beheersovereenkomst doen geen afbreuk aan de andere verplichtingen die bij deze ordonnantie worden vastgesteld. Ze kunnen worden toegepast op overheidsopdrachten die buiten het in artikel 5 bepaalde toepassingsgebied vallen. HOOFDSTUK V. - Gewestelijke coördinatie en evaluatie

Art. 14.§ 1. Actiris voert de volgende opdrachten uit : 1° interface tussen de vraag naar sociale clausules en het aanbod van aan te werven of op te leiden personen;2° follow-up van de periodes van aanwerving of stage en de evaluatie ervan;3° opstellen en verspreiden van informatie over de clausules, ten behoeve van de ondernemingen, de structuren met sociaal oogmerk, de aanbestedende overheden en de werkzoekenden;4° juridische en technische ondersteuning van de aanbestedende overheden bij het opstellen van de clausules in de bestekken;5° opstellen van algemene voorstellen van sociale clausules;6° interface tussen de aanbestedende overheden en de sociale-inschakelingsondernemingen;7° tot stand brengen van databanken betreffende de structuren met sociaal oogmerk en de werkzoekenden die belang hebben bij de maatregel, waarin voor eerstgenoemde wordt toegelicht voor welke precieze beroepen zij geldig kunnen optreden;8° evaluatie van de partnerschappen en de inschakelingstrajecten van de stagiaires die gebruik gemaakt hebben van deze maatregel;9° jaarlijkse aanbevelingen ten behoeve van de Regering om de regeling te verbeteren. § 2. Volgens de door de Regering bepaalde regels, informeert de aanbestedende overheid de in § 1 aangewezen dienst bij elke fase van zijn opdracht. HOOFDSTUK VII. - Controle en sancties

Art. 15.§ 1. Onverminderd de bevoegdheden van de officieren van de gerechtelijke politie, waken de door de Regering aangewezen ambtenaren en beambten over het naleven van deze ordonnantie en, in voorkomend geval, de uitvoeringsbesluiten ervan. § 2. Onverminderd artikel 94 van de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle, kan de door de Regering aangewezen dienst of instelling ingeval een aanbestedende overheid een van de in deze ordonnantie of in de uitvoeringsbesluiten ervan bepaalde verplichtingen niet naleeft en na de aanbestedende overheid te hebben gehoord, beslissen dat een latere gewestelijke subsidie voor een nieuw project waarvoor een overheidsopdracht moet worden uitgeschreven enkel kan worden toegekend op voorwaarde de vastgestelde tekortkoming binnen een gegeven termijn wordt rechtgezet. In dat geval kan de verwezenlijking van die overheidsopdracht begeleiding krijgen van de bevoegde gewestelijke dienst of instelling.

Voornoemde dienst of instelling kan preciseren in welke fase(s) van de overheidsopdracht die begeleiding wordt gegeven.

Indien de aanbestedende overheid behoort tot categorie b) of c) van artikel 2, 1°, kan ook beslist worden tot die begeleiding zonder dat een specifieke subsidie voor de betrokken overheidsopdrachten is toegekend.

De in het eerste lid van deze paragraaf bedoelde tekortkoming wordt bekendgemaakt volgens door de Regering bepaalde regels. HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen

Art. 16.De in artikel 8 bepaalde verplichtingen betreffende de resource persons bij de aanbestedende overheden moeten ten uitvoer worden gelegd binnen 6 maanden vanaf de inwerkingtreding van deze ordonnantie.

De in artikel 11 vermelde verplichting om een boordtabel van de overheidsopdrachten bij te houden gaat in op 1 januari 2015.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 8 mei 2014.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, G. VANHENGEL De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Leefmilieu, Energie, Waterbeleid, Stadsvernieuwing, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp en Huisvesting, Mevr. E. HUYTEBROECK De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Openbare Werken en Vervoer, Mevr. B. GROUWELS De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling, Economie en Wetenschappelijk Onderzoek, Mevr. C. FREMAULT _______ Nota Documenten van het Parlement : Gewone zitting 2012/2013.

A-363/1 Voorstel van ordonnantie.

A-363/2 Advies van de Raad van State.

Gewone zitting 2013/2014.

A-363/3 Verslag (verwijzing).

Integraal verslag : Bespreking en aanneming : vergadering van vrijdag 25 april 2014.

^