Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 03 april 2014
gepubliceerd op 14 mei 2014

Ordonnantie houdende oprichting van een Observatorium van de referentieprijzen voor de overheidsopdrachten binnen de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2014031339
pub.
14/05/2014
prom.
03/04/2014
ELI
eli/ordonnantie/2014/04/03/2014031339/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 APRIL 2014. - Ordonnantie houdende oprichting van een Observatorium van de referentieprijzen voor de overheidsopdrachten binnen de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Executieve, bekrachtigen, het geen volgt : HOOFDSTUK I. - Algemeen

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.In deze ordonnantie verstaat men onder : 1° « economische en sociale raad » : de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, ingesteld door de ordonnantie van 8 september 1994;2° « gewestelijke overheidsopdracht » : de overheidsopdracht voor aanneming van werken of diensten in de zin van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten betreffende overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en waarvoor de aanbestedende overheid het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is of één van de publiekrechtelijke instellingen die door het Gewest zijn opgericht om te voldoen aan behoeften van algemeen belang;3° « lokale overheidsopdracht » : de overheidsopdracht voor aanneming van werken of diensten in de zin van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten betreffende overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en waarvoor de aanbestedende overheid een lokaal bestuur is. Onder lokaal bestuur verstaat men de gemeente, het autonome gemeentebedrijf, de intercommunale en de meergemeentelijke politiezone van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; 4° « toezicht op de lokale besturen » : het geheel van toezichtsmechanismen op de beslissingen van de lokale besturen die aan de Regering zijn toegewezen krachtens de ordonnantie van 14 mei 1998 houdende regeling van het administratief toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, die van 19 juli 2001 houdende regeling van het administratief toezicht op de intercommunales van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die van 19 juli 2001 houdende regeling van het administratief toezicht op de meergemeentelijke politiezones van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;5° « abnormale prijzen » : de prijzen die, in de zin van de artikelen 21 en 99 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, de aanbestedende overheid abnormaal laag lijken in verhouding tot de uit te voeren prestaties of werken, of die zij als abnormaal laag moet of had moeten beschouwen;6° « samenstelling en verantwoording van de prijs » : het geheel van elementen en verantwoordingen, zoals respectievelijk bedoeld door de artikelen 19 en 21, § 3, van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, die toelaten om te bepalen en te verklaren wat in een geboden prijs het aandeel is van de geleverde producten, het vervoer en de te verrichten en uit te voeren prestaties teneinde na te gaan of deze prijs juist is in het licht van de verstrekte indicaties, eventueel fouten vertoont en overeenstemt met de technische bepalingen van de overheidsopdracht;7° « classificatie uit de gemeenschappelijke woordenlijst voor overheidsopdrachten » : classificaties die tot doel hebben het voorwerp van een overheidsopdracht te bepalen en die in de Europese wetgeving zijn opgenomen via de verordening (EG) nr.213/2008. HOOFDSTUK II. - Het Observatorium van de referentieprijzen voor de overheidsopdrachten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Art. 3.Binnen de Economische en Sociale Raad wordt een Observatorium opgericht van de referentieprijzen voor de overheidsopdrachten van werken en diensten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (afgekort : het Observatorium), dat ermee belast wordt te voldoen aan de vraag die zowel op gewestelijk als op plaatselijk vlak bestaat om in een streven naar behoorlijk bestuur de aanbestedende overheid en in voorkomend geval haar toezichthoudende overheid bijstand te bieden bij de administratieve besluitvorming inzake overheidsopdrachten, met naleving van de geldende wetgeving ter zake.

Art. 4.§ 1. - Het Observatorium wordt belast met de volgende opdrachten : 1° op verzoek van de aanbestedende overheid van een gewestelijke overheidsopdracht, van de Gewestregering in het kader van de uitoefening van het toezicht op de lokale besturen of van een aanbestedende overheid in het kader van de in artikel 8 bedoelde procedure, analyses uitvoeren over prijzen die gehanteerd worden door inschrijvers op overheidsopdrachten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wanneer de aanbestedende overheid redenen heeft om het abnormale karakter van de voorgestelde prijzen in vraag te stellen;2° op grond van de motieven die volgens het Observatorium ten grondslag liggen aan de abnormale prijsaanbieding, algemene adviezen voorbereiden over de technische, en inzonderheid sociale en milieubepalingen, die overeenkomstig inzonderheid de artikelen 7, 8 en 14 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten opgenomen moeten worden in de opdrachtdocumenten voor werken of diensten, om zo, in het licht van de Europese en federale wetgeving inzake eerlijke en transparante mededinging van de inschrijvende bedrijven, een conforme toewijzing en uitvoering van de overheidsopdrachten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te bevorderen;3° in het licht van de Europese en federale wetgeving ter zake, toezien op de prijzen die in het licht van de mededinging tussen inschrijvers op gewestelijke en lokale overheidsopdrachten, te beschouwen zijn als oneerlijk of frauduleus, en in dit verband tevens een gegevensbank ontwikkelen met een overzicht van de prijzen die het in het kader van de uitoefening van zijn opdrachten geobserveerd heeft;4° sensibiliseren omtrent en kennis verspreiden over prijzen en optreden als tussenschakel tussen de aanbestedende overheden en de representatieve organisaties van de privésectoren vanuit een streven naar eerlijke mededinging tussen de inschrijvers en een conforme uitvoering van de overheidsbestellingen. § 2. - De Regering kan bij wege van een besluit de in deze ordonnantie vastgelegde opdrachten nader bepalen en uitbreiden. Zij kan meer bepaald, overeenkomstig de bepalingen vervat in de artikelen 7 en 8, bijkomende bepalingen vastleggen in verband met het onderzoek door het Observatorium van de prijsaanbiedingen die kaderen in lokale overheidsopdrachten. § 3. - Onverminderd de regelgeving betreffende de openbaarheid van bestuur, verstrekken de betrokken overheden het Observatorium, spontaan of op verzoek van laatstgenoemde, de gegevens die het nodig heeft om zijn opdrachten uit te oefenen, en inzonderheid de met redenen omklede beslissingen inzake de gunning van een lokale of gewestelijke overheidsopdracht waarvoor een advies gevraagd is, alsook de verslagen of processen-verbaal van tenuitvoerlegging, wanneer deze van belang zijn voor de opdrachten van het Observatorium. § 4. - Het binnen de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opgerichte Observatorium bezorgt jaarlijks een activiteitenverslag aan de Regering, die dit binnen 60 dagen na ontvangst doorstuurt naar het Brussels Parlement.

Art. 5.Het Observatorium kan samenwerken met gelijkaardige instellingen die bestaan in België, in andere staten en op het niveau van de Europese Unie. HOOFDSTUK III. - Inwinnen van adviezen en aanbevelingen van het Observatorium over een gewestelijke overheidsopdracht

Art. 6.§ 1. - De aanbestedende overheid van een gewestelijke overheidsopdracht kan, na alle nodige verantwoordingen te hebben vergaard, het Observatorium verzoeken een advies uit te brengen over de abnormale prijzen verbonden aan één of meerdere offertes die in het kader van deze opdracht zijn ingediend. § 2. - Alvorens de gunning ter kennis te brengen, moet de aanbestedende overheid van een gewestelijke overheidsopdracht, na overeenkomstig de artikelen 19 en 21 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten alle nodige verantwoordingen te hebben vergaard en wanneer deze verantwoordingen niet volstaan om dit abnormale karakter te verklaren, het Observatorium verzoeken een advies uit te brengen : 1° over de abnormale prijzen verbonden aan één of meerdere offertes die in het kader van deze opdracht zijn ingediend, wanneer het gaat om een opdracht van diensten waarvan het geraamde bedrag hoger is dan het bedrag opgenomen in artikel 105, § 1, 2° van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;2° over de abnormale prijzen verbonden aan één of meerdere offertes die in het kader van deze opdracht zijn ingediend, wanneer het gaat om een opdracht van werken waarvan het geraamde bedrag hoger is dan het bedrag van de werken van klasse 2 opgenomen in artikel 3, § 2, van het koninklijk besluit van 26 september 1991Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 26/09/1991 pub. 12/09/2018 numac 2018013657 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van bepaalde toepassingsmaatregelen van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van bepaalde toepassingsmaatregelen van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken;3° over alle prijzen verbonden aan de ingediende offertes, wanneer de overheidsopdracht overeenstemt met de classificaties uit de gemeenschappelijke woordenlijst voor overheidsopdrachten welke voorkomen op de door de Regering op voorstel van de Economische en Sociale Raad bepaalde lijst van overheidsbestellingen waarvoor een groot risico bestaat op oneerlijke concurrentiepraktijken. § 3. - De door het Observatorium uitgebrachte adviezen en aanbevelingen over gewestelijke overheidsopdrachten worden aan de aanbestedende overheden die hierom verzocht hebben, bezorgd : 1° binnen de vijftien dagen na de dag waarop een advies gevraagd is over de prijzen die gehanteerd worden door een inschrijver op een opdracht van diensten;2° binnen de vijfentwintig dagen na de dag waarop een advies gevraagd is over de prijzen die gehanteerd worden door een inschrijver op een opdracht van werken. Wanneer het in deze paragraaf bedoelde advies niet binnen de voormelde of desgevallend conform de in artikel 10 vervatte bepalingen verlengde termijn wordt bezorgd, wordt het geacht verkregen te zijn. § 4. - Overeenkomstig de bepalingen van artikel 3, § 3, bezorgt de aanbestedende overheid van een gewestelijke overheidsopdracht het Observatorium ter informatie de offertes en verkregen verantwoordingen met betrekking tot de abnormale prijzen, die dit abnormale karakter naar haar oordeel afdoende verklaren. HOOFDSTUK IV. - Inwinnen van adviezen en aanbevelingen van het Observatorium over een lokale overheidsopdracht

Art. 7.§ 1. - De Regering verzoekt het Observatorium voor de gunningsbeslissingen die bij haar aanhangig gemaakt worden in het kader van het toezicht op de lokale overheidsopdrachten, een advies uit te brengen : 1° over de abnormale prijzen verbonden aan één of meerdere offertes die in het kader van deze opdracht zijn ingediend;2° over alle prijzen verbonden aan de ingediende offertes, wanneer de overheidsopdracht overeenstemt met de classificaties uit de gemeenschappelijke woordenlijst voor overheidsopdrachten welke voorkomen op de door de Regering op voorstel van de Economische en Sociale Raad bepaalde lijst van overheidsbestellingen waarvoor een groot risico bestaat op oneerlijke concurrentiepraktijken. § 2. - De adviezen en aanbevelingen van het Observatorium over lokale overheidsopdrachten worden aan de Regering die hierom verzoekt, bezorgd binnen de door laatstgenoemde bepaalde termijn en minstens vijf werkdagen te rekenen van de dag volgend op die van de indiening van de aanvraag. § 3. - Wanneer het in de vorige paragraaf bedoelde advies niet binnen de vastgestelde of desgevallend conform de in artikel 10 vervatte bepalingen verlengde termijn wordt bezorgd, wordt het geacht verkregen te zijn.

Art. 8.§ 1. - Onverminderd de in artikel 7 vervatte bepalingen kan de aanbestedende overheid van een lokale overheidsopdracht, onder de algemene voorwaarden en binnen de algemene proceduretermijnen die de Regering bepaalt, aan de Regering om advies van het Observatorium verzoeken met betrekking tot de prijs van één of meerdere ingediende offertes die naar aanleiding van deze opdracht zijn ingediend. § 2. - Onverminderd de bepalingen bedoeld in artikel 7 moet de aanbestedende overheid van een lokale overheidsopdracht volgens de algemene voorwaarden en binnen de algemene termijnen voor de procedure die de Regering vastlegt, alvorens de gunning ter kennis te brengen en na alle nodige verantwoordingen te hebben vergaard, overeenkomstig de artikelen 19 en 21 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten, via de Regering het Observatorium verzoeken een advies uit te brengen over de in de ingediende offertes vastgestelde prijzen, wanneer de overheidsopdracht overeenstemt met de classificaties uit de gemeenschappelijke woordenlijst voor overheidsopdrachten welke voorkomen op de door de Regering bepaalde lijst van overheidsbestellingen waarvoor een groot risico bestaat op oneerlijke concurrentiepraktijken. § 3. - Wanneer de in de vorige paragraaf bedoelde adviezen niet binnen de vastgestelde of desgevallend conform de in artikel 10 vervatte bepalingen verlengde termijn worden bezorgd, worden zij geacht verkregen te zijn. HOOFDSTUK V. - Bepalingen die van toepassing zijn op alle adviesaanvragen

Art. 9.Wanneer de aanbestedende overheid van een gewestelijke of lokale overheidsopdracht bij het Observatorium een advies inwint : 1° dient zij te preciseren welke personen aangesteld zijn voor het uitvoeren van alle prijsonderzoeken conform de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten op de overheidsopdrachten en de daarop betrekking hebbende uitvoeringsbesluiten. Zonder afbreuk te doen aan de uitoefening van de opdrachten en verplichtingen van deze laatsten en aan de verantwoordelijkheid die zij dragen, wordt de aanbestedende overheid bij een vrijwillige of verplichte adviesaanvraag geacht het Observatorium een onderzoeksopdracht toe te vertrouwen, zoals bepaald is in artikel 21, § 2, van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in klassieke sectoren. 2° dient zij alle stukken te bezorgen die nuttig zijn met het oog op de voorbereiding van het advies van het Observatorium en inzonderheid de uittreksels uit de opdrachtdocumenten en de technische bepalingen waardoor de producten, diensten en uitvoeringen met een abnormale prijs omschreven worden, de prijslijsten, meetstaten, verslagen van de projectontwerper en alle van de inschrijver verkregen verantwoordingen met betrekking tot de prijzen en de samenstelling ervan, conform artikel 21, § 3, van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten.

Art. 10.De in de artikelen 6, § 3, 7, § 2, en 8, § 3, bedoelde termijnen worden verlengd, wanneer de doorgestuurde adviesaanvraag niet de elementen bevatte die in het licht van de verstrekking van dit advies nuttig zijn en na kennisgeving door het Observatorium, voordat de eerste termijn verstrijkt. Deze verlenging kan slechts eenmaal verworven worden en dit voor een duur van maximaal vijf dagen te rekenen vanaf de ontvangst van het volledige dossier.

Art. 11.De adviezen van het Observatorium zijn niet bindend, ongeacht of zij vrijwillig of verplicht werden ingewonnen.

Art. 12.Het Observatorium houdt zich aan het recht op het zakengeheim en mag deze gegevens slechts gebruiken voor andere doeleinden, wanneer deze ressorteren onder de uitoefening van de opdrachten die het krachtens deze ordonnantie toegewezen heeft gekregen.

De adviezen en aanbevelingen van het Observatorium worden vertrouwelijk bezorgd aan de aanbestedende overheden die hierom verzocht hebben.

Zolang de aanbestedende overheid geen beslissing genomen heeft over de gunning van de opdracht die zij ter advies heeft voorgelegd, is het Observatorium verplicht de stukken die er in het kader van de procedure aan bezorgd zijn, vertrouwelijk te behandelen.

Desgevallend worden de adviezen gepubliceerd of bekendgemaakt aan het publiek, meer bepaald via het in artikel 4, § 4, bedoelde verslag. Dit gebeurt anoniem en met inachtneming van de bepalingen inzake het beroepsgeheim. HOOFDSTUK VI. - Wijziging van de ordonnanties betreffende het administratief toezicht

Art. 13.In artikel 6 van de ordonnantie van 14 mei 1998 houdende regeling van het administratief toezicht op de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt een nieuwe paragraaf toegevoegd, die luidt als volgt : « § 3. - De Regering bezorgt het Observatorium van de referentieprijzen voor de overheidsopdrachten de akten van de gemeentelijke overheden die aan haar advies onderworpen zijn of verzoekt de gemeente om dit te doen. ».

Art. 14.In artikel 6 van de ordonnantie van 19 juli 2001 houdende regeling van het administratief toezicht op de intercommunales van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt een nieuwe slotalinea toegevoegd, die luidt als volgt : « De Regering bezorgt het Observatorium van de referentieprijzen voor de overheidsopdrachten de akten van de intercommunales die aan haar advies onderworpen zijn of verzoekt de intercommunale om dit te doen. ».

Art. 15.In artikel 6 van de ordonnantie van 19 juli 2001 houdende regeling van het administratief toezicht op de meergemeentezones van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt een nieuwe slotalinea toegevoegd, die luidt als volgt : « De Regering bezorgt het Observatorium van de referentieprijzen voor de overheidsopdrachten de akten van de overheden van de meergemeentezones die aan haar advies onderworpen zijn of verzoekt de overheden van de meergemeentezones om dit te doen. ». HOOFDSTUK VII. - Overgangsbepaling

Art. 16.Deze ordonnantie treedt in werking tien dagen na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, uitgezonderd de bepalingen vervat in de artikelen 7 en 8, waarvan de inwerkingtreding bepaald wordt bij Regeringsbesluiten die de toepassingsmodaliteiten ervan bepalen.

De bindende bepalingen hierin zijn enkel van toepassing op de gewestelijke overheidsopdrachten die nog niet het voorwerp hebben uitgemaakt van maatregelen van bekendmaking.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 3 april 2014.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, G. VANHENGEL De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Leefmilieu, Energie, Waterbeleid, Stadsvernieuwing, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp en Huisvesting, Mevr. E. HUYTEBROECK De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Openbare Werken en Vervoer, Mevr. B. GROUWELS De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling, Economie en Wetenschappelijk Onderzoek, Mevr. C. FREMAULT _______ Nota Documenten van het Parlement : Gewone zitting 2013/2014 A-522/1 Ontwerp van ordonnantie A-522/2 Verslag Integraal verslag : Bespreking en aanneming : vergadering van vrijdag 28 maart 2014.

^