gepubliceerd op 16 juni 2021
Uittreksel uit arrest nr. 61/2021 van 22 april 2021 Rolnummer 7299 In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 10 van het decreet van het Waalse Gewest van 2 mei 2019 « tot wijziging van het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wo Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en L. Lavrysen, en de rechters (...)
GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 61/2021 van 22 april 2021 Rolnummer 7299 In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 10 van het decreet van het Waalse Gewest van 2 mei 2019 « tot wijziging van het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen en van het
decreet van 15 maart 2018Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
15/03/2018
pub.
28/03/2018
numac
2018201408
bron
waalse overheidsdienst
Decreet betreffende de woninghuurovereenkomst
sluiten betreffende de woninghuurovereenkomst », ingesteld door de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » en de vzw « Ligue des familles ».
Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en L. Lavrysen, en de rechters T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul, T. Giet, J. Moerman en M. Pâques, bijgestaan door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van voorzitter F. Daoût, wijst na beraad het volgende arrest : I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 19 november 2019 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 21 november 2019, is beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 10 van het decreet van het Waalse Gewest van 2 mei 2019 « tot wijziging van het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen en van het decreet van 15 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/03/2018 pub. 28/03/2018 numac 2018201408 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de woninghuurovereenkomst sluiten betreffende de woninghuurovereenkomst » (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 28 mei 2019, tweede editie) door de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » en de vzw « Ligue des familles », bijgestaan en vertegenwoordigd door Mr. E. Van Nuffel, advocaat bij de balie te Brussel. (...) II. In rechte (...) Ten aanzien van de bestreden bepaling en de context ervan B.1. Bij het bestreden artikel 10 van het decreet van het Waalse Gewest van 2 mei 2019 « tot wijziging van het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen en van het decreet van 15 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/03/2018 pub. 28/03/2018 numac 2018201408 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de woninghuurovereenkomst sluiten betreffende woninghuurovereenkomst » (hierna : het decreet van 2 mei 2019) wordt een artikel 185ter ingevoegd in het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen, thans het Waalse Wetboek van Duurzaam Wonen, onder titel III (« Actoren van het gewestelijke huisvestingsbeleid »), hoofdstuk IV (« Fonds du logement des familles nombreuses de Wallonie » (Woningfonds van de Grote Gezinnen van Wallonië)), afdeling 4 (« Bestuur en controle »). Artikel 185ter bepaalt : « § 1. Overeenkomstig de bepalingen van artikel 15quater van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten betreffende de overheidsbestuurder, ingevoegd bij het decreet van 29 maart 2008 [lees : 2018] betreffende de Regeringscommissarissen en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut om belangenconflicten te voorkomen en om de transparantie van de activiteiten en particuliere inkomsten te verzekeren [lees : tot wijziging van de decreten van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder en van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met het oog op een sterker bestuur en een sterkere ethiek binnen de Waalse instellingen] richt de raad van bestuur van het Fonds in zijn midden een auditcomité genoemd ' intern Auditcomité ' op.
Het intern Auditcomité bestaat uit drie leden uit de Raad van bestuur.
De voorzitter van het intern Auditcomité wordt door de leden van het Comité aangewezen.
Minstens één lid van het intern Auditcomité beschikt over een praktische ervaring of technische kennis inzake boekhouding en audit.
De Directeur-generaal van het Fonds wordt met raadgevende stem op de vergaderingen uitgenodigd. § 2. Het intern Auditcomité wordt bijgestaan door : 1. een vertegenwoordiger van het Rekenhof;2° de overeenkomstig artikel 185bis aangewezen revisoren;3° de Regeringscommissarissen onder de in artikel 185 gestelde voorwaarden;4° een lid van de financiële Informatiecel;5° twee vertegenwoordigers van het Gewest, die de Regering aanwijst binnen het Departement Thesaurie van de Waalse Overheidsdienst Begroting, Logistiek en Informatie- en Communicatietechnologieën en van de Inspectie van financiën. § 3. De Raad van bestuur bepaalt de opdrachten van het intern Auditcomité, die minimum de volgende opdrachten omvatten : 1° de mededeling aan de Raad van bestuur van inlichtingen over de resultaten van de wettelijke controle op de jaarrekeningen en van uitleg over de wijze waarop de wettelijke controle op de jaarrekeningen bijgedragen heeft tot de integriteit van de financiële informatie en over de rol die het intern Auditcomité in dit proces heeft gespeeld;2° de opvolging van het proces voor de uitwerking van de financiële informatie en aanbevelingen of voorstellen om er de integriteit van te waarborgen;3° de opvolging van de doeltreffendheid van de systemen voor interne controle en beheersing van de risico's van de instelling, evenals de opvolging van de interne audit en de doeltreffendheid ervan;4° de opvolging van de wettelijke controle van de jaarrekeningen, met inbegrip van de opvolging van de vragen en aanbevelingen die door de Regeringscommissarissen worden geformuleerd;5° het opstellen van adviezen, aanbevelingen en voorstellen voor de Raad van bestuur die het adviseert inzake financieel beheer. Het intern Auditcomité brengt regelmatig verslag uit aan de Raad van bestuur over de uitoefening van zijn opdrachten, minstens bij de opstelling door laatstgenoemde van de jaarrekeningen. § 4. De werkwijze van het intern Auditcomité en de bezoldiging van de leden ervan worden in de statuten van het Fonds vastgelegd.
Het aantal vergaderingen van het intern Auditcomité die aanleiding geven tot de toekenning van een presentiegeld mag niet hoger zijn dan drie per jaar ».
B.2.1. In artikel 179 van het Waalse Wetboek van Duurzaam Wonen worden de opdrachten van de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » gedefinieerd.
Het bepaalt : « Om het recht op wonen aan te wenden, streeft de coöperatieve vereniging ' Fonds du Logement des familles nombreuses de Wallonie ', hierna het Fonds te noemen, de volgende opdrachten van openbaar nut na : 1° de grote gezinnen van categorie 1, 2 of 3, de middelen of energiebesparende leningen bezorgen om een eerste woning, die voor het persoonlijk gebruik bestemd is, te renoveren, te herstructureren, aan te passen, aan te kopen, op te bouwen of de eigendom ervan te vrijwaren;2° vooral de grote gezinnen van categorie 1 of 2, de middelen bezorgen om een woning te huren;3° de Regering de erkenning voor te stellen van de sociale instellingen bedoeld in hoofdstuk VI van deze titel, ze van raad te voorzien, ze te controleren, in hun coördinatie en financiering te voorzien;4° de experimentatie en de reflectie te bevorderen in die gebieden en de Regering nieuwe beleidslijnen voor te stellen. De begroting van het Fonds wordt door het beheersorgaan opgemaakt en goedgekeurd. De begroting of, bij gebreke daarvan, een ontwerp van begroting, wordt gevoegd bij de bijzondere toelichting bedoeld in artikel 9, § 1, 2°, van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten houdende organisatie van de begroting, van de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden.
De Regering legt de definitieve begroting van het Fonds ter informatie aan het Waals Parlement over binnen twee maanden na de goedkeuring ervan ».
B.2.2. De activiteiten van de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » worden door de Waalse Regering gesubsidieerd.
Bovendien kan het Fonds een gewestwaarborg genieten voor de leningen die het aangaat.
Artikel 183 van het Waalse Wetboek van Duurzaam Wonen bepaalt : « § 1. De Regering kan het Fonds machtigen leningen aan te gaan die door het Gewest gewaarborgd worden. Die waarborg dekt ook de verrichtingen van financieel beheer die betrekking hebben op deze leningen.
Het bedrag van deze leningen, de voorwaarden waaronder en de wijze waarop ze worden aangegaan, alsook de voorwaarden voor en de wijze van het doorvoeren van de verrichtingen worden door de Regering goedgekeurd.
In afwijking van het eerste lid kan het Fonds, mits toestemming van de Regering, leningen aangaan op de kapitaalmarkten die niet gedekt zijn door het Gewest met het oog op de financiering van energiebesparende leningen. § 2. Binnen de perken van de begrotingskredieten en met inachtneming van artikel 180 subsidieert de Regering de activiteiten van het Fonds, inzonderheid door de dekking van de verliezen op interest van de aangegane leningen en door kapitaaldotaties. § 2bis. Het Gewest kan een toelage aan het Fonds toekennen voor de sloop, de bouw, de aankoop, de renovatie of de herstructurering van woningen.
De Regering bepaalt de voorwaarden betreffende de terbeschikkingstelling, de berekeningswijze, de bepaling en betalingsmodaliteiten van de toelage.
De Regering kan specifieke tegemoetkomingen toekennen of de toelage aanpassen overeenkomstig artikel 79. § 3. Het Gewest verleent slechts zijn waarborg van honorering aan de in § 1 bedoelde leningen als het Fonds zich voorafgaandelijk verbonden heeft om een door de Regering te bepalen deel van zijn investeringsprogramma's te besteden aan de financiering van de aankoop, de bouw, de renovatie, de herstructurering of de aanpassing van woningen bestemd om verhuurd of verkocht te worden aan personen die een al dan niet verbeterbare woning bewonen ».
B.3.1. Bij paragraaf 1 van artikel 185ter van het Waalse Wetboek van Duurzaam Wonen, ingevoegd bij de bestreden bepaling, wordt voorzien in de oprichting, binnen de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie », van een intern auditcomité « overeenkomstig » artikel 15quater van het decreet van het Waalse Gewest van 12 februari 2004 « betreffende de overheidsbestuurder » (hierna : het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten).
B.3.2.1. Het voormelde artikel 15quater, zoals het is ingevoegd bij het decreet van 29 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011985 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de decreten van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder en van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met het oog op een sterker bestuur en een sterkere ethiek binnen de Waalse instellingen type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011986 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet en het decreet van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 12 van de Grondwet type decreet prom. 29/03/2018 pub. 16/04/2018 numac 2018201815 bron waalse overheidsdienst Decreet tot bestuurshervorming binnen de "Société régionale wallonne du Transport" en tot wijziging van het decreet van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest (1) type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011987 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisering met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten in de lokale en bovenlokale structuren en hun filialen sluiten « tot wijziging van de decreten van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder en van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met het oog op een sterker bestuur en een sterkere ethiek binnen de Waalse instellingen », bepaalt : « § 1. Het beheersorgaan van een instelling richt uit zijn midden een auditcomité op.
Het auditcomité bestaat uit leden van de raad van bestuur die geen lid zijn van het uitvoerend bureau. Het maximumaantal leden van het auditcomité is niet hoger dan 25 % van het aantal leden van de raad van bestuur.
De voorzitter van het auditcomité wordt door de leden van het comité aangewezen.
Minstens één lid van het auditcomité beschikt over een praktische ervaring of over technische kennis inzake boekhouding of audit.
De beheerder van de instelling wordt met raadgevende stem op de vergaderingen uitgenodigd. § 2. De raad van bestuur bepaalt de opdrachten van het auditcomité die minstens de volgende opdrachten omvatten : 1° de mededeling aan de raad van bestuur van inlichtingen over de resultaten van de wettelijke controle op de jaarrekeningen en van uitleg over de wijze waarop de wettelijke controle op de jaarrekeningen en, in voorkomend geval, van de geconsolideerde rekeningen bijgedragen hebben tot de integriteit van de financiële informatie en over de rol die het auditcomité in dit proces heeft gespeeld;2° de opvolging van het proces voor de uitwerking van de financiële informatie en aanbevelingen of voorstellen om er de integriteit van te waarborgen;3° de opvolging van de doeltreffendheid van de systemen voor interne controle en beheer van de risico's van de instelling en van de opvolging van de interne audit en van de doeltreffendheid ervan;4° de opvolging van de wettelijke controle van de jaarrekeningen, met inbegrip van de opvolging van de vragen en aanbevelingen die door de Regeringscommissaris worden geformuleerd. Het auditcomité brengt regelmatig verslag uit aan de raad van bestuur over de uitoefening van zijn opdrachten, en dit, minstens bij de vaststelling door laatstgenoemde van de jaarrekeningen ».
B.3.2.2. De « instelling » waarvan sprake in het voormelde artikel 15quater, § 1, wordt bij artikel 2, eerste lid, 4°, van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten gedefinieerd als « een publiekrechtelijke rechtspersoon; of een entiteit gecontroleerd door een publiekrechtelijke rechtspersoon of waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon een gekwalificeerde deelneming bezit ».
Met « bestuursorgaan » wordt zijnerzijds bedoeld « de raad van bestuur van de rechtspersoon bedoeld in de artikelen 3 en 17 of, bij ontstentenis, elk ander orgaan, ongeacht diens benaming, [dat] over alle bevoegdheden beschikt die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de opdracht of het maatschappelijk doel van de rechtspersoon » (artikel 2, eerste lid, 3°, van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten).
De cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » (Woningfonds van de Kroostrijke Gezinnen van Wallonië) is een rechtspersoon die uitdrukkelijk wordt beoogd bij artikel 3, § 1, 32°, van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten.
Artikel 15quater is dus erop van toepassing, hetgeen wordt bevestigd bij artikel 3, § 1, van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten, waarbij de artikelen 1 tot 16, 18, 18bis en 19 uitdrukkelijk van toepassing worden gemaakt op de overheidsbestuurders en op de beheerders die hun ambt uitoefenen bij de daarin vermelde rechtspersonen.
B.3.3. Krachtens artikel 3, § 4, ervan geldt het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten echter niet voor de bestaande of op te richten rechtspersonen die de vorm hebben van een vereniging zonder winstoogmerk.
Zulks is het geval voor de vzw « Ligue des familles ».
B.4.1. Bij artikel 185bis van het Waalse Wetboek van Duurzaam Wonen, zoals het is ingevoegd bij artikel 398 van het programmadecreet van 17 juli 2018Relevante gevonden documenten type programmadecreet prom. 17/07/2018 pub. 08/10/2018 numac 2018070047 bron waalse overheidsdienst Programmadecreet houdende verschillende maatregelen inzake tewerkstelling, vorming, economie, industrie, onderzoek, innovatie, digitale technologieën, leefmilieu, ecologische overgang, ruimtelijke ordening, openbare werken, mobiliteit en vervoer, energie, klimaat, luchthavenbeleid, toerisme, landbouw, natuur, bossen, plaatselijke besturen en huisvesting sluiten « houdende verschillende maatregelen inzake tewerkstelling, vorming, economie, industrie, onderzoek, innovatie, digitale technologieën, leefmilieu, ecologische overgang, ruimtelijke ordening, openbare werken, mobiliteit en vervoer, energie, klimaat, luchthavenbeleid, toerisme, landbouw, natuur, bossen, plaatselijke besturen en huisvesting » en vóór de vervanging ervan bij artikel 9 van het decreet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/05/2019 pub. 28/05/2019 numac 2019202569 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen en van het decreet van 15 maart 2018 betreffende de woninghuurovereenkomst sluiten, was voorzien in de oprichting van een financieel beheerscomité binnen de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie ».
Het bepaalde : « § 1. Het financieel beheerscomité geeft de raad van bestuur advies inzake het financiële beheer. § 2. Het financieel beheerscomité bestaat uit zes leden : 1° vier bestuurders die aangewezen worden door de raad van bestuur van het Fonds;2° twee vertegenwoordigers van het Gewest, die de Regering aanwijst binnen het Departement Thesaurie van het Overkoepelend Directoraat-generaal Begroting, Logistiek en Informatie- en Communicatietechnologieën van de Waalse Overheidsdienst en de Inspectie van Financiën. Het financieel beheerscomité kiest een voorzitter uit zijn midden.
Het financieel beheerscomité wordt bijgestaan door : 1° een vertegenwoordiger van het Rekenhof;2° de overeenkomstig artikel 185bis aangewezen revisoren;3° de Regeringscommissarissen, onder de in artikel 185 gestelde voorwaarden;4° de directeur-generaal van het Fonds;5° een lid van de cel voor financiële informatie. § 3. Het financieel beheerscomité komt bijeen om de drie maanden.
De werkingswijze van het financieel beheerscomité wordt in de statuten van het Fonds bepaald ».
B.4.2. Tegen die bepaling is voor het Hof beroep tot vernietiging ingesteld door de verzoekende partijen (zaak ingeschreven onder het rolnummer 7160).
B.4.3. Sinds de vervanging ervan bij artikel 9 van het decreet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/05/2019 pub. 28/05/2019 numac 2019202569 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen en van het decreet van 15 maart 2018 betreffende de woninghuurovereenkomst sluiten bepaalt artikel 185bis van het genoemde Wetboek : « § 1. De controle op de financiële toestand, de jaarrekeningen en de regelmatigheid van de verrichtingen die in de jaarrekeningen vastgesteld dienen te worden, meer bepaald ten opzichte van het Wetboek van vennootschappen en van de statuten van de ' Société ', wordt toevertrouwd aan één of meerdere revisoren [en aan een vertegenwoordiger] van het Rekenhof, die collegiaal handelen. § 2. De revisor of de revisoren worden door de algemene vergadering uit de leden, natuurlijke of rechtspersonen, van het Instituut der Bedrijfsrevisoren benoemd. De vertegenwoordiger van het Rekenhof wordt door de algemene vergadering op voordracht van laatstgenoemde aangewezen. § 3. Het in artikel 143 van het Wetboek van vennootschappen bedoelde verslag wordt tegelijkertijd als het aan de raad van bestuur van de ' Société ' wordt overgemaakt, aan de Regering overgemaakt ».
B.4.4. Ingevolge die vervanging en de bestreden bepaling hebben de verzoekende partijen afstand gedaan van hun beroep tot vernietiging in de zaak nr. 7160. Die afstand is door het Hof toegewezen in het arrest nr. 45/2020 van 12 maart 2020.
Ten aanzien van de ontvankelijkheid B.5. De Waalse Regering werpt een exceptie van niet-ontvankelijkheid op door aan te voeren dat noch de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie », noch de vzw « Ligue des familles » over een belang beschikken om in rechte te treden.
Zij baseert zich dienaangaande op het arrest nr. 196/2004 van 8 december 2004, waarbij het Hof niet het belang heeft erkend van de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » om een beroep tot vernietiging in te stellen tegen artikel 185bis, § § 1 en 2, van de Waalse Huisvestingscode, ingevoegd bij artikel 117 van het decreet van het Waalse Gewest van 15 mei 2003 « tot wijziging van de Waalse Huisvestingscode en artikel 174 van het Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium ». Krachtens die bepaling is de controle op de financiële toestand, de jaarrekeningen en de regelmatigheid van de verrichtingen die in de jaarrekeningen van de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » vastgesteld dienen te worden, aan meerdere revisoren en aan één vertegenwoordiger van het Rekenhof toevertrouwd.
B.6. Om hun belang om in rechte te treden te verantwoorden, baseren de verzoekende partijen zich op hun beurt op het arrest nr. 9/2020 van 16 januari 2020, waarbij het Hof het belang om in rechte te treden van de nv « Integrale », maatschappij met een significante lokale overheidsparticipatie, die een beroep tot vernietiging had ingesteld tegen het decreet van het Waalse Gewest van 29 maart 2018 « tot wijziging van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisering met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten in de lokale en bovenlokale structuren en hun filialen », heeft erkend. Krachtens dat decreet is de NV « Integrale » onderworpen aan extra controles vanwege het Waalse Gewest en aan een reeks verplichtingen in haar interne werking.
B.7.1. De Grondwet en de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten op het Grondwettelijk Hof vereisen dat elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een beroep tot vernietiging instelt, doet blijken van een belang. Van het vereiste belang doen slechts blijken de personen wier situatie door de bestreden norm rechtstreeks en ongunstig zou kunnen worden geraakt.
B.7.2. Hoewel zij via decretale weg belast is met opdrachten van openbaar nut en zij een financiering door het Waalse Gewest geniet, doet de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » blijken van het vereiste belang om een beroep in te stellen tegen een bepaling waarbij haar de verplichting wordt opgelegd om in haar midden een nieuw orgaan op te richten, dat informatie- en controleopdrachten dient uit te voeren. In dat verband is het niet van belang dat de oprichting van dat orgaan ertoe strekt openbare belangen te beschermen die tot het algemeen belang behoren.
Voor het overige valt het onderzoek van de exacte reikwijdte van de opdrachten van dat nieuwe orgaan samen met het onderzoek ten gronde.
Aangezien de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » over een belang beschikt om in rechte te treden, is het niet nodig te onderzoeken of de vzw « Ligue des familles » een belang heeft.
B.7.3. De exceptie van niet-ontvankelijkheid wordt verworpen.
Ten aanzien van het eerste middel B.8. De verzoekende partijen leiden een eerste middel af uit de schending van artikel 27 van de Grondwet, in zoverre bij de bestreden bepaling de oprichting wordt opgelegd van een intern auditcomité binnen de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » dat de raad van bestuur zou controleren en dat diens beslissingen zou kunnen beïnvloeden.
B.9.1. Artikel 27 van de Grondwet bepaalt : « De Belgen hebben het recht van vereniging; dit recht kan niet aan enige preventieve maatregel worden onderworpen ».
B.9.2. Artikel 11 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens bepaalt : « 1. Eenieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vergadering en op vrijheid van vereniging, met inbegrip van het recht om vakverenigingen op te richten en zich bij vakverenigingen aan te sluiten voor de bescherming van zijn belangen. 2. De uitoefening van deze rechten kan aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die welke bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving nodig zijn in het belang van 's lands veiligheid, de openbare veiligheid, de bescherming van de openbare orde en het voorkomen van strafbare feiten, voor de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.Dit artikel verbiedt niet, dat wettige beperkingen worden aangebracht in de uitoefening van deze rechten door leden van de gewapende macht, van de politie of van het ambtelijk apparaat van de Staat ».
B.9.3. Wanneer een verdragsbepaling die België bindt, een draagwijdte heeft die analoog is aan die van een van de grondwetsbepalingen waarvan de toetsing tot de bevoegdheid van het Hof behoort en waarvan de schending wordt aangevoerd, vormen de waarborgen vervat in die verdragsbepaling een onlosmakelijk geheel met de waarborgen die in de betrokken grondwetsbepalingen zijn opgenomen.
Daaruit volgt dat het Hof, bij de toetsing aan artikel 27 van de Grondwet, rekening houdt met artikel 11 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens dat analoge rechten of vrijheden waarborgt.
B.9.4. De vrijheid van vereniging verankerd in artikel 27 van de Grondwet heeft tot doel de oprichting van private verenigingen en de deelname aan hun activiteiten te waarborgen. Zij impliceert het recht om zich te verenigen en de interne organisatie van de vereniging vrij te bepalen, maar ook het recht om zich niet te verenigen.
De organisatorische autonomie van verenigingen vormt een belangrijk aspect van de bij artikel 11 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens beschermde vrijheid van vereniging (EHRM, 4 april 2017, Lovri t. Kroatië, § 71).
B.10. Los van de vraag of zij een administratieve overheid vormt in de zin van artikel 14 van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, is de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » een private vereniging in de zin van artikel 27 van de Grondwet, aangezien zij voortkomt uit een privé-initiatief.
De omstandigheid dat de opdrachten van algemeen belang die zij vervult, bij decreet zijn bepaald en dat zij een overheidssubsidiëring geniet, wijzigt die vaststelling niet.
B.11.1. Uit de parlementaire voorbereiding van het decreet van 2 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/05/2019 pub. 28/05/2019 numac 2019202569 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen en van het decreet van 15 maart 2018 betreffende de woninghuurovereenkomst sluiten blijkt dat verscheidene bepalingen, waaronder de bestreden bepaling, ertoe strekken het Waalse Wetboek van Duurzaam Wonen en het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten « betreffende de overheidsbestuurder », zoals het is gewijzigd bij het decreet van 29 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011985 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de decreten van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder en van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met het oog op een sterker bestuur en een sterkere ethiek binnen de Waalse instellingen type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011986 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet en het decreet van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 12 van de Grondwet type decreet prom. 29/03/2018 pub. 16/04/2018 numac 2018201815 bron waalse overheidsdienst Decreet tot bestuurshervorming binnen de "Société régionale wallonne du Transport" en tot wijziging van het decreet van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest (1) type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011987 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisering met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten in de lokale en bovenlokale structuren en hun filialen sluiten, te harmoniseren wat betreft de financiële beheers- en auditorganen van de drie voornaamste actoren van het gewestelijk huisvestingsbeleid.
Concreet heeft de decreetgever het « auditcomité » waarin is voorzien bij artikel 15quater van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten, ingevoegd bij het decreet van 29 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011985 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de decreten van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder en van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met het oog op een sterker bestuur en een sterkere ethiek binnen de Waalse instellingen type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011986 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet en het decreet van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 12 van de Grondwet type decreet prom. 29/03/2018 pub. 16/04/2018 numac 2018201815 bron waalse overheidsdienst Decreet tot bestuurshervorming binnen de "Société régionale wallonne du Transport" en tot wijziging van het decreet van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest (1) type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011987 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisering met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten in de lokale en bovenlokale structuren en hun filialen sluiten, en de « financiële beheerscomités » waarin is voorzien bij het Waalse Wetboek van Duurzaam Wonen binnen de publiekrechtelijke nv « Société wallonne du Logement », de publiekrechtelijke nv « Société wallonne du Crédit social » en de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » willen fuseren (Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr. 1313/1, pp. 3 tot 5; ibid., nr. 1313/2, p. 3).
Zoals een van de indieners van het voorstel van decreet in de commissie uiteenzet : « Het thans voorliggende voorstel van decreet [strekt] in zekere zin ertoe het financieel beheerscomité en het auditcomité ' good governance ' te fuseren, veeleer dan een aanvullend orgaan te moeten oprichten, teneinde zich te conformeren aan het decreet ' good governance ', wetende dat de opdrachten van dat laatste thans reeds worden uitgevoerd » (Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr. 1313/2, p. 3).
B.11.2. Door de voorschriften van het Waalse Wetboek van Duurzaam Wonen en die van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten, zoals gewijzigd bij het decreet van 29 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011985 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de decreten van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder en van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met het oog op een sterker bestuur en een sterkere ethiek binnen de Waalse instellingen type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011986 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet en het decreet van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 12 van de Grondwet type decreet prom. 29/03/2018 pub. 16/04/2018 numac 2018201815 bron waalse overheidsdienst Decreet tot bestuurshervorming binnen de "Société régionale wallonne du Transport" en tot wijziging van het decreet van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest (1) type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011987 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisering met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten in de lokale en bovenlokale structuren en hun filialen sluiten, te harmoniseren voor wat de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » betreft, door de fusie van het « financieel beheerscomité », met het « auditcomité », heeft de decreetgever de nieuwe regels inzake « good governance » en transparantie inzake huisvesting, opgesteld op grond van de aanbevelingen van de parlementaire onderzoekscommissie die ermee belast was de transparantie en de werking van de Groep PUBLIFIN te onderzoeken, op het « Fonds du logement » van toepassing gemaakt (Parl. St., Waals Parlement, 2016-2017, nr. 861/1). Het auditcomité zoals bepaald bij het decreet van 29 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011985 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de decreten van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder en van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met het oog op een sterker bestuur en een sterkere ethiek binnen de Waalse instellingen type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011986 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet en het decreet van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 12 van de Grondwet type decreet prom. 29/03/2018 pub. 16/04/2018 numac 2018201815 bron waalse overheidsdienst Decreet tot bestuurshervorming binnen de "Société régionale wallonne du Transport" en tot wijziging van het decreet van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest (1) type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011987 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisering met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten in de lokale en bovenlokale structuren en hun filialen sluiten strekt immers ertoe gevolg te geven aan de aanbevelingen van die parlementaire onderzoekscommissie (Parl. St., Waals Parlement, 2017-2018, nr. 1051/1, p. 9).
B.12. Door de regels inzake « good governance » en transparantie van toepassing te maken op de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie », die overheidssubsidiëring geniet, streeft de decreetgever een wettig doel na. Het gaat erom het Waalse Gewest en de burgers de mogelijkheid te bieden over betrouwbare informatie te beschikken over de financiële en boekhoudkundige situatie van die gesubsidieerde vennootschap en een transparant gebruik van de haar toegekende overheidsmiddelen te waarborgen. Het nastreven van dat wettig doel draagt indirect bij tot het daadwerkelijke karakter van het bij artikel 23 van de Grondwet gewaarborgde recht op een behoorlijke huisvesting.
B.13.1. De verplichting om een « intern auditcomité » op te richten, beperkt de organisatievrijheid van de vereniging.
B.13.2. Die inmenging in de vrijheid van vereniging is echter niet zonder redelijke verantwoording.
B.13.3.1. Artikel 27 van de Grondwet verbiedt de vrijheid van vereniging aan preventieve maatregelen te onderwerpen, maar belet het anderzijds niet dat verenigingen die deelnemen aan de verwezenlijking van een opdracht van algemeen belang en die overheidssubsidies ontvangen, aan voorwaarden inzake werking en toezicht kunnen worden onderworpen, voor zover zij de inhoudelijke kern van die vrijheid niet aantasten.
B.13.3.2. Te dezen is de door de gewestelijke overheden via het interne auditcomité uitgeoefende controle zeer beperkt. Uitsluitend samengesteld uit leden van de raad van bestuur, is het interne auditcomité slechts een emanatie ervan. Hoewel de regeringscommissarissen die toezicht uitoefenen op het Fonds, vertegenwoordigers van het Waalse Gewest en een lid van de financiële Informatiecel van het Waalse Gewest het interne auditcomité bijstaan, maken zij geen deel ervan uit.
Uit paragraaf 3 van de bestreden bepaling kan worden afgeleid dat de via decretale weg bepaalde opdrachten van het interne auditcomité beperkt zijn tot informatie en advies, alsook tot de opvolging van de bestaande boekhoudkundige en financiële controles. Hoewel het doel van die opdrachten erin bestaat de raad van bestuur in te lichten en hem te begeleiden wanneer hij beslissingen neemt in verband met de boekhoudkundige en financiële situatie van het Fonds, blijft de beslissingsmacht uitsluitend in handen van de raad van bestuur.
B.14. Het eerste middel is niet gegrond.
Ten aanzien van het tweede middel B.15. De verzoekende partijen leiden een tweede middel af uit de schending van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre bij de bestreden bepaling aan de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » de oprichting wordt opgelegd van een intern auditcomité, net zoals aan de nv « Société wallonne du Logement » en de nv « Société wallonne du Crédit social », die echter publiekrechtelijke rechtspersonen zijn.
B.16. Het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie sluit niet uit dat een verschil in behandeling tussen categorieën van personen wordt ingesteld, voor zover dat verschil op een objectief criterium berust en het redelijk verantwoord is. Dat beginsel verzet er zich overigens tegen dat categorieën van personen, die zich ten aanzien van de betwiste maatregel in wezenlijk verschillende situaties bevinden, op identieke wijze worden behandeld, zonder dat daarvoor een redelijke verantwoording bestaat.
Het bestaan van een dergelijke verantwoording moet worden beoordeeld rekening houdend met het doel en de gevolgen van de betwiste maatregel en met de aard van de ter zake geldende beginselen; het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie is geschonden wanneer vaststaat dat geen redelijk verband van evenredigheid bestaat tussen de aangewende middelen en het beoogde doel.
B.17. Zoals in B.11 en B.12 is vermeld, bestaat de nagestreefde doelstelling erin een harmonische toepassing te verzekeren van de regels van het Waalse Gewest inzake « good governance » en transparantie op de drie voornaamste actoren van het gewestelijk huisvestingsbeleid, teneinde te beschikken over een getrouw en juist beeld van hun financiële en boekhoudkundige situatie en, bijgevolg, een transparant gebruik te waarborgen van de overheidsmiddelen die hun worden toegekend.
B.18. De oprichting van een intern auditcomité bij de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » is een pertinente maatregel om die doelstelling te bereiken. Om de in B.13 vermelde redenen is die maatregel daarenboven evenredig.
B.19. Los van de vraag of de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie », die een private vereniging is, enerzijds, en de nv « Société wallonne du Logement » en de nv « Société wallonne du Crédit social », die publiekrechtelijke rechtspersonen zijn die actief zijn in de openbare dienst van de huisvesting, anderzijds, zich in wezenlijk verschillende situaties bevinden, is de bekritiseerde gelijke behandeling redelijk verantwoord.
B.20.1. De verzoekende partijen voeren aan dat de gelijke behandeling des te minder verantwoord is daar op de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » de minder strikte regels worden toegepast van het decreet van het Waalse Gewest van 15 december 2011 « houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheid » (hierna : het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten) dan de regels van hetzelfde decreet die worden toegepast op de « Société wallonne du Logement » en op de « Société wallonne du Crédit social ».
B.20.2. Het feit dat de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie », krachtens het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten, onderworpen is aan minder strikte regels inzake begroting, boekhouding en verslaggeving dan de twee voormelde vennootschappen, betekent niet dat wat betreft de oprichting van een intern auditcomité er noodzakelijkerwijs ook een verschil in behandeling dient te bestaan tussen het « Fonds du logement » en de twee openbare actoren van de openbare dienst van de huisvesting.
Integendeel, de toepassing van dat decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten getuigt veeleer van het feit dat zowel de cvba « Fonds du Logement des Familles Nombreuses de Wallonie » als de nv « Société wallonne du Logement » en de nv « Société wallonne du Crédit social » « openbare bestuurseenheden » (artikel 2, 27°, van het decreet van 15 december 2011) inzake huisvesting vormen en bijgevolg integrerend deel uitmaken van de « consolidatieperimeter » van het Waalse Gewest ten aanzien van het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen, het zogenaamde ESR 2010 (artikel 2, 25° en 26°, van het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027236 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2012 sluiten).Dat betekent dat met de financiële informatie afkomstig uit de rekeningen van die eenheden rekening wordt gehouden voor de berekening van het overheidstekort en de overheidsschuld van het Waalse Gewest en dus van België, informatie die vervolgens door België aan de Europese autoriteiten (Eurostat) wordt bezorgd.
B.20.3. Rekening houdend met die omstandigheid, vermocht de decreetgever redelijkerwijs de oprichting op te leggen van een intern auditcomité voor alle openbare bestuurseenheden inzake huisvesting, ongeacht of zij privaatrechtelijke dan wel publiekrechtelijke rechtspersonen vormen.
B.21. Het tweede middel is niet gegrond.
Om die redenen, het Hof verwerpt het beroep.
Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/1989 pub. 18/02/2008 numac 2008000108 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet op het Arbitragehof sluiten op het Grondwettelijk Hof, op 22 april 2021.
De griffier, De voorzitter, F. Meersschaut F. Daoût