gepubliceerd op 30 juli 2021
Oproep tot kandidaatstelling voor het mandaat van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie van de federale politie 1. REFERENTIES - Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïnt(...) - Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
Oproep tot kandidaatstelling voor het mandaat van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie van de federale politie (categorie 5) 1. REFERENTIES -
Wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
07/12/1998
pub.
05/01/1999
numac
1998021488
bron
diensten van de eerste minister
Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus
sluiten tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus. -
Wet van 26 april 2002Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
26/04/2002
pub.
30/04/2002
numac
2002000334
bron
ministerie van binnenlandse zaken en ministerie van justitie
Wet houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten
sluiten houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten. -
Koninklijk besluit van 30 maart 2001Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
30/03/2001
pub.
31/03/2001
numac
2001000327
bron
ministerie van binnenlandse zaken en ministerie van justitie
Koninklijk besluit tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten
sluiten tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten. -
Koninklijk besluit van 14 november 2006Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
14/11/2006
pub.
23/11/2006
numac
2006000888
bron
federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Koninklijk besluit betreffende de organisatie en de bevoegdheden van de federale politie
sluiten betreffende de organisatie en de bevoegdheden van de federale politie. - Koninklijk besluit van 18 december 2020 betreffende de taalkaders van de centrale diensten van de federale politie, van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie en van het controleorgaan op de politionele informatie. -
Ministerieel besluit van 13 maart 2015Relevante gevonden documenten
type
ministerieel besluit
prom.
13/03/2015
pub.
20/03/2015
numac
2015000120
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Ministerieel besluit tot vaststelling van de functiebeschrijving en de daaruit voortvloeiende profielvereisten van de directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie van de federale politie
sluiten tot vaststelling van de functiebeschrijving en de daaruit voortvloeiende profielvereisten van de directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie van de federale politie. - Beslissing van de commissaris-generaal van 14 juni 2021 tot vacantverklaring van het mandaat van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie van de federale politie. - Beslissing van de commissaris-generaal van 7 juli 2021 inzake de samenstelling van de selectiecommissie, de bepaling van de indieningstermijn van de kandidaturen en het verzoek tot publicatie van de oproep voor het mandaat van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie van de federale politie. 2. FUNCTIEBESCHRIJVING EN PROFIELVEREISTEN Zie bijlage aan het
ministerieel besluit van 13 maart 2015Relevante gevonden documenten
type
ministerieel besluit
prom.
13/03/2015
pub.
20/03/2015
numac
2015000120
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Ministerieel besluit tot vaststelling van de functiebeschrijving en de daaruit voortvloeiende profielvereisten van de directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie van de federale politie
sluiten tot vaststelling van de functiebeschrijving en de daaruit voortvloeiende profielvereisten.3. OPDRACHTEN EN BEVOEGDHEDEN De algemene directie van het middelenbeheer en de informatie is belast met de opdrachten van vergaring en exploitatie van de operationele en niet-operationele politionele informatie en met de niet-operationele managementopdrachten ten behoeve van de federale politie en met bepaalde niet-operationele steunopdrachten ten bate van de lokale overheden en politie. De directeur-generaal draagt bij tot een optimale geïntegreerde werking en neemt het beheer van zijn algemene directie en het beheer van de human resources, de informatie, de ICT, de materiële en financiële middelen waar, ten bate van de overheden en diensten van de geïntegreerde politie en verzekert daarvan de opvolging en de coördinatie met het gedeconcentreerde niveau. Deze opdrachten worden nader uitgewerkt in artikel 6 van het
koninklijk besluit van 14 november 2006Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
14/11/2006
pub.
23/11/2006
numac
2006000888
bron
federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Koninklijk besluit betreffende de organisatie en de bevoegdheden van de federale politie
sluiten betreffende de organisatie en bevoegdheden van de federale politie. 4. AANWIJZINGSVOORWAARDEN De directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie wordt door de Koning aangewezen op voordracht van de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken en na gemotiveerd advies van de Federale Politieraad, voor een hernieuwbare periode van vijf jaar.De commissaris-generaal van de federale politie brengt een advies uit voorafgaandelijk aan de aanwijzing. Dit advies kan een gemotiveerde volgorde van voorkeur onder de kandidaten omvatten.
Er zal rekening worden gehouden met de taalpariteit die van toepassing is voor de ambten van de eerste taaltrap van de centrale diensten van de federale politie. Deze eerste taaltrap is samengesteld uit de ambten van commissaris-generaal en van directeur-generaal. 4.1. EEN KANDIDAAT DIE PERSONEELSLID IS VAN DE POLITIEDIENSTEN (OPERATIONEEL KADER OF ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER) Voor de aanwijzing voor het mandaat van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie komt in aanmerking de kandidaat die personeelslid is van het operationeel kader (1a) of van het administratief en logistiek kader (1b) van de politiediensten en die aan de volgende voorwaarden voldoet: 1. (a) bekleed zijn met de graad van: ? hoofdcommissaris van politie; ? commissaris van politie eerste klasse; ? commissaris van politie en houder van het directie-brevet of van dit brevet vrijgesteld; ? commissaris van politie op 31 maart 2001 als korpschef bij de gemeentepolitie in een gemeente van klasse 17 ofwel geen korpschef bij de gemeentepolitie in een gemeente van klasse 20; 1. (b) zich bevinden in de klasse A5 of beschikken over de voorgeschreven klasseanciënniteit (ten minste drie jaar anciënniteit in de klasse A4 of zes jaar in de klasse A3);2. minimum 35 jaar oud zijn;3. geen evaluatie hebben verkregen met de eindvermelding "onvoldoende";4. zich bevinden in een administratieve stand waar hij zijn aanspraken op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden;5. geen niet-uitgewiste zware tuchtstraf hebben opgelopen;6. nog ten minste vijf volle dienstjaren kunnen vervullen vóór de verplichte leeftijd van opruststelling;7. indien hij reeds een mandaat uitoefent, ten minste drie jaar houder zijn van dat mandaat;8. beantwoorden aan de profielvereisten voor het ambt van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie;9. geschikt bevonden zijn door de selectiecommissie voor het ambt van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie. Op de uiterste datum voor indiening van de kandidaturen dient voldaan te zijn aan de voorwaarden bedoeld in de punten 1 tot 7. 4.2. EEN KANDIDAAT DIE GEEN PERSONEELSLID IS VAN DE POLITIEDIENSTEN Voor de aanwijzing voor het mandaat van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie komt in aanmerking de kandidaat die geen personeelslid is van de politiediensten en die aan de volgende voorwaarden voldoet: 1. Belg zijn;2. de burgerlijke en politieke rechten genieten;3. van onberispelijk gedrag zijn en geen risicofactoren vertonen die een beletsel tot indienstneming bij de politie vormen;4. voor de mannelijke kandidaten, aan de dienstplichtwetten hebben voldaan;5. minimum 35 jaar oud zijn;6. nog ten minste vijf volle dienstjaren kunnen vervullen vóór de verplichte leeftijd van opruststelling;7. houder zijn van een diploma of studiegetuigschrift dat ten minste evenwaardig is met die welke in aanmerking worden genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau A bij de federale rijksbesturen;8. over een managementervaring van minstens zes jaar beschikken of minimaal tien jaar nuttige professionele ervaring hebben in het licht van de functiebeschrijving;9. beantwoorden aan de profielvereisten voor het ambt van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie;10. geschikt bevonden zijn door de selectiecommissie voor het ambt van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie. Op de uiterste datum voor indiening van de kandidaturen dient voldaan te zijn aan de voorwaarden bedoeld in de punten 1, 2, 4, 5, 6, 7 en 8.
De voorwaarde bedoeld in punt 3 blijkt o.a. uit een uittreksel uit het strafregister dat minder dan drie maanden oud is op de datum van indiening van de kandidatuur en uit een onderzoek van de omgeving en de antecedenten. 5. SELECTIECOMMISSIE De selectiecommissie voor het ambt van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie onderzoekt de ontvankelijkheid van de kandidaatstellingen en vergelijkt met het oog op de beoordeling van de geschiktheid, de aanspraken en verdiensten van de kandidaten. De selectiecommissie kan de kandidaten horen. Indien één kandidaat wordt gehoord, worden alle kandidaten uitgenodigd om gehoord te worden.
De selectiecommissie gaat over tot het horen van de kandidaten waarvan zij de kandidatuur ontvankelijk verklaart, indien tenminste één van hen geen personeelslid is van de politie-diensten.
De samenstelling van de selectiecommissie is de volgende: Voorzitter 1ste HCP Marc DE MESMAEKER (CG) Bijzitters HCP Eric SNOECK (DG DGJ) 1ste HCP Michel GOOVAERTS (Korpschef PZ Brussel Hoofdstad Elsene) Mevrouw Laura SZABO (Voorzitster FOD Binnenlandse Zaken) Secretarissen HCP Sandrine DUBOIS (CG/Kabinet) ADV Laetitia PANZANI (CG/FIW) 6. KANDIDAATSTELLING Om ontvankelijk te zijn, moet de kandidaatstelling worden ingediend binnen een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de dag van publicatie van deze oproep in het Belgisch Staatsblad. De kandidaturen (formulieren in bijlage) moeten, op straffe van niet-ontvankelijkheid, worden ingediend volgens één van de hierna vermelde modaliteiten: - per aangetekend schrijven aan de Minister van Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Veiligheid en Preventie, Waterloolaan 76, te 1000 BRUSSEL (de poststempel geldt als bewijs); - door afgifte tegen ontvangstbewijs bij de Algemene Directie Veiligheid en Preventie, Waterloolaan 76 te 1000 BRUSSEL, alle werkdagen tussen 9.00 uur en 16.00 uur. - per elektronische zending ter attentie van de heer Jan KERREMANS, Algemene Directie Veiligheid en Preventie, via het e-mailadres vpsgpb@ibz.fgov.be (de leesbevestiging geldt als bewijs); 6 1. EEN KANDIDAAT DIE PERSONEELSLID IS VAN DE POLITIEDIENSTEN (OPERATIONEEL KADER OF ADMINISTRATIEF EN LOGISTIEK KADER) Voor een kandidaat die personeelslid is van het operationeel kader of van het administratief of logistiek kader van de politiediensten, dient de kandidaatstelling te worden vergezeld van de volgende documenten: 1. een kopie van de identiteitskaart; 2. een attest of een benoemingsbesluit waaruit blijkt dat de kandidaat aan de vereiste voldoet van punt 4.1., 1(a) of 1(b); 3. voor de mandaathouders, een kopie van het besluit houdende aanwijzing in hun ambt;4. voor de niet-mandaathouders, de evaluatie zoals bedoeld in Deel VII, Titel I RPPol;5. voor de mandaathouders, een door de bevoegde overheid afgeleverd attest waaruit blijkt dat er geen tussentijdse evaluatieprocedure lopende is op uitgiftedatum van deze oproep;6. een verklaring afgeleverd door de functionele overste waaruit blijkt dat betrokkene geen evaluatie met eindvermelding « onvoldoende » kreeg;7. een verklaring afgeleverd door de overheid waaruit blijkt dat de kandidaat zich bevindt in een administratieve stand waar hij zijn aanspraken op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden;8. een verklaring afgeleverd door de functionele overste waaruit de afwezigheid blijkt van eender welke niet uitgewiste zware tuchtstraf;9. een curriculum vitae vergezeld van een nota waarin de kandidaat de aanspraken en verdiensten uiteenzet die hij meent te kunnen doen gelden voor de uitoefening van het te begeven mandaat alsook zijn motivatie; De documenten moeten, op straffe van niet-ontvankelijkheid, ten laatste op de uiterste datum van indiening van de kandidaturen worden meegedeeld. 6 2. EEN KANDIDAAT DIE GEEN PERSONEELSLID IS VAN DE POLITIEDIENSTEN Voor een kandidaat die geen personeelslid is van de politiediensten, dient de kandidatuur te worden vergezeld van de volgende documenten: 1. een kopie van de identiteitskaart;2. een uittreksel uit het strafregister dat minder dan drie maanden oud is op de datum van indiening van de kandidatuur;3. een militiegetuigschrift afgeleverd door de gemeente waar de kandidaat woont;4. een kopie van het diploma of van het studiegetuigschrift dat ten minste evenwaardig is met die welke in aanmerking worden genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau A bij de federale rijksbesturen;5. elk nuttig document, in het bijzonder de referenties of de aanbevelingen van zijn vorige werkgevers, waaruit blijkt dat hij voldoet aan de vereiste om over een managementervaring van minstens zes jaar te beschikken of minimaal tien jaar nuttige professionele ervaring te hebben in het licht van de functiebeschrijving;onder managementervaring dient te worden verstaan, een beleidservaring binnen een overheidsdienst of in de privésector; 6. een curriculum vitae vergezeld van een nota waarin de kandidaat de aanspraken en verdiensten uiteenzet die hij meent te kunnen doen gelden voor de uitoefening van het te begeven mandaat alsook zijn motivatie; De documenten moeten, op straffe van niet-ontvankelijkheid, ten laatste op de uiterste datum van indiening van de kandidaturen worden meegedeeld. 7. PLAATS VAN TEWERKSTELLING Brussels Hoofdstedelijk Gewest 8.INPLAATSSTELLING Het mandaat van directeur-generaal van de algemene directie van het middelenbeheer en de informatie is momenteel vacant. 9. BIJKOMENDE INLICHTINGEN Bijkomende inlichtingen betreffende deze oproep tot kandidaat-stelling kunnen bekomen worden bij HCP-Jur.Alwin LOX, tel: 02/227.51.40, e-mail: alwin.lox@police.belgium.eu
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld