gepubliceerd op 04 april 2022
Ministerieel besluit houdende instructie aan de netbeheerder om de veiling te organiseren vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2026, de parameters die nodig zijn voor de organisatie van voornoemde veiling, het maximale volume aan capaciteit dat kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit, en houdende het minimaal te reserveren volume voor de veiling die één jaar voor de periode van capaciteitslevering georganiseerd wordt, overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, eerste lid van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt
30 MAART 2022. - Ministerieel besluit houdende instructie aan de netbeheerder om de veiling te organiseren vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2026, de parameters die nodig zijn voor de organisatie van voornoemde veiling, het maximale volume aan capaciteit dat kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit, en houdende het minimaal te reserveren volume voor de veiling die één jaar voor de periode van capaciteitslevering georganiseerd wordt, overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, eerste lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 08/03/2018 numac 2018011073 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt
De Minister van Energie, Gelet op de
wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
29/04/1999
pub.
24/06/2016
numac
2016000390
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt
type
wet
prom.
29/04/1999
pub.
11/05/1999
numac
1999011160
bron
ministerie van economische zaken
Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt
type
wet
prom.
29/04/1999
pub.
08/03/2018
numac
2018011073
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen
sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, § 6, eerste lid, ingevoegd bij de wet van 15 maart 2021;
Gelet op het rapport van de netbeheerder met informatie voor het bepalen van het volume dat moet worden gecontracteerd en voorstellen voor specifieke parameters, van 15 november 2021, gecorrigeerd op 23 december 2021, hierna "kalibratierapport" ;
Gelet op het voorstel van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C) 2326, over de parameters waarmee de aan te kopen hoeveelheid capaciteit wordt bepaald voor de T-4 veiling in 2022 met leveringsperiode 2026-2027, gegeven op 1 februari 2022, en het addendum aan het voorstel (C) 2326 van 25 maart 2022 ;
Gelet op het advies van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (A)2327, over het voorstel van veilingparameters in het netbeheerdersverslag voor de T-4 veiling in 2022 met leveringsperiode 2026-2027, gegeven op 1 februari 2022;
Gelet op het advies van Elia Transmission Belgium NV inzake het voorstel (C)2326 van de commissie over de parameters waarmee de aan te kopen hoeveelheid capaciteit wordt bepaald voor de T-4 veiling in 2022 met leveringsperiode 2026-2027, gegeven op 28 februari 2022;
Gelet op het advies van de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, over het voorstel (C)2326 van de commissie met betrekking tot het aan te kopen volume in de veiling Y-4 in 2022 voor het leveringsjaar 2026-2027, gegeven op 1 maart 2022;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 maart 2022;
Gelet op het begrotingsakkoord, gegeven op 27 maart 2022;
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse verricht overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging type wet prom. 15/12/2013 pub. 13/02/2014 numac 2014000088 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging. - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op de beraadslaging van de ministerraad van 30 maart 2022 die met volgende elementen rekening houdt;
Overwegende het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme (hierna `het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten'), laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 27 januari 2022;
Overwegende het koninklijk besluit van 31 augustus 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 31/08/2021 pub. 03/09/2021 numac 2021021813 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang sluiten tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 21 november 2021;
Overwegende het ministerieel besluit van 30 april 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 30/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021010035 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit houdende instructie aan de netbeheerder om de veiling te organiseren vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2025, de parameters die nodig zijn voor de organisatie van voornoemde veiling, het maximale volume aan capaciteit dat kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit, en houdende het minimaal te reserveren volume voor de veiling die één jaar voor de periode van capaciteitslevering georganiseerd wordt, overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, eerste lid van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type ministerieel besluit prom. 30/04/2021 pub. 17/05/2021 numac 2021031486 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit tot vaststelling van het referentiescenario voor de veiling in 2021 overeenkomstig artikel 3, § 7, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme type ministerieel besluit prom. 30/04/2021 pub. 12/05/2021 numac 2021031485 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2021 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten houdende instructie aan de netbeheerder om de veiling te organiseren vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2025, de parameters die nodig zijn voor de organisatie van voornoemde veiling, het maximale volume aan capaciteit dat kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit, en houdende het minimaal te reserveren volume voor de veiling die één jaar voor de periode van capaciteitslevering georganiseerd wordt, overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, eerste lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 08/03/2018 numac 2018011073 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt;
Overwegende het ministerieel besluit van 15 september 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 15/09/2021 pub. 28/09/2021 numac 2021033144 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2022 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2022 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme;
Overwegende het ministerieel besluit van 14 september 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/09/2021 pub. 28/09/2021 numac 2021033124 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit tot vaststelling van het referentiescenario voor de veiling in 2022 overeenkomstig artikel 3, § 7, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van het referentiescenario voor de veiling in 2022 overeenkomstig artikel 3, § 7, van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme, gewijzigd door het ministerieel besluit van 23 september 2021;
Overwegende de resolutie 1220/007 van 16 juli 2020 van de Kamer van volksvertegenwoordigers met betrekking tot het capaciteitsvergoedingsmechanisme voor elektriciteit wat betreft de aspecten transparantie, kostprijs, financieringswijze, marktwerking, en notificatie aan de Europese Commissie (hierna `resolutie 1220/007');
Overwegende dat de commissie een volume van 7541 MW voor punt A en een volume van 8020 MW voorstelt voor de punten B en C van de vraagcurve voor de veiling T-4 voor het leveringsjaar 2026-2027 in haar voorstel (C) 2326;
Overwegende dat volgens het voorstel (C) 2326 een reeds gecontracteerde volume beschouwd wordt na toepassing van de nieuwe reductiefactoren, maar dat dit kan leiden tot dubbeltelling zoals aangetoond in het advies van de netbeheerder van 28 februari 2022, en dat artikel 11, § 4 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten uitdrukkelijk voorziet dat rekening wordt gehouden met de gecontracteerde capaciteit van elke eenheid in de capaciteitsmarkt voor de periode van capaciteitslevering, zoals vermeld in het capaciteitscontract;
Overwegende dat wat de deelname van buitenlandse capaciteit betreft, de praktische regeling tussen de netbeheerders en de regelgevende instanties nog niet volledig zijn en dat de commissie in haar voorstel (C) 2326 dan ook voorstelt om het volledige volume aan buitenlandse capaciteit over te hevelen naar de T-1 veiling, zijnde 1428 MW, in plaats van een pro rata vermindering toe te passen, en dat dit kan gevolgd worden naar analogie met de T-4 veiling van 2021 en om dezelfde redenen;
Overwegende dat volgens voorstel (C) 2326 het voor de T-1 veiling te reserveren volume, dat minstens gelijk is aan de capaciteit die gemiddeld minder dan 200 draaiuren heeft per jaar teneinde de totale piekcapaciteit af te dekken, 1246 MW bedraagt, maar dat uit de gedetailleerde vraagcurve in bijlage 2 van het kalibratierapport echter blijkt dat 1249 MW in aanmerking moet genomen worden;
Overwegende dat de netbeheerder in zijn advies van 28 februari 2022 aangeeft dat de niet in aanmerking komende capaciteit verhoogd moet worden met 2 MW;
Overwegende dat het in het voorstel (C) 2326 voorgestelde volume, na correctie voor het voor de T-1 veiling te reserveren volume, voor het reeds gecontracteerde volume en voor het niet in aanmerking komende volume, 7.600 MW bedraagt voor wat betreft punt A en 8.079 MW bedraagt voor wat betreft punten B en C;
Overwegende dat rekening gehouden moet worden met het feit dat de regering beslist heeft om de nodige stappen te zetten met het oog op de verlenging van 2 GW nucleaire capaciteit -meer bepaald Doel 4 en Tihange 3 - gedurende een periode van 10 jaar;
Overwegende dat de vraagcurve zodanig gekalibreerd moet worden dat de betrouwbaarheidsnorm bereikt wordt, in overeenstemming met artikel 7undecies, § 7 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 08/03/2018 numac 2018011073 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt;
Overwegende dat het waarschijnlijk is dat de nucleaire capaciteiten in de beoogde periode van capaciteitslevering beschikbaar zullen zijn;
Overwegende dat de nucleaire capaciteiten als niet in aanmerking komende capaciteiten zullen beschouwd worden, gezien onder meer de nucleaire branstofcycli en de bijzondere veiligheidsverplichtingen die gelden voor kerncentrales;
Overwegende dat de reductiefactor voor nucleaire capaciteiten zoals voorgesteld door de commissie in voorstel (C) 2326 gebaseerd is op de beschikbaarheid van buitenlandse nucleaire capaciteiten;
Overwegende dat op basis van de historische beschikbaarheden met een reductiefactor voor binnenlandse nucleaire capaciteit van 80% kan gewerkt worden;
Overwegende dat de kernreactor van Doel 4 een technisch nominaal vermogen heeft van 1039 MW;
Overwegende dat de kernreactor van Tihange 3 een technisch nominaal vermogen heeft van 1038 MW;
Overwegende dat de niet in aanmerking komende capaciteit verhoogd dient te worden met 1.662 MW aan binnenlandse nucleaire capaciteit met als resultaat een totaal van 3.948 MW als niet in aanmerking komende capaciteit;
Overwegende dat het in het voorstel (C) 2326 voorgestelde volume, daarmee nog een bijkomende correctie behoeft met als resultaat, 5.938 MW voor wat betreft punt A en 6.417 MW voor wat betreft punten B en C;
Overwegende dat de commissie in het document (C) 2326 verder aangeeft dat er fouten vastgesteld zijn in het kalibratierapport, maar dat de netbeheerder in zijn advies van 28 februari 2022 bevestigt dat deze geen impact hebben gehad op de finale resultaten;
Overwegende dat de commissie in het document (C) 2326 verder aangeeft dat de voorgestelde vraagcurve volgens haar leidt tot een overschatting van de capaciteiten die nodig zijn om de bevoorradingszekerheid te garanderen omwille van het verschil tussen de resultaten van het kalibratierapport van deze van het kalibratierapport van de veiling van 2021;
Overwegende dat de adviezen van 28 februari 2022 en 1 maart 2022 bevestigen dat deze verschillen in hoofdzaak verklaard worden door de implementatie van een nieuwe klimaatdatabank, alsook door de hogere vraag, het hoger aantal simultane schaarstesituaties tussen België en haar buurlanden, en de nieuwe periode van capaciteitslevering die beschouwd werd;
Overwegende dat de commissie in het verleden herhaaldelijk heeft aangedrongen op het in rekening brengen van de klimaatverandering en dat het gebruik van deze klimatologische databank hieraan beantwoordt, dat het gebruik van deze klimatologische databank daarenboven voldoet aan de methodologische eisen van ACER, dat zij reeds is gebruikt in het kader van de studie "Adequacy and Flexibility" van de netbeheerder van juni 2021 en goedgekeurd is in het kader van de staatsteunbeslissing « C(2021) 6431 »;
Overwegende dat het gebruik van deze klimatologische databank voor het kalibratierapport door de netbeheerder eveneens werd aangekondigd op de CRM-Taskforce van 6 mei 2021 en dat er sindsdien geen wezenlijke inhoudelijke bezwaren tegen werden geuit;
Overwegende dat de vraag en de reservevolumes in het kalibratierapport in overeenstemming zijn met het ministerieel besluit van 14 september 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/09/2021 pub. 28/09/2021 numac 2021033124 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit tot vaststelling van het referentiescenario voor de veiling in 2022 overeenkomstig artikel 3, § 7, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van het referentiescenario voor de veiling in 2022;
Overwegende dat indien in de vraagcurve geen rekening wordt gehouden met een volume aan niet in aanmerking komende capaciteit, een correctie zal worden doorgevoerd na de prekwalificatie en na de veiling in overeenstemming met de werkingsregels van het CRM;
Overwegende dat de commissie in voorstel (C) 2326 batterijen als referentietechnologie voor de berekening van de netto-CONE worden aangeduid, en de voorgestelde prijsparameters voor de punten A en B van de vraagcurve respectievelijk 48 /kWd en 32 /kWd bedragen;
Overwegende dat in voorstel (C) 2326 in de berekening van de netto-CONE geen rekening gehouden is met de risicopremie gedifferentieerd per technologie die, samen met het minimumrendement, de WACC moet vormen, overeenkomstig artikel 4, § 1, 3°, van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten, en dat na toepassing van de WACC dit leidt tot een maximumprijs van 81 /kWd en een prijs voor de netto-CONE van 54 /kWd voor batterijen als referentietechnologie;
Overwegende dat de selectie van vraagzijdebeheer als referentietechnologie ertoe zou kunnen leiden dat een grote hoeveelheid capaciteit niet wordt aangeboden in de veiling en dat er op heden geen zekerheid bestaat dat een of meerdere kostencategorieën van vraagrespons alleen het benodigde volume zou kunnen opvullen of bereid zou zijn om dit te doen;
Overwegende dat qua maximumprijs in de resolutie 1220/007 een waarde van 75 /kW/jaar werd voorzien, dat de andere Europese landen met een CRM een maximumprijs hebben die minstens 75 /kW/jaar bedraagt voor nieuwe capaciteiten; dat bij een te lage maximumprijs, het risico bestaat dat door het lineair segment tussen de punten A en B, een additioneel volume bijkomstig zou worden toegevoegd aan het volume dat reeds is gereserveerd of overgedragen naar de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering, terwijl dit volume reeds erg aanzienlijk is;en dat, tot slot, voor de veiling T-4 de "pay-as-bid"-methode geldt, waardoor er geen rechtstreeks gevaar is voor een aanzienlijke verhoging van de kost. Bovendien dient dit te worden afgewogen tegenover de totale kost en het risico dat volume additioneel naar T-1 zou overgedragen worden;
Overwegende dat de maximumprijs van 75 euro/kW/jaar voor punt A en de prijs van 50 euro/kW/jaar voor punt B in het ministerieel besluit van 30 april 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 30/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021010035 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit houdende instructie aan de netbeheerder om de veiling te organiseren vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2025, de parameters die nodig zijn voor de organisatie van voornoemde veiling, het maximale volume aan capaciteit dat kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit, en houdende het minimaal te reserveren volume voor de veiling die één jaar voor de periode van capaciteitslevering georganiseerd wordt, overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, eerste lid van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type ministerieel besluit prom. 30/04/2021 pub. 17/05/2021 numac 2021031486 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit tot vaststelling van het referentiescenario voor de veiling in 2021 overeenkomstig artikel 3, § 7, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme type ministerieel besluit prom. 30/04/2021 pub. 12/05/2021 numac 2021031485 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2021 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten met betrekking tot de T-4 veiling voor het leveringsjaar 2025-2026 het mogelijk hebben gemaakt om tijdens de veiling van oktober 2021 voldoende capaciteit aan te trekken;
Overwegende dat de netbeheerder in zijn kalibratierapport de waarde van 21,2 /kW/jaar als intermediaire maximumprijs voorstelt;
Overwegende dat het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten voorziet in een mechanisme dat de capaciteitshouders in staat stelt, indien noodzakelijk, om een derogatie van de intermediaire maximumprijs aan te vragen;
Overwegende dat de commissie in haar advies (A) 2327 betreffende het voorstel van de intermediaire maximumprijs van de netbeheerder, stelt dat de toepassing door de netbeheerder in zijn kalibratierapport van een beperking van de inkomsten uit evenwichtsdiensten niet in overeenstemming is met het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten;
Overwegende evenwel dat artikel 19, § 3 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten deze beperking toestaat, gelet op het niet-representatieve karakter van de prijzen die worden waargenomen bij de vaststelling van de gemiddelde historische kosten van de reservering door de netbeheerder voor de diensten die het evenwicht moeten regelen;
Overwegende dat de commissie in haar advies (A) 2327 niet rechtstreeks een waarde voorstelt die afwijkt van de door de netbeheerder voorgestelde waarde voor de intermediaire maximumprijs;
Overwegende dat door de intermediaire prijslimiet vast te leggen op 20 euro/kW/jaar zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de resolutie 1220/007 van de Kamer van volksvertegenwoordigers waarin wordt verzocht de kosten van het capaciteitsvergoedingsmechanisme tot een minimum te beperken;
Overwegende dat de netbeheerder voorstel om het dagelijks marktsegment van een in België actieve NEMO voor de Belgische regelzone als referentieprijs te nemen;
Overwegende dat de netbeheerder in zijn kalibratierapport voor de T-4 veiling in oktober 2022, een uitoefenprijs van 300 euro/MWh aanbeveelt;
Overwegende dat inzake de uitoefenprijs de commissie in haar advies (A) 2327 aanbeveelt om, gezien de huidige marktomstandigheden, rekening te houden met de uitkomst van de lopende techno-economische analyse van de AD Energie en dat in deze analyse wordt voorgesteld om te voorzien in een indexering van de uitoefenprijs vanaf het eerste leveringsjaar, met inbegrip van de contracten van 1 jaar;
Overwegende dat in verband met het maximale volume aan capaciteit dat gecontracteerd kan worden met alle houders van niet bewezen capaciteit er verwezen wordt naar het kalibratierapport;
Overwegende dat hieromtrent dient te worden opgemerkt dat het volume gereserveerd voor de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering reeds erg aanzienlijk is, waardoor niet zonder meer kan aangenomen worden dat het risico dat gepaard gaat met dergelijke niet bewezen capaciteit zou kunnen worden opgevangen in de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering;
Overwegende dat er voor deze veiling striktere vereisten met betrekking tot de vergunningen van een capaciteit van kracht zullen zijn met het oog op het waarborgen van de beschikbaarheid van de capaciteit en dat een omvangrijk volume aan niet bewezen capaciteit deze vereisten ondergraaft of zou toelaten om ze te omzeilen;
Op de voordracht van de Minister van Energie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Besluit :
Artikel 1.§ 1. De definities vervat in artikel 2 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 08/03/2018 numac 2018011073 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, hierna te noemen "de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 08/03/2018 numac 2018011073 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten", zijn van toepassing op dit besluit. § 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "de veiling T-4": de veiling vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2026;2° "de veiling T-1": de veiling één jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2026;3° "NEMO": een benoemde elektriciteitsmarktbeheerder met toepassing van de Verordening (EU) 2015/1222 van de Commissie van 24 juli 2015 tot vaststelling van richtsnoeren betreffende capaciteitstoewijzing en congestiebeheer;4° " koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten": koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme.
Art. 2.Dit besluit is van toepassing op Elia Transmission Belgium NV, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Keizerslaan 20, met ondernemingsnummer 0731.852.231.
Art. 3.Voor de periode van capaciteitslevering 2026-2027 startend op 1 november 2026 organiseert de netbeheerder de veiling T-4 in oktober 2022.
Art. 4.De netbeheerder gebruikt voor de organisatie van de veiling T-4, de volgende parameters: 1° de reductiefactoren vastgesteld volgens de als bijlage gevoegde tabel;2° de referentieprijs wordt vastgesteld volgens het segment van de day-ahead markt van een NEMO, actief in België voor de Belgische regelzone;3° de uitoefenprijs wordt vastgesteld op 300 euro/MWh;4° de intermediaire prijslimiet wordt vastgesteld op 20 euro/kW/jaar.
Art. 5.Voor de veiling T-1 wordt de volgende capaciteit gereserveerd door de netbeheerder: 1° 1249 MW, hetgeen overeenkomt met het volume gelijk aan de capaciteit die gemiddeld minder dan 200 draaiuren heeft per jaar teneinde de totale piekcapaciteit af te dekken;2° 1428 MW, hetgeen overeenkomt met de overgedragen indirecte buitenlandse capaciteit.
Art. 6.Het maximale volume aan capaciteit dat in het kader van de veiling T-4 kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit bedraagt 200 MW.
Art. 7.§ 1. Voor de veiling T-4 wordt maximaal een volume van 5.938 MW voor punt A van de vraagcurve of een vereist volume van 6.417 MW MW voor punten B en C van de vraagcurve gecontracteerd door de netbeheerder. § 2. Overeenkomstig artikel 11, § 3 van het koninklijk Besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten wordt in het kader van de vraagcurve 3.948 MW als niet in aanmerking komende capaciteit beschouwd, waardoor de vraagcurve is verminderd. Na de prekwalificatie zal deze assumptie geactualiseerd worden overeenkomstig de werkingsregels. § 3. De volumes bedoeld in paragraaf 1 komen overeen met een maximumprijs van 75 euro/kW/jaar voor punt A en 50 euro/kW/jaar voor punten B en C.
Art. 8.Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de netbeheerder en aan de commissie.
Art. 9.Dit besluit treedt in werking op 31 maart 2022.
Brussel, 30 maart 2022.
T. VAN DER STRAETEN
BIJLAGE/ANNEXE 1
Catégorie I : catégories d'accords de niveau de service (SLA)/ Categorie I : categorieën met overeenkomsten inzake dienstverleningsniveau (SLA)
Sous-catégorie (durée de disponibilité en heures)/Subcategorie (beschikbaarheidstijd in uren)
facteur de réduction/reductiefactor (%)
SLA - 1h
26
SLA - 2h
45
SLA - 3h
60
SLA - 4h
68
SLA - 5h
73
SLA - 6h
77
SLA - 7h
80
SLA - 8h
83
SLA - 9h
85
SLA - 10h
87
SLA - 11h
88
SLA - 12h
89
SLA - illimité/ SLA - onbeperkt
100
Catégorie II : technologies thermiques avec programme journalier/ Categorie II: thermische technologieën met dagelijks programma
Sous-catégorie/Subcategorie
facteur de réduction/reductiefactor (%)
Turbine à gaz cycle combiné/Gasturbine gecombineerde cyclus
92
Turbine à gaz cycle ouvert/Gasturbine met open cyclus
91
Turbojets/Turbojets
96
Moteurs au gaz/Gasmotoren
95
Moteurs diesel/Dieselmotoren
93
Centrales de cogénération, centrales à biomasse, installations d'incinération des déchets/Warmtekracht koppelingsinstallaties, biomassacentrales, afvalverbrandingsinstallaties
93
Centrales nucléaires étrangères/ buitenlandse kerninstallaties
96
Centrales nucléaires domestiques/ binnenlandse kerninstallaties
80
Catégorie III: technologies à énergie limitée avec programme journalier/ Categorie III : technologieën met beperkte energie met dagelijks programma
Sous-catégorie (durée de disponibilité en heures)/Subcategorie (beschikbaarheidstijd in uren)
facteur de réduction/reductiefactor (%)
Stockage/Opslag 1h
31
Stockage/Opslag 2h
56
Stockage/Opslag 3h
65
Stockage/Opslag 4h
79
Installations avec pompage turbinage/ Pompopslaginstallaties
73
Catégorie IV : technologies dépendantes des conditions climatiques/ Categorie IV: van de weersomstandigheden afhankelijke technologieën
Sous-catégorie/Subcategorie
facteur de réduction/reductiefactor (%)
Eolien offshore/Offshore wind
13
Eolien onshore/Onshore wind
9
Solaire/ Zonne-energie
1
Hydraulique/Hydro run-of-river
41
Catégorie V : Technologies thermiques sans programme journalier/ Categorie V: Thermische technologieën zonder dagelijks programma
Sous-catégorie/Subcategorie
facteur de réduction/reductiefactor (%)
technologies thermiques aggrégées/geaggregeerde thermische technologieën
65
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 30 maart 2022.
Brussel, 30 maart 2022.
T. VAN DER STRAETEN