Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 30 april 2021
gepubliceerd op 30 april 2021

Ministerieel besluit houdende instructie aan de netbeheerder om de veiling te organiseren vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2025, de parameters die nodig zijn voor de organisatie van voornoemde veiling, het maximale volume aan capaciteit dat kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit, en houdende het minimaal te reserveren volume voor de veiling die één jaar voor de periode van capaciteitslevering georganiseerd wordt, overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, eerste lid van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2021010035
pub.
30/04/2021
prom.
30/04/2021
ELI
eli/besluit/2021/04/30/2021010035/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

30 APRIL 2021. - Ministerieel besluit houdende instructie aan de netbeheerder om de veiling te organiseren vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2025, de parameters die nodig zijn voor de organisatie van voornoemde veiling, het maximale volume aan capaciteit dat kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit, en houdende het minimaal te reserveren volume voor de veiling die één jaar voor de periode van capaciteitslevering georganiseerd wordt, overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, eerste lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt


De Minister van Energie, Gelet op de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, § 6, eerste lid, ingevoegd bij de wet van 15 maart 2021;

Gelet op het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme (hierna `het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten');

Gelet op het verslag van de netbeheerder met informatie voor het bepalen van het volume dat moet worden gecontracteerd en voorstellen voor specifieke parameters, van 13 november 2020 (hierna `het netbeheerdersverslag');

Gelet op het ontwerpvoorstel van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C)2192/1, over de parameters waarmee de aan te kopen hoeveelheid capaciteit wordt bepaald voor de T-4 veiling in 2021 met leveringsperiode 2025-2026, gegeven op 28 januari 2021, en het voorstel (C) 2192/2, gegeven op 30 april 2021;

Gelet op het advies van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (A)2161, over het voorstel van veilingparameters in het netbeheerdersverslag voor de T-4 veiling in 2021 met leveringsperiode 2025-2026, gegeven op 2 februari 2021;

Gelet op het advies van de netbeheerder inzake het ontwerpvoorstel (C)2192 van de CREG over de parameters waarmee de aan te kopen hoeveelheid capaciteit wordt bepaald voor de T-4 veiling in 2021 met leveringsperiode 2025-2026, gegeven op 26 februari 2021;

Gelet op het advies van de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, over het ontwerpvoorstel (C)2192 van de regulator met betrekking tot de volumes en de prijzen voor de veiling in 2021 en het voor de veiling in 2024 te reserveren volume in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme, gegeven op 26 februari 2021;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22 april 2021;

Gelet op het begrotingsakkoord, gegeven op 28 april 2021;

Gelet op de regelgevingsimpactanalyse verricht overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Overwegende het koninklijk besluit van 25 maart 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/03/2021 pub. 29/03/2021 numac 2021041003 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot bepaling voor het jaar 2021 van 30 april 2021 als uiterlijke datum waarop de minister aan de netbeheerder de instructie geeft tot organisatie van de veiling bedoeld in artikel 7undecies, § 6, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten tot bepaling voor het jaar 2021 van 30 april 2021 als uiterlijke datum waarop de minister aan de netbeheerder de instructie geeft tot organisatie van de veiling bedoeld in artikel 7undecies, § 6, van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt;

Overwegende de brief van de minister van Energie aan de netbeheerder van 27 juli 2020, waarin verwezen wordt naar het advies van de AD Energie van de FOD Economie over het ontwerpvoorstel (c)2105 betreffende een referentiescenario ingediend door de commissie (CREG) op 10 juli 2020, en het ministerieel besluit van 30 april 2021 houdende het referentiescenario voor de veiling in 2021, overeenkomstig artikel 3, § 7 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten;

Overwegende de brief van de Minister van Energie aan de netbeheerder van 20 oktober 2020 en het ministerieel besluit van 30 april 2021 houdende de intermediaire waarden voor de veiling in 2021, overeenkomstig artikel 4, § 3 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten;

Overwegende de resolutie 1220/007 van 16 juli 2020 van de Kamer van volksvertegenwoordigers met betrekking tot het capaciteitsvergoedingsmechanisme voor elektriciteit wat betreft de aspecten transparantie, kostprijs, financieringswijze, marktwerking, en notificatie aan de Europese Commissie (hierna `resolutie 1220/007');

Overwegende dat in verband met de reductiefactoren voor grootschalige opslagtechnologieën en pompopslaginstallaties een aanpassing vereist was teneinde deze reductiefactoren in lijn te brengen met de effectieve bijdrage van deze duurzame en efficiënte technologieën aan de bevoorradingszekerheid;

Overwegende dat door de intermediaire prijslimiet vast te leggen op 20 euro/kW/jaar zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de resolutie 1220/007 van de Kamer van volksvertegenwoordigers waarin wordt verzocht de kosten van het capaciteitsvergoedingsmechanisme tot een minimum te beperken;

Overwegende dat daarnaast in het Koninklijk Besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten een mechanisme is voorzien waardoor capaciteitshouders indien nodig een derogatie op deze intermediaire prijslimiet zullen kunnen aanvragen;

Overwegende dat ook de netbeheerder in zijn netbeheerdersverslag van 13 november 2020 opmerkt dat, indien gekozen zou worden voor de "Mid inschatting van de inkomsten", het niet onredelijk zou zijn om de voorgestelde waarde van 20€/kW/jaar uit de voormelde resolutie te volgen;

Overwegende dat voor de uitoefenprijs een prijs van 300 euro/MWh wordt aangenomen, aangezien de tabellen opgenomen in bijlage 4 van het netbeheerdersverslag van 13 november 2020 aantonen dat gevallen van deze prijs niet uitzonderlijk zijn, en er aldus een redelijke kans is dat de uitoefenprijs door de referentieprijs wordt bereikt zoals vereist in artikel 27, § 2, 5° van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten;

Overwegende dat een uitoefenprijs van 300 euro/MWh een stijging van de kosten van het het capaciteitsvergoedingsmechanisme tot een minimum beperkt, overeenkomstig resolutie 1220/007, en tegelijkertijd alle soorten technologieën in staat stelt aan het capaciteitsvergoedingsmechanisme deel te nemen;

Overwegende dat een uitoefenprijs van 300 euro/MWh het mogelijk maakt een elastisch volumeaanbod te capteren dat zich op 85 procent bevindt hetgeen hoger ligt dan het volume dat gedekt wordt door een prijs van 230-245 euro/MWh en dat bijgevolg een hogere uitoefenprijs een grotere potentiële deelneming aan het capaciteitsvergoedingsmechanisme veronderstelt, ongeacht de technologie, en derhalve, ten gevolge van de verhoogde concurrentie, er een neerwaartse druk zou zijn op de kosten van het capaciteitsvergoedingsmechanisme, zoals verzocht door de Kamer van volksvertegenwoordigers in resolutie 1220/007;

Overwegende dat in verband met het maximale volume aan capaciteit dat in het kader van de veiling vier jaar voor de periode van de capaciteitslevering (hierna `veiling T-4'), kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit er verwezen wordt naar het netbeheerdersverslag van 13 november 2020;

Overwegende dat hieromtrent dient te worden opgemerkt dat het volume gereserveerd voor de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering reeds erg aanzienlijk is, waardoor niet zonder meer kan aangenomen worden dat het risico dat gepaard gaat met dergelijke niet bewezen capaciteit zou kunnen worden opgevangen in de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering;

Overwegende dat in verband met de deelname van buitenlandse capaciteiten de praktische akkoorden tussen netbeheerders en regulatoren nog niet op punt staan;

Overwegende dat overeenkomstig artikel 7undecies, § 8, eerste lid, 3° van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, de voorwaarden en nadere regels waaronder de houders van onrechtstreekse buitenlandse capaciteit kunnen deelnemen aan de prekwalificatieprocedure, zullen worden vastgesteld uiterlijk voor het eerste leveringsjaar, na advies van de commissie en van de netbeheerder; waarbij rekening wordt gehouden met de verwachte effectieve bijdrage van deze capaciteit tot de bevoorradingszekerheid van België en met het afsluiten van akkoorden onder de betrokken netbeheerders;

Overwegende dat de Europese methodologie zoals bedoeld in artikel 26, lid 11 van Verordening (EU) 2019/943 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2019 betreffende de interne markt voor elektriciteit, door ACER pas goedgekeurd werd op 22 december 2020;

Overwegende dat indirecte buitenlandse capaciteiten wel zullen kunnen deelnemen aan het eerste leveringsjaar, door de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering;

Overwegende dat een Handels- en Samenwerkingsovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, enerzijds, en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, anderzijds, werd gesloten, die provisoir van toepassing is sinds 1 januari 2021 (hierna `Handels- en Samenwerkingsovereenkomst');

Overwegende dat in deze Handels- en samenwerkingsovereenkomst in artikel ENER.6 wordt voorzien dat geen van de partijen verplicht is toe te staan dat capaciteit die zich op het grondgebied van de andere partij bevindt, mag deelnemen aan een capaciteitsmechanisme op haar elektriciteitsmarkten;

Overwegende dat er bijgevolg op heden geen garantie is dat een overeenkomst tussen de Belgische Staat en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland kan gesloten worden teneinde de capaciteiten uit het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland deel te kunnen laten nemen aan het capaciteitsvergoedingsmechanisme;

Overwegende dat 1064 MW volume van de indirecte buitenlandse capaciteit wordt overgedragen naar de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering;

Overwegende dat er een volume van 1467MW gereserveerd wordt voor de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering, dat overeenstemt met de capaciteit die nodig is om de totale piekcapaciteit gedurende gemiddeld minder dan 200 draaiuren te dekken;

Overwegende dat het gereserveerde volume voor de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering reeds erg aanzienlijk is, zowel in vergelijking met andere Europese capaciteitsvergoedingsmechanismes als in vergelijking met de piekcapaciteit;

Overwegende dat er bovenop de 1467 MW gereserveerde capaciteit, dat overeenstemt met 200 draaiuren, ook 1064 MW volume indirecte buitenlandse capaciteit wordt overgedragen naar de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering, waardoor er in casu reeds 2531 MW wordt gereserveerd voor een jaar voor de periode van de capaciteitslevering;

Overwegende dat wordt verondersteld dat de gereserveerde 1467 MW aan 100 procent beschikbaar te zijn, wat overeenkomt met een nominale capaciteit van 3 tot 4,5 GW na toepassing van de verbonden reductiefactoren voor verschillende technologieën met een kortere ontwikkelingstijd die meer voor de hand liggen voor de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering;

Overwegende dat een nominale capaciteit van 3 tot 4,5 GW bij een piekverbruik van 13 tot 14 GW bijzonder ambitieus is gelet op het aandeel van energiegelimiteerde technologieën in de samenstelling van de Belgische energiemix en een erg aanzienlijk volume aan capaciteit vormt dat een jaar na het contracteren beschikbaar moet zijn voor de bevoorradingszekerheid van de Belgische Staat;

Overwegende dat de overdracht van een additioneel volume van 2000 MW naar de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering, zoals voorgesteld door de commissie, het principe van technologische neutraliteit, zoals bedoeld in artikel 22, lid 1 Verordening (EU) 2019/943 in gedrang zou kunnen brengen;

Overwegende dat een overdracht van een additioneel volume van 2000 MW naar de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering de bevoorradingszekerheid van het land in gevaar kan brengen door onvoldoende ontwikkeling aan minimumprijs van de benodigde capaciteit voor het evenwicht van het systeem; hiertoe kan verwezen worden naar het advies van de AD Energie van 26 februari 2021, alsook naar het advies van de netbeheerder;

Overwegende dat qua maximumprijs in de resolutie 1220/007 een waarde van 75 €/kW/jaar werd voorzien, en dat marktpartijen op deze basis de ontwikkelingen van hun projecten hebben voortgezet;

Overwegende dat de andere Europese landen met een CRM een maximumprijs hebben die minstens 75 €/kW/jaar bedraagt voor nieuwe capaciteiten;

Overwegende dat er met de inschatting van de marktinkomsten voor het berekenen van de nettokost van een nieuwkomer geen rekening werd gehouden met de terugbetalingsverplichting, hetgeen een te positieve inschatting van de inkomsten kan weerspiegelen;

Overwegende dat bij een te lage maximumprijs, het risico bestaat dat door het lineair segment tussen de punten A en B, een additioneel volume bijkomstig zou worden toegevoegd aan het volume dat reeds is gereserveerd of overgedragen naar de veiling een jaar voor de periode van de capaciteitslevering, terwijl dit volume reeds erg aanzienlijk is;

Overwegende dat voor de veiling T-4 de "pay-as-bid"-methode geldt, waardoor er geen rechtstreeks gevaar is voor een aanzienlijke verhoging van de kost. Bovendien dient dit te worden afgewogen tegenover de totale kost en het risico dat volume additioneel naar T-1 zou overgedragen worden;

Na advies van de in Raad vergaderde Ministers, Besluit :

Artikel 1.§ 1. De definities vervat in artikel 2 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, hierna te noemen "de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten", zijn van toepassing op dit besluit. § 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° "de veiling T-4" : de veiling vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2025;2° "de veiling T-1" : de veiling één jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2025;3° "NEMO" : een benoemde elektriciteitsmarktbeheerder met toepassing van de Verordening (EU) 2015/1222 van de Commissie van 24 juli 2015 tot vaststelling van richtsnoeren betreffende capaciteitstoewijzing en congestiebeheer;4° " koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten" : koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme.

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op Elia Transmission Belgium NV, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Keizerslaan 20, met ondernemingsnummer 0731.852.231.

Art. 3.Voor de periode van capaciteitslevering 2025-2026 organiseert de netbeheerder de veiling T-4 in oktober 2021.

Art. 4.De netbeheerder gebruikt voor de organisatie van de veiling T-4, de volgende parameters : 1° de reductiefactoren vastgesteld volgens de als bijlage gevoegde tabel;2° de referentieprijs wordt vastgesteld volgens het segment van de day-ahead markt van een NEMO, actief in België voor de Belgische regelzone;3° de uitoefenprijs wordt vastgesteld op 300 euro/MWh;4° de intermediaire prijslimiet wordt vastgesteld op 20 euro/kW/jaar.

Art. 5.Voor de veiling T-1 wordt de volgende capaciteit gereserveerd door de netbeheerder : 1° 1467 MW, hetgeen overeenkomt met het volume gelijk aan de capaciteit die gemiddeld minder dan 200 draaiuren heeft per jaar teneinde de totale piekcapaciteit af te dekken;2° 1064 MW, hetgeen overeenkomt met de overgedragen indirecte buitenlandse capaciteit.

Art. 6.Het maximale volume aan capaciteit dat in het kader van de veiling T-4 kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit bedraagt 200 MW.

Art. 7.§ 1. Voor de veiling T-4 wordt maximaal een volume van 6367 MW voor punt A van de vraagcurve of een vereist volume van 7339 MW voor punten B en C van de vraagcurve gecontracteerd door de netbeheerder. § 2. Overeenkomstig artikel 11, § 3 van het Koninklijk Besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten wordt in het kader van de vraagcurve 3026 MW als niet in aanmerking komende capaciteit beschouwd, waardoor de vraagcurve is verminderd. Na de prekwalificatie zal deze assumptie geactualiseerd worden overeenkomstig de werkingsregels. § 3. De volumes bedoeld in paragraaf 1 komen overeen met een maximumprijs van 75 euro/kW/jaar voor punt A en 50 euro/kW/jaar voor punten B en C.

Art. 8.Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de netbeheerder en aan de commissie.

Art. 9.Dit besluit treedt n werking op 30 april 2021.

Brussel, 30 april 2021.

T. VAN DER STRAETEN

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 30 april 2021.

Brussel, 30 avril 2021.

T. VAN DER STRAETEN

^