Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 31 augustus 2021
gepubliceerd op 03 september 2021

Koninklijk besluit tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2021021813
pub.
03/09/2021
prom.
31/08/2021
ELI
eli/besluit/2021/08/31/2021021813/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

31 AUGUSTUS 2021. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de verordening (EU) 2019/943 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2019 betreffende de interne markt voor elektriciteit;

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, § 7, ingevoegd door de wet van 15 maart 2021 tot wijziging van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en tot wijziging van de wet van 22 april 2019 tot wijziging van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, teneinde een capaciteitsvergoedingsmechanisme in te stellen;

Gelet op de enkele raming van de waarde van de verloren belasting vastgesteld door de Algemene Directie Energie in de nota aan de Minister van Energie van 1 april 2021;

Gelet op de bepaling van de Algemene Directie Energie van 7 mei 2021 van de kost van een nieuwe toegang;

Gelet op het voorstel van betrouwbaarheidsnorm van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C)2243, van 28 mei 2021;

Gelet op het advies van de Algemene Directie Energie van 2 juni 2021 op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm;

Gelet op het advies van de nv Elia Transmission Belgium van 2 juni 2021 op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 juni 2021;

Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris voor begroting, gegeven op 9 juni 2021;

Gelet op de regelgevingsimpactanalyse verricht overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op advies 69.604/3 van de Raad van State, gegeven op 14 juli 2021 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de betrouwbaarheidsnorm voorgesteld door de CREG, rekening houdt met de raming van de waarde van de verloren belasting en de kost van een nieuwe toegang van de referentietechnologie "vraagrespons", zoals bepaald door de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie;

Overwegende dat in het voorstel van de CREG een materiële vergissing is geslopen met betrekking tot de variabele kost van een nieuwe toegang van de referentietechnologie vraagrespons, maar dat deze marginale vergissing geen impact heeft op de uiteindelijke betrouwbaarheidsnorm;

Overwegende dat geen uitdrukkelijk potentieel voor additionele capaciteitsbronnen per technologie werd berekend;

Overwegende echter dat de Algemene Directie Energie in haar advies van 2 juni 2021 en in haar nota van 7 mei 2021 herinnert dat het verwachte tekort aan capaciteit in het Belgische elektriciteitssysteem niet marginaal is, en dat er in tegendeel belangrijke hoeveelheden nieuwe capaciteit vereist zijn;

Overwegende dat deze hoeveelheden nieuwe capaciteit afhankelijk zullen zijn van de energiemix en vanzelfsprekend niet door 1 enkele technologie zullen worden opgevuld;

Overwegende dat, voor de marginale eenheid, de vaste kosten doorslaggevend zullen zijn;

Overwegende dat de doelstelling van deze vereiste van de methodologie voor het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost van nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER op 2 oktober 2020, erin bestaat te garanderen dat de gekozen technologie geen beperkingen ondervindt op vlak van capaciteitspotentieel die zouden verhinderen dat het optimale equilibrium zou gehaald worden;

Overwegende dat deze doelstelling gehaald wordt, aangezien de betrokken partijen uitdrukkelijk bevestigen of niet betwisten dat vraagzijdebeheer de marginale eenheden additionele capaciteit kan leveren en dat deze de laagste vaste kosten heeft;

Overwegende dat bijgevolg deze werkwijze en de keuze voor vraagzijdebeheer als referentietechnologie, voldoende onderbouwd en redelijk is;

Overwegende dat de samenwerking tussen de Algemene Directie Energie met het Federaal planbureau en de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met betrekking tot het vaststellen van de enkele raming van de waarde van de verloren belasting heeft feitelijk plaatsgevonden;

Overwegende dat rekening is gehouden met de resultaten van het onderzoek dat de CREG heeft verricht in het kader van het bepalen van de waarde van de verloren belasting;

Overwegende dat overeenkomstig artikel 6(6) van de methodologie voor het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost van nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER op 2 oktober 2020, de bevoegde autoriteit om de enkele raming vast te stellen van de waarde van de verloren belasting, een triangulatie kan toepassen van verschillende kostinschattingsmethoden om tot een meer robuste inschatting te komen;

Overwegende dat de Algemene Directie Energie in haar nota aantoont dat deze triangulatie effectief wenselijk is om de inschatting van de waarde van de verloren belasting meer robuust te maken;

Overwegende dat de door de CREG voorgestelde betrouwbaarheidsnorm 2u43min is;

Overwegende de aanbeveling van de Algemene Directie Energie in haar advies van 2 juni 2021 om de betrouwbaarheidsnorm af te ronden op 3u om de coherentie met de vorige nationale en Europese studies voor de toereikendheid van de elektriciteitsvoorziening, om de praktijk te respecteren waarbij de betrouwbaarheidsnormen worden uitgedrukt in afgegronde uren, zoals in de buurlanden, en om rekening te houden met het feit dat het voor België vastgestelde niet-marginale tekort zal worden gedekt door een energiemix en niet slechts door één enkele referentietechnologie;

Op de voordracht van de Minister van Energie en op advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De betrouwbaarheidsnorm bedoeld in artikel 7undecies, § 7, tweede lid, van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, hierna `de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten' te noemen, wordt vastgesteld op 3 uren.

Art. 2.De enkele raming van de waarde van de verloren belasting, bedoeld in artikel 7undecies, § 7, derde lid, van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten en zoals vastgesteld door de Algemene Directie Energie op 17.340 euro/MWh, wordt goedgekeurd.

Art. 3.De vaste en variabele kost van een nieuwe toegang van de referentietechnologie, bedoeld in artikel 7undecies, § 7, vierde lid, van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011161 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de gasmarkt en het fiscaal statuut van de elektriciteitsproducenten sluiten en zoals vastgesteld door de Algemene Directie Energie voor de technologie van vraagrespons, worden goedgekeurd en bedragen respectievelijk 45 EUR/kW/jaar en 736,73 EUR/MWh.

Art. 4.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 31 augustus 2021.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Energie, T. VAN DER STRAETEN

^