Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 09 september 2022
gepubliceerd op 28 september 2022

Ministerieel besluit tot vaststelling van het referentiescenario voor de veiling in 2023 overeenkomstig artikel 3, § 7, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2022042067
pub.
28/09/2022
prom.
09/09/2022
ELI
eli/besluit/2022/09/09/2022042067/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

9 SEPTEMBER 2022. - Ministerieel besluit tot vaststelling van het referentiescenario voor de veiling in 2023 overeenkomstig artikel 3, § 7, van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme


De Minister van Energie, Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, § 2, eerste lid, ingevoegd bij de wet van 15 maart 2021;

Gelet op het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme (hierna `het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten'), artikel 3, § 7;

Gelet op de aanbevelingen van de netbeheerder en het consultatierapport van de openbare raadpleging over de scenario's, gevoeligheden en gegevens voor de berekening van de CRM-parameters voor de Y-4 veiling met leveringsperiode 2027-2028, gepubliceerd op 21 juni 2022;

Gelet op het voorstel van referentiescenario voor de T-4 veiling aangaande de leveringsperiode 2027-2028 van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C)2429, gedaan op 19 juli 2022;

Gelet op het advies van de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, over het voorstel (C)2429 van referentiescenario voor de Y-4 veiling met leveringsperiode 2027-2028 gedaan door de commissie, gegeven op 30 augustus 2022;

Overwegende dat een openbare raadpleging, overeenkomstig artikel 3, § 5, van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten, heeft plaatsgevonden en dat de netbeheerder een verslag van de raadpleging heeft ingediend;

Overwegende dat het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten voorziet dat de minister uiterlijk op 15 september van het jaar voorafgaand aan de veiling, bij besluit vastgesteld na overleg in ministerraad, beslist over het geheel van gegevens en hypotheses die als referentiescenario moeten worden geselecteerd, en dat dit bijgevolg één uniek scenario betreft;

Overwegende dat de commissie in voorstel (C) 2429 aanbeveelt om als referentiescenario voor de T-4 veiling voor de leveringsperiode 2027-2028 alle gegevens te gebruiken van het laatste European Resource Adequacy Assessment van ENTSO-E ("ERAA 2021"), waarvan de gegevens voor België en de andere landen geactualiseerd zijn zoals vermeld in de aanbevelingen van Elia van 21 juni 2022, met uitzondering van de gegevens over de vraag en het beschikbare energievolume voor Belgische pompopslag;

Overwegende dat de Algemene Directie Energie op 30 juli 2022 een bericht van definitieve sluiting vanaf 26 augustus 2023 heeft ontvangen vanwege Electrabel SA voor de eenheid Volta (18MWe);

Overwegende dat de commissie eveneens voorstelt om twee sensitiviteiten op te nemen in het referentiescenario, namelijk een sensitiviteit met betrekking tot de economische parameters op basis van prijsevoluties die het REPowerEU-pakket van de Europese Commissie integreren en een sensitiviteit voor de impact van hoge prijzen op de elektriciteitsvraag in België;

Overwegende dat de Algemene Directie Energie van mening is dat het voorstel van de commissie om deze beide sensitiviteiten op te nemen, moet worden gevolgd gelet op de huidige context van hoge prijzen;

Overwegende dat de commissie heeft aangegeven niet in staat te zijn om op basis van het verslag van Elia van 21 juni 2022 een voorstel te formuleren voor de gegevens betreffende de elektriciteitsvraag;

Overwegende dat Elia heeft aanbevolen om gebruik te maken van de meest recente beschikbare gegevens over de economische vooruitzichten van het Federaal Planbureau voor een nieuwe evaluatie van de elektriciteitsvraag in België in samenwerking met Climact;

Overwegende dat de consultant Climact op 25 augustus 2022 aan de Working Groep Adequacy van Elia de resultaten heeft voorgesteld van zijn studie over de impact van de laatst beschikbare economische vooruitzichten van het Federaal Planbureau en de hoge energieprijzen die zijn opgenomen in het REPowerEU-pakket van de Europese Commissie op de vraag naar elektriciteit, en dat deze vraag wordt geraamd op 90,9 TWh voor 2027;

Overwegende dat de Algemene Directie Energie in zijn advies van oordeel is dat de door Climact voorgelegde studie gebaseerd is op een degelijke methodologie en op publieke en geverifieerde gegevens, en dat het daarom van oordeel is dat de raming van 90, 9 TWh moet worden gebruikt voor de vraag in 2027 in antwoord op het voorstel van de commissie om een sensitiviteit voor de impact van hoge prijzen op de elektriciteitsvraag in België;

Overwegende dat de commissie aangeeft dat de beschikbare energie die in aanmerking komt voor de Belgische pompopslag 6442 MWh bedraagt, gelet op de geplande uitbreiding van de centrale van Coo;

Overwegende dat de exploitant van de Coo-centrale op 1 september 2022 per e-mail heeft aangegeven dat het volume van 6442 MWh overeenkomt met het volume aan opgeslagen energie, maar dat dit volume geen rekening houdt met de turbineverliezen, die 13% bedragen, en dus bijgevolg het in aanmerking te nemen volume de netto turbine-energie naar het net is, namelijk 5600 MWh;

Overwegende dat de commissie voorstelt om in het referentiescenario geen gevoeligheid op te nemen voor de thermische productiecapaciteit in België, gezien de onzekerheid die bestaat over de daadwerkelijke onbeschikbaarheid van thermische eenheden die niet in staat zijn zich te prekwalificeren ten gevolge van een mogelijke wijziging van de CO2-emissielimieten in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme;

Overwegende dat de commissie voorstelt om in het referentiescenario geen gevoeligheid op te nemen voor de beschikbaarheid van de Franse nucleaire productievloot daar Frankrijk over een operationeel capaciteitsvergoedingsmechanisme ("CRM") beschikt dat als doel heeft de bevoorradingszekerheid in Frankrijk te vrijwaren, wat zou betekenen dat de recentelijk vastgestelde toegenomen onbeschikbaarheid van de Franse kerncentrales in principe zou moeten worden opgelost of gecompenseerd door andere capaciteit;

Overwegende dat bijzondere aandacht moet worden besteed aan de beschikbaarheid van het Franse nucleaire productiepark, gezien de hoge onderlinge afhankelijkheid met België, zoals reeds herhaaldelijk is gebleken uit studies van de netbeheerder, het Federaal Planbureau en de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie;

Overwegende dat de Franse transmissienetbeheerder RTE geen modellering heeft uitgevoerd voor het jaar 2027-2028 en dus niet beschikt over de precieze beschikbaarheid van het Franse nucleaire productiepark om mee te delen;

Overwegende de besprekingen die de lidstaten in de zomer van 2022 in de Electricity Coordination Group hebben gevoerd om in het referentiescenario van bepaalde Europese toereikendheidsstudies met betrekking tot de korte termijn van ENTSO-E een sensitiviteit voor de toegenomen onbeschikbaarheid van de Franse nucleaire eenheden op te nemen;

Overwegende de onzekerheden in verband met het tijdschema voor de grote revisies die gepland zijn om de levensduur van de Franse kernvloot tot meer dan 40 jaar te verlengen en het onderhoudsschema dat sterk beïnvloed werd door de gezondheidsbeperkingen in verband met COVID, met mogelijke gevolgen voor hun nucleaire beschikbaarheid in de komende jaren;

Overwegende de recente bevindingen inzake de spanningscorrosieverschijnselen, die een aanzienlijke invloed zullen hebben op de beschikbaarheid van een aantal kernreactoren in Frankrijk in de komende jaren en dat EDF hiertoe een controleprogramma voor de gehele nucleaire vloot heeft vastgesteld dat zich uitstrekt tot 2025;

Overwegende dat de Autorité de Sûreté Nucléaire van Frankrijk op 26 juli 2022 heeft aangegeven dat het inspectieprogramma van EDF met betrekking tot corrosieproblemen kan worden gewijzigd indien inspecties of analyses nieuwe elementen aan het licht brengen;

Overwegende de neerwaartse trend in de beschikbaarheid van het Franse nucleaire productiepark sinds meer dan vijf jaar;

Overwegende dat de Franse transmissienetbeheerder RTE in zijn verslag over de toereikendheid van 2021 verklaart dat de komende drie winters niet aan de betrouwbaarheidsnorm zal worden voldaan op basis van zijn basisscenario (vóór de laatste aankondiging van corrosiefouten), en dit ondanks het in werking zijn van hun CRM ;

Overwegende dat de Algemene Directie Energie in haar advies van 30 augustus 2022 gelet op bovenvermelde elementen aanbeveelt om rekening te houden met een bijkomende onbeschikbaarheid van 4 eenheden van het Franse nucleaire productiepark, Overwegende dat op basis van de historische beschikbaarheid een reductiefactor van 80% is vastgesteld op de binnenlandse nucleaire capaciteit in het ministerieel besluit van 30 maart 2022Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 30/03/2022 pub. 04/04/2022 numac 2022040606 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit houdende instructie aan de netbeheerder om de veiling te organiseren vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2026, de parameters die nodig zijn voor de organisatie van voornoemde veiling, het maximale volume aan capaciteit dat kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit, en houdende het minimaal te reserveren volume voor de veiling die één jaar voor de periode van capaciteitslevering georganiseerd wordt, overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, eerste lid van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten houdende instructie aan de netbeheerder om de veiling te organiseren vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2026, de parameters die nodig zijn voor de organisatie van voornoemde veiling, het maximale volume aan capaciteit dat kan gecontracteerd worden met alle houders van niet bewezen capaciteit, en houdende het minimaal te reserveren volume voor de veiling die één jaar voor de periode van capaciteitslevering georganiseerd wordt, overeenkomstig artikel 7undecies, § 6, eerste lid van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt;

Op de voordracht van de Minister van Energie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Besluit :

Artikel 1.§ 1. De definities vervat in artikel 1 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme, zijn van toepassing op dit besluit. § 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: "de veiling T-4": de veiling vier jaar voor de periode van de capaciteitslevering startend op 1 november 2027.

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op Elia Transmission Belgium NV, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Keizerslaan 20, met ondernemingsnummer 0731.852.231.

Art. 3.Voor de organisatie van de veiling T-4, gebruikt Elia Transmission Belgium NV het als bijlage bij dit besluit gevoegde referentiescenario.

Art. 4.Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Elia Transmission Belgium NV en aan de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas.

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op 15 september 2022.

Brussel, 9 september 2022.

T. VAN DER STRAETEN

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij het Ministerieel besluit van 09 september 2022 tot vaststelling van het referentiescenario voor de veiling in 2023 overeenkomstig artikel 3, § 7 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme.

Brussel, 9 september 2022.

T. VAN DER STRAETEN

^