Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 15 september 2021
gepubliceerd op 28 september 2021

Ministerieel besluit tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2022 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2021033144
pub.
28/09/2021
prom.
15/09/2021
ELI
eli/besluit/2021/09/15/2021033144/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 SEPTEMBER 2021. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2022 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme


De Minister van Energie, Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, §§ 2, 3 en 6, ingevoegd bij de wet van 15 maart 2021;

Gelet op het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme (hierna ` het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten'), artikel 4, § 3;

Gelet op het voorstel van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C) 2267, van de brutokost van een nieuwkomer en de correctiefactor X, van 10 september 2021, en de daaraan voorafgaande publieke consultatie;

Overwegende dat de vooropgestelde aanpassing van de methodologie, bedoeld in § 55 van het voorstel van de CREG, niet op tijd in werking zal treden en dat het huidig juridisch kader in voornoemd koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten, met betrekking tot de methodologie de mediaan (P50) inkomsten hanteert;

Overwegende dat de CREG in § 58 voorstelt om bijgevolg de resultaten voorgesteld in de nota van de Algemene Directie Energie van 7 mei 2021, voor de kost van een nieuwkomer per referentietechnologie, rekening houdend met de reductiefactor van elke technologie, te gebruiken, zij het herberekend met een gewogen gemiddelde kapitaalskost van 5,53%;

Overwegende dat de technologie vraagrespons een technologie is met een erg heterogene kostenstructuur;

Overwegende dat in de nota van de Algemene Directie Energie van 7 mei 2021 werd verduidelijkt dat de vaste jaarlijkse kosten van vraagrespons variëren van 20€/kW voor een bijkomende capaciteit van 500MW tot 80 €/kW voor een bijkomende capaciteit van 2000 MW, en dat in het kader van de betrouwbaarheidsnorm enkel de eerste kostencategorie als relevant kon worden beschouwd aangezien ze aan een bijkomend volume van 500 MW is verbonden, hetgeen in die context voldoende is om het marginale verschil te dekken;

Overwegende dat bij het bepalen van de intermediaire waarden om de hoeveelheid aan te kopen capaciteit en de veilingparameters te berekenen, het daarentegen niet volstaat om enkel het marginale verschil te dekken met het oog op een voldoende competitieve deelname van verschillende technologieën;

Overwegende verder dat het enkel in aanmerking nemen van de eerste, goedkoopste kostencategorie vraagrespons, de heterogeniteit binnen deze technologie zou ontkennen, en de duurdere kostencategorieën binnen dezelfde technologie en mogelijks ook voor andere redelijk te verwachten technologieën zou uitsluiten van deelname en overwegende daarenboven dat er op heden geen zekerheid bestaat dat een of meerdere kostencategorieën van vraagrespons alleen het benodigde volume zou kunnen opvullen of bereid zou zijn om dit te doen;

Overwegende dat artikel 22 van Verordening (EU) 2019/943 de technologieneutraliteit van capaciteitsmechanismes oplegt, hetgeen niet zou bereikt worden indien slechts 1 fractie van 1 technologie, met name de goedkoopste, de facto zou kunnen deelnemen aan de veilingen georganiseerd onder dergelijk mechanisme;

Overwegende dat het niveau van bevoorradingszekerheid te bereiken door het capaciteitsvergoedingsmechanisme, overeen moet komen met de betrouwbaarheidsnorm en de vraagcurves voor de veilingen zodanig gekalibreerd moeten worden dat deze betrouwbaarheidsnorm bereikt wordt.

Overwegende dat bijgevolg in deze context redelijkerwijze een gemiddelde van de verschillende beschikbare kostencategorieën van vraagrespons in overweging dient te worden genomen en dit gemiddelde 50€/kW/jaar bedraagt;

Overwegende dat de CREG een correctiefactor X gelijk aan 1,5 voorstelt indien vraagrespons behouden blijft;

Overwegende dat een correctiefactor X gelijk aan 1,1 laag is in vergelijking met de andere Europese landen die een capaciteitsvergoedingsmechanisme hebben ingesteld;

Overwegende dat de correctiefactor X toelaat het maximale volume tegen de maximumprijs te berekenen;

Overwegende dat de correctiefactor X bedoeld is om het hoofd te bieden aan de onzekerheden die zich stellen tijdens de kalibratie van de nettokost van een nieuwkomer;

Overwegende dat er verschillende onzekerheden zijn waarvan de impact substantieel kan zijn en dat een correctiefactor X met waarde 1,5 hiermee redelijkerwijze rekening houdt, Besluit :

Artikel 1.§ 1. De definities vervat in artikel 1 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme, zijn van toepassing op dit besluit. § 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder "de veiling T-4": de veiling vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2026.

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op Elia Transmission Belgium NV, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Keizerslaan 20, met ondernemingsnummer 0731.852.231.

Art. 3.Elia Transmission Belgium NV hanteert een gewogen gemiddelde kapitaalkost, hierna "WACC" van 5,53% voor de organisatie van de veilingen voor de T-4 veiling, met het oog op de bepaling van de vraagcurve voor de veiling T-4.

Art. 4.Elia Transmission Belgium NV gebruikt voor de organisatie van de veiling T-4, de brutokost van een nieuwkomer van de technologieën die opgenomen zijn in de beperkte lijst van technologieën zoals vastgesteld volgens de als bijlage bij dit besluit gevoegde tabel.

Art. 5.Elia Transmission Belgium NV gebruikt voor de organisatie van de veiling T-4, een correctiefactor X gelijk aan 1,5.

Art. 6.Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Elia Transmission Belgium NV en aan de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas.

Art. 7.Dit besluit treedt in werking op 15 september 2021.

Brussel, 15 september 2021.

T. VAN DER STRAETEN

Bijlage Tabel 1 :

Referentietechnologie

EAC [€/kW/y]

Reductiefactor - [%]

CONEfixed, RT [€/kW/y]

Gasturbine met open cyclus (OCGT)

54,4

90%

60

Gasturbine gecombineerde cyclus (CCGT)

78,2

91%

86

Verbrandingsmotor

44,9

62%

72

Warmtekrachtkoppeling (CHP)

129,0

93%

139

Fotovoltaïek

81,8

4%

2045

Onshore windenergie

149,8

6%

2497

Offshore windenergie

322,5

15%

2150

Opslagbatterij

23,3

11%

212

Vraagrespons

50

44%

114


Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 15 september 2021 tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2022 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme Brussel, 15 september 2021.

T. VAN DER STRAETEN

^