gepubliceerd op 20 september 2010
Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het beheerscontract tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht
30 JULI 2010. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het beheerscontract tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, inzonderheid op de artikelen 14, 15, 16 en 17;
Gelet op de beraadslaging van het directiecomité van de Nationale Loterij, van 12 mei 2010;
Gelet op de goedkeuring van de raad van bestuur van de Nationale Loterij, gegeven op 15 juni 2010;
Gelet op de adviezen van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 en 15 juli 2010;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatsecretaris voor Begroting, gegeven op 16 juli 2010;
Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Dit besluit keurt het bijgaande beheerscontract goed, dat tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht, is afgesloten.
Art. 2.Dit besluit en de bijlage eraan treden in werking de dag waarop ze in het Belgisch Staatsblad worden bekendgemaakt.
Art. 3.De Minister bevoegd voor de Nationale Loterij is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 30 juli 2010.
ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, D. REYNDERS
Bijlage bij het koninklijk besluit van 30 juli 2010 houdende goedkeuring van het beheerscontract tussen de Belgische Staat en de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht
BEHEERSCONTRACT TUSSEN : De Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Minister tot wiens bevoegdheden de Nationale Loterij behoort, overeenkomstig artikel 15, § 1, van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij en het koninklijk besluit van 14 januari 2009 tot vaststelling van bepaalde ministeriële bevoegdheden, Hierna « de Staat » genoemd, EN : De Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht, vertegenwoordigd door haar directiecomité overeenkomstig de bepalingen van artikel 15, § 2, van de bovengenoemde wet van 19 april 2002, Hierna « de Nationale Loterij » genoemd, Overeenkomstig artikel 14 van de bovengenoemde wet van 19 april 2002 dat bepaalt dat de Nationale Loterij een beheerscontract dient af te sluiten, IS OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT : HOOFDSTUK I. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit beheerscontract wordt verstaan onder : 1. De minister : de Minister tot wiens bevoegdheden de Nationale Loterij behoort.2. De wet : de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij.3. Loterijen : loterijen zoals bedoeld in de wet van 31 december 1851 op de loterijen, artikelen 301, 302, 303 en 304 van het Strafwetboek, en de wet, met inbegrip van alle vormen van weddenschappen, wedstrijden en kansspelen in materiële of virtuele vorm waarmee de Nationale Loterij bij een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit wordt belast, na advies van de Kansspelcommissie wanneer dat bij wet is bepaald.4. Subsidies van de Nationale Loterij : de bijzondere bijdragen en het percentage van de winst vóór belastingen dat jaarlijks wordt ingehouden en bestemd is voor de financiering van programma's voor hulpverlening aan ontwikkelingslanden, voor doeleinden van openbaar nut en voor de jaarlijkse dotatie die wordt toegekend aan de Nationale Kas voor Rampenschade, aan de Koning Boudewijnstichting en aan het Belgisch Overlevingsfonds.De subsidies bestaan uit basissubsidies en bijkomende subsidies. 5. Bijzondere bijdragen : de subsidies die worden toegekend aan de verenigingen en instellingen die de Koning aanwijst.6. Ondernemingsplan : plan dat de doelstellingen en de strategie op middellange termijn vastlegt in een algemene beleidsnota op basis van de evolutie van de nationale en internationale markt.7. Markt van de Nationale Loterij : het geheel van kansspelen, loterijen, weddenschappen en wedstrijden, aangeboden door de Nationale Loterij of iedere andere deelnemer die daarmee rechtstreeks wedijvert. HOOFDSTUK II. - Taken van openbare dienst van de Nationale Loterij Afdeling 1. - Opdracht
Art. 2.De Nationale Loterij wordt ermee belast, in het algemeen belang en volgens handelsmethodes, de openbare loterijen, weddenschappen, wedstrijden en kansspelen te organiseren, overeenkomstig de bepalingen van de wet.
Bij de uitvoering van deze taak handelt de Nationale Loterij als een sociaal verantwoordelijke en professionele aanbieder van spelplezier.
Art. 3.Om haar kanalisatieplicht vanuit een toekomstgericht perspectief ook op lange termijn blijvend te kunnen invullen, dient de Nationale Loterij een duurzaam beleid te voeren gebaseerd op een economische en ondernemingsgerichte solide bedrijfsvoering, teneinde in een snel evoluerende nationale en internationale concurrentiële context haar marktleiderschap te bestendigen.
De Nationale Loterij dient het spelgedrag in België doelgericht te kanaliseren en spelplezier te verschaffen aan een brede groep mensen door recreatieve spelen aan te bieden.
De Nationale Loterij waakt erover dat ze via haar productbeleid geen risico van gokverslaving teweegbrengt.
Ze dient actief en autonoom bij te dragen aan de preventie en behandeling van gokverslaving door initiatieven in die zin te steunen.
Ze dient via al haar activiteiten bij te dragen aan de realisatie van een strategie voor verantwoord spelgedrag. Afdeling 2. - Beschikbaarheid van de openbare dienst
Art. 4.De Nationale Loterij verbindt zich ertoe het hele jaar door de in artikel 6, § 1, 1° tot 4°, van de wet voorziene taken van openbare dienst aan te bieden op het volledige Belgische grondgebied aan alle rijksinwoners binnen een redelijke geografische straal en conform de afgekondigde spelregels, en wendt hiervoor de recentste technologische middelen aan.
De Staat en de Nationale Loterij komen overeen om alles in het werk te stellen om een aangepast aanbod van de verschillende producten van de Nationale Loterij ter beschikking te stellen en de dichtheid van het netwerk van verkooppunten die op de datum van inwerkingtreding van dit beheerscontract bestond, te verzekeren, aangezien dit netwerk beantwoordt aan de behoeften van nabijheid verbonden aan de uitvoering van de taken van openbare dienst.
De Nationale Loterij geeft de voorkeur aan de bestaande verkooppunten.
De Nationale Loterij bepaalt in alle vrijheid haar distributiemethodes en -kanalen en is vrij om die te wijzigen en uit te breiden of om van nieuwe distributiemethodes en -kanalen gebruik te maken, met inbegrip van de directe kanalen en de nieuwe technologische kanalen, met als doel haar aanbod dichter bij de spelers te brengen.
Deze verbintenis houdt evenwel niet in dat de Nationale Loterij verplicht is om al haar producten in elk verkooppunt of via elk distributiekanaal aan te bieden. Afdeling 3. - Kanalisatieplicht
Art. 5.De kanalisatieplicht van de Nationale Loterij houdt in dat ze via een modern en attractief aanbod de bestaande liefhebbers van loterijen, weddenschappen, wedstrijden en kansspelen aantrekt, zonder marktverruimend te zijn.
Daartoe : - evalueert de Nationale Loterij haar marktaandeel regelmatig; - richt ze zich tot alle spelers; - ontwikkelt ze nieuwe producten en past ze haar producten aan de nieuwe tendensen op de bestaande en nieuwe markten aan; - maakt ze gebruik van de modernste technieken en middelen om moderne producten aan te bieden en de kwaliteit ervan te verbeteren; - maakt ze haar producten kenbaar aan het publiek via adequate reclamecampagnes; - verzekert ze zich steeds van haar positief imago; - vergewist ze zich er steeds van dat de naamsbekendheid van haar producten altijd optimaal blijft. Afdeling 4. - Plicht van verantwoord spelgedrag
Art. 6.De Nationale Loterij verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om spoedig de certificering van de European Lotteries (EL-normen) te behalen.
Art. 7.De Nationale Loterij verbindt zich ertoe de rol van het Comité Verantwoord Spel vast te leggen, vooral met betrekking tot de impact van de nieuwe types spelen die het directiecomité voorstelt.
Het directiecomité brengt het Comité Verantwoord Spel op de hoogte van alle nieuwe spelen of van alle spelwijzigingen, zoals bedoeld in artikel 48, § 2, waarover de raad van bestuur een beslissing moet nemen.
Dit comité gaat na of de strategie van de Belgische Nationale Loterij conform de internationaal aanvaarde EL-regels op het vlak van verantwoord spelgedrag is en verstrekt daaromtrent advies aan de raad van bestuur.
Dit comité verstrekt de raad van bestuur van de Nationale Loterij en de minister ook advies over de financiering van permanent wetenschappelijk onderzoek en andere initiatieven op het vlak van verantwoord spelgedrag, vooral preventiecampagnes over de risico's van gokverslaving.
Dit comité bestaat uit evenveel interne vertegenwoordigers van de Nationale Loterij als externe vertegenwoordigers, die experts zijn op het vlak van verantwoord spelgedrag.
Art. 8.Als sociaal verantwoordelijke en professionele aanbieder van spelplezier is de Nationale Loterij zich ervan bewust dat overdadig en/of onbeheerst spelen risico's en gevaren kan inhouden. De opdracht van de Nationale Loterij is niet alleen om de spelers recreatieve spelen aan te bieden, maar ook om de kwetsbare groepen, zoals bepaald in de EL-normen, te beschermen.
Art. 9.Vanuit de filosofie van de EL-normen blijft de Nationale Loterij haar Code voor ethische en verantwoorde reclame regelmatig verbeteren. Die vormt een referentiekader voor de ontwikkeling van reclamecampagnes en activiteiten ter bevordering van de verkoop van de loterijspelen en voldoet aan de WLA-richtlijnen ter zake.
Deze code is de verbintenis die de Nationale Loterij aangaat en die ze ook van haar partners op dit gebied eist.
Deze verbintenissen hebben betrekking op de creatie, realisatie en verspreiding van boodschappen en acties die haar spelen bij een publiek van volwassen gebruikers willen bekendmaken, uitleggen en promoten.
De Nationale Loterij kiest in haar reclame niet rechtstreeks kwetsbare groepen, zoals bepaald in artikel 8, als doelgroep.
Met de code wordt in het bijzonder verzekerd dat reclame en marketing de kans op winst als een loutere kwestie van toeval voorstellen, de winstkansen correct voorstellen en niet vermelden of de indruk wekken dat spelen een alternatief voor werken is of een manier om uit financiële moeilijkheden te geraken.
Art. 10.Aangezien de regulering van de geldspelen onder meer tot doel heeft minderjarigen te beschermen, wil de Nationale Loterij zeker geen spelen ontwikkelen of op de markt brengen die rechtstreeks op minderjarigen gericht zijn, maar waakt ze er ook over dat ze in haar reclame geen minderjarigen toont die met de praktijk van geldspelen worden geassocieerd. Daartoe onthoudt ze zich ervan haar spelen te promoten door reclameruimte aan te kopen in pers-, televisie- of radiomedia die specifiek voor kinderen of adolescenten bestemd zijn.
Art. 11.De Nationale Loterij verleent steun aan initiatieven in de strijd tegen gokverslaving, in het bijzonder aan permanent wetenschappelijk onderzoek naar een preventieve en curatieve benadering van gokverslaving.
Daarbij ontwikkelt de Nationale Loterij adequate praktijken die de relevante gegevens en onderzoeken in aanmerking nemen, om onder meer de sociale impact van het spelen beter te begrijpen.
De Nationale Loterij waakt er ook over dat de toepassing van de praktijken inzake verantwoord spelgedrag wordt bevorderd in alle aspecten van haar activiteiten en in de activiteiten van haar verkooppunten.
Art. 12.Vóór de lancering van een nieuw type product/dienst onderzoekt het Comité Verantwoord Spel de impact met betrekking tot de gokverslaving en de relevante risicofactoren en brengt het daarover verslag uit aan het directiecomité, dat het nieuwe product dienovereenkomstig kan aanpassen alvorens het aan de raad van bestuur voor te stellen.
Art. 13.De Nationale Loterij verstrekt haar werknemers en verkoopnetwerken via een geschikt communicatiekanaal alle gegevens over verantwoord spelgedrag.
Op die manier vergewist de Nationale Loterij zich ervan dat haar organisatie en verkoopnetwerk zich voldoende bewust zijn van verantwoord spelgedrag zodat dit integraal deel gaat uitmaken van hun dagelijkse handelingen.
Alle verkooppunten moeten met informatiemateriaal (bijvoorbeeld brochures, folders, affiches, enz.) worden bevoorraad om hen te sensibiliseren voor verantwoord spelgedrag en hen te vormen met betrekking tot de vragen die leven rond de spelproblematiek.
Alvorens nieuwe verkooppunten de toestemming krijgen om producten te verkopen, moeten ze inzonderheid een opleiding over verantwoord spelgedrag hebben gevolgd.
Art. 14.In het kader van het beleid gericht op transparantie dat de Nationale Loterij op dit vlak wil voeren, bevat het jaarverslag van de Nationale Loterij een verslag over het ter zake gevoerde beleid.
Jaarlijks wordt ook een gedetailleerd verslag aan de minister bezorgd. Afdeling 5. - Gedragsregels ten opzichte van de gebruikers van de
openbare dienst
Art. 15.De reglementen voor de door de Nationale Loterij georganiseerde loterijspelen die bij koninklijk besluit worden vastgesteld, bevatten gedragsregels ten opzichte van de spelers.
De Nationale Loterij zal, zo nodig, alle aanvullende of bijkomende gedragsregels vaststellen of openbaar maken teneinde de gebruiker correcte, transparante en volledige informatie te verstrekken.
Art. 16.De Nationale Loterij waakt erover het grote publiek op ondubbelzinnige wijze in te lichten over het lotenplan en de winstkans voor elk aangeboden loterijproduct.
Art. 17.De Nationale Loterij verbindt zich ertoe steeds in een contactpunt te voorzien, alsook in een procedure voor de behandeling van klachten van de gebruikers (spelers). Dat contactpunt brengt jaarlijks verslag uit over zijn activiteiten bij het directiecomité, de raad van bestuur en de minister.
De Nationale Loterij verbindt zich ertoe elke klacht te beantwoorden en te behandelen binnen een termijn van één maand.
Art. 18.De Nationale Loterij waakt erover dat de winnaars van grote bedragen tijdens de maanden na de winstontvangst een beroep kunnen doen op een cel die, enerzijds, een menselijk en psychologisch klankbord biedt en, anderzijds, in volledige neutraliteit een eerste basisadvies kan verstrekken om een onverantwoord en riskant gebruik van de gewonnen bedragen te vermijden.
De Nationale Loterij verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om de anonimiteit van de winnaars te waarborgen. Afdeling 6. - Rechten en plichten ten opzichte van de verkooppunten
Art. 19.De Nationale Loterij dient de spelreglementen ter beschikking van de verkooppunten te stellen zodat die in staat zijn de spelers duidelijke informatie te verstrekken over alle spelconcepten, lotenplannen en alle andere reglementaire bepalingen ter zake.
Art. 20.De Nationale Loterij verleent de verkooppunten hulp en bijstand met betrekking tot de distributie van haar producten, onder meer via de terbeschikkingstelling van een helpdesk om de problemen bij het gebruik van de onlineterminal op te lossen.
Art. 21.In samenwerking met de verkooppunten optimaliseert de Nationale Loterij de attractiviteit van haar aanbod en de identificatie van het verkooppunt als verkooppunt van de Nationale Loterij met alle daartoe beschikbare middelen (zoals verlichte en niet-verlichte borden, publiciteitsmateriaal, specifiek meubilair, elektronische schermen voor de reclame en het aanbod van producten).
Art. 22.Op basis van hun eigen verkoop hebben de verkooppunten recht op een al dan niet variabele commissie. De Nationale Loterij beslist over haar aanmoedigingsbeleid (incentives) ten opzichte van de verkooppunten na overleg met hun vertegenwoordigers.
Art. 23.De verkooprechten worden toegekend op basis van : - eisen van moraliteit van de verkoper (uittreksel uit het strafregister); - de naleving van opleidingseisen voor de nieuwe uitbaters. Deze door de Nationale Loterij aangeboden opleidingen bestaan onder meer uit de verwerving van kennis van de producten (met inbegrip van hun risico's), de principes van verantwoord spelgedrag en het verbod op de verkoop aan minderjarigen; - objectieve economische criteria naar gelang van het marktpotentieel en op basis van onder meer de geomarketingstudie, met het oog op een optimaal verkoopnetwerk met ten minste 1 verkooppunt voor 1 200 meerderjarige potentiële spelers;
Om over de integriteit van de verkooppunten te waken, dienen de uitbaters ervoor te zorgen dat al wie in de winkel ten dienste van de klant staat, de spelreglementen en de principes van verantwoord spelgedrag naleeft; de Nationale Loterij laat het verkooppunt bovendien op contractuele basis alle maatregelen naleven die ze nodig acht om de gebruiker te beschermen.
Art. 24.De Nationale Loterij behoudt zich het recht voor om op elk ogenblik het verkooprecht van een verkooppunt in te trekken wanneer dat verkooppunt : - een inbreuk heeft begaan op de geldende wetgeving of reglementering (bijv. verkoop aan minderjarigen); - een inbreuk heeft begaan tegen de openbare trouw;
Binnen de 6 maanden na de inwerkingtreding van dit beheerscontract zal de Nationale Loterij de raad van bestuur een gedragscode voorleggen met onder meer een gedetailleerde omschrijving van de sanctieprocedures naar gelang van de door de verkooppunten begane fouten.
De contracten tussen de Nationale Loterij en het verkoopnetwerk zullen details verstrekken over de procedures waarmee de verkooppunten de leeftijd van de speler kunnen nagaan als daar twijfel over bestaat.
Als die zijn leeftijd niet wil bewijzen, kan de verkoop op contractuele gronden niet plaatsvinden.
Art. 25.Per verkooppunt kunnen verschillende producten van de Nationale Loterij worden aangeboden, hoewel het verkrijgen van de verkooprechten voor een welbepaalde productlijn (bijv. krasbiljetten) niet automatisch het verkrijgen van de verkooprechten voor andere productlijnen van de Nationale Loterij (bijv. Lotto) impliceert. Afdeling 7. - Organisatie van de trekkingen, bepaling van de winnende
nummers en uitbetaling aan de winnaars
Art. 26.Voor elke loterij waarvan de toewijzing van de loten geheel of deels op een trekking berust, wordt deze trekkingswijze op voorhand vastgelegd in het desbetreffende spelreglement, dat de concrete spelvoorwaarden beschrijft. De Nationale Loterij beschrijft de trekkingsprocedure uitvoerig. Dankzij deze procedure wordt erover gewaakt dat de trekkingsverrichtingen altijd uniform, transparant en correct verlopen, conform de WLA-richtlijnen inzake trekkingen, zodat onregelmatigheden altijd worden vermeden.
De trekkingen uitgevoerd door de Nationale Loterij vinden plaats onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder en onder leiding van de gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij of zijn afgevaardigde.
Indien echter in het kader van een multipartijensamenwerking voor de inrichting van een loterij, een trekking door derden wordt uitgevoerd, eist de Nationale Loterij van die derden dat deze trekkingen aan dezelfde hoge kwaliteitsvoorwaarden voldoen als deze die gelden voor de trekkingen die ze zelf uitvoert. De Nationale Loterij waakt erover dat de derden aan deze vereiste voldoen.
Art. 27.De winnende nummers van de recentste trekkingen zijn op eenvoudig verzoek beschikbaar bij de verkooppunten, kunnen telefonisch worden bekomen via een automatisch betaalnummer en zijn gratis raadpleegbaar op de website van de Nationale Loterij. De resultaten worden ook gepubliceerd in de nationale pers en via alle andere kanalen die de Nationale Loterij geschikt acht.
Informatie over minder recente trekkingen is beschikbaar op de website van de Nationale Loterij.
Art. 28.Teneinde te waarborgen dat de toewijzing van de loten zonder trekking uitsluitend door het toeval wordt bepaald, wordt elke vorm van stelselmatigheid vermeden bij het drukken van de vermeldingen over die loten, en mogen de biljetten uiterlijk geen enkel verschil vertonen waarmee om het even welk element kan worden onthuld.
Door de toevalsfactor in de verdeling van de producten in het verkoopnetwerk is het niet mogelijk te weten waar zich de winnende biljetten van de grote loten bevinden.
De Nationale Loterij kan echter een procedé toepassen waarmee er wordt gezorgd voor een evenwichtige verdeling van de biljetten die kleine loten toewijzen over alle originele verpakkingseenheden van de gedrukte biljetten. De Nationale Loterij moet garanderen dat er zich in elke originele verpakkingseenheid van biljetten een aantal winnende biljetten bevinden en dat alle winnende biljetten van het lotenplan in de gedrukte reeks zitten.
Art. 29.De spelers zijn zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van hun loterijbiljetten/deelnemingstickets. De drager van een winnend loterijbiljet/deelnemingsticket wordt verondersteld de legitieme winnaar te zijn.
Zowel voor de loterijen waarvan de toewijzing van de loten geheel of deels op een trekking berust als voor de instantloterijen moet de Nationale Loterij de drager van een loterijbiljet/deelnemingsticket als eigenaar erkennen. Ze mag evenwel naar een bewijs van de identiteit van de drager vragen als : 1° er ernstige twijfel bestaat over de geldigheid van het loterijbiljet/deelnemingsticket, als het besmeurd, gescheurd, onvolledig of geplakt is.In dat geval houdt de Nationale Loterij het in tot ze een beslissing heeft genomen en ontvangt de drager van het loterijbiljet/deelnemingsticket een bewijs van bewaargeving; 2° de door de Nationale Loterij bepaalde uitbetalingswijze van de loten dat vereist;3° dit in enige wettelijke bepaling wordt voorzien;4° er een vermoeden bestaat dat de betrokkene minderjarig is; 5° het loterijbiljet/deelnemingsticket recht geeft op de uitbetaling van een winst hoger dan 2.000 euro.
Art. 30.Behalve bij ernstige twijfel, bepaald in artikel 29, en wanneer de uitbetaling niet rechtstreeks door het verkooppunt wordt verricht, betaalt de Nationale Loterij de loten uit binnen een termijn van 15 dagen nadat de legitieme winnaar zich kenbaar heeft gemaakt, overeenkomstig de bij koninklijk besluit bepaalde voorwaarden.
Art. 31.De uitbetalingen door de Nationale Loterij staan op naam en gebeuren via een elektronische storting op een bankrekening, tenzij ze door de verkooppunten worden verricht. Afdeling 8. - Administratief beheer van de subsidies
Art. 32.Het administratief beheer van de verrichtingen voor de ontvangst van de subsidieaanvragen en de verdeling en toekenning van de subsidies wordt geregeld in een protocol dat hiertoe werd gesloten tussen de Nationale Loterij en de Staat en als bijlage I aan dit beheerscontract werd toegevoegd. HOOFDSTUK III. - Gebruik van de infrastructuur en systemen, en samenwerking met derden
Art. 33.Het is de Nationale Loterij toegelaten haar infrastructuur en systemen ter beschikking te stellen van derden, zowel privébedrijven of -organisaties als overheidsinstellingen (bijv. voor de verkoop van andere producten dan loterijen via het netwerk van terminals). Die eventuele terbeschikkingstelling en/of samenwerking moet steeds gebeuren tegen marktconforme voorwaarden en voor zover ze verzoenbaar is met de strategische en operationele voorschriften van de Nationale Loterij.
De terbeschikkingstelling mag evenwel de verplichtingen van de Nationale Loterij inzake monopolierente en subsidies niet in gevaar brengen en de verkoop van loterijproducten niet benadelen, noch, meer in het algemeen, afbreuk doen aan de taken van openbare dienst van de Nationale Loterij.
Art. 34.Met inachtneming van de verplichtingen die in dit beheerscontract worden bepaald, kan de Nationale Loterij dochtervennootschappen oprichten en benutten en partnerships met andere openbare loterijen, privéorganisaties en -vennootschappen aangaan om haar handelingen efficiënter te maken of op nieuwe technologieën en marktevoluties in te spelen.
Art. 35.De Nationale Loterij heeft het recht om eventueel in samenwerking met derden promotieacties op te zetten waarbij ofwel producten en diensten van de Nationale Loterij worden aangeboden, ofwel nieuwe spelen of bijhorende diensten worden gepromoot. HOOFDSTUK IV. - Financiële verplichtingen
Art. 36.Het bedrag van de monopolierente en subsidies wordt jaarlijks bepaald bij een in Ministerraad overlegd besluit, conform de nadere regels bepaald in artikelen 38, 39 en 40.
Art. 37.De jaarlijkse monopolierente die de Nationale Loterij aan de Staat moet betalen, bedraagt 95 miljoen euro, inclusief roerende voorheffing.
De monopolierente kan pas worden verhoogd als de in artikel 39 bepaalde voorwaarden zijn vervuld. Een dergelijke verhoging wordt bovendien steeds uitgedrukt met inbegrip van roerende voorheffing.
Art. 38.Overeenkomstig artikel 22 van de wet zijn de desbetreffende subsidies bestemd voor de financiering van programma's voor hulpverlening aan ontwikkelingslanden, voor doeleinden van openbaar nut die bij koninklijk besluit worden bepaald, voor de jaarlijkse dotatie, waarvan het bedrag bij koninklijk besluit wordt bepaald, aan de Nationale Kas voor Rampenschade, de Koning Boudewijnstichting en het Belgisch Overlevingsfonds, alsook voor de bijzondere bijdragen aan de verenigingen en instellingen die bij koninklijk besluit worden aangewezen.
De partijen komen overeen dat het totale jaarlijkse bedrag van de bovenvermelde subsidies 225,3 miljoen euro bedraagt. Dit bedrag wordt « basissubsidie » genoemd en wordt niet geïndexeerd.
Art. 39.De Staat verbindt zich ertoe om, behalve de monopolierente en de subsidies, geen enkele andere bijzondere financiële last in om het even welke vorm, anders dan de lasten die gewoonlijk voor vennootschappen gelden, aan de Nationale Loterij op te leggen.
De raad van bestuur van de Nationale Loterij kan, als ze dat nodig acht voor het belang van de onderneming, elk jaar aan de Staat een verlaging van het bedrag van de in artikel 38 bepaalde subsidies vragen. In dat geval bestudeert de Staat die vraag bij de in artikel 36 bepaalde vaststelling van de subsidies.
De partijen komen overeen om in datzelfde geval de hieronder voorgeschreven procedure en voorwaarden na te leven om de normale bedrijfsvoering en het voortbestaan van de onderneming te verzekeren.
Een vraag van de Staat naar bijkomende subsidies of bijkomende monopolierente is enkel mogelijk als er een overschot is na betaling van de monopolierente zoals bepaald in artikel 37 en van de subsidies zoals bepaald in artikel 38, en na dekking van de cumulatieve verliezen, opbouw van de wettelijke reserves en vergoeding van het kapitaal volgens het rendement dat wordt uitgedrukt door het gemiddelde van de 12 maandelijkse referte-indexen voor OLO's op 10 jaar gedurende het boekjaar.
Art. 40.De Nationale Loterij verbindt zich ertoe om de monopolierente in één keer te betalen in de loop van de maand december van het boekjaar waarvoor de rente verschuldigd is, op voorwaarde dat het koninklijk besluit dat het bedrag en de betalingsmodaliteiten van de monopolierente die de Nationale Loterij verschuldigd is aan de Rijksbegroting vastlegt, in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd.
Art. 41.De Nationale Loterij is vrij om gebruik te maken van de normale financiële instrumenten die elke onderneming ter beschikking heeft, zoals een kapitaalsverhoging, de leningen aan marktcondities, de uitgifte van converteerbare obligaties en de kapitaalparticipaties.
In die context verbindt de Nationale Loterij zich ertoe op lange termijn een ratio van schulden op lange termijn (inclusief provisies) op eigen vermogen van maximum 0,5/1 na te streven.
Art. 42.Zolang en voor zover de bij de statuten toegestane kapitaalsverhogingen (zie art. 9 van de statuten) niet volledig zijn uitgevoerd, wordt het kapitaal telkens verhoogd als de beschikbare reserves van de Nationale Loterij meer dan 60 miljoen euro bedragen, door inlijving van die beschikbare reserves voor het deel hoger dan 30 miljoen euro. HOOFDSTUK V. - Samenwerking met de Kansspelcommissie
Art. 43.Overeenkomstig artikel 21, § 4, van de wet van 19 april 2002 ontmoeten de voorzitter van de Kansspelcommissie en de gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij elkaar minstens tweemaal per jaar.
Bedoeling is dat de Nationale Loterij en de Kansspelcommissie deze vergaderingen te baat nemen om de strategie van de Staat op het stuk van kansspelen en die op het stuk van de Nationale Loterij op elkaar af te stemmen.
In de maand na elke ontmoeting legt de Nationale Loterij een gedetailleerd verslag van de vergadering aan de minister voor.
Art. 44.In haar jaarverslag rapporteert de Nationale Loterij ook over haar samenwerking met de Kansspelcommissie.
Art. 45.De Nationale Loterij stelt de adviezen van de Kansspelcommissie over de evolutie van de kansspelenmarkt en de risico's inzake gokverslaving ter beschikking van het Comité Verantwoord Spelgedrag en van de raad van bestuur.
De Nationale Loterij vergoedt de Kansspelcommissie voor de controles die ze op verzoek van de Nationale Loterij uitvoert, overeenkomstig artikel 21, § 1, van de wet. HOOFDSTUK VI. - Bedrijfseconomische en sociale verplichtingen Afdeling 1. - Algemeen
Art. 46.De Nationale Loterij moet voortdurend : - In uitvoering van haar kanalisatieplicht zoals omschreven in artikel 5, erover waken haar marktaandeel minstens constant te houden. In het ondernemingsplan, zoals omschreven in artikel 73, zal de Nationale Loterij hiertoe duidelijke en meetbare doelstellingen vastleggen, alsmede concrete actieplannen om deze doelstellingen te realiseren. - het wettelijk en reglementair kader volgen waarin ze moet functioneren en de bevoegde autoriteiten voorstellen doen om dit kader te optimaliseren; - haar concurrentievermogen verbeteren door de procedures en processen op alle bedrijfsniveaus te optimaliseren; - haar positie consolideren zowel op de zeer dynamische markt van het spelaanbod als ten opzichte van haar leveranciers. Daarvoor moet de Nationale Loterij ook de mogelijkheden van verticale en horizontale integratie en van samenwerking met andere nationale loterijen verkennen en aanwenden. Als ze dat nodig acht, richt ze daarvoor de nodige dochtervennootschappen op; - op nationaal en internationaal niveau (behalve met de andere nationale loterijen) ook samenwerken met de leveranciers van ontspanning en spelplezier, onder meer via audiovisuele media, pers en internet. Afdeling 2. - Productontwikkeling en procedures met betrekking tot de
spelen
Art. 47.De Nationale Loterij onderwerpt haar productstrategie ten minste eenmaal per jaar aan een grondig onderzoek en past haar productenportefeuille aan de voorkeuren van de gebruikers en aan de nieuwe tendensen en mogelijkheden aan, om te voldoen aan de eisen die volgen uit haar plicht om de spelbehoeften naar zich toe te kanaliseren en de eisen op het vlak van verantwoord spelgedrag na te leven.
De Nationale Loterij legt de resultaten van dit onderzoek aan de raad van bestuur voor.
Art. 48.§ 1. Wanneer de Nationale Loterij, overeenkomstig artikel 3, § 1, lid 1 en 2, van de wet, een nieuwe loterij, weddenschap, wedstrijd of een nieuw kansspel wil organiseren, moeten de volgende stappen worden doorlopen : 1) een opportuniteitsanalyse die dat nieuwe speltype motiveert op grond van de bedrijfsmissie van de Nationale Loterij en de evolutie van de markt op het vlak van de gebruikers, de distributie en de concurrentie.Deze analyse bevat onder meer een kwalitatieve en kwantitatieve studie van de gebruikers, een studie van het verkooppotentieel en de eventuele kannibalisatie van de andere producten uit de portefeuille van de Nationale Loterij. 2) Een gokeffectenrapport over het spel dat wordt opgemaakt door het Comité Verantwoord Spel en inschat welke gevolgen het nieuwe product op het spelgedrag heeft.Dit rapport kan eventueel ook bepaalde begeleidingsmaatregelen inhouden. 3) Financiële prognoses over de nodige investeringen voor de lancering van het nieuwe product, de kosten van de geplande marketingcampagnes en de verwachtingen inzake verkoop.4) Als het nieuwe product een kansspel is in de zin van artikel 3, § 1, lid 2 van de wet, moet ook het voorafgaand advies van de Kansspelcommissie worden toegevoegd.5) Een voorstel van besluit. - De minister of de Ministerraad aan wie het bovengenoemde dossier over elk nieuw product wordt voorgelegd, overeenkomstig artikel 3, § 1, lid 1, of artikel 3, § 1, lid 2 van de wet, neemt een beslissing op advies van de Raad van State. - Bij goedkeuring stelt de Koning de datum, de « lanceringsdatum » genoemd, vast waarop de Nationale Loterij het nieuwe product effectief zal kunnen lanceren. - Indien de besluiten die nodig zijn om het spel te lanceren, niet worden goedgekeurd binnen een termijn die de lancering van het nieuwe spel op de vooropgestelde datum mogelijk moet maken, wordt daarmee rekening gehouden bij de jaarlijkse evaluatie van het beheerscontract en kunnen de in artikelen 36 en 38 bepaalde subsidies eventueel worden aangepast. § 2. De in § 1 bedoelde gevallen zijn onder meer : - Wanneer, in geval van een loterij met trekking, de frequentie van de trekkingen groter is dan eenmaal per dag; - Wanneer het gebruik van nieuwe technologieën een element is van de speldeelname; - Als het nieuwe spel een weddenschap of kansspel is; - Als het gaat om een internationaal gecoördineerde loterij; - Als de aard of de voorwaarden van de deelname zodanig zijn dat ze, gezien de op dat ogenblik gekende wetenschappelijke kennis, tendensen en algemene vaststellingen op dat vlak, een duidelijk hoger risico van onverantwoord spelgedrag impliceren dan de loterijen die de Nationale Loterij momenteel aanbiedt. Afdeling 3. - Marketing en Sponsoring
Art. 49.De Nationale Loterij moet de door haar aangeboden producten promoten om haar opdracht te vervullen met betrekking tot de kanalisatie van de spelers naar een sociaal verantwoord spelaanbod.
Daarvoor richt de Nationale Loterij haar beleid meer op de gebruiker door op de behoeften en de nieuwe consumptietendensen in te spelen.
Sponsoring is voor de Nationale Loterij zowel een marketing- als een handelsinstrument. Sponsoring moet echter ook een rol spelen bij het bereiken van het sociaal en maatschappelijk doel van de Nationale Loterij. Daarbij waakt de Nationale Loterij over voldoende evenwicht bij de verdeling van haar sponsoringbudgetten zowel geografisch gezien als wat de doelgroepen betreft. Afdeling 4. - Sales
Art. 50.De rijke traditie van samenwerking van de Nationale Loterij met haar uitgebreide verkoopnetwerk moet voortbestaan. Tegelijk moet er permanent naar worden gestreefd dit netwerk aan te vullen door gebruik te maken van nieuwe distributiekanalen die op de voortdurend evoluerende behoeften en nieuwe consumptietendensen inspelen.
Het beheer van dit steeds drukkere en meer gediversifieerde en complexe netwerk vraagt om de ontwikkeling en het gebruik van nieuwe beheersinstrumenten voor het netwerk van de verkooppunten (waaronder het geomarketinghulpmiddel), nieuwe contracten met de verkooppunten, antifraudemaatregelen en de bijwerking van de informatie over de verkooppunten.
Een rapport over de investeringsbehoefte in elk nieuw beheersinstrument wordt ter goedkeuring aan de raad van bestuur voorgelegd. Afdeling 5. - Garanties voor het personeel
Art. 51.De NV Nationale Loterij, die het volledige personeel heeft overgenomen van de openbare instelling Nationale Loterij, treedt ten opzichte van dit personeel op als rechtsopvolger van de openbare instelling Nationale Loterij, overeenkomstig artikel 49 van de wet.
Het behoud van de rechten ten opzichte van het bestaand personeel wordt bijgevolg gegarandeerd.
Art. 52.De Nationale Loterij garandeert de invoering van een modern personeelsbeleid op basis van de huidige en toekomstige behoeften van de onderneming.
De Nationale Loterij bepaalt en hanteert actieplannen om haar personeel bij professionele heroriëntering beter te begeleiden en de diversiteit op de werkvloer te vergroten. In dit kader verbindt de Nationale Loterij zich ertoe om enerzijds een actief beleid inzake mobiliteit en loopbaanbeheer te ontwikkelen en anderzijds een actieplan dat rekening houdt met de principes die vervat zitten in het Diversiteitscharter dat van toepassing is op de federale overheidsadministraties.
Art. 53.Voor de personeelsleden met een « nieuwe overeenkomst » werkt de Nationale Loterij een marktconform loonbeleid en een marktconforme loonevolutie uit. Voor de personeelsleden met een « oude overeenkomst » wordt de loonevolutie via het « systeem van de biënnales » bepaald.
Er wordt een systeem van gedeeltelijk variabele verloning ingevoerd naargelang individuele en collectieve doelstellingen worden bereikt.
Om het bereiken van de doelstellingen, de naleving van de waarden van de Nationale Loterij en het dagelijks functioneren van ieder personeelslid te evalueren, wordt een evaluatiebeleid met onderliggende processen en procedures bepaald en uitgevoerd.
Met het oog op een uniforme bedrijfscultuur formuleert de personeelsstrategie een waardekader dat bij de opdracht van de Nationale Loterij aansluit.
Art. 54.Gelet op de leeftijdspiramide bij de Nationale Loterij, die gedurende de looptijd van dit beheerscontract een grote golf van uittredingen teweegbrengt, en gelet op het huidige gebrek aan kritieke competenties worden de nodige profielen aangeworven om de diensten te versterken die daaraan behoefte hebben.
Dat wordt voorzien in het aangepaste personeelsplan dat zich baseert op een meerjarenbeheersplan van de competenties waarmee stelselmatig aan de nieuwe competentievereisten zal kunnen worden voldaan. Er kan ook worden gebruikgemaakt van de mogelijkheid om, overeenkomstig artikel 57, buiten de personeelsformatie personeel in dienst te nemen.
De Nationale Loterij versterkt haar imago en haar status van attractief werkgever op de Belgische markt.
Art. 55.Onverminderd artikel 35, § 1, laatste lid van de wet, kan de raad van bestuur van de Nationale Loterij gebruikmaken van zijn wettelijke en statutaire delegatiebevoegdheid om het directiecomité een wervingsopdracht toe te vertrouwen. In die omstandigheden stelt de raad van bestuur de algemene richtlijnen vast en bepaalt hij de marges waarbinnen het directiecomité de aanwervingen moet verrichten. Het directiecomité brengt regelmatig verslag uit bij de raad van bestuur over de uitoefening van haar aanwervingsbevoegdheid.
Art. 56.Als de Nationale Loterij nieuwe activiteiten ontwikkelt, is zij vrij om haar personeel uit te breiden door de personeelsformatie aan te passen of door toepassing te maken van de mogelijkheid om overeenkomstig artikel 54 buiten de personeelsformatie nieuw personeel aan te werven.
Art. 57.Overeenkomstig artikel 35, § 1, lid 5, van de wet kan de Nationale Loterij personeel aanwerven buiten de personeelsformatie en het personeelsreglement, met een arbeidsovereenkomst onderworpen aan de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, met het oog op : 1° het beantwoorden aan buitengewone en tijdelijke personeelsbehoeften, ten gevolge van de uitvoering van in de tijd beperkte projecten of een buitengewone toename van de werkdruk;2° het tot een goed einde brengen van taken die gerichte kennis of ervaring op hoog niveau vereisen;3° de vervanging van personeelsleden van de personeelsformatie gedurende periodes van tijdelijke, gehele of gedeeltelijke afwezigheid;4° de uitvoering van bijkomende of specifieke opdrachten. Er wordt een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, bepaalde duur of voor een bepaald werk afgesloten met de personeelsleden die in de bovengenoemde gevallen worden aangeworven.
De schriftelijke arbeidsovereenkomst bepaalt uitdrukkelijk om welke van de vier bovengenoemde gevallen het gaat en vermeldt tevens uitdrukkelijk dat de aanwerving buiten de personeelsformatie gebeurt.
De ondernemingsraad van de Nationale Loterij wordt op de hoogte gebracht van elke aanwerving.
Art. 58.Wanneer de Nationale Loterij statutaire personeelsleden in dienst neemt, zoals bepaald in artikel 35, § 3, van de wet, worden de betrokkenen niet aangeworven met een arbeidsovereenkomst, maar ofwel bezoldigd als zelfstandige op basis van een bijzondere overeenkomst, ofwel op basis van een bijzonder toelage- en vergoedingsstelsel zoals bepaald in artikel 35, § 3, van de wet. Een ontwerp van koninklijk besluit hierover wordt ter goedkeuring aan de minister voorgelegd binnen de zes maanden na de inwerkingtreding van dit beheerscontract.
De Nationale Loterij detacheert haar personeelsleden niet.
Detacheringen die reeds werden toegestaan, worden evenwel niet beëindigd zonder instemming van de betrokken partijen. Afdeling 6. - Kwaliteitscontroles en veiligheid
Art. 59.Vanuit de filosofie van een end-to-end service en een continue verbetering beheerst en minimaliseert de Nationale Loterij haar bedrijfsrisico proactief.
Voor de Nationale Loterij zijn veilige transacties, beveiligde informatie en strikte controleprocedures drie absolute prioriteiten.
Voor elk van hen wordt een maximale betrouwbaarheid nagestreefd, vooral door het in gebruik nemen van de meest geavanceerde informaticatechnieken.
Het directiecomité voert een adequate interne controle in die, op basis van duidelijke processen, procedures en de gebruikte instrumenten, een geïntegreerd geheel ontwikkelt dat aan de kwaliteits- en veiligheidsvereisten van de WLA voldoet en de certificeringsvoorwaarden voor de deelname aan Euro Millions vervult.
De rapportering aan het directiecomité gebeurt via de directeur operaties.
Het directiecomité als college is verantwoordelijk voor de interne controle en voorziet in de nodige middelen voor de installatie ervan.
Art. 60.Wat de krasspelen betreft, wordt het drukken van de spelen van de Nationale Loterij toevertrouwd aan onafhankelijke drukkerijen, waarvan het bedrijfsproces volledig beveiligd is. Het willekeurig drukken van loten op de biljetten gebeurt computergestuurd. Tijdens het productieproces voeren de drukkers tests uit op de spelbiljetten om de hoogste veiligheidsnormen te garanderen.
Wat de trekkingsspelen betreft, verzekert de Nationale Loterij een maximale veiligheid van het inzamelen van de inzetten. Elke terminal in een verkooppunt wordt herkend door de centrale site van de Nationale Loterij, die alle andere verbindingspogingen signaleert en weigert. Er worden veiligheidsprocedures ontwikkeld ter voorkoming van elke mogelijke poging om te hacken of om de informatie te wijzigen die het verkooppunt via de inzetterminal naar de centrale informaticasite van de Nationale Loterij doorstuurt.
De transacties op de inzetterminals worden doorgestuurd naar de centrale informaticasite van de Nationale Loterij en simultaan opgeslagen op verschillende informaticadragers waarvan er enkele niet overschrijfbaar zijn.
Art. 61.De Nationale Loterij voorziet haar netwerk steeds van terminals die de geautomatiseerde lezing van krasspelen mogelijk maken, om de opspoorbaarheid ervan te optimaliseren en de uitbetaling van de loten beter te beveiligen.
Art. 62.De Nationale Loterij stelt alles in het werk opdat de bestaande procedures voor de correcte uitbetaling van de winsten worden nageleefd en indien nodig verbeterd.
Art. 63.Voor de Nationale Loterij is beveiligde informatie een van de drie absolute prioriteiten, zoals bepaald in artikel 59. Uit dat oogpunt verbindt ze zich ertoe het bestaande beheerssysteem voor informatiebeveiliging te behouden en te verbeteren. Het beheerssysteem voor informatiebeveiliging wordt jaarlijks door een extern en onafhankelijk certificeringsorgaan gecontroleerd.
Via de in dit beheerssysteem voorziene kwaliteitscontroles garandeert de Nationale Loterij de bescherming van al haar bedrijfsmiddelen volgens drie criteria : - Vertrouwelijkheid : de gegevens en bedrijfsmiddelen zijn enkel toegankelijk voor wie die toegang nodig heeft voor de uitoefening van zijn functie; - Integriteit : de gegevens en bedrijfsmiddelen zijn correct en worden beschermd tegen fouten en manipulaties; - Beschikbaarheid : de gegevens en bedrijfsmiddelen zijn beschikbaar als ze noodzakelijk zijn.
Het systeem van interne controle waarborgt een bijgewerkte risicostrategie met het oog op de bescherming van de bedrijfsmiddelen en verzekert de uitvoering van interne audits.
Er wordt verslag uitgebracht van de resultaten van de controletests en van de daaruit voortvloeiende verbeterpunten. Die verbeterpunten worden binnen de organisatie van de Nationale Loterij verspreid.
Het systeem voor interne controle garandeert aldus een structureel proces van continue verbetering, alsook de permanente optimalisering van de kwaliteits- en veiligheidsprocessen.
De volledige infrastructuur moet voldoende beschermd zijn om elke inbraak in de gegevensbestanden of diefstal van materiële biljetten te vermijden.
Opdat het systeem voor interne controle binnen de organisatie voortdurend efficiënt blijft, biedt de Nationale Loterij haar personeel alle nodige opleidingen aan en evalueert ze die opleidingen regelmatig.
De Nationale Loterij bepaalt op contractuele basis dat de personeelsleden, consultants en leveranciers verplicht zijn om alle inbreuken op de veiligheidsvoorschriften van de Nationale Loterij te melden.
De Nationale Loterij garandeert dat ze maatregelen neemt om fraude te voorkomen, zowel bij de verkooppunten en spelers als binnen de Nationale Loterij.
De Nationale Loterij garandeert dat haar activiteiten in alle omstandigheden worden voortgezet dankzij een effectieve strategie van business continuity, die ze aan al haar werknemers heeft uitgelegd en die jaarlijks wordt getest.
Wanneer een overeenkomst met een verkooppunt wordt aangegaan, moet met de in de procedures vermelde criteria rekening worden gehouden.
Art. 64.Parallel met het systeem voor interne controle behoudt de raad van bestuur van de Nationale Loterij een intern auditcomité en een interne auditeur.
De verantwoordelijke voor de interne audit brengt rechtstreeks verslag uit bij de voorzitter van het auditcomité.
De interne auditeur is volledig onafhankelijk van de directie.
Daarvoor wordt binnen de Nationale Loterij een charter voor de interne auditeur afgesloten.
Art. 65.Door een spelaanbod op internet of via alle andere nieuwe technologieën te ontwikkelen, behoudt de Nationale Loterij haar absolute prioriteit om haar spelers alle garanties te bieden om de veiligheid van de transacties en van de informatie te verzekeren. Er wordt bijzondere aandacht aan de integriteit van deze transacties en gegevens besteed.
De Nationale Loterij verzekert dat de specifieke procedures voor onlinespelen, meer bepaald de aanmaak van het dossier (paswoord, controle persoonsgegevens,...), de inzet en de uitbetaling, optimaal worden beveiligd.
De toevoeging van een codering voor de bescherming tegen inbraakpogingen biedt de spelers alle mogelijke garanties met betrekking tot de vertrouwelijkheid van de persoons- en bankgegevens die ze aan de Nationale Loterij doorgeven.
Art. 66.Binnen de twaalf maanden na de inwerkingtreding van dit beheerscontract wordt een verslag aan de raad van bestuur voorgelegd.
Daarin worden alle mogelijke problemen in de productie- en verkoopsketen vermeld en worden verbeteringen voor de tools en procedures van het interne controlesysteem voorgesteld om de kwaliteit van de producten van de Nationale Loterij te garanderen en te optimaliseren. Dit systeem moet alle stromen en processen voor het ontwerpen, drukken, verdelen en verkopen van de producten integreren tijdens de gehele levensduur van de producten.
Binnen de zes maanden na de inwerkingtreding van dit beheerscontract voorziet de Nationale Loterij een systematische procedure om in het bijzondere geval van een drukfout op de producten, te bepalen in welke gevallen foute producten uit de handel worden genomen en zo spoedig mogelijk door nieuwe producten worden vervangen. Deze procedure steunt op zeer strikte kwaliteitsnormen en een principe van nultolerantie.
Alle verkooppunten worden altijd zo spoedig mogelijk via hun terminal op de hoogte gebracht van fouten en/of afwijkingen bij het drukken of bij de distributie van de producten.
Art. 67.De Nationale Loterij zal eenmaal per jaar kwaliteitscontroles door een onafhankelijke instantie blijven laten uitvoeren.
De Nationale Loterij legt de minister jaarlijks een verslag voor over de resultaten van die kwaliteitscontroles en over de ondernomen acties om het kwaliteitsniveau te verbeteren.
Die kwaliteitscontrole moet ten minste over de volgende aspecten gaan : - De uitvoering van de taken van openbare dienst van de Nationale Loterij : daarbij wordt de naleving van de beschikbaarheid van de loterijproducten onderzocht, vooral geografisch gezien en op het vlak van de naamsbekendheid. Er wordt ook nagegaan of de Nationale Loterij genoeg inspanningen levert om gokverslaving te bestrijden en of ze haar kanalisatieplicht voldoende vervult. - De aangeboden producten : er wordt onderzocht of de producten van de Nationale Loterij aan de functionaliteitsvereisten voldoen. Met andere woorden : lossen ze de verwachtingen van de spelers in ? Er wordt ook onderzocht of de doelstelling werd bereikt die bij de ontwikkeling van elk product werd vooropgesteld; - De naleving van morele normen (ethische kwaliteit) : er wordt onderzocht of het personeel en de verkooppunten van de Nationale Loterij de morele normen van de Nationale Loterij voldoende naleven, vooral in hun houding tegenover gokverslaafden en minderjarigen. - De productontwikkeling en de verkoop (operationele kwaliteit) : er wordt onderzocht of de ontwikkeling, distributie en verkoop van de producten doeltreffend worden georganiseerd. - De naleving van professionele normen : de Nationale Loterij blijft werken aan de verbetering van de professionele bedrijfsprocessen inzake producten, verkoop en marketing, die worden ondersteund door sterke managementprocessen voor de planning, de budgettering, de toewijzing van middelen en het dagelijks beheer.
De producten van de Nationale Loterij moeten aan professionele normen voldoen en moeten de recentste evoluties ter zake volgen. Afdeling 7. - ICT
Art. 68.De ICT-technologie evolueert zo snel dat de Nationale Loterij absoluut gebruik moet maken van een sterke ICT, op het vlak van zowel computergestuurd beheer (1) als interactieve communicatie (2) en speltoepassingen (3), om zich in de toekomst in haar bedrijfsactiviteiten te handhaven en te onderscheiden.
Er komt een gedetailleerd behoefteverslag ter attentie van de minister en de raad van bestuur. 1. Daarvoor moeten zowel de ICT-infrastructuur als de bedrijfstoepassingen ingrijpend worden gemoderniseerd, parallel met de inzet van ICT-personeel met de juiste competenties.2. Dankzij de verdere technologische ontwikkeling van de ICT van de Nationale Loterij moet met alle betrokken partijen, in het bijzonder met de verkooppunten en de spelers, een meer interactieve elektronische relatie tot stand kunnen worden gebracht waarbinnen de communicatie-inhoud wordt uitgebreid.3. Met sterke ICT-middelen bevindt de Nationale Loterij zich in de voorhoede van de productontwikkeling en blijft ze dat en ze structureert haar organisatie efficiënt om haar diensten aan de verkooppunten en spelers te optimaliseren. Wanneer er in het kader van haar spelaanbod nieuwe technologieën worden gebruikt, verbindt de Nationale Loterij zich ertoe altijd te controleren of de spelers meerderjarig en in België woonachtig zijn. Afdeling 8. - Financiën
Art. 69.De Nationale Loterij hecht belang aan de strikte naleving van de regels inzake financiële transparantie, die bijdragen aan het krediet dat de spelers haar geven. Haar gedrag is doortrokken van een strikte waakzaamheid en een sterke integriteit.
Art. 70.De Nationale Loterij verbindt zich ertoe alles in het werk te stellen om de vertrouwelijkheid van de uitbetaling van de loten aan de winnaars te waarborgen.
Art. 71.De Nationale Loterij voert een sterke analytische boekhouding die een efficiënte controle en een geïntegreerd kostenbeleid mogelijk maakt.
Art. 72.Binnen de bij wet opgelegde grenzen beschikt de Nationale Loterij over een totale vrijheid voor het beheer van haar liquide middelen in het algemeen en voor haar beleggingsstrategie in het bijzonder. Toch waakt ze erover : ? haar beleggingen als een goede huisvader te verrichten en er zoveel mogelijk rendement uit te behalen; ? niet te beleggen in ondernemingen : - die actief zijn in de wapenhandel, - die een beroep doen op kinderarbeid, - die onnodige tests op dieren uitvoeren; ? op elk ogenblik over de nodige liquide middelen te beschikken voor de betaling van de winnaars en subsidies. Afdeling 9. - Ondernemingsplan
Art. 73.Het jaarlijks ondernemingsplan dat door het directiecomité wordt voorgesteld en door de raad van bestuur van de Nationale Loterij wordt goedgekeurd, heeft tot doel de Nationale Loterij te helpen haar opdracht tot een goed einde te brengen, haar doelstellingen te bereiken en de ontwikkelingsassen en succesvoorwaarden te identificeren.
In de loop van oktober van elk boekjaar bezorgt de raad van bestuur de minister het ondernemingsplan voor het volgende boekjaar. Het eerste ondernemingsplan, in uitvoering van dit beheerscontract, zal echter aan de minister worden bezorgd binnen de maand na de ondertekening door alle partijen van dit beheerscontract. Voor de onderdelen van het ondernemingsplan die betrekking hebben op de uitvoering van de taken van openbare dienst, moet de minister zijn goedkeuring verlenen binnen de 30 dagen. Bij overschrijding van die termijn wordt de goedkeuring geacht te zijn gegeven.
De onderdelen van het ondernemingsplan die ter goedkeuring aan de minister worden voorgelegd, worden meegedeeld aan de ondernemingsraad van de Nationale Loterij.
Het ondernemingsplan bevat minstens de volgende onderdelen : - de beschrijving en evaluatie van de algemene context waarin de Nationale Loterij zich bevindt, de ontwikkeling van de nationale en internationale markt van loterijen en kansspelen; - de algemene strategie van de Nationale Loterij, meer bepaald in de zin van haar opdrachten van openbare dienst, bepaald in artikel 5; - een beschrijving van de aangeboden producten/diensten, uitgesplitst in de taken van openbare dienst en de (eventuele) commerciële diensten; - het verkoopplan voor het volgende jaar met de mogelijke nieuwe activiteiten en producten; - het marketing- en sponsoringplan; - het financieel plan; - een verslag over de noodzaak en planning van investeringen; - in verslagen worden ook de doelstellingen op het vlak van personeel, ICT, Operations en het juridisch, administratief en boekhoudkundig kader vastgelegd, alsook de nodige middelen om die doelstellingen te bereiken.
Behalve de doelstellingen voor het volgende jaar wordt voor al deze punten onder meer aangegeven wat uit de twaalf voorbije maanden kan worden geleerd (zwakke punten) en hoe die de volgende twaalf maanden in acties kunnen worden omgezet (sterke punten, nieuwe producten en acties). HOOFDSTUK VII. - Verplichtingen van de Staat
Art. 74.De Staat verbindt zich ertoe : - de belangrijke maatschappelijke rol van de Nationale Loterij zoveel mogelijk te handhaven door op Europees niveau het behoud van de huidige specifieke positie van de staatsloterijen te steunen en een reglementair en wetgevend kader te verzekeren waarmee de Nationale Loterij, vanuit haar specifieke positie en rol, op flexibele wijze kan reageren op de snelle evolutie in de spelsector, om geen belemmering te vormen voor haar doelstellingen die in dit beheerscontract en in het ondernemingsplan zijn vooropgesteld; - door te gaan met een coherent en efficiënt vervolgingsbeleid tegen illegale operatoren van loterijen, kansspelen en weddenschappen; - te waken over een « level playing field » in de spelsectoren waar de Nationale Loterij met andere operatoren wedijvert; - de Nationale Loterij, via de bevoegde minister, aan de exclusieve en rechtstreekse controle van de federale regering te blijven onderwerpen.
Art. 75.Zowel op sociaal als op economisch vlak moet de Nationale Loterij over de nodige vrijheid beschikken om haar doelstellingen te bereiken. De Staat onthoudt zich van enige inmenging in de dagelijkse leiding en in de maatschappelijke en economische realiteit van de Nationale Loterij.
Art. 76.Voor de personen die overeenkomstig de wet of de statuten door de Staat moeten worden voorgedragen om bepaalde functies binnen de raad van bestuur uit te oefenen, moet de Staat erover waken dat de voorgedragen personen voldoen aan de voorwaarden die door de wet of de statuten worden gesteld en over de nodige competenties beschikken om die functies correct uit te kunnen oefenen. HOOFDSTUK VIII. - Duur van de overeenkomst, sancties, evaluatie
Art. 77.Dit beheerscontract wordt van kracht na goedkeuring ervan door de Koning via een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit en op de datum die dit besluit vaststelt.
Dit beheerscontract wordt gesloten voor de duur van vijf jaar, vanaf de datum die wordt vastgesteld in het koninklijk besluit van goedkeuring bedoeld in het vorige lid.
Als bij het verstrijken van dit beheerscontract geen nieuw beheerscontract in werking is getreden, wordt dit beheerscontract van rechtswege verlengd tot de inwerkingtreding van een nieuw beheerscontract.
De in dit contract vermelde verplichtingen die het gevolg zijn van een wettelijke of reglementaire bepaling blijven alleen gelden als die wettelijke of reglementaire bepaling van kracht blijft.
Als de politieke en economische context ingrijpend verandert, in het bijzonder als het monopolie van de Nationale Loterij ophoudt te bestaan en/of als naar aanleiding van een nationale of Europese reglementering de vrije hand wordt gegeven aan andere operatoren van loterijen, wedstrijden, weddenschappen en/of kansspelen, worden de verplichtingen van de Nationale Loterij dienovereenkomstig aangepast.
Als de omzet van de Nationale Loterij fors zou dalen door de toepassing van een ver doorgevoerde strategie van verantwoord spelgedrag of om andere redenen dan de ondoeltreffendheid van de strategie van de Nationale Loterij, kunnen de verplichtingen van de Nationale Loterij dienovereenkomstig worden aangepast.
Art. 78.De partij jegens wie een in het beheerscontract vastgelegde verbintenis niet is uitgevoerd, kan slechts de uitvoering van die verbintenis vorderen.
Als een van de twee betrokken partijen zich niet kwijt van haar verbintenissen bij de uitvoering van het beheerscontract, notificeert de partij die zich benadeeld acht per aangetekende brief aan de andere partij de niet-naleving van de bepalingen van het beheerscontract, waarbij deze formaliteit geldt als ingebrekestelling.
Vanaf deze ingebrekestelling krijgt de partij die in gebreke bleef een verbintenis van het beheerscontract uit te voeren, een termijn van drie maanden om de verbintenis alsnog uit te voeren. Als de niet-naleving van deze verbintenis voortvloeit uit een geval van overmacht, spreken de partijen in een overeenkomst een redelijke termijn af waarna de verbintenis moet worden nageleefd. Als na afloop van die termijn wordt vastgesteld dat de voorziene verplichtingen nog altijd niet worden nageleefd of dat niet alle mogelijke maatregelen werden genomen vóór het einde van die termijn, plegen de partijen overleg over de te nemen bijsturingsmaatregelen, met voorbehoud van de mogelijkheid tot het eisen van een schadevergoeding.
Als bij het afsluiten van het boekjaar wordt vastgesteld dat deze maatregelen geen resultaat hebben opgeleverd, komen beide partijen, door middel van een bijvoegsel, tot een overeenkomst over de bijkomende te nemen maatregelen of sancties.
Art. 79.Als de termijnen voor de betaling van de monopolierente worden overschreden, heeft de Staat van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op een vertragingsrente. Die rente wordt pro rata temporis berekend op de wettelijke interestvoet.
Art. 80.Dit beheerscontract wordt na één jaar geëvalueerd en eventueel aangepast aan de wijzigende context van loterijen en spelen en aan de technologische en economische ontwikkelingen, alsook aan objectieve parameters die in het ondernemingsplan zijn opgenomen.
Art. 81.Zonder afbreuk te doen aan artikel 80 en voor zover dat nodig blijkt, zullen de Staat en de Nationale Loterij bijeenkomen voor een aanpassing van dit beheerscontract overeenkomstig artikel 16, lid 2, van de wet.
De wijzigingen in het beheerscontract worden opgesteld conform de regels voor het sluiten en goedkeuren van het beheerscontract, zoals bepaald in artikel 15 van de wet.
Art. 82.Als er zich gevallen van overmacht voordoen die de toepassing van bepaalde clausules van dit beheerscontract onmogelijk zouden maken of het bereiken van de afgesproken doelstellingen zouden verhinderen of als er zich uitzonderlijke of onvoorziene omstandigheden voordoen die het financiële evenwicht ernstig in gevaar zouden brengen, zullen de Staat en de Nationale Loterij overleg plegen om de redenen ervan te onderzoeken en de te nemen maatregelen te bepalen om dit te verhelpen.
Eventueel wordt het resultaat van dit overleg bekrachtigd in een tussentijdse aanpassing of in een bijvoegsel bij dit beheerscontract.
De wijzigingen in het beheerscontract worden opgesteld conform de regels voor het sluiten en goedkeuren van het beheerscontract, zoals bepaald in artikel 15 van de wet. HOOFDSTUK IX. - Slotbepalingen
Art. 83.Alle notificaties voorzien in dit beheerscontract worden gedaan tegen ontvangstbewijs; het komt ten laste van elk van de partijen om het bewijs te leveren van ontvangst door de andere partij.
De termijnen nemen een aanvang op de datum van ontvangst.
De begindag van een termijn wordt hierbij niet meegeteld. De einddag wordt wel meegerekend in de termijn.
Art. 84.De bepalingen van dit beheerscontract zijn suppletief. Geen enkele bepaling van dit beheerscontract doet echter afbreuk aan de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de wet, besluiten en statuten, die onverminderd blijven gelden.
Art. 85.Alle geschillen die uit of met betrekking tot dit beheerscontract zouden ontstaan, worden definitief beslecht volgens het arbitragereglement van CEPINA, door een of meer arbiters die conform dit reglement zijn benoemd. De partijen verbinden zich ertoe het vertrouwelijk karakter van het arbitragegeschil in acht te nemen.
Opgemaakt te Brussel, op 20 juli 2010.
In naam van de Belgische Staat : De minister van Financiën, D. REYNDERS In naam van de naamloze vennootschap van publiek recht de Nationale Loterij : De Gedelegeerd Bestuurder, I. PITTEVILS De Voorzitter van de Raad van Bestuur, J.-M. LIETART
Bijlage I (artikel 32) Protocol betreffende de subsidies PROTOCOL TUSSEN : de BELGISCHE STAAT, vertegenwoordigd door de heer Didier REYNDERS, Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, EN : de NATIONALE LOTERIJ, naamloze vennootschap van publiek recht, waarvan het hoofdkantoor is gelegen aan de Belliardstraat 25-33 te 1040 Brussel, vertegenwoordigd door haar Directiecomite, overeenkomstig de bepalingen van artikel 15, § 2, van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, WORDT ER OVEREENGEKOMEN DAT het administratief beheer van de verrichtingen betreffende de verdeling en de bestemming van de subsidies, zoals bedoeld in artikel 6, § 1, 4° van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, wordt uitgevoerd op kosten van deze naamloze vennootschap van publiek recht volgens de hierna beschreven modaliteiten : 1. Subsidiecomité 1.1. Er wordt een Subsidiecomité van zeven leden opgericht, dat ten minste één keer per maand vergadert en als volgt is samengesteld : - als Voorzitter : een vertegenwoordiger van de Minister, bevoegd voor de Nationale Loterij; - de Voorzitter van de raad van bestuur van de Nationale Loterij; - de Gedelegeerd Bestuurder van de Nationale Loterij; - twee leden van de raad van bestuur en aangeduid door deze,die behoren tot de Franse taalrol; - twee leden van de raad van bestuur en aangeduid door deze, die behoren tot de Nederlandse taalrol.
De twee regeringscommissarissen wonen de vergaderingen van het Subsidiecomité bij en oefenen hun bevoegdheden uit in overeenstemming met de bepalingen van hoofdstuk V van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij. 1.2. Het Subsidiecomité heeft de hierna opgesomde bevoegdheden : - het Subsidiecomité beraadslaagt over elke aangelegenheid, elke vraag of elk dossier dat rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met het administratief beheer van de verrichtingen betreffende de verdeling en de bestemming van de subsidies, zoals bedoeld in artikel 6, § 1, 4°, van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij; - het Subsidiecomité brengt de Minister, bevoegd voor de Nationale Loterij, op de hoogte van de subsidieaanvragen en van de gewichtigheid, het belang en de intrinsieke waarde, van de aanvragen voor de Nationale Loterij, in overeenstemming met de regels die door de Minister werden vastgelegd; - onderhavig protocol verleent een delegatiebevoegdheid aan het Subsidiecomité om te beslissen over de verwerping van de subsidie-aanvragen die, op basis van de criteria bepaald door de Minister, wegens hun aard of hun waarde verwaarloosbaar of weinig belangrijk zijn; - het Subsidiecomité doet voorstellen aan de Minister, bevoegd voor de Nationale Loterij, omtrent de aard en het belang van de tegenprestaties voor de Nationale Loterij die eventueel moeten worden gevraagd aan de begunstigden van de subsidies en die moeten voorzien worden in het dispositief van de besluiten waarmee deze worden toegekend. 2. Behandeling van de aanvragen De schriftelijke subsidie-aanvragen die bij de Nationale Loterij worden ingediend, worden behandeld in overeenstemming met de modaliteiten die worden vermeld in de tabel die als bijlage bij onderhavig protocol is gevoegd.Deze tabel geeft een globaal en volledig overzicht van de administratieve weg die door de subsidie-aanvragen wordt gevolgd, vanaf de opening van de dossiers tot en met hun afronding.
De Nationale Loterij informeert de aanvragers van subsidies over de procedurestappen die moeten gevolgd worden voor de behandeling van hun aanvraag. 3. Uitkering van de subsidies 3.1 Onverminderd de bepalingen van artikel 26 van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, mag de Nationale Loterij niet overgaan tot de volledige of gedeeltelijke uitbetaling van een subsidie zolang er geen wettelijke maatregel werd getroffen of een koninklijk of ministerieel besluit werd genomen waarmee de toekenning van de betrokken subsidie wordt bekrachtigd.
Overigens is elke betaling van een subsidie afhankelijk van de aanwezigheid, in het betrokken dossier, van een volgens de vorm opgemaakt attest over de financiële identiteit van de begunstigde. 3.2 Onder voorbehoud van de in punt 3.1. bedoelde voorwaarden, kunnen de betalingsmodaliteiten verschillen naargelang van het doel waartoe een subsidie wordt uitgekeerd, namelijk : - werkingssubsidies zijn onmiddellijk betaalbaar; - de andere subsidies, d.w.z. de zogenaamde « investerings-subsidies » (onder andere : aankoop van uitrusting, voertuigen, busjes, roerende en onroerende goederen, kunstwerken, divers materieel - Bouw-, verbouwings- en brandbeveiligingswerken - Organisatie van colloquia, tentoonstellingen, studiedagen, enz.), zijn betaalbaar na overlegging van bewijsstukken. Voor dit soort van subsidie worden loonkosten niet in aanmerking genomen.
De genoemde bewijsstukken kunnen onder andere betrekking hebben op de volgende documenten : - de originele stukken van vereffende facturen of eensluidende afschriften ervan, met betalingsbewijs (rekeninguittreksel); - voor de subsidies die worden toegekend als aanvulling op overheidstoelagen : het bewijs van de eerste betaling van deze toelagen door de overheidsinstanties in kwestie; - voor de aankoop van onroerende goederen (behalve voor subsidietoekenningen die gebeuren als aanvulling op subsidies vanwege een overheidsinstantie) : de overlegging van de authentieke aankoopakte met hypotheekname ten gunste van de Nationale Loterij. In dat geval wordt de subsidie uitbetaald door middel van een cheque bij de ondertekening van de akte; - voor werken met het oog op de naleving van de brandbeveiligingsnormen : een document van de brandweer waarin wordt verklaard dat de betrokken brandbeveiligingswerken voldoen aan de normen; - voor colloquia, tentoonstellingen, studiedagen : indien mogelijk, naargelang van de omstandigheden, overlegging van de rekeningen van deze evenementen; - enz. 4. Controles 4.1 De bestemming van subsidies ten laste van de winst van de Nationale Loterij wordt juridisch bekrachtigd door expliciete wettelijke bepalingen en door de ten uitvoer gelegde koninklijke en ministeriële besluiten. Daarom behoort de bestemming van deze subsidies tot de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid van de Belgische Staat en is zij bijgevolg onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 55 tot 58 (controle van het gebruik van toelagen) van het koninklijk besluit van 17 juli 1991 houdende coördinatie op de wetten van de boekhouding van de Staat. 4.2 Onverminderd de controle die de Belgische Staat gerechtigd is uit te voeren in toepassing van de onder punt 4.1. vermelde wettelijke bepalingen, mag de Nationale Loterij, van haar kant, eveneens alle controles ter plekke uitvoeren die zij nodig acht met betrekking tot ieder door haar behandeld subsidiedossier.
Deze controles worden toevallig en plaatselijk uitgevoerd. Naargelang van de omstandigheden kunnen zij evenwel systematisch en regelmatig worden.
Concreet kunnen deze controles plaatshebben vóór of na de toekenning van een subsidie en, in het geval van toekenning, vóór en na de uitbetaling van de genoemde subsidie.
Iedere controle geeft systematisch aanleiding tot de redactie van een uitvoerig schriftelijk verslag dat bij het betrokken dossier wordt gevoegd.
In een uitvoerig schriftelijk verslag maakt de Nationale Loterij onverwijld melding aan de Minister, bevoegd voor de Nationale Loterij, van alle onwettigheden, onregelmatigheden, tekortkomingen en vermoede onjuistheden die zij meent te moeten vaststellen in hoofde van de subsidieaanvragers of begunstigden.
Zonder volledig te willen zijn, geeft onderstaande lijst een opsomming van de verschillende aspecten waarop de controles betrekking kunnen hebben : - controle van het juridisch statuut van de subsidie-aanvragers; - gegrondheid van de aanvraag (onder andere : omvang van het gevraagde subsidiebedrag); - controle van de toekenning van een aanvankelijke subsidie vanwege een overheidsinstantie, indien er een voorwaarde tot aanvulling vereist is met het oog op de toekenning van een subsidie ten laste van de winst van de Nationale Loterij; - controle van de boekhouding van de subsidie-aanvragers; - controle of de subsidie correct wordt gebruikt, in overeenstemming met de doeleinden waarvoor ze werd toegekend; - enz. 5. Verantwoordelijkheid Ten aanzien van de bepalingen van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, is de Belgische Staat de persoon die, vanuit juridisch oogpunt, subsidies toekent ten laste van de winst van de Nationale Loterij, in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en met de ten uitvoer gelegde koninklijke en ministeriële besluiten.Bijgevolg draagt de Belgische Staat de gehele en volle verantwoordelijkheid voor de verdeling en de bestemming van de winst vóór belastingen van de Nationale Loterij.
De Belgische Staat vrijwaart de Nationale Loterij tegen elke vordering, behalve deze met betrekking tot administratieve kosten, die tegen haar aanhangig zou worden gemaakt in het kader van de uitvoering van de taken die haar door onderhavig protocol worden toevertrouwd.
Opgemaakt te Brussel op 20 juli 2010.
In naam van de Belgische Staat : De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, D. REYNDERS In naam van de naamloze vennootschap van publiek recht de Nationale Loterij : De Gedelegeerd Bestuurder, I. PITTEVILS De Voorzitter van de Raad van Bestuur, J.-M. LIETART Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 30 juli 2010.
ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, D. REYNDERS