Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 23 mei 2013
gepubliceerd op 28 november 2013

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 augustus 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de arbeidsvoorwaarden voor zeelieden die niet ingeschreven zijn op de poollijst zoals bedoeld in artikel 1bis, 1° van de besluitwet van 7 februari 1945, en die tewerkgesteld worden aan boord van koopvaardijschepen die de Belgische vlag voeren

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2013012176
pub.
28/11/2013
prom.
23/05/2013
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

23 MEI 2013. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 augustus 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de arbeidsvoorwaarden voor zeelieden die niet ingeschreven zijn op de poollijst zoals bedoeld in artikel 1bis, 1° van de besluitwet van 7 februari 1945, en die tewerkgesteld worden aan boord van koopvaardijschepen die de Belgische vlag voeren (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de koopvaardij;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 3 augustus 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de arbeidsvoorwaarden voor zeelieden die niet ingeschreven zijn op de poollijst zoals bedoeld in artikel 1bis, 1° van de besluitwet van 7 februari 1945, en die tewerkgesteld worden aan boord van koopvaardijschepen die de Belgische vlag voeren.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 23 mei 2013.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de koopvaardij Collectieve arbeidsovereenkomst van 3 augustus 2012 Arbeidsvoorwaarden voor zeelieden die niet ingeschreven zijn op de poollijst zoals bedoeld in artikel 1bis, 1° van de besluitwet van 7 februari 1945, en die tewerkgesteld worden aan boord van koopvaardijschepen die de Belgische vlag voeren (Overeenkomst geregistreerd op 29 oktober 2012 onder het nummer 111884/CO/316) Memorie van toelichting De munt die in internationaal maritiem vervoer gebruikt wordt voor de betaling van de lonen van zeevarenden is de US $. Vermits onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst is gesloten voor zeevarenden die hun residentie buiten de EU hebben worden de lonen en andere vergoedingen vermeld in US $.

Titel VI van de wet van 3 juni 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/06/2007 pub. 09/01/2008 numac 2007015104 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen de Regering van het Koninkrijk België en de Regering van de Verenigde Staten van Amerika tot het vermijden van dubbele belasting en van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen , ondertekend te Brussel op 27 november 2006 (1) (2) type wet prom. 03/06/2007 pub. 24/07/2007 numac 2007015100 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Republiek San Marino tot het vermijden van dubbele belasting en tot het voorkomen van het ontduiken van belasting inzake belastingen naar het inkomen, ondertekend te San Marino op 21 december 2005 (2) type wet prom. 03/06/2007 pub. 23/07/2007 numac 2007012307 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet houdende diverse arbeidsbepalingen sluiten voorziet de mogelijkheid tot afwijking van de wettelijke gangbare munt in België.

De Engelse versie van deze collectieve arbeidsovereenkomst zal aan boord gebruikt worden.

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op : a) de werkgevers van de ondernemingen waarvan de activiteit tot de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de koopvaardij behoort;b) de zeelieden die niet ingeschreven zijn op de Poollijst zoals bedoeld in artikel 1bis, 1° van de besluitwet van 7 februari 1945, en die tewerkgesteld worden aan boord van koopvaardijschepen die de Belgische vlag voeren. Alle mannelijke woorden verwijzen evenzeer naar de overeenkomstige vrouwelijke begrippen.

Art. 2.Zeelieden waarop deze collectieve arbeidsovereenkomst van toepassing is, in overeenstemming met artikel 1 hierboven, ressorteren onder deze overeenkomst vanaf de datum van hun aanwerving tot de datum van afmonstering en/of de datum waarop de werkgever op basis van deze overeenkomst loon verschuldigd is.

Art. 3.Duur van de tewerkstelling 1. De zeelieden worden aangeworven met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur met een maximum van 7 (zeven) maanden.De tewerkstelling wordt automatisch beëindigd volgens de voorwaarden van deze overeenkomst wanneer het schip aankomt in de eerste haven na het verstrijken van deze termijn of van elke andere termijn bepaald in het individuele arbeidscontract (reiscontract) van de betrokkene. 2. Na de contractuele termijn mag de overeenkomst beëindigd worden door de werkgever of de zeeman in elke haven met redelijke repatriëringsmogelijkheden.In beide gevallen wordt de zeeman gerepatrieerd op kosten van de werkgever, inclusief persoonlijke bagage tot 50 kg. Indien de werkgever of de zeeman het arbeidscontract onder deze voorwaarden wenst te beëindigen zal hij, voor zover praktisch haalbaar, een vooropzeg van twee weken geven.

Art. 4.Loon Het woord "loon" verwijst naar het brutoloon, zijnde het nettoloon en de verschuldigde belastingen en sociale lasten, zoals vermeld in bijlage 1 van deze overeenkomst.

Het loon van elke zeeman wordt berekend in US $ zoals bepaald door deze overeenkomst en op basis van de loonschalen in bijlage 1.

Inhoudingen op dit loon kunnen enkel geschieden als het wettelijke heffingen betreft, zoals vermeld in deze overeenkomst, of indien de zeeman zelf toestemming gegeven heeft om een bedrag in te houden. De zeeman heeft recht op de betaling van zijn nettoloon na de hierboven vermelde inhoudingen wanneer de arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst eindigt of na afmonstering. De zeeman heeft echter recht op een voorschot op het loon wanneer het schip voor anker ligt, zich in de haven of in het havengebied bevindt. Het loon wordt betaald op maandbasis. Voor het berekenen van maandfracties wordt het aantal dagen vermenigvuldigd met 1/30e van het maandloon.

Art. 5.Toewijzingen Een toewijzing tot 75 pct. van het totale netto maandloon, zoals vermeld in kolom 9 of 11 (zoals toepasselijk) van de loonschaal in bijlage wordt overgeschreven op de bankrekening van de zeeman in de loop van de maand, tenzij het loon maandelijks in één keer betaald wordt.

Art. 6.Diensturen, overuren en veiligheidswachten Diensturen Per dag zullen er van maandag tot vrijdag 8 (acht) gewone diensturen gepresteerd worden, dus 40 uren per week.

In kolom 4 van de loonschalen in bijlage "Lumpsum/gewaarborgde overuren" zijn inbegrepen : 8 (acht) werkuren op zaterdag en 8 (acht) werkuren op zon- en feestdagen.

Voor dagwerkers worden de 8 (acht) werkuren gepresteerd tussen 06u00 en 18u00.

Overuren Officieren : alle officieren, behalve stagiairs en cadetten, vallen onder het lumpsum systeem zoals aangeduid in de bijgevoegde loonschalen (kolom 4). De lumpsum omvat ook alle uren boven de 103 uren, inclusief de niet bijgewoonde veiligheidswachten in de machinekamer.

Scheepsgezellen, cadetten en stagiairs : uren gepresteerd boven de gewaarborgde 103 uren worden betaald als overuren aan het tarief vermeld in kolom 5 van de bijgevoegde loonschalen. Overuren worden per half uur betaald.

Art. 7.Elke werkonderbreking van minder dan een half uur tijdens de diensturen wordt beschouwd als werktijd.

Art. 8.Indien een feestdag op een zaterdag of een zondag valt wordt de eerstvolgende werkdag als een feestdag beschouwd. Voor deze overeenkomst worden de volgende dagen beschouwd als feestdagen op zee of in de haven : 1 januari, Paasmaandag, Internationale dag van de arbeid (1 mei), O.H. Hemelvaart, Pinkstermaandag, 21 juli, O.L.V. Hemelvaart, Allerheiligen (1 november), 11 november en Kerstdag (25 december).

Art. 9.De volgende werkzaamheden zullen geen aanleiding geven tot de betaling van overuren : - Het vrijwaren van de veiligheid en de beveiliging van het schip, de lading en de bemanning; - Hulp aan schepen of mensen in nood; - Oefeningen en/of opleidingen met betrekking tot brand, het evacueren van het schip en dergelijke, zoals voorgeschreven door internationale conventies; - Werkzaamheden met betrekking tot de overdracht van de wacht; - Bescherming van het milieu of hieraan gerelateerde oefeningen.

Art. 10.De bemanning kan niet verplicht of aangezet worden tot het uitvoeren van goederenbehandeling en andere werkzaamheden die traditioneel of historisch uitgevoerd worden door dokwerkers zonder voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van de betrokken lokale bij ITF aangesloten vakvereniging van havenarbeiders. Na deze toestemming en vooropgesteld dat de individuele zeeman zich vrijwillig aanmeldt, en er passend voor vergoed wordt, kunnen dergelijke werkzaamheden verricht worden.

Zeelieden die tijdens de normale werkweek in bovenvermelde paragraaf bedoelde werkzaamheden verrichten worden voor elk gewerkt uur of deel van een uur vergoed op basis van het hoogste tarief voor overuren (zijnde het tarief voor overuren tijdens weekends en op feestdagen zoals vermeld in de loonschaal in bijlage) en dit boven op het basisloon. Elk dergelijk werk dat gepresteerd wordt buiten de normale werkweek zal aanleiding geven tot een vergoeding die overeenkomt met driemaal het hoogste tarief voor overuren (zijnde het tarief voor overuren tijdens weekends en op feestdagen zoals vermeld in de loonschaal in bijlage) voor elk dergelijk werkuur of deel van een werkuur, bovenop de betaling van het normale uurloon (bepaald door het maandelijkse basisloon te delen door 173 voor deze uren).

Elke zeeman zal het recht hebben om wettig te handelen in geval van een arbeidsconflict tussen dokwerkers en hun werkgevers, inclusief maar niet beperkt tot het respecteren van stakingspiketten of het gevolg geven aan wettige verzoeken om bepaalde installaties, dokken of zeeterminals niet te betreden. De werkgever zal geen sancties treffen tegen zeelieden die de staking van dokwerkers respecteren en elke wettige daad van deze aard vanwege de zeeman zal niet beschouwd worden als een breuk van de arbeidsovereenkomst van de zeeman.

Art. 11.De wachten op zee of, indien nodig bevonden, in de haven, worden georganiseerd op basis van een driewachten stelsel. Het staat de kapitein vrij om te beslissen welke zeelieden er ingezet worden om wacht te lopen en welke zeelieden er eventueel dagwerk moeten presteren.

Mits paritaire onderhandelingen mag een tweewachten stelsel ingevoerd worden voor schepen waarop, omwille van de technische uitrusting van het schip, onvoldoende bemanningsleden kunnen ingescheept worden om het driewachten stelsel toe te passen.

Art. 12.Rusttijden Volgens de internationale regelgeving mogen de rusttijden niet minder bedragen dan : - 10 uren per periode van 24 uur, en - 77 uren per periode van zeven dagen.

Toch heeft de kapitein het recht om een zeeman de werkuren te laten presteren die noodzakelijk zijn voor de onmiddellijke veiligheid van het schip, de personen aan boord of de lading, of om hulp te bieden aan schepen of mensen in nood op zee ( wet van 13 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/05/2003 pub. 19/11/2003 numac 2003015100 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Verdrag tussen de Regering van het Koninkrijk België en de Regering van de Republiek Polen inzake de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit, ondertekend te Brussel op 13 november 2000 (2) type wet prom. 13/05/2003 pub. 20/07/2004 numac 2004015111 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Protocol betreffende water en gezondheid bij het Verdrag inzake de bescherming en het gebruik van grensoverschrijdende waterlopen en internationale meren van 1992, gedaan te Londen op 17 juni 1999 (2) type wet prom. 13/05/2003 pub. 18/05/2004 numac 2003015226 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationaal luchtvervoer, gedaan te Montreal op 28 mei 1999 type wet prom. 13/05/2003 pub. 19/06/2009 numac 2003015112 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Verdrag met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen om de ongeoorloofde invoer, uitvoer en overdracht van eigendom van cultuurgoederen te voorkomen, aangenomen te Parijs op 14 november 1970 (2) (3) type wet prom. 13/05/2003 pub. 03/11/2003 numac 2003015110 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Protocol nr. 13 bij het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, inzake de afschaffing van de doodstraf onder alle omstandigheden, gedaan te Vilnius op 3 mei 2002 type wet prom. 13/05/2003 pub. 18/08/2004 numac 2004015114 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Internationaal Verdrag inzake de hulpverlening, opgemaakt te Londen op 28 april 1989 (2) sluiten houdende instemming met het Verdrag nr. 180 betreffende de werktijden van de zeevarenden en de bemanning van schepen aangenomen te Genève op 22 oktober 1996 en het Protocol van 1996 betreffende de koopvaardijschepen (minimumnormen) van 1976, aangenomen te Genève op 22 oktober 1996 door de Internationale Arbeidsconferentie).

Art. 13.Medische verzorging De zeeman heeft ten laste van de reder recht op de betaling van de geneeskundige, heelkundige, farmaceutische en verplegingskosten die nodig zijn in geval van ziekte of ongeval overkomen tijdens de zeereis.

Zeelieden die afgemonsterd worden omwille van ziekte of van een verwonding hebben recht op medische verzorging (inclusief hospitalisatie) op kosten van de werkgever en dit tot op het ogenblik dat de zeevarende werd gerepatrieerd.

Na repatriatie omwille van ziekte hebben zeelieden recht op medische verzorging tot zij volledig hersteld zijn of voor een maximum van 130 dagen, voor zover de zeeman in kwestie de medische kosten niet kan terugvorderen via zijn nationaal sociaal zekerheidsstelsel.

Na repatriatie omwille van een verwonding hebben zeelieden recht om medische verzorging tot zij volledig hersteld zijn, met een maximum van 130 dagen, of tot zij, in overeenstemming met artikel 18, volledig arbeidsongeschikt verklaard worden indien dit het geval is voor het verstrijken van de 130 dagen. Het recht bestaat indien de zeeman in kwestie de medische kosten niet kan terugvorderen via zijn nationaal sociaal zekerheidsstelsel. Medische kosten worden vergoed op voorlegging van de originele facturen.

De reder die op basis van dit artikel heeft bijgedragen in de kosten van geneeskundige, heelkundige, farmaceutische en verplegingskosten, kan deze terugvorderen van de zeeman of zijn rechthebbenden, wanneer hij aantoont dat de ziekte of het ongeval enkel te wijten is aan een opzettelijke zware fout van de zeeman.

Art. 14.Doorbetaling van loon bij ziekte Wanneer een zeeman, wegens ziekte, afgemonsterd en ontscheept wordt in om het even welke haven, zal zijn basisloon doorbetaald worden tot hij op kosten van de werkgever gerepatrieerd is of tot zijn terugkeer thuis of op de plaats van zijn oorspronkelijke aanmonstering naargelang wat de zeeman het best schikt. Daarna heeft de zeeman recht op een ziekte uitkering gelijk aan zijn basisloon voor de duur van zijn ziekte met een maximum van 180 dagen.

Wanneer een zeeman, wegens verwonding, afgemonsterd en ontscheept wordt in om het even welke haven, zal zijn basisloon doorbetaald worden tot hij op kosten van de werkgever gerepatrieerd is of tot zijn terugkeer thuis of op de plaats van zijn oorspronkelijke aanmonstering naargelang wat de zeeman het best schikt. Daarna heeft de zeeman recht op een ziekte uitkering gelijk aan zijn basisloon (zie bijlage 1) voor de duur dat medische verzorging nodig is met een maximum van 180 dagen of tot de zeeman, in overeenstemming met artikel 18, volledig arbeidsongeschikt wordt verklaard indien dit gebeurd voor het verstrijken van de termijn van 180 dagen.

De zeeman heeft recht op de ziekte uitkering bij voorlegging van aanvaardbare geneeskundige attesten opgesteld door een arts die erkend is door de Vlaggenstaat. De uitkering wordt overgeschreven op de bankrekening van de zeeman na ontvangst van de originele medische attesten.

De reder die op basis van dit artikel het basisloon heeft doorbetaald kan dit terugvorderen van de zeeman of zijn rechthebbenden, wanneer hij aantoont dat de ziekte of het ongeval enkel te wijten is aan een opzettelijke zware fout van de zeeman.

Art. 15.Moederschap In het geval een zeevarende tijdens de zeereis zwanger wordt : - zal zij de kapitein hiervan op de hoogte brengen vanaf het ogenblik dat de zwangerschap bevestigd is; - zal de reder de zeevarende zo vlug als redelijkerwijs mogelijk is repatriëren, maar in geen geval later dan de 26e week zwangerschap.

Daar waar de aard van de scheepsoperaties in de gegeven omstandigheden gevaarlijk is zal de zeevarende gerepatrieerd worden bij de eerste aanloophaven.

Art. 16.Betaalde vakantie Het vakantiegeld is inbegrepen in de loonschalen (kolom 7).

Vakantiedagen kunnen enkel tijdens de duur van de tewerkstelling worden opgenomen indien de zeeman dit wenst en indien dit de werking aan boord niet onredelijk verstoord.

Art. 17.Overlijden tijdens het dienstverband Bij overlijden van de zeeman tijdens de tewerkstelling door de werkgever, op de weg van en naar het schip, of ingevolge een mariene of ander soortgelijk gevaar, zal de werkgever de uitkeringen vermeld in bijlage 2 aan deze collectieve arbeidsovereenkomst betalen aan de weduwe/weduwenaar en elk kind ten laste onder de 18 jaar.

Als de zeeman geen weduwe nalaat zal het voormelde bedrag betaald worden aan de persoon of de instantie wettelijk bevoegd om de nalatenschap van de zeeman te beheren.

Als het overlijden te wijten is aan een opzettelijke zware fout van de zeeman zal het bovenvermelde niet van toepassing zijn.

Art. 18.Overlijden in oorlogsgebieden a) Wanneer ergens ter wereld oorlog uitbreekt bepalen de sociale partners van het paritair comité in overleg en aan de hand van internationale normen het gebied dat tot oorlogszone wordt uitgeroepen. De oorlogszone en de datum waarop de bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst van toepassing wordt, wordt bij beslissing goedgekeurd door het Paritair Comité voor de koopvaardij. Het paritair comité stelt bij beslissing de einddatum vast. Beide beslissingen worden neergelegd ter Griffie van de Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. b) Onderstaande bepalingen zijn van toepassing op de door het Paritair Comité voor de Koopvaardij ingestelde oorlogszone : - de zeevarenden zullen de mogelijkheid hebben om hun aanwerving te weigeren voor elk schip dat de oorlogszone binnenvaart; - de zeevarenden tewerkgesteld aan boord van het schip dat de oorlogszone binnenvaart, kan op kosten van de reder afmonsteren.

Bij éénparige beslissing van het paritair comité kan de afmonstering van de zeevarenden om veiligheidsredenen voor bepaalde oorlogszones niet worden toegestaan. De weigering tot afmonstering dient opgenomen te worden in de beslissing vastgesteld in artikel 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 oktober 2006 tot vaststelling van sommige modaliteiten bij tewerkstelling in een oorlogszone; - bij overlijden van de zeevarende aan boord van een schip die zich in een oorlogszone bevindt en die als gevolg van een oorlogsdaad overlijdt, ontvangt de rechthebbende erfgenaam een éénmalige bijkomende premie ten laste van de reder ten bedrage van de overlijdenspremie; - indien de zeevarende aan boord van een schip die zich in een oorlogszone bevindt en ingevolge een oorlogsdaad wordt verwond met een blijvende medische ongeschiktheid waardoor hij definitief ongeschikt wordt bevonden om een functie aan boord van een schip uit te oefenen zal de reder een éénmalige bijkomende premie betalen aan de zeeman ten bedrage van de premie voor volledige arbeidsongeschiktheid. c) De premie waarvan sprake in artikel 18, b) van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt eveneens uitgekeerd aan de zeeman of diens wettelijke erfgenaam indien het zeeschip het voorwerp uitmaakt van een terroristische aanslag of van piraterij, die tot gevolg heeft dat de zeeman overlijdt of indien de zeeman definitief medisch ongeschikt wordt bevonden om een functie aan boord van een schip uit te voeren.

Art. 19.Invaliditeit Een zeeman die gewond geraakt ingevolge een ongeval - wat ook de oorzaak mag zijn - tijdens het dienstverband met de werkgever - elke fout buiten beschouwing gelaten - ook als het ongeval gebeurde op de weg van of naar het schip, en waardoor de arbeidscapaciteit vermindert, ontvangt bovenop de doorbetaling van zijn loon een vergoeding in overeenstemming met de bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst, op voorwaarde dat de verwondingen niet het gevolg zijn van een bewezen opzettelijke daad.

De vergoeding waarvoor de werkgever, hetzij de beheerder, de bemanningsagent en elke andere rechtspersoon die een substantiële band heeft met het schip hoofdelijk aansprakelijk zijn wordt berekend aan de hand van een overeengekomen medisch rapport. Zowel de werkgever als de zeeman heeft de mogelijkheid om een eigen verslag te laten opstellen. Bij onenigheid tussen de door de werkgever aangeduide arts en de door de zeeman aangeduide arts wordt er een derde arts ingeschakeld, waarvan de aanstelling goedgekeurd is door beide partijen. De beslissing van deze derde arts zal definitief zijn en bindend voor beide partijen. Het voormelde medisch verslag bepaalt de invaliditeitsgraad. De tabel in bijlage 4 toont de bedragen van de vergoedingen.

Voor alle niet in deze tabel vermelde percentages, inclusief die onder de 10 pct., worden de vergoedingen pro rata berekend.

Wanneer de invaliditeit van een zeeman op 50 pct. of meer geschat wordt op basis van zijn contract zal de betrokkene, op basis van deze alinea, beschouwd worden als blijvend ongeschikt voor scheepsdienst, in welke functie dan ook. Dit zal aanleiding geven tot toekenning van een vergoeding van 100 pct. Bovendien, als de invaliditeit van een zeeman minder dan 50 pct. bedraagt op basis van zijn contract maar de bedrijfsarts oordeelt dat de betrokkene blijvend ongeschikt is voor scheepsdienst, in welke functie dan ook, zal de zeeman in kwestie 100 pct. vergoeding ontvangen.

Betalingen gedaan onder deze clausule beletten het indienen van claims voor schadevergoeding in rechte niet. De ontvangen betalingen zullen afgetrokken worden van de eventueel toegekende schadevergoeding.

Art. 20.Verzekering De werkgever zal een gepaste verzekering afsluiten om zich volledig in te dekken tegen mogelijke onvoorziene omstandigheden voortvloeiend uit de artikelen van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 21.Repatriëring Een zeeman heeft recht op repatriëring op kosten van de werkgever (inclusief loon) ofwel naar zijn thuisadres of naar de plaats van de aanmonstering (de keuze ligt bij de zeeman) : a) na de contractuele termijn, maar steeds in uitvoering van de bepalingen van artikel 3;b) bij afmonstering te wijten aan ziekte of verwonding;c) bij ontslag door de werkgever;d) bij verlies, oplegging of verkoop van het schip;e) indien het schip aan de ketting is gelegd (door toedoen van een zeeman of niet) vooropgesteld dat het schip meer dan 14 dagen vastgehouden is;f) indien de werkgever de bepalingen van de overeenkomsten niet naleeft heeft de zeeman recht op betaling van het nog verschuldigde loon en op repatriëring op kosten van de werkgever;g) bij ontslag op basis van artikel 24, b) en c) hieronder. De wijze van repatriëring zal voldoen aan alle redelijke eisen van comfort. De werkgever zal de verblijfkosten van de zeeman aan wal dragen tot diens repatriëring.

Wanneer tijdens het dienstverband de echtgenote of, in geval van een alleenstaande een ouder, levensgevaarlijk ziek wordt en er voor overlijden gevreesd wordt terwijl de zeeman zich in het buitenland bevindt, zal alles in het werk gesteld worden om de betrokken zeeman zo snel mogelijk te repatriëren. Bewijskrachtige schriftelijke documenten ter zake opgesteld door een bevoegde arts zullen zo snel mogelijk aan de kapitein of de werkgever moeten voorgelegd worden.

De reder kan de kosten van repatriëring terugvorderen van de zeevarende in geval de arbeidsovereenkomst omwille van disciplinaire redenen werd beëindigd.

Art. 22.Voeding, logies, beddengoed, voorzieningen, enz.

De werkgever zal het volgende ter beschikking stellen van elke zeevarende in dienst aan boord : a) voldoende voedsel van goede kwaliteit;b) logies van voldoende grootte en standaard;c) één matras en tenminste één kussen, drie dekens, 2 lakens, één kussensloop en 2 handdoeken.De lakens, kussensloop en handdoeken worden tenminste één keer per week ververst; d) nodige bestek en serviesgoed;e) een wasserette;f) recreatieve voorzieningen in overeenstemming met relevante IAO voorschriften. Bovendien zal de werkgever de scheepskeuken voorzien van al het materiaal dat gewoonlijk vereist is om te koken. Alle in c) en d) vermelde items zullen van goede kwaliteit zijn. De logies zullen in het algemeen beantwoorden aan de criteria gesteld door de relevante IAO voorschriften in verband met logies voor de bemanning.

Art. 23.Bezittingen van de bemanningsleden Bij gedeeltelijk of volledig verlies of beschadiging van zijn persoonlijke bezittingen, ten gevolge van welke oorzaak dan ook, die voorvalt terwijl de zeeman aan boord van het schip is of op weg is naar of van het schip, heeft de zeeman recht op een schadeloosstelling door de werkgever. Deze vergoeding zal maximum 2 500 US $ bedragen. Er zal geen schadevergoeding toegekend worden indien de zeeman nagelaten heeft om normaal zorg te dragen voor zijn bezittingen. Persoonlijke bezittingen met een waarde groter dan 250 US $ geven enkel recht op compensatie indien zij voorafgaandelijk en schriftelijk aan de kapitein of de werkgever aangegeven werden. De zeeman zal officieel verklaren dat de door hem gegeven informatie over de verloren bezittingen voor zover hij weet waar is. Een waardevermindering van 1/3 per volledig jaar (leeftijd van het voorwerp) wordt toegepast op elektronische goederen. Alle andere goederen verminderen in waarde a rato van 1/5 per volledig jaar (leeftijd van het voorwerp).

Art. 24.Beëindiging van de tewerkstelling a) De zeeman mag een einde maken aan zijn arbeidsovereenkomst mits twee weken opzeg aan de werkgever of de kapitein van het schip.Deze opzeg mag geschreven zijn of mondeling in dit geval in aanwezigheid van een getuige (zie ook artikelen 3 en 21 hierboven). b) De zeeman mag weigeren om naar een oorlogsgebied te varen zoals gedefinieerd in artikel 18, b).c) De zeeman heeft het recht om zijn arbeidsovereenkomst te beëindigen ais het schip niet zeewaardig of substandaard verklaard wordt met betrekking tot IAO Conventie nr.147 (minimumnormen voor koopvaardijschepen), aangevuld met het Protocol van 1996, en indien de tekortkomen niet binnen een redelijke termijn worden rechtgezet. d) De werkgever mag de arbeidsovereenkomst niet beëindigen vóór het einde van de tewerkstellingstermijn (zoals bepaald in artikel 3), behalve in de volgende gevallen : i.Bij volledig verlies van het schip, of ii. Wanneer het schip tenminste één maand ononderbroken uit de vaart is genomen, of iii. Bij wangedrag van de zeeman, onder meer het overtreden van de regels en reglementen inzake drugs en alcohol, wat aanleiding geeft tot het wettelijk recht om de zeeman te ontslaan. Indien de werkgever de zeeman ontslaat wegens wangedrag moet hij, voorafgaand aan het ontslag, de zeeman schriftelijk op de hoogte stellen van het wangedrag dat aanleiding geeft tot zijn ontslag. Bij gebrek aan dit schriftelijk bericht is de beëindiging van de arbeidsovereenkomst ongeldig en heeft de zeeman recht op schadevergoeding voor de resterende termijn van zijn tewerkstelling plus een schadeloosstelling zoals voorzien in punt e) hieronder.e) Een zeeman heeft recht op een schadevergoeding gelijk aan twee maanden basisloon indien zijn tewerkstelling wordt beëindigd voor welke reden ook, behalve indien : i.De beëindiging volgt uit het aflopen van de dienstperiode overeengekomen in de arbeidsovereenkomst van de betrokkene, of ii. De beëindiging resulteert uit een opzeg door de zeeman zoals voornoemd; of indien de zeeman volgens de wet en de geldende regels ontslaan is wegens wangedrag in hoofde van de zeeman zelf, inclusief het overtreden van de regels en reglementen inzake drugs en alcohol; iii. De zeeman binnen een redelijke termijn overgeplaatst wordt naar een ander schip om zijn arbeidsovereenkomst uit te doen; iv. De resterende contractuele termijn van tewerkstelling van de zeeman minder dan 2 maanden bedraagt. In dat geval wordt het basisloon van de resterende contractperiode uitbetaald. f) In overeenstemming met de bedoelingen van deze overeenkomst zal de weigering van een zeeman om met het schip te varen niet beschouwd worden als wangedrag in hoofde van de zeeman indien : i.Het schip niet zeewaardig is, of ii. Het om voor eender welke reden onwettelijk zou zijn om met het schip te varen; iii. De zeeman zijn grieven over de toepassing van deze overeenkomst schriftelijk aan de werkgever heeft overgemaakt, of iv. De zeeman weigert om naar een oorlogsgebied te varen zoals bepaald in artikel 18.

Art. 25.Lidmaatschap en vertegenwoordiging van zeelieden a) De werkgever erkent het recht van de zeeman om deel te nemen aan vakbondsactiviteiten en het recht beschermd te worden tegen antivakbondsdiscriminatie zoals bepaald in IAO conventies nrs.87 en 98. b) De werkgever erkent het recht van de vakbonden om een vakbondsafgevaardigde aan te stellen die gekozen wordt tussen de bemanningsleden.Deze afgevaardigden kunnen niet ontslagen worden noch het voorwerp uitmaken van een tuchtprocedure tenzij de vakbond er vooraf van op de hoogte gesteld is en genoeg tijd krijgt om in een degelijke vertegenwoordiging aan de wal te voorzien.

Art. 26.Contractbreuk Elk geschil en/of contractbeuk in verband met deze overeenkomst tussen de zeeman en de werkgever zal, voorafgaandelijk aan de toegang tot de normale rechtsgang, het voorwerp uitmaken van overleg tussen de werknemer, de werkgever of de werkgeversafgevaardigde die deze overeenkomst ondertekend heeft. Indien de partijen niet tot een akkoord komen zal de Belgische wetgeving van toepassing zijn en zullen de Belgische rechtbanken bevoegd zijn.

Art. 27.Wijziging van de overeenkomst De voorwaarden van deze overeenkomst worden geregeld herbekeken door de vakbonden. Indien de vakbonden en de werkgever op enig moment wederzijds akkoord gaan met aanpassingen en/of toevoegingen aan deze overeenkomst, dan worden zulke aanpassingen en toevoegingen schriftelijk overeengekomen en ondertekend door de partijen.

Art. 28.Gelijkheid Elke zeeman heeft het recht om te werken, te leren en te leven in een omgeving vrij van pesterijen en intimidatie op gronden van sekse, ras of andere.

Art. 29.Afstand en delegeren van recht De werkgever verbindt zich ertoe geen enkele eis of verzoek te richten aan een zeeman om een document te ondertekenen waarbij deze, door middel van een verklaring van afstand of overdracht of andere, wijziging- en aan de voorwaarden van deze overeenkomst aanvaardt of belooft te aanvaarden of waarbij hij de werkgever, personen in dienst van de werkgever of agenten van deze laatste, enig loon (inclusief uitstaand loon) of andere bezoldigingen die hem verschuldigd zijn of zullen worden op basis van deze overeenkomst terugbetaalt of belooft te zullen terugbetalen.

Art. 30.Overeenkomsten Het is de zeeman niet toegestaan om koopwaar voor eigen rekening aan boord te brengen, behalve met goedkeuring van de werkgever. De zeeman is verantwoordelijk voor alle schade, boetes en straffen opgelopen door het aan boord brengen van dergelijke goederen. De kapitein heeft het recht om al deze koopwaar te lozen.

De zeeman heeft niet het recht om alcoholische dranken aan boord te brengen zonder toestemming van de kapitein of de werkgever. Dit geldt evenzeer indien de goederen voor eigen rekening en eigen verbruik bestemd zijn. De zeeman zal verantwoordelijk zijn voor alle mogelijke gevolgen inclusief schadevergoeding, boetes en andere straffen die mogelijks verbonden zijn aan het inschepen en bezitten van dergelijke goederen. Hij zal verantwoordelijk zijn voor de eventuele gevolgen van een valse verklaring.

De zeeman erkent en onderwerpt zich aan het drug- en alcoholbeleid van de werkgever (zie bijlage 3). Elke inbreuk op dit beleid kan bestraft worden met onmiddellijke beëindiging van de arbeidsovereenkomst zonder enige schadevergoeding.

De zeeman is verantwoordelijk voor de goederen die de werkgever aan hem toevertrouwd heeft. Als hij deze goederen opzettelijk vernielt of beschadigt zal hij de werkgever hiervoor vergoeden.

De zeeman is verantwoordelijk voor het meebrengen van alle noodzakelijke documenten bij inschepen. Hij bezorgt de originele documenten, zoals een passend STCW certificaat (degelijk onderschreven), het zeemansboek, het vaccinatieboekje, het attest van medische geschiktheid, een internationaal paspoort, reis- of bedrijfsdocumenten, en andere eventueel relevante documenten, aan de kapitein.

Deze overeenkomst is toepasselijk voor alle zeevarenden die niet ingeschreven zijn in de Belgische Pool der Zeelieden en die af en toe werkzaam zijn op schepen die de Belgische vlag voeren. De overeenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur en treedt in voege op 1 januari 2012.

Elk van de ondertekenende partijen heeft het recht de overeenkomst te beëindigen, mits in acht name van een opzegtermijn van 6 maanden. De opzegging zal gebeuren door middel van een aangetekend schrijven gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de koopvaardij en aan alle betrokken partijen. De opzegtermijn vangt aan op de datum waarop het aangetekend schrijven aan de voorzitter werd gericht Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 mei 2013.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 augustus 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de arbeidsvoorwaarden voor zeelieden die niet ingeschreven zijn op de Poollijst zoals bedoeld in artikel 1bis, 1° van de besluitwet van 7 februari 1945, en die tewerkgesteld worden aan de koopvaardijschepen die de Belgische vlag voeren In voege vanaf 1 januari 2012 (US $) - Barema's

Rang

Dif.

Factor

Maandelijks basisloon

Overuren

Loon p/overuur

Uurloon

Compensatie, verlof, en feestdgen

Verlof

Mandloon

Tanker bonus

Maandloon tanker

Voeding en logies

Lumpsum

Gewaarborgde overuren


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

Kapitein

3,369

2057

1531

14,86

11,89

118,90

171

3878

674

4552

96

2

1e off

2,175

1327

988

9,59

7,67

76,71

171

2502

435

2937

96

3

2e off

1,742

1063

791

7,68

6,14

61,45

89

2004

348

2353

96

4

3e off

1,498

914

680

6,60

5,28

52,83

76

1723

300

2023

96

5

4e off

1,3

793

590

5,73

4,58

45,84

66

1495

260

1755

96

6

Asp off

1,05

641

477

4,63

3,71

37,06

53

1209

210

1419

96

7

Cadet

0,36

220

164

1,59

1,27

12,72

18

415

0

415

96

8

1e wtk

3,062

1869

1391

13,50

10,80

108,03

156

3524

612

4136

96

9

2e wtk

2,175

1327

988

9,59

7,67

76,71

111

2502

435

2937

96

10

3e wtk

1,742

1063

791

7,68

6,14

61,45

89

2004

348

2353

96

11

4e wtk

1,498

914

680

6,60

5,28

52,83

76

1723

300

2023

96

12

5e wtk

1,3

793

590

5,73

4,58

45,84

66

1495

260

1755

96

13

Asp wtk

1,05

641

477

4,63

3,71

37,05

53

1209

210

1419

96

14

Cadet

0,36

220

164

1,59

1,27

12,72

18

415

0

415

96

15

Electrieker

1,742

1063

791

7,68

6,14

61,45

89

2004

348

2353

96

16

Bootsman

1,117

682

508

4,93

3,94

39,42

57

1286

223

1509

96

17

Motorman

1,117

682

508

4,93

3,94

39,42

57

1286

223

1509

96

18

Fitter

1,117

682

508

4,93

3,94

39,42

57

1286

223

1509

96

19

Pompman

1,117

682

508

4,93

3,94

39,42

57

1286

223

1509

96

20

Chef kok

1,117

682

508

4,93

3,94

39,42

57

1286

223

1509

96

21

A/B

1

610

454

4,41

3,53

35,26

51

1150

200

1350

96

22

Olieman

1

610

454

4,41

3,53

35,26

51

1150

200

1350

96

23

Steward

1

610

454

4,41

3,53

35,26

51

1150

198

1350

96

24

2de kok

0,99

604

450

4,36

3,49

34,91

50

1139

198

1337

96

25

Steward

0,99

604

450

4,36

3,49

34,91

50

1139

196

1337

96

26

OS

0,98

598

445

4,32

3,46

34,57

50

1127

196

1323

96

27

Wiper

0,98

598

445

4,32

3,46

34,57

50

1127

196

1323

96

28

Dekjongen

0,98

598

445

4,32

3,46

34,57

50

1127

1323

96


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 mei 2013.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 augustus 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de arbeidsvoorwaarden voor zeelieden die niet ingeschreven zijn op de Poollijst zoals bedoeld in artikel 1bis, 1° van de besluitwet van 7 februari 1945, en die tewerkgesteld worden aan de koopvaardijschepen die de Belgische vlag voeren Lijst van uitkeringen

Artikel 16.Vergoeding bij overlijden : (i) Naaste familie - US $ 80 000. (ii) Elk kind ten laste onder de 18 jaar - US $ 20 000 (met een maximum van 4 kinderen).

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 mei 2013.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

Bijlage 3 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 augustus 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de arbeidsvoorwaarden voor zeelieden die niet ingeschreven zijn op de Poollijst zoals bedoeld in artikel 1bis, 1° van de besluitwet van 7 februari 1945, en die tewerkgesteld worden aan de koopvaardijschepen die de Belgische vlag voeren Verklaring tegen het gebruik van drugs en alcohol Ik, . . . . . zeeman verbonden door een arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst aan boord van . . . . ., afgesloten met . . . . ., werkgever, verklaar hierbij.

A. Dat ik geen regelmatig gebruiker ben van drugs, andere dan diegene die door een erkende arts werden voorgeschreven.

Indien dergelijk gecontroleerd gebruik van drugs plaats vond heb ik daarover een verklaring afgelegd tijdens het medisch onderzoek voorafgaand aan mijn aanwerving.

B. Ik zal geen drugs gebruiken tijdens mijn dienstperiode aan boord, derhalve indien ze voorgeschreven worden door de verantwoordelijke officier of een arts aangesteld door de kapitein of zijn agenten.

C. Ik zal me niet verzetten tegen steekproefsgewijs uitgevoerde test met betrekking tot het gebruik van drugs of het misbruik van alcohol, die door de kapitein worden opgelegd binnen het toepassingsgebied van het bedrijfsbeleid aangaande drugs en alcohol.

D. Ik ben volledig op de hoogte van het bedrijfsbeleid aangaande drugs- en alcohol en ik verbind mij er toe om dit na te leven.

E. Ik ga er mee akkoord dat het bezit, het gebruik en het verhandelen van drugs en het niet naleven van het bedrijfsbeleid inzake drugs en alcohol terecht aanleiding geven tot mijn ontslag om dringende redenen en dat ik in dergelijk geval de kosten voor repatriëring zelf moet dragen.

Ik zal mijn volledige medewerking verlenen aan het U.S. Drug Enforcement Agency, wat betreft de toepassing van de bepalingen uit het veiligheidshandboek "Sea Carrier Security Manual".

Ik heb deze verklaring afgelegd zonder dwang en uit vrije wil, Datum : Plaats : Handtekening : Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 mei 2013.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

Bijlage 4 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 augustus 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de arbeidsvoorwaarden voor zeelieden die niet ingeschreven zijn op de Poollijst zoals bedoeld in artikel 1bis, 1° van de besluitwet van 7 februari 1945, en die tewerkgesteld worden aan de koopvaardijschepen die de Belgische vlag voeren

Invaliditeitsvergoeding

Vergoedingen in US $


pct.

Scheepsgezellen

Officieren

100

80 000

120 000

75

60 000

90 000

60

48 000

72 000

50

40 000

60 000

40

32 000

48 000

30

24 000

36 000

20

16 000

24 000

10

8 000

12 000


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 mei 2013.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

^