Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 22 juni 2020
gepubliceerd op 21 augustus 2020

Koninklijk besluit houdende aanduiding van de heer Koen Milis tot Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2020015327
pub.
21/08/2020
prom.
22/06/2020
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 JUNI 2020. - Koninklijk besluit houdende aanduiding van de heer Koen Milis tot Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op artikel 107, tweede lid, van de Grondwet;

Gelet op het koninklijk besluit van 11 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/07/2001 pub. 13/07/2001 numac 2001002073 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de weging van de management- en staffuncties in de federale overheidsdiensten en tot vaststelling van hun wedde sluiten betreffende de weging van de management- en staffuncties in de federale overheidsdiensten en tot vaststelling van hun wedde, de artikelen 3, gewijzigd bij koninklijk besluit van 9 maart 2004, en 6, § 1;

Gelet op het koninklijk besluit van 29 oktober 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/10/2001 pub. 31/10/2001 numac 2001002158 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de aanduiding en de uitoefening van de managementfuncties in de federale overheidsdiensten sluiten betreffende de aanduiding en de uitoefening van de managementfuncties in de federale overheidsdiensten en de programmatorische federale overheidsdiensten, artikel 10, § 1, 2° ;

Gelet op het koninklijk besluit van 20 november 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/11/2001 pub. 24/11/2001 numac 2001002131 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer sluiten houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, artikel 3, vervangen bij koninklijk besluit van 19 februari 2016;

Gelet op het advies van de Inspectie van financiën, gegeven op 16 juli 2019;

Gelet op de functiebeschrijving voor de functie van Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart bij de FOD Mobiliteit en Vervoer;

Gelet op het verslag van de selectiecommissie van Selor voor de selectie van de functie van Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart bij de FOD Mobiliteit en Vervoer van 26 maart 2020;

Gelet op het verslag van het aanvullend onderhoud dat met de heer Koen Milis plaatsvond op 26 mei 2020;

Overwegende de hoogdringendheid om de heer Koen Milis aan te stellen omwille van de hierna vermelde redenen;

Overwegende dat vanuit het aspect veiligheid en beveiliging (luchtvaartveiligheid, toegang tot luchthavensites, maatregelen tegen inbraak, antiterreur,...) de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal luchtvaart van rechtswege hoofdinspecteur is van de luchtvaart- en luchthaveninspectie. De houder van dit mandaat heeft in zijn hoedanigheid van hoofd van de luchtvaart- en luchthaveninspecties het gezag en het toezicht over de leden van de luchtvaart- en luchthaveninspecties;

Overwegende dat deze taak niet kan gedelegeerd worden en het bijgevolg van cruciaal belang is om de continuïteit van de dienst luchtvaartinspectie te verzekeren en teneinde de luchtvaartveiligheid, inclusief de beveiliging, te waarborgen, dat zo snel mogelijk wordt overgegaan tot een aanstelling;

Overwegende dat ook andere reglementering inzake luchtvaart tal van bevoegdheden toekent aan de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart waarvoor enkel hij bevoegd is en die bijgevolg niet rechtsgeldig kunnen worden gedelegeerd aan iemand anders zonder aanpassing van de reglementering. Reglementering die door de huidige Regering overigens ook niet kan worden gewijzigd. Zo maakt de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart op grond van artikel 21 van het KB van 24 maart 2000 `tot uitvoering van de wet van 11 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/12/1998 pub. 07/05/1999 numac 1999007004 bron ministerie van landsverdediging Wet betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen sluiten betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', bijvoorbeeld ook deel uit van de Nationale Veiligheidsoverheid;

Overwegende dat door het niet invullen van de functie van Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart, geen juridische impasse mag worden gecreëerd die zou verhinderen dat bepaalde cruciale beslissingen in de luchtvaartsector, conform de vigerende luchtvaartreglementering zouden kunnen worden genomen;

Overwegende dat het tot de opdracht van de Regering behoort om immobilisme te vermijden en ondanks alles de continuïteit van de uitvoerende macht te waarborgen en over de fundamentele belangen van de Staat te waken;

Overwegende dat sinds 1 september 2017 de functie van Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart ad interim wordt waargenomen door de heer Eugeen Van Craeyvelt, Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Scheepvaart. Op 30 juni 2020 loopt zijn ambtstermijn van 6 jaar voor de functie van Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Scheepvaart ten einde, zodat hij ook niet langer de functie van Directeur-generaal Luchtvaart ad interim zal uitoefenen. Bovendien heeft hij ook expliciet meegedeeld niet meer in te stemmen met een eventuele vraag tot verlenging van zijn functie als Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart ad interim in combinatie met zijn mandaat als Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Scheepvaart. Er moet dan ook snel voorzien worden in zijn vervanging;

Overwegende dat een formele consultatie via het Directiecomité van de FOD Mobiliteit en Vervoer werd gehouden zowel bij de leden van Directiecomité, als bij het Directoraat-generaal Luchtvaart, als bij de andere Directoraten-generaal en de Stafdiensten van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dat uit deze consultatie enerzijds is gebleken dat de vereiste competenties voor de uitoefening van deze kritieke functie momenteel binnen de FOD Mobiliteit en Vervoer niet aanwezig zijn gelet op de vereisten gepubliceerd in de functiebeschrijving, en anderzijds, dat niemand die binnen de FOD Mobiliteit en Vervoer aan de voorwaarden voldoet om tijdelijk in zijn vervanging te voorzien (meer bepaald een houder van een management- of staffunctie, dan wel een federaal ambtenaar van niveau A5 of A4), bereid is de functie van Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart ad interim waar te nemen;

Overwegende dat hoewel er in principe ook interfederaal een oproep zou kunnen worden gedaan om een tijdelijke vervanger te vinden, deze optie niet aangewezen is omdat dit enerzijds te veel tijd vergt en anderzijds zou impliceren dat iemand tijdelijk aan het hoofd van het Directoraat-generaal Luchtvaart wordt gesteld die absoluut geen ervaring in de luchtvaartsector heeft, en zelfs misschien geen ervaring heeft in een managementfunctie op dat niveau;

Overwegende de enorme impact van COVID-19 op de luchtvaartsector, hetgeen impliceert dat het Directoraat-generaal Luchtvaart nu meer dan ooit nood heeft aan goed leiderschap en iemand met kennis en ervaring, zodat deze functie niet aan eender wie kan worden toegewezen, zelfs niet tijdelijk;

Overwegende dat de luchtvaartsector door de impact van COVID-19 zware klappen heeft gekregen, zodat het cruciaal is dat zo snel mogelijk een strategische visie wordt ontwikkeld;

Overwegende dat het Directoraat-generaal Luchtvaart sinds 2015 enkel nog vertegenwoordigd is geweest door Directeurs-generaal ad interim, die deze taak steeds naar best vermogen hebben volbracht, waaronder de heer Van Craeyvelt sinds september 2017, maar dat in de huidige omstandigheden, gelet op de COVID-19-crisis, een nieuwe aanstelling ad interim niet langer houdbaar is;

Overwegende dat het nu meer dan ooit belangrijk is dat iemand met het geschikte profiel en de juiste competenties het Directoraat-generaal Luchtvaart op een stabiele manier kan leiden in deze uitzonderlijke situatie en als vertegenwoordiger kan optreden op nationaal, Europees en internationaal niveau, in plaats van opnieuw iemand tijdelijk deze functie te moeten laten waarnemen. In tijden als deze, is het noodzakelijk dat iemand, die met daadkracht beslissingen of standpunten kan en durft in te nemen, deelneemt aan vergaderingen van internationale en Europese organisaties (zoals de ICAO en het EASA);

Overwegende dat het imago van België lijdt onder de interne situatie van het Directoraat-generaal Luchtvaart, die voor een aantal uitdagingen staat, zoals het PRS-dossier omtrent het gebruik van de landingsbanen van Brussels Airport en in de komende weken, het dossier omtrent de toegangsbadges waarvan de bevoegdheid toegekend is aan de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart, het dossier Swissport, het protocol met betrekking tot de heropstart van de civiele luchtvaart in het kader van de COVID-19-crisis, de gevraagde en lopende audits en onderzoeken waarvoor acties moeten worden ondernomen, het PBN, enz.;

Overwegende dat er momenteel een zeer geschikte kandidaat is gevonden, is het belangrijk dat hij niet in het ongewisse blijft over zijn aanstelling. Dit is des te meer het geval nu er, in tegenstelling tot de twee eerdere selectieprocedures, een weerhouden kandidaat is die momenteel (nog) beschikbaar is;

Overwegende dat de heer Milis in navolging van dit besluit zijn situatie juridisch dient te regelen met het oog op de aanstelling vanaf 1 september 2020;

Overwegende dat de eerste selectieprocedure werd aangevat lang voor de regering in lopende zaken ging, en dus duidelijk in tempore non suspecto werd gestart en de huidige selectieprocedure enkel de voortzetting is van de eerdere intentie om voor de functie van Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart de meest geschikte kandidaat te vinden;

Overwegende dat de administratieve procedure is verlopen volgens de gebruikelijke regels en niet ongewoon snel werd beëindigd. De oproep voor kandidaten werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 24 oktober 2019. Kandidaten hadden daarna tijd tot 25 november 2019 om te solliciteren. Op 5 maart 2020 werden vervolgens door de selectiecommissie gesprekken gehouden met de voor de computergestuurde proef geslaagde kandidaten. Het aanvullend onderhoud vond ten slotte plaats op 26 mei 2020;

Overwegende dat uit de twee voorafgaand gelanceerde selectieprocedures duidelijk is gebleken dat het zeer moeilijk is om een geschikte kandidaat te vinden voor een functie als deze. De vergelijkende selectietests van Selor hebben ook nu slechts één kandidaat in groep A opgeleverd, waarmee vervolgens een geslaagd aanvullend onderhoud plaatsvond;

Overwegende dat het aanvullend onderhoud van 26 mei 2020 de resultaten van de vergelijkende selectietests van Selor, nl. dat de heer Milis over de vereiste competenties beschikt, bevestigde;

Overwegende dat de heer Milis beantwoordt aan het profiel van de functie van Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart bij de FOD Mobiliteit en Vervoer. Hij heeft een ruime managementervaring en ervaring in changemanagement. Hij heeft aangetoond dat hij in staat is de moderne managementtechnieken doeltreffend te kunnen toepassen. Bovendien heeft hij in het verleden samengewerkt met verschillende beleidsniveaus en administraties, ook in internationale context, om zijn doelstellingen te bereiken daarbij rekening houdend met bestaande tendensen en behoeften. Hij heeft aangetoond dat hij medewerkers kan motiveren en verzamelen achter gemeenschappelijke doelstellingen, waarbij hij oog heeft voor de teamgeest en het verder ontwikkelen van de teamleden. Hij beschikt over het vermogen om verantwoordelijkheden op te nemen, ook al vergt dit beslissingen die niet altijd goed onthaald worden. Hij heeft de nodige kennis en affiniteit met de luchtvaartsector en is tevens piloot;

Overwegende dat de heer Milis als enige kandidaat in groep A "zeer geschikt" werd gerangschikt, zodat er in dit dossier op zich geen appreciatie vereist is. Er is immers geen ruimte om iemand anders dan de heer Milis aan te stellen bij gebrek aan andere evenwaardige kandidaten;

Overwegende dat de Voorzitster van het Directiecomité van de FOD Mobiliteit en Vervoer de heer Koen Milis heeft voorgedragen teneinde te worden aangesteld voor de managementfunctie Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart bij de FOD Mobiliteit en Vervoer;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit ;

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De heer Koen Milis, geboren op 5 juni 1971, wordt aangesteld tot Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Luchtvaart bij de FOD Mobiliteit en Vervoer voor de duur van zes jaar en bezoldigd volgens de salarisklasse 5.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2020.

Art. 3.De Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 22 juni 2020.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, Fr. BELLOT

^