gepubliceerd op 03 oktober 2024
Koninklijk besluit tot afbakening van steunzones in het Vlaamse Gewest rondom Genk, Turnhout, Machelen en Wielsbeke
16 SEPTEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot afbakening van steunzones in het Vlaamse Gewest rondom Genk, Turnhout, Machelen en Wielsbeke
VERSLAG AAN DE KONING Sire, In artikel 16 van de
wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
15/05/2014
pub.
22/05/2014
numac
2014203009
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance
sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, is bepaald dat een gewest dat met de federale overheid een in dat artikel bedoeld samenwerkingsakkoord heeft gesloten, in het geval van een grootschalig collectief ontslag een steunzone aan de minister die bevoegd is voor Financiën kan voorstellen.
Op 24 april 2024 had ik de eer om een voorstel van het Vlaamse Gewest te mogen ontvangen. In dit voorstel wordt de beslissing van de Vlaamse Regering van 22 maart 2024 om vier nieuwe steunzones af te bakenen, uitgevoerd door te voorzien in een concrete afbakening van deze steunzones en een verantwoording waarin wordt beschreven op welke wijze de afbakening van de steunzones zal bijdragen aan de reconversie van de door de collectieve ontslagen getroffen regio's.
In het voorstel van de Vlaamse Regering wordt uiteengezet op welke wijze de vier grootschalige collectieve ontslagen zoals bedoeld in artikel 15, 5° /1, van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance hebben plaatsgevonden.
Artikel 15, 5° /1, van de voormelde wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten omschrijft een grootschalig collectief ontslag als een geheel van één of meerdere collectieve ontslagen die binnen een termijn van drie jaar ten minste 500 werknemers heeft getroffen in één of meerdere vestigingen van één of meerdere ondernemingen gelegen in een ononderbroken zone van 20 km2 en binnen een cirkel met een straal van maximaal 5 km. De drempel van 500 ontslagen werknemers kan worden teruggebracht tot 250 indien de totale steunzone die het gewest voorstelt een graad van jeugdwerkloosheid kent, die geacht wordt gelijk te zijn aan het gemiddelde van de jaarlijkse graad van jeugdwerkloosheid in de gemeenten van de betrokken zone, die hoger is dan 125 pct. van het nationale gemiddelde. Deze drempel kan eveneens worden teruggebracht tot 250 indien de totale steunzone die het gewest voorstelt een graad van werkloosheid kent onder personen ouder dan 50 jaar, die geacht wordt gelijk te zijn aan het gemiddelde van de jaarlijkse graad van werkloosheid onder personen ouder dan 50 jaar in de gemeenten van de betrokken zone, die hoger is dan 125 pct. van het nationale gemiddelde.
Overeenkomstig artikel 16 van de voormelde wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten komen de collectieve ontslagen in aanmerking die hebben plaatsgevonden binnen een termijn van drie jaar voordat het Gewest het voorstel tot afbakening van de steunzone heeft gedaan.
Op 10 oktober 2023 heeft de kennisgeving van het collectief ontslag bij het bedrijf Sappi te Lanaken bij Genk plaatsgevonden, waarbij 642 arbeidsplaatsen verloren gingen.
In de kalenderjaren 2022 en 2023 gingen er ten gevolge van zes collectieve ontslagen in de regio Turnhout-Beerse 616 arbeidsplaatsen verloren, bij de volgende ondernemingen die in een ononderbroken zone van 12,16 km2 en binnen een cirkel met een straal van maximaal 5 km gelegen zijn: - Cloetta België NV (mei 2022): 116 arbeidsplaatsen; - Signify Turnhout (december 2022): 30 arbeidsplaatsen; - Nutriad International NV (maart 2023): 23 arbeidsplaatsen; - Signify Belgium nv (maart 2023): 174 arbeidsplaatsen; - Janssen Pharmaceutica NV (januari 2023): 201 arbeidsplaatsen; - Janssen Pharmaceutica NV/J.C. General services BV (september 2023): 72 arbeidsplaatsen.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Vervolgens gingen er in de kalenderjaren 2021 tot en met 2023 ten gevolge van twaalf collectieve ontslagen in de regio Machelen (gemeenten Vilvoorde, Machelen, Diegem en Zaventem) 513 arbeidsplaatsen verloren, bij de volgende ondernemingen die in een ononderbroken zone van 18,01 km2 en binnen een cirkel met een straal van minder dan 5 km gelegen zijn: - Novartis Pharma nv (juli 2022): 82 arbeidsplaatsen; - Freyssinet Belgium/R.B. Technics (juli 2023): 19 arbeidsplaatsen; - Newrest Servair Airport Services nv (oktober 2021): 15 arbeidsplaatsen; - Avis Budget Group (februari 2021): 17 arbeidsplaatsen; - NTT Belgium nv (juli 2021) : 93 arbeidsplaatsen; - Bayer (september 2022) : 43 arbeidsplaatsen; - CBRE GWS Belgium NV (oktober 2022): 78 arbeidsplaatsen; - Agilent Technologies Belgium (september 2023): 15 arbeidsplaatsen; - Carrier Fire & Security EMEA (december 2023): 21 arbeidsplaatsen; - Ryanair basis te Zaventem (januari 2023): 59 arbeidsplaatsen; - Sabena Aerospace Engineering NV (september 2023): 22 arbeidsplaatsen; - PepsiCo Belex bvba - Tropicana Europe nv (oktober 2022): 49 arbeidsplaatsen.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Tot slot gingen er in de kalenderjaren 2021 tot en met 2023 ten gevolge van vier collectieve ontslagen in de regio Wielsbeke (gemeenten Wielsbeke en Meulebeke) 606 arbeidsplaatsen verloren, bij de volgende ondernemingen die in een ononderbroken zone van 14,99 km2 en binnen een cirkel met een straal van minder dan 5 km gelegen zijn: - Sax Sanitair nv (april 2021): 70 arbeidsplaatsen; - Ideal Floorcoverings (november 2022): 212 arbeidsplaatsen; - Balta Industries (februari 2023): 295 arbeidsplaatsen; - Ferrokonstrukt nv (augustus 2021): 29 arbeidsplaatsen.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Deze groepen van collectieve ontslagen voldoen dus bijgevolg aan de voorwaarden om te worden aangemerkt als vier verschillende grootschalige collectieve ontslagen zoals bedoeld in artikel 15, 5° /1, van de voormelde wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten.
Ook aan de voorwaarde dat er een samenwerkingsakkoord met het desbetreffende gewest moet worden gesloten, werd voldaan via het samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance.
Wat dit samenwerkingsakkoord betreft werd in navolging van de opmerking onder randnummer 5.2.2 in advies 61.332/3 van 15 mei 2017 over het ontwerp dat aanleiding heeft gegeven tot het koninklijk besluit van 22 oktober 2017 `tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Waalse Gewest betreft', aan de Raad van State voorgesteld om deze problematiek definitief te beslechten bij de hernieuwing van dit samenwerkingsakkoord, die zal moeten plaatsvinden naar aanleiding van de buitenwerkingtreding van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
Gelet op de opmerking van de afdeling wetgeving van de Raad van State in het advies 76.954/1/V van 14 augustus 2024 met betrekking tot dit samenwerkingsakkoord, zal aan het Vlaamse Gewest worden gevraagd om dit samenwerkingsakkoord te wijzigen teneinde dit terug te brengen tot een samenwerkingsakkoord dat de Staat of het Vlaams Gewest niet kan bezwaren of dat de Belgen niet persoonlijk kan binden en waarvoor dus in toepassing van artikel 92bis van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, de instemming bij wet of decreet niet moet worden gevraagd.
Voor het overige werd dit ontwerp aangepast aan het advies van de Raad van State en werden de erin voorgestelde wijzigingen helemaal gevolgd.
In het voorstel van de Vlaamse Regering wordt vervolgens uiteengezet op welke wijze de afgebakende steunzones bijdragen aan de reconversie van de door de collectieve ontslagen getroffen regio's: "In de volgende paragrafen worden een aantal indicatoren aangehaald die aantonen dat het voor bedrijven in de huidige en toekomstige economische conjunctuur niet evident is om te investeren. Het blijven voortbestaan van de steunzone maatregel is dan ook van cruciaal belang voor de stimulatie van de economie.
Collectieve ontslagen en faillissementen Collectieve ontslagen vormen het belangrijkste criterium voor de afbakening van nieuwe steunzones, maar zijn vooral een grote aderlating voor verschillende regio's in Vlaanderen. Ter illustratie de sluiting van Sappi: binnen de top 500 van grootste bedrijven is het aandeel bedrijven dat in het Maasland is gevestigd weinig veranderd (van 7,4% naar 8% zelfs), maar ging het aandeel in omzet achteruit van 8,31 naar 7,1% en het aandeel in de totale tewerkstelling zelfs van 7,34 naar 4,4%.
In de laatste vijf jaar sloten 330 vestigingen in Vlaanderen collectief de deuren en verloren meer dan 20.000 werknemers hun job.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Trekken we dit door naar het aantal faillissementen, zien we vooral het afgelopen jaar een stijging in alle provincies:
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Sectorale gevoeligheid Gedurende het laatste decennium is er een algemene daling van het aandeel industrie in de totale economie. In België daalde het aandeel van de industrie in het BBP van 21% naar 17% tussen 2003 en 2022. In Vlaanderen daalde dit van 25% naar 20%. Voor 2024 kunnen we een verder achteruitgang van het aandeel van maakbedrijven verwachten, wetende dat de economische groei (voor België) voor 2023 wordt ingeschat op 0,3% en 1% in 2025. Om die reden worden de steunzones hoofdzakelijk ingevuld door bedrijventerreinen waar de grootste concentraties aan industrie zich bevinden.
Economische prognose Verschillende indicatoren schetsen een weinig rooskleurig beeld van de economische situatie voor de komende jaren: hoge energieprijzen en de inflatie, de verstoorde aanvoerlijnen, de krapte op de arbeidsmarkt, de hoge loonkosten en de rendabiliteit die onder druk staat.
Loonkosten en energieprijzen Uit een recente bevraging van werkgeversorganisaties in de regio Limburg situeren de grootste zorgen van ondernemingen zich op het vlak van loonkosten, energieprijzen, toenemende administratieve verplichtingen en personeelstekort.
In de eerste plaats is blijvende ondersteuning hard nodig om de totale loonkost onder controle te houden en de drempel om bijkomende aanwervingen te doen, laag te houden. De loonkost scheert historisch hoge toppen: Rente ECB De Europese Centrale Bank heeft in korte tijd een aantal renteverhogingen doorgevoerd. In juli 2022 had de ECB voor het eerste in 11 jaar de rente verhoogd, in september van dat jaar was dit de grootste in de geschiedenis van de ECB. Een jaar later is de rentevoet meer dan verdubbeld.
Daarmee wil de ECB de inflatie terugdringen. De keerzijde hiervan is dat bedrijven die willen investeren, meer gaan moeten betalen. Deze impact kan zich ook laten voelen de komende jaren. Daarom is een extra investeringsmaatregel zoals de steunzones meer dan welkom.
Conjunctuurbarometer Zoals de voorspellingen voorafgaand aan de verlenging van de steunzones al aangaven, was een stagnatie van het ondernemersvertrouwen voor 2024 het hoogst haalbare. Na een kleine heropleving in het eerste jaarhelft van 2023, was het vervolg een stuk minder gunstig. Enerzijds zijn er de nog altijd erg negatief noterende winstmarges, anderzijds de negatieve intenties op vlak van investeringen die, samen met een eveneens negatief duikende indicator op vlak van omzet en een verder sputterende export, aan de basis liggen van negatieve vooruitzichten voor het vervolg van 2024.
Conclusie Het afbakenen van vier nieuwe steunzones biedt de mogelijkheid om de economie op verschillende niveaus terug positief te beïnvloeden, specifieke sectoren te ondersteunen, investeringen aan te moedigen en de algehele economische groei te stimuleren.
Een van de belangrijkste positieve effecten is het bevorderen van investeringen. Bedrijven worden vaak aangetrokken door de belastingvoordelen, subsidies of andere financiële prikkels die worden geboden in steunzones. Dit kan leiden tot een toename van bedrijfsactiviteiten, nieuwe werkgelegenheid en een versterking van de lokale economie. Het creëert een gunstig klimaat voor ondernemerschap en kan bijdragen aan een verbeterde concurrentiepositie op internationaal niveau.
Daarnaast kunnen steunzones ook dienen als katalysator voor innovatie.
Bedrijven die profiteren van economische stimuleringsmaatregelen worden vaak aangemoedigd om te investeren in onderzoek en ontwikkeling, wat op de lange termijn de productiviteit en concurrentiekracht van een regio kan versterken. Deze investeringen in innovatie kunnen resulteren in de ontwikkeling van nieuwe technologieën, producten en diensten, wat weer gunstig is voor de economie als geheel." Het Vlaamse Gewest kan bijgevolg op grond van artikel 16 van de voormelde wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten vier steunzones voorstellen die vanaf 1 november 2024 in werking treden rondom de door de vier grootschalige collectieve ontslagen getroffen ondernemingen, op voorwaarde dat de toepassingsperiode van de bestaande steunzones op die datum is verstreken of dat deze vroegtijdig werden stopgezet.
Aangezien de bestaande steunzones rond Genk en Turnhout inderdaad aflopen op 31 oktober 2024 en de Vlaamse Minister van Economie vraagt om de bestaande steunzone rond Zaventem Vilvoorde op 31 oktober 2024 vroegtijdig stop te zetten, is ook aan deze voorwaarde voldaan.
De Vlaamse Regering stelt bijgevolg vier nieuwe steunzones voor met een toepassingsduur van zes jaar en die in werking treden op 1 november 2024.
Deze steunzones omvatten de bedrijventerreinen, terreinen die deel uitmaken van een brownfieldconvenant, of terreinen waar een businesscentrum, doorgangsgebouw, of incubator is gevestigd en die worden vermeld in de bijlage bij dit verslag.
De volgende overzichtskaart geeft een visuele weergave van de vier nieuwe steunzones:
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De door het Vlaamse Gewest voorgestelde steunzones hebben niet tot gevolg dat de in artikel 16 van de voormelde
wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
15/05/2014
pub.
22/05/2014
numac
2014203009
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance
sluiten bedoelde normen overschreden worden, aangezien deze een kleinere oppervlakte dan 2.000 km2 beslaan en een inwonersaantal omvatten dat significant lager is dan 200 000.
Naam
Oppervlakte (km2)
Inwoners
Nom
Superficie (km2)
Habitants
Steunzone Genk
119,9
6.547
Zone d'aide Genk
119,9
6.547
Steunzone Turnhout
179,3
10.193
Zone d'aide Turnhout
179,3
10.193
Steunzone Machelen
111,1
18.427
Zone d'aide Machelen
111,1
18.427
Steunzone Wielsbeke
180,3
24.785
Zone d'aide Wielsbeke
180,3
24.785
Totaal
590,6
59.952
Totale
590,6
59.952
Teneinde de rechtszekerheid te bevorderen wordt, net zoals bij de bestaande steunzones er opnieuw voor geopteerd om de zone af te bakenen door te verwijzen naar de kadastrale perceelnummers van de in de zone opgenomen terreinen. Deze werkwijze maakt het mogelijk om de steunzones op een meer accurate wijze af te bakenen en zorgt er ook voor dat deze afbakening ook via andere wegen dan via Geopunt kan worden gecontroleerd.
Omdat deze kadastrale percelen in het Grootschalig Referentiebestand van het Vlaamse Gewest op een meer nauwkeurige wijze worden afgebakend dan op de meer oudere kadastrale plannen, wordt voor de exacte afbakening van deze percelen verwezen naar het Grootschalig Referentiebestand dat wordt beheerd door het Vlaamse Gewest.
Om te weten te komen of een bepaald adres zich al dan niet in de steunzone bevindt, of om een correct beeld te krijgen van de afbakening van deze steunzones is het nog steeds aangewezen om de door het Vlaams Gewest ontwikkelde webapplicatie Geopunt: (http://www.geopunt.be/) te raadplegen, waar zowel aan de hand van een specifiek adres of een perceelsnummer kan worden opgezocht of een bepaald perceel of adres effectief in de steunzone gelocaliseerd is.
Dit is, Sire, de draagwijdte van het besluit dat U wordt voorgelegd.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Financiën, V. VAN PETEGHEM
Advies 76.954/1/v van 14 augustus 2024 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot afbakening van steunzones in het vlaamse gewest rondom genk, turnhout, machelen en wielsbeke' Op 8 juli 2024 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Financiën verzocht binnen een termijn van dertig dagen, van rechtswege (*) verlengd tot 22 augustus 2024, een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot afbakening van steunzones in het Vlaamse Gewest rondom Genk, Turnhout, Machelen en Wielsbeke'.
Het ontwerp is door de eerste vakantiekamer onderzocht op 8 augustus 2024. De kamer was samengesteld uit Wilfried Van Vaerenbergh, eerste voorzitter van de Raad van State, Jeroen Van Nieuwenhove, kamervoorzitter, Elly Van De Velde, staatsraad, en Greet Verberckmoes, griffier. Het verslag is uitgebracht door Ronald Van Crombrugge, adjunct-auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Koen Muylle, staatsraad.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 14 augustus 2024. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. Voorafgaande opmerking 2. Rekening houdend met het ogenblik waarop dit advies wordt gegeven, vestigt de Raad van State de aandacht van de adviesaanvrager erop dat de ontbinding van de Wetgevende Kamers tot gevolg heeft dat de regering sedert die datum en totdat, na de verkiezing van de Kamer van volksvertegenwoordigers, een nieuwe regering is benoemd door de Koning, niet meer over de volheid van haar bevoegdheid beschikt.Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens die de regering in aanmerking kan nemen als ze te oordelen heeft of het vaststellen of het wijzigen van verordeningen noodzakelijk is.
Strekking van het ontwerp 3. Het voor advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 april 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015003171 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Vlaamse Gewest betreft, en tot vaststelling van het in artikel 2758, § 5, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 bedoelde formulier sluiten `tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Vlaamse Gewest betreft, en tot vaststelling van het in artikel 2758, § 5, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 bedoelde formulier' door vier nieuwe steunzones rondom Genk, Turnhout, Machelen en Wielsbeke af te bakenen.Deze nieuwe steunzones hebben een toepassingsduur van zes jaar en treden in werking vanaf 1 november 2024.
Rechtsgrond 4. Voor het ontwerp wordt rechtsgrond gezocht in artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten `houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance'. Uit artikel 16, eerste lid, van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten kan worden opgemaakt dat, vooraleer een steunzone kan worden afgebakend, een samenwerkingsakkoord moet worden gesloten tussen de federale overheid en het betrokken gewest waarin "nadere afspraken worden gemaakt omtrent de mogelijkheid tot cumulatie van deze maatregel [d.i. de tijdelijke en gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing] met andere steunmaatregelen, het respecteren van de steunintensiteit overeenkomstig de verordening bedoeld in artikel 14, de evaluatie en opvolging van deze maatregel en de termijn binnen dewelke de Koning de door dat gewest voorgestelde steunzones afbakent".
Wat dat betreft wordt in het derde lid van de aanhef van het ontwerp verwezen naar "het samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten gesloten tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance gewijzigd bij de samenwerkingsakkoorden van 4 april 2017 en 26 oktober 2017". Uit het dossier kan evenwel niet worden afgeleid dat de bevoegde parlementen reeds instemming hebben verleend aan het samenwerkingsakkoord.
De Raad van State, afdeling Wetgeving, heeft er in het verleden al bij herhaling op gewezen dat artikel 6 van het voornoemde samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten een financiële verplichting bevat, (1) wat tot gevolg heeft dat dit akkoord de Staat en het Vlaamse Gewest zou kunnen bezwaren en dat in dat geval uit artikel 92bis, § 1, tweede lid, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten `tot hervorming der instellingen' volgt dat een dergelijk akkoord slechts gevolgen heeft nadat het instemming heeft verkregen bij wet en bij decreet (2).
In het verslag aan de Koning bij het thans om advies voorliggende ontwerp wordt in dat verband het volgende vermeld: "Ook aan de voorwaarde dat er een samenwerkingsakkoord met het desbetreffende gewest moet worden gesloten, werd voldaan via het samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance.
Wat dit samenwerkingsakkoord betreft wordt in navolging van de opmerking onder randnummer 5.2.2 in advies 61.332/3 van 15 mei 2017 over het ontwerp dat aanleiding heeft gegeven tot het koninklijk besluit van 22 oktober 2017 `tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Waalse Gewest betreft', voorgenomen om deze problematiek definitief te beslechten bij de hernieuwing van dit samenwerkingsakkoord, die zal moeten plaatsvinden naar aanleiding van de buitenwerkingtreding van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
Gelet op de kritische houding in de adviezen van de afdeling wetgeving van de Raad van State ten opzichte van artikel 6 van dit samenwerkingsakkoord, lijkt het aangewezen om dit artikel buiten beschouwing te laten en er van uit te gaan dat dit artikel geen basis kan vormen voor het hypothetische geval wanneer de Europese Commissie ten gevolge van een overschrijding van de cumulregels zou overgaan tot terugvordering van de steun." Met deze visie kan niet worden ingestemd. Zolang de instemming bij wet en bij decreet met het samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten, zoals gewijzigd bij de samenwerkingsakkoorden van 4 april 2017 en 26 oktober 2017 (zie opmerking 5), niet is verleend, is de regeling in het ontworpen besluit precair. De Raad van State adviseert dan ook om de uitvaardiging van het ontworpen besluit te verdagen tot een ontwerp van wet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten is aangenomen door de Kamer van volksvertegenwoordigers en tot een ontwerp van decreet houdende instemming met datzelfde samenwerkingsakkoord is aangenomen door het Vlaams Parlement, uiteraard nadat het om advies is voorgelegd aan de Raad van State. 5. In het derde lid van de aanhef wordt verwezen naar het samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten, zoals gewijzigd bij de samenwerkingsakkoorden van 4 april 2017 en 26 oktober 2017.Het samenwerkingsakkoord van 26 oktober 2017 is evenwel niet bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Hierover bevraagd, antwoordde de gemachtigde het volgende: "Ik zie dat er sinds 2018 in de verschillende steunzone kb's naar dit samenwerkingsakkoord van 26 oktober 2017 verwezen wordt, maar dit samenwerkingsakkoord blijkt niet te bestaan.
Het samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten werd dus maar één keer gewijzigd, via het samenwerkingsakkoord van 4 april 2017.
We zullen deze verwijsfout corrigeren in de aanhef." Met deze aanpassing kan worden ingestemd. 6. De steunzones die worden afgebakend in het ontwerp hebben een toepassingsperiode van zes jaar te rekenen vanaf 1 november 2024.Het voormelde samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten treedt evenwel buiten werking op 1 juli 2027 (3). Opdat derhalve gedurende de volledige toepassingsperiode van de in het ontwerp bedoelde steunzones zou worden voldaan aan de in artikel 16, eerste lid, van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten vermelde voorwaarde, zal erop moeten worden toegezien dat de geldingsduur van het betrokken samenwerkingsakkoord ook nog tot na 1 juli 2027 wordt verlengd (4).
Onderzoek van de tekst Aanhef 7.1. Het derde lid van de aanhef moet worden aangepast aan hetgeen in opmerking 5 over de rechtsgrond voor het ontwerp is opgemerkt. 7.2.1. In het vierde en vijfde lid van de aanhef verwijzen de stellers van het ontwerp naar de beslissingen van de Vlaamse Regering van 22 maart 2024 `tot afbakening van vier nieuwe steunzones' en het voorstel van het Vlaamse Gewest gericht aan de minister bevoegd voor Financiën, en voorgelegd op 24 april 2024, om de steunzone rond Zaventem-Vilvoorde vervroegd stop te zetten op 31 oktober 2024 en om vanaf 1 november 2024 vier nieuwe steunzones met een toepassingsduur van 6 jaar, rond Genk, Turnhout, Machelen en Wielsbeke af te bakenen.
Aangezien deze beslissingen en dit voorstel het voorliggende ontwerp niet tot rechtsgrond strekken, maar een element vormen van het ruimere juridische kader waarmee rekening moet worden gehouden, moeten deze verwijzingen in de aanhef aanvangen met het woord "Overwegende" en niet met de woorden "Gelet op" (5). 7.2.2. In de Franse tekst van het vijfde lid van de aanhef voege men de datum "31 octobre 2024" toe in de verwijzing naar het voorstel van het Vlaamse Gewest om de steunzone rond Zaventem-Vilvoorde vervroegd stop te zetten. 7.3. De verantwoording voor het ontwerp zoals geformuleerd in het zesde lid ("Overwegende de grootschalige collectieve ontslagen (...)") en in het zevende lid ("Overwegende de door het Vlaamse Gewest gemotiveerde verantwoording (...)") van de aanhef kan beter worden weggelaten, aangezien de verantwoording meer uitvoerig wordt uiteengezet in het verslag aan de Koning (6). 7.4. Wat het achtste lid ("Overwegende dat dit voorstel niet tot gevolg heeft (...)") en het negende lid ("Overwegende dat aan alle toepassingsvoorwaarden (...)") van de aanhef betreffen, bevestigen deze overwegingen dat is voldaan een de vereiste wettelijke bepalingen. Aangezien het onduidelijk is wat de meerwaarde is van deze vermeldingen, kunnen deze dan ook beter worden weggelaten.
De griffier De voorzitter G. Verberckmoes W. Van Vaerenbergh _______ Nota's (*) Deze verlenging vloeit voort uit artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, in fine, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, waarin wordt bepaald dat deze termijn van rechtswege verlengd wordt met vijftien dagen wanneer hij begint te lopen tussen 15 juni en 15 augustus. (1) Voor een grondige analyse van dit artikel, zie adv.RvS 61.332/3 van 15 mei 2017 over het ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 22 oktober 2017 `tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Waalse Gewest betreft', opmerking 5.2.2. (2) Adv.RvS 57.263/3 van 20 april 2015 over een ontwerp dat heeft geleid tot het te wijzigen koninklijk besluit van 28 april 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015003171 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Vlaamse Gewest betreft, en tot vaststelling van het in artikel 2758, § 5, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 bedoelde formulier sluiten, opmerking 3.1; adv.RvS 61.332/3 van 15 mei 2017, opmerking 5.2.2; adv.RvS 69.780/1/V van 29 juli 2021 over een ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 2 september 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/09/2021 pub. 07/09/2021 numac 2021032685 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot eenmalige verlenging van de toepassingsperiode van de steunzones rondom Genk, Turnhout en Zaventem-Vilvoorde sluiten `tot eenmalige verlenging van de steunzones rondom Genk, Turnhout en Zaventem-Vilvoorde', opmerkingen 4 en 5. (3) Met name de dag volgend op de zesde maand nadat de verordening (EU) nr.651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 `waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard' buiten werking is getreden, overeenkomstig artikel 17 van het samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten. (4) Zie ook adv.RvS 69.780/1/V van 29 juli 2021, opmerking 4. (5) Zie de Beginselen van de wetgevingstechniek.Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, 2008, aanbeveling 40, te raadplegen op de internetsite van de Raad van State (www.raadvst consetat.be). (6) Zie de Beginselen van de wetgevingstechniek.Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, 2008, aanbeveling 39, te raadplegen op de internetsite van de Raad van State (www.raadvst consetat.be).
16 SEPTEMBER 2024. - Koninklijk besluit tot afbakening van steunzones in het Vlaamse Gewest rondom Genk, Turnhout, Machelen en Wielsbeke FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 26 december 2022;
Gelet op het koninklijk besluit van 28 april 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015003171 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Vlaamse Gewest betreft, en tot vaststelling van het in artikel 2758, § 5, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 bedoelde formulier sluiten tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Vlaamse Gewest betreft, en tot vaststelling van het in artikel 2758, § 5, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 bedoelde formulier;
Gelet op het samenwerkingsakkoord van 3 april 2015Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 03/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015201817 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten gesloten tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance gewijzigd bij het samenwerkingsakkoord van 4 april 2017;
Overwegende de beslissingen van de Vlaamse Regering van 22 maart 2024 tot afbakening van vier nieuwe steunzones;
Overwegende het voorstel van het Vlaamse Gewest gericht aan de minister bevoegd voor Financiën om de steunzone rond Zaventem-Vilvoorde vervroegd stop te zetten op 31 oktober 2024 en om vanaf 1 november 2024 vier nieuwe steunzones met een toepassingsduur van 6 jaar, rond Genk, Turnhout, Machelen en Wielsbeke af te bakenen, voorgelegd op 24 april 2024;
Overwegende de artikelen 1 tot 12, 13 tot 14 en 17 van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;
Overwegende het decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 16 april 2004 houdende het "Grootschalig Referentie Bestand" (GRB), laatstelijk gewijzigd bij het decreet van 2 april 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/04/2021 pub. 09/04/2021 numac 2021030929 bron vlaamse overheid Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 22 december 2020 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap inzake het gebruik van SURE type decreet prom. 02/04/2021 pub. 15/04/2021 numac 2021041255 bron vlaamse overheid Decreet houdende diverse technische wijzigingen van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013 en gerelateerde bepalingen type decreet prom. 02/04/2021 pub. 28/05/2021 numac 2021041519 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 tot gedeeltelijke omzetting van richtlijn 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en tot omzetting van richtlijn (EU) 2019/944 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2019 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot wijziging van Richtlijn 2012/27/EU (1) type decreet prom. 02/04/2021 pub. 09/04/2021 numac 2021030915 bron vlaamse overheid Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 12 maart 2021 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot vaccinaties tegen COVID-19 sluiten;
Overwegende het besluit van 24 april 2015 van de Vlaamse Regering houdende de erkenning van de inventarisatie van de bedrijventerreinen op perceelsniveau in het Vlaamse Gewest als authentieke geografische gegevensbron, laatstelijk gewijzigd bij het besluit van 10 mei 2019;
Overwegende het decreet van het Vlaamse Gewest van 30 maart 2007 betreffende de Brownfieldconvenanten, laatstelijk gewijzigd bij het decreet van 10 november 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/11/2022 pub. 19/01/2023 numac 2022042898 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 30 maart 2007 betreffende de Brownfieldconvenanten, de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, het decreet van 19 december 2014 houdende de Vlaamse vastgoedcodex en de Vlaamse Codex Wonen van 2021 van 17 juli 2020 type decreet prom. 10/11/2022 pub. 13/01/2023 numac 2022042905 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie en het decreet van 7 juli 2017 tot oprichting van een publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid, tot vaststelling van vergunningsnormen voor private uitbetalingsactoren en tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 betreffende de oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin sluiten;
Overwegende het besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/05/2007 pub. 21/06/2007 numac 2007035840 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen sluiten houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen, laatstelijk gewijzigd bij het besluit van 13 oktober 2023;
Overwegende het besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 05/08/2014 numac 2014204374 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van incubatoren type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035606 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder de jacht kan worden uitgeoefend sluiten houdende subsidiëring van incubatoren, gewijzigd bij de besluiten van 18 december 2015 en 9 februari 2018;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 15 mei 2024;
Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris van Begroting gegeven op 19 juni 2024;
Gelet op het advies nr. 76.954/1/V van de Raad van State gegeven op 14 augustus 2024 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voordracht van de minister van Financiën,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 28 april 2015Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2015 pub. 30/04/2015 numac 2015003171 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014 houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Vlaamse Gewest betreft, en tot vaststelling van het in artikel 2758, § 5, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 bedoelde formulier sluiten tot uitvoering van artikel 16 van de wet van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2014 pub. 22/05/2014 numac 2014203009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance sluiten houdende uitvoering van het pact voor competitiviteit, werkgelegenheid en relance, wat het Vlaamse Gewest betreft, en tot vaststelling van het in artikel 2758, § 5, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 bedoelde formulier, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijke besluit van 26 oktober 2023, wordt vervangen als volgt: "
Artikel 1.§ 1. In het Vlaamse Gewest wordt een steunzone afgebakend met een straal van 40 kilometer rondom de stad Genk, die is samengesteld uit: - de bedrijventerreinen, zoals deze waren afgebakend op 28 maart 2024 in de door het Agentschap Innoveren en Ondernemen van het Vlaams Gewest beheerde dataset bedrijventerreinen; - de percelen waarop op 28 maart 2024 een incubator, een bedrijvencentrum of een doorgangsgebouw is gevestigd is gevestigd zoals bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 05/08/2014 numac 2014204374 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van incubatoren type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035606 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder de jacht kan worden uitgeoefend sluiten houdende subsidiëring van incubatoren of het besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/05/2007 pub. 21/06/2007 numac 2007035840 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen sluiten houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen; - de percelen die worden aangemerkt als projectgronden van een Brownfieldproject waarvoor een Brownfieldconvenant zoals bedoeld in het decreet van het Vlaamse Gewest van 30 maart 2007 betreffende de Brownfieldconvenanten, werd gesloten.
De kadastrale percelen die binnen het toepassingsgebied vallen van het eerste lid, worden in bijlage 2 van dit besluit opgenomen.
De afbakening van deze steunzone wordt gevormd door het geheel van deze percelen, waarvan de grenzen worden bepaald door het "Grootschalig Referentie Bestand" zoals bedoeld in het decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 16 april 2004 "houdende het Grootschalig Referentie Bestand" (GRB).
De in deze paragraaf afgebakende steunzone heeft een toepassingsperiode van zes jaar, die aanvangt op 1 november 2024.
Werkgevers die een investering verrichten in deze zone kunnen ten laatste op 31 oktober 2030 het in artikel 2 bedoelde formulier overleggen. § 2. In het Vlaamse Gewest wordt een steunzone afgebakend met een straal van 40 kilometer rondom de stad Turnhout, die is samengesteld uit: - de bedrijventerreinen, zoals deze waren afgebakend op 28 maart 2024 in de door het Agentschap Innoveren en Ondernemen van het Vlaams Gewest beheerde dataset bedrijventerreinen; - de percelen waarop op 28 maart 2024 een incubator, een bedrijvencentrum of een doorgangsgebouw is gevestigd is gevestigd zoals bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 05/08/2014 numac 2014204374 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van incubatoren type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035606 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder de jacht kan worden uitgeoefend sluiten houdende subsidiëring van incubatoren of het besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/05/2007 pub. 21/06/2007 numac 2007035840 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen sluiten houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen; - de percelen die worden aangemerkt als projectgronden van een Brownfieldproject waarvoor een Brownfieldconvenant zoals bedoeld in het decreet van het Vlaamse Gewest van 30 maart 2007 betreffende de Brownfieldconvenanten, werd gesloten.
De kadastrale percelen die binnen het toepassingsgebied vallen van het eerste lid, worden in bijlage 3 van dit besluit opgenomen.
De afbakening van deze steunzone wordt gevormd door het geheel van deze percelen, waarvan de grenzen worden bepaald door het Grootschalig Referentie Bestand zoals bedoeld in het decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 16 april 2004 houdende het Grootschalig Referentie Bestand (GRB).
De in deze paragraaf afgebakende steunzone heeft een toepassingsperiode van zes jaar, die aanvangt op 1 november 2024.
Werkgevers die een investering verrichten in deze zone kunnen ten laatste op 31 oktober 2030 het in artikel 2 bedoelde formulier overleggen. § 3. In het Vlaamse Gewest wordt een steunzone afgebakend met een straal van 40 kilometer rondom de gemeente Machelen, die is samengesteld uit: - de bedrijventerreinen, zoals deze waren afgebakend op 28 maart 2024 in de door het Agentschap Innoveren en Ondernemen van het Vlaams Gewest beheerde dataset bedrijventerreinen; - de percelen waarop op 28 maart 2024 een incubator, een bedrijvencentrum of een doorgangsgebouw is gevestigd is gevestigd zoals bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 05/08/2014 numac 2014204374 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van incubatoren type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035606 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder de jacht kan worden uitgeoefend sluiten houdende subsidiëring van incubatoren of het besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/05/2007 pub. 21/06/2007 numac 2007035840 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen sluiten houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen; - de percelen die worden aangemerkt als projectgronden van een Brownfieldproject waarvoor een Brownfieldconvenant zoals bedoeld in het decreet van het Vlaamse Gewest van 30 maart 2007 betreffende de Brownfieldconvenanten, werd gesloten.
De kadastrale percelen die binnen het toepassingsgebied vallen van het eerste lid, worden in bijlage 4 van dit besluit opgenomen.
De afbakening van deze steunzone wordt gevormd door het geheel van deze percelen, waarvan de grenzen worden bepaald door het Grootschalig Referentie Bestand zoals bedoeld in het decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 16 april 2004 houdende het Grootschalig Referentie Bestand (GRB).
De in deze paragraaf afgebakende steunzone heeft een toepassingsperiode van zes jaar, die aanvangt op 1 november 2024.
Werkgevers die een investering verrichten in deze zone kunnen ten laatste op 31 oktober 2030 het in artikel 2 bedoelde formulier overleggen. § 4. In het Vlaamse Gewest wordt een steunzone afgebakend met een straal van 40 kilometer rondom de gemeente Wielsbeke, die is samengesteld uit: - de bedrijventerreinen, zoals deze waren afgebakend op 28 maart 2024 in de door het Agentschap Innoveren en Ondernemen van het Vlaams Gewest beheerde dataset bedrijventerreinen; - de percelen waarop op 28 maart 2024 een incubator, een bedrijvencentrum of een doorgangsgebouw is gevestigd is gevestigd zoals bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 05/08/2014 numac 2014204374 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van incubatoren type besluit van de vlaamse regering prom. 25/04/2014 pub. 12/06/2014 numac 2014035606 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder de jacht kan worden uitgeoefend sluiten houdende subsidiëring van incubatoren of het besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/05/2007 pub. 21/06/2007 numac 2007035840 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen sluiten houdende subsidiëring van bedrijvencentra en doorgangsgebouwen; - de percelen die worden aangemerkt als projectgronden van een Brownfieldproject waarvoor een Brownfieldconvenant zoals bedoeld in het decreet van het Vlaamse Gewest van 30 maart 2007 betreffende de Brownfieldconvenanten, werd gesloten.
De kadastrale percelen die binnen het toepassingsgebied vallen van het eerste lid, worden in bijlage 5 van dit besluit opgenomen.
De afbakening van deze steunzone wordt gevormd door het geheel van deze percelen, waarvan de grenzen worden bepaald door het "Grootschalig Referentie Bestand" zoals bedoeld in het decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 16 april 2004 houdende het "Grootschalig Referentie Bestand" (GRB).
De in deze paragraaf afgebakende steunzone heeft een toepassingsperiode van zes jaar, die aanvangt op 1 november 2024.
Werkgevers die een investering verrichten in deze zone kunnen ten laatste op 31 oktober 2030 het in artikel 2 bedoelde formulier overleggen.".
Art. 2.In hetzelfde koninklijk besluit, wordt de bijlage "2" vervangen door de bijlage "2", gevoegd bij dit besluit.
Art. 3.In hetzelfde koninklijk besluit, wordt de bijlage "3" vervangen door de bijlage "3", gevoegd bij dit besluit.
Art. 4.In hetzelfde koninklijk besluit, wordt de bijlage "4" vervangen door de bijlage "4", gevoegd bij dit besluit.
Art. 5.In hetzelfde koninklijk besluit, wordt een bijlage "5" ingevoegd die als bijlage "5" is gevoegd bij dit besluit.
Art. 6.Dit koninklijk besluit treedt in werking op 1 november 2024.
Art. 7.De minister die bevoegd is voor Financiën is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 16 september 2024.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Financiën, V. VAN PETEGHEM Bijlage 2. - Bedrijventerreinen, bedrijvencentra, doorgangsgebouwen, incubatoren en Brownfieldprojecten die behoren tot de steunzone rond Genk a)Percelen die deel uitmaken van een bedrijventerrein
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 16 september 2024.
Vu pour être annexé à Notre arrêté du 16 septembre 2024.
FILIP Van Koningswege;
PHILIPPE Par le Roi :
De Minister van Financiën,
Le Ministre des Finances,
V. VAN PETEGHEM
V. VAN PETEGHEM