gepubliceerd op 24 maart 2025
Koninklijk besluit tot omzetting van sommige bepalingen van de richtlijn 2022/2464 van het Europees parlement en de raad van 14 december 2022 tot wijziging van verordening (EU) nr. 537/2014, richtlijn 2004/109/EG, richtlijn 2006/43/EG en richtlijn 2013/34/ EU, met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen, en houdende diverse bepalingen tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen, en houdende diverse bepalingen
16 MAART 2025. - Koninklijk besluit tot omzetting van sommige bepalingen van de richtlijn (EU) 2022/2464 van het Europees parlement en de raad van 14 december 2022 tot wijziging van verordening (EU) nr. 537/2014, richtlijn 2004/109/EG, richtlijn 2006/43/EG en richtlijn 2013/34/ EU, met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen, en houdende diverse bepalingen tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen, en houdende diverse bepalingen
VERSLAG AAN DE KONING Sire, I. Algemene overwegingen Het koninklijk besluit dat ik de eer heb U ter ondertekening voor te leggen, bevat twee luiken.
HOOFDSTUK I - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt Het eerste hoofdstuk heeft tot doel de volgende aspecten van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt (hierna "het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten"), te wijzigen: 1) Omzetting van artikel 2 van de Richtlijn 2022/2464 (de zogenaamde "CSRD-richtlijn") Conform de machtiging als bedoeld in artikel 10, § 2, 4° bis, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten, verduidelijkt dit hoofdstuk de geldende verplichtingen - voor de Belgische of buitenlandse emittenten waarvan de periodieke informatie door de FSMA wordt gecontroleerd - inzake de duurzaamheidsinformatie die zij aan het publiek moeten verstrekken. Het gaat hier om de duurzaamheidsinformatie die de genoteerde vennootschappen (behalve de micro-ondernemingen) krachtens de CSRD-richtlijn moeten publiceren in de vorm van een duurzaamheidsverslag (soms ook een "duurzaamheidsverklaring" genoemd).
Hier wordt ook de informatie over ecologisch duurzame economische activiteiten geviseerd, zoals vereist krachtens de Europese Verordening 2020/852 van 18 juni 2020 betreffende de totstandbrenging van een kader ter bevordering van duurzame beleggingen, en de Gedelegeerde Verordening 2021/2178 van 6 juli 2021, die toelichting geeft bij de inhoud, de presentatie van die informatie en de te volgen methode om aan deze rapporteringsverplichting te voldoen. Naar deze bepalingen wordt hier verwezen met "de taxonomieregelgeving".
Dit koninklijk besluit brengt aldus de nodige wijzigingen aan in het koninklijk besluit van 14 november 2017 om (1) de genoteerde vennootschappen (behalve de micro-ondernemingen) ertoe te verplichten om de duurzaamheidsinformatie in hun jaarverslag op te nemen conform de CSRD-richtlijn, de rapporteringsstandaarden die de Europese Commissie ter uitvoering van de CSRD-richtlijn heeft goedgekeurd (de zogenaamde "ESRS-standaarden"), en de taxonomieregelgeving, en (2) te voorzien in het toezicht, door de FSMA, op de naleving van die verplichtingen.
Voor de emittenten uit derde landen waarvan België de lidstaat van herkomst is, wordt eraan herinnerd dat, behoudens ontheffing in geval van gelijkwaardigheid (zie ter zake onderafdeling II van afdeling V van hoofdstuk II van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten), voor die emittenten mutatis mutandis dezelfde verplichtingen inzake financiële rapportering gelden als voor de emittenten naar Belgisch recht (artikel 12 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten).
Dit geldt zowel om te bepalen welke informatie deze emittenten moeten rapporteren als om te bepalen welke emittenten betrokken zijn. De in het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen vastgelegde drempels zijn daarbij van toepassing. Naar aanleiding van de omzetting van de CSRD-richtlijn zijn die emittenten, wat de duurzaamheidsrapportering betreft, mutatis mutandis ook aan dezelfde vereisten onderworpen als de emittenten naar Belgisch recht. Aldus zal, krachtens het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten, zoals gewijzigd bij dit besluit, een emittent uit een derde land waarvan de effecten tot de verhandeling op een Belgische gereglementeerde markt zijn toegelaten (behalve wanneer het een micro-onderneming betreft in de zin van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen), duurzaamheidsinformatie moeten verstrekken in zijn jaarverslag conform de artikelen 3:6/1 tot 3:6/5 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (met naleving van het in artikel 3:6/8 bedoelde formaat) of, als die emittent een geconsolideerde jaarrekening moet opstellen, conform de artikelen 3:32/1 tot 3:32/3 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (met naleving van het in artikel 3:32/6 bedoelde formaat). Artikel 12, § 4, van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten, zoals gewijzigd bij artikel 4 van dit besluit, is immers ook van toepassing op emittenten uit derde landen. 2) Diverse wijzigingen Er worden enkele technische wijzigingen aangebracht in het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten, zoals de opheffing van artikel 12/1, dat achterhaald is. In verband met de modaliteiten voor de mededeling, door de emittenten, van gereglementeerde informatie aan de media, wordt voorgesteld om, in de artikelen 36 en 37 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten, de huidige verwijzingen naar een mogelijk embargo op de betrokken informatie te schrappen.
HOOFDSTUK II - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 21 augustus 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/08/2008 pub. 27/08/2008 numac 2008003344 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten sluiten houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten Dit ontwerp brengt een aantal wijzigingen aan in het koninklijk besluit van 21 augustus 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/08/2008 pub. 27/08/2008 numac 2008003344 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten sluiten houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten (hierna "het koninklijk besluit Alternext").
Een eerste reeks wijzigingen strekt ertoe de toepassing, op de op Alternext genoteerde vennootschappen, uit te sluiten van de bepalingen van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten over de duurzaamheidsinformatie die uit de CSRD-richtlijn voortvloeit, en over de informatie over ecologisch duurzame economische activiteiten die, conform de taxonomieregelgeving, moet worden opgesteld.
Deze benadering wordt voorgesteld om redenen van proportionaliteit.
Het lijkt immers disproportioneel om dergelijke informatieverplichtingen op te leggen aan de op Alternext genoteerde vennootschappen.
Noteer echter dat de op de Alternext genoteerde vennootschappen die bepaalde, in het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen vastgelegde omvangscriteria overschrijden, een duurzaamheidsverslag zullen moeten opstellen krachtens de betrokken bepalingen van dat Wetboek. Zij zullen ook de door de taxonomieregelgeving vereiste informatie moeten publiceren. In dat geval zullen de betrokken vennootschappen die op Alternext zijn genoteerd, natuurlijk de voorschriften van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en van de taxonomieregelgeving moeten naleven. Omdat die verplichtingen niet voortvloeien uit de financiële reglementering waarvan de toepassing onder het toezicht van de FSMA valt, wordt de toezichtsbevoegdheid van laatstgenoemde op de informatie die wordt gepubliceerd door de op Alternext genoteerde vennootschappen, dan ook niet tot die specifieke verplichtingen uitgebreid.
Gevolg gevend aan een opmerking van de Raad van State wordt verduidelijkt dat het feit dat het toepassingsgebied van de duurzaamheidsrapportering in Belgisch recht niet wordt uitgebreid tot de op Alternext genoteerde vennootschappen volledig in overeenstemming is met de CSRD-richtlijn. Datzelfde geldt ook voor het feit dat het toepassingsgebied van het toezicht op de duurzaamheidsinformatie door de FSMA niet tot die vennootschappen wordt uitgebreid (indien die vennootschappen dergelijke informatie zouden moeten publiceren omdat zij als grote vennootschappen moeten worden gekwalificeerd). De CSRD viseert immers de organisaties van openbaar belang als gedefinieerd in artikel 2, punt 1), a), van de boekhoudrichtlijn, i.e. de ondernemingen waarvan de effecten zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt van een lidstaat in de zin van artikel 4, lid 1, punt 14), van Richtlijn 2004/39/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 betreffende markten voor financiële instrumenten (zie thans artikel 4, lid 1, punt 21), van Richtlijn 2014/65/EU, die Richtlijn 2004/39/EG vervangt). De Transparantierichtlijn is op haar beurt enkel van toepassing op de uitgevende instellingen van effecten die zijn toegelaten tot de handel op een in een lidstaat gelegen of werkzame gereglementeerde markt.
Welnu, de multilaterale handelsfaciliteiten, zoals Alternext dat wordt beheerst door het koninklijk besluit van 21 augustus 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/08/2008 pub. 27/08/2008 numac 2008003344 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten sluiten, zijn geen gereglementeerde markten in de zin van voornoemde definitie.
Een tweede reeks wijzigingen van het koninklijk besluit Alternext strekt ertoe de geldende regeling voor de op Alternext genoteerde vennootschappen uit derde landen te vereenvoudigen. Er wordt voorgesteld om als basisbeginsel te poneren dat die emittenten hun nationale wetgeving toepassen. Daarnaast blijft echter ook de regel behouden op grond waarvan die emittenten verplicht zijn meer gedetailleerde of bijkomende informatie te verstrekken als de cijfergegevens in het jaarlijks communiqué, de geconsolideerde of enkelvoudige jaarrekening, het jaarverslag of de tussentijdse financiële overzichten niet zijn opgesteld overeenkomstig regels die gelijkwaardig zijn aan de bepalingen van de Europese verordeningen of richtlijnen, en ze geen getrouw beeld geven van hun vermogen, financiële positie en resultaat.
Een derde en laatste reeks wijzigingen van het koninklijk besluit Alternext is herstelgericht. Zij strekken ertoe het koninklijk besluit af te stemmen op de huidige versie van de wet van 2 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2007 pub. 12/06/2007 numac 2007003215 bron federale overheidsdienst financien Wet op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in emittenten waarvan aandelen zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en houdende diverse bepalingen sluiten op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen. Het is immers nodig om op de op Alternext genoteerde vennootschappen enkele artikelen van toepassing te verklaren die in die wet zijn ingevoegd sinds de goedkeuring van het koninklijk besluit Alternext, zonder dat de nodige wijzigingen in dat koninklijk besluit zijn aangebracht.
HOOFDSTUK III - Inwerkingtreding In verband met de inwerkingtreding van dit besluit wordt voorgesteld in een specifieke regeling te voorzien voor bepaalde wijzigingsbepalingen van het koninklijk besluit van 14 november 200 7.
Voor de inwerkingtreding van de bepalingen tot omzetting van de CSRD-richtlijn in Belgisch recht wordt voorgesteld zich op de in die Richtlijn vermelde inwerkingtredingsregeling af te stemmen. Concreet wordt voorgesteld om te verwijzen naar de regeling van artikel 116 van de wet van 2 december 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/12/2024 pub. 20/12/2024 numac 2024011683 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de openbaarmaking van duurzaamheidsinformatie door bepaalde vennootschappen en groepen en de assurance van duurzaamheidsinformatie en houdende diverse bepalingen sluiten, voor de inwerkingtreding van de nieuwe verplichtingen inzake de verstrekking van duurzaamheidsinformatie die in het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen zijn ingevoegd met het oog op de omzetting van de CSRD-richtlijn. In de daartoe door de wetgever opgestelde kalender worden verschillende fases onderscheiden.
Die kalender, die de wetgever heeft opgesteld voor de inwerkingtreding van de bepalingen van voornoemd Wetboek voor de Belgische vennootschappen, zal mutatis mutandis van toepassing zijn op de emittenten uit derde landen die op een Belgische gereglementeerde markt zijn genoteerd.
Daarom wordt voorgesteld om het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten en het koninklijk besluit Alternext dienovereenkomstig te wijzigen.
Voor een gedetailleerde toelichting bij de voorgestelde wijzigingen wordt verwezen naar de commentaar bij de artikelen.
Er werd rekening gehouden met de opmerkingen van de Raad van State.
III. Commentaar bij de artikelen
HOOFDSTUK I - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt Art. 1 Dit artikel verduidelijkt dat de bepalingen van hoofdstuk I van dit besluit voorzien in de omzetting van de CSRD-richtlijn, omdat deze de Transparantierichtlijn wijzigt.
Art. 2 Dit artikel voegt in het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten een aantal nieuwe definities in die eigen zijn aan de duurzaamheidsrapportering en de taxonomieregelgeving.
De definitie van duurzaamheidsinformatie (artikel 2, 1), van de CSRD-richtlijn) is ontworpen onder verwijzing naar het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, waarin de bepalingen van de CSRD-richtlijn ook in Belgisch recht worden omgezet (zie de wijzigingen aangebracht door de wet van 2 december 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/12/2024 pub. 20/12/2024 numac 2024011683 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de openbaarmaking van duurzaamheidsinformatie door bepaalde vennootschappen en groepen en de assurance van duurzaamheidsinformatie en houdende diverse bepalingen sluiten).
Tot slot past dit artikel ook de definitie van "gereglementeerde informatie" aan om de verklaring van niet-financiële informatie uit die definitie uit te sluiten wanneer zij in een ander verslag dan het jaarverslag is opgenomen. Met de CSRD-richtlijn bestaat die mogelijkheid om een afzonderlijk document op te stellen immers niet meer. De duurzaamheidsinformatie zal steeds in het jaarverslag van de emittenten moeten worden opgenomen.
Ondanks de door de Raad van State geformuleerde opmerking en in het belang van de rechtszekerheid, wordt voorgesteld om in dit ontwerp de definities te behouden van de begrippen die ook worden gedefinieerd in de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten. Artikel 2 van die wet met daarin de betrokken definities bepaalt immers dat die definities enkel voor de toepassing van de wet gelden. Er wordt met andere woorden niet expliciet bepaald dat die definities ook gelden voor de uitvoeringsbesluiten van die wet.
Art. 3 Deze bepaling voegt een paragraaf toe aan artikel 11 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten voor het geval dat een emittent een jaarlijks communiqué verspreidt. Pro memorie: zo'n communiqué is allerminst verplicht. Indien een emittent echter beslist om zo'n communiqué te verspreiden, zal hij bepaalde verduidelijkingen moeten verstrekken over de stand van zaken met betrekking tot de assurance van de duurzaamheidsinformatie en de conform de taxonomieregelgeving gepubliceerde informatie, alsook over de resultaten van die werkzaamheden (wat er de conclusie van is). Deze nieuwe paragraaf is aldus het spiegelbeeld van de huidige paragraaf 4 over de audit van de financiële informatie.
Het spreekt bovendien voor zich dat alle informatie in een eventueel jaarlijks communiqué getrouw, nauwkeurig en oprecht moet zijn, zodat de effectenhouders en het publiek zich een oordeel kunnen vormen over de invloed van die informatie op de positie, het bedrijf en de resultaten van de emittent. Met andere woorden, de algemene voorschriften van artikel 5 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten zijn ook van toepassing op het jaarlijks communiqué, bijvoorbeeld als dat bepaalde elementen vermeldt die afkomstig zijn uit het duurzaamheidsverslag.
Art. 4 Deze bepaling brengt de door de CSRD-richtlijn (artikel 2, 2), van de richtlijn) vereiste wijzigingen aan in artikel 12 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten: - met de inwerkingtreding van de CSRD-richtlijn zullen de emittenten (behalve de micro-ondernemingen) in hun jaarverslag niet alleen duurzaamheidsinformatie maar ook de door de taxonomieregelgeving vereiste informatie (zie de in paragraaf 4 voorgestelde wijzigingen) moeten opnemen. Als de emittent deel uitmaakt van een groep, zal in beginsel een geconsolideerde duurzaamheidsrapportering moeten worden opgesteld op het niveau van de moedervennootschap van de groep. Noteer dat als de emittent een grote vennootschap is, hij een duurzaamheidsrapportering zal moeten opstellen, ondanks het feit dat een geconsolideerde rapportering wordt opgesteld op het niveau van de moedervennootschap; - er wordt voorgesteld om in paragraaf 4 van artikel 12 ook een verwijzing op te nemen naar de verklaring inzake deugdelijk bestuur van de onderneming die ook in het jaarverslag van de emittenten moet worden opgenomen; - de duurzaamheidsinformatie zal moeten worden opgesteld conform het elektronische verslaggevingsformaat ESEF, dat al voor de rapportering van de financiële informatie wordt gebruikt; - de verantwoordelijken bij de emittent zullen moeten verklaren dat de duurzaamheidsinformatie conform de toepasselijke regelgeving is opgesteld; - voortaan bevat het jaarlijks financieel verslag, naast het controleverslag over de financiële informatie, ook het assuranceverslag over de duurzaamheidsinformatie en over de informatie over ecologisch duurzame economische activiteiten opgesteld overeenkomstig de in de Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178 bepaalde specificaties, ondertekend door de commissaris of de persoon belast met de assurance van de duurzaamheidsinformatie.
Art. 5 Dit artikel heft artikel 12/1 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten op, dat achterhaald is.
Art. 6 en 7 Deze artikelen wijzigen respectievelijk de artikelen 21 en 23 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten.
Pro memorie: de artikelen 21 en 23 hebben de artikelen 13 en 15 van de Richtlijn 2007/14/EG van de Commissie van 8 maart 2007 tot vaststelling van concrete uitvoeringsvoorschriften van een aantal bepalingen van de Transparantierichtlijn in Belgisch recht omgezet.
Noteer dat die Richtlijn niet is gewijzigd naar aanleiding van de goedkeuring van de CSRD-richtlijn.
De hier gewijzigde artikelen 21 en 23 zijn vervat in de onderafdeling van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten dat de ontheffingen regelt die van toepassing zijn op emittenten uit derde landen.
Eerst en vooral wordt erop gewezen dat voor die emittenten mutatis mutandis dezelfde vereisten gelden als voor de Belgische emittenten, waaronder die als bedoeld in artikel 12 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten. Ter zake wordt verwezen naar de toelichting in de algemene overwegingen van dit verslag aan de Koning.
De emittenten uit derde landen zullen hun duurzaamheidsverslag moeten opstellen hetzij met toepassing van de door de Europese Commissie goedgekeurde ESRS-standaarden (dit zijn dezelfde standaarden als de standaarden die voor de Europese emittenten gelden), hetzij met toepassing van de standaarden die de Europese Commissie als gelijkwaardig zal hebben erkend conform artikel 23, lid 4, alinea 3, van de Transparantierichtlijn.
In die context bepaalt artikel 21 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten de voorwaarden waaronder een derde land wordt geacht gelijkwaardige verplichtingen op te leggen als de verplichtingen vervat in artikel 12, § 4, van datzelfde koninklijk besluit met betrekking tot de inhoud van het jaarverslag. Voortaan zal die gelijkwaardigheid ook gelden voor de verplichtingen inzake de verstrekking van duurzaamheidsinformatie, die in dat verslag aan bod moeten komen. Daarom strekt dit artikel ertoe artikel 2, 3), van de CSRD-richtlijn, dat artikel 23, lid 4, van de transparantierichtlijn wijzigt, in Belgisch recht om te zetten.
Ter zake wordt voorgesteld om artikel 21 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten op twee punten te wijzigen: Eerst en vooral wordt, voor meer duidelijkheid, voorgesteld om een verwijzing toe te voegen naar de beslissingen die de Europese Commissie met toepassing van artikel 23, lid 4, van de Transparantierichtlijn kan nemen. Het gaat daarbij meer specifiek om de beslissingen over de gelijkwaardigheid van de standaarden voor jaarrekeningen en de duurzaamheidsrapporteringsstandaarden, die deze emittenten uit derde landen toepassen.
Vervolgens wordt een extra voorwaarde toegevoegd om te kunnen concluderen dat de standaarden van een derde land gelijkwaardig zijn wat de verplichtingen inzake de verstrekking van duurzaamheidsinformatie betreft. Het jaarverslag van de emittent uit dat derde land moet de informatie bevatten die nodig is om, enerzijds, inzicht te krijgen in de impact van de emittent op de duurzaamheidskwesties, en, anderzijds, te begrijpen hoe de duurzaamheidskwesties van invloed zijn op zijn prestaties, resultaten en positie. Het gaat hier om het concept van de "dubbele materialiteit". Deze voorwaarde vloeit voort uit artikel 23, lid 4, alinea 5, van de Transparantierichtlijn. Deze bepaling legt de criteria vast die de Europese Commissie moet hanteren om de gelijkwaardigheid te beoordelen van de duurzaamheidsrapporteringsstandaarden die de emittenten uit derde landen toepassen. Het lijkt gerechtvaardigd om diezelfde criteria in dit artikel van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten op te nemen.
Dit is de doelstelling van artikel 6 van dit besluit. Ingevolge een opmerking van de Raad van State moet worden verduidelijkt dat de Transparantierichtlijn de toezichthouders (in België, de FSMA) machtigt om een emittent uit een derde land vrij te stellen van de verplichtingen waarvan sprake in het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten als die emittent aan soortgelijke verplichtingen is onderworpen. Artikel 21 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten, zoals gewijzigd bij dit besluit, verduidelijkt dat de wetgeving van een derde land wordt geacht soortgelijke verplichtingen inzake de duurzaamheidsrapportering op te leggen als, conform de gelijkwaardigheidsbesluiten die de Europese Commissie, in voorkomend geval, zal nemen met toepassing van artikel 23, lid 4, van de Transparantierichtlijn, het jaarverslag minstens de informatie bevat over de ecologische, sociale en governancefactoren die nodig is om inzicht te krijgen in de effecten van de emittent op de duurzaamheidskwesties, en de informatie die nodig is om te begrijpen hoe duurzaamheidskwesties van invloed zijn op zijn prestaties, resultaten en positie. Bij haar beoordeling van de vrijstellingsvoorwaarden voor de emittenten uit derde landen (in dit geval de gelijkwaardigheid van de verplichtingen die voor de emittenten gelden) zal de FSMA dus terdege rekening houden met de gelijkwaardigheidsbesluiten die de Europese Commissie zal nemen.
Artikel 7 van dit besluit wijzigt op zijn beurt artikel 23 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten. Dit artikel verduidelijkt onder welke voorwaarden een derde land geacht wordt gelijkwaardige verplichtingen op te leggen als die waarvan sprake in artikel 12, § 2, 3°, en artikel 13, § 2, 3°, van datzelfde koninklijk besluit. Artikel 12, § 2, 3°, van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten, zoals gewijzigd door dit besluit, bepaalt dat de verantwoordelijke personen bij de emittent moeten verklaren dat het jaarverslag conform de ESRS-standaarden en de taxonomieregelgeving is opgesteld. Met betrekking tot de gelijkwaardigheid van de geldende regelgeving voor emittenten uit derde landen wordt ter zake voorgesteld te eisen dat minstens één persoon verantwoordelijk is voor de conformiteit van het jaarverslag met de toepasselijke duurzaamheidsrapporteringsstandaarden (eventueel de door de Europese Commissie als gelijkwaardig erkende standaarden). Daarom strekt ook artikel 7 van dit besluit ertoe artikel 2, 3), van de CSRD-richtlijn in Belgisch recht om te zetten.
Art. 8 en 9 Deze artikelen schrappen elke verwijzing naar een mogelijk embargo op de gereglementeerde informatie in de mededeling van die informatie aan de media.
Rekening houdend met de evolutie van de communicatiemiddelen en de digitalisering van de media is een dergelijke praktijk immers niet meer nodig.
Bovendien wordt deze praktijk in de andere Europese landen niet meer toegestaan.
Bijgevolg heeft de FSMA de genoteerde vennootschappen al verzocht niet langer gebruik te maken van dergelijke embargo's. De genoteerde vennootschappen moeten voor een ruime verspreiding van hun gereglementeerde informatie zorgen, die een snelle toegang mogelijk maakt voor alle belanghebbenden.
Bijgevolg lijkt het nodig om elke verwijzing naar het embargo op de gereglementeerde informatie in het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten te schrappen om de regelgeving op de praktijk af te stemmen.
Naar aanleiding van een opmerking van de Raad van State wordt verduidelijkt dat artikel 36, § 3, en artikel 37 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten bepalingen zijn die nooit zijn gewijzigd, met als gevolg dat het niet nodig is in het ontwerp van koninklijk besluit te vermelden welke wijzigingen er al in werden aangebracht.
Art. 10 Dit artikel wijzigt artikel 42 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten om de woorden "onverwijld en uiterlijk" in het eerste lid van artikel 42 op te heffen, omdat de FSMA de gereglementeerde informatie niet toegestuurd moet krijgen voor ze door de emittent publiek wordt verspreid. Zodra de FSMA deze informatie ontvangt, publiceert zij ze immers in de STORI-databank, die voor het publiek toegankelijk is. Er moet dus worden voor gezorgd dat de overmaking van gereglementeerde informatie aan de FSMA samenvalt met het moment van publicatie van die informatie door de emittent.
Art. 11 Deze bepaling wijzigt in de eerste plaats artikel 43 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten om de FSMA in staat te stellen om ook op te treden als zij vaststelt dat de duurzaamheidsinformatie niet conform de duurzaamheidsrapporteringsstandaarden is opgesteld, of dat de informatie over ecologisch duurzame economische activiteiten niet conform de taxonomieregelgeving is vastgesteld.
Ook wordt voorgesteld om in dit artikel een formele verwijzing op te nemen naar de Europese Verordening die het ESEF-formaat oplegt voor de publicatie van bepaalde informatie, wat alle eventuele twijfel wegneemt over de FSMA-bevoegdheden bij niet-naleving van die Verordening.
HOOFDSTUK II - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 21 augustus 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/08/2008 pub. 27/08/2008 numac 2008003344 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten sluiten houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten Art. 12 Om redenen van proportionaliteit wordt voorgesteld om de verplichtingen inzake de verstrekking van duurzaamheidsinformatie en de uit de taxonomieregelgeving voortvloeiende informatieverplichtingen, die gelden voor de op een gereglementeerde markt genoteerde emittenten, niet uit te breiden tot de op Alternext genoteerde vennootschappen.
Bijgevolg moet artikel 3 van het koninklijk besluit Alternext worden gewijzigd om de toepassing op de op Alternext genoteerde vennootschappen uit te sluiten van artikel 10, § 2, eerste lid, 4° bis, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten. Via die bepaling wordt de Koning immers gemachtigd om de voor de genoteerde vennootschappen geldende verplichtingen te verduidelijken die van toepassing zijn in verband met de aan het publiek te verstrekken duurzaamheidsinformatie.
Verder moeten de op Alternext genoteerde vennootschappen ook worden uitgesloten van de toepassing van artikel 10, § 2, eerste lid, 7°, van voornoemde wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten. Deze bepaling machtigt de Koning immers om de modaliteiten te definiëren voor de overmaking aan ESMA van de informatie die toegankelijk zal moeten worden gemaakt op het centraal toegangspunt (ESAP) krachtens artikel 3 van Richtlijn 2023/2864 van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 2023 tot wijziging van bepaalde richtlijnen wat betreft de oprichting en het functioneren van het Europees centraal toegangspunt. De op Alternext genoteerde vennootschappen worden niet geïmpacteerd door de overdracht van deze informatie. Ook hier viseert die overdracht van gegevens naar dat centraal toegangspunt (ESAP) immers ook enkel de op een gereglementeerde markt genoteerde vennootschappen.
Deze machtigingen moeten dus enkel betrekking hebben op de op een gereglementeerde markt genoteerde vennootschappen, en niet op de op Alternext genoteerde vennootschappen.
Art. 13 Deze bepaling brengt in artikel 4 van het koninklijk besluit Alternext de nodige wijzigingen aan om de bepalingen van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten met betrekking tot de duurzaamheidsinformatie niet uit te breiden tot de op Alternext genoteerde vennootschappen.
Indien een op Alternext genoteerde vennootschap de in het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen vastgestelde drempels overschrijdt, en zij bijgevolg, krachtens de betrokken bepalingen van dat Wetboek, een duurzaamheidsverslag alsook de door de taxonomieregelgeving vereiste informatie moet publiceren, valt het toezicht op de naleving van die verplichtingen niet onder de bevoegdheid van de FSMA. Voor de op Alternext genoteerde vennootschappen uit derde landen wordt voorgesteld om de toepasselijke wettelijke regeling te vereenvoudigen.
Concreet wordt voorgesteld om als basisbeginsel te hanteren dat deze emittenten hun nationale wetgeving toepassen, maar dat ze toch verplicht zijn meer gedetailleerde of bijkomende informatie te verstrekken als de informatie die ze (in hun jaarrekening, hun jaarverslag, ...) verstrekken, niet is opgesteld overeenkomstig regels die gelijkwaardig zijn aan de bepalingen van de Europese verordeningen of richtlijnen, en ze geen getrouw beeld geeft van hun vermogen, financiële positie en resultaat.
Art. 14 Deze bepaling is herstelgericht. Zij strekt ertoe artikel 5 van het koninklijk besluit Alternext af te stemmen op de huidige versie van de wet van 2 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2007 pub. 12/06/2007 numac 2007003215 bron federale overheidsdienst financien Wet op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in emittenten waarvan aandelen zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en houdende diverse bepalingen sluiten op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in emittenten waarvan aandelen zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt. Artikel 5 van het koninklijk besluit Alternext betreft de kennisgeving en openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in op Alternext genoteerde vennootschappen. Het verklaart sommige bepalingen van de wet van 2 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2007 pub. 12/06/2007 numac 2007003215 bron federale overheidsdienst financien Wet op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in emittenten waarvan aandelen zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en houdende diverse bepalingen sluiten van toepassing op de op Alternext genoteerde vennootschappen. De artikelen 3/1, 25/1 en 25/2 van deze wet, die respectievelijk in 2021 en 2019 zijn ingevoegd, m.a.w. na de goedkeuring van het koninklijk besluit Alternext, zouden ook van toepassing moeten worden verklaard op de op Alternext genoteerde vennootschappen. Het gaat hierbij in hoofdzaak om de sancties die van toepassing zijn als de vereiste kennisgevingen van deelneming niet zijn uitgevoerd.
HOOFDSTUK III - Inwerkingtreding Art. 15 Dit artikel regelt de inwerkingtreding van de bepalingen tot omzetting van de CSRD-richtlijn in het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten.
Er wordt in een gefaseerde inwerkingtreding van de betrokken bepalingen voorzien. Die fasering is geënt op de fasering van de inwerkingtreding van de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen tot omzetting van de CSRD-richtlijn (zie artikel 116 van de wet van 2 december 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/12/2024 pub. 20/12/2024 numac 2024011683 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de openbaarmaking van duurzaamheidsinformatie door bepaalde vennootschappen en groepen en de assurance van duurzaamheidsinformatie en houdende diverse bepalingen sluiten): moeten een eerste duurzaamheidsrapportering opstellen in 2025 over het boekjaar 2024: alle grote vennootschappen (Europese of uit derde landen) die op een gereglementeerde markt zijn genoteerd, en meer dan 500 werknemers hebben. Dit zijn dezelfde drempels als deze die gelden krachtens de regeling van de Europese NFRD-richtlijn (Richtlijn 2014/95/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 tot wijziging van Richtlijn 2013/34/EU met betrekking tot de bekendmaking van niet-financiële informatie en informatie inzake diversiteit door bepaalde grote ondernemingen en groepen); 2) moeten een eerste duurzaamheidsrapportering opstellen in 2026 over het boekjaar 2025: alle andere Europese vennootschappen of vennootschappen uit derde landen die op een gereglementeerde markt zijn genoteerd, en die de in het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen vermelde omvangscriteria overschrijden;3) moeten een eerste duurzaamheidsrapportering opstellen in 2027 over het boekjaar 2026: alle kmo's (Europese of uit derde landen) die op een gereglementeerde markt zijn genoteerd, behalve de micro-ondernemingen.Deze vennootschappen zullen echter over een overgangsperiode van twee jaar beschikken waarin zij kunnen beslissen om de vereiste informatie niet te verstrekken, op voorwaarde dat zij de redenen daarvoor kort toelichten in hun jaarverslag.
Noteer dat de vennootschappen uit derde landen die op een gereglementeerde markt zijn genoteerd, aan de nieuwe verplichtingen inzake de duurzaamheidsrapportering zijn onderworpen volgens een identieke kalender als die voor de Belgische genoteerde vennootschappen.
De overige bepalingen van het ontwerp van besluit treden in werking overeenkomstig de gemeenrechtelijke regeling.
Brussel, 16 maart 2025.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Vice-eersteminister en minister van Financiën en Pensioenen, J. JAMBON
16 MAART 2025. - Koninklijk besluit tot omzetting van sommige bepalingen van de richtlijn (EU) 2022/2464 van het Europees parlement en de raad van 14 december 2022 tot wijziging van verordening (EU) nr. 537/2014, richtlijn 2004/109/EG, richtlijn 2006/43/EG en richtlijn 2013/34/ EU, met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen, en houdende diverse bepalingen FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten, artikel 10, § 2, eerste lid, 4°, 4° bis, 5°, 6° en 7°, zoals laatstelijk gewijzigd bij de wet van 2 december 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/12/2024 pub. 20/12/2024 numac 2024011683 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de openbaarmaking van duurzaamheidsinformatie door bepaalde vennootschappen en groepen en de assurance van duurzaamheidsinformatie en houdende diverse bepalingen sluiten;
Gelet op de wet van 2 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/05/2007 pub. 12/06/2007 numac 2007003215 bron federale overheidsdienst financien Wet op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in emittenten waarvan aandelen zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en houdende diverse bepalingen sluiten op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in emittenten waarvan aandelen zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en houdende diverse bepalingen, artikel 4, derde en vierde lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt, zoals laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 6 september 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2021 pub. 17/09/2021 numac 2021032944 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt met het oog op het uitstel van het gebruik van het Europees uniform elektronisch verslagleggingsformaat sluiten;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 augustus 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/08/2008 pub. 27/08/2008 numac 2008003344 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten sluiten houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten, zoals laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 23 september 2018;
Gelet op het advies van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, gegeven op 26 juni 2024;
Gelet op het advies 77.312/2 van de Raad van State, gegeven op 14 januari 2025, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Vice-eersteminister en minister van Financiën,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I - Wijziging van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt
Artikel 1.De bepalingen van dit hoofdstuk wijzigen het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt, in hoofdzaak met het oog op de omzetting van artikel 2 van de Richtlijn (EU) 2022/2464 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 537/2014, Richtlijn 2004/109/EG, Richtlijn 2006/43/EG en Richtlijn 2013/34/EU, met betrekking tot de duurzaamheidsrapportering door ondernemingen.
Art. 2.In artikel 2, § 1, van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten, zoals laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 6 september 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2021 pub. 17/09/2021 numac 2021032944 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt met het oog op het uitstel van het gebruik van het Europees uniform elektronisch verslagleggingsformaat sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de bepaling onder 9° worden de woorden "de in een afzonderlijk verslag opgenomen verklaring van niet-financiële informatie zoals bedoeld in artikel 3:6, § 4, of in artikel 3:32, § 2, van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen" opgeheven; 2° er wordt een bepaling onder 35° ingevoegd, luidende: "35° "Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178": Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178 van de Commissie van 6 juli 2021 tot aanvulling van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad door vaststelling van de inhoud en de presentatie van door aan artikel 19bis of artikel 29bis van de Richtlijn 2013/34/EU onderworpen ondernemingen te rapporteren informatie betreffende ecologisch duurzame economische activiteiten en door vaststelling van de methode om aan deze rapportageverplichting te voldoen;"; 3° er wordt een bepaling onder 36° ingevoegd, luidende: "36° "duurzaamheidsinformatie": de informatie met betrekking tot duurzaamheidskwesties die de emittenten moeten publiceren conform de artikelen 3:6/3 en 3:6/8 of 3:32/2 en 3:32/6 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, naargelang het geval, of conform de bepalingen van hun nationale wetgeving tot omzetting van de artikelen 19bis, 29bis en 29quinquies van de Richtlijn 2013/34/EU;"; 4° er wordt een bepaling onder 37° ingevoegd, luidende: "37° "duurzaamheidsrapporteringsstandaarden": de door de Europese Commissie goedgekeurde standaarden ter uitvoering van de artikelen 29ter of 29quater van de Richtlijn 2013/34/EU.".
Art. 3.Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een paragraaf 5, luidende: " § 5. Het jaarlijks communiqué vermeldt expliciet of de commissaris of de met de controle van de duurzaamheidsinformatie belaste persoon al dan niet reeds de assurance heeft uitgevoerd van de duurzaamheidsinformatie alsmede van de informatie over ecologisch duurzame economische activiteiten opgesteld overeenkomstig de in Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178 bepaalde specificaties. Als de assurancewerkzaamheden nog niet zijn beëindigd, vermeldt het communiqué hoe ver ze zijn gevorderd. Als de assurancewerkzaamheden zijn beëindigd, vermeldt het communiqué het uitgebrachte assuranceoordeel. Als dit oordeel geen oordeel zonder voorbehoud is, wordt het integraal weergegeven in het jaarlijks communiqué.".
Art. 4.In artikel 12 van hetzelfde besluit, zoals laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 6 september 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2021 pub. 17/09/2021 numac 2021032944 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt met het oog op het uitstel van het gebruik van het Europees uniform elektronisch verslagleggingsformaat sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2, 3°, wordt een bepaling onder c) ingevoegd, luidende: "c) in voorkomend geval, het jaarverslag ook is opgesteld conform de duurzaamheidsrapporteringsstandaarden en de in de Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178 bepaalde specificaties;"; 2° in paragraaf 2 wordt de bepaling onder 4° vervangen als volgt: "4° het controleverslag ondertekend door de commissaris of door de persoon belast met de controle van de jaarrekeningen;en"; 3° in paragraaf 2 wordt een bepaling onder 5° ingevoegd, luidende: "5° in voorkomend geval, het assuranceverslag over de duurzaamheidsinformatie en de informatie over ecologisch duurzame economische activiteiten opgesteld overeenkomstig de in Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178 bepaalde specificaties, ondertekend door de commissaris of door de persoon belast met de assurance van de duurzaamheidsinformatie."; 4° paragraaf 4 wordt vervangen als volgt: " § 4.Het jaarverslag wordt opgesteld conform de artikelen 3:6 en 3:6/1 tot 3:6/8 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen of conform de nationale wetgeving tot omzetting van de artikelen 19, 19bis, 20 en 29quinquies, lid 1, van de Richtlijn 2013/34/EU, en, als de emittent een geconsolideerde jaarrekening moet opstellen, conform de artikelen 3:32 en 3:32/1 tot 3:32/6 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen of conform de nationale wetgeving tot omzetting van de artikelen 29, 29bis en 29quinquies, lid 2, van de Richtlijn 2013/34/EU. Wanneer de emittent duurzaamheidsinformatie moet opnemen in zijn jaarverslag, moet het jaarverslag ook informatie bevatten over ecologisch duurzame economische activiteiten, die is opgesteld conform de in Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178 bepaalde specificaties.".
Art. 5.Artikel 12/1 van hetzelfde besluit,ingevoegd bij het koninklijk besluit van 6 september 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2021 pub. 17/09/2021 numac 2021032944 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt met het oog op het uitstel van het gebruik van het Europees uniform elektronisch verslagleggingsformaat sluiten, wordt opgeheven.
Art. 6.Artikel 21, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt gewijzigd als volgt: 1° de woorden "en, in voorkomend geval, krachtens de door de Europese Commissie genomen beslissingen met toepassing van artikel 23, lid 4, van de Richtlijn 2004/109/EG" worden ingevoegd tussen de woorden "krachtens de wetgeving van dit land" en de woorden "ten minste de volgende informatie bevat"; 2° er wordt een bepaling onder 4° ingevoegd, luidende: "4° de informatie over de ecologische, sociale en governancefactoren die nodig is om inzicht te krijgen in de effecten van de emittent op de duurzaamheidskwesties, en de informatie die nodig is om te begrijpen hoe duurzaamheidskwesties van invloed zijn op zijn prestaties, resultaten en positie.".
Art. 7.In artikel 23 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "en de duurzaamheidsinformatie" worden ingevoegd tussen de woorden "de jaarlijkse en halfjaarlijkse financiële informatie" en de woorden ", en met name voor het volgende:"; 2° er wordt een bepaling onder 3° ingevoegd, luidende: "3° in voorkomend geval, de conformiteit van het jaarverslag met de duurzaamheidsrapporteringsstandaarden of met de toepasselijke standaarden krachtens de wetgeving van hun land, die als gelijkwaardig zijn erkend door de Europese Commissie conform artikel 23, lid 4, van de Richtlijn 2004/109/EG.".
Art. 8.In artikel 36, § 3, van hetzelfde besluit wordt de bepaling onder 5° opgeheven.
Art. 9.In artikel 37 van hetzelfde besluit wordt de bepaling onder 5° opgeheven.
Art. 10.In artikel 42 van hetzelfde besluit, zoals laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 26 maart 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 26/03/2014 pub. 22/04/2014 numac 2014003145 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt type koninklijk besluit prom. 26/03/2014 pub. 12/05/2014 numac 2014024148 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de algemene voorwaarden die gelden voor de uitoefening van alle niet-conventionele praktijken sluiten, wordt het eerste lid vervangen als volgt: "De emittenten als bedoeld in artikel 3 bezorgen de FSMA alle informatie bedoeld in dit besluit op het ogenblik waarop die informatie openbaar wordt gemaakt of verkrijgbaar wordt gesteld voor het publiek of voor de houders van effecten.".
Art. 11.In artikel 43 van hetzelfde besluit, zoals laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 26 maart 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 26/03/2014 pub. 22/04/2014 numac 2014003145 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt type koninklijk besluit prom. 26/03/2014 pub. 12/05/2014 numac 2014024148 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de algemene voorwaarden die gelden voor de uitoefening van alle niet-conventionele praktijken sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in § 1, eerste lid, wordt een bepaling onder 1° bis ingevoegd, luidende: "1° bis dat de duurzaamheidsinformatie niet is opgesteld conform de duurzaamheidsrapporteringsstandaarden, of dat de informatie over ecologisch duurzame economische activiteiten niet is opgesteld conform de in de Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178 bepaalde specificaties;"; 2° in § 1, eerste lid, wordt een bepaling onder 1° ter ingevoegd, luidende: "1° ter dat de bepalingen van de Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/815 niet zijn nageleefd;".
HOOFDSTUK II - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 21 augustus 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/08/2008 pub. 27/08/2008 numac 2008003344 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten sluiten houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten
Art. 12.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 21 augustus 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/08/2008 pub. 27/08/2008 numac 2008003344 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten sluiten houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten, zoals laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 11 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/09/2016 pub. 27/09/2016 numac 2016003339 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging, met het oog op de omzetting van richtlijn 2013/50/EU, van het koninklijk besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en van het koninklijk besluit van 14 februari 2008 op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen alsmede tot wijziging van de koninklijke besluiten van 27 april 2007 op de openbare overnamebiedingen en op de openbare uitkoopbiedingen en van het koninklijk besluit van 21 augustus 2008 houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten type koninklijk besluit prom. 11/09/2016 pub. 20/09/2016 numac 2016015111 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit betreffende de niet-gouvernementele samenwerking sluiten, wordt de inleidende zin vervangen als volgt: "Artikel 10 van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten, behoudens § 2, eerste lid, 4° bis en 7°, vierde lid en vijfde lid, en §§ 3, 3bis, 4, 5 en 5bis, is van toepassing op de emittenten waarvan de financiële instrumenten tot de verhandeling op Alternext zijn toegelaten, met dien verstande dat:".
Art. 13.In artikel 4 van hetzelfde besluit, zoals laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 11 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/09/2016 pub. 27/09/2016 numac 2016003339 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot wijziging, met het oog op de omzetting van richtlijn 2013/50/EU, van het koninklijk besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en van het koninklijk besluit van 14 februari 2008 op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen alsmede tot wijziging van de koninklijke besluiten van 27 april 2007 op de openbare overnamebiedingen en op de openbare uitkoopbiedingen en van het koninklijk besluit van 21 augustus 2008 houdende nadere regels voor bepaalde multilaterale handelsfaciliteiten type koninklijk besluit prom. 11/09/2016 pub. 20/09/2016 numac 2016015111 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit betreffende de niet-gouvernementele samenwerking sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in § 1, tweede lid, wordt de bepaling onder 1° vervangen als volgt: "1° artikel 2, behoudens § 1, 5°, 6°, 7°, 17°, 20° en 35° tot 37° ;"; 2° in § 1, tweede lid, 3°, worden de woorden "behoudens de bepalingen over de duurzaamheidsinformatie en de informatie over ecologisch duurzame economische activiteiten, die moeten worden opgesteld overeenkomstig de in de Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/2178 bepaalde specificaties" ingevoegd tussen de woorden "de artikelen 11 en 12," en de woorden "met dien verstande";3° in § 1, tweede lid, 5°, worden de woorden "17 tot 23" vervangen door de woorden "17 en 18";4° in § 1, tweede lid, wordt de bepaling onder 6° opgeheven; 5° in § 1, tweede lid, wordt de bepaling onder 11° vervangen als volgt: "11° de artikelen 42 en 43, behoudens § 1, eerste lid, 1° bis en 1° ter;"; 6° paragraaf 3 wordt vervangen als volgt: " § 3.Emittenten uit derde landen passen hun eigen nationale wetgeving toe.
Zij moeten uitvoeriger of aanvullende inlichtingen verstrekken indien de cijfergegevens in het communiqué bedoeld in artikel 11 van voornoemd koninklijk besluit, de al dan niet geconsolideerde jaarrekening en het bijbehorend jaarverslag bedoeld in artikel 12 van voornoemd koninklijk besluit of de tussentijdse financiële overzichten bedoeld in artikel 13 van voornoemd koninklijk besluit niet zijn opgesteld overeenkomstig regels die gelijkwaardig zijn aan de bepalingen die zijn voorgeschreven door of met toepassing van de Europese verordeningen of richtlijnen en indien zij geen getrouw beeld geven van hun vermogen, financiële positie en resultaat.".
Art. 14.In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de woorden "De artikelen 3, behoudens § 1, 2° en 3°, 4, 6 tot 16, 17, behoudens het vierde lid, 23, 24 en 26 tot 28" vervangen door de woorden "De artikelen 3, behoudens § 1, 2° en 3°, 3/1, 4, 6 tot 16, 17, behoudens het vierde lid, 23, 24, 25/1, 25/2 en 26 tot 28".
HOOFDSTUK III - Inwerkingtreding
Art. 15.De artikelen 2, 3, 4, 6, 7, 11, 1°, van dit besluit treden in werking vanaf de openingsdatum van het eerste boekjaar waarin elke emittent als bedoeld in 3 van het koninklijk besluit van 14 november 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/11/2007 pub. 03/12/2007 numac 2007003508 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt sluiten de duurzaamheidsinformatie zal moeten publiceren conform artikel 116 van de wet van 2 december 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/12/2024 pub. 20/12/2024 numac 2024011683 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de openbaarmaking van duurzaamheidsinformatie door bepaalde vennootschappen en groepen en de assurance van duurzaamheidsinformatie en houdende diverse bepalingen sluiten, of conform de gelijkwaardige bepalingen van de nationale wetgeving waaronder hij ressorteert.
Art. 16.De minister bevoegd voor Financiën is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 16 maart 2025.
FILIP Van Koningswege : De Vice-Eersteminister en Minister van Financiën en Pensioenen, J. JAMBON