Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 16 december 2020
gepubliceerd op 21 december 2020

Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 15 van de wet van 24 november 2020 met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19- pandemie

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2020205401
pub.
21/12/2020
prom.
16/12/2020
ELI
eli/besluit/2020/12/16/2020205401/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 15 van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19- pandemie


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Artikel 15, paragrafen 2 en 3, van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie machtigt U om het toepassingsgebied van voornoemde wet uit te breiden alsook om afwijkende berekenings- en toekenningsmodaliteiten van betreffende premie te bepalen.

Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij ter ondertekening aan Uwe Majesteit voorleggen strekt ertoe het toepassingsgebied van de voormelde wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie onder bepaalde voorwaarden uit te breiden tot de toeleveranciers van de ondernemingen die voor het publiek gesloten zijn op grond van de ministeriële besluiten genomen door de Minister van Binnenlandse Zaken houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, bedoeld in artikel 15, § 1, van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie, alsook om de berekenings- en -toekenningsvoorwaarden van de premie voor deze toeleveranciers te bepalen.

De redactie van de bepalingen werd aangepast, rekening houdende met advies 68.324/1 van de afdeling wetgeving van de Raad van State van 25 november 2020.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 Artikel 1 bepaalt de werkgevers waartoe het toepassingsgebied van artikel 15 van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie wordt uitgebreid. Het gaat om de private toeleveranciers van de ondernemingen die voor het publiek gesloten zijn, bedoeld in artikel 15 van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19 pandemie, die de hoedanigheid van btw-belastingplichtige hebben, bedoeld in artikel 4, § 1, van het Btw-Wetboek, met uitsluiting van de btw-eenheden bedoeld in artikel 4, § 2, van dat Wetboek en die gehouden zijn periodieke btw-aangiften in te dienen, wanneer en voor zover zij in het tweede of het vierde kwartaal 2020 een 'omzetverlies' van minstens 65 % lijden ten opzichte van de in dit artikel bepaalde kwartalen. Onder onderneming verstaat men de geregistreerde entiteiten in de zin van artikel III.16 van het Wetboek van Economisch recht. Voor de toeleveranciers die de hoedanigheid van btw-belastingplichtige hebben, maar er niet toe gehouden zijn periodieke btw-aangiften in te dienen of die niet de hoedanigheid van btw-belastingplichtige hebben, geldt het criterium van een daling van de in het tweede of vierde kwartaal 2020 aan de RSZ aangegeven loonmassa van ten minste 65 % ten opzichte van de in dit artikel bepaalde kwartalen.

Art. 2 Artikel 2 omschrijft de aanvraagprocedure voor de toeleveranciers met een 'omzetverlies' of een 'daling van loonmassa' in het tweede kwartaal 2020. Omdat de toeleveranciers met een dergelijk omzetverlies niet gekend zijn door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, moeten zij zich kenbaar te maken. De toeleveranciers dienen hiertoe een aanvraag in aan de hand van een elektronisch formulier dat door de RSZ ter beschikking wordt gesteld. Middels dit formulier verklaren de toeleveranciers dat zij het bedoelde omzetverlies lijden en geven zij aan voor welke sector(en) zij toeleverancier zijn. De werkgevers met een 'omzetverlies' voor het tweede kwartaal moeten hun aanvraag uiterlijk 15 januari 2021 indienen.

Art. 3 Artikel 3 omschrijft de aanvraagprocedure voor de toeleveranciers met een 'omzetverlies' of een 'daling van de loonmassa' in het vierde kwartaal 2020. Deze procedure is dezelfde, met dien verstande dat de aanvraag uiterlijk 15 februari 2021 moet worden ingediend.

Art. 4 Artikel 4 bepaalt dat de werkgevers die reeds een premie hebben verkregen op basis van hun omzetverlies in het tweede kwartaal 2020, geen (bijkomende) premie-aanvraag mogen indienen op basis van omzetverlies in het vierde kwartaal 2020.

Art. 5 Deze bepaling voorziet in een controle door de RSZ voorafgaand aan de toekenning van de premie, mede op basis van de gegevens inzake 'omzetverlies' meegedeeld door de FOD Financiën.

De RSZ deelt aan de werkgevers die een aanvraag hebben ingediend, mee of ze al dan niet recht hebben op de premie. In voorkomend geval, deelt de RSZ ook het bedrag van de premie mee.

Art. 6 Dit artikel bepaalt het bedrag van de premie. De RSZ berekent twee theoretische premies : één op basis van het eerste kwartaal 2020 en één op basis van het derde kwartaal 2020. Deze premiebedragen komen overeen met het bedrag van de globale werkgeversbijdrage (dit is de som van de basiswerkgeversbijdrage en de loonmatigingsbijdrage), verminderd met de bijdrageverminderingen en vermeerderd met de patronale solidariteitsbijdrage op studentenarbeid voor de betreffende periode. De toeleveranciers die aan de voorwaarden voldoen, ontvangen het hoogste van de twee berekende premiebedragen.

Voor de werkgevers aan wie een premie berekend op grond van artikel 16, paragrafen 2 of 3, van de voormelde wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19 pandemie werd toegekend, wordt het bedrag van die premie in minder gebracht van de premie berekend overeenkomstig paragraaf 1 van deze bepaling.

Art. 7 Dit artikel bepaalt de wijze van toerekening van de premie op de werkgeversrekening bij de RSZ van de toeleveranciers met omzetverlies in het tweede kwartaal 2020 ( § 1) en in het vierde kwartaal 2020 ( § 2). De toekenning van de premie voor de toeleveranciers met een omzetverlies of een daling van de loonmassa in het tweede kwartaal 2020 is voorzien in het eerste kwartaal 2021. De toekenning van de premie voor de werkgevers met een omzetverlies of een daling van de loonmassa in het vierde kwartaal 2020 is voorzien in het tweede kwartaal 2021.

Indien er na de toerekening een saldo overblijft, kan de werkgever om de uitbetaling ervan verzoeken. Wanneer de werkgever niet om uitbetaling verzoekt, zal het saldo aangewend worden voor de eerstvolgende nog te vervallen bedragen verschuldigd aan de RSZ. Art. 8 Dit artikel bepaalt de inwerkingtreding van de bepalingen van dit besluit.

Art. 9 Dit artikel wijst de Ministers aan die belast zijn met de uitvoering van het besluit.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Sociale Zaken, Fr. VANDENBROUCKE

Raad van State, afdeling Wetgeving Advies 68.324/1 VAN 25 NOVEMBER 2020 van 18 november 2020 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Sociale Zaken verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit 'tot uitvoering van artikel 15 van de wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19 pandemie'.

Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 24 november 2020.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 25 november 2020. 1. Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan. In het onderhavige geval wordt het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd met verwijzing naar : "la situation concernant le coronavirus COVID-19 qui ne permet pas d'attendre l'avis de la section de législation du Conseil d'Etat dans un délai de trente jours, compte tenu notamment de la nécessité de prendre sans délai les mesures nécessaires pour atténuer les conséquences socio-économiques du coronavirus COVID-19 pour les employeurs;

Vu l'urgence motivée par le fait que le coronavirus COVID-19 se propage sur le territoire européen et en Belgique et que des mesures urgentes sont prises pour réduire le risque pour la santé publique;

Qu'il est nécessaire d'intervenir en matière de droit du travail et de droit de la sécurité sociale afin de permettre de réagir à l'épidémie ou la pandémie du coronavirus COVID-19 et d'en gérer les conséquences et de pouvoir prendre rapidement des mesures;

Que la loi du (...) visant des mesures de soutien dans le cadre de la pandémie de COVID-19 prévoit une aide pour les employeurs qui doivent fermer ou qui sont lourdement impactés en raison des mesures prises contre le coronavirus, pour les montants dus des cotisations patronales de base de sécurité sociale;

Que les fournisseurs des employeurs qui doivent fermer, peuvent subir une perte de chiffres d'affaires considérable, ce qui justifie le même soutien;

Que la prime pour ces fournisseurs sera octroyée selon des modalités spécifiques, et que les employeurs concernés devraient être informés sans délai de ces modalités spécifiques, afin d'assurer la sécurité juridique nécessaire, et que les secrétariats sociaux et autres intermédiaires peuvent prendre les dispositions nécessaires pour le bon déroulement de l'octroi et de la de cette prime de soutien de ces fournisseurs". 2. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, heeft de afdeling Wetgeving zich moeten beperken tot het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. STREKKING EN RECHTSGROND VAN HET ONTWERP 3. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt ertoe om het toepassingsgebied van de wet 'met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID 19 pandemie', waarvan de tekst op 19 november 2020 werd aangenomen door de plenaire vergadering van de Kamer van volksvertegenwoordigers1, onder bepaalde voorwaarden uit te breiden tot de toeleveranciers van de werkgevers die voor het publiek gesloten zijn op grond van de ministeriële besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.Tevens strekt het ontwerp ertoe om de toekenning en de berekening van de premie voor de betrokken toeleveranciers te regelen. 4. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit kan worden geacht rechtsgrond te vinden in artikel 15, § 2, van de voornoemde wet, waarin de Koning wordt gemachtigd om, bij een in Ministerraad overlegd besluit, nadere regels te bepalen inzake de premie, en in artikel 15, § 3, van dezelfde wet, dat aan de Koning de bevoegdheid verleent om, onder de door hem bepaalde voorwaarden en bij een in Ministerraad overlegd besluit, het toepassingsgebied van het betrokken hoofdstuk van de wet2 uit te breiden en afwijkende berekenings- en toekenningsvoorwaarden van de premie te bepalen. ONDERZOEK VAN DE TEKST Artikel 1 5. Eén van de voorwaarden om voor het toekennen van de in het ontwerp bedoelde premie in aanmerking te komen bestaat erin dat het moet gaan om een "toeleverancier"3 van de betrokken werkgevers.Vraag is of dit begrip ter wille van de rechtszekerheid niet een meer precieze afbakening behoeft. Zo kan men zich afvragen of een sporadische of eenmalige toelevering aan de werkgevers in kwestie volstaat of dat er integendeel een meer geïnstitutionaliseerde toelevering vereist is die bijvoorbeeld contractueel is vastgelegd? De stellers van het ontwerp dienen er op toe te zien dat geen onduidelijkheid ontstaat met betrekking tot de precieze categorie bestemmelingen die voor de premie in aanmerking komt. 6. Ter wille van de overeenstemming met de Franse tekst, maar ook met het oog op de redactionele eenvormigheid in het gehele ontwerp, schrijve men in de Nederlandse tekst van artikel 1, 1°, van het ontwerp, "op grond van de ministeriële besluiten genomen door de Minister van Binnenlandse Zaken houdende dringende maatregelen om...".

Artikel 2 7. De in de artikelen 1, 2°, a), en 1, 3°, a), van het ontwerp, bedoelde werkgevers dienen de premie "uiterlijk op 15 december 2020" aan te vragen.Opdat de betrokken aanvraag met een voldoende kennis van zaken zou kunnen gebeuren, zal het ontworpen koninklijk besluit tijdig tot stand moeten worden gebracht en bekend dienen te worden gemaakt. Indien de stellers van het ontwerp daaraan niet tegemoet zouden kunnen komen, zal in voorkomend geval moeten worden geopteerd voor een latere uiterste datum voor het indienen van de aanvraag dan die van 15 december 2020.

Artikel 3 8. De in artikel 3 van het ontwerp bedoelde premieaanvraag dient uiterlijk op 31 januari 2021 te worden ingediend.Teneinde iedere mogelijke onduidelijkheid op dat punt te voorkomen, moet de vermelding van de uiterste indieningsdatum, in de commentaar bij artikel 3 van het ontwerp in het verslag aan de Koning, in die zin worden gecorrigeerd4.

Artikel 7 9. Ter wille van de leesbaarheid dienen de paragrafen 1 en 2 van artikel 7 van het ontwerp, in de Nederlandse tekst respectievelijk aan te vangen met de woorden "Voor de in artikel 1, 2°, a), en artikel 1, 3°, a), bedoelde werkgevers..." en "Voor de in artikel 1, 2°, b), en artikel 1, 3°, b), bedoelde werkgevers...".

De kamer was samengesteld uit : Marnix VAN DAMME, kamervoorzitter;

Wilfried VAN VAERENBERGH en Chantal BAMPS, staatsraden;

Wim GEURTS, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Githa SCHEPPERS, eerste auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Marnix VAN DAMME, kamervoorzitter.

DE GRIFFIER, Wim GEURTS DE VOORZITTER, Marnix VAN DAMME _______ Nota's 1 Parl.St. Kamer 2020-21, nr.-55 1537/007. 2 Bedoeld wordt hoofdstuk 5 van de wet, "Toekenning van een premie aan bepaalde categorieën van werkgevers voor de betaling van de aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid verschuldigde bedragen voor het derde kwartaal 2020". 3 Volgens het verslag aan de Koning gaat het om "de private toeleveranciers" van de betrokken werkgevers. 4 In de betrokken commentaar wordt vermeld dat "de aanvraag uiterlijk 31 januari 2020 moet worden ingediend".

16 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 15 van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19- pandemie FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie, artikel 15, paragrafen 2 en 3;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 10 november 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, d.d. 12 november 2020;

Gelet op de wet van 25 april 1963Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/1963 pub. 27/01/2015 numac 2015000030 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 25/04/1963 pub. 21/02/2013 numac 2013000100 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg, artikel 15, eerste lid;

Gelet op de uitzondering inzake het verrichten van de regelgevingsimpactanalyse, bedoeld in artikel 8, § 2, 2°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat de situatie inzake het coronavirus COVID-19 niet toelaat om dertig dagen te wachten op het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State, in het bijzonder omwille van de noodzaak om zonder verwijl de nodige maatregelen te treffen om de sociaal-economische gevolgen van het coronavirus COVID-19 te milderen voor werkgevers;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd door het feit dat het coronavirus COVID-19 zich verspreidt op Europees grondgebied en in België en dringende maatregelen worden genomen om het risico voor de volksgezondheid te beperken;

Dat het nodig is om op te treden in het arbeidsrecht en het socialezekerheidsrecht, teneinde het mogelijk te maken om te reageren op de coronavirus COVID-19-epidemie of -pandemie en de gevolgen ervan op te vangen en teneinde snel maatregelen te kunnen nemen;

Dat de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie voorziet in een tegemoetkoming voor werkgevers die moeten sluiten of die zeer zwaar worden getroffen omwille van de maatregelen tegen het coronavirus, ten bedrage van de verschuldigde patronale basisbijdragen voor de sociale zekerheid;

Dat ook de toeleveranciers aan de ondernemingen die moeten sluiten, een gevoelig omzetverlies kunnen hebben, dat eenzelfde ondersteuning verantwoordt;

Dat de premie voor deze toeleveranciers volgens specifieke modaliteiten zal worden toegekend, en dat de betrokken werkgevers zonder verwijl kennis dienen te nemen van deze specifieke modaliteiten, teneinde de nodige rechtszekerheid te bieden, evenals de sociale secretariaten en de andere intermediairen de nodige voorzieningen kunnen treffen voor een vlotte toekenning en verrekening van deze premie ter ondersteuning van deze toeleveranciers;

Gelet op het advies nr. 68.324/1 van de Raad van State, gegeven op 25 november 2020 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Werk en de Minister van Sociale Zaken en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Er wordt een premie verleend volgens de modaliteiten bepaald in dit besluit aan de werkgevers en de personen die hiermee worden gelijkgesteld bedoeld in artikel 1, § 1, van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders wanneer en voor zover zij onder het toepassingsgebied vallen van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, en zij op het einde van het derde kwartaal 2020 nog steeds actief zijn en : 1° die toeleveranciers zijn van de ondernemingen die voor het publiek gesloten zijn op grond van de ministeriële besluiten genomen door de Minister van Binnenlandse Zaken houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, bedoeld in artikel 15, § 1, van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie wiens omzet in 2019 voor ten minste 20 % procent resulteert uit goederen en/of diensten geleverd aan de hoger vermelde ondernemingen die voor het publiek gesloten zijn of, voor ondernemingen die hun activiteiten zijn gestart in 2020, wiens omzet in 2020 voor ten minste 20 procent resulteert uit goederen en/of diensten geleverd aan de hoger vermelde ondernemingen die voor het publiek gesloten zijn en, 2° die de hoedanigheid van belastingplichtige hebben bedoeld in artikel 4, § 1, van het Btw-Wetboek, met uitsluiting van de btw-eenheden bedoeld in artikel 4, § 2, van het Btw-Wetboek, en die ertoe gehouden zijn periodieke btw-aangiften in te dienen bedoeld in artikel 53, § 1, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek wanneer en voor zover de maatregelen bepaald bij voornoemde ministeriële besluiten genomen door de Minister van Binnenlandse Zaken voor de betreffende toeleverancier resulteren : a) in een vermindering met ten minste 65 % van de omzet die resulteert uit de handelingen die moeten worden opgenomen in kader 2 van de periodieke btw-aangiften bedoeld in artikel 53, § 1, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek met betrekking tot het tweede kwartaal 2020, ten opzichte van de omzet die resulteert uit dezelfde handelingen die moesten worden opgenomen in de periodieke btw-aangiften met betrekking tot het tweede kwartaal 2019 of het eerste kwartaal 2020;b) of in een vermindering met ten minste 65 % van de omzet die resulteert uit de handelingen die moeten worden opgenomen in kader 2 van de periodieke btw-aangiften bedoeld in artikel 53, § 1, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek met betrekking tot het vierde kwartaal 2020, ten opzichte van de omzet die resulteert uit dezelfde handelingen die moesten worden opgenomen in de periodieke btw-aangiften met betrekking tot het vierde kwartaal 2019 of het derde kwartaal 2020.3° die de hoedanigheid van belastingplichtige hebben bedoeld in artikel 4, § 1, van het Btw-Wetboek en die er niet toe gehouden zijn periodieke btw-aangiften in te dienen bedoeld in artikel 53, § 1, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek of die niet de hoedanigheid van belastingplichtige hebben bedoeld in artikel 4, § 1, van het Btw-Wetboek en voor zover de maatregelen bepaald bij voornoemde ministeriële besluiten genomen door de Minister van Binnenlandse Zaken voor de betreffende toeleverancier resulteren : a) in een vermindering met ten minste 65 % van de aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid aangegeven loonmassa voor het tweede kwartaal 2020 ten opzichte van het tweede kwartaal 2019 of het eerste kwartaal 2020;b) of in een vermindering met ten minste 65 % van de aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid aangegeven loonmassa voor het vierde kwartaal 2020 ten opzichte van het vierde kwartaal 2019 of het derde kwartaal 2020.

Art. 2.De in artikel 1, 2°, a) en in artikel 1, 3°, a), bedoelde werkgevers dienen hiertoe uiterlijk op 15 januari 2021 een aanvraag in met behulp van een elektronisch formulier dat door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid ter beschikking wordt gesteld en waarin zij verklaren het in artikel 1, 2°, a) bedoelde omzetverlies, respectievelijk de in artikel 1, 3°, a) bedoelde daling van de loonmassa te lijden en aangeven voor welke sector(en) die verplicht gesloten zijn voor het publiek op grond van de ministeriële besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken die genomen zijn door de Minister van Binnenlandse Zaken bedoeld in artikel 15, § 1, van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie zij toeleverancier zijn.

Art. 3.De in artikel 1, 2°, b) en artikel 1, 3°, b) bedoelde werkgevers dienen hiertoe uiterlijk op 15 februari 2021 een aanvraag in met behulp van een elektronisch formulier dat door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid ter beschikking wordt gesteld en waarin zij verklaren het in artikel 1, 2°, b) bedoelde omzetverlies, respectievelijk de in artikel 1, 3°, b) bedoelde daling van de loonmassa te lijden en aangeven voor welke sector(en) die verplicht gesloten zijn voor het publiek op grond van de ministeriële besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken die genomen zijn door de Minister van Binnenlandse Zaken bedoeld in artikel 15, § 1, van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie zij toeleverancier zijn.

Art. 4.De werkgevers bedoeld in artikel 1 die reeds overeenkomstig artikel 2 een aanvraag hebben ingediend en de premie overeenkomstig artikel 7, § 1, hebben verkregen, kunnen geen aanvraag overeenkomstig artikel 3 indienen.

Art. 5.Vooraleer de premie toe te kennen, controleert de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid of aan de bij dit besluit bepaalde voorwaarden voldaan is.

De voormelde Rijksdienst deelt aan de werkgevers die overeenkomstig artikel 2 of 3 een aanvraag hebben ingediend mee of zij recht hebben op de premie, en in voorkomend geval, hoeveel deze premie bedraagt.

Art. 6.§ 1. Het bedrag van de premie voor de in artikel 1 bedoelde werkgevers komt overeen met het hoogste van de onder 1° en 2° bedoelde bedragen : 1° het voor het eerste kwartaal 2020 verschuldigde bedrag van de globale bijdrage bedoeld in artikel 38, § 3, 1°, 2° of 3° en artikel 38, § 3bis, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers - waarbij geen rekening wordt gehouden met de loonmatigingsbijdrage bedoeld in artikel 38, § 3bis, eerste lid, van dezelfde wet, die niet werd berekend op de werkgeversbijdragen bedoeld in voornoemd artikel 38, § 3, 1°, 2° of 3°en § 3bis, eerste en tweede lid van dezelfde wet, verminderd met de verminderingen van werkgeversbijdragen en vermeerderd met de voor het eerste kwartaal 2020 door de werkgever verschuldigde solidariteitsbijdrage op studentenarbeid bedoeld in artikel 1, van het koninklijk besluit van 23 december 1996 houdende maatregelen met het oog op de invoering van een solidariteitsbijdrage op de tewerkstelling van studenten die niet onderworpen zijn aan het stelsel van sociale zekerheid van de werknemers, met toepassing van artikel 3, § 1, 4°, van de wet van 26 juli 1996 strekkende tot realisatie van de budgettaire voorwaarden tot deelname van België aan de Europese Economische en Monetaire Unie;2° het voor het derde kwartaal 2020 verschuldigde bedrag van de globale bijdrage bedoelde bedrag van de globale bijdrage bedoeld in artikel 38, § 3, 1°, 2° of 3° en artikel 38, § 3bis, van de voormelde wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten - waarbij geen rekening wordt gehouden met de loonmatigingsbijdrage bedoeld in artikel 38, § 3bis, eerste lid, van dezelfde wet, die niet werd berekend op de werkgeversbijdragen bedoeld in voornoemd artikel 38, § 3, 1°, 2° of 3° en § 3bis, eerste en tweede lid van dezelfde wet, verminderd met de verminderingen van werkgeversbijdragen en vermeerderd met de voor het derde kwartaal 2020 door de werkgever verschuldigde solidariteitsbijdrage op studentenarbeid bedoeld in artikel 1, van het voormelde koninklijk besluit van 23 december 1996. § 2. Voor de werkgevers bedoeld in artikel 15 van de wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie wordt, in voorkomend geval, het bedrag van de toegekende premie berekend overeenkomstig artikel 16, paragrafen 2 en 3, van de voornoemde wet van 24 november 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/11/2020 pub. 30/11/2020 numac 2020043771 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie type wet prom. 24/11/2020 pub. 15/03/2021 numac 2021040849 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie. - Duitse vertaling sluiten met het oog op steunmaatregelen in het kader van de COVID-19-pandemie in mindering gebracht van de overeenkomstig paragraaf 1 berekende premie.

Art. 7.§ 1. Voor de in artikel 1, 2°, a), en artikel 1, 3°, a), bedoelde werkgevers wordt het bedrag van de premie eerst ambtshalve aangewend ter betaling van de aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid verschuldigde bedragen die betrekking hebben op het eerste kwartaal 2021 en, in voorkomend geval, op de overige aan de voormelde Rijksdienst verschuldigde bedragen en dit met aanwending op de oudste schuld overeenkomstig artikel 25 van de voormelde wet van 27 juni 1969. Indien er na toerekening een saldo overblijft, kan de werkgever om de uitbetaling ervan verzoeken.Wanneer de werkgever niet om uitbetaling verzoekt, zal het saldo aangewend worden voor de eerstvolgende nog te vervallen bedragen verschuldigd aan de voormelde Rijksdienst. § 2. Voor de in artikel 1, 2°, b), en artikel 1, 3°, b), bedoelde werkgevers wordt het bedrag van de premie eerst ambtshalve aangewend ter betaling van de aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid verschuldigde bedragen die betrekking hebben op het tweede kwartaal 2021 en, in voorkomend geval, op de overige aan de voormelde Rijksdienst verschuldigde bedragen en dit met aanwending op de oudste schuld overeenkomstig artikel 25 van de voormelde wet van 27 juni 1969. Indien er na toerekening een saldo overblijft, kan de werkgever om de uitbetaling ervan verzoeken.Wanneer de werkgever niet om uitbetaling verzoekt, zal het saldo aangewend worden voor de eerstvolgende nog te vervallen bedragen verschuldigd aan de voormelde Rijksdienst.

Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 15 november 2020.

Art. 9.De minister bevoegd voor Werk en de minister bevoegd voor Sociale zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 16 december 2020.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Sociale Zaken, Fr. VANDENBROUCKE

^